مصرف بهینه آب همچنان در دستورکار باشد

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با اشاره به انواع خشکسالی گفت: اگرچه با توجه به بارش‌های اخیر خشکسالی هواشناسی و کشاورزی تا حدود زیادی رفع شده است اما خشکسالی هیدرولوژی همچنان ادامه دارد بنابراین مصرف بهینه آب همچنان باید در دستور کار باشد. مهدی رهنما در گفت و گو با ایسنا با اشاره به انواع خشکسالی اظهارکرد: در اوایل دهه ۱۹۸۰ درخصوص مفهوم خشکسالی بیش از ۱۵۰ تعریف از خشکسالی منتشر شده است. این تعاریف نشان دهنده تفاوت ها در مناطق، نیازها و رویکردهای انضباطی است. این تعاریف را می توان براساس چهار رویکرد اساسی برای اندازه گیری خشکسالی دسته بندی کرد؛ هواشناسی، هیدرولوژیک، کشاورزی و اجتماعی-اقتصادی. سه رویکرد اول با روش‌هایی برای اندازه‌گیری خشکسالی به عنوان یک پدیده فیزیکی سروکار دارند. آخرین مورد به خشکسالی از نظر عرضه و تقاضا می‌پردازد و اثرات کمبود آب را در سیستم‌های اجتماعی-اقتصادی ردیابی می‌کند. رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با اشاره به تعریف خشکسالی هواشناسی و کشاورزی گفت: با کاهش بارش نسبت به مقادیر نرمال در یک منطقه یا حوضه آبریز «خشکسالی هواشناسی» رخ می‌دهد که کم شدن ورودی آب به پشت سدها از اولین پیامدهای آن است. اگر کاهش بارش با افزایش دما همراه شود و تداوم یابد، تبخیر و تعرق زیاد می‌شود و نیاز گیاه به آب افزایش می‌یابد و در نتیجه «خشکسالی کشاورزی» به‌ویژه رخ می‌دهد علاوه بر آن پوشش گیاهی کاهش زیادی می‌یابد. در نتیجه منابع غذایی کمتر می‌شود. وی ادامه داد: اگرچه با توجه به بارش‌های اخیر خشکسالی هواشناسی و کشاورزی تا حدود زیادی رفع شده است اما خشکسالی هیدرولوژیک و به تبع آن خشکسالی اجتماعی-اقتصادی همچنان ادامه دارد بنابراین بایستی نهادها و سازمان‌های مسئول در این زمینه همچنان برنامه‌ریزی جهت مقابله با آثار خشکسالی و افزایش تاب آوری در برابر پدیده خشکسالی را در دستور کار قرار دهند. به گفته رهنما با تشدید کاهش ورودی آب به پشت سدها، برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی برای مدت طولانی و کاهش ذخایر برفی، خشکسالی هیدرولوژیک به وقوع می‌پیوندد که اثرات منفی آن بسیار عمیق‌تر از دو خشکسالی قبلی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه بسته تشویقی مخصوص بافت‌های تاریخی آماده شده و اکنون در مرحله تصویب قرار دارد، گفت: صدور پروانه‌های مسکن در بافت‌های فرسوده باید به طور میانگین به رقم ۲۵ درصد برسد.
