تمهیدات وزارت نیرو برای کاهش خاموشی‌ها در تابستان

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح تمهیدات وزارت نیرو برای تامین برق در فصل گرم سال گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود که امسال میزان خاموشی‌ها و قطعی برق در مصارف خانگی، صنایع و کشاورزی کمتر از قبل شده و شرایط بهتر شود. فریدون حسنوند در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسات کمیسیون انرژی با مسئولان وزارت نیرو درباره تمهیدات این وزارتخانه برای تامین برق در فصل گرم سال اظهار کرد: ما همه ساله قبل از شروع فصل گرم سال جلسات مشترکی با وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای موضوع تامین خوراک و موارد مرتبط داریم. وی ادامه داد: این جلسات برای پیشگیری از برخی رخ‌دادهای احتمالی در فصل گرم سال تشکیل شد البته که دولت سیزدهم از ۲ سال قبل یکسری توافقات و قراردادهایی انعقاد کرد که در راستای آن ۱۶۰۰ مگاوات برق توسط صنایع و مشترکات با نفت و نیرو تولید شود. رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت‌: امسال قطعی برق صنایع و کشاورزی کمتر خواهد شد. وی همچنین اظهار کرد: نکته بعدی درباره نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است که خوشبختانه حدود ۳۶۰۰ مگاوات افزایش تولید برق در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی داشتیم، افزایش تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌هایی که با صنعت قرارداد بسته، هم وجود دارد علاوه بر آن نیروگاه‌های برق آبی هم در مدار قرار دارد.

 

تامین مواداولیه مشکل اصلی تولید لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: خوشبختانه امروز از نظر تولید مشکلی در کشور نداریم، اما برخی سیاست‌ها و محدویت‌ها مانند قیمت‌گذاری دستوری و نظارت بیشینی به معضلی تبدیل شده که کار را برای فعالان این حوزه سخت کرده است. عباس هاشمی در برنامه رادیویی گفت: فروشندگان لوازم خانگی بر این باورند که بانک‌ها تسهیلات راحت‌تر و ویژه‌تری را به سرا‌ها پرداخت می‌کنند. به عقیده من این موضوع نیز کاملا طبیعی است. امروزه در دنیا هم بانک‌ها مشتریان خود را اعتبارسنجی می‌کنند، بنابراین اگر ما هم با شرایط روز دنیا پیش روی نکنیم از سایر کشور‌ها عقب خواهیم ماند. هاشمی در ادامه گفت: البته صنعت لوازم خانگی در ایران چالش‌های مخصوص به خود را دارد که نباید از آن‌ها غافل بود. به عنوان مثال امروزه مشاهده می‌شود که روی اجناس و کالا‌های تقلبی برچسب یک کارخانه معتبر را می‌چسبانند و به اسم محصول آن برند شناخته شده در بازار به فروش می‌رسانند. بدون شک باید با این روش فروش مقابله کرد. در این راستا در کنار فرهنگ سازی باید مسیر‌های تعیین اصالت کالا برای مردم تبیین شود تا مردم با خیال راحت خرید کنند. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان گفت: به طور کلی ضرورت تامین به موقع ارز وارداتی موردنیاز تولیدکنندگان نیز از نکات بسیار مهم این صنعت است و وزارت صمت باید در این زمینه سیاست‌های خود را تقویت کند تا با همکاری بانک مرکزی این ارز در زمان مناسب به دست تولیدکننده برسد.

 

