حمایت ایران از تحکیم ثبات و امنیت در بالکان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با آقای «مارکو جورویچ»، انتصاب وی به سمت وزیر امور خارجه صربستان را تبریک گفت. حسین امیرعبداللهیان با اشاره به رویکرد اصولی کشورمان در خصوص احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها، بر تعهد و احترام جمهوری اسلامی ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تاکید کرد. وی تصریح کرد: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در بالکان و ارتقاء همزیستی میان همه اقوام در این منطقه است. مارکو جورویچ وزیر امور خارجه صربستان در این گفتگوی تلفنی ضمن تشکر از تبریک همتای ایرانی، بر اهتمام دولت کشورش برای تداوم تعمیق و گسترش همه جانبه روابط در عرصه دوجانبه و نیز استمرار همکاری‌ها در عرصه های بین‌المللی تاکید کرد. وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و صربستان بر تداوم تماس‌ها و گفتگوها در جهت گسترش روابط دوجانبه و همچنین استمرار رایزنی‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند. شایان ذکر است که روابط ایران و صربستان طی یک دهه گذشته پیشرفت‌های چشم‌گیری را به خود دیده است.

 

بریکس، پیشران اراده جمعی برای چند جانبه گرایی است

معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: رسالت چندجانبه‌گرایی، ایجاد عدالت در مناسبات بین‌المللی است. علی باقری‌کنی در نشست روابط ایران و روسیه به میزبانی جمهوری تاتارستان روسیه گفت: مهمترین رسالت چندجانبه گرایی، ایجاد عدالت در مناسبات بین‌المللی است. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : ایران و روسیه این اراده را دارند و در عمل نشان داده‌اند که با همکاری در زمینه‌های مختلف قصد دارند مناسبات مبتنی بر عدالت بین کشورهای مستقل را بنا بگذارند. وی افزود: تهران و مسکو امروز در چنین بستری گفت و گو می‌کنند و بر این اساس، یک رسالت بزرگ بر دوش کارگزاران بزرگ دو کشور به ویژه فعالان اقتصادی بخش خصوصی و کارگزاران اقتصادی و تجاری دارای مسئولیت در حاکمیت دو کشور است. معاون سیاسی وزیرامورخارجه با اشاره به ضرورت ایجاد بستر مشارکت برای دیگر کشورهای مستقل گفت: بر این اساس، مشارکت دادن دیگر کشورها از جمله برزیل، آفریقای جنوبی و هند در این رویکرد منطقی که ایران و روسیه آن را دنبال می‌کنند، می‌تواند زیربنای جهانی مبتنی بر همکاری مشترک و عدالت باشد. باقری‌کنی، چشم‌انداز چنین رویکردی را صلح، آرامش و رفاه برای کشورهای جهان و ملت‌های دیگر دانست.

آمادگی ایران برای مشورت‌دهی به اروپا در امور افغانستان
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان خاطرنشان کرد: در دیدار با نماینده ویژه ایتالیا در امور افغانستان اعلام آمادگی کردم ایران حاضر است حسب مشورت‌هایی که دارد به اروپا درخصوص تدوین نقشه جامع همکاری با تاکید بر منافع ملت و کشور افغانستان همکاری تازه‌ای تعریف کند. حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در شبکه ایکس نوشت: «در دیدار با نماینده ویژه ایتالیا در امور افغانستان عنوان داشتم که باید موضوعات و محورهای اجلاس دوحه ۳ مبتنی بر واقعیات منطقه و افغانستان باشد.» وی همچنین نوشت: اقدامات کشورهای فرامنطقه تاکنون بر حل بحران و چالش‌های افغانستان مفید واقع نشده و در صورت استمرار این وضعیت، سر ریز چالش‌ها گریبانگیر اروپا نیز خواهد شد. کاظمی قمی تاکید کرد: ضمنا اعلام آمادگی نمودم ایران حاضر است حسب مشورت‌هایی که با جهات مختلف در افغانستان دارد به اروپا در خصوص تدوین نقشه جامع همکاری با تاکید بر منافع ملت و کشور افغانستان همکاری تازه‌ای را تعریف نماید.

