تسلیت رهبر انقلاب به سیدحسن نصرالله
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت مادر گرامی حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
حضور مبارک مجاهد بزرگ جناب حجة‌الاسلام و المسلمین حاج سید حسن نصرالله رهبر مقاومت لبنان دامت برکاتُه
سلام علیکم
درگذشت مادر گرامیتان را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. در کرامت آن مرحومه همین بس که سید نستوه مقاومت، برخاسته از دامن پاک اوست. رضوان و رحمت خدا بر او، و سلام و برکات الهی برشما و یاران مبارزتان در جبهه‌ی بزرگ مقاومت.
سیدعلی خامنه‌ای

پیرمحمد ملازهی درگذشت
پیرمحمد ملازهی از کارشناسان با سابقه کشور در مباحث سیاسی، ژئوپلیتیک منطقه، خاورمیانه و افغانستان و پاکستان در سن 77 سالگی درگذشت. پیرمحمد ملازهی کارشناس با سابقه کشور در مسائل افغانستان و پاکستان، یکشنبه‌شب در بیمارستان توس تهران درگذشت. ملازهی در سال ۱۳۲۵ در روستای پسکوه شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان متولد شد. پس از سپری کردن تحصیلات اولیه در سراوان برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان وارد زاهدان شد. سپس با قبولی در دانشگاه وارد تهران شد و بعداز ایفای وظیفه در وزارت کشاورزی، آموزش و پرورش و صداوسیما در نهایت به عنوان کارشناس در صداوسیما ایفای وظیفه کرد. ملازهی پنجاه سال به عنوان کارشناس مسائل خاورمیانه، افغانستان و پاکستان در صداوسیما فعالیت کرد. او مصاحبه ها و مقالات پرشماری در مورد تحولات افغانستان، پاکستان و منطقه با رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در کارنامه خود دارد. پیرمحمدملازهی به عنوان تحلیلگر شرق آسیا فعالیت رسانه‌ای خود را با کار در مجله زنجانی در سال ۱۳۴۶ در تهران آغاز کرد. روزنامه تجارت درگذشت این کارشناس برجسته را تسلیت می‌گوید.

پاسخ قابل تامل علی لاریجانی به احتمال کاندیداتوری‌اش
لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد. علی لاریجانی در حاشیه مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم که صبح امروز (دوشنبه) به صورت رسمی و با حضور جمعی از مقامات لشکری و کشوری برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ببینیم. وی در ادامه در پاسخ به سووال دیگری در خصوص اینکه با توجه به شرایط کنونی، مجلس دوازدهم چه اولویتی را باید مدنظر قرار دهد، گفت: مجلس دوازدهم تشخیص خوبی برای آینده کاری خود خواهند داشت؛ زیرا افراد نخبه و خوبی از جریان‌های مختلف در مجلس حضور دارند و آگاه هستند. وی افزود: با توجه به شرایط فعلی، اگر سیاست‌های کلی که درباره قانونگذاری تدوین و توسط رهبری ابلاغ شده و مجموعه نسبتا کاملی است، مبنا قرار دهند؛ برای آینده کشور خوب است.

شهید رئیسی و امیرعبداللهیان سرمایه‌ای ارزشمند برای جهان اسلام بودند
سرپرست ریاست جمهوری، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران را سرمایه‌ای ارزشمند برای جهان اسلام دانست و افزود: گر چه فقدان این دو شخصیت بزرگوار سخت است، اما ایران همچنان در عمل به راهبرد رئیس جمهور فقید در تقویت همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای اسلامی و همسو مصمم است. محمد مخبر پیش از ظهر دیروز دوشنبه در دیدار «مالک جالو» رئیس مجلس ملی مالی، با تشکر از ابراز همدردی و همبستگی دولت و مردم این کشور با دولت و ملت ایران، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران را سرمایه‌ای ارزشمند برای جهان اسلام دانست و افزود: گر چه فقدان این دو شخصیت بزرگوار سخت است، اما جمهوری اسلامی ایران همچنان در عمل به راهبرد رئیس جمهور فقید در گسترش و تقویت ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای اسلامی و همسو مصمم است.

