اجرای بیانیه گام دوم شاه‌کلید حل مشکلات کشور است

سخنگوی دولت گفت: رویکرد ما در مواجهه با نقاط ضعف باید بر شناخت آسیب‌ها و یافتن درمانی برای آن متمرکز باشد که باعث ایجاد احساس حرکت و تقویت باور و روحیه برای حل مشکلات مشکلات می‌شود. علی بهادری جهرمی دیروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در اختتامیه رویداد «جام رسانه امید»، اظهار کرد: تروریسم رسانه‌ای در کنار افکار عمومی، بسیاری از مجاهدان این عرصه را هم مورد هجمه و حمله قرار می‌دهد که کمتر به آنان توجه شده است. اصلی‌ترین هدف جنگ شناختی، ایجاد سردرگمی و یأس در افکار عمومی و ایجاد فاصله میان جامعه و هدایت‌گر این جامعه است تا از درون مشکل‌آفرینی کنند. بهادری جهرمی با بیان این‌که «به تعبیر رهبری کلید اصلی حل مشکلات، امیدآفرینی است»، یادآور شد: ما هنوز آنچنان که باید به اهمیت و راهبردی بودن نقش امید در حل مسائل و پیشرفت امور توجه نکردیم. دبیر هیئت دولت افزود: همانطور که ناامیدی، یأس و سیاهی قفل مسائل و مشکلات است، امید و آینده‌بینی کلید حل مشکلات و مسائل است. بیانیه گام دوم شاه‌کلید حل مشکلات را مشخص کرده که همان امیدآفرینی است و باید امید را بیش از پیش در دل‌ها تقویت کنیم.

 

دنیا راهبرد جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین را تصدیق کرد

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز دنیا راهبرد جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین را تصدیق کرد و در حال حاضر در دانشگاه‌های معتبر اروپا و آمریکا فریاد حمایت از مردم فلسطین سر داده می‌شود و علیه ظلم رژیم صهیونیستی حرف می‌زنند. سردار رمضان شریف دیروز ۲۹ اردیبهشت ماه در گردهمایی مدیران روابط عمومی، رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی سپاه و بسیج استان کرمان با عنوان «مدار امید» ضمن قدردانی از فعالان عرصه روابط عمومی اظهار کرد: انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری، ایران را به کانون خبرسازی دنیا تبدیل کرده و در بین کشورهای عضو سازمان ملل، اغراق نیست اگر بگویم در طول چهار دهه اخیر یکی از خبرسازترین کشورهای دنیا، جمهوری اسلامی است و این به خاطر عظمت انقلاب است. وی بیان کرد: امام (ره) با اتکا به خداوند و تکیه بر فرهنگ دینی و مردم مومن، استقلال ایران را که کشوری استعمارزده بود، در بهمن ۵۷ پس گرفت و امروز به عنوان یک کشور نمونه و الهام‌بخش در دنیا مطرح است و ما یک کشور معمولی نیستیم.

مجلس هفته جاری تکلیف برنامه هفتم را مشخص می‌کند
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: مجلس در هفته جاری به بررسی ایرادات برنامه هفتم می‌پردازد تا اینکه پیش از پایان عمر مجلس یازدهم تکلیف برنامه هفتم مشخص شود. محسن زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مجلس اخیرا ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت در لایحه برنامه هفتم را رفع و در برخی از موارد هم بر مصوبات قبلی خود اصرار کرد. وی افزود: هفته گذشته جلسه هیات عالی نظارت برای رفع آخرین ایرادات برگزار و ایرادات رفع شد. ما منتظریم که شورای نگهبان نظرش را اعلام کند. زنگنه اعلام کرد: با توجه به اینکه هفته جاری آخرین هفته کاری مجلس یازدهم است، مجلس این هفته تکلیف برنامه هفتم را مشخص کرده تا تبدیل به قانون شود.