محل جدید سفارت جمهوری آذربایجان در ایران مشخص شد
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که سفارت این کشور در تهران به مکانی جدید منتفل شده و پس از تکمیل به زودی فعالیت دیپلماتیک سفارت از سر گرفته خواهد شد. آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با اعلام این خبر گفت: در چارچوب تماس‌ها و مذاکرات مقامات و نهادهای ذیربط دو کشور، انتظارات کشورمان به طرف مقابل منتقل شد و کارهای مربوطه با طرف ایرانی برای انتقال سفارتمان به یک مکان جدید که امن‌تر است و تمام شرایط لازم برای سفارت را برآورده می‌کند، انجام شد. این مقام وزارت خارجه جمهوری آذربایجان همچنین بیان کرد: در نتیجه کارهای انجام شده مکان جدید سفارت مشخص شده است و در حال حاضر اقدامات مناسبی برای ایجاد شرایط لازم برای سفارت در محل و ساختمان مذکور در حال انجام است و پس از اتمام کارهای مذکور، قرار است فعالیت سفارت در محل جدید از سر گرفته شود. حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران صبح روز هفتم دی‌ماه سال ۱۴۰۱ توسط یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی صورت گرفت که در نتیجه این حادثه رئیس سرویس امنیتی سفارت کشته و دو نفر مجروح شدند. پس از آن وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، نمایندگی دیپلماتیک این کشور در تهران را تعطیل و فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد.

وعده فرمانده دریایی ارتش
برای دفاع از منافع مردم
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: همرزمانم بدون هیچ وابستگی دریانوردی کردند و نشان دادند که در این مرز و بوم چه شیران و دلیرانی زندگی می‌کنند. آیین گرامیداشت سالروز بازگشت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش و ثبت این روز در تقویم رسمی کشور تحت عنوان «روز افتخار و اقتدار دریایی ارتش جمهوری اسلامی» با حضور امیردریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وحید جلیلی قائم مقام صدا و سیما و دیگر مسئولان در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد. فرمانده نیروی دریایی ارتش در آغاز همایش ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: امروز همانطور که گفته شد ما در جمع شما به دلیل افتخار آفرینی‌های شما مردم حضور پیدا کردیم. وی افزود: همرزمانم بدون هیچ وابستگی دریانوردی کردند و این‌ها همگی به سبب دعای خیر شما خانواده‌ها است. فرمانده نیروی دریایی ارتش، اظهار کرد: قرار است ایرانی‌ها همواره با اقتدار پرچم و نشان مقدس کشورمان را در گوشه گوشه اقیانوس‌های جهان به اهتراز درآورند و نشان دهند که در این مرز و بوم چه شیران و دلیرانی زندگی می‌کنند.

تلاش ارتش برای دانش بنیان کردن
نیروی زمینی
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که عملیات وعده صادق نابودی رژیم صهیونیستی را چند قدم جلو انداخت. امیر سرتیپ کیومرث حیدری در اولین همایش ملی علوم و فناوری های نوظهور و شالوده شکن در حوزه های دفاعی - امنیتی که صبح امروز در دانشگاه افسری امام علی ( ع) برگزار شد، بیان کرد: خوشحال هستم که امروز توفیق پیدا کردم در این همایش بزرگ علمی در دانشگاه مقدس امام علی (ع) که مزین است به فیضیه ارتش از لسان رهبر معظم انقلاب و معراج ۱۱۸۴ فرهیخته و دانش آموخته است شرکت کنم.
زیبنده است این همایش وزین علمی در این دانشگاه برگزار شود. وی در ادامه اظهار کرد: از مجموعه عزیزانی که در برگزاری این همایش دستی بر آتش داشتند تشکر می کنم. خداوند در قرآن می فرماید آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.
وقتی که انسان تحقیق و پژوهش می کند به اندیشه‌هایی بر می خورد که می‌تواند دنیا را روشن کرد. خداوند هر انسانی که خلق می‌کند در وجود آن علم، شیفتگی و نوآوری می گذارد تا روزی با علمش دنیایی را روشن کند. روزی برای مسافرت از چهارپایان استفاده می کردیم اما امروز هواپیمای سریع السیر داریم.