به گزارش تجارت به نقل از ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «محمد آیینی» در جلسه شورای نوسازی مسکن این شرکت که با حضور «خسرو دانشجو» معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با موضوع «موانع و مشکلات و ارائه پیشنهادات جدید در رابطه با بسته‌های تشویقی در بافت‌های فرسوده» برگزار شد، تصریح کرد: از آنجا که بسیاری از مفاد بسته تشویقی ۱۹ بندی مغایرتی با قوانین ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی ندارد، می‌توان این بندها را در بافت‌های تاریخی نیز اعمال کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: راهبرد اصلی ما در حوزه بازآفرینی شهری، شتاب بخشی به نوسازی مسکن است. وی اظهار داشت: توزیع قیر رایگان برای به‌سازی معابر شهری محلات هدف بازآفرینی شهری و حمایت‌های مالی از شهرداری‌های محلات هدف بازآفرینی شهری، زمانی محقق خواهد شد که به ازای هر هکتار در بافت‌های فرسوده یک پروانه نوسازی در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری بارگذاری شود. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به سخنان وزیر راه و شهرسازی در نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی مبنی بر شکستن رکورد آمار صدور پروانه نوسازی در بافت‌های فرسوده، گفت: سال گذشته با تلاش و همکاری ارزشمند همه دست‌اندرکاران در حوزه بازآفرینی شهری به آمار خوبی در نوسازی بافت‌های فرسوده دست پیدا کردیم که امیدوارم طی روزهای آتی با ثبت باقی‌مانده پروانه نوسازی سال ۱۴۰۲ در سامانه ستاد ملی بازآفرینی به آمار مد نظر خود دست پیدا کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته ۲۸۰۶ تخلف در حوزه امتحانات نهایی داشتیم گفت: در این رابطه برای ۲۶۴۳ نفر رای قطعی صادر شد. به گزارش ایسنا، محمدمهدی کاظمی در نشست ستاد عالی آزمون‌های نهایی خردادماه افزود: اگر دانش‌آموز تخلفی را انجام دهد بلافاصله حوزه آزمون گزارش می‌دهد، هیات بدوی موضوع را بررسی و برای اعلام رای اقدام خواهد کرد؛ سپس به دانش‌آموز اعلام می‌شود که ۱۰ روز فرصت اعتراض دارند. وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۸۰۶ تخلف در حوزه امتحانات نهایی داشتیم افزود: ۱۶۷۲ مورد وسیله تقلب، ۳۵۹ استفاده از وسایل و ۱۳ مورد انتشار و افشای سوالات بعد از شروع آزمون اتفاق افتاد. کاظمی با بیان اینکه در این تخلفات برای ۲۶۴۳ نفر رای قطعی صادر شد ادامه داد: ۲۳ مورد برائت، ۷۰۱ مورد اخطار کتبی و ۱۴۸۰ مورد محرومیت از یک تا چند آزمون را شاهد بودیم که در روزهای بعدی برگزاری امتحانات، با توجه به آرای صادر شده، میزان تخلفات کمتر بود. کاظمی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه‌ای برای ایجاد عدالت آموزشی سراسر کشور بود گفت: طبق این مصوبه، دانش آموزان با تمرکز بر امتحانات نهایی و ایجاد سابقه تحصیلی می توانند زمینه موفقیت خود را در کنکور سراسری فراهم کنند.

دبیر اجرایی جشن بزرگ امام رضایی‌ها گفت این مراسم جمعه ۲۸ اردیبهشت از میدان هفت تیر تا میدان ولیعصر برگزار می‌شود.
به گزارش تجارت به نقل از مهر، نشست خبری ستاد برگزاری برنامه‌های دهه کرامت؛ تشریح برنامه‌های جشن بزرگ امام رضایی‌ها پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت با حضور عباس حیدری دبیر اجرایی جشن بزرگ امام رضایی‌ها، مصطفی زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات تالار ایوان شمس برگزار شد. عباس حیدری دبیر اجرایی جشن بزرگ امام رضایی‌ها گفت: برنامه‌های متعددی در دهه کرامت امسال پیش بینی شده که برخی از آنها اجرا و برخی دیگر در حال اجراست و تعدادی هم در روزهای آینده برگزار می‌شود که بزرگترین برنامه دهه کرامت جشن امام رضایی هاست. وی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ پس از نشر فیلم موهنی که علیه امام رضا (ع) در جشنواره کن منتشر شد تصمیم گرفتیم برنامه ویژه جشن امام رضایی‌ها در تهران برگزار شود به همین منظور طی دو سال گذشته برنامه‌های ویژه ای برای گرامیداشت مراسم میلاد امام رضا (ع) برگزار شد و امسال هم تصمیم داریم در این راستا برنامه‌های گسترده‌ای را به اجرا برسانیم.