ایران اقدام تروریستی در شهر بامیان افغانستان را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن ابراز همدردی با خانواده های جان‌باختگان اقدام تروریستی در شهر بامیان افغانستان، این اقدام تروریستی را محکوم کرد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدام تروریستی دیروز جمعه در شهر بامیان افغانستان علیه گردشگران خارجی و شهروندان عادی را محکوم کرد. کنعانی با خانواده های جان‌باختگان این اقدام تروریستی ابراز همدردی کرد و برای مجروحان بهبودی مسئلت کند. گفتنی است؛ روز جمعه بر اثر تیراندازی یک فرد مسلح در بامیان افغانستان، چهار نفر از جمله سه گردشگر اسپانیایی کشته شدند و هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده نگرفته است.

درخواست تسریع استرداد کلاهبردار متواری از امارات به ایران
معاون امور بین الملل قوه قضاییه در نامه‌ای به وزیر امور خارجه، تسریع و پیگیری ویژه استرداد «بهنام نجفی» متهم به کلاهبرداری سازمان یافته خرید و فروش گسترده حواله جات خودرو از امارات به ایران را خواستار شد. کاظم غریب‌آبادی در نامه‌ای به امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه با اشاره به افزایش تعداد شاکیان نجفی، اظهار داشت: متهم حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اقدام به کلاهبرداری کرده است و ۱۲۸۴ نفر تا اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ نسبت به طرح شکایت علیه این متهم و شبکه مرتبط با نامبرده اقدام کرده‌اند. معاون امور بین الملل قوه قضاییه ادامه داد: متهم از طریق ثبت شرکت صوری در امارات موفق به دریافت اقامت موقت شده است و ۱۸ نفر از شرکا و معاونان وی که تاکنون موفق به فرار از کشور نشده‌اند، بازداشت شدند. غریب‌آبادی با اشاره به اهمیت این پرونده، تاکید کرد: موضوع استرداد این متهم که گفته می‌شود در بازداشت نیز به سر می‌برد با توجه به تعداد بالای شاکیان و مالباختگان و آثاری که رفتار مجرمانه وی بر امنیت روانی جامعه داشته است، نیاز به پیگیری ویژه دارد.

تصویب اهداف و راهبردهای پنج‌ساله آینده پدافند غیرعامل کشور
اهداف و راهبردهای کلان پنج ساله پدافند غیرعامل کشور در جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصویب شد. هشتاد و چهارمین جلسه کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۴۰۳ به ریاست سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و دبیر کارگروه و با حضور دیگر اعضا (مسئولان لشکری و کشوری) تشکیل شد. در این جلسه، اهداف کلان و راهبردهای پنج ساله پدافند غیرعامل کشور برای ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید. دستگاه‌های اجرایی کشور موظف‌اند برنامه‌های خود را ذیل اهداف کلان و راهبردهای پنج ساله پدافند غیرعامل کشور مصوب، تنظیم و طی موافقنامه‌ای با سازمان پدافند غیرعامل کشور مبادله کنند.

بازگشت ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه از ماموریت اقیانوسی
پنجمین ناو گروه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیروی دریایی سپاه پس از ۳۹ روز ماموریت با حضور دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان مورد استقبال قرار گرفت. دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در مراسم استقبال پنجمین ناو گروه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیروی دریایی سپاه گفت: این اولین بار است که دلاورمردان نیروی دریایی سپاه توانستند از مدار صفر درجه و خط استوا عبور کرده و وارد نیمکره جنوبی شوند. وی رمز این موفقیت‌ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را وجود وحدت و هم افزایی بین نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: الحمدلله امروز نیروی دریایی ارتش و سپاه با تکیه بر ایمان و عزم راسخ و بهره برداری از توانمندی های دفاعی و نظامی پیشرفته و بازدارنده ، به کابوس دشمنان منطقه ای و فرا منطقه ای تبدیل شده است.