رئیسی در دومین سفر به استان مازندران تاکید کرد:

گروه سیاسی: سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز پنج‌شنبه 27 اردیبهشت در دومین سفر استانی خود به مازندران تمرکز خود را بر موضوع اقتصاد استان و رفع موانع تولیدی گذاشت. در این سفر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، رئیس پاستور را همراهی می‌کرد تا نشان داده شود، که هدف‌گذاری اصلی دولت در این سفر چیست.
به گزارش «تجارت»، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح روز پنجشنبه در آغاز دومین سفر دولت مردمی به استان مازندران، کشاورزی، صنعت، گردشگری، جنگل، دریا و به خصوص نیروی انسانی کارآمد و مخلص را ظرفیت‌های ویژه این استان برای پیشرفت اقتصادی توصیف و تصریح کرد: دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مراکز علمی و نیز پیشینه و قدمت تاریخی و شخصیت‌ها و مفاخر بیشمار که نه تنها در استان و کشور بلکه در جهان اسلام می‌درخشند، در کنار تاریخ و تمدن و هویت دینمدار مردم مازندران ظرفیت‌های قابل توجهی برای رشد و پیشرفت این استان هستند. رئیس جمهور با بیان اینکه در سفر اول استانی دولت به مازندران مصوبات خوبی داشتیم که اقدامات خوبی هم در راستای اجرای آنها صورت گرفته است، افزود: در این سفر کیفیت اجرای این مصوبات را رصد خواهیم کرد تا میزان تاثیر گام‌های برداشته شده برای اجرای آنها در رشد و پیشرفت استان مشخص شود. رئیسی با اشاره به اینکه اقدامات دولت در زمینه ساخت مسکن و ایجاد اشتغال در استان ادامه داد: دولت همچنین توانسته بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی استان را که متاسفانه راکد شده بودند، احیا کند که خود این مسئله فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد کرده است. رئیس جمهور با عرض سلام و ادب به خانواده معظم شهدا، شهدای سرافراز و جانبازان و ایثارگران استان که همواره برای مازندران و کشورمان مایه افتخار بوده‌اند، اظهار داشت: امیدوارم در این سفر بتوانیم برای تامین بخشی از نیازهای استان که استاندار محترم، نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان، مدیران، نمایندگان، نیروهای مسلح، عزیزان بسیجی و همه مدیران در استان بررسی کردند، تصمیمات موثری اتخاذ کنیم.

