بازگشت زندگی به روال عادی اولویت امدادرسانی در سیل مشهد است

معاون اول رییس جمهور گفت: بازگشت مردم به روال عادی زندگی از مهمترین وظایف مسوولان در سیل مشهد است که باید ظرف چند روز آینده نیازهای اساسی مردم با هماهنگی بین دستگاه‌ها هر چه سریعتر فراهم شود. محمد مخبر دیروز یکشنبه در ادامه بازدید از مناطق سیل زده شهر مشهد، در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خراسان رضوی که با حضور استاندار، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، فرماندار و شهردار مشهد برگزار شد، با تسلیت به خانواده‌های داغدار و آسیب دیده از سیل، از تلاش‌های نیروهای میدانی و جهادی و همچنین نهادهای عمومی و انقلابی قدردانی کرد. معاون اول رییس جمهور بر جبران خسارات وارده به لوازم خانگی و اثاثیه منازل سیل زدگان استان خراسان رضوی توسط دولت، نهادهای عمومی و انقلابی از جمله آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد مستضعفان تأکید کرد. وی ادامه داد: اعتبارات لازم برای منازل آسیب دیده از سیل اخیر پیش بینی شده و به خانوارهایی که منازل آنان قابل سکونت نیست در قالب رهن داده شود، همچنین امکانات لازم برای جابجایی و اسکان مستأجران در اختیار آنان قرار می گیرد و ظرف دو هفته آینده تمامی هموطنان آسیب دیده ناشی از سیل اخیر اسکان داده خواهند شد.

 

مخالف نقد نیستیم اما امید مردم نباید خدشه‌دار شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه رسانه‌ای باید و نبایدها به شکل دقیقی رعایت شود و هیچ رسانه‌ای حق ندارد مردم را گذشته پرافتخار خود پشیمان و از آینده روشن در انتظارشان ناامید کند. محمدمهدی اسماعیلی در اختتامیه رویداد «جام رسانه امید» با بیان این‌که «ما امروز در جنگ ترکیبی همه‌جانبه قرار گرفتیم»، اظهار کرد: نقطه تمرکز جریان رسانه‌ای دشمن ایجاد ناامیدی از آینده و پشیمانی از گذشته است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست و خودشان هم به آن تاکید دارند. وی افزود: امروز دشمن همین نقطه قوت ما که توانستن است هدف گرفته است. ما در عرصه رسانه به تقویت ایمان و امید نیازمندیم. امروز دشمن در این میدان با ما مبارزه می‌کند و کار سختی در این حوزه از دو سال پیش آغاز کردیم تا به مسیر انقلاب بازگردیم. اسماعیلی یادآور شد: در حوزه رسانه‌ای باید و نبایدها به شکل دقیقی رعایت شود. هیچ رسانه‌ای حق ندارد مردم را از گذشته پرافتخار خود پشیمان و از آینده روشن در انتظارشان ناامید کند. این موضوع را در فضای رسانه‌ای و شورای فرهنگ عمومی دنبال می‌کنیم این جزو اولویت‌های سال ماست. این امیدواری انتزاعی و شعاری نیست؛ علی الارض (روی زمین) است.

تاکید بهادری جهرمی بر حفظ استقلال قوا
سخنگوی دولت گفت: خود را مکلف می‌دانیم تا با مجلس شورای اسلامی در دوره جدید، نهایت همکاری در جهت پیشبرد امور کشور را داشته باشیم. علی بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب ارکان داخلی مجلس شورای اسلامی و نگاه دولت در این زمینه گفت: دولت سیزدهم خود را مقید به رعایت و اجرای قانون اساسی و قوانین می‌داند. قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس شورای اسلامی را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت مردمی نیز همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساسی و حفظ استقلال قوا همکاری لازم را خواهد داشت. وی افزود: دولت همان‌طور که بدون هیچ‌گونه جانبداری نهایت تلاش خود را در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌کار گرفت تا تکلیف قانونی خود را به نحو احسن اجرا کند، پس از شروع دوره جدید مجلس نیز روابط خود با قوه مقننه را بر اساس اصل تعامل حداکثری درعین استقلال قوا استمرار خواهد داد. سخنگوی دولت تأکید کرد: دولت خود را مکلف می‌داند تا با هیئت رئیسه و سایر ارکان داخلی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره جدید، نهایت همکاری در جهت پیشبرد امور کشور را داشته باشد و طبیعتاً انتخاب این ارکان نیز با نمایندگان منتخب است.