عملیات اکتشاف نفت آسان می‌شود
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت عنوان کرد: در دولت سیزدهم در حال ساخت تجهیزی هستیم که با اسکن می‌توان متوجه شد تا در کدام مناطق نفت وجود دارد به این ترتیب عملیات اکتشاف آسان می‌شود. مهدی فکور، در این باره به خبرگزاری مهر گفت: عملیات اکتشافی در گذشته محدود به چند استان خاص می‌شد، اما امروز به همت کارکنان، مدیریت اکتشاف در ۱۹ استان ایران معادل ۶۰ درصد مساحت کشور در حال انجام است. وی با اشاره به اینکه در مسئله اکتشاف در برهه‌ای از زمان نتوانستیم به شرح وظایفی که داشتیم انجام دهیم، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات شگرفی در حوزه اکتشاف انجام گرفت و ما در سال جاری در حال ساخت تراک هستیم که ساخت این تراک با استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌هاست که وظیفه اسکن پرتابل و کاتینگ‌ها خرده‌سنگ‌های که از دل چاه بیرون می‌آید را برعهده دارد. این مقام مسؤول ادامه داد: با این اقدام به راحتی می‌توانیم شناسایی کنیم خلل و فرج که در آنها نفت وجود دارد و حتی به ارتباط آن‌ها پی‌ببریم یعنی بفهمیم این سنگ قابلیت تولید دارد یا از لحاظ اقتصادی این تولید اقتصادی نیست. فکور در خاتمه با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر حوزه اکتشاف خاطرنشان کرد: در گذشته اکتشاف‌ها در شرکت ملی نفت ایران به ساختارها و تله‌های نفتی طاقدیسی محدود می‌شد، درحالی‌که امروز ما افزون بر این ساختار، به سراغ تله‌های چینه‌ای و مرکب نیز رفته‌ایم. از ۲۰۰ حوزه رسوبی در دنیا ۹ حوزه در ایران قرار دارد.

افزایش نرخ رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از جهش چشمگیر رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم، افزایش نرخ رشد سرمایه‌گذاری و نرخ رشد بخش نفت و گاز خبر داد. به گزارش ایسنا، داوود منظور در صفحه‌ خودش در فضای مجازی، نوشت: در بین زیر بخش‌های اصلی اقتصاد، در حالی‌که متوسط رشد ارزش افزوده گروه صنایع و معادن (به‌جز استخراج نفت و گاز) در سال های ١٣٩٧ تا ١٣٩٩ برابر منفی٨.٢ درصد بود، متوسط این نرخ در سه سال دولت سیزدهم به هفت درصد رسید. وی با اشاره به جهش چشمگیر رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم، اظهار کرد: در حالیکه میانگین رشد اقتصادی در سه سال پایانی دولت دوازدهم منفی ٢.٠۵ درصد بود، رشد اقتصادی کشور با یک جهش چشمگیر در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب به ۵.۶، ۵ و نزدیک به شش درصد رسید. منظور همچنین متوسط رشد نفت و گاز در دولت سیزدهم را ١١.۴۶ درصد عنوان کرد و گفت: متوسط نرخ رشد بخش نفت و گاز هم از منفی ١۶.١ درصد در سال های ١٣٩٧ تا ١٣٩٩، به مثبت ١١.۴۶ درصد در سه سال اول دولت سیزدهم افزایش یافت. رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی دیگر متوسط نرخ رشد گروه خدمات را مثبت ۵.۸ درصد در سه سال اول دولت سیزدهم عنوان و اظهار کرد: این نرخ منفی ٣.١ درصد در سال های ١٣٩٧ تا ١٣٩٩ بود. وی افزود: نرخ رشد بخش نفت و گاز هم از منفی ١۶.١ درصد در سال های ١٣٩٧ تا ١٣٩٩، به مثبت ١١.۴۶ درصد در سه سال اول دولت سیزدهم افزایش یافت. طبق اعلام منظور، متوسط نرخ رشد سرمایه‌گذاری کل یا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در طول سال‌های ١٣٩٧ تا ۱۳۹۹، منفی ١٣.٨ درصد بود که این نرخ در سال ۱۴۰۰ به ۴.۱ درصد، در سال ۱۴۰۱ به ۲.۵ درصد و در سال ۱۴۰۲ به ۴.۸ درصد رسید؛ به طوری که متوسط آن در طول دولت سیزدهم ۳.۷ است.

صرفه‌جویی ۸۳۸ میلیون دلاری در بخش صنایع معدنی
مشاور رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در امور بومی سازی و ساخت داخل از صرفه‌جویی ۸۳۸ میلیون دلاری حاصل از بومی سازی تجهیزات و قطعات بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۱۴۰۲ خبر داد. حسن یونسیان افزود: این عملکرد ۱۴۴ میلیون دلار (۲۰درصد) بیشتر از برنامه هدف‌گذاری شده و ۵۶ درصد بیش از میزان صرفه‌جویی ارزی سال ۱۴۰۱(۵۳۶ میلیون دلار) است. وی با بیان اینکه این میزان صرفه‌جویی ارزی محقق شده متمرکز بر سیاست توسعه‌ای ایمیدرو مبنی بر داخلی‌سازی تجهیزات در این حوزه است، گفت: در این برنامه‌ریزی ۱۹ شرکت حوزه معدن و صنایع معدنی مشارکت داشته‌اند. مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی‌سازی و ساخت داخل اعلام کرد: ایمیدرو سالانه هدف‌گذاری کمّی برای صرفه‌جویی ارزی از طریق بومی سازی در بخش تجهیزات، ماشین‌آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه و همچنین طرح‌های توسعه‌ای کرده و با ابلاغ آن به شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه؛ برنامه‌ها و پروژه‌های مرتبط با آن را پایش می‌کند.

