سازمان هواشناسی

سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی، هشدار هواشناسی سطح نارنجی را صادر کرد.
به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایدارهای محلی در روزهای شنبه ۵ خرداد و یکشنبه ۶ خرداد، هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.
رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، مه، صاعقه و وزش باد نسبتا شدید تا شدید از جمله مخاطرات این سامانه بارشی خواهد بود.
این سامانه در روز شنبه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی، مازندران و در روز یکشنبه استان‌های گیلان، قزوین، ارتفاعات استانهای البرز و تهران، شمال آذربایجان غربی، شمال زنجان را در بر می‌گیرد. از مخاطرات احتمالی فعالیت این سامانه می‌توان به اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و در نواحی کوهستانی و احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی و احتمال ریزش سنگ در گردنه‌ها اشاره کرد. در نتیجه به اقداماتی از قبیل پرهیز از سفرهای غیر ضروری، خودداری از پروازهای ورزشی و تفریحی، بالگرد و هواپیماهای سبک، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و به ویژه در نواحی سردسیر کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی و زراعی توصیه می‌شود.

وزیر ورزش و جوانان با انتقاد از سکوت و استانداردهای متناقض و دوگانه جوامع ورزشی بین‌المللی، از وزرای ورزش عضو پیمان شانگهای خواست در مقابل نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، برقراری «آتش‌بس المپیک» را از کمیته بین‌المللی المپیک مطالبه کنند.
کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در ابتدای سخنان خود در جمع وزرای ورزش کشورهای عضو پیمان شانگهای با اشاره به شهادت رییس‌جمهور و همراهان ایشان اظهار کرد: امروز بنده به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران در این اجلاس حضور دارم. مردم عزیز ما در غم از دست دادن رییس جمهور مردمی و مهربان خود و همراهان پرتلاش و خدمتگزار ایشان اندوهگین‌اند.
وی به ویژگی‌های اخلاقی و کاری شهید آیت‌الله رییسی اشاره کرد و گفت: رییس‌جمهور مردمی ایران اسلامی، مدیری سخت‌کوش در مسیر رشد و تعالی کشور بود و نبودش باعث اندوه ملت قدرشناس ایران است. از این فرصت استفاده می‌کنم و قدردان ابراز همدری شما همکاران در این اجلاس با غم بزرگ ملت ایران هستم.
وزیر ورزش و جوانان با تشکر از میزبانی قزاقستان، به جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اشاره داشت و با ابراز تاسف از کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه فلسطینی افزود: هم‌اکنون که این اجلاس در حال برگزاری است رژیمی کودک‌کش در حال نسل‌کشی در فلسطین است.
در جنایات اخیر رژیم صهیونیستی بیش از ۳۴۱۸۳ نفر که ۷۲ درصد از این تعداد زن و کودک‌اند در غزه کشته
شده‏‌اند و تأسف‏بارتر این‏که ۲۴۳ ورزشکار شامل ۱۶۴ فوتبالیست و ده‏ها ورزشکار دیگر از این میان، قربانی وحشی‏‌گری‌‏های این رژیم شده‌‏اند.

یک تحقیق آماریِ جدید نشان می‌دهد برای نخستین‌بار در آمریکا تعداد کسانی که گفته‌اند روزانه و یا «تقریبا هر روز» ماری‌جوآنا مصرف می‌کنند از آنهایی که نوشیدن الکل در هر روز را گزارش کرده بودند، پیشی گرفته است.
به گزارش ایسنا، این تحقیق که در مجله اعتیاد منتشر شده، بر اساس داده‌هایی است که دهه‌هاست در مرکز ملی تحقیقات مواد و سلامت آمریکا جمع‌آوری می‌شود. این مرکز در سال ۲۰۲۲ آمار آمریکایی‌ها که روزانه کانابیس (ماری‌جوآنا) استفاده می‌کنند را ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برآورد کرده است که برای نخستین بار از آمار ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری کسانی که می‌گویند روزانه الکل می‌نوشند، بیشتر است. با این حال به لحاظ گستردگی، اعتیاد به الکل در این کشور همچنان نسبت به کانابیس رکورددار است. بررسی این داده‌ها همچنین نشان داده است از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۲، یعنی طی ۳۰ سال گذشته، سرانه میزان مصرف روزانه یا نزدیک به روزانه ماری‌جوآنا هم ۱۵ برابر شده است. دکتر «بروک ورستر»، رئیس بخش پزشکی «ای‌او کر» که یک کارخانه تولید کانابیس دارویی است، معتقد است یکی از دلایل این افزایش در مصرف روزانه می‌تواند این باشد که افراد اکنون می‌توانند آزادانه درباره آن حرف بزنند و از مصرف خود بگویند.

وزیر بهداشت بر تداوم راه و مکتب آیت الله رییسی در نهضت تکمیل پروژه های نیمه تمام تاکید کرد. به گزارش ایسنا، پویش «تعالی خدمت، استمرار خدمت» به منظور افتتاح پروژه‌های نیمه تمام حوزه سلامت در سراسر کشور از امروز (۴ خرداد ) با حضور وزیر بهداشت در مشهد مقدس آغاز شد و طی آن پژوهشگاه علوم پزشکی پردیس دانشگاه علوم پزشکی به عنوان بزرگترین پژوهشگاه حوزه سلامت شرق کشور که به نام شهید جمهور، دکتر سید ابراهیم رییسی مزین شده با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.
دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه افتتاح این مرکز با اشاره به آغاز عملیات ساخت این پژوهشگاه از سال ۹۷، یادآور شد: افزود: در این پژوهشگاه ۳۳ مرکز تحقیقاتی مستقر هستند و ۲۵ آزمایشگاه تخصصی و پیشرفته، سالن های اجتماعات و کلاس های درسی در این مرکز فعال است.
به گفته وزیر بهداشت، رویکرد اصلی وزارت بهداشت در دولت مردمی در حوزه تحقیقات سلامت، تجمیع مراکز و امکانات تحقیقاتی برای استفاده محققان دانشگاه های علوم پزشکی است.