جزئیات حکم صادر شده برای تتلو
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد. به گزارش ایسنا، قوه قضاییه اعلام کرد: شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران پس از بررسی و تحقیقات نهایی که با حضور وکلا و خانواده متهم انجام شد، امیرحسین مقصودلو را بابت اتهام‌های مندرج در کیفرخواست به‌صورت جداگانه به تحمل حبس تعزیری محکوم کرده است. حکم دادگاه انقلاب در این پرونده بدوی بوده و ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر استان تهران است. تتلو دارای یک پرونده در دادگاه کیفری یک استان تهران بود که از بابت اتهام مندرج در پرونده به حبس محکوم شده است. این گزارش حاکی است تتلو یک پرونده دیگر هم به اتهام توهین به مقدسات در دادگاهی دیگر داشت که مربوط به سالیان گذشته و زمانی بود که در ایران حضور نداشت؛ او در این پرونده نیز به سه سال حبس محکوم شده است. در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد.

عدم تصمیم‌گیری «امنا» درباره گزینه ریاست مجلس دوازدهم
منتخب مجلس دوازدهم اظهار کرد: ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در خصوص گزینه مورد حمایت برای ریاست مجلس، هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است. حمید رسایی منتخب مجلس دوازدهم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«گزینه سلبی ائتلاف اُمنا در خصوص ریاست مجلس به صراحت در ایام انتخابات اعلام شده اما در خصوص گزینه مورد حمایت برای ریاست مجلس، هنوز هیچ تصمیمی از طرف اُمنا گرفته نشده است. اخبار منتشره محصول اتاق عملیات روانی کسانی است که احساس خطر کرده‌اند.»

انتقاد رئیس دیوان عالی کشور از موافقنپت مجلس با تعطیلی
رییس دیوان عالی کشور گفت: تعطیلی شنبه با استدلال اینکه از نظر اقتصادی دچار مشکل هستیم اصلا قابل پذیرش نیست. حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه شورای معاونین، با تبریک ایام دهه کرامت و ولادیت امام رضا(ع) به بیان حدیثی از آن حضرت پرداخت و گفت: امام رضا (ع) می‌فرماید: رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد، اگر مردم، زیبایی های سخنان ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند. رئیس دیوان عالی کشور در تشریح اهمیت این حدیث ادامه داد: بیداری افکار عمومی و دانشجویان در غرب و اروپا و اعتراض آنها به جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اعمال می کند؛ مصداق کوچکی از این حدیث است، اگر کلام حق به گوش مردم برسد فطرت بشری بیدار می شود و به مسیر هدایت حرکت می کنند. وی ضمن انتقاد از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش ساعت کاری گفت: تصویب چنین مصوبه ای از سوی یک مجلس انقلابی بعید بود و کاهش ساعت کاری با شعار سال « جهش تولید و مشارکت مردم» هم خوانی ندارد.

ضبط ۵۰ هزار دلار در فرودگاه
امام از سوی تعزیرات
مدیرکل تعزیرات حکومتی شهرستان‌های استان تهران از ضبط ۵۰ هزار و ۱۵۰ دلار و چهار هزار و ۷۰۰ یورو به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۳۱ میلیون ریال در فرودگاه امام خمینی خبر داد. حمید القاصی مهر گفت: پرونده قاچاق ۵۰ هزار و ۱۵۰ دلار و چهار هزار و ۷۰۰ یورو به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۳۱ میلیون ریال در شعبه پنجم بدوی و ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات شهرری رسیدگی شد. مدیرکل تعزیرات حکومتی شهرستان‌های استان تهران افزود: شعبه پس از بررسی و با توجه به مدارک موجود، اتهام انتسابی را محرز و پس از کسر پنج هزار یورو ارز مجاز همراه مسافر، علاوه بر ضبط ارز کشف شده، متهم را به پرداخت ۲۹ میلیارد و ۶۳ میلیون ریال جریمه معادل ۲ برابر ارزش ریالی ارز قاچاق محکوم کرد.

