دولت فرانسه حقی برای ورود به تصمیمات قضایی جمهوری اسلامی ایران ندارد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص بیانیه اخیر وزارت خارجه فرانسه در ارتباط با دو شهروند زندانی فرانسوی در ایران اظهارداشت: ما اینگونه مواضع غیرحرفه‌ای، مداخله‌جویانه و نامناسب آن هم با توسل به استنادات واهی را قویا محکوم می‌کنیم. کنعانی گفت: افراد مورد اشاره در بیانیه وزارت خارجه فرانسه بر اساس شواهد و مدارک متقن دستگیر شده و دولت فرانسه بخوبی نسبت به جرایم آنها واقف است، فلذا معتقدیم استفاده از الفاظ نادرست در بیانیه وزارت خارجه فرانسه فرار به جلو بوده و کمی به حل مشکلات نمی‌کند. وی تاکید کرد: قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران مستقل بوده و تصمیمات قضایی آن محترم و لازم الاجراست. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در حالیکه دولت فرانسه در موضوعات حقوق بشری که نمونه واضح آن انفعال در موضوع نسل‌کُشی غزه است، دارای رویکرد دوگانه بوده و از سوی دیگر مأمن تروریست‌های بدنام ضدایرانی است، حقی برای ورود به تصمیمات قضایی جمهوری اسلامی ایران ندارد. کنعانی در پایان خاطرنشان کرد: به وزارت خارجه فرانسه توصیه می‌کنیم از توسل به چنین بیانیه‌ها و بکارگیری کلمات خارج از نزاکت دیپلماتیک که تبعات منفی بر روابط دو کشور و افکار عمومی ایرانیان دارد، پرهیز کند.

 

سازمان ملل روند بازگشت پناهندگان افغان به کشورشان را تسهیل کند

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در دیدار با رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان تاکید کرد که سازمان ملل باید نقش فعال‌تری در رفع ریشه‌های داخلی مهاجرت ایفا و روند بازگشت پناهندگان به کشورشان را تسهیل کند. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در شبکه ایکس نوشت: « در دیدار با خانم رزا اوتونبایوا رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن اعلام آمادگی برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه به سیل‌زدگان، بر لزوم مشارکت فعال سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به مردم افغانستان تاکید شد». وی همچنین نوشت: بررسی مسائل جاری افغانستان و تاثیر آن بر منطقه به ویژه پیامدهای اقتصادی، امنیتی و فرهنگی امواج مهاجرتی از محورهای دیگر این دیدار بود. تاکید کردیم که سازمان ملل باید نقش فعال‌تری در رفع ریشه‌های داخلی مهاجرت ایفا و روند بازگشت پناهندگان به کشورشان را تسهیل کند. نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان همچنین در توییت دیگری تاکید کرد: ابتکارات جدید از جمله گروه تماس منطقه‌ای که از سوی همسایگان افغانستان مطرح شده می‌تواند به واسطه پیوندهای تاریخی متعدد و شناخت عمیق همسایگان، به شکل‌گیری روندهای پویا و راه حل‌های پایدار و ثبات بخش برای صلح و ثبات سازی در افغانستان منجر شود.

تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران
وزارت خارجه استرالیا از وضع تحریم‌های تازه علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران خبر داد و اعلام کرد پنج فرد و سه نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. وزارت خارجه استرالیا در اظهاراتی بی‌اساس، ایران را به انجام «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» متهم و در بیانیه‌ای اعلام کرد پنج فرد و سه نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه می‌کند. بر اساس این بیانیه، امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع ایران و سردار سرتیپ «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست افراد تحریم‌شده قرار دارند. استرالیا در این دور تحریم‌ها در مجموع پنج فرد و سه نهاد مرتبط با برنامه موشکی و پهپادی ایران را تحریم کرد و این بار قدرت نظامی ایران را «عامل بی‌ثباتی منطقه» عنوان کرد. این اقدام خصمانه دولت استرالیا که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم شامل می‌شود، در مجموع تحریم‌های این کشور علیه ایران را به ۹۰ فرد و ۱۰۰ سازمان می‌رساند.

