بانک سامان، پیشگام در حمایت از صنعت تجهیزات پزشکی

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و داروئی با عنوان Iran Health 2024، با حضور بانک سامان و شرکت‌های فعال در این حوزه دیگر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک سامان، این بانک که به دلیل سابقه و امکانات و زیرساخت‌های فراوان طی سال‌های اخیر به انتخاب اول شرکت‌های حوزه دارو و درمان تبدیل شده است با کادری کامل متشکل از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان متخصص در حوزه‌های ارزی، اعتباری و ریالی و با هدف حمایت از صنعت تجهیزات پزشکی در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.گفتنی است نمایشگاه ایران هلث از ۲۹ اردیبهشت تا ۱ خردادماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد و بانک سامان به معرفی دستاوردها و امکانات و راه کارهای جدید خود برای شرکت‌های فعال در حوزه بازرگانی و تولید تجهیزات پزشکی و دارویی خواهد پرداخت.
شایان ذکر است، غرفه بانک سامان در این نمایشگاه در سالن خلیج فارس غرفه ۲۷ آماده میزبانی از همه فعالان حوزه دارو و درمان و علاقه‌مندان به دریافت مشاوره در زمینه خدمات مالی و بانکی است.

 

ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی با حساب وکالتی بانک صادرات ایران

مشتریان محترم بانک صادرات ایران می‌توانند برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه‌ خرید خودروهای برقی وارداتی، به صورت غیرحضوری حساب‌های خود را وکالتی کنند.به گزارش تجارت به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، این بانک همزمان با آغاز ثبت‌نام و فروش خودروهای برقی وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، برای وکالتی کردن حساب و شروع فرآیند ثبت‌نام به صورت غیرحضوری، اعلام آمادگی کرد.متقاضیان گرامی می‌توانند از روز پنج‌شنبه 27 اردیبهشت تا ساعت ١٣:٠٠ روز چهارشنبه 2 خردادماه 1403 به صورت غیرحضوری با مراجعه به نشانی اینترنتی https://vekalati.bsi.ir حساب خود را با رعایت حداقل مانده حساب یک میلیارد ریال معادل یکصدمیلیون تومان وکالتی کنند.فرآیند عرضه خودروهای برقی وارداتی شامل 3 مرحله است: مرحله اول: بلوکه نمودن مبلغ یک میلیارد ریال در یکی از حساب‌های خود در بانک صادرات ایران به صورت غیرحضوری از طریق نشانی اینترنتی https://vekalati.bsi.ir و ثبت‌نام در سامانه خودروهای برقی؛ مرحله دوم: اولویت‌بندی و ارسال اطلاعات متقاضیان به شرکت‌های عرضه کننده خودرو برقی؛ مرحله سوم: ارسال دعوتنامه از سوی عرضه‌کنندگان و عقد قرارداد با خریداران.مشتریان واجد شرایط می‌توانند از روز یک‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه تا ساعت ٢٣:٥٩ روز شنبه 5 خردادماه 1403 نسبت به ثبت‌نام و انتخاب یک اولویت از سبد محصولات اعلامی به نشانی https://www.evauto.ir اقدام کنند.