بالگرد رئیس جمهور دچار سانحه شد،تلاش نیروهای امدادی برای نجات ادامه دارد

گروه سیاسی: بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش دیروز یک‌شنبه دچار سانحه شد تا موجی از بهت و نگرانی کشور را در بر بگیرد. تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 22:30 یک‌شنبه شب) هیچ گونه خبر قطعی‌ای مبنی بر یافته شدن رئیس‌جمهور و همراهان منتشر نشده و همچنان جستجوها برای یافتن محل سانحه ادامه دارد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مسئولان هلال احمر و مقامات دولتی تلاش‌ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه دیده به نتیجه نرسیده است. تیم تحریریه تجارت امیدوار است که رئیس‌جمهور و همراهان سلامت باشند.
به گزارش «تجارت»، بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در آخرین اطلاع‌رسانی، محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور که عصر دیروز از طرف هیات دولت مامور پی گیری این سانحه شد، در بخش خبری ساعت ۲۱ تاکید کرد: از نقاط امیدوار کننده وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهوری این است با یکی از سرنشینان هلیکوپتر و یکی از کادر پرواز ارتباط برقرار شده است که نشان می‌دهد میزان سختی حادثه بالا نبوده است.

تاکید رهبر انقلاب بر عدم نگرانی مردم و ایجاد نشدن اختلال در کشور
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. ایشان همچنین تاکید کردند: مردم عزیزمان – چه شما که اینجا نشستید، چه کسانی که بعداً عرایض ما را می‌شنوند- مطمئن باشند که هیچ اختلالی در کار کشور بوجود نمی‌آید. مسئولین از امروز عصر که خبر حادثه را شنیدند با جدیت چند برابری مشغول کارهای خودشان هستند. ما هم توصیه‌هایی که باید بکنیم به آن عزیزانمان توصیه کردیم. همه چیز ان‌شاءالله مرتب، منظم، کارهای کشور پیش می‌رود؛ هم امنیت کشور، هم امنیت مرزها، هم بقیه کارهایی که در سطح کشور به وسیله قوه مجریه باید انجام بگیرد، انجام میگیرد. مردم نگران نباشند، دلواپس نباشند، ان‌شاءالله رئیس‌جمهور هم به دامن مردم، به آغوش مردم برمیگردد و کارها هم ان‌شاءالله به بهترین وجهی به جریان می‌افتد.
جزئیات سرنشینان همراه رئیس جمهور و دشواری جستجوها
رئیس جمهور، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند. بر اساس گزارش‌های موجود، شرایط سخت آب و هوایی تلاش امدادرسانی به محل سانحه بالگرد رئیسی را با سختی روبرو کرده است. به گفته بهادری جهرمی سخنگوی دولت به دنبال سقوط بالگرد حامل رییس جمهور در هیات دولت مقرر شد که معاون اجرایی رئیس جمهور به همراه بخشی از اعضای دولت عازم تبریز شوند. همزمان با انجام عملیات جستجو برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور، زائران حرم امام رضا(ع) برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان وی دعای توسل خواندند. همچنین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی دستور داد از همه ظرفیت‌های خود برای تفحص و امدادرسانی به بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی استفاده کنند.

