سیاست همسایگی ایران استمرار خواهد یافت

سرپرست وزارت امور خارجه ایران در دیدار وزیر خارجه امارات با اشاره به نگاه راهبردی آیت‌الله رییسی به سیاست خارجی، سیاست همسایگی را رویکرد هوشمندانه رئیس جمهور شهید دانست و بر استمرار ان تاکید کرد. «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات عربی متحده ضمن حضور در آئین بزرگداشت بین‌المللی رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران و ادای احترام به پیکر مطهر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور شهید و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید و قرائت فاتحه، با «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه امارات با ابلاغ پیام‌های تسلیت و همدردی «محمد بن زاید آل‌ نهیان» رئیس و «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس و نخست وزیر این کشور به مقامات عالی رتبه، دولت و مردم ایران،‌ سفرش به ایران در این‌ شرایط سخت را برای ابراز عمق دوستی و همبستگی و تاکید بر روابط برادرانه بین ۲ کشور و ملت دانست. باقری نیز در این دیدار از پیام‌ها و اظهارات محبت آمیز مقامات عالی‌رتبه امارات تشکر و تاکید کرد همدلی و همراهی در بزنگاه های سخت، سرمایه ارزشمندی برای همکاری به‌ منظور بهره‌برداری مشترک از فرصت‌ها و مقابله هماهنگ با تهدیدها و چالش‌هایی است که صلح، ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

 

تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و چین بی نتیجه است

رند پال، سناتور آمریکایی در موسسه «کوئینسی برای دولت‌های مسئول» در واشنگتن گفت: «سیاست ایالات متحده در تشدید مداوم تحریم‌ها علیه روسیه، چین و ایران نمی‌تواند نتیجه مورد نظر را برای تغییر مسیر سیاسی این کشورها ایجاد کند.» این سناتور آمریکایی همچنین ادامه داد که مرتبا این سوال را از مقامات وزارت امور خارجه می‌پرسد که آیا می‌توانید رفتاری را به من بگویید که از یک تحریم تغییر کرده است؟ شما به من بگویید تحریمی که علیه روسیه اعمال کرده‌اید و روسیه اکنون گفته است: «ما متاسفیم. ما هرگز نباید این کار را انجام می‌دادیم و دقیقا همان کاری را انجام می‌دهیم که شما می‌خواهید، فقط به ما بگویید چه کنیم و ما آن را انجام خواهیم داد. درباره چین یا ایران هم وضعیت همین است. وی ادامه داد: «در واقع، من استدلال می کنم که تحریم ها به هیچ وجه کارساز نیستند. تنها تحریم‌هایی که جواب می‌دهند این است که در واقع پیشنهاد لغو آنها را بدهید. اما آنچه که ما تمایل داریم انجام دهیم فقط اعمال تحریم‌های بیشتر است.» سناتور رند پال همچنین خاطرنشان کرد: « در توافق ایران تحریم‌هایی وجود داشت که قرار بود برداشته شوند و برداشته شدند.

سکوت یک دقیقه‌ای در سازمان ملل
به احترام شهدای خدمت
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ابتدای جلسه روز پنجشنبه خود به احترام رئیس‌جمهور شهید جمهوری اسلامی ایران یک دقیقه سکوت اعلام کرد. نهادها و مجامع بین المللی و مقامات کشورهای مختلف جهان در چند روز گذشته در پی سانحه سقوط بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران و همراهانش با ارسال پیام و سفر به ایران با مردم و دولت ایران همدردی کردند. شایان ذکر است روز سه‌شنبه در ابتدای نشست شورای امنیت اعضای این شورا به احترام رییس جمهوری فقید ایران یک دقیقه سکوت کردند. پرچم سازمان ملل نیز در همین راستا روز چهارشنبه نیمه افراشته شد.