مصرف بیش از 100 هزار تن چای در کشور
مدیرعامل انجمن تخصصی چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی با اشاره به نبود آمارهای قابل اتکا در مورد تولید چای در کشور، گفت: لازم است سازمان چای کشور به‌عنوان متولی چای، این آمارها را به شکل قابل قبول تهیه کند. اما سالانه بین 100 الی 120 هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود. احمدرضا بخشی، مدیرعامل انجمن تخصصی چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی با بیان اینکه لازم است، میزان تولید چای در کشور به‌صورت دقیق مشخص شود، گفت: این کار وظیفه سازمان چای کشور است و امیدواریم با کمک پژوهشکده چای، یک بار به‌صورت دقیق، آمار واقعی چای تولید داخل مشخص شود؛ به دلیل اینکه مسئله سفره و نیاز جامعه است و نباید در این موارد با آمارها بازی کرد. وی افزود: انجمن تخصصی چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی نیز آمادگی دارد که در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

نگرانی کنگره آمریکا از کسب درآمدهای نفتی ایران بیش از گذشته زیرذره‌بین قرار گرفته است چرا که گزارش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۴ به اوج جدیدی رسیده است و بیشتر این صادرات به مقصد چین است. در همین زمینه رویترز در گزارشی اعلام کرد که به‌تازگی کنگره و مجلس سنای آمریکا مصوبه‌ای داشته و به چین فشار وارد کرده‌اند که از ایران نفت نخرند و یا کمتر وارد کنند. صباح زنگنه، کارشناس اقتصاد بین‌الملل، درباره صادرات نفت ایران به چین به ایلنا گفته است: ابتدا باید این موضوع را در نظر داشت، اینکه ایران به راحتی نفت را به چین می‌فروشد درست نیست، ولی به هر ترتیب راه‌هایی پیدا کرده که بتواند نفت را در حدی که نیازهای اساسی کشور را تامین کند بفروش برساند. اگر ایران می‌توانست براحتی نفت خود را بفروشد باید می‌توانست حداقل در شرق آسیا و چین و هند با قیمت خوب و مقادیر مورد توافق بفروشد. در واقع در طرح جدید کنگره و سنای آمریکا قرار است به چین فشار بیشتری در راستای کاهش خرید نفت از ایران وارد شود یا آنکه این کشور میزان خرید نفت خود را از ایران کاهش دهد. موافقان این طرح می‌گویند که دولت بایدن تحریم‌های نفتی ایران را در ۲سال گذشته چندان جدی نگرفته و این موضوع باعث افزایش صادرات نفت ایران شده است. تدکروز، نماینده ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا گفته است: فروش نفت ایران از ۳۰۰‌ هزار بشکه در سال ۲۰۲۱ (۱۳۹۹) به روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) رسیده و دولت آمریکا در جلوگیری از فروش نفت ایران ناموفق بوده است. به گفته وی، ایران از محل افزایش فروش نفت حدود ۸۰‌ میلیون دلار درآمد داشته است؛ ناوگان سایه ایران در (نوامبر ۲۰۲۰) ۷۰‌ فروند نفتکش داشته که اکنون این رقم به ۴۰۰ فروند رسیده است.