ابراز نگرانی مسئولان و چهره‌های نگرانی کشور
در سطحی دیگر، بسیاری از مسئولان و چهره‌های نام آشنا، نگرانی خود را از سانجه اتفاق افتاده ابراز کردند. احسان صالحی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: المستغاث بک یا صاحب الزمان. خدایا بحق این شب عزیز، خادم الرضا را در حصن کلمه لا اله الا الله محفوظ بدار. بحق دعای ملتی که با هر سلیقه و گرایشی، دل‌نگران دست به دعا برداشته‌اند، سید مظلوم و عزیز را به این ملک بازگردان. محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز از جمله شخصیت هایی بود که از مردم خواست که برای سلامتی رییس جمهور و همراهان ایشان دعا کنند. حسن روحانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در شب میلاد امام هشتم، از درگاه پروردگار متعال برای رئیس‌جمهور محترم و همراهانشان، سلامتی آرزومندم و صمیمانه امید دارم ایشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند. عزت‌الله ضرغامی، عضو کابینه دولت و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تازه‌ترین مطلبی که در شبکه ایکس (توئیتر) منتشر کرد، نوشت: «جلسه امروز هیئت دولت رأس ساعت مقرر تشکیل شد و مواردی از دستور جلسه به تصویب رسید. به دنبال دریافت خبر «فرود سخت» هلی‌کوپتر آقای رییس‌جمهور، اعضاء دولت با جدیت تمهیدات لازم را در دستور کار قراردادند.» علی‌اکبر ولایت مشاور مقام معظم رهبری در پیامی گفت در این شب عزیز از درگاه خداوند متعال برای رئیس‌جمهور محترم و همراهانشان، آرزوی صحت و سلامتی دارم و امیدوارم با تکیه بر الطاف صاحب امشب حضرت ابالحسن علی ابن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) ایشان و هیات همراهشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

موج گسترده واکنش‌‌های خارجی به وقوع سانحه هوایی برای رئیس‌جمهور و همراهان
علاوه بر سطح داخلی، در صحنه بین‌المللی نیز واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت. در مهم‌ترین سطح، دفتر دبیرکل سازمان ملل در واکنش به گزارش‌ها درباره بروز سانحه برای بالگرد «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اخبار درباره این سانحه را دنبال می‌کند. اسپوتینک با انتشار این مطلب گزارش داد که دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد رئیس جمهور ایران در سلامت باشد. همچنین، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه به اخبار منتشره پیرامون حادثه سقوط هواپیمای حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری ریپُرت، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این خصوص با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در این خصوص نوشت: امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیأت عالی رتبه در ایران به شدت نگران شدیم. «الهام علی اف» در این خصوص ادامه داد: دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت ها می باشد.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز شامگاه یکشنبه و در پیامی در ارتباط با حادثه برای بالگرد حامل «ُید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از اینکه برادرم رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی و هیات همراه او دچار سانحه شدند، بسیار متأسف هستیم. اردوغان در ادامه نوشت: تمایل دارم اعلام کنم که ما به عنوان جمهوری ترکیه این حادثه را از نزدیک و در هماهنگی کامل با مقامات ایران دنبال می‌کنیم و آماده ارائه هرگونه حمایت لازم هستیم. همچنین، وزارت خارجه حکومت سرپرستی افغانستان در شبکه ایکس نوشت: گزارش‌هایی پیرامون سرنوشت هلیکوپتر «جلالت مآب ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، آقای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه »و تعدادی همراهانشان را با بیم و امید دنبال می‌نماید و اظهار امیدواری می‌نماییم که گروه‌های نجات بتوانند ‏موفقانه آقای رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان‌شان را نجات دهند. علاوه بر این واکنش‌ها، سران بسیاری از دولت‌های منطقه همانند ارمنستان، قطر، یمن، عراق، سوریه، مصر، پاکستان و... با ایران ابراز همدردی کرده و برای رئیس ‌جمهور و همراهان ابراز سلامتی کردند.
علاوه براین، کاخ سفید هم اعلام کرد که «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا در جریان گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهور ایران قرار گرفته است. «شارل میشل» رییس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که رییس شورای اروپا گفت: اتحادیه اروپا از نزدیک، وضعیت سانحه بالگرد رییس‌جمهور ایران را رصد می‌کند.