نیروی زمینی سپاه به پهپادهای امدادرسان مجهز می‌شود
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: پهپادهای ما باید بتوانند در صحنه به نیروهای حاضر در میدان کمک کند و استفاده از توان بالگردی هوانیروز سپاه در حوزه جابجایی مجروح نیز در دستور کار قرار دارد. سردار محمد پاکپور در آغاز سومین مسابقات « طب رزم شمس ۳» نیروی زمینی سپاه با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش، گفت: این یک حادثه بسیار سنگین برای نظام و کشور بود، ولی حضور باشکوه مردم در بدرقه و تشییع پیکرهای شهدای خدمت باردیگر فضای کشور را معطر کرد.

۱۰۰ درصد ویزای حج ایرانی‌ها صادر شد
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ۱۰۰ درصد ویزای حج زائران ایرانی از سوی عربستان صادر شده است. امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از ایران در حج تمتع شرکت می‌کنند. سیدعباس حسینی در جلسه ستاد مکه اظهار کرد: ۱۰۰درصد روادید سهمیه حج تخصیص‌یافته به ایران صادر شده است و هیچ مشکلی در این‌باره وجود ندارد. به گفته او، ۳۸ درصد پروازهای زائران ایرانی وارد عربستان شده‌اند که بیشتر پروازها به مقصد فرودگاه مدینه بوده و پروازهای فرودگاه جده نیز در حال انجام است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

مجلس دوازهم در شرایط حساس سیاسی ایران آغاز به کار کرد

گروه سیاسی: در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ انقلاب دیروز –دوشنبه- 7 خرداد، مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با حضور منتخبان جدید مردم و جمعی از میهمانان متشکل از مقامات سابق و کنونی کشور برگزار شد. آغاز به کار مجلس بعد از حادثه تلخ شهادت رئیس‌جمهور و همراهان با حساسیت ویژه همراه است. در دورن مجلس نیز رقابت جریان‌های اصولگرا به عنوان طیف غالب مجلس برای کسب کرسی ریاست پارستور بر حساسیت هر چه بیشتر ماجرا افزوده است. بنابراین به نظر می‌رسد نمایندگان منتخب مردمی در مجلس دوازدهم با مسئولیتی بسیار سنگین مواجه خواهند بود.
به گزارش «تجارت»، صبح دیروز، بعد از استقرار هیات رئیسه سنی مجلس دوازدهم متشکل از علاءالدین بروجردی رئیس سنی و عباس قدرتی و عبدالحسین همتی به عنوان دبیران هیات رئیسه سنی، زنگ رسمی اولین جلسه مجلس دوازدهم نواخته شد. این جلسه، نخستین جلسه صحن دوازدهمین دوره شورای اسلامی بود که با دستور کار مراسم افتتاحیه (قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس، مراسم تحلیف نمایندگان، گزارش معاون اجرایی مجلس، نطق رئیس سنی مجلس، گزارش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور، سخنرانی محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری) و همچنین اقتراع شعب پانزده‌گانه بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار شد.