آمارهای صندوق بین‌المللی پول از نفت ایران
آمارهای صندوق بین‌المللی پول حکایت از آن دارد که ایران در سال ‌۲۰۲۳ روزانه یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار بشکه نفت صادر کرده‌ که نسبت به سال‌پیش از آن ۵۰۰‌ هزار بشکه افزایش داشته‌ است. براساس آماری که صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران منتشر کرده‌است، بخش نفت در اقتصاد ایران در سال‌گذشته میلادی رشد قابل‌توجه ۱۵درصدی را ثبت کرد. رشد بخش نفتی اقتصاد ایران در دوره فعالیت دولت سیزدهم دو رقمی بود. این بخش در سال‌۲۰۲۱ رشد ۱۰.۱درصدی، در سال‌۲۰۲۲ رشد ۱۰درصدی و در سال‌۲۰۲۳ رشد ۱۵درصدی را تجربه کرده‌است. براساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، تولید نفت ایران در سال ‌۲۰۲۳ نسبت به سال‌پیش از آن روزانه ۵۰۰‌ هزار بشکه‌‌‌‌‌ افزایش یافته و به ۳‌ میلیون و ۱۰۰‌هزار بشکه در روز رسیده ‌است؛ درعین‌‌‌‌‌حال پیش‌بینی می‌شود تولید نفت این کشور در سال‌۲۰۲۴ هم با افزایش روزانه ۱۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌، به ۳‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز برسد که البته به این آمار هنوز فاصله است. تولید گاز ایران از روزانه معادل ۴.۸میلیون بشکه نفت در سال‌۲۰۲۲، به معادل روزانه ۵‌میلیون و ۱۰۰‌هزار بشکه در سال‌۲۰۲۳ رسیده‌است و براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، این رقم در سال ‌۲۰۲۴ با افزایش ۳۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای به معادل ۵‌ میلیون و ۴۰۰‌ هزار بشکه نفت در روز خواهد رسید. گفته می‌شود که در حال حاضر حدود 80 درصد از حدود 1.5 میلیون بشکه صادرات روزانه نفت ایران به پالایشگاه‌های کوچک مستقل چینی موسوم به «قوری» حمل می‌شود.

فروش نفت با تخفیف
در همین رابطه نیز چندی پیش نیز روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت که صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ‌۶ سال گذشته رسیده و ۳۵ میلیارد دلار درآمد برای این کشور داشته است؛ در همین راستا آمریکا و کشورهای اروپایی در حال بررسی دور جدیدی از تحریم‌ها علیه تهران هستند چرا که تهران در سه ماه اول سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده که عمده آن به چین بوده است.
این رقم بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به این سوء است. فرناندو فریرا از گروه انرژی «رپیدین» در آمریکا با بیان اینکه ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌ها «ماهر» شده‌اند، گفته بود: دولت بایدن اگر واقعاً به دنبال کاهش درآمد نفتی ایران است باید روی چین تمرکز کند. در این میان مدت‌هاست که سخن از فروش نفت ایران به چین آن هم با تخفیف بالاست، دی‌ماه سال گذشته بود که سایت نفت‌ما نوشت: یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران بیش از 10 میلیارد دلار تخفیف نفتی به چین داده است. بنابر تحلیلی که این سایت خبری داده بود؛ اگر میانگین صادرات نفتی ایران به چین را بنا به ادعای دولتی‌ها 1.2 میلیون بشکه در نظر بگریم، با عدد 12 دلار بیش از 9 میلیارد دلار و با عدد 15 دلار تخفیف بیش از 10 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور، به چین هدیه شده است.
پس از مدتی شایعه توقف فروش نفت ایران به چین مطرح شد؛ در این باره منابع اگاه به رویترز گفته بودند: صادرات نفت ایران به چین متوقف شده زیرا دو طرف بر سر قیمت نفت دچار اختلاف شده‌اند. ایران خواهان قیمت بالاتر و تخفیف کمتر برای فروش نفت خود است. چون چینی‌ها این قیمت‌ها را قبول نکرده‌اند ایران هم برخی محموله‌های صادرات نفت به چین را متوقف کرده است. رویترز در این باره نوشته بود: دو تاجر گفتند حداقل یک خریدار چینی قیمت‌های بالاتری را پذیرفت و توضیح دادند که یک پالایشگاه مستقر در شاندونگ در اواخرماه گذشته محموله‌ای را با تخفیف بین 5.50 تا 6.50 دلار بر اساس تحویل در بندر مورد توافق در کشور ورودی خریداری کرد. اما در نهایت توقف فروش نفت ایران به چین توسط رئیس اتاق مشترک ایران و چین تکذیب شد و در این رابطه عنوان کرده بود: با توجه به افزایش ظرفیت پالایشی چین و همچنین افزایش تولید نفت ایران، اخبار مبنی بر توقف صادرات نفت به چین صحت ندارد و ادعایی بیش نیست.