آمادگی نیروی هوایی ارتش برای پاسخگویی به هرگونه تهدید
امیر سرتیپ واحدی با بیان اینکه جوانان ما در نیروی هوایی با عشق و با ولایتمداری کامل در خدمت انقلاب و نظام هستند، اظهار کرد: امروز نیروی هوایی به پشتوانه جوانان این نیروی ولایتمدار آماده پاسخگویی به هرگونه تهدیدی است. امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و فرماندهان اسبق این نیرو که با عنوان سفیران نهاجا در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری برگزار شد، گفت: امروز بحمدالله نیروی هوایی ارتش به برکت حضور و زحمات پیشکسوتان بسیار آماده تر از قبل برای انجام هر ماموریتی است. وی افزود: کارکنان جوان نیروی هوایی با الگوگیری از پیشکسوتان این نیرو که در دفاع مقدس خوش درخشیدند در این برهه از زمان به بهترین وضعیت در حال انجام ماموریت هستند و از آمادگی بسیار خوبی برخوردارند. امیر سرتیپ واحدی با بیان اینکه جوانان ما در نیروی هوایی با عشق و با ولایتمداری کامل در خدمت انقلاب و نظام هستند اظهار کرد: نیروی هوایی به پشتوانه جوانان این نیروی ولایتمدار امروز آماده پاسخگویی به هرگونه تهدیدی بوده و با قدرت در مقابل دشمنان ایستاده است.

رصد ویژه تحولات تحولات
افغانستان به ایران
«رزا اتنبایوا» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اهتمام ویژه نسبت به ثبات و امنیت و توسعه پایدار در افغانستان، تحولات کشور همسایه خود را از نزدیک و به دقت دنبال می‌نماید و از ایفای نقش سازمان ملل متحد در راستای کمک به مردم افغانستان حمایت می‌کند. امیرعبداللهیان، اقدامات یوناما (هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان) طی دو دهه گذشته در افغانستان را مثبت ارزیابی کرد و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ادامه فعالیت‌های بشردوستانه یوناما تاکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به میزبانی چند میلیون تبعه افغانستان در ایران، خواستار توجه جدی سازمان ملل متحد به این مساله شد. وزیر امورخارجه کشورمان همچنین نقش مخرب آمریکا در افغانستان طی سال‌های حضور خود در این کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: تداوم مداخلات هدفمند آمریکا در مسایل داخلی افغانستان، وضعیت این کشور را پیچیده‌تر خواهد کرد. امیرعبداللهیان افزود: مشکلات افغانستان پیچیده است، پس باید بر راه حل‌های متنوع و چند لایه تمرکز کرد.

طرح «کاهش ساعات کاری کارمندان دولت» بازهم ناتمام ماند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی طرح کاهش ساعات کاری کارکنان دولت در هفته را ادامه دادند و بازهم این طرح مصوبه‌ای نداشت و ادامه رسیدگی به طرح به جلسات آینده موکول شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس به بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که به کاهش ساعات کاری در هفته و تعطیلی جمعه و شنبه مربوط می‌شود، پرداختند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خود چندین پیشنهاد از جمله به پیشنهاد کاهش ساعت کاری کارمندان خانم به حداکثر ۲۰ ساعت و همچنین پیشنهاد انجام یک چهارم ساعات کاری در هفته به صورت دورکاری پرداختند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد کاهش ساعت کاری کارمندان خانم به حداکثر ۲۰ ساعت در هفته با استناد به این‌که می‌تواند منجر به کاهش حضور بانوان در دستگاه‌های دولتی و همچنین آسیب به کار مفید شود مخالفت کردند. همچنین در ادامه نمایندگان پیشنهاد محمدرضا صباغیان مبنی بر این‌که کارمندان یک چهارم ساعت کاری خود در هفته را به صورت دورکاری انجام دهند را بررسی کرده و با آن مخالفت کردند.

