رئیس‌جمهور در رویداد اهداء جایزه ملی جوانی جمعیت تاکید کرد:

گروه سیاسی: سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور در دومین رویداد اهداء جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: توجه به نیاز اساسی انسان جزو دین و فرهنگ دینی و قوانی بشری است.وی ادامه داد: نیازمند باز کردن گره‌های ذهنی جامعه هستیم. باز شدن این گره‌ها در گرو تبیین دیجیتال، انسان‌رسانه‌ها و همه چهره‌ها دارد. به هر کس می‌گوییم برو ازدواج کن می‌گویند وضعیت اقتصادی چه می‌شود اما معجزه قرآن است که هر کس که ازدواج می‌کند وضعیت بعد از ازدواجش بدتر از قبل از ازدواج نمی‌شود. نمونه این عزیزان در جلسه امروز حضور دارند. رییس‌جمهور گفت: منظورم این نیست که در زمان حاضر نیز همان دیدگاه وجود دارد قطعا شرایط و سبک زندگی متفاوت از گذشته شده است اما در صورت توجه به فرهنگ قناعت می‌توان نعمت‌هایی که به چشم نمی‌آید را به چشم آورد.
وی ادامه داد: فرزندآوری جنبه فرهنگی و اقتصادی دارد. اقناع افکار عمومی و باز کردن گره‌های ذهنی در جوانان، مدرسه، دانشگاه و رسانه‌ها امر ضروری است. از سوی دیگر دولت باید امکانات و مشوق‌ها از جمله تامین مسکن، پرداخت تسهیلات و وام‌های ازدواج، اشتغال و مسکن را تامین کند. قانون جوانی و جمعیت باید اجرا شود و البته سهم هر یک از مشوق‌ها در فرزندآوری باید تفکیک و شناسایی شود. بین وام ازدواج و وام ماشین باید نقش تسهیلاتی که در فرزندآوری بیشتر است، مشخص شود. رییسی تاکید کرد: مجریان باید سهم هر یک از مشوق‌ها در افزایش جمعیت را احصاء کند. علما، دانشگاهیان و صاحبان اندیشه اجرای قانون و تاثیرگذاریش را رصد کنند. سهمی که بیشترین تاثیر را خواهد داشت دولت در اصلاحات قانون به نسبت زیست‌بوم‌های مختلف مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد. معتقدم پرداخت به موقع وام ازدواج برای تشکیل خانواده تاثیر زیادتری به نسبت سایر مشوق‌ها دارد و البته بر تاثیر سایر مشوق‌ها نیز تاکید دارم. رییس‌جمهور تاکید کرد: ستاد جمعیت باید مرتبا رصد کند و کندی دستگاه‌ها در اجرای قانون جمعیت و جوانی را مورد ارزیابی قرار دهند. عدم موفقیت‌ها و کاستی‌ها باید به صورت فصلی شناسایی شود تا در پایان سال بدانیم به کجا رسیده‌ایم و چه اقدامات دیگری باید انجام دهیم. مسئله جمعیت برای کشور هم تولید قدرت و هم تولید ثروت می‌کند و هم از پیری ایران اسلامی جلوگیری می‌کند و ایران همیشه جوان می‌ماند.

سقط جنین غیرمجاز از نظر شرعی، قتل نفس است
وی با تاکید بر این‌که «باید جلوی سقط جنین غیرقانونی گرفته شود»، گفت: باید جلوی سقط جنین غیرقانونی گرفته شود مگر به تشخیص پزشکان حاذق. آمار سقط جنین متفاوت، بالا و نگران کننده است. همه دست‌اندرکاران باید همت کنند تا جلوی آن گرفته شود. دختران و پسران جوان باید بدانند سقط جنین غیرمجاز از نظر شرعی، قتل نفس است. باید آثار همه از جمله مجری، مباشر و معاون سقط جنین برای جامعه روشن شود، آثار اجتماعی آن هم باید روشن شود. وی تاکید کرد: در اجرای قانون باید اقناع و قدرت اجرایی داشت. از دولت و قوه قضاییه می‌خواهم اقدامات‌شان در حوزه سقط جنین را استمرار دهند تا جلوی سوداگری و پول درآوردن افراد سقط کننده جنین گرفته شود. موارد خلاف شرع و قانون باید حتما مورد پیگیری قرار گیرد.

دشمن در پی کاهش جمعیت ایران است
رییسی گفت: اقدام وزارت بهداشت درباره زوج‌های ناباور و فراگیری مراکز درمانی، رایگان کردن درمان زوج‌های نابارور، رایگان کردن ویزیت کودکان زیر هفت سال و رفع مشکلات تغذیه‌ای خانواده‌ها اقدامات خوبی است که باید ادامه یابد. رییس‌جمهور خوابگاه‌های متاهلی را در تشویق دانشجویان به ازدواج موثر دانست و گفت: دولت، خیران و دانشگاه‌ها همت کنند تا مشکلات‌شان در این زمینه حل شود. در زمین آستان قدس رضوی مجموعه ۵۰۰-۶۰۰ واحدی برای دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ساختیم که کمک خوبی به این عزیزان بود. مشابه این کار می‌تواند در سایر دانشگاه‌های کشور پیاده شود. رییسی متذکر شد: دشمن دنبال این است تا ما جمعیت نداشته باشد، خانواده و نهاد خانواده نداشته باشیم یا بسیار کم رنگ داشته باشیم. دشمن سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه متلاشی کردن خانواده ایرانی کرده است. مسئله خانواده برای جامعه اسلامی ایران بسیار مهم است. باید مشکلات به نحوی رفع شود تا فرزآوری به سرعت انجام شود. در دولت بسیج شده‌ایم تا تشکیل و اسکان خانواده‌ها سرعت بگیرد.