دریافت بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب
حقآبه ایران از طالبان
نماینده ویژه رئیس‌جمهور تایید کرد که در سال آبی جاری و در پی رایزنی‌ها و توافقات انجام شده در چارچوب دیپلماسی آبی ایران، بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقآبه جمهوری اسلامی از سوی افغانستان، تامین شده است. حسن کاظمی قمی همچنین گفت که در سال گذشته، سه اقدام اصلاحی از سوی طالبان صورت گرفت که یک مورد آن ناکارآمد بود و آب به سمت «گودزره» رفت؛ اما دو مورد دیگر که منجر شد تاکنون این مقدار آب به ایران بیاید اثربخش بود. نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در گفت‌وگو با ایراف، افزود که به دلیل عدم اصلاح نادرست تاج سد کمال خان، قسمتی از آب بار دیگر به سمت شوره‌زار گودزره هدایت شد و این امر مانع از تامین بخشی از حق‌آبه ایران گردید.

بورل خواستار توقف ارعاب و تهدید قضات دیوان کیفری بین‌المللی شد
جوزپ بورل دیروز-جمعه- تاکید کرد: دولت‌هایی هستند که سعی در ارعاب و تهدید قضات دیوان کیفری بین‌المللی دارند. جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: دولت‌هایی که سعی در ارعاب قضات ICC داشته‌اند باید از تهدید آنها و تلاش برای تأثیرگذاری بر تصمیمات آنها دست بردارند. رویترز همچنین به نقل از بورل گزارش داد: به رسمیت شناختن کشور فلسطین به منزله هدیه به حماس نیست. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین قبلا خبر داد که همه کمک‌کنندگان در اتحادیه اروپا حمایت‌های خود از آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را از سر گرفته‌اند. بورل، پنج‌شنبه با اظهار نظر در مورد ابتکاری که روز چهارشنبه توسط چند کشور در حمایت از این آژانس راه‌اندازی شد، در پلتفرم «ایکس» افزود که آژانس «آنروا» در نوار غزه و منطقه خاورمیانه «شریان زندگی» است و نمی‌توان از خدمات آن بی‌نیاز شد.

مسکو به واشنگتن هشدار داد
سخنگوی کرملین گفت، مسکو به واشنگتن هشدار داده که اجازه ندهد اوکراین با تسلیحاتی که آمریکا برایش تامین کرده به خاک روسیه حمله کند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: «این موضع کاملا غیرمسئولانه و پیامدهایش واقعا خطرناک است.» به نقل از شبکه خبری DPA، وی درباره گزارشی در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اظهار داشت که بر اساس آن آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طرفدار چنین حملاتی علیه خاک روسیه است و می‌خواهد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را متقاعد کند که محدودیت‌ها درباره استفاده از تسلیحات ارائه شده به اوکراین در خاک روسیه را بردارد. پسکوف گفت که در واشنگتن و همچنین در برخی از پایتخت‌های اروپایی، اقداماتی در راستای متنشج کردن اوضاع تحریک می‌شود. در ایالات متحده افرادی هستند که به دنبال بدتر شدن اوضاع هستند. وی همچنین ادامه داد: «

جمهوری آذربایجان کنترل ۴ روستای مرزی با ارمنستان را به دست گرفت
یکی از مقام های جمهوری آذربایجان دیروز (جمعه) اعلام کرد، نیروهای این کشور کنترل چهار روستا در منطقه مرزی با ارمنستان را به دست گرفته‌اند. دفتر خبری معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که مسئول کمیسیون تعیین مرز با ارمنستان است، در بیانیه ای اعلام کرد: «امروز قلمرو روستاهای «باغانیس آیریم»، «اسکی‌پاره پایین»، «خیریم‌لی» و «قیزیل‌قاجیلی» از توابع شهرستان قزاق تحت کنترل سرویس مرزی دولتی جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.» بر اساس این بیانیه، مساحت چهار روستا به وسعت ۶.۵ کیلومتر مربع است. در بیانیه دفتر خبری معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان همچنین آمده که بازگشت این روستاها تنها پس از توافق باکو و ایروان درباره تعیین حدود ۱۲.۷ کیلومتری خط مرز امکان پذیر است. پیشتر اعلام شده بود که نیروهای دو طرف از مرز خارج کرده‌اند.