ارائه خدمت حساب وکالتی در بانک ملت برای متقاضیان خرید خودروهای برقی
با آغاز دور جدید ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه وزارت صمت، متقاضیان می توانند به آسانی از خدمت حساب وکالتی بانک ملت به صورت حضوری و غیرحضوری برای ثبت نام اقدام کنند. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملت، ثبت نام متقاضیان برای خرید خودروهای وارداتی برقی از طریق سامانه یکپارچه از 30/02/1403 آغاز و تا ساعت 23:59 روز شنبه 5 خرداد 1403 ادامه خواهد داشت.بر این اساس مشتریان می توانند از روز پنج شنبه 27 اردیبهشت تا ساعت 13 روز چهارشنبه 2 خرداد ماه نسبت به تامین وجه و فعال سازی" خدمت حساب های وکالتی" از طریق شعب بانک و غیر حضوری(سامانه پیشخوان ملت) اقدام کنند.شایان ذکر است، امکان فعال سازی به صورت حضوری از طریق شعب بانک ملت و همچنین به صورت غیر حضوری از طریق منوی معرفی حساب وکالتی<<https://pishkhan.bankmellat.ir/pishkhan/proxyAccount_service>> در سامانه پیشخوان الکترونیک بانک ملت و انتخاب گزینه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان – خودروهای وارداتی برقی قابل انجام است.در این دوره فعال سازی حساب وکالتی منوط به تامین وجه به میزان صد میلیون تومان است که همزمان با فعال سازی خدمت، در حساب وکالتی وی مسدود خواهد شد.انصراف متقاضیان از شرکت در فرایند خرید خودرو نیز صرفا در شعب بانک ملت امکان پذیر است.

تسهیل در ثبت نام خودروهای برقی با حساب وکالتی موسسه اعتباری ملل
موسسه اعتباری ملل به منظور تسهیل در خرید خودروهای برقی امکان حساب وکالتی را فراهم نموده است.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی موسسه اعتباری ملل: این موسسه همزمان با آغاز فروش خودروهای برقی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، امکان وکالتی نمودن حساب مشتریان را فراهم نموده است. این گزارش می افزاید: مشتریان محترم می‌توانند از روز پنجشنبه 27 اردیبهشت تا ساعت 13 روز چهارشنبه 02/03/1403 از طریق مراجعه به سامانه متابانک به آدرس http//metabank724.com ویا شعب موسسه اعتباری ملل در سراسر کشور نسبت به فعال نمودن حساب خود با مانده مبلغ یک میلیارد ریال جهت بهره‌ مندی از این خدمت اقدام نمایند.

دکتر احمدی مدیرعامل بانک شهر:

گروه بانک و بیمه: نشست مشترک دکتر سیدمحمدمهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر با هاشم نجفی اردکانی مدیر عامل پتروشیمی جم در راستای تشکیل کارگروه تخصصی با محوریت افزایش تعاملات و همکاری‌های دوجانبه برگزار شد. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک شهر، دکتر سیدمحمدمهدی احمدی در این نشست با اشاره به افزایش همکاری ها میان بانک شهر با فعالان صنعت پتروشیمی طی چند سال اخیر، گفت: این بانک با برنامه ریزی درست و هدفمند، اقدامات تاثیرگذاری را برای شناسایی و رفع نیازهای بانکی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برداشته است. وی با اشاره به تنوع خدمات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مجموعه شعب و کارشناسان متخصص و مسلط به تمامی فعالیت‌های بانکی در بانک شهر، ادامه داد: این بانک امروز به عنوان تکیه گاهی مهم در کمک به پیشبرد برنامه‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مطرح است. دکتر احمدی با بیان اینکه تشکیل کارگروه تخصصی میان پتروشیمی جم و بانک شهر می تواند به تسریع افزایش همکاری ها میان دوطرف کمک کند، گفت: بانک شهر با تمام توان در ارائه خدمات مطلوب بر مبنای انتظارات پتروشیمی جم در راستای تأمین منابع مالی پروژه‌های توسعه‌ای و تکمیلی، موضوعات ارزی و اعتباری و از همه مهمتر در حوزه‌های رفاهی کارکنان این صنعت اعلام آمادگی داشته و همواره تسهیل گری را سرلوحه کار خود قرارداده است. هاشم نجفی اردکانی مدیر عامل پتروشیمی جم نیز در این نشست با تاکید بر لزوم افزایش تعاملات میان دوطرف، گفت: امروز با گذشت بیش از دو دهه از فعالیت شرکت پتروشیمی جم، این شرکت تبدیل به یک هلدینگ شده است که دارای شرکت‌های تابعه می‌باشد و هر کدام به صورت مستقل با داشتن نیرو‌های متخصص و کارآمد پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند. نجفی اردکانی تصریح کرد:‌ امید است با تعامل و همکاری‌های دوجانبه شرکت پتروشیمی جم و بانک شهر، با تشکیل کارگروه تخصصی با هدف تسریع در اجرای تسهیلات رفاهی ویژه کارکنان و خانواد‌ه ها، توانمند‌سازی و ثروت آفرینی برای پرسنل، افزایش همکاری‌های متقابل و اعتمادسازی در اجرای پروژه‌ها، مباحث و رفع مشکلات ارزی و مسائل مربوط تأمین منابع و غیره در قالب تفاهمنامه‌ای مصوب، مرتفع گردد.

