«پیروزی کامل» اسرائیل بر حماس «ممکن یا حتی محتمل نیست»

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در «صریح‌ترین بیانی که تاکنون» مطرح شده تاکید کرد که واشنگتن باور ندارد رژیم صهیونیستی قادر به تحقق پیروزی کامل در غزه از طریق استراتژی کنونی خود باشد. «کرت کمبل»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا تنها چند روز پس از توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل توسط دولت بایدن، در جریان اجلاس جوانان ناتو در میامی درباره جنگ غزه تاکید کرد که دولت آمریکا باور ندارد که استراتژی فعلی رژیم صهیونیستی در غزه منجر به «پیروزی کامل» شود. کمبل طی سخنانی در اجلاس جوانان ناتو در میامی گفت که واشنگتن در تلاش برای درک ماهیت نظریه پیروزی اسرائیل در غزه است. مقامات آمریکایی قبلاً هشدار داده بودند که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند ایدئولوژی حماس را شکست دهد.

 

مذاکرات تبادل اسرا در حالت رکود قرار دارد

نخست وزیر قطر تاکید کرد مذاکرات تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس در حال حاضر دچار رکود شده است. محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر تاکید کرد: مذاکرات معامله تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل در حال حاضر در حالت رکود قرار دارد و عملیات اسرائیل در رفح مذاکرات آتش‌بس را به عقب بازگرداند. وی گفت: خطراتی نسبت به گسترش دامنه نزاع در منطقه وجود دارد. آتش بس در غزه و پایان دادن به جنایت‌هایی که در حق فلسطینی‌ها انجام می‌شود، لازم است. موضع طرف اسرائیلی درباره روش توقف جنگ واضح نیست. ما به تلاش و فشار برای رسیدن به توافق آتش بس ادامه خواهیم داد. وی تأکید کرد: نمی‌خواهیم از ما به عنوان میانجی سوء استفاده شود.

ارمنستان، نشست با جمهوری آذربایجان را «سازنده» خواند
وزیر امور خارجه ارمنستان گفت، مذاکرات با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه آذربایجان در آلماتی در فضایی سازنده انجام شد. اظهارات «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در کنفرانس خبری روز دوشنبه با «یان بورگ» رئیس فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا، وزیر امور خارجه، امور اروپایی و تجارت مالت مطرح شد. به گفته او، ارزیابی وزارت امور خارجه ارمنستان در بیانیه مطبوعاتی پس از مذاکرات در قزاقستان منعکس شده است. به گزارش وب‌سایت «پان‌آرمنین‌نت» میرزویان گفت: «این روند براساس اصولی که بارها بیان کرده‌ایم، ادامه دارد.»

چراغ سبز واشنگتن به ریاض برای احیای توافق صلح با ارتش ملی یمن
روزنامه گاردین گزارش داد که عزم واشنگتن برای حفظ ‌عربستان سعودی در فرآیند صلح با اسرائیل باعث شد که به ریاض چراغ سبز غیررسمی برای تلاش برای احیای توافقنامه صلح با ارتش ملی یمن‌ ‌نشان دهد. روزنامه گاردین گزارش داد که عزم واشنگتن برای حفظ ‌عربستان سعودی در فرآیند صلح با اسرائیل باعث شد که به ریاض چراغ سبز غیررسمی برای تلاش برای احیای توافقنامه صلح با ارتش ملی یمن‌ ‌نشان دهد.

پاسخ امارات به شکایت عربستان علیه ابوظبی در سازمان ملل
سازمان ملل دیروز (سه‌شنبه) سندی را منتشر کرد که حاوی پاسخ امارات به شکایت عربستان علیه ابوظبی در این نهاد بین‌المللی است. طبق گزارش وبگاه عربی۲۱، امارات در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به شکایت عربستان اعلام کرده است: امارات ادعای ذکر شده در نامه عربستان مبنی بر تعارض خطوط مستقیم امارات با قوانین بین‌المللی را رد می کند؛ چراکه این خطوط در پی مصوبه شماره ۳۵ شورای وزیران در سال ۲۰۲۲ و بر اساس بند ۲ ماده ۱۶ کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره حقوق دریاها ترسیم شده است. در پاسخ امارات آمده است: امارات تاکید می‌کند خطوط مرزی که به دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه کرده است، طبق تمام آثار حقوقی تضمین‌شده در مناطق دریایی‌ امارات و بر اساس قوانین بین‌المللی مرتبط با دریا هستند. دولت امارات این نامه را یک سند رسمی می‌داند و از دبیرخانه سازمان ملل می‌خواهد که آن را مطابق رویه‌ این سازمان منتشر کند.

