نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از موافقت دولت با کاهش ساعت کاری به ۴۰ ساعت در هفته خبر داد. رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در دستور کار امروز نمایندگان مجلس در صحن علنی قرار گرفت. دولت در لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری کاهش ساعت کاری از ۴۴ ساعت به ۴۲ و نیم ساعت در هفته را آورده بود که کمیسیون اجتماعی در مصوبات خود این میزان را به ۴۰ ساعت در هفته کاهش داده بود. تعدادی از نمایندگان در جلسه قبلی مجلس و جلسه امروز پیشنهاد به لایحه دولت را مطرح کردند که عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه علنی امروز را بر عهده داشت در واکنش به نمایندگان اظهار کرد: دولت با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت به ۴۰ ساعت در هفته موافقت کرده است. تمام کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشمول کاهش ساعت کاری خواهند شد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفت: تمام کارکنان دستگاه‌های اجرایی که از طریق دستگاه‌ها به کار گرفته شدند مشمول طرح کاهش ساعت کاری در هفته خواهند شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسلمان ذاکر در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی طرح کاهش ساعت کاری کارمندان در هفته ضمن طرح پیشنهاد رفع ابهام خود از این طرح بیان کرد: انتظار ما این است هر کسی که در دستگاه‌های اجرایی کار می‌کند مشمول این قانون شود و این طرح شامل همه کارکنان دستگاه‌های اجرایی شود. وی ادامه داد: در طرح ساماندهی کارکنان دولت نیز که فقط به نیروهای شرکتی اختصاص داشت مجلس ورود کرد و همه طرحی‌ها را شامل می‌شود. طرح ساماندهی کارکنان دولت افتخاری برای مجلس یازدهم است و انتظار داریم هیات رئیسه از مجمع تشخیص مصلحت پیگیری کند تا به نتیجه برسد. وی در ادامه اظهار کرد: درخصوص این طرح در دست بررسی نیز انتظار ما این است که همه کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشمول کاهش ساعت کاری در هفته شده و در صورت تعطیلی جمعه و شنبه، این تعطیلی مشمول آنان هم شود.

کاروان تیم ملی والیبال ایران پس از سفری ۲۶ ساعته به شهر ریودوژانیرو در کشور برزیل رسید تا آماده حضور در هفته نخست لیگ ملت‌ها شود.
تمرینات تیم ملی والیبال ایران برای حضور در لیگ ملت‌های 2024 که از نیمه فروردین آغاز شد و روز شنبه 22 اردیبهشت در سالن فدراسیون والیبال به پایان رسید تا تیم برای پرواز به سمت برزیل آمده شود.
کاروان تیم ملی والیبال ایران بامداد روز دوشنبه تهران را ترک کرد و بعد از پروازی تقریبا سه ساعته به دبی رسید. بعد از یک توقف چند ساعته، اعضای تیم ملی والیبال ایران فرودگاه دبی را به مقصد ریودوژانیرو برزیل ترک کردند.
تیم ملی والیبال ایران پس از نزدیک به 14 ساعت پرواز به ریودوژانیرو برزیل محل برگزاری هفته اول لیگ ملت‌های والیبال رسید. ملی‌پوشان بلافاصله فرودگاه را به مقصد کمپ تمرینی تیم ملی والیبال برزیل در ریو ترک کردند تا ضمن برگزاری اردویی چند روزه و انجام دو بازی تدارکاتی با برزیل برای حضور قدرتمند در هفته نخست لیگ ملت‌ها آماده شوند.
میلاد عبادی‌پور، جواد کریمی، محمدطاهر وادی، مرتضی شریفی، امیرحسین اسفندیار، پوریا حسین خانزاده، مبین نصری، امیرحسین ساداتی، میثم صالحی، امین اسماعیل‌نژاد، محمد بربست، محمد ولی‌زاده، مهدی جلوه، علیرضا فراهانی مصلح آبادی، متین احمدی، آرمان صالحی و محمدرضا حضرت‌پور 17 بازیکن حاضر در اردوی تیم ملی در برزیل هستند.
امیر خوش‌خبر، عبدالرضا علیزاده، نوید مشجری و محمد امین شاکری (سرپرست و کادر فنی) نیز امشب تهران را به مقصد ریو ترک خواهند کرد و به جمع ملی پوشان در این اردو می‌پیوندند.

نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: شاهد ورود آرایشگرها و تکنسین ها به عرصه زیبایی هستیم که در منزل یا واحدهای استیجاری اداری، بیماران را تحت عمل جراحی قرار می‌دهند. به گزارش تجارت به نقل از مهر ، نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی در پایان تصریح کرد: به دلیل نیازهای کاذب و زیاد در زمینه جراحی‌های پلاستیک و زیبایی متأسفانه این حیطه دچار بازار سیاه شده و حتی افرادی در این حوزه باندهای مافیایی تشکیل داده اند و به اصطلاح مشتری جذب کرده و دلالی می‌کنند. این یک زنگ خطر بزرگ و هشدار آمیز است چرا که این معضل باعث شده جهان به سمت علم کاذب برود و این علم کاذب در حوزه علوم اجتماعی و علوم پزشکی بسیار در حال گسترش است و همچنین باعث می‌شود تجهیزات پزشکی و دارویی ما در این حوزه صرف شود و افرادی که حتی جراح نیستند به خود اجازه می‌دهند بر صورت بیمار برش داده و اقدام به اعمال جراحی زیانبار بکنند. وی افزود: ما در حال حاضر می‌دانیم درصدی از پزشکان جوان از این میانبر استفاده می‌کنند و به جای آنکه دوره‌های تخصصی طی کنند به راحتی و بدون نظارت و پایش به آنها اجازه داده می‌شود که وارد این عرصه بشوند.

اسماعیلی با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد دهه هشتادی ها هم هستم که وقت عمده‌شان را در وب‌آوا ها می‌گذرانند، افزود: حکمرانی نظام فرهنگی باید به صورت جامع باشد.
وزیر فرهنگ با اشاره به استقبال نسل های جدید از وب آوا گفت: در وزارت فرهنگ برای این بخش هم کار انجام می‌دهیم باید تغییرات را بپذیریم، شاید در برخی عرصه‌ها استقبال از حوزه‌های قدیمی کم‌شده باشد اما امروز به تعادل رسیده‌ایم.
اجازه نمایش عمومی به اثری که پیش از اخذ مجوز در جشنواره خارجی به نمایش درآید را نمی‌دهیم
وی افزود: از همان ماه‌های ابتدایی گفتم اجازه نمایش عمومی به اثری که پیش از اخذ مجوز در جشنواره خارجی به نمایش دربیاید را نمی‌دهیم. پیشنهاد وزیر فرهنگ برای مطالعه کتاب «تل‌آویو سقوط کرد»
وزیر فرهنگ با معرفی کتاب تل آویو سقوط کرد، گفت: به همه مخاطبان توصیه می کنم این کتاب را تهیه کنند. وزیر فرهنگ در مورد نمایش برخی سریال ها در فضای مجازی گفت: دهه نود به دلیل اینکه وظایف به خوبی انجام نمی‌شد نظارت بر سریال‌ها به عهده صداوسیما قرار گرفته است.

حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین خبر داد که با تایید و هماهنگی مسئولان ایرانی و عراقی شعار اربعین ۱۴۴۶ قمری و ۱۴۰۳ شمسی «کربلا طریق الاقصی» انتخاب و نام‌گذاری شد.
در ابتدای جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین که صبح سه‌شنبه در سازمان حج و زیارت برگزار شد، اعلام شد که مجتبی کریمی سرکنسول سابق ایران در کربلا، به عنوان دبیر جدید ستاد مرکزی اربعین در سال ۱۴۰۳ انتخاب شده است.
در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام نواب - نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت - اظهار کرد: اربعین و حج پیش‌رو با هر سال متفاوت است و مقام معظم رهبری هم تاکید کرده‌اند که حج امشال، حج برائت است. در اربعین امسال هم همین موضوع برقرار است.
وی افزود: برای اربعین حتما باید برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم. همه الهیون در دنیا از حرکت رژیم کودک‌کش ناراحت هستند اما آنکه مجدانه و فعالانه به جبهه عمل آمده است، اربعیون هستند؛ چه در ایران، چه در عراق، چه در لبنان و چه در یمن. این همان روح حرکت و قیام امام حسین (ع) و درس پاکباختگی است که ایشان به همه ما داده‌اند.
در ادامه، مجتبی کریمی، دبیر جدید ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه «همگرایی و واگرایی» موضوع دقیقی برای اربعین امسال است، گفت: کربلا در ایام اربعین محل تجمع احرار است. اربعین باید مقدمه‌ای برای همگرایی جهان اسلام و بلکه جهان انسانیت شود. وی ادامه داد: ما با کمک صدا و سیما و رسانه‌های مختلف باید بتوانیم زائران را آموزش دهیم که همه حرکات و سکنات آن‌ها می‌تواند ثبت و ضبط و باعث رونق این مراسم شود. اروپایی‌ها که با ما ایشان صحبت می‌کردیم، می‌گفتند که همین رفتارهای ثبت و ضبط شده از برادران ایرانی و عراقی در کنار یکدیگر، آن‌ها را شیفته کرده است. کریمی با اشاره به آمار زائران اربعین سال گذشته نیز اظهار کرد: از ۲۶ میلیون زائر سال گذشته، عراقی‌ها بیشترین سهم و ایرانی‌ها در جایگاه دوم قرار دارند اما باید توجه داشت که زائران مجموعا از بیش از ۹۰ کشور در این مراسم عظیم شرکت کرده بودند. به همین دلیل هم در بخش فرهنگی و رسانه‌ای از همین حالا باید کارها آغاز شود که تک تک زائران، سفیران ی برای امام حسین (ع) باشند.

