گسترش همکاری‌ها میان شهرداری کرج و بانک شهر

شهردار کرج در دیدار با دکتر سیدمحمدمهدی احمدی مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد بانک شهر، با استقبال از گسترش همکاری های فی مابین تصریح کرد: استفاده از تسهیلات بانکی و روش های نوین تامین مالی روشی پذیرفته شده در تکمیل پروژه های عمرانی و‌ تقویت زیرساخت های شهری است که دستاوردهای قابل قبولی را به همراه داشته است.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک شهر، مهرداد کیانی در این دیدار، گفت: بانک شهر پشتوانه تکمیل بسیاری از پروژه های ملی و محلی است و امیدواریم فصل جدید همکاریها نیز برکات خوبی را در مسیر خدمت به مردم به همراه داشته است.وی ادامه داد: اکنون در سطح کلانشهر کرج ده ها پروژه خرد و کلان ناتمام داریم که اعضای شورای شهر با توجه به قرار گرفتن در سال پایانی دوره ششم بر تکمیل آنها تاکید دارند لذا با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و تورمی و درآمدی، استفاده از تسهیلات بانکی و روش های نوین تامین مالی روشی کارشناسی و معقول به نظر می رسد و الحمدلله بانک شهر نیز آمادگی خود را بدین منظور اعلام کرده است.کیانی تصریح کرد: چنانچه در اثر کمبود منابع مالی افتتاح پروژه های نیمه تمام دچار تأخیر زمانی شود، زیان اقتصادی و بار مالی تحمیلی آن به بودجه شهر به مراتب بیشتر از میزان سود پرداختی برای دریافت تسهیلات بانکی خواهد بود، ضمن آنکه نارضایتی عمومی و تداوم و تشدید مشکلات شهری نیز به آن افزوده می گردد.

 

ارسال ماهانه پیامک به شاغلان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از آغاز اجرای طرح اطلاع‌رسانی ماهانه از طریق ارسال پیامک به بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی خبر داد. این طرح با هدف افزایش شفافیت، اطلاع بیمه‌شدگان از حقوق خود و همچنین حمایت از حقوق بیمه‌ای کارگران از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی اجرا شده تا سه موضوع مهم دستمزد مبنای کسر حق بیمه، تعداد روزهای کارکرد در ماه و همچنین عناوین شغلی به‌صورت ماهانه به اطلاع بیمه‌شدگان برسد. درصورتی‌که بیمه‌شده مغایرتی در اطلاعات دریافتی مشاهد کند، می‌تواند با مراجعه به شعب سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir اعتراض خود را ثبت کند. به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ میرهاشم موسوی مدیرعامل این سازمان در این زمینه گفت: تمامی خدماتی که سازمان تأمین‌اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، ازکارافتادگی، برقراری مستمری بازماندگان و برخی غرامت‌ها به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد، تابعی از حقوق مبنای کسر حق بیمه، روزهای کارکرد در هر ماه و نیز عناوین شغلی بیمه‌شدگان است.

حضور مدیرعامل موسسه
اعتباری ملل، در مراسم تشییع
آقای جوادی، مدیرعامل موسسه اعتباری ملل، در مراسم تشییع رئیس جمهور محبوب کشورمان، شهید دکتر رئیسی، در مشهد مقدس حضور یافت. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی موسسه اعتباری ملل، مدیرعامل موسسه، در مراسم تشییع خادم الرضا(ع)، رییس جمهورمردمی و خستگی پذیر، آیت الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت، در مشهد مقدس شرکت کرد. ایشان ضمن حضور در مراسمی که از سوی تولیت آستان قدس رضوی(ع) و امام جمعه مشهد، در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) برگزار شد، مراتب تسلیت و تعزیت خود را به تولیت محترم آستان قدس، حجت الاسلام و المسلمین مروی و نیز امام جمعه محترم مشهد، آیت الله علم الهدی ابراز داشتند.