آلمان و دانمارک ۱۰ تانک لئوپارد
دیگر به اوکراین می‌دهند
وبسایت دولت فدرال آلمان اعلام کرد، برلین و دانمارک قرار است در ماه آتی میلادی ۱۰ تانک لئوپارد دیگر به اوکراین بدهند. برلین اعلام کرده که این تانک‌های لئوپارد مدل A۱۵ را به همراه دانمارک به اوکراین تحویل می‌دهد. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این کمک جزو فهرست کمک‌های نظامی به نیروهای مسلح اوکراین است. این بسته جدید کمک نظامی علاوه بر تانک‌های لئوپارد شامل ۵۴ فروند پهپاد شناسایی Vector و Heidrun، ۸.۵ هزار گلوله توپ ۱۵۵ میلیمتری به همراه ۲۰ سلاح MG۳ برای تانک‌های لئوپارد ۲، خودروهای پیاده نظام Dachs و Marder است. دولت فدرال آلمان در بیانیه خود همچنین آورده است، سه سیستم راکتی HIMARS نیز در روند آماده سازی برای تحویل به اوکراین قرار گرفته‌اند.

رهبر انقلاب در دیدار با خانوادۀ شهید رئیسی:

گروه سیاسی: رهبر انقلاب در دیدار با خانوادۀ شهید سید ابراهیم رئیسی، تشییع مردمی رئیس‌جمهور را پیام قوت جمهوری اسلامی به همۀ دنیا برشمردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با حضور در منزل شهید رئیسی و دیدار با خانوادۀ ایشان، رئیس‌جمهور شهید را مظهر شعارهای انقلاب اسلامی دانستند و اظهار ارادت مردم به ایشان را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند.
به گزارش «تجارت»، در این دیدار که حجت‌الاسلام‌والمسلمین علم‌الهدی، سرکار خانم دکترعلم‌الهدی همسر شهید رئیسی، فرزندان و بستگان ایشان حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی، فقدان آقای رئیسی را خسارت سنگین و غیرقابل جبرانی برای کشور توصیف کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حضور مردم در تشییع رئیس‌جمهور که از دید مهمانان خارجی دیدارکننده با ایشان هم پنهان نمانده بود، آن را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند که ریشۀ مردمی جمهوری اسلامی و قوت آن را نشان داد؛ قدرت و قوتی که در عمق جامعه و ملّت ایران ریشه دارد. رهبر انقلاب اسلامی در ادامه این دیدار با تأکید بر اینکه خدمات خالصانه رئیس‌جمهور فقید فقط به دورۀ حیاتش خلاصه نمی‌شود افزودند: آقای رئیسی بعد از حیاتشان هم خدمات ارزنده‌ای به کشور کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به اظهار لطف، محبت و ارادت مردم پس از وقوع حادثه در شهرهای مختلف، اشاره کرده و افزودند: این اجتماعات که با دعا و روضه برای سلامتی رئیس‌جمهور همراه بود، نشان‌دهندۀ دلبستگی مردم به انقلاب و شعارهای انقلاب اسلامی است.
ایشان با بیان اینکه شهید رئیسی مظهرِ شعارهای انقلاب اسلامی بود، گفتند حرف‌های اصلی انقلاب از زبان رئیس‌جمهور خارج می‌شد و ایشان این شعارها را، شعارهای خود قرار داده بود. رهبر انقلاب در پایان این دیدار ضمن دعا و طلب مغفرت برای شهید رئیسی، برای بازماندگان ایشان از درگاه خداوند صبر مسئلت کردند.