سرپرست بانک سینا گفت: توسعه بانکداری دیجیتال راهبرد بانکداری خرد بانک سیناست.به گزارش تجارت به نقل از روابط‌عمومی بانک سینا، علی ابدالی، سرپرست بانک سینا در بازدید از تعدادی از واحدهای ستادی این بانک، بر اهتمام حداکثری همکاران بر توسعه بانکداری دیجیتال که از ارکان اصلی طرح راهبردی این بانک است، تأکید کرد و گفت: استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل رفتار و نیازهای مشتریان و مدیریت جریان نقدینگی به‌ویژه در بانکداری خرد در دستور کار بانک سینا قرار دارد. وی در بازدید از معاونت برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار بانک سینا، به ضرورت توجه به تغییرات بازار و نیازهای جدید مشتریان اشاره کرد و گفت: با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های منسجم از طریق معرفی محصولات متمایز و رقابتی، می‌توان به افزایش سهم بازار بانک کمک کرد. سرپرست بانک سینا در بازدید از ادارات معاونت سرمایه‌ انسانی، ضمن دیدار و گفت‌وگو با کارکنان این معاونت، بر لزوم توجه به موضوعات آموزش و توسعه مهارت‌های پرسنل، امور رفاهی و سلامت همکاران و... تأکید کرد. وی همچنین در بازدید از مدیریت امور بازرسی، کنترل عملکردها به ویژه در شعب بانک، ریشه‌یابی مشکلات، تحلیل شکایات احتمالی مشتریان و ارائه راهکارهای لازم را از جمله وظایف بازرسان دانست و تصریح کرد: هدف از بازرسی کلیه واحدهای ستادی و صف در بانک، اعمال کنترل‌های لازم در جهت بهبود و ارتقای شاخص‌ها است که خوشبختانه در شاخص‌های سلامت اداری، بانک سینا از پیشتازان نظام بانکی است. در این بین، توسعه مانیتورینگ و بازرسی غیرحضوری ضروری به‌نظر می‌رسد. سرپرست بانک سینا در ادامه با حضور در مدیریت امور حراست، صیانت از دارایی‌های مادی و معنوی بانک را جزو وظایف ذاتی حراست برشمرد و تصریح کرد: واحدهای حراستی باید ضمن اشراف کامل اطلاعاتی به عملکرد بانک، به دنبال اثربخشی اقدامات حفاظتی و حراستی باشند.

