ایران هیچ‌گونه دخالت نظامی در عراق ندارد

رئیس‌جمهور عراق ضمن اعلام حمایت خود از تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد که برخی اتهام‌ها به ایران، نادرست است و این کشور در امور عراق، هیچگونه دخالت نظامی ندارد. عبداللطیف جمال رشید، رئیس‌جمهور عراق در جریان گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن اعلام حمایت خود از تشکیل کشور مستقل فلسطین و دستیبابی فلسطینی‌ها به حقوق خود، خواستار اعمال فشار جامعه جهانی برای توقف کشتار در غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه شد. براساس گزارش فرات نیوز، وی اعلام کرد: ما تداوم جنایت‌ها در غزه را غیرقابل قبول می‌دانیم. رئیس‌جمهور عراق همچنین گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تمام قطعنامه‌ها و درخواست‌های بین‌المللی برای توقف جنگ در غزه مخالفت کرده است. عبداللطیف رشید در ادامه افزود که در نشست سران عربی در منامه، تصمیم‌های قاطعانه‌ای برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین اتخاذ خواهد شد. وی ضمن اشاره به بهبود چشمگیر روابط عراق و کشورهای عربی در دوره‌های اخیر اظهار داشت مسائل موجود در میان کشورهای عربی به استثنای مسأله فلسطین، پیچیده نیستند..

 

کابینه نتانیاهو کنترل اوضاع را از دست داده است

رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از عملکرد کابینه نتانیاهو در مدیریت جنگ غزه و کشته شدن شمار زیادی از نظامیان ارتش گفت: کابینه نتانیاهو کنترل اوضاع را از دست داده است. «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی عنوان کرد کابینه نتانیاهو کنترل اوضاع را از دست داده است و در حالی که هر روز نظامیان در غزه کشته می‌شوند، آنها (مقامات رژیم صهیونیستی) در صفحات تلویزیون با هم درگیر می‌شوند.» به گزارش شبکه عبری زبان «کان»، لاپید افزود: «کابینه نتانیاهو خود اخلالگر و مخل امنیت است. وزرا در مقابل اتاق نشست کابینه تظاهرات می‌کنند و بخشی از دولت اجازه ارسال کمک‌ها (به غزه) را می‌دهد و بخشی دیگر آن را به آتش می‌کشد.» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «روابط با آمریکا رو به فروپاشی است و طبقه متوسط نیز در حال فروپاشی است و کنترل اوضاع در شمال (فلسطین اشغالی) را نیز از دست داده‌اند.» لاپید خطاب به کابینه نتانیاهو بیان داشت: «نمی‌توانید این مسیر را ادامه دهید و ما با این دولت به پیروزی نمی‌رسیم.»

زلنسکی جامعه جهانی را مقصر وضعیت کنونی خارکیف دانست
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که سفر برنامه‌ریزی شده خود به اسپانیا را لغو و به خارکیف سفر کرد در گفت‌وگویی با شبکه ABC از لزوم کمک کشورهای جهانی به اوکراین سخن گفت. خبرنگار شبکه ABC که زلنسکی را در سفری به بیمارستانی در خارکیف همراهی می‌کرد در خصوص اهمیت سفر زلنسکی به این منطقه و بازدید از سربازان مجروح شده پرسید. زلنسکی گفت: خیلی مهم است که اینجا باشم. وضعیت بسیار جدی است. ما نمی‌توانیم خارکیف را از دست بدهیم. رئیس‌جمهور اوکراین در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت کنونی خارکیف تقصیر آمریکا است؟ گفت: این خطای جهان است. آن‌ها فرصت را به پوتین دادند تا به اشغال‌گری بپردازد اما اکنون جهان می‌تواند کمک کند. وی با اشاره به اینکه اوکراین هم‌اکنون به کمک نیاز دارد، گفت: همه چیزی که ما نیاز داریم دو سیستم پاتریوت است. اگر ما آن‌ها را داشته باشیم، روسیه نمی‌تواند خارکیف را اشغال کند.

رد اتهامات درباره استفاده از پهپادهای ایران در درگیری‌های اوکراین
نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک ارجاعات ناروا و بی‌پایه و اساس نمایندگان ایالات متحده و بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در درگیری‌های اوکراین را رد کرد. امیرسعید ایروانی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل،نوشت: ارجاعات ناروا و بی‌پایه و اساس نمایندگان ایالات متحده و بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در درگیری‌های اوکراین طی جلسه توجیهی علنی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین که در 14 مه 2024 تحت عنوان دستور کار «حفظ صلح و امنیت اوکراین» مطرح شد، رد می‌کند.