پوشش بیمه‌ای شرکت‌کنندگان و کارگزاران مراسم تشییع شهدای خدمت
فرهاد پرتوی سرپرست معاونت فنی بیمه ایران در مصاحبه با روابط عمومی از صدور بیمه نامه پوشش بیمه ای شرکت کننده گان و کارگزاران مراسم تشییع شهدای خدمت با مشارکت شرکتهای بیمه ای و راهبری بیمه ایران خبر داد.
سرپرست معاونت فنی بیمه ایران با تسلیت شهادت ریاست جمهور فقید و همراهان ایشان به هموطنان افزود: شرکت سهامی بیمه ایران در جهت مسئولیتهای اجتماعی و برای همدلی با خیل عظیم مردم داغدار با همکاری شرکتهای بیمه ای و به عنوان راهبر در قالب کنسرسیوم، بیمه نامه پوشش کلیه شرکت کنندگان و دست اندرکاران در تشییع پیکرهای پاک شهدای خدمت را تحت پوشش بیمه ای قرار میدهد.به گفته وی، این بیمه نامه از روز اول خرداد تا روز هفتم خرداد و با حداکثر دویست میلیون تومان سرمایه فوت و نقص عضو و حداکثر سی میلیون تومان هزینه پزشکی صادر
شده است.

در دو ماهه سال جاری روی داد:

گروه بانک و بیمه: در راستای عمل به تعهدات و الزامات بانک مرکزی، در دو ماه ابتدایی سال۱۴۰۳، بانک کارآفرین بیش از ۲هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اعطا کرد.
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، این بانک به‌منظور ترویج سنت حسنه ازدواج، در دوماه گذشته از سال ۱۴۰۳ به ۵۲۰نفر از متقاضیان دریافت وام ازدواج تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج معادل هزار و ۴۹۱میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت کرد.بر اساس این گزارش در حال حاضر۹۹۶ نفر متقاضی اخذ تسهیلات ازدواج در حال طی مراحل اخذ تسهیلات هستند.فرآیند دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در بانک کارآفرین به این شرح است؛ هر یک از زوجین به صورت جداگانه باید در سامانه تسهیلات وام ازدواج بانک مرکزی، ثبت نام و کدرهگیری دریافت کنند. سپس توسط سرپرستی بانکی که در سامانه از طرف شخص متقاضی مشخص شده است، شعبه پرداخت کننده تسهیلات مشخص و برای فرد ثبت نام کننده، پیامک ثبت اطلاعات و شروع مرحله بعدی دریافت تسهیلات ارسال می شود.در مرحله آخر فردمتقاضی باید به شعبه مراجعه کرده با ارائه مدارک لازم پرونده خود را تکمیل و وام ازدواج خود را دریافت کند.شایان ذکر است این فرآیند نباید بیشتر از یک ماه زمان ببرد، در غیر این صورت فرد متقاضی باید مجددا ثبت نام کند.
والدین۳۷۰فرزند از کارآفرین تسهیلات فرزندآوری گرفتند
همچنین بانک کارآفرین، به‌منظور ترویج فرهنگ فرزندآوری و پس ازابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در خصوص ارائه تسهیلات فرزندآوری در دوماهه نخست سال جاری، به ۳۷۰نفر متقاضی تسهیلات فرزندآوری معادل ۲۸۹میلیارد و ۱۰۰میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند.بر اساس این گزارش در حال حاضر۱۲۰۱ نفر متقاضی اخذ تسهیلاتفرزندآوری در حال طی مراحل اخذ تسهیلات هستند.بر اساس بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی به بانکها، ارائه تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری در دستور کار بانک کارآفرین قرار گرفته است.به این ترتیب، بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با أخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر، اقدام به پرداخت تسهیلات موصوف به شرح توضیحات ذیل کنند.
بر اساس قانون، برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد در خاک کشور ایران به دنیا آمده‌اند و پدرانشان نیزدارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران دارند، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول‌ ۳۰میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۶۰میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم به بعد ۱۵۰میلیون تومان پرداخت می‌شود. همچنین تسهیلات فرزندآوری به افرادی تعلق می گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۲.۵ نباشد.تسهیلات فرزندآوری بدون الزام به سپرده‌گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می شود. ولیکن در صورت توثیق سپرده سرمایه گذاری مدت دار، متقاضی از معرفی ضامن و یا ارائه سفته معاف خواهد بود.تسهیلات فرزندآوری با کارمزد ۴ درصد به صورت سالانه پرداخت می‌شود و همچنین در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌ شود.وام فرزندآوری صرفا برای اشخاصی که در سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری بانک مرکزی که همان سامانه مربوط به تسهیلات قرض الحسنه ازدواج است، ثبت نام می کنند، تخصیص می یابد و روال آن همانند وام ازدواج، بعد از ثبت نام و تأیید بانک مرکزی به طور مستقیم به یکی از شعب بانک کارآفرین ابلاغ می شود و قابل پرداخت توسط شعبه مذکور خواهد بود.متقاضیان (پدران) واجد شرایط برای متولدین از یکم فروردین ۱۴۰۰ به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام کنند و در صورتی که حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان پذیر است.