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
رشد ۵۵ درصدی ترانزیت در ۲ ماهه امسال
گروه اقتصادی:وزیر راه و شهرسازی گفت: ترانزیت ریلی و جاده‌ای در ۲ ماهه ابتدایی امسال در همسنجی با پارسال ۵۵ درصد رشد داشته است.به گزارش ایرنا، "مهرداد بذرپاش" در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران افزود: در سال ۱۴۰۲ ترانزیت در بخش جاده‌ای بیش از ۵۸ درصد رشد داشت همچنین شاهد رشد ترانزیت در بخش ریلی بودیم.وی تاکید کرد: هر چقدر تسهیلات را در این بخش افزایش دهیم شاهد رشد ترانزیت خواهیم بود.بذرپاش از کاهش زمان سیر کالاها از جنوب به شمال به میزان یک سوم در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال جاری نیز برنامه‌ریزی شده تا به همین میزان کاهش زمان سیر را شاهد باشیم.وی اظهار داشت: صنعت ریلی، صنعتی پیشرو و پیشران سایر صنایع کشور است.این عضو کابینه دولت سیزدهم بیان داشت: توسعه زیرساخت‌ها در این صنعت بسیار مهم است که از طریق احداث و نگهداری خطوط، همچنین تامین و توسعه ناوگان چه در بخش واگن و چه در بخش لکوموتیو دنبال می‌شود. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هرچه بتوانیم با ارائه مشوق‌هایی جابجایی کالاها را از بخش جاده‌ای به ریلی منتقل کنیم آثار و منافع شایان توجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت.وی خاطرنشان کرد: این مهم ضمن افزایش ایمنی جاده‌ها منجر به کاهش سوانح جاده‌ای و کاهش تعداد جانباختگان حوادث جاده‌ای خواهد شد که یکی از دلایل اصلی آن تردد گسترده خودروهای تجاری و نبود ایمنی کافی است.

طراحی مشوق‌هایی برای ورود بخش خصوصی
بذرپاش تصریح کرد: در این زمینه چاره‌ای جز ورود بخش خصوصی نداریم و به این منظور در حال طراحی مکانیزم‌های تشویقی هستیم.وی ادامه داد: در بخش توسعه ناوگان مشوق‌هایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی به منظور توسعه ناوگان بخش خصوصی تدارک دیده شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگن‌ها در ماه‌های گذشته بودیم.وی به پیشنهاد تامین ۵۰۰ واگن مسافری در سال گذشته اشاره کرد که مورد استقبال بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت.وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در زمینه واگن‌های باری بحران نداریم، تعداد قابل توجهی اگن تامین شده و همچنین شرکت‌های متعددی در این حوزه به فعالیت مشغول هستند.وی اظهار داشت: در حوزه لکوموتیو به دنبال واگذاری ساخت آنها به بخش خصوصی بودیم که در حال اجرایی شدن است.بذرپاش ادامه داد: در بخش مسافری اما به دلیل عدم سوددهی کافی، استقبال بخش خصوصی کمتر است، در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد اما در تلاشیم تا حد وسط را بگیریم تا هم مردم از منافع این بخش منتفع شوند و هم شرکت‌های بخش خصوصی ضرر نکنند.

چرا بازار سرمایه از رکود خارج نمی شود؟

گروه اقتصادی:بررسی وضعیت بازار سرمایه در دهه ۹۰ نشان می‌دهد علی‌رغم صعود این بازار در اکثر سال‌های این دهه، اما اعتمادی که بر اثر ریزش سنگین بازار سرمایه در سال ۹۹ رخت بربست، همچنان به بازار برنگشته است.
به گزارش تجارت به نقل از تسنیم، یکی از شاخص‌های اقتصاد که در دهه 90 بیش از همه دچار نوسان و در اواخر دهه دچار افول شد و به‌عنوان یک نماد شکست دولت دوازدهم در اذهان عمومی ثبت گردید، وضعیت بازار سرمایه و شاخص بورس بود که سرمایه‌های زیادی از مردم را که برای اولین بار جذب این بازار شده بودند، به باد داد.به‌طور کلی شاخص کل بازار سرمایه طی دهه 90 از ارتفاع حدود 26هزارواحدی در سال 90 توانست در پایان سال 99، حدوداً به ارتفاع 1میلیون و 300 هزار واحدی برسد.چارت شاخص کل بازار سرمایه نشان می‌دهد طی دهه 90 بازار سرمایه توانست طی دهه گذشته تقریباً بازدهی 8هزاردرصدی از خود ثبت کند.