پیام رهبر انقلاب برای افتتاحیه مجلس دوازدهم
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، پیامی صادر کردند. متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که صبح امروز توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمّدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین افتتاحیه دوره جدید مجلس شورای اسلامی قرائت شد، به شرح زیر است:
اکنون که دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی مانند همیشه در موعد مقرّر و بی‌تأخیر آغاز میشود، جبهه‌ی خشوع به درگاه خداوند عزیز و حکیم میسایم و استمرار و استحکام مردم‌سالاری دینی را که هدیه‌ی بزرگ الهی به ملّت ایران است، سپاس میگویم.
هر مجلس جدید میتواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه‌ی ملّت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفَس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را میرساند که خانه‌ی ملّت، با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیّت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد. بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّه‌ی مقنّنه، به تحقّق همه‌ی ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت. نکته‌ای که همواره بر آن تأکید میکنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همّتها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است. نکته‌ی دیگر درباره‌ی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ی عملکرد خویش بدانند. نکته‌ی بعدی مربوط به التزامات اخلاقی است. سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل میدهد، در عرصه‌ی چالشهای سیاسی و رقابتهای مشروع، اهمّیّت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت، قیمت اصلی خود را آشکار میسازد. شهیدان پرواز اردیبهشت -که اکنون سراسر کشور داغدار آنها است- یکی از خصوصیّاتشان رعایت فضیلت‌های اخلاقی بود. مراقبت از خویش در این زمینه را باید جدّی گرفت.نکته‌ی آخر یادآوریِ این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نماینده‌ی همه‌ی ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تأمین منافع ملّی است. پیگیری مسائل حوزه‌ی انتخابیّه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرحهای آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حدّ طاقت بودجه‌ی عمرانی پرهیز شود. برادران و خواهران گرامی! کار با نیّت خدمت به مردم، عمل صالح و حسنه‌ی مأجور الهی است و خدای شاکر علیم، در دنیا و آخرت به آن پاداش خواهد داد. جذب دلهای مردم و سپاس بی‌دریغ آنان یکی از پاداشهای الهی در دنیا است و تشییع چندین‌میلیونی رئیس‌جمهور فقید و همراهان عزیزش نمونه‌ای از این پاداش الهی است. مردم وفادار و هوشیار در شهرهای مختلف، با گل‌باران و اشک‌باران این پیکرهای پاک، یاد شهیدان دهه‌ی ۶۰ را برای نسل جدید کشور زنده کردند و در عمل، به هزاران دروغ و تهمت و شایعه پاسخ دادند. رحمت و درود خدا بر آنان! در پایان لازم میدانم از نمایندگان محترم دوره‌ی یازدهم، بویژه رئیس پُرتلاش و هیئت‌رئیسه‌ی فعّال آن، تشکّر کنم.
والسّلام‌علیکم‌ورحمةالله
سیّدعلی خامنه‌ای

منتخبان سوگند یاد کردند
منتخبان مجلس دوازدهم در اولین جلسه رسمی این دوره مجلس سوگند یاد کردند. متن سوگندنامه منتخبان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاحیه مجلس، مطابق اصل ۶۷ قانون اساسی و در اجرای ماده ۳ آیین نامه داخلی توسط علاء الدین بروجردی رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس قرائت شد و نمایندگان به صورت ایستاده آن را تکرار کردند. متن این سوگندنامه به شرح زیر است: من در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین از ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم. از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، ‌استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.» منتخبان مجلس یازدهم پس از انجام مراسم تحلیف سوگندنامه را امضاء کردند. رئیس سنی مجلس دوازدهم، پیش از قرائت متن سوگندنامه اعلام کرد که نمایندگان اقلیت های دینی به کتاب آسمانی‌شان سوگند یاد می کنند.

میهمانان ویژه مراسم افتتاحیه
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به همراه اعضای کابینه دولت سیزدهم، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی یادگار امام، سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح،احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، احمد رضا رادان فرمانده نیروی انتظامی، حجت الاسلام علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، امیردریار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیردریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیرخلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، سرلشکر پاسدار رحیم صفوی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری، اعضای شورای نگهبان، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، روسای مجالس گذشته؛ علی اکبر ناطق نوری، غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به همراه تعداد دیگری از اعضای شورای شهر، منتظری رئیس دیوان عالی کشور، جمعی از مقامات لشکری و کشوری دستگاه‌های اجرایی، علیرضا زاکانی شهردار تهران سفرای کشورها مختلف در تهران، جمعی از خانواده شهدای مدافع امنیت و مدافع حرم و دفاع مقدس از دیگر حاضران و مدعوین مراسم افتتاحیه مجلس بودند.

کنعانی: سخنان پادشاه بحرین را مورد اهتمام قرار می‌دهیم

گروه سیاسی: ناصر کنعانی در اولین نشست خبری خود پس از حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهانشان تصریح کرد: مردم با حضور میلیونی در مراسم تشییع شهدای خدمت حماسه جدیدی خلق کردند. وی از مشارکت کشورها و نمایندگان عالیرتبه کشورهای دیگر در مراسم تشییع این شهدا و پیام‌های آنها برای همدردی با دولت و ملت ایران نیز تشکر و قدردانی کرد.
به گزارش «تجارت»، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس اخبار و اطلاعاتی که من دارم تاکنون دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالیه کشورهای مختلف جهان خطاب به رهبر معظم انقلاب، دولت جمهوری ایران ، سرپرست ریاست جمهوری، سرپرست وزارت خارجه و ... بودیم.

