غرب با آتش بازی می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به حملات اوکراین به مرزهای روسیه با استفاده از تسلیحات ناتو گفت غرب با این اقدام صرفا تنش‌ها را بیشتر و با آتش بازی می‌کند. هشدار «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درحالی عنوان شده که اوکراین شدت حملاتش را علیه مناطق مرزی روسیه افزایش داده اما این حملات نه تنها کارساز نبوده بلکه کمبود نیرو و تجهیزات در میدان نبرد اوکراین، موجب شده تا این کشور سرزمین‌های بیشتری را از دست بدهد. راشا تودی گزارش کرد، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خطاب به خبرنگاران گفته است: «چهره هدایت‌کنندگان آمریکایی و بریتانیایی رژیم زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) پشت این حملات وحشیانه به وضوح دیده می‌شوند. آنها نه تنها موشک‌های دوربرد و تسلیحات سنگین را به اوکراین می‌فرستند، بلکه به این کشور چراغ‌سبزی را جهت استفاده از این تسلیحات علیه روسیه می‌دهند.» زاخارووا خاطرنشان کرد: «ما بار دیگر صراحتا به واشنگتن، لندن، بروکسل، سایر پایتخت‌های غربی و هم‌چنین کی‌یف که تحت کنترل آنها است، هشدار می‌دهیم و می‌گوییم که آنها با آتش بازی می‌کنند. روسیه چنین تجاوزاتی را علیه سرزمینش بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.»

 

جنگ جهانی سوم پیش از انتخابات آمریکا رخ می‌دهد

دونالد ترامپ می‌گوید که در پنج ماه منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، به دلیل بی‌کفایتی رئیس‌جمهور کنونی این کشور، ممکن است جنگ جهانی سوم آغاز شود. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جمع حامیانش در مینه‌سوتا گفت: «با احمقی‌هایی که این کشور را اداره می‌کنند، افراد زیادی باقی نمی‌مانند؛ زیرا قدرت تسلیحات امروزی بسیار ترسناک است.» وی ادامه داد: «این احتمال وجود دارد که در پنج ماه آینده جنگ جهانی سوم رخ دهد چون ما افراد بی‌کفایتی داریم. خودتان میبینید که ما کشوری داریم که بسیار شکننده است. ما کشوری داریم که می‌تواند ‌خیلی سریع به جنگ جهانی سوم نزدیک شود، زیرا ما مردم احمقی داریم که کشورمان را اداره می‌کنند.» ترامپ همچنین بار دیگر مدعی شد که درگیری روسیه و اوکراین و درگیری‌های «خاورمیانه» یا تورم بالا، در صورتی که خودش رئیس‌جمهور بود، اتفاق نمی‌افتادند. دونالد ترامپ بارها گفته است در صورتی که بار دیگر وارد کاخ سفید شود، می‌تواند ظرف مدت کوتاهی به جنگ اوکراین پایان دهد اما به برنامه خاصی اشاره نکرده و از طرف دیگر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید طرحی صلحی که شامل واگذاری اراضی باشد، نمی‌پذیرد.

واشنگتن مدعی ارسال
پیام‌هایی به حماس شد
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در سخنانی از ارسال پیام‌هایی توسط آمریکا به جنبش حماس در رابطه با اسکله دریایی ایجاد شده توسط این کشور به بهانه کمک‌رسانی به نوار غزه خبر داد. «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره اظهار کرد: آمریکا به طور غیرمستقیم پیام‌هایی را درباره اسکله دریایی که در سواحل غزه ایجاد کرده بود به جنبش حماس ارسال کرد و ماهیت و روش عملیات آن را برای آن توضیح داد. وی به شبکه الجزیره گفت: ما راه‌های غیرمستقیم برای ارسال پیام‌ به حماس داریم و به آنها پیام‌هایی در مورد اینکه اسکله چیست و چگونه کار می‌کند ارسال کردیم. کربی ادعا کرد: اگر توافقی بر سر آتش‌بس حاصل شود، هیچ مخالفتی با ادامه عملیات اسکله دریایی در غزه وجود ندارد. این مقام آمریکایی ادامه داد: تایید می‌کنم که اسکله دریایی در غزه یک اسکله موقت است و دائمی نخواهد بود و ما به شرکای اسرائیلی خود درباره ضرورت بازگشایی گذرگاه‌های زمینی و اینکه اسکله دریایی از گذرگاه‌ها پشتیبانی می‌کند، توضیح دادیم.

واکنش کاخ سفید به دیدارهای
گرم پوتین و شی
کاخ سفید به نشست‌های دو روز گذشته رهبران روسیه و چین در شهر پکن واکنش نشان داده و اعلام کرد تداوم تقویت شراکت استراتژیک دو کشور «تعجبی ندارد.» «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در جریان سفر رسمی خود به چین در روز پنجشنبه با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور در پکن دیدار کرد. این اولین سفر خارجی پوتین از زمان ادای سوگند او برای پنجمین دوره ریاست جمهوری در اوایل ماه جاری است. همچنین دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند. «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در واکنش به تحولات مربوط به سفر پوتین به چین ادعا کرد: «وجه اشتراک آنها در به چالش کشیدن نظم بین‌المللی قانون محور، به چالش کشیدن شبکه ائتلاف‌ها و شراکت‌هایی که آمریکا از آنها بهره می‌برد و تلاش برای یافتن راه‌هایی به منظور تقویت منافع امنیت ملی یکدیگر است.» او ادامه داد: «لزوما از این دیدار چیزی که باعث تعجب ما شود بیرون نیامد.»