بازدهی شاخص کل بازار سرمایه در دهه 90
اگرچه روند بازار سرمایه همواره طی دهه 90، به‌جز سال‌های 93 و 95 صعودی بوده است، اما ریزش سنگین بازار سرمایه که از مرداد سال 99 آغاز شد، یکی از ریزش‌های کم‌سابقه و یا بی‌سابقه بازار سرمایه به حساب می‌آید.بازدهی سالانه شاخص کل بازار سرمایه در دهه 90 نشان می‌دهد طی این سال‌ها شاخص بورس از سال 90 تا سال 99 به‌ترتیب بازدهی %11، %47، %108، %21-، %28، %4-، %25، %85، %187 و %155 را از خود به ثبت رسانده است.گفتنی است در طول این سال‌ها غیر از سال 93 که شاخص کل افت 20درصدی را نشان می‌دهد و در سال 95 که افتی 4درصدی داشته، همواره روند روبه‌رشدی را طی این دهه ثبت کرده است.

پرونده بورس در سال 99 ـ 98
اما بی‌شک مهمترین برهه دهه 90 برای بازار سرمایه حدفاصل سال‌های 99 ـ 98 است، روزهایی که اتفاقات عجیب و غریبی در بازار سرمایه افتاد، اتفاقاتی که شاید همچنان بعد از گذشت حدود 3 سال از آن تبعاتش گریبانگیر بورس است و کارشناسان بسیاری وضعیت این روزهای بازار سرمایه را به اعتماد ازدست‌رفته‌ای ربط می‌دهند که ریشه‌های آن در سال 99 شکل گرفت.کمتر کسی با دیدن صف‌های شلوغ کارگزاری‌های بورسی در فروردین و اردیبهشت سال 99 می‌توانست این روزهای سوت‌وکور بازار را پیش‌بینی کند. در این یکی دو سال صحبت‌های زیادی در مورد بازار سرمایه شده است اما بارزترین نکته‌ای که به چشم می‌خورد، سرمایه مردمی است که در رشد و ریزش عجیب بازار سرمایه در طول سال‌های 98 تا 1400 هر روز آب‌تر شد.گفتنی است فعالان بازار به‌خوبی به‌خاطر دارند که بازار سرمایه چه رشد عجیبی را بین سال‌های 99 ـ 98 تجربه کرد اما با فاصله کوتاهی، با ریزش سنگینی مواجه شد. یکی از دلایلی که شاید ریزش سنگین بازار در آن برهه چندان قابل هضم برای سرمایه‌گذاران نبود، دعوت برخی مسئولین وقت برای ورود آحاد مردم به بازار سرمایه بود.
تعداد کدهای بورسی در ابتدای سال 99 به 4میلیون کد رسید
در سال 97 تعداد کدهای معاملاتی 100 هزار کد بود که در سال 98 به 900 هزار رسید، اما تنها در سه‌ماهه ابتدای سال 99 این رقم به 4 میلیون کد بورسی رسید.شاخص 2میلیون‌واحدی با حجم معاملات 20هزارمیلیاردی در چشم‌به‌هم‌زدنی مانند خوابی شیرین و رؤیایی جای خودش را با کابوس شاخص 1میلیون‌واحدی با ارزش معاملات 2هزارمیلیاردی عوض کرد و در این بین اکثر فعالان بازار و به‌خصوص افراد ناآشناتر و تازه‌ورود به این بازار، سرمایه خود را هر روز کمتر از دیروز می‌دیدند.اما جدا از دعوت برخی مسئولین وقت برای ورود به بازار سرمایه، نکته‌ای که شاید خسارت دیگری را به اعتماد سرمایه‌گذاران وارد کرد، عرضه سهام برخی از شرکت‌ها در قالب صندوق‌های سهامی توسط دولت بود.برخی کارشناسان معتقدند دولت سهام مذکور را در سقف‌های قیمتی و با قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی آن‌ها به فروش رساند و همین امر موجب شد بعد از بازگشایی قیمت این صندوق‌های سهامی کاهش پیدا کند و به سهامدارانی که دید کوتاه‌مدتی داشتند زیان‌های قابل‌توجهی وارد کند.