مردم در افزایش جمعیت مشارکت داشته باشند
وی ادامه داد: زمین و مسکن باید در اختیار خانواده‌های جدید به خصوص خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار بگیرد. ۱۰۰ هزار مسکن در کمیته امداد ساخته و تحویل خانواده‌ها شد. با کمبود مسکن روبرو هستیم چون در گذشته به تعهدات عمل نشد. بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مسکن در سال‌های گذشته مسکن ساخته شد در حالی که باید یک میلیون ساخته می‌شد. رییس‌جمهور تصریح کرد: مردم از دولت نسبت به تعهداتش طلب دارند و کاری به این دولت و دولتهای قبل ندارد. ۲۴۰ هزار خانواده در سراسر کشور به مسکن نیاز دارند. ۱۴۰ هزار خانه تحویل شده و ۱۰۰ هزار مسکن دیگر هم تحویل می‌شود. وی با بیان این‌که «موفقیت ما در افزایش جمعیت و در گرو مشارکت مردم است»، گفت: یک کارگر شرکتی ۱۲ فرزند دارد و در یکی از مناطق محروم زندگی می‌کند. «طلاب» هم پایین‌ترین دریافتی حقوق را دارند اما فرزندآوری می‌کنند. دشمن سالهاست این ادراک را بین جمعیت ما جا انداخته است که «فرزند کمتر، زندگی بهتر» اما حالا معلوم شده که این نگاه درست نیست و رهبری هم به موقع هشدار دادند. باید زمینه برای مشارکت عمومی در این امر مهم فراهم شود.

ادعای آکسیوس درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان:

گروه سیاسی: برخلاف آن‌چه که در ظاهر امر داستان پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات ایران با کشورهای غربی و آمریکا تمام شده دیده می‌شود، به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای پنهانی برای احیای میز مذاکره به جریان افتاده است. در چند هفته گذشته شائبه‌هایی درباره مذاکره ایران با آمریکا از طریق واسطه‌ها در یک کشور عرب حوزه خلیج فارس مطرح شده بود که حالا به نظر می‌رسد این موضوع در واقعیت نیز اتفاق افتاده است. این اتفاق می‌تواند به معنای بازگشت امیدها برای احیای میز گفتگوهای اتمی ایران با جامعه جهانی است.
به گزارش «تجارت»، آکسیوس به نقل از منابعی که نام آنها را ذکر نکرده، مدعی شده که نمایندگان ایران و آمریکا طی هفته گذشته در کشور عمان به صورت غیر مستقیم درباره چگونگی پرهیز از تشدید درگیری‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوهای هسته‌ای مذاکره کرده‌اند. به ادعای این مقام‌ها این مذاکرات با حضور برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس‌جمهور بایدن در خاورمیانه و آبرام پالی، نماینده موقت ایالات متحده در امور ایران اولین دور گفت‌وگوها بین ایالات متحده و ایران از ژانویه بود که مذاکرات مشابهی در عمان انجام شد. این گفت‌وگوها تنها یک ماه پس از حمله موشکی بی‌سابقه ایران به سرزمین‌های اشغالی در ۱۳ آوریل انجام شد.

مذاکره بعد از نشان دادن قدرت توسط تهران
ایران ۳۵۰ موشک بالستیک و پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. این اولین حمله مستقیم به سرزمین‌های اشغالی بود که از خاک ایران انجام شد. در حالی که ایران بارها اعلام کرده نیروی نیابتی در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت منطقه بر اساس منافع کشورهای خود علیه اشغالگران آمریکایی و یا رژیم صهیونیستی اقدام می‌کنند، آکسیوس در گزارش خود آورده است که یکی از اهداف اصلی دولت بایدن از ۷ اکتبر، جلوگیری از تبدیل مناقشه غزه به جنگ منطقه‌ای بوده است. ایالات متحده فکر می‌کند ایران نفوذ زیادی بر نیروهای نیابتی خود در منطقه و نیروهای مقاومت دارد. این ادعای آمریکا در حالی مطرح شده که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته است: «ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و این رژیم آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی نیابتی خود برای تحقق اهداف خود و تامین منافع نامشروعش استفاده می‌کند». این منابع گفتند که مک گورک و پیلی روز سه‌شنبه وارد عمان شدند و با میانجی‌های عمانی دیدار کردند. مشخص نیست چه کسی نماینده ایران در این مذاکرات بوده است. این منابع گفتند که گفت‌وگوها بر شفاف‌سازی پیامدهای اقدامات ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه و بحث درباره نگرانی‌های آمریکا در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران متمرکز بود.

رغبت آمریکا به از سر گیر مذاکرات
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دوشنبه گفت که دولت بایدن راه‌هایی برای برقراری ارتباط با ایران در صورت لزوم دارد. وی گفت دولت بایدن به ارزیابی این موضوع ادامه می‌دهد که ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی لازم برای تولید یک دستگاه هسته‌ای قابل آزمایش را انجام نمی دهد. پاتل افزود که ایالات متحده معتقد نیست که رهبر ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که به زعم ما در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق یا متوقف شده، گرفته است. کاخ سفید و وزارت امور خارجه از اظهار نظر درباره مذاکرات در عمان خودداری کردند.

«تجارت» از اقدام جدید بانک مرکزی برای گره‌گشایی از فعالیت تجار گزارش می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: یکی از بزرگترین گلایه‌های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، شیوه رفع تعهد ارزی است چنانکه بسیاری از تجار دستورالعمل بانک مرکزی را مانع کسب و کار خود می‌دانند.
به گزارش تجارت، البته دولت سیزدهم تلاش کرده با ارائه مشوق و یا کوتاه کردن مسیر تائید رفع تعهد، فعالیت تجار و بازرگانان را تسهیل کند.
در همین رابطه،معاون بانک مرکزی روز گذشته گفت: تمامی واردکنندگانی که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند در صورت تأیید وزارتخانه مربوطه در خصوص عمل به تعهدات، رفع تعهد ارزی می‌شوند.
محمد آرام معاون ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: تمامی واردکنندگانی که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند در صورت تأیید وزارتخانه مربوطه در خصوص عمل به تعهدات، رفع تعهد ارزی می‌شوند. این بخشنامه با هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور از سوی بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها ابلاغ شده است. آرام در مصاحبه با صدا و سیما بیان کرد: پارسال از محل ارز اشخاص ۱۷ میلیارد دلار تأمین ارز داشتیم که بخشی از آن صرف تأمین مصارف بنگاه‌های اقتصادی و مابقی برای تأمین نیاز وارداتی تخصیص یافته است.
وی گفت: برای استفاده از ارز اشخاص، نرم افزارهایی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آماده شده و حداکثر تا پایان خرداد به بهره برداری می‌رسد. با راه اندازی این نرم افزار، هم ارز اشخاص توسعه می‌یابد و هم محصولاتی که هیچ ارز ترجیحی دریافت نمی‌کنند مورد معامله قرار می‌گیرد.