گلوبال پرس: چین ابتدای ژوئن به تایوان حمله می‌کند

گروه سیاسی: پس از مراسم تحلیف لای چینگ ته، رئیس‌جمهور‌«جدایی‌طلب» تایوان ناقوس جنگ در شرق دور به صدا در آمده است. ارتش چین در یک اقدام تنبیهی بی‌سابقه رزمایش بزرگی را در اطراف تایوان برگزار کرد. چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و لای را یک «جدایی‌طلب خطرناک» خوانده است که موجب «جنگ و افول» این جزیره می‌شود. با تحرک نظامی چین به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری وقوع جنگ محتمل به نظر می‌رسد.
به گزارش «تجارت»، پکن اصرار می‌ورزد که مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

آغاز رزمایش چین برای مجازات جدایی‌طلبان تایوان
چین صبح پنجشنبه رزمایش نظامی دو روزه خود در اطراف تایوان را که با هدف «مجازات سنگین برای اقدامات جدایی‌طلبانه» برنامه‌ریزی شده است، آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این رزمایش سه روز پس از آن انجام می‌شود که «لای چینگ ته» به عنوان رئیس جدید جزیره تایوان سوگند یاد کرد. شینهوا گزارش داد رزمایش دو روزه چین «شمشیر مشترک ۲۰۲۴ A» نام دارد و هدف آن «تمرکز بر آمادگی گشتزنی مشترک هوایی-دریایی-رزمی، کنترل مشترک و جامع میدان نبرد و حملات مشترک دقیق به اهداف کلیدی» است. بر اساس این گزارش، این رزمایش در تنگه تایوان، شمال، جنوب و شرق این جزیره و همچنین در اطراف جزایر کینمن، ماتسو، ووکیو و دونگین برگزار می‌شود. «لی شی» سخنگوی ارتش چین گفت که هواپیماها و کشتی‌های نظامی در این رزمایش حضور دارند و این تمرینات «مجازاتی سنگین برای اقدامات جدایی‌طلبانه نیروهای استقلال‌طلب تایوان و هشداری شدید به دخالت و اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای خارجی» است. وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه جزیره تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است، تاکید کرد: استقلال این جزیره محکوم به شکست است. وانگ ونبین در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه خود (به وقت محلی) در واکنش به اظهار نگرانی مقام‌های نظامی آمریکا به برگزاری رزمایش چین در اطراف جزیره تایوان، با بیان اینکه انجام این رزمایش اقدامی ضروری و مشروع برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی پکن است، تاکید کرد: انجام این رزمایش همچنین به منزله هشداری جدی برای نیروهای جدایی‌طلب «استقلال تایوان» و تحرکات تجزیه طلبانه آنها و ارسال هشدار به دخالت و تحریک خارجی است و کاملاً با قوانین بین‌المللی و رویه‌های رایج مطابقت دارد.   سخنگوی وزارت خارجه چین با یادآوری اینکه تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است، خاطرنشان کرد: این موضوع هم یک واقعیت مبتنی بر سابقه تاریخی و هم مبتنی بر وضعیت واقعی فعلی است و در آینده نیز چنین خواهد ماند.

