به رسمیت شناختن فلسطین ضروری شده است

وزیر سابق امور خارجه فرانسه و نماینده شخص «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور در امور لبنان تاکید کرد که به رسمیت شناختن دولت فلسطین به یک ضرورت تبدیل شده است. تارنمای روزنامه «لو فیگارو» روز شنبه با بازنشر مصاحبه اختصاصی ژان ایو لودریان با روزنامه «لو پاریزین» که روز گذشته منتشر شده است، نوشت که از نظر وزیر سابق امور خارجه و دفاع فرانسه، «برای نجات راه‌حل دو دولتی، یگانه راهکار سیاسی ممکن، به رسمیت شناختن دولت فلسطین است». وی که از نزدیکان رئیس جمهوری فرانسه و از اواسط خرداد سال گذشته نماینده ویژه مکرون در امور لبنان است، گفت: به رسمیت شناختن دولت فلسطین به فرایند راه‌حل دو دولتی، قدرت جدیدی می‌بخشد. لودریان با بیان اینکه خاورمیانه در جنگی بی‌پایان است که بی‌اندازه به جمعیت فلسطین ضربه می‌زند، به واکنش رژیم صهیونیستی پس از حملات هفتم اکتبر (۱۵ مهر) اشاره و از رادیکالیزه شدن افراطی‌ها ابراز تاسف کرد. این دیپلمات ارشد فرانسوی، پاسخ نخست وزیر رژیم صهیونیستی اسرائیل را پس از هفتم اکتبر «نامتناسب و خشونت بی‌حد و حصر» ارزیابی کرد که «هدف جنگی واقع‌بینانه» ندارد.

 

زلنسکی دیگر مشروعیت ندارد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت قبل از اینکه مسکو بتواند در مذاکرات معنادار و الزام‌آور قانونی برای پایان دادن به جنگ با اوکراین شرکت کند، باید کاملا مطمئن باشد که با مقامات قانونی اوکراین سر و کار دارد. او خاطرنشان کرد که دوره ریاست زلنسکی به پایان رسیده است. رئیس‌جمهور روسیه این اظهارات را روز جمعه در مینسک در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلاروسی خود الکساندر لوکاشنکو بیان کرد. در این کنفرانس، از پوتین خواسته شد تا در مورد پایان دوره ریاست جمهوری ولودیمیر زلنسکی در اوایل ماه جاری و تأثیر این تحول بر مذاکرات احتمالی اظهارنظر کند. پوتین بار دیگر بر آمادگی روسیه برای شرکت در گفت‌وگو با اوکراین برای پایان دادن به خصومت ها تاکید کرد و اظهار داشت که مذاکرات باید بر اساس «عقل سلیم» و به رسمیت شناختن «واقعیت‌های موجود در میدان» باشد، در حالی که از توافق اولیه به دست آمده در روزهای اولیه درگیری به‌عنوان یک توافق پایه استفاده می‌کند. رهبر روسیه در ادامه گفت: «اما با چه کسی مذاکره کنیم؟ این یک سوال عجیب است و من موافقم. ما متوجه هستیم که مشروعیت رئیس فعلی کشور اوکراین منقضی شده است.»

روسیه کنترل روستای مهمی
در دونباس را به دست گرفت
وزارت دفاع روسیه تصاویری از تحت کنترل درآمدن روستا «کلسچیوکا» در دونباس را منتشر کرده است. این روستا که توسط نیروهای روسی تحت کنترل درآمده یک قطب لجستیکی مهم و با ارزش در دونباس محسوب می‌شود. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه گزارش کرد که نیروهای این کشور متعلق به گروه موسوم به «جنوب» کنترل کامل این روستا را در پی درگیری شدید در منطقه به دست گرفته‌اند. روستای کلسچیوکا در جنوب شهر آرتیوموفسک در شمال شرقی دونباس است. ویدیویی که در کانال تلگرامی وزارت دفاع روسیه منتشر شد، شامل تصاویری از حملات توپخانه‌ای ارتش روسیه در داخل و نزدیکی روستا و با استفاده از گلوله‌های «کراسنوپول» انجام شده است.

بالگرد حامل نخست‌وزیر ارمنستان ناچار به فرود اضطراری شد
بالگرد حامل نخست‌وزیر ارمنستان به دلیل شرایط بد آب و هوایی ناچار به فرود اضطراری شد. تارنمای رادیو ارمنستان دقایقی پیش نوشت که بالگرد «نیکول پاشینیان» به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی در شهر واندازور فرود "خارج از برنامه" انجام داد. پاشینیان پس از فرود، در فیس بوک نوشت: عزیزانم همه چیز رو به راه است. به دلیل شرایط بد آب و هوایی بالگرد ما در واندازور فرود خارج از برنامه انجام داد. وی افزود: اکنون سفرمان را با خودرو ادامه می‌دهیم. برای همه روز خوبی آرزو می‌کنم. واندازور با نزدیک به ۹۰ هزار نفر جمعیت، سومین شهر پرجمعیت ارمنستان بوده و در شمال این کشور قرار دارد.

بسته کمکی ۲۷۵ میلیون دلاری
آمریکا برای اوکراین
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که واشنگتن بسته تسلیحاتی جدیدی با ارزش ۲۷۵ میلیون دلار که شامل سیستم موشک توپخانه هیرماس می‌شود را به اوکراین ارائه خواهد کرد. بلینکن در بیانیه‌ای با اشاره به بسته کمکی‌ جدید برای اوکراین اعلام کرد که این بسته بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای کمک به کی‌یف برای مقابله با تهاجم روسیه به خارکیف است. وزیر خارجه آمریکا در ادامه تایید کرد که بسته‌های کمکی پیشین این کشور تاکنون به خط مقدم نبرد در اوکراین رسیده‌اند.