لزوم بازنگری در شیوه رفع تعهد ارزی
حسین عطاالهی کارشناس مسائل اقتصادی، گفت: اینکه گفته شود در ادبیات نظری اقتصاد کلان کشورها، مسئله‌ای به عنوان رفع تعهد ارزی دیده نمی شود، حرف دقیقی نیست؛ به طور مثال درخصوص کشور چین تجربه‌ای ۷۰ ساله وجود دارد که برای ایران نیز قابل استفاده است و مواردی همچون دسته بندی کالا‌های وارداتی برای تخصیص ارز یا الزام صادرکنندگان به بازگشت منابع ارزی در آن دیده می شود. آنچه مسلم است اینکه رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور ضرورت دارد، اما شیوه‌های کنونی که در دستورکار قرار دارد حتما با چالش‌هایی مواجه است.
وی افزود: در سابقه پیمان سپاری ارزی، صادرکنندگان بر اساس قانون موظف بودند ارز خود را به شبکه بانکی تحویل دهند که می توانست تحت نظارت بانک مرکزی باشد. اما بعد از تحریم‌ها و قطع ارتباط بانک‌های ایران با دیگر بانک‌های جهان، ایران به شیوه استفاده از صرافی‌های تراستی در مبادلات خارجی روی آورد و این صرافی‌ها تحت نظارت و حاکمیت بانک مرکزی قرار ندارد. این مسئله مشکل مهم اجرای پیمان سپاری ارزی یا رفع تعهد ارزی است. مشکل دیگر شکل گیری بازار ارز غیر رسمی و غیر شفاف است که به نوعی به ابزار دور زدن قوانین پیمان سپاری ارزی یا رفع تعهد ارزی تبدیل شده است. در چنین شرایطی مهمترین مسئله، تعیین نرخ برای ارز حاصل از صادرات است که باید در مورد آن به طور دقیق تری تامل شود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کل بده بستان ایران با دنیا حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار در سال است. از ۵۲ میلیارد دلار واردات ما در سال ۱۴۰۱، حدود ۷۵ درصد آن صرف امروز روزانه می‌شود و بخشی از سرمایه‌ها نیز به کشور بازنمی‌گردد؛ در چنین شرایطی بدون ایجاد منابع جدید و مدیریت منابع فعلی، امکان سرمایه‌گذاری برای اقتصاد کشور فراهم نخواهد بود؛ بنابراین اینکه بانک مرکزی به عنوان مسئول سیاست‌های ارزی، اهمیت ویژه‌ای برای بازگشت ارز‌های صادراتی از طریق رفع تعهد ارزی قائل است، قابل احترام است. در طرف منابع حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد منابع ارزی از طریق گروه‌هایی مثل پتروشیمی و منابع معدنی حاصل می‌شود و اینکه بانک مرکزی بر این گروه‌های خاص قواعد ویژه وضع می کند قابل درک است. در عین حال نباید همه سیاست‌های رفع تعهد ارزی برای همه صنایع و صادرکنندگان به شکل یکسان اعمال شود.


حتی یک دلار هم نباید از چرخه رسمی تجارت کشور خارج شود
یک کارشناس اقتصادی گفت:چنانچه به برخی از صادرکنندگان و تجار اجازه داده شود تا بخشی از ارز حاصله را به چرخه تجارت کشور برنگردانند، به طور رسمی بازار قاچاق ارز بزرگ‌تر می شود. رضا غلامی، در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، بیان کرد: با توجه به کمبود منابع ارزی کشور، باید تمام ارز به‌دست‌آمده از طریق صادرات کالا دوباره به کشور برگردانده شود در غیر این صورت کمبود منابع ارزی کشور روزبه‌روز بیشتر شده و بازار از حالت تعادل خارج می‌شود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به تبعات برنگرداندن کامل ارز حاصل از صادرات گفت: چنانچه به برخی از صادرکنندگان و تجار اجازه داده شود تا بخشی از ارز حاصله را به چرخه تجارت کشور برنگردانند، این موضوع باعث می‌شود تا برخی افراد در بازار ارز غیررسمی ارز خود را با مجوز دولت بفروشند؛ یعنی این اقدام می‌تواند به طور رسمی بازار ارز قاچاق را بزرگ‌تر کند.
غلامی عنوان کرد: معمولاً بازاری که با قیمت بالاتر شکل‌گرفته، محل قیمت‌گذاری برای سایر کالاها و بازارها می‌شود؛ یعنی در حال حاضر کالاها در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با نرخ ارز ۵۰ هزارتومانی قیمت‌گذاری می‌شوند، از همین رو دولت باید در زمینه پیمان‌سپاری ارزی محکم عمل کند.
وی ادامه داد: همانند سیستم سوخت‌رسانی خودرو که نباید در آن ذره‌ای نشتی وجود داشته باشد، در پیمان‌سپاری ارزی هم نباید حتی یک دلار از چرخه رسمی خارج شود؛ یعنی صادرکنندگان باید تمام تعهدات ارزی خود را در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات ایفا کنند.
این کارشناس اقتصادی در خصوص نتایج عدم برگشت کامل ارزهای حاصل از صادرات برای کشور تشریح کرد: در این صورت ممکن است برخی تجار، آمار خلاف واقع از صادرات خود ارائه دهند و با این اقدام میزان صادرات تجار مشخص نخواهد شد و در ادامه آمار صادرات، واردات و به‌طورکلی تجارت کشور خدشه‌دار خواهد شد و در نهایت برنامه‌ریزی‌های کلان کشور نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود.
غلامی افزود: در ساختار نامشخص ایجاد شده به‌خاطر عدم رفع تعهدات ارزی، اتلاف منابع شدت می‌گیرد درحالی‌که به دلیل شرایط تحریمی فعلی کشور به منابع ارزی نیاز دارد؛ از همین رو می‌بایست پیمان‌سپاری کامل ارزی به‌دقت اجرایی شود. به‌طورکلی اصلاح ساختار زیربنایی صادرات کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل حتی اگر صادرات کشور در یک مقطع زمانی صفر شود هم نباید نگران شد.