 

گزارش «تجارت» از چرخش معادلات میدانی در جنگ اوکراین به نفع روسیه:

گروه جهان: این روزها اخبار میدانی جنگ در اوکراین از پیشروی چشم‌گیر نیروهای روس و عقب‌نشینی مداوم اوکراینی‌ها حکایت دارد. اگر در گذشته سد مقاومت کی‌یف در برابر تهاجمات روسیه محکم بود، حالا به نظر می‌رسد دیگر نه از نظر روحیه و از نظر توان لجستیکی، سربازان اوکراینی، نای مقابله با سربازان تازه نفس روس را ندارند. زلنسکی شاید اکنون بیش از هر زمان دیگری نسبت به قرار دادن تمامی تخم‌مرغ‌هایش در سبد آمریکا و اروپا پشیمان باشد.
به گزارش «تجارت»، همزمان با عملیات ناگهانی ارتش روسیه در نزدیکی خارکیف، کاهش تعداد سربازان ارتش اوکراین، خسته‌شدن آن‌ها و عقب‌نشینی‌های پی‌درپی از خطوط مقدم برای کی‌یف دردسرساز شده است. طی سه روز گذشته نیروهای روسیه با پشتیبانی جنگنده‌ها، توپخانه و پهپادهای خود در جبهه شمالی اوکراین پیشروی داشتند و دست‌کم ۹ روستا و شهرک را تحت کنترل خود آورده‌اند که بیش از هر زمان دیگری در جنگ بوده است. در برخی از مواضع، نیروهای اوکراینی عقب‌نشینی کرده و فرماندهان این کشور نیز یکدیگر را بابت این شکست سرزنش می‌کنند.

پیشروی قابل توجه ارتش روسیه
درگیری‌ها در روز دوشنبه در حومه شهر «ووچانسک» شهر کوچکی در حدود پنج مایلی مرز روسیه و اوکراین در شمال شرق خارکیف آغاز شد و به گفته «دنیس یاروسلاوسکی»، یک فرمانده نیروهای درگیر در این محور، روسیه در حال اجرای حملات هوایی به این شهر است. یاروسلاوسکی در گفتگویی تلفنی در صبح دوشنبه گفت: «آن‌ها هر سه دقیقه پنج تا هفت بمب را فرو می‌ریزند.» ووچانسک قبل از شروع جنگ اوکراین حدود ۱۷۰۰۰ نفر جمعیت داشت و حالا مقام‌های محلی شدیدا تلاش دارند که ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساکن باقی مانده در آن شهر را تخلیه کنند. «هریوری شربان» یکی از نیروهای مستقر در ووچانسک گفت که در عرض ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۰۰ درخواست تخلیه دریافت کرده است. به نوشته نیویورک تایمز پیشروی‌های اخیر روسیه در محور ووچانسک بعد از هفته‌ها هشدار مقام‌های اوکراینی درباره اینکه روسیه در حال انباشت نیروهایش در مرز ۲ کشور با هدف اجرای عملیات جدیدی در شمال شرق است، رخ می‌دهد. این هشدارها صبح روز جمعه هنگامی که سربازان روس از ۲ محور اصلی شامل شمال خارکیف و نقطه‌ای در حدود ۱۲ مایل به سمت شرق در حوالی ووچانسک عبور کردند به واقعیت پیوستند. «موسسه مطالعه جنگ» مستقر در واشنگتن با انتشار نقشه‌ای اینترنتی از میدان نبرد اوکراین اعلام کرد که نیروهای روس در جریان این حملات جدید تاکنون تا عمق پنج مایل در اراضی تحت کنترل اوکراین پیشروی کرده و اراضی به وسعت ۵۰ مایل مربع را تصرف کرده‌اند. ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اوایل دوشنبه اعتراف کرد: «دشمن هم‌اکنون در حال کسب موفقیت‌های تاکتیکی است.» این ستاد ساعاتی بعد گفت نیروهای روسیه در حال نزدیک‌تر شدن به شهر دیگری به نام «لوکیانتسی» هستند. در اتفاق دیگری که نشانه تشدید مشکلات ارتش اوکراین در خط مقدم جنگ است، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین گفت فرمانده اوکراینی که مسئول جبهه شمال شرق بود روز دوشنبه برکنار شده و یک فرمانده جدید جایگزین او شد.

سفر بلینکن به کی‌یف همزمان با وخامت اوضاع در میدان جنگ
همزمان با تحولات میدانی اخیر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیروز (سه‌شنبه) وارد کی‌یف شد و در جریان سفر به اوکراین قرار است درباره مسائلی مربوط به تامین کمک نظامی کشورش به کی‌یف صحبت کند. یکی از مقام‌های آمریکایی مطلع از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده گفت، وزیر خارجه امیدوار است که سیگنالی قوی از تضمین به اوکراینی‌ها که در شرایط بسیار دشوار به سر می‌برند، با این سفر ارسال کند.
به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام مسئول آمریکایی همچنین گفت: «ماموریت وزیر خارجه در اوکراین صحبت در مورد چگونگی اجرای کمک‌های تکمیلی ما به‌گونه‌ای است که به تقویت دفاعی کی‌یف کمک می‌کند و آنها را قادر سازد تا به طور فزاینده‌ای ابتکار عمل را در میدان جنگ پس بگیرند.» پیش از این، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دستور ارسال کمک نظامی به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به کی‌یف را صادر کرد. به گفته پنتاگون، در مجموع از ابتدای ریاست جمهوری بایدن، ایالات متحده بیش از ۵۱.۳ میلیارد دلار به اوکراین برای کمک‌های امنیتی اختصاص داده که بیش از ۵۰.۶ میلیارد دلار از آغاز حمله روسیه را شامل می‌شود.