تاکید مخبر بر عملیاتی شدن قراردادهای سفرهای خارجی رئیس‌جمهور
جلسه پیگیری طرح ها و پروژه های مشترک همکاری با کشورهای خارجی صبح دیروز (سه‌شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. محمد مخبر در این جلسه که معاونین وزارتخانه های مربوطه حضور داشتند، با اشاره به موفقیت سیاست خارجی دولت سیزدهم در گسترش ارتباطات و دیپلماسی بین المللی تأکید کرد: در این دولت با کشورهای همسو،‌ همسایگان و مستقل روابط بسیار مستحکمی برقرارشده است و همچنین عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمانهای مهم بین المللی امکانات و ظرفیت های فوق العاده ای است که باید وزارتخانه های ذیربط تفاهم ها،‌ توافق ها و قراردادهای سفرهای خارجی رئیس جمهور را پیگیری و عملیاتی نمایند.

گزارش «تجارت» از ابعاد اهمیت توافق ایران و هند در چابهار

گروه سیاسی: پس از چند سال وقفه و تعلل کشورهای ایران و هند، علی‌رغم فشارهای مداوم آمریکا برای توسعه بندر چابهار به توافق رسیدند. قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار روز دوشنبه امضا شد. دهلی نو نشان داد که در عصر جدید با وجود تمامی فشارهای اعمال شده از سوی کاخ سفید، از اراده جدی برای همکاری و تقویت روابط اقتصادی با ایران برخوردار است.
به گظار «‌تجارت»، دیدار دیروز سه‌شنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند که جهت حضور در مراسم امضای قرارداد بلند مدت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و هند به تهران سفر کرده بود را می‌توان نشانه اهمیت بالای این موضوع برای تهران مورد ارزیابی قرار داد.

نگاه راهبردی ایران به همکاری اقتصادی با هند
در این دیدار وزیر امورخارجه کشورمان اظهار داشت: رویکرد ما به روابط با هند راهبردی است و آمادگی داریم در ظرفیت‌های دوجانبه و چندجانبه و در چارچوب سازمان‌های بریکس و شانگهای همکاری‌های خود را با هند بیش از پیش گسترش دهیم. امیرعبداللهیان با بیان این که جمهوری اسلامی ایران هند را شریکی قابل اعتماد می‌داند، بر رویکرد کشورمان‌ برای همکاری درازمدت با هند تاکید کرد. وی انعقاد قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار و تقویت همکاری‌ها در کریدور شمال و جنوب را فرصتی بسیار مهم در گسترش حجم مناسبات تجاری دو کشور و منطقع ارزیابی کرد و آمادگی بخش‌های مختلف دولت ایران در جهت کمک به اجرای این قرارداد را ابراز داشت.
اظهارات امیرعبداللهیان در شرایطی ابراز می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه چقدر تضمین وجود دارد در قرارداد جدید اتخاذ شده بین ایران و هند با توجه به تحریم‌های آمریکا، هندی‌ها به مفاد این توافق پایبند باشند و در واقع تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مانع اجرای این توافق از سوی هند نشود، گفت: «تجربه نشان داده است که کشورهایی مایل هستند که با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل در چارچوب منافع مشترک همکاری خود را با این کشورها از جمله ایران در ابعاد تجاری، اقتصادی و غیره گسترش دهند و توافق ایران و هند در توسعه بندر چابهار با درک کشور هند از ماهیت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا انجام شده است و این موضوع محدود به هند نیست.» کنعانی ادامه داد: «گسترش همکاری‌های ما با کشورهای مختلف در جهان نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا به‌رغم محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کند در مسیر همکاری‌های سازنده، امر بازدارنده‌ای برای کشورهایی که با حفظ استقلال سیاسی خود مسیر همکاری‌ها را با ایران دنبال می‌کنند، نیست.» وی تصریح کرد: «هند یکی از شرکای تجاری ماست که در چارچوب منافع مشترک بدون توجه به این تحریم‌های یک‌جانبه در مسیر گسترش همکاری‌ها با ایران در حال تلاش و پیگیری است.»