«کربلا طریق الاقصی» فقط در شعارها نیاید؛ برنامه داشته باشیم
در ادامه، حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر تداوم برنامه‌هایی که برای جهانی شدن اربعین پیش‌بینی می‌شود، گفت: برای جهانی شدن اربعین، نیاز به کمک همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها داریم. اربعین فقط دیگر مختص ما نیست؛ همانطور که گفته شد، هرسال میلیون‌ها عاشق کربلا از کشورهای مختلف در این حرکت عظیم حاضر هستند. ما در انتخاب شعار امسال، توجه جدی به این موضوع داشته‌ایم.
احمدی سپس سه اصل اساسی تمام برنامه‌های ستاد مرکزی اربعین را یاداوری و خاطرنشان کرد: احترام به حاکمیت دولت عراق، توجه به رکن مرجعیت عالی عراق و احترام به میزبانی مردم عراق سه اصلی است که باید رعایت و توجه شود. ما مهمان مردم عراق هستیم و این باید تاکید شود.
او همچنین با اشاره به عبارت «کربلا طریق الاقصی» که به عنوان شعار اربعین ۱۴۰۳ انتخاب شده است، گفت: برای تحقق این شعار از طریق رسانه‌ها، باید برنامه‌های حوزه فرهنگی به دقت برنامه‌ریزی و اجرا شود؛ نه اینکه صرفا این عبارت در شعارها بیاید.

سامانه خودنویس با اهدافی مثل ایجاد شفافیت در بازار مسکن، تسهیل امور، دستیابی بهتر به آمار، حذف هزینه کمیسیون بنگاه‌ها و کنترل نرخ‌ها در بازار اجاره راه‌اندازی شده و قرار است در فاز دوم، قراردادهای خرید و فروش ملک نیز به سامانه خودنویس بیاید؛ برنامه‌ای که البته واکنش واسطه‌های ملکی را در پی داشته است. راه‌اندازی سامانه «خودنویس» ذیل قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب مرداد ۱۴۰۰ انجام شد. در این راستا سوم خرداد سال ۱۴۰۲ امکان انعقاد قرارداد رایگان اجاره بین موجران و مستاجران در سامانه «ایران املاک» فراهم و سپس اواخر همان سال سامانه خودنویس در این زمینه ایجاد شد. خدمات این سامانه به صورت رایگان و ۲۴ ساعته است. در حال حاضر نیز تمام مشاوران املاک به این سامانه متصل شده‌اند و فقط مشاوران املاک دارای مجوز می‌توانند به انعقاد قرارداد در این سامانه ورود کنند.
انعقاد قراردادهای مالک و مستاجری به صورت رایگان در سامانه خودنویس به نشانی khodnevis.mrud.ir به تدریج در حال افزایش است. آن‌طور که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار فقره قرارداد اجاره در سامانه مذکور منعقد شده است. این در حالی است که واسطه‌های ملکی ایجاد سامانه مذکور را نوعی موازی‌کاری دولت با بخش خصوصی می‌دانند و معتقدند این اقدام می‌تواند اشتغال مشاوران املاک را تحت تاثیر قرار دهد که تبعات اقتصادی و اجتماعی برای کشور خواهد داشت. مشاوران املاک می‌گویند مساله‌ی اصلی بازار اجاره رایگان بودن یا نبودن اجاره‌نامه نیست و مشکل مستاجران را نوسانات افزایشی نرخ‌ها در بازار اجاره می‌دانند. جدیدترین آمار بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۳ می‌گوید که طی یک سال گذشته نرخ رشد اجاره بها در تهران ۴۵.۲ درصد و در کل کشور ۵۲.۴ درصد رشد داشته است؛ در حالی که سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد و در دیگر شهرها ۲۰ درصد تعیین شده بود. مهدی کرباسیان ـ عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک - با اشاره به تاثیر سامانه خودنویس بر کم‌رونق شدن معاملات مسکن به ایسنا گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی دائما روی تبلیغات این سامانه مانور می‌دهند و به مردم می گویند بیایید قرارداد خود را مجانی ثبت کنید.