نظر وزیر کشور درباره تقسیم
استان سیستان و بلوچستان
وزیر کشور گفت: استان سیستان و بلوچستان استان بزرگی است و شاید اداره استان به این بزرگی به تقسیمات بیشتری نیاز داشته باشد. احمد وحیدی درباره در دستور کار قرار گرفتن گزارش کمیسیون داخلی کشور و شوراها درباره طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به ۴ استان، اظهار کرد: موضوع قدیمی است و در دوران مختلف هم مطالبه شده است و الان در وزارت کشور در حال بررسی است و طرحی هم در مجلس است که اگر مجلس آن را تصویب کند، براساس آن عمل می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در رویداد اهداء جایزه ملی جوانی جمعیت تاکید کرد:

گروه سیاسی: سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور در دومین رویداد اهداء جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: توجه به نیاز اساسی انسان جزو دین و فرهنگ دینی و قوانی بشری است.وی ادامه داد: نیازمند باز کردن گره‌های ذهنی جامعه هستیم. باز شدن این گره‌ها در گرو تبیین دیجیتال، انسان‌رسانه‌ها و همه چهره‌ها دارد. به هر کس می‌گوییم برو ازدواج کن می‌گویند وضعیت اقتصادی چه می‌شود اما معجزه قرآن است که هر کس که ازدواج می‌کند وضعیت بعد از ازدواجش بدتر از قبل از ازدواج نمی‌شود. نمونه این عزیزان در جلسه امروز حضور دارند. رییس‌جمهور گفت: منظورم این نیست که در زمان حاضر نیز همان دیدگاه وجود دارد قطعا شرایط و سبک زندگی متفاوت از گذشته شده است اما در صورت توجه به فرهنگ قناعت می‌توان نعمت‌هایی که به چشم نمی‌آید را به چشم آورد.
وی ادامه داد: فرزندآوری جنبه فرهنگی و اقتصادی دارد. اقناع افکار عمومی و باز کردن گره‌های ذهنی در جوانان، مدرسه، دانشگاه و رسانه‌ها امر ضروری است. از سوی دیگر دولت باید امکانات و مشوق‌ها از جمله تامین مسکن، پرداخت تسهیلات و وام‌های ازدواج، اشتغال و مسکن را تامین کند. قانون جوانی و جمعیت باید اجرا شود و البته سهم هر یک از مشوق‌ها در فرزندآوری باید تفکیک و شناسایی شود. بین وام ازدواج و وام ماشین باید نقش تسهیلاتی که در فرزندآوری بیشتر است، مشخص شود. رییسی تاکید کرد: مجریان باید سهم هر یک از مشوق‌ها در افزایش جمعیت را احصاء کند. علما، دانشگاهیان و صاحبان اندیشه اجرای قانون و تاثیرگذاریش را رصد کنند. سهمی که بیشترین تاثیر را خواهد داشت دولت در اصلاحات قانون به نسبت زیست‌بوم‌های مختلف مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد. معتقدم پرداخت به موقع وام ازدواج برای تشکیل خانواده تاثیر زیادتری به نسبت سایر مشوق‌ها دارد و البته بر تاثیر سایر مشوق‌ها نیز تاکید دارم. رییس‌جمهور تاکید کرد: ستاد جمعیت باید مرتبا رصد کند و کندی دستگاه‌ها در اجرای قانون جمعیت و جوانی را مورد ارزیابی قرار دهند. عدم موفقیت‌ها و کاستی‌ها باید به صورت فصلی شناسایی شود تا در پایان سال بدانیم به کجا رسیده‌ایم و چه اقدامات دیگری باید انجام دهیم. مسئله جمعیت برای کشور هم تولید قدرت و هم تولید ثروت می‌کند و هم از پیری ایران اسلامی جلوگیری می‌کند و ایران همیشه جوان می‌ماند.