ارزش معاملات بیانگر اعتماد بربادرفته در بورس
یکی از نکاتی که برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باید به آن توجه کرد، ارزش معاملات است که از این طریق به میزان سهام دادوستدشده در یک روز کاری پی خواهیم برد و تا حدی می‌توان حجم نقدینگی حاضر در بازار را تخمین زد.به‌ همین دلیل است که میزان ارزش معاملات در بورس روزانه برای کارشناسان و فعالان حرفه‌ای بازار سهام اهمیت دارد، در واقع ارزش معاملات خرد به‌نوعی میزان تمایلات و علاقه سرمایه‌گذاران را برای حضور در این بازار نشان می‌دهد. از طرفی زمانی که شاهد رشدها و صعود بازار سرمایه هستیم، ارزش معاملات در روندی صعودی قرار می‌گیرد و زمانی که بازار نزولی می‌شود همواره شاهد افت ارزش معاملات خواهیم بود.نمودار زیر به‌خوبی نشان می‌دهد که پس از صعود شارپی و ریزش سنگین بازار سرمایه، ارزش معاملات از حدود 25 هزار میلیارد تومان به نزدیک 3 هزار میلیارد تومان نزول کرد و تا امروز ارزش معاملات نتوانسته است به سقف قبلی خود برسد.

بازار به P به E تاریخی رسید، ولی باز هم خریدار ندارد
تجربه رشد و ریزش سال 99 ـ 98 به‌قدری برای طیف کثیری از سرمایه‌گذاران تلخ بود، که تا امروز نیز به‌اعتقاد کارشناسان اعتماد به بازار سرمایه برنگشته است. بررسی نمودار P به E تاریخی بازار سرمایه نشان می‌دهد اگرچه بازار به سطوح ارزنده‌ای رسیده است اما همچنان شاهد ورود پول حقیقی به‌میزانی که در سال 98 بودیم، نیستیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است P به E بازار سرمایه با رشدی عجیب در سال 99 حتی از 40 واحد نیز فراتر رفت که نشان از حباب بزرگ بازار داشت، این در حالی است که P به E تاریخی بازار (خط زرد) حدود بازده 8 تا 12 است.هم‌اکنون نیز اگرچه مجدداً بازار به سطوح ارزنده تاریخی خود رسیده است اما اعتمادی که در سال‌های قبل از بورس رخت بربست یکی از عوامل مهم است که اجازه ورود سرمایه جدید به بازار را نمی‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد

گروه اقتصادی:آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش تولید روزانه نفت ایران به ۳.۳ میلیون بشکه در روز خبر داد که این رقم نسبت به ماه قبل ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.
آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت جهان، کل تولید نفت اوپک در چهارمین ماه سال میلادی جاری را 26 میلیون و 970 هزار بشکه در روز اعلام کرده است.
مجموع تولید نفت 13 عضو اوپک در آوریل 2024 نسبت به ماه قبل از آن 120 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. اوپک در ماه مارس 26 میلیون و 850 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.
بر اساس این گزارش تولید نفت ایران در آوریل امسال با افزایش 50 هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به 3 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده است. ایران در ماه مارس 3 میلیون و 250 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.
تولید 3 میلیون و 300 هزار بشکه‌ای، بالاترین رقم تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام طی 5 سال گذشته بوده است.
آژانس بین‌المللی انرژی تولید نفت ایران در سال 2018 یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام را 3 میلیون و 600 هزار بشکه در روز اعلام کرده است که تولید نفت ایران در ماه آوریل 2024 تنها 300 هزار بشکه در روز کمتر از این رقم است.