دلار وارد کانال ۵۷ هزارتومانی شد

گروه اقتصاد کلان: طبق مشاهدات میدانی از بازار غیر رسمی ارز، نرخ دلار دیروز و در ابتدای هفته با کاهش نسبت به هفته گذشته آغاز و به کانال ۵۷ هزار تومان وارد شد. به گزارش ایسنا، نرخ ارز در بازار غیر رسمی در معاملات دیروز (شنبه) نسبت به هفته گذشته روند کاهشی را آغاز کرد و به کانال ۵۷ هزار تومان رسید. طبق مشاهدات میدانی ایسنا از بازار غیر رسمی، تا لحظه تنظیم گزارش (ساعت ۱۴) دلار با قیمت ۵۸ هزار تومان برای فروش و با نرخ ۵۷ هزار تومان خریداری شد. همچنین یورو در این بازار با مبلغ ۶۳ هزار تومان به فروش رسید و با مبلغ ۶۲ هزار تومان خریداری شد.
دلار شنبه در ابتدای هفته و در قیاس با ابتدای هفته گذشته کاهش قیمت ۵۰۰۰ تومانی را شاهد است و طبق گفته بیشتر فروشندگان احتمال تداوم کاهش ارز تا پایان هفته همچنان بالا است. براساس مشاهده میدانی شنبه، وضعیت بازار نسبت به هفته گذشته شلوغ‌تر بود که به دلیل مراجعه افراد برای فروش ارز خود به علت تداوم روند کاهشی ارز در هفته های گذشته است. گفتنی است؛ دیروز ارز در بازار رسمی مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای اسکناس دلار با مبلغ ۴۴ هزار و ۸۶۰ تومان، برای اسکناس یورو با مبلغ ۴۸ هزار ۷۶۴ تومان و برای اسکناس درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۲۱۷ تومان به فروش رسید.
همچنین حواله دلار با مبلغ ۴۱ هزار و ۸۹۴ تومان، حواله یورو با مبلغ ۴۵ هزار و ۳۲۰ تومان و حواله درهم امارات با نرخ ۱۱ هزار و ۴۰۷ تومان عرضه شد.

سرمقاله

یوسف کاووسی
اقتصاددان

هیات دولت از رئیس بانک مرکزی انتظار دارد مـــشکـــلات مطرح‌شده از سوی هیات وزیران و سازمان های دولتی را برطرف کند. در واقع وظیفه اصلی یک بانک مرکزی ارائه راهکارهای مهم برای رشد اقتصادی و مهار تورم و سایر موارد مهم است. اما اکنون با وجود کمبود منابع دولت‌ها و از سوی دیگر مخارج بالایی که دولت‌ها دارند، تمام کاری که رئیس بانک مرکزی باید انجام دهد جلوگیری از پرخرجی‌های دولت‌هاست؛ یعنی یک رئیس بانک مرکزی که قاطع و توانمند و مستقل باشد، فقط می‌تواند مانند سدی در مقابل تصمیمات زیان‌آور دولت‌ها ایستادگی کند و دیگر فرصتی باقی نمی‌ماند که بانک مرکزی در راستای وظایف اصلی خود حرکت کند. حتی در برخی مواقع مشاهده شده که رئیس کل بانک مرکزی به رهبری نامه فرستاده است تا توصیه کنند دولت‌ها تکالیفی که بیش از توان بانک‌هاست به آنها محول نکنند. اکنون هم وضعیت همین است و فرقی با گذشته نکرده است. امروز هم دولت‌ از جهات مختلف به بانک مرکزی فشار می‌آورد تا بانک مرکزی به خواسته‌های دولت تن دهد. ریشه همه این مشکلات در این است که اقتصاد کشور، اقتصاد سیاسی و پوپولیستی است. برای مثال رئیس‌جمهوری وعده ساخت چهار میلیون مسکن را می‌دهد اما منابع آن مشخص نیست. سپس می‌خواهند این منابع را از بانک‌ها تامین کنند اما بانک‌ها می‌گویند پول نداریم و حالا دولت می‌خواهد بانک‌ها را به این دلیل جریمه کند. در حقیقت بانک‌ها به عنوان نهاد انتفاعی، باید به فکر منافع خود و سهامداران‌شان باشند. این‌گونه نیست که بانک به همه درخواست‌های دولت تن بدهد بلکه باید به فکر سود و زیان خود باشد. به‌ویژه برای بانک‌های خصوصی باید این‌گونه باشد که منافع خود را حفظ کنند، نه اینکه تسهیلات ۹ درصدی و هشت درصدی بدهند، در حالی که سود این تسهیلات در بازار بیش از ۴۰ درصد است. این قبیل مسائل هستند که باعث می‌شوند بانک مرکزی به مشکل بخورد. در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد که دولت درخواست تسهیلات کند و اگر بانکی خواسته دولت را اجرا نکرد، یا هیات مدیره آن عوض ‌شود یا در نهایت بانک را به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان جریمه مالیاتی ‌کنند؛ تنها به این علت که درخواست غیرمنطقی دولت را اجرا نکرده است. یک بانک مرکزی مستقل نباید با دولت‌‌ها ارتباط داشته باشد. امروزه اوضاع طوری شده که به محض اینکه رئیس بانک مرکزی از اجرای درخواست دولت امتناع ‌کند، برکنار می‌شود و دست دولت‌ها همیشه در برکنار کردن رئیس بانک مرکزی باز است. معمولاً سعی رؤسای بانک مرکزی بر این بوده است که جایگاه خود را حفظ کنند؛ البته بدون در نظر گرفتن اینکه چه آسیب‌هایی به اقتصاد و کشور و مردم وارد خواهد شد. فقط در یک دوره بود که رئیس بانک مرکزی به درخواست‌های دولت‌ تن نمی‌داد؛ در دولت نهم که طهماسب مظاهری به ریاست کل بانک مرکزی منصوب شد اما به این دلیل که در مقابل خواسته‌های دولت احمدی‌نژاد ایستاد، طولی نکشید که برکنار شد. در حالی که می‌توانست با دولت همراهی کند اما از چارچوب‌های حرفه‌ای خود پیروی کرد. استقلال بانک مرکزی به معنای جدا بودن از دولت نیست؛ بلکه منظور از این کلمه، استقلال کارشناسی است. یعنی اینکه دولت مصارف را بر اساس منابع مالیِ در دسترس تنظیم کند که خرج دولت بیشتر از دخلش نشود. نه اینکه بی‌گدار به آب بزند و اقتصاد کشور را دچار مشکل کند. از رؤسای بانک مرکزی انتظار می‌رود همواره واقعیت‌ها را به دولت‌ها گوشزد کنند. چرا این بانک مرکزی نزدیک به ۳۰ سال است درگیر این موضوعات است؟ شرایط بانک مرکزی نباید به گونه‌ای باشد که دولت‌ها بتوانند به‌راحتی ریاست این بانک‌ها را جابه‌جا کنند. برای نمونه در فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) مشاهده می‌شود که رئیس کل بانک مرکزی تا سال‌ها جایگاه خود را حفظ می‌کند و با تغییر دولت‌های مختلف، رئیس بانک مرکزی تغییر نمی‌کند.