سقط جنین غیرمجاز از نظر شرعی، قتل نفس است
وی با تاکید بر این‌که «باید جلوی سقط جنین غیرقانونی گرفته شود»، گفت: باید جلوی سقط جنین غیرقانونی گرفته شود مگر به تشخیص پزشکان حاذق. آمار سقط جنین متفاوت، بالا و نگران کننده است. همه دست‌اندرکاران باید همت کنند تا جلوی آن گرفته شود. دختران و پسران جوان باید بدانند سقط جنین غیرمجاز از نظر شرعی، قتل نفس است. باید آثار همه از جمله مجری، مباشر و معاون سقط جنین برای جامعه روشن شود، آثار اجتماعی آن هم باید روشن شود. وی تاکید کرد: در اجرای قانون باید اقناع و قدرت اجرایی داشت. از دولت و قوه قضاییه می‌خواهم اقدامات‌شان در حوزه سقط جنین را استمرار دهند تا جلوی سوداگری و پول درآوردن افراد سقط کننده جنین گرفته شود. موارد خلاف شرع و قانون باید حتما مورد پیگیری قرار گیرد.

دشمن در پی کاهش جمعیت ایران است
رییسی گفت: اقدام وزارت بهداشت درباره زوج‌های ناباور و فراگیری مراکز درمانی، رایگان کردن درمان زوج‌های نابارور، رایگان کردن ویزیت کودکان زیر هفت سال و رفع مشکلات تغذیه‌ای خانواده‌ها اقدامات خوبی است که باید ادامه یابد. رییس‌جمهور خوابگاه‌های متاهلی را در تشویق دانشجویان به ازدواج موثر دانست و گفت: دولت، خیران و دانشگاه‌ها همت کنند تا مشکلات‌شان در این زمینه حل شود. در زمین آستان قدس رضوی مجموعه ۵۰۰-۶۰۰ واحدی برای دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ساختیم که کمک خوبی به این عزیزان بود. مشابه این کار می‌تواند در سایر دانشگاه‌های کشور پیاده شود. رییسی متذکر شد: دشمن دنبال این است تا ما جمعیت نداشته باشد، خانواده و نهاد خانواده نداشته باشیم یا بسیار کم رنگ داشته باشیم. دشمن سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه متلاشی کردن خانواده ایرانی کرده است. مسئله خانواده برای جامعه اسلامی ایران بسیار مهم است. باید مشکلات به نحوی رفع شود تا فرزآوری به سرعت انجام شود. در دولت بسیج شده‌ایم تا تشکیل و اسکان خانواده‌ها سرعت بگیرد.

مردم در افزایش جمعیت مشارکت داشته باشند
وی ادامه داد: زمین و مسکن باید در اختیار خانواده‌های جدید به خصوص خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار بگیرد. ۱۰۰ هزار مسکن در کمیته امداد ساخته و تحویل خانواده‌ها شد. با کمبود مسکن روبرو هستیم چون در گذشته به تعهدات عمل نشد. بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مسکن در سال‌های گذشته مسکن ساخته شد در حالی که باید یک میلیون ساخته می‌شد. رییس‌جمهور تصریح کرد: مردم از دولت نسبت به تعهداتش طلب دارند و کاری به این دولت و دولتهای قبل ندارد. ۲۴۰ هزار خانواده در سراسر کشور به مسکن نیاز دارند. ۱۴۰ هزار خانه تحویل شده و ۱۰۰ هزار مسکن دیگر هم تحویل می‌شود. وی با بیان این‌که «موفقیت ما در افزایش جمعیت و در گرو مشارکت مردم است»، گفت: یک کارگر شرکتی ۱۲ فرزند دارد و در یکی از مناطق محروم زندگی می‌کند. «طلاب» هم پایین‌ترین دریافتی حقوق را دارند اما فرزندآوری می‌کنند. دشمن سالهاست این ادراک را بین جمعیت ما جا انداخته است که «فرزند کمتر، زندگی بهتر» اما حالا معلوم شده که این نگاه درست نیست و رهبری هم به موقع هشدار دادند. باید زمینه برای مشارکت عمومی در این امر مهم فراهم شود.