افتتاح رسمی دو طرح سد قیز قلعه‌سی و تکمیل و توسعه سد خداآفرین با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان:

گروه سیاسی: طرح سد قیز قلعه‌سی و تکمیل و توسعه سد خداآفرین که به شکل مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اجرا شده است، با حضور روسای جمهور دو کشور به شکل رسمی افتتاح و بهره‌برداری از آنها آغاز شد. سید ابراهیم رئیسی و آقای «الهام علی‌اف» روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پیش از ظهر امروز یکشنبه با حضور در نقطه صفر مرزی و محل اجرای سد مشترک «قیز قلعه‌سی»، این سد را که به منظور تکمیل بهره‌برداری از سد خداآفرین در بالادست رودخانه مرزی ارس احداث شده است، به شکل رسمی افتتاح کردند.
به گزارش «تجارت»، طرح جامع خداآفرین به طراحی و ساخت دو سد خداآفرین و سد قیز قلعه‌سی بر روی رود ارس و در مجاورت مرزهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اشاره دارد که در واقع این دو سد را باید مکمل یکدیگر عنوان کرد. با وجود افتتاح سد خداآفرین در سال ۱۳۸۷ شمسی و شروع آبگیری این سد، اما به واسطه عدم احداث و راه‌اندازی سد قیز قلعه‌سی امکان بهره‌برداری حداکثری از سد خداآفرین برای دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان وجود نداشت.

ظرفیت‌های خاص سد قیز قلعه‌سی
با احداث و تکمیل سد قیز قلعه‌سی، امکان بهره‌برداری حداکثری از حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین با انتقال آن از طریق سد قیز قلعه‌سی به اراضی کشاورزی در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و خاک جمهوری آذربایجان و نیز افزایش ظرفیت تولید برق فراهم شده است. با تکمیل سد قیز قلعه‌سی و نهایی شدن طرح جامع خداآفرین، مزایای اقتصادی و اجتماعی فراوانی در نقطه صفر مرزی در شمال غرب کشور فراهم می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به تثبیت کشاورزی و دامداری منطقه، توسعه گردشگری و جذب مهاجر اشاره کرد. سد قیز قلعه‌سی در ۲۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز و در ۱۲ کیلومتری پائین دست سد مخزنی خداآفرین بر روی رودخانه ارس و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان احداث شده است. عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در حال حاضر پیشرفت این پروژه ۱۰۰ درصد است. به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه‌سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه‌سی قرار دارد از طریق کانال به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال و به وسعت ۷۴ هزار هکتار تزریق خواهد شد و علاوه بر تامین ۲۷۰ گیگاوات ساعت برق در سال زمینه توسعه بخش‌های گردشگری و کشاورزی را نیز فراهم می‌کند. سد قیز قلعه‌سی از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع ۳۷ متر از پی با طول تاج ۸۳۴ متر است و ۲.۱ میلیون متر مکعب حجم بدنه دارد. این سد بزرگترین و مهم‌ترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی و اردبیل است که علاوه بر تامین آب بزرگترین شبکه آبیاری زهکشی شمال غرب کشور، باعث تقویت دیپلماسی آب و حسن همجواری و افزایش تعاملات مناسب با جمهوری آذربایجان می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از این طرح با توسعه و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه زمینه ایجاد اشتغال بالغ بر ۴۰ هزار نفر را به شکل مستقیم و غیرمستقیم فراهم آورد.