یادداشت

شعیب بهمن
کارشناس مسائل روسیه

سفر ولادیمیر پوتین به چین هم از منظر حوزه روابط دوجانبه حائز اهمیت است و هم از منظر منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهمیت بالایی است. در سطح دوجانبه اولین سفر پوتین پس از شروع دوره جدید ریاست جمهوری وی محسوب می‌شود و معمولاً اولین سفر مقام‌های سیاسی در این .سطح، دارای پیام‌های با اهمیت بالای سیاسی است؛ به گونه‌ای که اینکه رئیس‌جمهوری یک کشور در اولین سفر کاری خود کدام کشور را انتخاب می‌کند، موضوع مهمی است و نشان‌دهنده آن است که سمت و سوی آتی سیاست خارجی آن کشور قرار است به کدام سمت پیش برود. به همین دلیل انتخاب چین به عنوان اولین مقصد پوتین نشان می‌دهد که او بر توسعه روابط با این کشور اصرار دارد و به دنبال تقویت آن است. در سال‌های گذشته هم این روابط به ویژه در حوزه همکاری‌های اقتصادی توسعه پیدا کرده بود. به همین دلیل در حوزه روابط دوجانبه این سفر برای کشورهای غربی هم حائز اهمیت بسیار ویژه‌ای است؛ چراکه آنها تلاش می‌کنند اختلال مشهودی را در روابط کشورهایی مانند روسیه و چین به وجود بیاورند. در عین حال این سفر و مذاکراتی که در آن صورت گرفت، نشان داد که طرف چینی هم علاقه‌مند به توسعه روابط با روسیه است که البته فشارهایی در این راستا از سوی آمریکا بر پکن در مورد حمایت از روسیه در قضیه اوکراین وجود دارد که باز هم به هر ترتیب چینی‌ها سیاست تعمیق روابط با روسیه را در دستور کار خود دارند. در حوزه بین‌المللی هم باید متوجه بود که روسیه و چین در سال‌های گذشته موفق به ایجاد نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی شدند که می‌توان به سازمان همکاری شانگهای یا گروه بریکس اشاره کرد.
واقعیت این است که چین و روسیه که حالا به نوعی پایه‌گذار سازمان همکاری شانگهای یا گروه بریکس به شمار می‌روند، در حقیقت به دنبال تغییر نظم حاکم بر نظام بین‌الملل بودند؛ به گونه‌ای که این پکن و روسیه از طریق این دو سازمان، به دنبال آن بودند که دستکم نظم غربی مستقر در جهان را با چالش‌های سنگین روبرو کنند یا حداقل آن را دستخوش تغییر قرار دهند. همچنین چین و روسیه از منظر بین‌المللی تلاش می‌کنند ساز و کارهایی که در گذشته پایه‌گذاری کرده‌اند را به هر ترتیب در شرایط کنونی تقویت کنند و در این بین نکته مهم جنگ اوکراین است. توجه داشته باشید که با وجود اعمال فشار غرب به چین با محوریت جنگ اوکراین، چینی‌ها روابط اقتصادی خود را با روسیه تقویت کردند و همچنین معاملات تسلیحاتی و نظامی بین دو کشور نسبت به گذشته رونق قابل توجهی پیدا کرده است.

«تجارت» در گزارشی بررسی می‌کند

موضوع افزایش تعطیلی از یک روز به دو روز در هفته بیش از 7 سال است که بین مدیران اجرایی موردبحث است، اما اینکه این تعطیلی روز پنجشنبه باشد یا شنبه همواره محل اختلاف‌نظر بوده است. با گذشت چندین سال از این موضوع در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ در جریان رسیدگی به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کلیات این لایحه موافقت کردند، اما درباره روز دوم تعطیلی تصمیمی گرفته نشد. با این حال اواخر فروردین‌ماه روزهای تعطیل هفته را پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین کردند که با انتقاد فعالان اقتصادی همراه شد. کار به جایی رسید که رییس اتاق ایران در نامه‌هایی جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری، رییس‌جمهوری و رییس مجلس، برنامه‌ریزی و همراهی برای مطابق سازی تعطیلات آخر هفته با تعطیلات جهانی را خواستار شد.