خشنودی هند از تقویت پیوند اقتصادی دو کشور
سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند نیز در این ملاقات با ابراز خرسندی از انعقاد این موافقتنامه آن را روزی مهم و تاریخی در مناسبات دو کشور و پیوند منطقه‌ای ارزیابی کرد. وی افزود: امروز دو کشور ایران و هند شاهد امضای قراردادی بلند مدت برای تجهیز بندر شهید بهشتی بود و باور داریم که این قرارداد می‌تواند زمینه‌های توسعه تجاری را برای دو کشور فراهم کند. وزیر کشتیرانی هند اظهار داشت: این توافق نه تنها پیوندهای بین دو کشور بزرگ ایران و هند را تقویت می‌کند، بلکه گامی استوار برای هند در زنجیره تامین جهانی و بخش دریایی است. سونوال این قرارداد را بخشی از برنامه‌های تجاری هند خواند که کریدور تجاری جایگزینی برای هند، ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی فراهم می‌نماید.

واکنش خاص آمریکا به توافق ایران و هند در چابهار
پس از امضای توافقنامه میان هند و ایران در مورد بندر چابهار، ایالات متحده تهدید کرد هر کسی که با ایران تجارت کند، در معرض تحریم‌های احتمالی است. در همین رابطه «ودانت پاتل» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت هیچ معافیتی برای هند وجود ندارد و تحریم‌ها به طور بالقوه برای همه کشورهایی که با ایران معامله می‌کنند، قابل اعمال است. او در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از توافق چابهار گفت: «ما به اجرای آنها ادامه خواهیم داد.» پاتل در پاسخ به سوالی درباره توافقنامه چابهار که روز دوشنبه امضا شد، گفت دولت هند باید در این مورد صحبت کند، نه دولت بایدن. ودانت پاتل گفت: «به دولت هند اجازه می‌دهیم در مورد اهداف سیاست خارجی خودش در قبال بندر چابهار و همچنین روابط دوجانبه خود با ایران صحبت کند. من فقط می‌گویم، از آنجایی که به ایالات متحده مربوط می‌شود، تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران همچنان پای بر جاست و ما به اجرای آنها ادامه خواهیم داد.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت همه نهادهایی که قراردادهای تجاری با ایران را در نظر می‌گیرند «باید از خطر بالقوه‌ای که خود را در برابر آن قرار می‌دهند و خطر بالقوه تحریم‌ها آگاه باشند.»