در نشست مشترک مدیرعامل بانک شهر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بر افزایش کمک ها و استفاده از تمامی ظرفیت های این بانک برای پشتیبانی از صنعت مس کشور تاکید شد.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک شهر، دکتر سیدمحمدمهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر در این نشست با اشاره به تفاهم اخیر این بانک و شرکت ملی صنایع مس، گفت: آمادگی خود را برای در اختیار گذاشتن تمامی ظرفیت ها با هدف تسریع بخشیدن به تکمیل پروژه های توسعه ای و صادرات محصولات اعلام می کنیم.دکتر احمدی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران با توجه به پروژه‌های توسعه ای که برنامه ریزی کرده، نیازمند حمایت های سیستم بانکی کشور است، افزود: درهمین راستا، بانک شهر به عنوان یک بانک نوآور در شبکه بانکی با ارائه خدمت برتر در حوزه ارزی و ریالی در کنار صنایع مس ایران قرار گرفته است.وی با تاکید بر اینکه بانک شهر به گسترش تعاملات با شرکت‌های تاثیرگذار در اقتصاد کشور افتخار می‌کند، خاطرنشان ساخت: خدمات رسانی به پیمانکاران و شرکت های زیرمجموعه‌های شرکت ملی صنایع مس مورد توجه بانک است.مدیرعامل بانک شهر تصریح کرد: این بانک می تواند منابع مالی مورد نیاز پروژه های ملی مس در زمینه های مختلف از جمله ماشین آلات حفاری و بهره برداری از معادن جدید را فراهم کند.

شهید رئیسی؛ احیاگر دیپلماسی
اقتصادی ایران
شهید رئیسی از ابتدای دولت سیزدهم اولویت‌بندی روابط خارجی ایران با کشورها را مشخص نمود و در این راستا ریل‌گذاری سیاست خارجه و وزیر خارجه خود را معرفی کرد. ایشان اولویت دولت خود را در وهله اول توسعه رابطه با کشورهای منطقه، کشورهای موسوم به شرق و در مرحله اخر کشورهای بلوک غرب تعریف نمودند. با توجه به این سیاست، دولت ایشان موفق به احیا رابطه با عربستان، به عضویت درآمدن در بریکس و پیمان شانگهای، سوآپ نفتی و مبادله بانکی مستقیم با روسیه، جذب منابع خارجی و... شد.
سید جلال طاهری کارشناس اقتصادی در یادداشتی درباره دستاوردها و شاخص های مکتب رئیس جمهور شهید نوشت: دولت سیزدهم از روزهای ابتدایی با نقدها و فشارهای رسانه‌ای بسیاری روبرو شد. از مهم‌ترین نقدها « بی‌گفتمان» بودن این دولت بود. این انتقاد به این معناست که دولت سیزدهم فاقد هرگونه دال مرکزی حکمرانی و اندیشه اصلاحی است. درحالی که پس از حدود سه سال شاهد هستیم دولت شهید رئیسی سیاست‌های اقتصادی خود را به نمایش گذاشته و در بسیاری از موارد مانند دیپلماسی اقتصادی با سایر کشورها موفق بوده است. دیپلماسی اقتصادی فصل مشترک مابین منافع اقتصاد ملی و منافع سیاسی هرکشور در سطح بین‌الملل است و در واقع هم‌افزایی اقتصاد و سیاست است. ایشان سیاست خارجه خود را با تاکید بر روابط همسایگی، نگاه به شرق و سپس نگاه به غرب و ادامه مذاکرات معرفی نمودند. به‌پیروی از سیاست اعلام شده دولت سیزدهم گام‌های مهمی برداشته است که به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