ادعای آکسیوس درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان:

گروه سیاسی: برخلاف آن‌چه که در ظاهر امر داستان پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات ایران با کشورهای غربی و آمریکا تمام شده دیده می‌شود، به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای پنهانی برای احیای میز مذاکره به جریان افتاده است. در چند هفته گذشته شائبه‌هایی درباره مذاکره ایران با آمریکا از طریق واسطه‌ها در یک کشور عرب حوزه خلیج فارس مطرح شده بود که حالا به نظر می‌رسد این موضوع در واقعیت نیز اتفاق افتاده است. این اتفاق می‌تواند به معنای بازگشت امیدها برای احیای میز گفتگوهای اتمی ایران با جامعه جهانی است.
به گزارش «تجارت»، آکسیوس به نقل از منابعی که نام آنها را ذکر نکرده، مدعی شده که نمایندگان ایران و آمریکا طی هفته گذشته در کشور عمان به صورت غیر مستقیم درباره چگونگی پرهیز از تشدید درگیری‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوهای هسته‌ای مذاکره کرده‌اند. به ادعای این مقام‌ها این مذاکرات با حضور برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس‌جمهور بایدن در خاورمیانه و آبرام پالی، نماینده موقت ایالات متحده در امور ایران اولین دور گفت‌وگوها بین ایالات متحده و ایران از ژانویه بود که مذاکرات مشابهی در عمان انجام شد. این گفت‌وگوها تنها یک ماه پس از حمله موشکی بی‌سابقه ایران به سرزمین‌های اشغالی در ۱۳ آوریل انجام شد.

مذاکره بعد از نشان دادن قدرت توسط تهران
ایران ۳۵۰ موشک بالستیک و پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. این اولین حمله مستقیم به سرزمین‌های اشغالی بود که از خاک ایران انجام شد. در حالی که ایران بارها اعلام کرده نیروی نیابتی در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت منطقه بر اساس منافع کشورهای خود علیه اشغالگران آمریکایی و یا رژیم صهیونیستی اقدام می‌کنند، آکسیوس در گزارش خود آورده است که یکی از اهداف اصلی دولت بایدن از ۷ اکتبر، جلوگیری از تبدیل مناقشه غزه به جنگ منطقه‌ای بوده است. ایالات متحده فکر می‌کند ایران نفوذ زیادی بر نیروهای نیابتی خود در منطقه و نیروهای مقاومت دارد. این ادعای آمریکا در حالی مطرح شده که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته است: «ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و این رژیم آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی نیابتی خود برای تحقق اهداف خود و تامین منافع نامشروعش استفاده می‌کند». این منابع گفتند که مک گورک و پیلی روز سه‌شنبه وارد عمان شدند و با میانجی‌های عمانی دیدار کردند. مشخص نیست چه کسی نماینده ایران در این مذاکرات بوده است. این منابع گفتند که گفت‌وگوها بر شفاف‌سازی پیامدهای اقدامات ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه و بحث درباره نگرانی‌های آمریکا در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران متمرکز بود.

رغبت آمریکا به از سر گیر مذاکرات
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دوشنبه گفت که دولت بایدن راه‌هایی برای برقراری ارتباط با ایران در صورت لزوم دارد. وی گفت دولت بایدن به ارزیابی این موضوع ادامه می‌دهد که ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی لازم برای تولید یک دستگاه هسته‌ای قابل آزمایش را انجام نمی دهد. پاتل افزود که ایالات متحده معتقد نیست که رهبر ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که به زعم ما در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق یا متوقف شده، گرفته است. کاخ سفید و وزارت امور خارجه از اظهار نظر درباره مذاکرات در عمان خودداری کردند.