گام‌های رو به جلوی ایران و هند برای توسعه مناسبات فراتر از اراده آمریکا
روابط ایران و هند طی سال‌های پس از انقلاب فراز و فرود بسیار داشته اما اهمیت یافتن کشورهای آسیای مرکزی برای هند، بسترهایی را برای نزدیکی ۲ کشور فراهم کرده است. همچنین پس از سفری که «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در سال ۱۳۹۵ به تهران داشت، تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار و سرمایه‌گذاری برای احداث خط آهن به امضا رسید تا آغازگر روند رو به رشد همکاری‌های اقتصادی دوجانبه باشد. هند همواره نگاهش به ایران به‌عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ و تاثیرگذار بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها و فشارهایی که آمریکا در روابط اقتصادی ۲ کشور اعمال کرده، تلاش داشته تا نقطه اتصال روابط ۲ کشور برقرار باشد. در دوره تحریم هم هند از کشورهایی بود که محدودیت کمتری برای واردات نفت از ایران اعمال کرد. مهم‌تر از تمام موضوعات مربوط به همکاری‌های مشترک، آنچه ایران و هند را در کنار یکدیگر قرار داده، موضوع بندر چابهار است که از دیرباز نگاه هندی‌ها به این منطقه دارای موقعیت ژئوپلیتیکی به گونه‌ای است که می‌تواند آن‌ها را به بازار آسیای میانه و اروپای شرقی نزدیک کند. این قرارداد در شرایطی امضا شد که زمان زیادی از امضای توافق‌نامه چابهار بین روسای‌جمهور سه کشور ایران، هند و افعانستان در سال ۱۳۹۵ می گذرد. حتی پس از آن در دی ماه سال ۱۳۹۷ دفتر شرکت هندی IPGL به صورت رسمی در منطقه آزاد چابهار اجرای قرارداد فعالیت موقت خود را برای مدت ۲ سال در بند شهید بهشتی آغاز کرد تا نهایتا وارد پروسه انعقاد قرارداد ۱۰ ساله شود. در مجموع می‌توان اظهار داشت، در حالی‌که توسعه بندر به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران کند شده است، هند در نظر دارد بندر چابهار را به یک مرکز ترانزیتی تحت کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) برای دسترسی به کشورهای CIS تبدیل کند. «رودرا گاوراو شرست» سفیر هند در ایران نیز در بازدید از پایانه‌های بندری، تجهیزات و تأسیسات بندر شهید بهشتی گفت: «دهلی‌نو به تعهدات خود برای توسعه بندر چابهار پایبند است». در واقع، پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید واشنگتن درباره تحریم کشورهای همکار با ایران، موجب شد تا طرح توسعه بندر جابهار به تعویق افتد اما در شرایط فعلی به نظر هندی‌ها با دارا بودن افزایش ظرفیت‌های اقتصادی درصدد هستند تا روابط اقتصادی خود و سرمایه گذاری در چابهار را احیا کنند.

با اعلام رئیس دستگاه قضا ؛

گروه سیاسی: حجت الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳در نشست با دانشجویان دانشگاه‌های استان، در رابطه با برخورد با دانه درشت‌ها عنوان کرد: وزیر محاکمه شد و به سه سال محکوم شد، ۸ نفر از جمله وزیر، معاون وزیر و غیره محاکمه، محکوم شده و برای آنها حکم صادر شد.تقاضای ماده ۴۷۷ کردند. اگر معلوم شود اعلام می شود.
به گزارش «تجارت» وی در خصوص چای دبش اظهار کرد: این مسأله را دولت و قوه قضائیه مطرح کردند، آقای مخبر وقتی اولین خبر به او رسید برخورد اداری داشت و برخی افراد را جابجا کرد. زمانی که گزارش به قوه قضاییه وزارت اطلاعات و بازرسی داده شد این موضوع را دنبال و پیگیری کردند.
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این پرونده به مبلغ سه میلیارد دلار و ۴۰۰ میلیونی عددی بالاست و نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود. تاکنون ۴۵ نفر در رابطه با چای دبش تفهیم اتهام شدند.
رشوه گرفتن‌ها و جعل‌ها در دست بررسی است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: دو وزیر سابق، معاون وزیر و سرپرست برخی نهادها احضار، تحقیق شده و تفهیم اتهام شدند، دهها و صدها استعلام و بررسی انجام شد و تحقیقات مفصلی که در این خصوص شده اتهام جدیدی کشف شد. مهر جعلی و سربرگ جعلی درست شده و این پرونده و این موضوع در حال بررسی و دنبال کردن است. وی ادامه داد: برخی ها رشوه دادند، رشوه گرفتند، کوتاهی، اعمال نفوذ و لابی کردند که از آنها تحقیق شده است. رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: اینکه فلان پروژه ساخته شود وظیفه قوه قضاییه نیست، اما اگر مشکل محیط زیستی دارد و ثابت شود خلافی واقع شده، قوه قضائیه ورود می کند و کار ماست. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ظرفیت های استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله نفت، گاز و گردشگری را در جلسات مختلف مطرح خواهم کرد. تاکید کرد: نگوییم استان کهگیلویه و بویراحمد کم برخوردار است بلکه باید بگوییم چه ظرفیت ها و توانمندی هایی دارید. در این استان حدود ۲۵ درصد نفت و گاز کشور را تولید می کنند که توانمندی عظیمی است. وی در رابطه با مسایل فروشگاه رفاه اظهار کرد: در خصوص مسایل فروشگاه رفاه اطلاعی ندارم اگر شکایتی شده و پرونده قضایی تشکیل شده بررسی خواهیم کرد و در صورتی که پرونده ای تشکیل نشده گزارش شود تا دستگاه قضایی ورود کند. رئیس قوه قضائیه با اشاره به حضور خود در روستای مارین شهرستان گچساران طی سالهای گذشته گفت: خودم را مدیون این استان و مردم این استان می‌دانم و اگر بتوانم کاری بر آنها انجام می‌دهم. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به حضور در بین دانشگاهیان و دانشجویان و مردم، تصریح کرد: طی سه سال که در سمت رئیس قوه قضاییه قرار گرفتم سعی کردم با دانشجویان و دانشگاهیان نشست‌هایی داشته باشم و تاکنون در حدود ۸ دانشگاه حضور یافتم. وی در خصوص کسانی که شایعه می‌کنند و اینکه چرا جلوی آنها گرفته نمی‌شود، عنوان کرد: بخشی از شایعات کار دشمن است و بخش مربوط به خود ماهاست که باید خود را اصلاح کنیم.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به مسائل و مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد، تاکید کرد: آیا مسئولان استان نسبت به موضوعات مطرح شده یک صدا هستند؟ اگر در یک استان مسئولان اصلی از جمله استاندار، نماینده ولی فقیه، نمایندگان و رئیس کل دادگستری با هم همفکری کنند بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اگر موضوعات به صورت متمرکز با یک نظر اعلام شود مطمئناً حل می‌شود در غیر این صورت دستگاه قضایی در مواردی که لازم باشد به صورت قانونی ورود می‌کند.