عضویت در بریکس و شانگهای
بریکس رقیب اقتصادی گروه غربی موسوم به جی۷ است. بریکس حرف اول اعضای این گروه است که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. این گروه جهانی در واقع نماینده نیمی از جمعیت جهان و ۳۰ درصد از اقتصاد جهان است که با سرعت زیادی در حال افزایش است. عضویت در این پیمان امکان کاهش هزینه تجارت ، گمرک و تجارت ترجیحی را برای ایران داراست. ایران با عضویت در این گروه تجاری مهم میتواند علاوه بر سهیم شدن در بازار چندمیلیارد نفری، از وام‌ها و سرمایه‌گذاری‌های اعضای این گروه نیز برخوردار شود. پیمان شانگهای نیز از پیمان‌های مهم شرقی است که در چند سال اخیر با رشد اقتصادی موسس این پیمان یعنی چین، از اهمیت چندچندانی برخوردار شده است. جنبه امنیت منطقه‌ای این پیمان در سال‌های ابتدایی تاسیس خود پررنگ بود لکن هم‌اکنون بر جنبه‌های اجتماعی-اقتصادی این پیمان تاکید می‌شود. ایران با گذشت چند سال انتظار و عضویت ناظر، پس از انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران به‌صورت کامل به این پیمان اضافه گردید. این پیمان‌ها هرچند هنوز به‌شکل مدل‌های غربی از کارآمدی بالفعل برخوردار نیستند ولی به گفته یکی از کارشناسان اقتصادی «رزرو بلیط برای قطار درحال حرکت پیمان شانگهای کار عاقلانه‌ای است.»

بررسی دستاوردهای سیدالشهدای خدمت

یک کارشناس امور مالیاتی با بیان این که درآمدهای مالیاتی برای انجام خدمات دولت و همچنین توسعه شهری و زیرساختی کشور هزینه می‌شود، گفت: این خدمات به همه مردم عرضه می‌شود، برخی از خدمات که بر اساس قانون اساسی بر عهده دولت گذاشته شده است، بیشتر شامل اقشار ضعیف و متوسط می‌شود. بنابراین با مصارف مهم مالیات و تخصیص منابع مالیاتی جهت تامین مالی خدمات ارائه شده دولتی و همچنین توسعه زیرساختی موجب تحقق عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی خواهد شد.
به گزارش ایسنا، دولت وظایف مختلفی برعهده دارد. یکی از مهم ترین وظایف دولت این است که از طریق سیاست گذاری های صحیح کشور را اداره کند. به زعم کارشناسان، مالیات یک ابزار مهم در دست دولت است که می تواند از آن در راستای ایجاد عدالت اجتماعی، حمایت از تولید و مسائل دیگر بهره ببرد. عدالت موضوعی است که در گفتمان شهید رئیسی و دولت سیزدهم به عنوان گفتمان و شعار اصلی در کنار جمهوریت، مطرح شد.
البته دو نوع عدالت در اقتصاد مطرح است. عدالت اولیه و ثانویه. عدالت اولیه همان است که افراد متناسب با توانمندی و تلاش شان به منابع مالی و درآمدی دسترسی پیدا می کنند. عدالت ثانویه این است که دولت با استفاده از ابزارهایی مانند مالیات به بازتوزیع ثروت در کشور بپردازد. به نحوی که اقشار ضعیف جامعه نیز بتوانند از خدماتی مانند آموزش رایگان، بیمه همگانی و خدمات بهداشتی بهره مند شوند.
بسیاری بر این عقیده اند که درآمدهای نفتی باعث شده است ما به موضوع مالیات به عنوان یک مسئله تزیینی نگاه کنیم و تلاشی در راستای دریافت مالیات حقه از همگان نداشته باشیم. دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی طی دو سال و نیم اخیر اقدامات مهمی را در راستای شفاف سازی درآمد همگان و اصلاح نظام مالیاتی کشور در دستور کار قرار داد.
اصلاحات نظام مالیاتی کشور و تلاش در راستای شفاف سازی درآمد مودیان ما را به نتایج خوبی رساند. به نحوی که توانستیم طی سه سال گذشته میزان مالیات ستانی از پردرآمدها را تا حد قابل توجهی افزایش دهیم. نظرات محمدعلی یزدی زاده، کارشناس امور مالیاتی را در خصوص مصارف مالیات جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