وزیر نفت: به هر کجا بخواهیم نفت می‌فروشیم
در همین رابطه نیز جواد اوجی، وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد «فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی» که روزهای پایانی سال گذشته برگزار شد عنوان کرد که امروز به هر جا بخواهیم می‌توانیم نفت صادر می‌کنیم، آن هم با کمترین تخفیف‌ها و در حال حاضر بالاترین میزان صادرات نفت ایران رقم خورده است. وی در ادامه درباره تحریم‌های نفتی غرب اذعان داشت: تحریم‌های غرب تاثیری بر رشد و توسعه ما نداشته و رشد اقتصادی گروه نفت به ۲۰ درصد رسیده است؛ به این معنا که تحریم‌ها تاثیری نداشته و رشد تولید گاز نیز پنج درصد بوده، درصورتی که رشد تولید گاز، در مابقی کشور‌ها ۲.۵ درصد برآورد می‌شود. وزیر نفت همچنین به برخی اظهارات پیرامون ارائه تخفیف‌های نفتی ایران اشاره کرد و گفت: می‌خواستند صادرات نفت ایران را متوقف کنند، امروز به هر جا بخواهیم می‌توانیم نفت صادر کنیم، آن هم با کمترین تخفیف‌ها؛ بالاترین میزان صادرات نفت را اکنون داریم و درآمد‌های ارزی کشور مبین تحقق صادرات حداکثری نفت ایران است.
در حال حاضر چین بزرگترین خریدار نفت ایران است که پا پس کشیدن از خرید نفت ایران، درآمدهای نفتی کشور به طور محسوسی کاهش خواهد یافت؛ اما در کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که طرح این دست موضوعات بیشتر جنبه روانی و رسانه‌ای دارد؛ چرا که چین برای خرید نفت از ایران توافق کرده و از طرف آمریکا به دنبال فشار حداکثری ایران نیست.

تبلیغ ممنوع، فروش آزاد!

مهدی بستانچی_ رئیس انجمن تولیدکنندگان سیستمهای تهویه مطبوع ایران|درماه های اخیر ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی موجب تعجب و سئوال محافل حرفه‌ای و صنعتی این حوزه شد. بر اساس مصوبه شورای عالی انرژی، وظیفه ممنوع کردن تبلیغ کالا‌های با مصرف انرژی بالا و فاقد سازگاری لازم با اقلیم‌های مختلف کشور برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده است تا این وزارتخانه با همکاری دستگاه‌های ذیربط به ویژه سازمان صدا و سیما اقدامات لازم را برای ممنوعیت تبلیغ این گونه کالا‌ها براساس پیشنهاد وزارتخانه‌های نفت و نیرو و هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عمل آورد. اما این مصوبه در حالی صادر شده که به‌تعدد شاهد تبلیغ کولر‌های گازی از شبکه‌های مختلف صدا و سیما و گا‌ها نصب بنر‌های شهری در این زمینه هستیم. دروهله نخست به نظر می رسد حساسیت به موضوع کولرهای گازی، به دلیل مصرف برق این محصولات است، اما یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد درحالی که مصرف ۲۰ میلیون کولرآبی در کشور در فصل گرم سال، ۱۰ هزار مگاوات انرژی الکتریکی است، شاهد مصرف ۲۰ هزار مگاواتی ۱۰ میلیون کولرگازی در کشور در فصول گرم سال هستیم.

تبلیغ گسترده کولرگازی در رسانه ملی!
این تناقض را می‌توان در چند بخش اساسی بررسی کرد: اول اینکه اگر کولرهای گازی بار سنگینی در حوزه مصرف انرژی محسوب می‌شوند، که البته به طور حتم این گونه است، اما باید دید چرا همچنان تبلیغ این نوع تجهیزات به صورت گسترده در سطح شهرها و رسانه‌های ملی انجام می‌شود؟ دوم اینکه موضوع بسیار مهم‌تر و آسیب‌رسان به صنعت و اقتصاد کشور، یعنی قاچاق در این حوزه چرا نادیده گرفته می‌شود و چرا برنامه‌ریزی مناسب و روشن و متقنی برای تولید و تامین نیازهای داخلی و جلوگیری از قاچاق این کالا صورت نمی‌پذیرد؟ حسب اعلام مسئولان تشکل‌های مربوط، کولرگازی اجنرال و انواع دیگر کولرگازی در صدر قاچاق لوازم خانگی در ایران قرار دارند و تنها در سال ۹۵ و ۸ ماهه 1395 و سال 1396، حدود ۴۵۰ میلیون دلار کولرگازی به صورت قاچاق وارد کشور شده است. همچنین براساس اعلام فرمانده انتظامی استان البرز در پاییز 1402 یکی از واحدهای تجاری سطح استان اقدام به واردات بیش از 2500 دستگاه اسپیلت کولر گازی و پکیج دیواری کرده و بدون اینکه در سامانه جامع انبارها این کالاها را ثبت نمایند، اقدام به فروش آنها در بازار کرده است. سوال اینکه چه اقدامات بازدارنده‌ای در این زمینه یعنی قاچاق به عنوان مسئله حاد و مزمن صنایع کشور صورت پذیرفته است؟ نکته بسیار قابل‌تامل آنکه برآوردها نشان می‌دهند که نیاز بازار کشور سالانه حدود ۷۰۰ هزار دستگاه است که تقریبا ۴۰۰ هزار دستگاه آن در داخل تولید می‌شود. به همین دلیل سالانه چیزی حدود ۳۰۰ هزار دستگاه کولرگازی به کشور قاچاق می‌شود.