دولت اسلواکی: شرایط «فیتسو» ثابت است
دولت اسلواکی دیروز جمعه اعلام کرد که رابرت فیتسو، نخست وزیر اسلواکی پس از سوءقصد در روز چهارشنبه همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد. در این بیانیه آمده است: «رابرت فیتسو، رئیس دولت، هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه است. یک عمل جراحی را پشت سر گذاشته اما هشیار است و شرایط ثابتی دارد.» رابرت فیتسو روز چهارشنبه پس از خروج از نشستی با حضور اعضای دولت، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

گزارش «تجارت» از ابعاد و اهداف سفر پوتین به چین:

گروه جهان: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نخستین سفر خارجی خود پس از ادای سوگند ریاست جمهوری برای پنجمین بار، روز پنج‌شنبه (27 اردیبهشت) به کشور چین سفر کرد. سفر پوتین به پکن در سطح استراتژیک و نمادین از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است. رئیس‌جمهور روسیه به چین سفر کرد تا نشان دهد که بر خلاف اراده غرب، قدرت‌های شرقی نیز در نظام جهانی قواعد بازی و خواسته‌های خاص خود را دارند. به گزارش «تجارت»، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه بعد از ورود به پکن مورد استقبال رسمی قرار گرفت و سپس راهی ملاقات خصوصی با رئیس‌جمهور چین شد. این رهبران خارج از ساختمان «تالار بزرگ خلق» در میدان تیان‌آن‌من دست دادند و به اجرای سرود ملی دو کشور توسط یک ارکستر نظامی گوش دادند و سپس عکس گرفته و عازم جلسه‌ای میان دو هیات شدند. آخرین سفر پوتین به چین در اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد، در حالی که شی جین‌پینگ در مارس ۲۰۲۳ به مسکو سفر کرد. دو کشور از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از روابط نزدیکی برخوردار هستند و در طول تنش با ایالات متحده و ناتو از یکدیگر حمایت کردند.

تمرکز ویژه بر موضوع جنگ اوکراین
دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند. یوری اوشاکوف، معاون پوتین به خبرنگار روسیا 1 گفت: «با جزئیات زیاد، این جلسه در یک فرمت رو در رو بود.» در همین حال هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، پکن به ایفای نقش سازنده در پیشبرد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ادامه خواهد داد. به گفته وی، رئیس جمهور شی و پوتین بار دیگر در اقامتگاه دولتی ژونگنانهای دیدار کردند و در مورد بحران اوکراین تبادل نظر عمیقی داشتند. چین به ایفای نقش سازنده در پیشبرد حل و فصل سیاسی بحران ادامه خواهد داد. به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات چینی روز پنجشنبه در ایکس نوشته بود: پوتین در پکن گفت‌وگوهای گسترده‌ای با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین انجام داد و در مورد طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با همکاری استراتژیک، شناسایی زمینه‌های کلیدی برای توسعه بیشتر روابط و همچنین تبادل نظر در مورد مبرم‌ترین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای گفتگو کرد. در همین روز، مسکو و پکن بیانیه مشترکی را منتشر کردند. بعداً پوتین و شی در یک محیط غیررسمی در ژونگنانهای به گفتگوی رو در رو ادامه دادند.

تضمین مسکو برای سوخت‌رسانی و ایفای نقش در مقام شریک تجاری پکن
در سطحی دیگر، پوتین دیروز جمعه گفت که مشارکت روسیه و چین امنیت انرژی را تضمین می‌کند و رفاه مردم دو کشور را افزایش می‌دهد. وی اظهار کرد: مشارکت جدانشدنی روسیه و چین به طور مستقیم به رشد اقتصاد هر دو کشور کمک می‌کند، به طور قابل اعتمادی امنیت انرژی را تضمین می‌کند، ایجاد صنایع جدید و مشاغل پردرآمد را تحریک می‌کند و رفاه و کیفیت زندگی شهروندان ما را بهبود می‌بخشد. پوتین در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه روسیه و چین و چهارمین مجمع همکاری‌های بین منطقه‌ای در «هاربین» افزود که روسیه می‌تواند انرژی مقرون به صرفه‌ای را برای اقتصاد چین تامین کند. رئیس جمهوری روسیه افزود: روسیه آماده و قادر است به طور مستمر و قابل اعتماد به اقتصاد، شرکت‌ها، شهرها و شهرک‌های چین انرژی، برق و گرمای پاک و مقرون به صرفه عرضه کند. پوتین هم‌چنین گفت که با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، چشم‌انداز همکاری‌های متنوع بین روسیه و چین را به تفصیل مورد بحث قرار داده است. وی گفت: چشم انداز توسعه بیشتر چنین همکاری‌های نزدیک و چندجانبه ای در گفت‌وگو با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین شب گذشته به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. در هاربین هم‌چنین پوتین گفت که شرکای چینی برای بازدید از مجمع اقتصادی شرق (EEF) در ماه سپتامبر دعوت شده‌اند، جایی که همکاری با روسیه، از جمله در حوزه توسعه پیشرفته، می‌تواند مورد بحث قرار گیرد: «از این فرصت استفاده می‌کنم و دوستان چینی را به نهمین مجمع اقتصادی شرق که در اوایل سپتامبر در ولادی وستوک برگزار می‌شود، دعوت می‌کنم. در آنجا، امکان ادامه بحث مفصل در مورد احتمالات همکاری در مقوله‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی و برای سرمایه گذاران خارجی، وجود دارد.» سران روسیه و چین روز پنج‌شنبه پس از گفت‌وگوهایشان بیانیه مشترکی صادر و در آن نکاتی را یادآور شدند. در این بیانیه آمده است: روسیه از موضع هدفمند و بی‌طرفانه چین در مورد مسئله اوکراین استقبال می‌کند.