مصارف درآمدهای مالیاتی در حوزه زیرساخت و توسعه شهری
یزدی زاده در خصوص مصارف مالیات در کشور به ایسنا گفت: درآمدهای مالیاتی برای انجام خدمات دولت و همچنین توسعه شهری و زیرساختی کشور هزینه می‌شود. این خدمات به همه مردم عرضه می‌شود، برخی از خدمات که بر اساس قانون اساسی برعهده دولت گذاشته شده است، بیشتر شامل اقشار ضعیف و متوسط می‌شود. بنابراین با مصارف مهم مالیات و تخصیص منابع مالیاتی جهت تامین مالی خدمات ارائه شده دولتی و همچنین توسعه زیرساختی موجب تحقق عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی خواهد شد .
وی ادامه داد: برخی از خدماتی که دولت ارائه می‌دهد به نفع اغنیاست. به طور مثال، امنیتی که دولت ایجاد می کند،
بیشتر برای حفظ امنیت اموال کسانی است که متمکن هستند.
شکاف طبقاتی با مسئله مالیات حل می‌شود
این کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: این موضوع باید برای مردم جا بیفتد که اگر پرداخت مالیات صورت نگیرد، نمی‌توانیم شکاف طبقاتی را حل کنیم و عدالت در جامعه تحقق پیدا نمی‌کند. عدم پرداخت مالیات به معنی کسری بودجه، تورم و فشار بیشتر بر اقشار ضعیف و متوسط کشور است.

سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه شهری
یزدی زاده در خصوص مصارف مهم سهم ۴ درصد شهرداری‌ها در جهت توسعه شهری تصریح کرد: در نظر گرفتن سهم ۴ درصدی شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده که امکان توسعه جاده‌های درون‌شهری، اتوبان‌های داخل شهر و همچنین تهیه تجهیزات حمل ‌و نقل عمومی نظیر اتوبوس، بی‌آرتی، مترو، قطار و ... فراهم خواهد شد و این اقدام بسیار خوب است و به انجام وظایف شهرداری ها و ارائه خدمات به مردم کمک می کند. دولت باید در کنار تخصیص بودجه به شهرداری ها حتماً بعد نظارتی موضوع را پیش ببرد.
این کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: اختصاص سهم ۴ درصدی از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها در این راستاست که آن ها بتوانند خدمات حمل و نقل بهتر و ارزان‌تر به مردم ارائه دهند. این امر همراستا با وظایف دولت است و کار درستی است. یزدی زاده گفت: شاید بهتر باشد سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده در یک حساب فرعی نگهداری شود تا مطمئن شویم که در محل مورد نظر هزینه می شود. اگر در آن زمینه ها هزینه نشد، در همان حساب باقی بماند. به طور کلی، دولت باید از تمام ابزارهای نظارتی برای اطمینان یافتن از این موضوع که مبالغ به درستی هزینه می شوند، استفاده کند.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی گفت: آیت‌الله شهید رئیسی سعه‌صدر بالایی داشتند. گاهی اوقات مسئولان دولت منابعی درخواست می‌کردند که بانک مرکزی در برابر آن مقاومت می‌کرد و بحث‌هایی پیش می‌آمد اما شهادت می‌دهم که آقای دکتر رئیسی هیچ کجا خارج از مقررات و ضوابط چیزی را به ما تحمیل نکرد و حتی در اوج زمانی که دولت تحت فشار بود، کاری را به ما تحمیل نمی‌کرد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین اظهار کرد: شهادت می‌دهم که آقای دکتر شهید رئیسی هیچ کجا خارج از مقررات و ضوابط چیزی را به ما تحمیل نکرد و حتی در اوج زمانی که دولت تحت فشار بود، کاری را به ما تحمیل نمی‌کرد. وی تصریح کرد: تقریباً همه مواردی که ما در بانک مرکزی به جمع‌بندی رسیده بودیم و برای آن استدلال ارائه می‌کردیم ایشان از بانک مرکزی پذیرفتند.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه آیت‌الله شهید رئیسی سعه‌صدر بالایی داشتند، گفت: گاهی اوقات مسئولان دولت منابعی درخواست می‌کردند که بانک مرکزی در برابر آن مقاومت می‌کرد و بحث‌هایی پیش می‌آمد اما شهادت می‌دهم که آقای دکتر رئیسی هیچ کجا خارج از مقررات و ضوابط چیزی را به ما تحمیل نکرد و حتی در اوج زمانی که دولت تحت فشار بود، کاری را به ما تحمیل نمی‌کرد.