عدم وقفه در ماموریت حمایت موثر از ملت فلسطین و مقاومت
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا در مورد سیاست ایران در حمایت از جبهه مقاومت با توجه به شهادت آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان تغییر ایجاد خواهد شد؟ گفت: به رغم این حادثه، در حمایت موثر ایران از ملت مظلوم فلسطین و جریان مقاومت برای احقاق حقوق‌شان هیچ گونه خلل و وقفه‌ای ایجاد نمی‌شود.
کنعانی تاکید کرد: حمایت از جریان مقاومت و همچنین مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگران، سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که برآمده از مبانی انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات مثبت اخیر پادشاه بحرین در مورد احیای روابط با ایران در دیدار با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما سخنان پادشاه بحرین را شنیدیم و مورد اهتمام قرار می‌دهیم. وی افزود: از ارسال پیام تسلیت و ابراز همدردی پادشاه بحرین و حضور وزیر خارجه این کشور در مراسم تشییع شهیدان خدمت تشکر وقدردانی می‌کنیم.

«تجارت» بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: یکی از اصلی ترین گلوگاه های اقتصاد ایران در بیش از یک دهه گذشته مسیله کم رشدی و یا بی رشدی در اقتصاد بوده است. در دهه 1390 متوسط رشد اقتصادی نزدیک به صفر بوده و در سه سال اخیری هم که از دولت سیزدهم گذشته، اگرچه به رشد های 3 تا 4 درصدی دست یافتیم اما همچنان از هدفگذاری های برنامه هفتم توسعه دچار جاماندگی زیادی بوده ایم. به گزارش «تجارت»، رشد اقتصادی پایدار در هر کشور، به عنوان نماگری از سلامت اقتصاد آن اقتصاد شناخته می شود. به طور کلی، تولید ناخالی داخلی بیانگر کل تولید و یا درآمد موجود در یک جامعه است. در صورتی که میزان تولید کالا‌ها و خدمات اقتصادی یک کشور در یک دوره زمانی نسبت به دوره گذشته افزایش یافته باشد، در آن صورت می‌ توان گفت که آن جامعه دارای رشد اقتصادی بوده است. بر اساس آمارها، رشد اقتصادی ایران در سال جاری به ۳.۳ درصد خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی شده است که نرخ تورم در این سال به رقم ۳۷.۵ درصد برسد. در شرایط تورم دو رقمی و نبود رشد اقتصادی کافی، طبیعتا باید در انتظار رکود تورمی بود. اتفاقی که البته از سال گذشته در اقتصاد کشور تعمیق یافته است. عمق این رکود تا جایی پیش رفته است که حتی میزان استهلاک سرمایه از میزان جذب سرمایه پیشی گرفته است. طبیعتا اولین عامل برای ایجاد رشد اقتصادی سرمایه گذاری داخلی و خارجی است. اتفاقی که به دلیل موانع خارجی مثل تحریم ها و موانع دخلی مثل شرایط نامساعد کسب و کار به طور موثر انجام نشده است. این در شرایطی است که کشور‌های در حال توسعه و اقتصاد‌های نوظهور از در چند سال اخیر توانستند سریع‌ترین رشد‌های اقتصادی را در جهان کسب کنند. اقتصاد‌های نوظهوری مانند چین و هند با توجه به نرخ رشد جمعیت و افزایش نیروی کار ارزان قیمت در آن‌ها و همچنین با اصلاحات اقتصادی انجام گرفته تا حد زیادی توانستند خود را در جمع کشور‌های قدرتمند جهان قرار دهند و سریع‌ترین رشد‌های اقتصادی را داشته باشند. افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بهبود روند تجارت جهانی در این کشور‌ها از جمله دلایل افزایش نرخ رشد اقتصادی آن‌ها است. به طوری که کشور‌های در حال توسعه در ۱۳ سال گذشته به طور متوسط دارای نرخ رشد اقتصادی ۲.۸ درصدی و نرخ رشد درآمد سرانه ۵.۰۷ درصدی بوده است. در واقع در سال‌هایی که میزان نرخ رشد اقتصادی بالاتر بوده است، میزان درآمد سرانه نیز افزایش یافته است.