تاثیر تعطیلی شنبه بر اقتصاد
اما چرا 36 تشکل اقتصادی، فعالان بخش خصوصی، تجار و بازرگانان تاکید جدی بر تعطیلی روز شنبه داشتند؟ یکی از دلایل فعالان اقتصادی در خصوص مخالفت با تعطیلی روز پنجشنبه به علت کاهش روزهای هفته برای ارتباطات مالی و تجاری با دنیا بود. در این باره در نامه رئیس اتاق بازرگانی ایران آمده بود: «در واقع تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط دنیا و تعطیلی پنجشنبه و جمعه در کشورمان، مراودات مالی و بازرگانی را برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار خواهد کرد و زیان اقتصادی ناشی از آن چشمگیر خواهد بود. بیم آن می‌رود که با کاهش روزهای کاری مشترک با قاطبه شرکای تجاری، وضعیت تجاری کشور در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری به منابع ارزی حاصل از صادرات نیازمندیم، متأثر گردد. اهمیت این مسئله به حدی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج‌فارس برای کاهش زیان‌های ناشی از آن، طی تصمیمی یکپارچه از سال ۲۰۰۸ میلادی و به‌صورت تدریجی طی ۵ سال، تعطیلات پایان هفته خود را از پنجشنبه و جمعه، به جمعه و شنبه تغییر دادند. فعالان بخش خصوصی معتقدند، اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است. برخی تخمین‌ها حاکی از آن است که تعطیلی کامل پنجشنبه‌ها به دلیل عدم تطبیق با روزهای تعطیلی سایر کشورها، تنها از کانال کاهش تجارت با ۵ شریک عمده تجاری کشور یعنی چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند، خسارتی معادل با ۸.۳ میلیارد دلار به کشور وارد خواهد ساخت. لذا کاهش حتی یک روز عدم انطباق با سایر شرکای تجاری به معنای نزدیک‌تر شدن به استانداردهای جهانی و کاستن از هزینه‌های فزاینده برای فعالان اقتصادی داخلی است.

موافقان تعطیلی پنجشنبه چه می‌گویند؟
اما مخالفان تعطیلی شنبه‌ها چه می‌گویند؟ برای مثال عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس موافقین تعطیل شدن شنبه به جای پنجشنبه را به زیر سوال بردن مناسک دینی، سبک زندگی و سنت‌های مردم ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: تصمیمی بگیرید که به بعد فرهنگ ایران عزیزمان آسیب نزند. اقتصاد ما از این مسئله آسیب نمی‌بیند. اقتصاد ما از تنبلی، تن‌پروری، عدم روحیه جهادی و عدم روحیه انقلابی‌گری آسیب می‌بیند. سال‌هاست پنج‌شنبه‌ها تهران تعطیل بوده؛ آیا به اقتصاد کشور اشکالی وارد شده است؟ نماینده‌ دیگری تعطیلی شنبه‌ها به معنای دنباله‌روی از غرب قلمداد کرده است. علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، می‌گوید: ۹۰ درصد تجارت ما با همسایگان است و مدل تعطیلی همسایگان هم مثل خودمان بوده و ربطی به پنجشنبه و شنبه ندارد؛ جریان غرب‌گرا موضوع تعطیلی شنبه را مطرح کرده است. چرا ما باید دنبال غربی‌ها برویم؟ آن‌ها باید دنبال ما بیایند. اگر به فکر دین مردم هستیم، باید پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد و اگر به فکر دین مردم نیستید، هر کاری خواستید بکنید.» محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده دیگری بود که با تعطیلی شنبه‌ها مخالف بود، او در خصوص مخالفت خود توضیح داده است: نیمه تعطیل بودن پنجشنبه در کشور ما نهادینه شده و قرار نیست با یک لایحه، تعطیلی پنجشنبه را حذف کنیم و قطعا تعطیلی و نیمه تعطیلی پنجشنبه باقی خواهد ماند و اگر شنبه هم به تعطیلات اضافه شود، سه روز در هفته تعطیل است و عملا کشور از فعالیت برای مسائل مختلف اقتصادی خارج می‌شود.

رای آری مجلس به تعطیلی شنبه
در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان روز 26 اردیبهشت‌ماه سال جاری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تعطیلی روزهای جمعه و شنبه رای دادند. پس از آن بود که محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، طی نامه‌‌‌‌‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای‌اسلامی، از اقدام‌کنندگان در تصویب پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس در بررسی لایحه اصلاح ماده ‌۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری تقدیر کرد و آن را برگ زرینی در کارنامه تعامل بخش‌خصوصی و مجلس خواند که ثمرات آن در اقتصاد و به‌ویژه تجارت خارجی کشور نمایان خواهد شد. در این نامه آمده است: «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در ماه‌های اخیر طی نامه‌‌‌‌‌نگاری‌‌‌‌‌های متعدد با مجلس و دولت محترم و نهادهای اثرگذار در رابطه با تدوین و تصویب این لایحه اصلاحی، اعلام روشن و صریح مواضع خود در قالب بیانیه و حتی استفتا از آیات عظام و مراجع تقلید، تلاش جمعی خود را بر آگاه‌‌‌‌‌سازی و اطلاع‌‌‌‌‌رسانی به تصمیم‌گیران و آحاد جامعه در باب مزایای انتخاب شنبه به‌جای پنجشنبه به‌کار بست.» در حالی تبدیل مصوبه تعطیلی شنبه به قانون نیازمند تائید شورای نگهبان است که بسیاری از ائمه جمعه نسبت به آن اعتراض و انتقاد کرده‌اند. در همین رابطه حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به همراه شماری دیگر از ائمه جمعه که زیرمجموعه او محسوب می‌شوند، در خطبه نماز جمعه 18 اردیبهشت، به تصویب تعطیلی کارمندهای دستگاه‌های دولتی در روز شنبه اعتراض کردند و خواستار مداخله شورای نگهبان شدند. همچنین آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع تقلید شیعیان در اطلاعیه‌ای مخالفت خود را مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر تعطیلی روز شنبه اعلام و عنوان کرد: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟

تعطیلی شنبه‌ها منع شرعی ندارد
محسن پیرهادی، عضو هیأت‌رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفته است که به‌رغم مانور و اتهام‌تراشی برخی منتقدان و مخالفان، پس از بررسی‌های دقیقی که صورت گرفت عیان شد، تغییر تعطیلی از «از پنجشنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» منع شرعی و قانونی ندارد و تصمیمی حاکمیتی محسوب می‌شود که صرفاً نیاز به یک عزم و رویکرد اصلاح بر اساس منافع و مصالح کشور دارد. او گفته است: همچنین در استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری و استفتای کتبی از دفتر حضرت امام (ره) نیز در پاسخ به این سوال حرمت و اشکالی برای تعطیلی شنبه نفرمودند.

«تجارت» طرح ویژه آمریکا برای اداره غزه پس از جنگ را بررسی کرد:

گروه جهان: در شرایطی که هنوز جنگ غزه در شدیدترین حالت مکن ادامه دارد و اراده‌ای از سوی رژیم اسرائیل برای توقف درگیری‌ها وجود ندارد، به نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا نقشه راه اداره باریکه غزه را از هم اکنون برنامه‌ریزی کرده است. دولت بایدن قصد دارد با هماهنگی و موافقت کشورهای عربی، از ابزار غزه پس از جنگ به عنوان یک برگ برنده در انتخابات ریاست جمهوری 2024 رونمایی کند.
به گزارش «تجارت»، نقشه‌راه آمریکا در شرایطی است که ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد گذرگاه «نتزاریم» مناطق شمالی نوار غزه را از مناطق جنوبی آن جدا کند. از نظر تحلیلگران مسائل نظامی و کارشناسان صهیونیستی بخشی از پروژه گسترده برای اشغال مجدد غزه توسط رژیم صهیونیستی و تحکیم حضور نظامی این رژیم در غزه است.

جزئیات نقشه‌راه آمریکا برای اداره غزه پسا جنگ با همکاری اعراب
بر اساس سندی که روزنامه الاخبار لبنان به آن دست یافته است چشم اندازی که کشورهای عربی با بلینکن درباره آن توافق کردند به ۲ مرحله تقسیم می‌شود که بدون تحقق اهداف مرحله اول تحقق اهداف مرحله دوم ممکن نخواهد بود. بر اساس این سند مرحله اول شامل موارد زیر است:
آتش‌بس در غزه
تحقق مقدمات به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی جامعه بین‌المللی
قبول بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه از سوی اسرائیل
آزادی اسرای صهیونیست و اسرای فلسطینی با کمک دولت آمریکا (معامله تبادل)
تشکیل دولت اصلاحگرای وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین (تکنوکرات) در کنار یک کمیته تکنوکرات برای بازسازی نوار غزه با کمک کشورهای عربی.
همچنین دولت آمریکا طی مرحله گذشته تلاش کرد دولت اسرائیل را متقاعد کند که عادی‌سازی روابط با عربستان یک «جایزه تسلی بخش» مناسب در مقابل شکست اسرائیل در تحقق اهداف جنگ است و این مساله به اسرائیل اجازه خواهد داد تا بار شکست را در مقابل مردم خود تحمل کند. در نتیجه مرحله دوم بر ۲ پایه و اساس استوار است؛ یکی آغاز روند عادی سازی روابط و دوم فعال سازی روند مذاکرات در چارچوب راه حل تشکیل ۲ دولت. بر اساس این سند اهداف مرحله دوم به این صورت است:
آغاز روند صلح از جمله عادی سازی روابط با عربستان.
بازسازی غزه.
بازگشت به مذاکرات درباره وضعیت نهایی (آوارگان، قدس، شهرک‌ها و دولت).
فعال سازی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و آشتی داخلی فلسطین که شامل خلع سلاح و ادغام نیروهای حماس است.
بند چهارم در مرحله دوم به صورت واضح به انحلال جنبش حماس با جناح سیاسی و نظامی آن و تغییر حکومت آن در نوار غزه به حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین و ادغام آن در سازمان آزادی بخش فلسطین و انحلال جناح نظامی حماس و ادغام نیروهای آن در کارمندان تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه اشاره دارد. این مساله در صورتجلسه نشست‌های مقدماتی توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ بین سازمان ساف و رژیم صهیونیستی ذکر شده بود. در آن زمان با اجرای آن در کرانه باختری از طریق انحلال جناح‌های نظامی گروه‌های فلسطینی به ویژه جنبش فتح و ادغام نیروهای مسلح در دستگاه‌های امنیتی رسمی توافق شد.