تاثیر پیگیری شکایت آفریقای جنوبی در لاهه بر افکار عمومی

گروه سیاسی: یک حقوقدان با اشاره به برگزاری دومین جلسه رسیدگی به درخواست آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه گفت، بیشترین کارویژه و اثر این دادگاه تاثیر آن بر افکار عمومی دنیاست که امروز در هر کشوری شاهد اعتراض و مخالفت با اقدامات اسرائیل در غزه هستیم.
دومین جلسه رسیدگی به درخواست آفریقای جنوبی برای صدور حکمی که رژیم صهیونیستی را ملزم به توقف حملات به شهر رفح واقع در غزه می‌کند روز جمعه 28 اردیبهشت در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه برگزار شد. نماینده آفریقای جنوبی در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «ما به دنبال تدابیر اضافی علیه اسرائیل به دلیل نابودی مداوم مردم فلسطین هستیم. آفریقای جنوبی بر ضرورت کمک‌رسانی و نجات جان مردم غزه تاکید دارد. این دیوان قبلا به این نتیجه رسیده بود که فلسطینی‌ها حق دارند در برابر نسل‌کشی محافظت شوند.» طبق اطلاعیه دیوان بین‌المللی دادگستری، جلسه ۲ روزه (پنج‌شنبه و جمعه) با تکیه بر کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت‌ نسل‌کشی در نوار غزه برگزار شد و آفریقای جنوبی از این دیوان خواسته تا اقدامات موقت اضافی و اصلاح اقدامات موقت قبلی را در نظر داشته باشد تا رژیم صهیونیستی عملیات نظامی خود در رفح، واقع‌ در جنوبی‌ترین نقطه غزه را متوقف کند. «یوسف مولایی» در گفت‌وگو با ایسنا درباره دومین جلسه رسیدگی به درخواست آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه با تاکید بر اینکه نباید از نظر دور داشت که رویه دادگاه لاهه صدور دستور موقت است و صرفا به کشورها دستور می‌دهد از وخامت اوضاع جلوگیری و این جنگ را متوقف کنند، افزود: دیوان صرفا این قدرت و ظرفیت را دارد که به کشورها دستور دهد درخواست آفریقای جنوبی برای جلوگیری از نسل‌کشی و حملات به بخش‌ها و افراد غیرنظامی را اجرا کنند. اما این درخواست الزام‌آور نیست و اگر اسرائیل تن ندهد دادگاه ابزار فشار به آن را ندارد. این حقوقدان تصریح کرد: معمولا وقتی کشوری از رای دادگاه تمکین نمی‌کند، می‌توانند موضوع را به شورای امنیت ببرند اما از آنجایی که آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند این مساله در شورای امنیت از سوی آمریکا وتو خواهد شد، از این روست که بسیاری معتقدند این روند به نتیجه‌ای قهری نمی‌انجامد و از سویی تا وقتی آمریکا دست از حمایت اسرائیل بر ندارد آنها نه دست از کشتار و جنگ در سرزمین‌های اشغالی می‌کشند و نه اجازه می‌دهند کمک‌های بشردوستانه به این منطقه وارد شود. مولایی در عین حال تصریح کرد که اقدام آفریقای جنوبی و رای دادگاه لاهه با توجه به اینکه الان در تمامی کشورهای دنیا علیه اسرائیل تظاهراتی برپاست می‌تواند در فشار به آمریکا برای دست کشیدن از حمایت از اسرائیل موثر باشد. یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های برگزاری دادگاه لاهه تاثیر بر افکار عمومی و مجامع بین‌المللی برای دست کشیدن از حمایت از اسراییل است، اما اینکه دستورات دادگاه لاهه بتواند اسرائیل را به توقف جنگ و آتش بس وادار کند، بعید است. وی ادامه داد: معمولا وقتی درگیری و جنگی روی می‌دهد کشورها برای رعایت حقوق جنگ ملزم به رعایت قوانین هستند ولی اکنون اسرائیل نه این قوانین را رعایت می‌کند نه دستورات و الزامات مجامع و نهادهای بین‌المللی را اجرا می‌کند. کشورها در هر شرایطی ملزم به رعایت حقوق و اصول بشردوستانه هستند ولی این مساله امروز در غزه به خاطر حمایت آمریکا از اسرائیل دیده نمی‌شود. مولایی گفت: قبلا هم دیوان درباره دیوار حائل حکم داده بود و ساخت این دیوار را محکوم کرده بود، اما اسرائیل به آن تمکین نکرد. اکنون هم اسرائیل با این ادعا که حمله به غزه و رفح ضروری است این کار را انجام می‌دهد و بعید است باز هم دست از اقداماتش در این منطقه بردارد. اما ادامه این دادگاه حتما بر افکار عمومی تاثیر می‌گذارد.