«تجارت» طرح ویژه آمریکا برای اداره غزه پس از جنگ را بررسی کرد:

گروه جهان: در شرایطی که هنوز جنگ غزه در شدیدترین حالت مکن ادامه دارد و اراده‌ای از سوی رژیم اسرائیل برای توقف درگیری‌ها وجود ندارد، به نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا نقشه راه اداره باریکه غزه را از هم اکنون برنامه‌ریزی کرده است. دولت بایدن قصد دارد با هماهنگی و موافقت کشورهای عربی، از ابزار غزه پس از جنگ به عنوان یک برگ برنده در انتخابات ریاست جمهوری 2024 رونمایی کند.
به گزارش «تجارت»، نقشه‌راه آمریکا در شرایطی است که ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد گذرگاه «نتزاریم» مناطق شمالی نوار غزه را از مناطق جنوبی آن جدا کند. از نظر تحلیلگران مسائل نظامی و کارشناسان صهیونیستی بخشی از پروژه گسترده برای اشغال مجدد غزه توسط رژیم صهیونیستی و تحکیم حضور نظامی این رژیم در غزه است.

جزئیات نقشه‌راه آمریکا برای اداره غزه پسا جنگ با همکاری اعراب
بر اساس سندی که روزنامه الاخبار لبنان به آن دست یافته است چشم اندازی که کشورهای عربی با بلینکن درباره آن توافق کردند به ۲ مرحله تقسیم می‌شود که بدون تحقق اهداف مرحله اول تحقق اهداف مرحله دوم ممکن نخواهد بود. بر اساس این سند مرحله اول شامل موارد زیر است:
آتش‌بس در غزه
تحقق مقدمات به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی جامعه بین‌المللی
قبول بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه از سوی اسرائیل
آزادی اسرای صهیونیست و اسرای فلسطینی با کمک دولت آمریکا (معامله تبادل)
تشکیل دولت اصلاحگرای وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین (تکنوکرات) در کنار یک کمیته تکنوکرات برای بازسازی نوار غزه با کمک کشورهای عربی.
همچنین دولت آمریکا طی مرحله گذشته تلاش کرد دولت اسرائیل را متقاعد کند که عادی‌سازی روابط با عربستان یک «جایزه تسلی بخش» مناسب در مقابل شکست اسرائیل در تحقق اهداف جنگ است و این مساله به اسرائیل اجازه خواهد داد تا بار شکست را در مقابل مردم خود تحمل کند. در نتیجه مرحله دوم بر ۲ پایه و اساس استوار است؛ یکی آغاز روند عادی سازی روابط و دوم فعال سازی روند مذاکرات در چارچوب راه حل تشکیل ۲ دولت. بر اساس این سند اهداف مرحله دوم به این صورت است:
آغاز روند صلح از جمله عادی سازی روابط با عربستان.
بازسازی غزه.
بازگشت به مذاکرات درباره وضعیت نهایی (آوارگان، قدس، شهرک‌ها و دولت).
فعال سازی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و آشتی داخلی فلسطین که شامل خلع سلاح و ادغام نیروهای حماس است.
بند چهارم در مرحله دوم به صورت واضح به انحلال جنبش حماس با جناح سیاسی و نظامی آن و تغییر حکومت آن در نوار غزه به حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین و ادغام آن در سازمان آزادی بخش فلسطین و انحلال جناح نظامی حماس و ادغام نیروهای آن در کارمندان تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه اشاره دارد. این مساله در صورتجلسه نشست‌های مقدماتی توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ بین سازمان ساف و رژیم صهیونیستی ذکر شده بود. در آن زمان با اجرای آن در کرانه باختری از طریق انحلال جناح‌های نظامی گروه‌های فلسطینی به ویژه جنبش فتح و ادغام نیروهای مسلح در دستگاه‌های امنیتی رسمی توافق شد.

چرا آمریکا به دنبال مهار جنگ و کنترل اوضاع است؟
دولت کنونی آمریکا معتقد است پایان جنگ و تحقق یک توافق عادی سازی روابط به منزله دستاورد استراتژیکی برای واشنگتن و یک گنج انتخاباتی بزرگ است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کمپین انتخاباتی خود نیاز شدیدی به آن دارد. از زمان آغاز جنگ غزه در حدود هشت ماه پیش واشنگتن به هم‌پیمانانش در تل‌آویو نسبت به ورود به جنگی بدون داشتن هدف و طرح سیاسی واضحی برای بعد از پایان آن، هشدار داد. آمریکایی‌ها با توجه به تجارب خود از ویتنام گرفته تا افغانستان و عراق معتقدند جنگ‌هایی که هدف
آن تنها اشغال و سیطره است و جایگزین‌های سیاسی ندارد و راه‌هایی برای موفقیت و تثبیت آن وجود ندارد به جنگ‌های فرسایشی طولانی مدت علیه گروه‌های مسلح محلی تبدیل می‌شود که با بهایی سنگین و شکستی سخت برای اشغالگران به پایان می‌رسد.