تصویری از وضعیت اقتصاد کلان
اقتصاد ایران در چند سال اخیر درگیر تورم‌های دو رقمی بوده و شدت تحریم‌ها نیز در این سال‌ها بیشتر شده است. این دو عامل خود از عواملی هستند که منجر به کاهش رشد اقتصادی در کشور شده است. از طرف دیگر، ایران دارای دولت بزرگ است و میزان بالایی از هزینه‌های جاری شامل حقوق و دستمزد را به کارکنان دولتی خود پرداخت می‌کند که این امر باعث می‌شود تا فرصتی برای سرمایه‌گذاری نداشته باشد و از رشد اقتصادی بالا محروم شود. در واقع در سال های گذشته دولت فرصت های لازم را برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها و بخش های توسعه ای که می توانست منجر به رشد اقتصادی بالا شود را عملا از دست داده است. حالا دولت جدید در شرایطی وارد عرصه اداره کشور می شود که مسیله کم رشدی همچنان یکی از دغدغه های جدی اقتصاد ایران است. کارشناسان معتقدند اگر فضای بین المللی در بخش تحریم ها نسبت به ایران بهبود پیدا کند و گشایش های نسبی در مبادلات مالی - تجاری میان ایران و دنیا برقرار شود می توان انتظار داشت که در بلندمدت رشد اقتصادی پایدار به اقتصاد بازگردد. از سوی دیگر این اتفاق باید همزمان با اصلاحات اقتصادی در داخلی و رفع موانع اصلی کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی توامان بشود.

تجارب جهانی
تجربه کشور‌های توسعه یافته و کشور‌های در حال توسعه مانند چین و هند که رشد‌های سریع اقتصادی را در چند سال اخیر داشته‌اند، نشان می‌دهد که افزایش تعداد نیروی کار ماهر و متخصص و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا می‌تواند به افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی کمک شایانی کند. در واقع کشور‌های در حال توسعه با امیزان بالای جمعیت خود توانسته‌اند تعداد زیادی نیروی انسانی را وارد بازار کار نمایند که به سرعت رشد اقتصادی منجر شده است. از سوی دیگر، فروش میزان منابع طبیعی مانند نفت و گاز می‌تواند تا حد زیادی نرخ رشد اقتصادی را افزایش دهد. البته فروش نفت خام در ایران موجب وابستگی زیاد اقتصاد به آن شده که با توجه به شرایط تحریمی کشور مشکلات اقتصادی زیادی را به وجود آورده است. اما بکارگیری منابع طبیعی در صنعت و ورود تکنولوژی به کشور می‌تواند رشد اقتصادی بالایی را برای کشور به ارمغان آورد. از نگاه تحلیلگران IMF، اقتصاد جهانی به‌رغم افزایش معنادار نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی با هدف بازگرداندن ثبات قیمت‌ها، به ‌طور شگفت‌آوری از خود تاب‌آوری نشان داده است. در این گزارش به شرایط اقتصادی خاورمیانه و آسیای مرکزی اشاره شده است. برآورد صندوق بین‌المللی پول آن است که رشد اقتصادی در این منطقه از ۲درصد در سال۲۰۲۳ به ۲.۸درصد در ۲۰۲۴ و ۴.۲درصد در ۲۰۲۵ افزایش پیدا کند. تعدیل ۰.۱ پیش‌بینی IMF نسبت به گزارش ماه ژانویه این نهاد برای رشد تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال جاری به‌دلیل کاهش برآورد رشد اقتصادی ایران ناشی از فعالیت اقتصادی کمتر از انتظار در بخش‌های غیرنفتی و تعدیل برآورد درآمدهای نفتی این کشور بوده است.