تاکید رئیسی بر وابط مستحکم تهران و باکو
رئیس جمهور کشورمان ارتباط بین ایران آذربایجان را فراتر از همسایگی خواند و تاکید کرد که این رابطه، ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد. سید ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح سد «قیزقلعه سی» و بهره برداری از سد «خداآفرین» در آذربایجان شرقی که با حضور الهام‌علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان برگزار شد، اظهار کرد: رودخانه ارس همواره پیوندی بین مردم آذربایجان و ایران بوده است. این پیوند و همکاری از ۵۰ سال قبل همواره وجود داشته و امروز خود را در افتتاح این سدها خود را نشان داد. این طرح‌ها ۲ میلیارد متر مکعب آب را تامین می کند و ۴ نیروگاه فعال و ۴۰ هزار شغل ایجاد می‌کند. آب شرب و کشاورزی را تامین می‌کند و نماد توسعه و اراده مشترک دو کشور است. این همکاری موجب امیدواری مردم دو منطقه و ناامیدی دشمنان می شود. وی ادامه داد: ارتباط ما با کشور آذربایجان فراتر از همسایگی، بلکه رابطه خویشاوندی است و این رابطه، ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد. تاریخ و تمدن وپیشینه ما به هم پیوند دارد. این رابطه قلبی بین دو کشور بوده و ناگسستنی است. روز به روز این روابط افزایش خواهد یافت. رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز دستاوردها و پیشرفت‌های مهندسان و متخصصان ایرانی از جمهوری اسلامی ایران کشوری فن‌آور و پیشرفته ساخته است، نسبت به انتقال و اشتراک‌گذاری این پیشرفت‌ها با جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرد و افزود: این سد که نمونه همکاری مشترک میان دو کشور و نماد توانایی مهندسان ایرانی است که ما را جزو ۴ کشور بزرگ دارای علم و فن‌آوری سدسازی در دنیا قرار داده و زمینه‌ای برای توسعه همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان است و ما برای صدور خدمات مهندسی به جمهوری آذربایجان برای آبادانی این منطقه آمادگی داریم. رئیسی با اشاره به اینکه آمادگی صدور خدمات فنی و مهندسی به آذربایجان و سایر کشورها را داریم. ، گفت: باید به جمهوری آذربایجان تبریک بگوییم که منطقه قره باغ را در اختیار گرفتند. ما به تمامیت ارضی آذربایجان اعتقاد داریم و شاید از اولین کشورهایی بودیم که صریح اعلام کردیم این منطقه به آذربایجان تعلق دارد. ما برای آبادانی این منطقه آمادگی داریم وی همچنین گفت: کریدور ارس باید با اراده ایران و آذربایجان ادامه یابد. من به وزیر راه و شهرساری برای تکمیل این طرح تاکید کرده‌ام. این کار در شش جبهه با قوت در حال انجام است و باید تلاش کنیم تا زودتر از زمان مقرر ۳۶ ماهه، این طرح را به بهره برداری برسانیم. این جاده‌ای مهم در منطقه است و برای دو کشور اهمیت دارد. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم دو ملت ایران و آذربایجان نسبت به حمایت از مردم غزه و نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند. همکاری کشورهای مسلمان باید برای حمایت از مردم فلسطین انجام شود.

تاکید علی اف بر عدم مداخله کشورهای بیگانه در منطقه
رئیس جمهور آذربایجان تاکید کرد که هیچ کس نمی تواند بین دو کشور ایران و آذربایجان سوء تفاهم ایجاد کند. الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان در مراسم افتتاح سد «قیزقلعه سی» و بهره برداری از سد «خداآفرین» در آذربایجان شرقی اظهار کرد: امروز یک روز ویژه است و افتتاح این سدها یک حادثه تاریخی است. دو کشور ظرفیت‌های زیادی برای همکاری دارند. وی با بیان اینکه این مراسم نشان دهنده دوستی دو کشور است، افزود: امروز دنیا مشاهده می کند دوستی ایران و جمهوری آذربایجان سابقه تاریخی دارد. در طول قرن‌ها مردمان ما یک جا زندگی کرده اند و الان روابط دو کشور در عالی‌ترین سطح است. اهمیت تاریخی این افتتاح این است که برای اولین بار روسای جمهور دو کشور در مرز همدیگر را ملاقات می کند چون مرزهای ما مرزهای دوستی است. علی‌اف همچنین گفت: امروز با آقای رئیسی مذاکره داشته و اطمینان پیدا کردیم در مسایل بین المللی و منطقه‌ای نظرات یکسانی داریم. ما همچنین برای اقدامات امنیت منطقه‌ای در سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی از همدیگر حمایت می کنیم. رئیس جمهور آذربایجان افزود: طرح‌های حمل و نقل برای دو کشور و منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کریدور شمال و جنوب برای منطقه اهمیت دارد. حمل نقل دو کشور در حال افزایش است و ما هنوز در مراحل ابتدایی هستیم و با تکمیل خط آهن، میزان حمل و نقل بین دو کشور افزایش خواهد یافت. ما اکنون شاهد افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور هستیم. توسعه روابط ایران و آذربایجان رو به پیشرفت است. من از رئیس جمهور ایران برای حضور در کنفرانسی در آذربایجان دعوت کردم. هیچ کس نمی تواند بین دو کشور سوء تفاهم ایجاد کند. این مساله را ما امروز یک بار دیگر اثبات کردیم.