دستورهای ویژه رئیسی در حوزه تولید برنج، پلاژهای دولتی و تالاب میانکاله
جلسه پیگیری موضوعات ویژه استان مازندران از جمله «رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج»، «مولدسازی پلاژهای دولتی»، «توسعه زیرساخت‌های بنادر استان»، «کالاهای رسوبی در گمرکات» و «مسائل تالاب میانکاله» با حضور رئیس جمهور در محل استانداری برگزار شد. در این جلسه ابتدا موضوع تقویت و حمایت از برنجکاران مازندرانی و رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی در تولید برنج مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیر جهادکشاورزی در گزارشی از میزان تولید برنج و میزان نیاز سالانه برنج کشور، از تدوین طرحی جامع برای خودکفایی در تولید برنج خبر داد. سید ابراهیم رئیسی در این جلسه پس از شنیدن نظرات و پیشنهادات اعضای جلسه به وزیر جهادکشاورزی دستور داد، با محاسبه دقیق و به روزرسانی آمار میزان نیاز کشور به برنج، میزان تولید این محصول در کشور و میزان مورد نیاز برای واردات، زمینه لازم برای اعمال محدودیت هوشمند در واردات برنج را فراهم کند. همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه از سوی رئیس جمهور مکلف شدند روش‌های تامین مالی برای تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برنجکاران و اجرای طرح جامع وزارت جهادکشاورزی را از منابع داخلی و خارجی بررسی و برای جمع‌بندی و تصویب به دولت ارائه نمایند. مولدسازی اموال مازاد دستگاه‌ها به ویژه پلاژهای دولتی در استان مازندران به منظور تامین مالی طرح‌های زیرساختی استان دومین دستور جلسه پیگیری موضوعات ویژه مازندران بود. بنا بر گزارش معاون اجرایی رئیس‌جمهور، این استان به رغم قرار گرفتن در زمره داراترین استان‌های کشور به لحاظ ارزش اراضی، عملکرد قابل قبولی در بخش مولدسازی نداشته، در حالی که با واگذاری بخش کوچکی از اموال مازاد استان، نیاز مالی بخش قابل توجهی از طرح‌های نیمه تمام مرتفع خواهد شد. رئیسی ناظر به گزارشات و مباحث مطرح شده در این رابطه به وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت اجرایی رئیس جمهور دستور داد با تشکیل کارگروهی در اسرع وقت نسبت به تعیین دقیق مصادیق مولدسازی در اموال دولتی و تدوین ضوابط متناسب با وضعیت و شرایط وزراتخانه‌ها اقدام کنند تا پس از تصویب در دولت بلافاصله برای اجرا در دستور کار استانداری مازندران قرار گیرد.
دستور رئیسی برای بازنگری در زنجیره تولید تا توزیع برنج
در سطحی دیگر، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان مازندران، با حضور در نشستی با فعالان اقتصاد مردمی در روستای خرماکلای این استان، ضمن تشکر از همه کسانی که با خلاقیت برای احداث بزرگترین و مجهزترین مجمتع آموزشی روستایی کشور در این روستا تلاش کردند، تصریح کرد: این مدرسه در کنار آموزش، به ایجاد اشتغال، تولید و خلق ثروت و ارزش افزوده و نیز کار دانش‌بنیان نیز توجه دارد که بسیار ارزشمند است. رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مطالب مطرح شده در این نشست از سوی فعالان اقتصاد مردمی از جمله مشکلات ناشی از نظام اداری پیچیده و خسته‌کننده برای تولیدکنندگان اظهار داشت: دستیار مردمی‌سازی رئیس جمهور به اتفاق استاندار و دیگر مسئولان مربوطه باید در نشست‌هایی با فعالان اقتصاد مردمی که این مشکلات را در میدان تجربه و لمس کرده‌اند به طور دقیق این مشکلات و راهکارهای پیشنهادی را احصا و برای رفع آنها اقدام کنند. رئیسی همچنین با اشاره به اظهارات یکی از دیگر از فعالان اقتصاد مردمی درباره تفاوت 7 برابری سود تولید و توزیع برنج میان تولیدکننده و واسطه‌ها و دلالان افزود: این مسئله از یک سو اجحافی بزرگ به تولیدکنندگان و از سوی دیگر اجحافی بزرگ به مصرف کنندگان است و باید هر چه سریع‌تر با بررسی دقیق زنجیره تولید تا توزیع و مصرف برنج، ساز و کاری برای قطع دست دلالان به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد شود. رئیس جمهور از وزیر جهادکشاورزی، استاندار و دیگر مسئولان مربوطه خواست در زمانی کوتاه با افراد صاحب تجربه و نظر که در این عرصه فعالیت می‌کنند جلساتی را برگزار کرده و با تکیه بر نظر فعالان میدانی به شکل دقیق میزان نیاز و تولید برنج در کشور را احصا و ساز و کاری برای جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده طراحی و ارائه کنند که در آن مشخص شود اگر به واردات برنج نیاز هست هم چه میزان و به چه شکل باید انجام شود تا صادرات بی‌حساب به تولید داخلی ضربه نزند. رئیسی با اشاره به شعار سال و با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی دولت را مکلف کرده‌اند که ساز و کارهای مناسب جذب مشارکت مردم در جهش تولید را مشخص کند، گفت: باید از تجربیات کسانی که در میدان کار و فعالیت صاحب تجربه و تخصص شده‌اند برای رفع مشکلات و ایجاد رونق در عرصه تولید استفاده کنیم. خیلی از اوقات تولیدکنندگان نیازی به حمایت یا تسهیلات ندارند و از دولت فقط توقع دارند که موانع مسیر تولید را برطرف کند، لذا باید از تجربیات خود آنان در این زمینه بهره بگیریم.