ارتش تایوان در آماده‌باش قرار گرفت
وزارت دفاع ملی تایوان در واکنش به رزمایش چین اعلام کرد: چنین اقدامات تحریک‌آمیز غیرمعقولی را که موجب تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای می‌شود، قویا محکوم می‌کنیم. این وزارتخانه در بیانیه خود با اعلام اینکه «همه افسران و سربازان نیروهای مسلح آماده هستند» افزود: نیروهای هوایی، دریایی و زمینی را برای پاسخ دادن و دفاع از آزادی و دموکراسی و حاکمیت جمهوری چین (تایوان) اعزام کرده‌ایم. در این بیانیه آمده است: ما خواهان جنگ نیستیم اما آمادگی برای جنگ را قویا حفظ می‌کنیم و به جنگ پاسخ می‌دهیم و از جنگ پرهیز نمی‌کنیم.
پیام ویژه چین به آمریکا درمورد تایوان
چین باردیگر خواستار توقف حمایت آمریکا از نیروهای استقلال طلب تایوان شد. پکن خواستار توقف حمایت آمریکا از نیروهای استقلال طلب تایوان شده است. در همین ارتباط نیز، «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، پکن از واشنگتن می‌خواهد که حمایت از نیروهای استقلال طلب تایوان را متوقف کند. سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است، این موضوع هم یک واقعیت تاریخی و هم وضعیتی تثبیت شده است.» وزارت دفاع تایوان هفته پیش هم مدعی شد که پس از خروج آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از چین و بازگشت به واشنگتن، پکن تحرکات نظامی خود را حوالی جزیره تایوان از سر گرفته است. به ادعای وزارت دفاع تایوان، چین فقط در یک روز با ۲۲ هواپیمای نظامی از جمله جنگنده‌های سوخ و-۳۰ حوالی تنگه تایوان تردد داشته و ۱۲ فروند از این جنگنده‌ها نیز از «خط میانه» عبور کرده‌اند. وزارت دفاع تایوان (MND) روز پنجشنبه مدعی شد که ۴۹ فروند هواپیمای نظامی متعلق به پکن را در اولین روز تمرینات ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) در اطراف این جزیره بین ساعات ۶ صبح تا ۶ بعد از ظهر (به وقت محلی) رصد کرده است. در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع این جزیره آمده است که از ۴۹ هواپیما ۳۵ فروند از خط میانه تنگه تایوان در بخش‌های شمالی، مرکزی و جنوب غربی منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان عبور کردند. این بیانیه اضافه می‌کند که ۷ فروند هواپیمای جنگنده چینی هم در بخش شمال شرقی این جزیره مشاهده شده‌اند. این خط فرضی زمانی مرز غیررسمی بین چین و تایوان محسوب می‌شد که هیچکدام از طرفین حق عبور از آن را نداشتند اما نیروی هوایی چین با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز جدایی‌طلبان تایوان، تردد نظامی از این منطقه را تشدید کرده است. چین تاکید کرده است که این خط فرضی را به رسمیت نمی‌شناسد. آمریکا به‌رغم اینکه با جزیره تایوان روابط دیپلماتیک رسمی ندارد اما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حامی بین‌المللی این جزیره محسوب می‌شود. بلینکن در سفر به چین بدون اشاره به تبادل تسلیحاتی بین واشنگتن و تایوان، مدعی شد که حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان، «اهمیت حیاتی» دارد!

پیام خاص اتحادیه اروپا به پکن
بر خلاف آمریکایی‌ها به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی خواستار نرمش در برابر مواضع چین هستند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مسئله «چین واحد» صراحتا عنوان کرد که این اتحادیه، جزیره خودگردان تایوان را به عنوان «کشور» به‌رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد شناخت. همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مسئله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با نشریه «فارن پالسی» به موضوع تایوان پرداخت و گفت: «اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کند که یک جنگ نظامی بر سر تایوان ایجاد نخواهد شد.» وی در ادامه تاکید کرد: «معتقدیم که باید تنش‌ها را کاهش دهیم. ما باید حواسمان به قانون جنگ باشد و باید هرگونه احتمال راه‌حل نظامی برای این مشکل را خنثی کنیم. موضع قاطع ما در راستای چین واحد این است که تایوان را به عنوان کشور به رسمیت نمی‌شناسیم و این کار را انجام نخواهیم داد. ما روابط فرهنگی و اقتصادی با این سرزمین خواهیم داشت، بدون آنکه آن را به رسمیت بشناسیم.» بورل افزود که اتحادیه اروپا از تمامی کشورهای جهان می‌خواهد تا «متوجه شوند که راه‌حل نظامی برای این مشکل وجود ندارد.» این دیپلمات اروپایی بارها خاطر نشان کرده که تایوان به لحاظ اقتصادی و به دلیل نقش راهبردی‌اش در تولید پیشرفته‌ترین نیمه‌هادی‌ها برای اتحادیه اروپا «بسیار مهم» است.