سرمقاله

بهرام شکوری
کارشناس معدن و صنایع معدنی

در مورد مصرف سنگ ایران رتبه اول را دارد. چرا که بخش عمده تولید به مصرف داخلی می رسد. در بهترین شرایط تولید سنگ در ایران ۱۵ میلیون تن بوده است که همواره ۹۰ درصد آن در داخل کشور مصرف شده است. تولید سنگ در ترکیه ۱۱ میلیون تن در سال است که بالای ۸۰ درصد آن به صورت فرآوری نشده صادر می شود. ما در حال حاضر بین ۸ تا ۱۲ میلیون تن تولید داریم که اکثر آن در داخل کشور استفاده می شود. ۷۷۰۰ واحد معدنی تعطیل شده اند که ۲۵ درصد این واحدها را واحدهای تولیدکننده سنگ تشکیل می دهند که تعطیل شده اند. این بخش معدن و صنایع معدنی می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود مشروط بر اینکه از این صنعت حمایت شود. از نوآوری های جدید حمایت شود. حمایت از نوآوری های جدید بدین معنا نیست که اعلام شود هر شرکتی که دانش بنیان است وام کم بهره داده می شود. همین اقدام انجام شده است ۱۲ هزار شرکت دانش بنیان تاسیس شده است. بسیاری به وام و امکانات دل بسته اند. اگر این اقدامات را انجام ندهند که خود بخش خصوصی از این دانش بنیان ها حمایت می کند. به نظر می رسد اگر بتوانیم حمایت کنیم به عنوان دولت و بخش خصوصی هم کنسرسیوم های صادراتی تشکیل دهد و توانمندی های خود را به نمایش بگذارد چون برخی اوقات در داخل کشور خارجی های نمی آیند اما باید گفت که داخلی ها هم خودشان را نمی شناسند. باید نمایش توانمندی داخلی هم جدی گرفته شود. یعنی از توانمندی داخلی غافل هستیم و نمی دانیم این سنگ عالی و درجه یک و ماشین آلات را داخلی ها تولید می کنند. یک سری ماشین ساز های خوب در داخل کشور داریم اما همه می خواهند خط کامل را تولید کنند. باید مثل دنیا به این سمت حرکت کنیم که یک برندی ایجاد شود. سوالی که همواره مطرح است این است که چرا فعالان اقتصادی انرژی را رایگان استفاده می کنند. فعالان اقتصادی تاکید دارند که انرژی رایگان نمی خواهند و خواهش ما این است که انرژی را نیز آزاد کنند. حال چه اتفاقی رخ می دهد؟ مگر انرژی که به فعالان اقتصادی داده می شود چقدر است؟ فعالان اقتصادی تاوان اتفاقات دیگر را می دهند. تاکید ما این است که ما را با دنیا هم وزن کنید. مگر در دنیا همه چیز آزاد نیست در ایران هم این کار را انجام دهید. اما دسترسی قعالان اقتصادی را به نوآوری های جدید آزاد کنید. الان ماشین آلت موجود سه برابر ماشین آلات خارجی سوخن مصرف می کند. حالا اگر آزاد شود فعال اقتصادی ماشین آلات با تکنولوژی روز وارد می کند و اگر سوخت کمتر مصرف شود وقتی سوخت را با قیمت آزاد مصرف کنیم باز هم این به نفع تولیدکننده و فعال اقتصادی است. نرخ بهره در دنیا ۴ تا ۵ درصد اما در کشور نرخ بهره بانکی ۴۰ درصد است. چرا در این مورد ما فعالان اقتصادی را با دنیا هم وزن و هم سطح نمی کنند؟ در دنیا محصول را با وان مکس های ۴۰۰ هزار تنی حمل می کنند. در دوره ای ما سنگ آهن را صادر می کردیم ما اینجا بین ۱۸ تا ۲۵ دلار در هر تن محاسبه می کردیم اما چینی ها این محصول را دو دلار می دادند. چون کشتی ۸۰ هزار تنی نمی توانست در عرشه پهلوگیری کند اما در آنجا کشتی های غول پیکر و وان مکس ۴۰۰ هزار تنی محصولات را بار زده و با خود حمل می کند. سیستم حمل و نقل کشور با موج دوم تکنولوژی فعالیت می کند اما در کشورهای پیشرفته با موج چهارم تکنولوژی محصول حمل می شود. در کشور یک خط داریم اما در آن کشورها دو خط دارند. لکوموتیوهای داخلی چند واگن با خود می کشد و در کشورهای پیشرفته چند کیلومتر این واگن ها طول دارند. پس اگر این اقدامات صورت بگیرد هزینه های حمل محصوات و نرخ بهره بانکی مثل تمام دنیا شود و انرژی برق و گاز قطع نشود اما قیمت ها آزاد شود هیچ اشکالی نخواهد بود. اگر می خواهیم به این نقطه دست پیدا کنیم الزامات آن همین موارد است که گفتم. اگر این اقدامات صورت بگیرد صنعت سنگ می تواند ۵ میلیارد دلار صادرات و برای کشور ارزآوری کند.