چرا آمریکا به دنبال مهار جنگ و کنترل اوضاع است؟
دولت کنونی آمریکا معتقد است پایان جنگ و تحقق یک توافق عادی سازی روابط به منزله دستاورد استراتژیکی برای واشنگتن و یک گنج انتخاباتی بزرگ است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کمپین انتخاباتی خود نیاز شدیدی به آن دارد. از زمان آغاز جنگ غزه در حدود هشت ماه پیش واشنگتن به هم‌پیمانانش در تل‌آویو نسبت به ورود به جنگی بدون داشتن هدف و طرح سیاسی واضحی برای بعد از پایان آن، هشدار داد. آمریکایی‌ها با توجه به تجارب خود از ویتنام گرفته تا افغانستان و عراق معتقدند جنگ‌هایی که هدف
آن تنها اشغال و سیطره است و جایگزین‌های سیاسی ندارد و راه‌هایی برای موفقیت و تثبیت آن وجود ندارد به جنگ‌های فرسایشی طولانی مدت علیه گروه‌های مسلح محلی تبدیل می‌شود که با بهایی سنگین و شکستی سخت برای اشغالگران به پایان می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
رشد ۵۵ درصدی ترانزیت در ۲ ماهه امسال
گروه اقتصادی:وزیر راه و شهرسازی گفت: ترانزیت ریلی و جاده‌ای در ۲ ماهه ابتدایی امسال در همسنجی با پارسال ۵۵ درصد رشد داشته است.به گزارش ایرنا، "مهرداد بذرپاش" در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران افزود: در سال ۱۴۰۲ ترانزیت در بخش جاده‌ای بیش از ۵۸ درصد رشد داشت همچنین شاهد رشد ترانزیت در بخش ریلی بودیم.وی تاکید کرد: هر چقدر تسهیلات را در این بخش افزایش دهیم شاهد رشد ترانزیت خواهیم بود.بذرپاش از کاهش زمان سیر کالاها از جنوب به شمال به میزان یک سوم در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال جاری نیز برنامه‌ریزی شده تا به همین میزان کاهش زمان سیر را شاهد باشیم.وی اظهار داشت: صنعت ریلی، صنعتی پیشرو و پیشران سایر صنایع کشور است.این عضو کابینه دولت سیزدهم بیان داشت: توسعه زیرساخت‌ها در این صنعت بسیار مهم است که از طریق احداث و نگهداری خطوط، همچنین تامین و توسعه ناوگان چه در بخش واگن و چه در بخش لکوموتیو دنبال می‌شود. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هرچه بتوانیم با ارائه مشوق‌هایی جابجایی کالاها را از بخش جاده‌ای به ریلی منتقل کنیم آثار و منافع شایان توجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت.وی خاطرنشان کرد: این مهم ضمن افزایش ایمنی جاده‌ها منجر به کاهش سوانح جاده‌ای و کاهش تعداد جانباختگان حوادث جاده‌ای خواهد شد که یکی از دلایل اصلی آن تردد گسترده خودروهای تجاری و نبود ایمنی کافی است.

طراحی مشوق‌هایی برای ورود بخش خصوصی
بذرپاش تصریح کرد: در این زمینه چاره‌ای جز ورود بخش خصوصی نداریم و به این منظور در حال طراحی مکانیزم‌های تشویقی هستیم.وی ادامه داد: در بخش توسعه ناوگان مشوق‌هایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی به منظور توسعه ناوگان بخش خصوصی تدارک دیده شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگن‌ها در ماه‌های گذشته بودیم.وی به پیشنهاد تامین ۵۰۰ واگن مسافری در سال گذشته اشاره کرد که مورد استقبال بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت.وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در زمینه واگن‌های باری بحران نداریم، تعداد قابل توجهی اگن تامین شده و همچنین شرکت‌های متعددی در این حوزه به فعالیت مشغول هستند.وی اظهار داشت: در حوزه لکوموتیو به دنبال واگذاری ساخت آنها به بخش خصوصی بودیم که در حال اجرایی شدن است.بذرپاش ادامه داد: در بخش مسافری اما به دلیل عدم سوددهی کافی، استقبال بخش خصوصی کمتر است، در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد اما در تلاشیم تا حد وسط را بگیریم تا هم مردم از منافع این بخش منتفع شوند و هم شرکت‌های بخش خصوصی ضرر نکنند.

علی باقری در سفر به تاتارستان روسیه تاکید کرد :

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در سفری یک‌روزه به جمهوری تاتارستان روسیه، ضمن شرکت و سخنرانی در پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی «روسیه و جهان اسلام» و نشست تخصصی «بررسی مناسبات ایران و روسیه»، با رئیس جمهوری خودمختار تاتارستان و استاندار اولیانوفسک روسیه دیدار و درباره توسعه و تعمیق روابط ایران با همسایگان شمالی رایزنی کرد.
علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری خودمختار تاتارستان به کازان سفر کرده است در پانزدهمین گردهمایی روسیه و جهان اسلام که با حضور شخصیت‌های بلندپایه سیاسی، اقتصادی و مذهبی ۷۹ کشور برگزار شد، با اشاره به ضرورت شکل‌گیری نظم جدید چندقطبی با مشارکت کشورهای مستقل جهان گفت: آمریکا و غرب با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و روسیه، به دنبال تحت‌ فشار قراردادن این کشورها بودند.
معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان افزود: درایت رهبران ایران و روسیه به گونه‌ای عمل کرد که تهدید تحریم‌ها را به فرصت نوین همکاری، نه تنها بین ایران و روسیه، بلکه کشورهای منطقه تبدیل کرد.
علی‌باقری کنی همچنین در دیدار با رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری خودمختار تاتارستان درباره راههای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران گفت‌وگو کرد.
معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشوزمان در نشست تخصصی بررسی مناسبات
ایران و روسیه نیز گفت: گروه بریکس به عنوان هسته اولیه و پیشران اراده جمعی بین‌المللی برای ساختن جهانی مبتنی بر عدالت و تأمین منافع کشورهای مستقل است.

مقامات ایران و روسیه اعلام کردند

مقامات جمهوری اسلامی ایران و روسیه اعلام کردند، تدوین قرارداد اجرایی موافقتنامه ساخت راه آهن رشت - آستارا مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی می‌توان شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه بود. کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در حاشیه اجلاس کازان ۲۰۲۴ با «زوروف» معاون وزیر حمل و نقل این کشور، روند همکاری‌های فیمابین در خصوص ساخت راه آهن رشت - آستارا در چارچوب گذرگاه بین‌المللی شمال - جنوب مورد بررسی قرار داد. طرفین در این ملاقات خاطرنشان کردند که تدوین قرارداد اجرایی موافقتنامه ساخت این قطعه از کریدور، مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی می‌توان شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه بود. زورف در این گفت‌وگو تاکید کرد حمل بار کانتینری از شاخه‌های شرقی، میانی(خزری) و غربی این کریدور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است و امیدواریم با اجرای پروژه رشت-آستارا ظرفیت‌های حمل و نقلی به مراتب افزایش پیدا کند.