هدف‌گذاری دولت برای استفاده از ظرفیت کشتی‌سازی مازندران
وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه بازدید از کارخانه کشتی‌سازی صدرا بهشهر گفت: امروز شناورهای سید احسان خاندوزی که رئیس جمهور را در دور دوم سفر استانی به مازندران همراهی می‌کند، در سفر یک روزه خود به شرق استان در بازدید از کارخانه تولید شناور و کشتی صدرا بهشهر اظهار کرد: تقویت و احیای این مجموعه ذیل دستور رئیس جمهور با توجه به دغدغه رهبری در راستای توسعه اقتصاد دریا محور انجام گرفت. خاندوزی با بیان اینکه فرایند ساخت شناور در این کارخانه به مدت ۱۰ سال متوقف بود، گفت: در دولت سیزدهم ۵ فروند شناور جدید با اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر و سرمایه‌گذاری مناسب در حال ساخت است و احیای ظرفیت تولیدی کارخانه صدرا را یکی از برنامه‌های دولت مردمی آیت‌الله رئیسی است.
وی با اظهار به اینکه امروز شناورهای دیگر کشورهای حاشیه دریای کاسپین برای تعمیر در مجموعه تولیدی صدرا به صف شده و در نوبت ایستاده‌اند، تاکید کرد: در حال حاضر استفاده از ظرفیت کارخانه برای تعمیر کشتی در حاشیه خزر از اهمیتی خاص برخوردار است چراکه عایدات ارزی قابل توجه به همراه داشته و باید مورد توجه قرار گیرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود فضای فیزیکی و اراضی پشتیبانی این مجموعه اما توافقات خوبی انجام شده و طرح توسعه این کارخانه با ظرفیت اشتغال بیشتر در دستور کار قرار داد. وی با اشاره به ظرفیت بند امیرآباد افزود: با مصوبه منطقه آزاد و پیگیری انجام شده شاهد توسعه بیش از پیش بندر خواهیم بود و اولین کشتی رو-رو و خط آهن رو-رو بندر در حال تکمیل است

ادعای گروسی درباره مسائل پادمانی ایران در گزارش سالیانه آژانس

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش سالیانه خود را درباره اجرای مسائل پادمانی در میان اعضای این نهاد توزیع و بار دیگر ادعاهایی را علیه ایران تکرار کرده است. دیدبان هسته‌ای سازمان ملل متحد مدعی است به‌رغم افزایش حضور بازرسان در ایران طی سال گذشته میلادی، میزان درک آن از برنامه هسته‌ای ایران بهبود نیافته است.
به گزارش «تجارت»، وبگاه شبکه بلومبرگ شامگاه چهارشنبه خبر داده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی سالیانه بازرسی هسته‌ای خود را پیش از نشست ماه آینده میلادی در وین، در میان دیپلمات‌ها توزیع کرده است. این رسانه آمریکایی مدعی است در گزارش ۱۱۲ صفحه‌ای که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تهیه کرده و به رؤیت بلومبرگ رسیده، آمده است: «درحالی‌که کار بازرسی به صورت منظم ادامه دارد، پیشرفت اندکی در حل‌وفصل موضوعات پادمانی باقی‌مانده انجام شده است». او در ادامه مدعی شده «تا زمانی که ایران این موضوعات باقی‌مانده را شفاف‌سازی نکند، آژانس نمی‌تواند درباره ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد». در این گزارش همچنین آمده به رغم اینکه بازرسی‌های آژانس در سال گذشته هشت درصد افزایش یافته و از زمان اجرای برجام هم فراتر رفته است اما «آژانس اطلاع مداوم خود درباره تولید و فهرست سانتریفیوژها، روتورها و قطعات میانی آن، آب سنگین و کنسانتره اورانیوم را از دست داده است».
این در حالی است که «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره دیدار و مذاکرات معاونان فنی و حقوقی ایران و آژانس برای گفت‌وگو بر سر اجرای عملیاتی بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ به ایسنا گفت «معاونان ایران و آژانس در تماس و ارتباط هستند و به زودی معاون آقای گروسی برای ادامه گفت‌وگوها به ایران می‌آید». گروسی در سفر اخیر خود به ایران در دیدار با مقامات سیاسی و هسته‌ای ایران مجموعه‌ای از اقدامات عملی ملموس را برای احیای بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ (۴ مارس ۲۰۲۳) با هدف بازگرداندن روند اعتمادسازی و افزایش شفافیت میان ایران و آژانس پیشنهاد کرد. «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم گفت: «ما با یک هژمونی علیه صنعت هسته‌ای کشورمان مواجه هستیم که با حل فنی مسائل باز هم به واسطه فشارهای سیاسی، فضا را به شکل دیگری در مورد دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مخدوش جلوه می‌دهند». وی ادامه داد: «مدیرکل آژانس باید حقایق را بدون اظهارنظر و بیان احساسات در شورای حکام گزارش کند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. همه این موارد نشان‌دهنده این است که برخوردها سیاسی هستند و مباحث حقوقی و فنی تحت‌الشعاع سیاسی آن‌ها قرار می‌گیرد».