کارشناس مسائل آمریکا تحلیل کرد:

گروه سیاسی: مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل بر این باور است که احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بیشتر از جو بایدن است. وی می‌گوید: بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید، پیامدهای گوناگونی دارد که این پیامدها، پیامدهایی ثابت از منظر اثرگذاری بر بازار نفت نیست. به این معنی که بازگشت او به قدرت، ضرورتا قیمت نفت را بالا و پایین نخواهد آورد. بلکه نوع رفتار و کنشگری های وی در رابطه با جهان و به ویژه خاورمیانه و بالاخص ایران است که آثاری را به همراه دارد. این تحلیلگر مسائل دیپلماسی می‌افزاید: روی کار آمدن دوباره ترامپ، فضای سیاسی علیه ایران را بسیار سخت خواهد کرد. از سوی دیگر لبه سخت برخورد کاخ سفید با تهران خود را بیشتر به نمایش می‌گذارد و ترامپ با بهره برداری از آنچه بایدن ساخته است، می‌تواند فشار شدیدتری را بر تهران وارد کند. مثلا همگرایی میان ائتلاف عربی_عبری_غربی را گسترش بیشتری دهد که این به ضرر تهران است.
مطهرنیا با اشاره به این که در دوره ریاست جمهوری بایدن نه تنها تحریم‌ها لغو نشده بلکه فشار اضافه هم شده است، می گوید: با آمدن ترامپ این جریان سخت‌تر می شود.در نتیجه قیمت نفت هم در وضعیت نابسامانی قرار می‌گیرد که میل به شدید و زیاد شدن در آن هویدا خواهد شد. البته این وضعیت قابل کنترل است. همانطور که در سال‌های اخیر کنترل شده و نفت چند دلار جابه جایی را بیشتر شاهد نخواهد بود. این کارشناس بین الملل تاکید می‌کند: ایران شاید با تهدیدهای آشکارتری و البته تحریم های بیشتری مواجه شود تا به مرحله معامله‌ای بزرگ با آمریکا برسد. ترامپ تلاش می کند تا زمینه‌هایی آماده کند که ایران را با کمترین توانمندی پای میز مذاکرات بکشاند یا مجبور شود با آمریکا رودررویی بیشتری را در مسائل اقتصادی - سیاسی تجربه کند.