گزارش «تجارت» از تبعات حکم دیوان کیفری بین‌المللی:

گروه جهان: پس از چند ماه جنجال پیرامون رفتن پرونده نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی به دادگاههای بین‌المللی اخیرا دیوان کیفری بین‌‌المللی حکم بازداشت مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی تل‌آویو را صادر کرد. این حکم نشان داد که فراتر از گرایش رژیم صهیونیستی به اراده جهانی و قوانین حقوق بین‌الملل، هنوز وجدان بشریت زنده است. حکم دیوان کیفری بین‌‌المللی ضربه‌ای مهلک به اعتبار و جایگاه تل‌آویو در نظام جهانی است که به طور حتم تاثیرات آن در آینده نمایان خواهد شد.
به گزارش «‌تجارت»، هفته گذشته «کریم خان» دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخواست حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را صادر کرد؛ اقدامی که در این مرحله به یکی از شعبات مقدماتی دیوان کیفری بین‌المللی ارسال می‌شود و هیاتی متشکل از سه قاضی از رومانی، بنین و مکزیک درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

پایان افسانه فراقانونی بودن رژیم صهیونیستی
بعد از تصمیم اخیر دیوان کیفری بین‌المللی، شاید مهم‌ترین پرسش این باشد که ابعاد اهمیت این حکم چیست؟ در پاسخ به این پرسش بشخ بزرگی از ناظران بر این باور هستند که به افسانه فراقانونی بودن رژیم صهیونیستی پایان داده شده است. «دیوید هرست» تحلیلگر آمریکایی در مطلبی برای پایگاه خبری «میدل‌ایست آی» نوشت: «نتانیاهو حق دارد که نسبت به پیامدهای گسترده این دادخواست مضطرب باشد زیرا جعبه پاندورا توسط این دادخواست باز شده است.» این تحلیلگر با اشاره به تهدیدات آمریکا در راستای اعمال تحریم‌ها علیه اعضای دیوان کیفری بین‌المللی نوشت: «اگر دیوان کیفری در مقابل این فشارها تسلیم شود، مشروعیت این دیوان به اتمام خواهد رسید.» «دیوید هرست» تاکید می‌کند: «اگر حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت اجرایی شود، دیگر اعضای کابینه اسرائیل هم مورد اتهامات مشابهی قرار خواهند گرفت.» این تحلیلگر آمریکایی می‌گوید: «واکنش کنونی ایالات متحده و دادخواست دیوان کیفری بین‌المللی برای بازداشت مقامات اسرائیلی سیگنال دیگری است که نشان می‌دهد چه چیزی در خطر قرار می‌گیرد. این خطرات می‌تواند متفاوت باشند و از تهدیدات علیه اعضای دیوان گرفته تا تلاش‌ها برای قطع بودجه تشکیلات خودگردان را شامل می‌شود.»
دیوید هرست» تحلیلگر مسائل سیاسی خاورمیانه می‌گوید: «اگر برنامه‌ای برای آینده غزه در نظر گرفته نشود، این جنگی بدون پایان است و این جنگ پایان بازی ندارد؛ این جنگی است که در آن صدها هزار فلسطینی در غزه از چادری به چادر دیگر کوچ می‌کنند و این در حالی است که اسرائیل به قطع کمک‌ها ادامه می‌دهد. و همه چیز زیر چتر مصونیت از مجازات اتفاق می‌افتد.» او که پیشتر نویسنده روزنامه گاردین نیز بود، می‌افزاید: اقدام دیوان کیفری بین‌المللی کشورها را دچار چند دستگی کرده است. درحالیکه بریتانیا ادعا می‌کند که چنین اقدامی «فایده‌ای نخواهد داشت»، اما فرانسه و بلژیک و دیگر کشورها از دادخواست این دیوان حمایت کرده‌اند. هرست در پایان با اشاره به تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌نویسد: «جنگ نه تنها اسرائیل، بلکه جایگاه جهانی تمامی کسانی را که از آن حمایت می‌کنند را از بین برده است.»

در هم شکسته شدن مصونیت رژیم اسرائیل
در سطحی دیگر، «حسن البراری» در گفت وگو با پایگاه خبری العربی الجدید بر این باور است حکم دیوان بین المللی دادگستری درباره نوار غزه را خوب توصیف کرد و گفت که این حکم مصونیت رژیم اسرائیل را در سطح بین المللی درهم شکست. وی تاکید دارد: باید توجه داشت که ما در جامعه جهانی و نهادهای بین المللی، نمی توانیم به همه آنچه می خواهیم دست بیابیم زیرا زاویه دید آن ها به مسائل با ما متفاوت است. در موضوع فلسطین نیز اینچنین است و این ما هستیم که روزانه با نسل کشی و کشتار ملت و ویرانی فلسطین روبرو هستیم. البراری گفت: حکم دیوان بین المللی دادگستری، مصونیت اسرائیل را از بین برد و محکومیت آن در نهادهای قانونی آغاز شد و جامعه جهانی درحال نزدیک شدن به موضع و دیدگاه جهان عرب و موضع فلسطینی ها مبنی بر برتری عدالت بر هرچیزی است. وی اظهارداشت: آنچه اکنون درجریان است، یک مسیر و روند قانونی است که اسرائیل را به خاطر جنایت هایش محکوم می کند ولی شبهه نسل کشی همچنان پابرجاست و با این وجود، اسرائیل از این وضعیت ناخشنود است و اعلام کرده که به حکم دیوان عمل نمی کند. البراری افزود: بعید است که واشنگتن دست از حمایت از تل آویو بردارد زیرا اسرائیل در یک انزوای بین المللی قرار گرفته است و در جامعه جهانی، پشتیبانی غیر از آمریکا ندارد.