با حماسه آفرینی مردم ایران در بدرقه شهدا؛

گروه سیاسی: پیکر شهدای سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان ایشان در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و زنجان به پس از تشییع و بدرقه بی‌نظیر و به یادماندنی به خاک سپرده شده است. یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بالگرد حامل رییس‌جمهور و هیات همراه دچار سانحه‌ای دلخراش شد و تمام سرنشینان به شهادت رسیدند. تا امروز ؛ پنجشنبه سوم خرداد ۱۴۰۳ پیکرهای شهیدان آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان، آیت‌الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، امیر سرتیپ دوم خلبان سید طاهر مصطفوی، امیر سرتیپ دوم خلبان محسن دریانوش و سرهنگ دوم فنی بهروز قدیمی پس از تشییع و بدرقه میلیونی مردم کشورمان به خاک سپرده شده است.

سوگواری مردمی از از تبریز تا تهران
مردم تبریز درمراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی، شهید آیت الله آل هاشم، شهید رحمتی و همراهانش با تجمع پر شور در میدان شهدای تبریز اردات خود را به شهدای خدمت نشان دادند. هم‌چنین مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت از طرف رهبر معظم انقلاب، با حضور علما، مراجع، مردم قم و مسئولان در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد. پیکرهای شهدای خدمت با عبور از مراسم های عزاداری مردم شهرهای تبریز و قم، از عصر روز سه شنبه میهمان مردم پایتخت بودند. مردم تهران سه شنبه شب میزبان پیکرهای شهدای خدمت در مصلی تهران و برگزاری آیین دعا و عزاداری بودند. در ادامه مردم نام و یاد رییس جمهور شهید و هیات همراه ایشان در سفر به استان آذربایجان شرقی را از نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه گرامی داشتند.

خاک ایران متبرک شد
با پایان مراسم باشکوه بدرقه رییس جمهور و هیات همراه ایشان توسط مردم تهران هر یک از پیکر شهدا برای انجام مراسم خاکسپاری به گوشه ای از کشور بدرقه شد. پیکر شهید سیدمحمدعلی آل هاشم سومین امام جمعه‌ شهید تبریز از شهدای راه خدمت سانحه‌ی بالگرد حامل رئیس جمهور امروز؛ پنجشنبه سوم اردیبهشت پس از بدرقه‌ای باشکوه در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز در قطعه صدیقین به خاک سپرده شد. در این مراسم مردم انقلابی و ولایت مدار تبریزی دوباره حماسه خلق کرده و با حضور پرشکوه و بی بدیل وفاداری خود را به امام جمعه‌ مردمی، پدر معنوی آذربایجان اثبات کردند. مراسم تشییع پیکر شهید امیرعبداللهیان هم امروز پس از برگزاری مراسم تشییع در میدان مشق وزارت خارجه از میدان بسیج شهر ری به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد و در شبستان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد. این مراسم با حضور خانواده شهید، معاونان و مدیران کل وزارت خارجه و کارکنان دستگاه دیپلماسی کشور برگزار شد. در مراسم وداع با وزیر خارجه شهید، علاوه بر حضور گسترده مردم بسیاری از مقامات و مسئولین کشوری و لشکری فعلی و پیشین و گروه‌ها و انجمن‌های مختلف نیز حضور داشتند.

سوگ بزرگ مردم مشهد برای شهید رئیسی
مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی هم از صبح پنجشنبه از شهر بیرجند آغاز شد و پس از آن با انتقال پیکر ایشان به شهر مشهد تا غروب آفتاب ادامه داشت . جمعیتی ۳ میلیونی در این مراسم حضور داشتند و به همین دلیل مسیر رسیدن پیکر به حرم رضوی ساعت‌ها طول کشید. هم‌چنین پیکر شهید امیر سرتیپ دوم خلبان سید طاهر مصطفوی امروز؛ پنجشنبه در قطعه ۲۷ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. پیکر سرتیپ دوم خلبان، شهید محسن دریانوش هم با حضور پرشور و گسترده مردم استان اصفهان در شهرستان نجف‌آباد به خاک‌ سپرده شد. شرکت‌کنندگان در این مراسم، با در دست داشتن تصاویر شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌ جمهور، شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، شهید آیت‌الله آل‌ هاشم امام جمعه تبریز، شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، خلبان شهید سرتیپ دوم محسن دریانوش و سردار شهید موسوی با شهدای خدمت وداع کردند.