یک بام و دو هوای کولرگازی
به این ترتیب بیش و پیش از هر اقدامی از جمله اقدامات «یک بام و دو هوای» مانند ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی، انتظار می‌رود در مبادی ورود تلاش‌های بیشتری در خصوص کنترل قاچاق کولر که بعضا با برندهای زیر پله‌ای و در کشورهایی با بنیه تولیدی بسیار ضعیف ساخته می‌شوند، انجام گردد؛ چرا که این محصولات اصولا از لحاظ مصرف انرژی از فن‌آوری روز دنیا بهره‌مند نیستند. بنابراین نظارت بر تولید با کیفیت این نوع تجهیزات و ارائه تسهیلات کارآمد به تولیدکنندگان ذی‌صلاح داخلی و بهره‌مندی از پنل‌های خورشیدی در تولید این تجیهزات تا حدودی می‌تواند این معضل را کاهش دهد. اما راه‌حل دیگر برای خنک کردن ساختمان‌ها در فصول گرم سال مربوط به طراحی تهویه طبیعی در معماری پایدار است؛ راهکاری که امروزه در کشورهای توسعه‌یافته موردتوجه جدی است و در کشور ما نیز توجه به آن اولویت قطعی دارد. برای ایجاد تهویه طبیعی در معماری باید قبل از اجرای ساختمان، تحقیقاتی در خصوص انتخاب بهترین موقعیت ساختمان به منظور ایجاد تهویه مناسب از بادهای غالب انجام می‌شود. همچنین عناصر طراحی وجود دارد که باید در ساختمان گنجانده شوند تا امکان دسترسی آزاد به هوا فراهم شود. به عنوان مثال، پنجره‌های طبقه بالایی در جهتی نصب شوند تا دسترسی راحت هوا به طبقات پایین دست فراهم شود. برای بسیاری از خانه‌های خصوصی، ساختمان کارآمد همراه با تهویه طبیعی برای برآوردن نیازهای تهویه کافی است. سازه‌های بزرگتر ممکن است به ترکیبی از تهویه طبیعی و مکانیکی نیاز داشته باشند تا کیفیت هوا در سطح معقولی حفظ شود. ساختمان‌های سبز اغلب به‌طور خاص طراحی می‌شوند که عمدتاً به دلایل بهره‌وری انرژی بر تهویه طبیعی تکیه می‌کنند، و همچنین می‌توان ساختمان‌ها را برای سازگاری با تهویه طبیعی، برای افرادی که علاقه‌مند به کارآمدتر کردن سازه‌ها در مصرف انرژی هستند، بازسازی کرد. هدف اصلی تهویه طبیعی این است که به هوای محیط بیرون اجازه دهد تا رطوبت کم، جریان باد با دمای متوسط را به‌عنوان منبع خنک‌کننده جایگزین برای ساختمان فراهم کند و گردش هوا را در سرتاسر ساختمان فراهم کند. با استفاده از این روش، مالکان ساختمان می‌توانند با خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع در زمانی که دما مناسب است، در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی کنند. تهویه طبیعی می‌تواند جایگزین تمام یا بخشی از یک سیستم مکانیکی شود و هزینه‌های خرید انواع سیستم تهویه مطبوع هوا، اجرای کانال انتقال هوا و هزینه مصرف انرژی را برای مالک کاهش دهد.