افغانستان به دنبال تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با ایران

گروه سیاسی: سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت سرپرست افغانستان با بیان اینکه این کشور نزدیک‌ترین مناسبات را در طول تاریخ با جمهوری اسلامی ایران داشته است، گفت: به دنبال ارتقای سطح مبادلات تجاری دوجانبه به بیش از ۱۰ میلیارد دلار هستیم.
به گزارش «تجارت»، نورالدین عزیزی که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی روسیه-جهان اسلام (کازان فروم) به تاتارستان روسیه سفر کرده است، از پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه صنعت حلال که در حاشیه این اجلاس برگزار شده است، دیدار کرد و در نشستی با کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، سرکنسول ایران در کازان و همچنین نمایندگان برخی شرکت‌های داخلی شرکت کرد. وی در این نشست از مسیر بندر چابهار ایران- افغانستان- آسیای میانه به عنوان نزدیک‌ترین راه دسترسی این کشورها برای حمل‌ونقل کالا یاد کرد و فراهم‌شدن امکان دائمی حمل و نقل کالا از این مسیر و تقویت زیرساخت‌های موجود را خواستار شد. به گزارش سفارت ایران در روسیه، سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت سرپرست افغانستان همچنین از برنامه کابل برای افزایش ساعات کاری گمرکات مرزی این کشور به ۲۴ ساعت برای شتاب‌بخشی به مبادلات تجاری با همسایگان سخن گفت. براساس این گزارش، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این نشست با بیان اینکه تقویت مناسبات با همسایگان اولویت دولت رئیسی است، گفت: بر این باور هستیم که همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر به نفع ملت‌ها است و آنها نباید اجازه دهند که بیگانگان در امور منطقه دخالت کنند.
کاظم جلالی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور، مشکلات دهه‌های گذشته ناشی از حضور بیگانگان را یادآور شد و گفت:‌ مشکلاتی که برای مردم افغانستان طی دهه‌های اخیر رخ داد به دلیل عملکرد قدرت‌های جهانی بود و از این رو، هر چه بتوانیم که مانع از نفوذ و اختلاف‌افکنی بیگانگان در منطقه شویم، نتیجه آن به نفع ملت‌های
منطقه خواهد بود. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز که به منظور حضور در اجلاس گروه راهبردی روسیه – جهان اسلام به کازان سفر کرده است، در این نشست از آمادگی این مجمع برای سفرهای متقابل هیأتهایی از علمای ایران و افغانستان خبر داد و گفت: تبادل هیأت‌های فرهنگی می‌تواند به تقویت مناسبات دوجانبه به نفع دو ملت همسایه منجر شود.