یادداشت

محمدصادق جوادی حصار
فعال سیاسی اصلاح‌طلب

از منظر جریان مدیریتی حاکم، سیگنال‌هایی که می‌رسد حاکی از ادامه وضع موجود یا یک گزینه مشابه است. برای مثال معاون اول یا فردی مثل او از اردوگاه اصولگرایی رئیس جمهور شود که بتواند برنامه‌های اعلام شده و به جای مانده آقای رئیسی را ادامه داده و در حقیقت دولت ۸ ساله آقای رئیسی را حداقل به ۷ سال و یا در حداکثر ۱۱ سال امتداد دهند. این سیگنال‌هایی است که می بینیم. اما این که نگاه حاکمیت نسبت به ۴ و ۸ سال آینده چه خواهد بود، بستگی به شیوه عمل آن‌ها در انتخابات پیش رو دارد. در واقع اگر آن‌ها تصمیم به مشارکت بیشتر مردم و ایجاد پشتوانه‌های قوی‌تر برای عالی‌ترین مقام اجرایی کشور دارند، حتما باید، روند اجرایی و عملیاتی مسائل کلان کشور را به سمت اشتراک طلبی و مشارکت جویی سوق دهند تا بتوانند با حضور بیشتر مردم و سلایق گسترده‌تر مردم، انتخاباتی رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر را سامان دهند. این انتخابات به شرط بروز چنین شرایطی، می‌تواند منجر به تغییراتی جدی در رویکرد‌های مردم هم شود. اگرچه چشم انداز پیش رو چندان امیدی را نمی‌دهند که مردم به این سرعت تغییر جهت دهند. با توجه به بحران‌های فعلی کشور، از جمله بحران‌های اقتصادی نیز نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که مردم فورا تغییر نظر داده و با ابعاد گسترده‌ای در انتخابات مشارکت داشته باشند. اما این که در آستانه انتخابات، جریان‌های سیاسی اظهار نظر و تحلیل داشته باشند و گزینه‌هایی معرفی کنند و به نقد نظرات ارائه شده بپردازند، امری بدیهی و طبیعی است. نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر جریان اصلاح طلبی به یک گزینه واحد برای حمایت برسد، شورای نگهبان با این گزینه چه برخوردی خواهد کرد. این که جریان اصلاح طلب گزینه‌ای را معرفی کند که بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصد شانس پذیرش داشته باشد، به این معناست که این جریان همچنان بر گزینه تحول آفرینی تاکید دارد؛ بنابراین معتقدم اجماع اصلاح طلبان باید روی گزینه‌ای باشد که دوز اصلاح طلبی بالایی دارد و کاملا شناخته شده است. با گزینه‌هایی که «ماهی صفت» هستند و از دست اصلاح طلبان سر می‌خورند و از جریان اصلاح طلبی به حاشیه می‌روند نباید به میدان بیاییم. این کار، چندان امیدآفرین نخواهد بود؛ بنابراین من تصور می‌کنم که یا اصلاح طلبان به گزینه‌ای نخواهند رسید، یا اگر برسند به گزینه‌ای می‌رسند که کارنامه اصلاح طلبی قابل قبولی داشته باشد و به لحاظ اجتماعی نیز مقبولیت بالایی داشته باشد.

«تجارت» از احتمال افزایش قاچاق گزارش می‌دهد

اخیرا احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های لبنی پاستوریزه ایران در گفتگو با ایلنا خبر داده است که حجم قابل‌توجهی از شیر خام تولیدشده در ایران به شکل شیر خشک قاچاق می‌شود. او در این باره توضیح داده است: قیمت لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم به کاهش تقاضا برای این گروه کالایی انجامیده و سرانه مصرف لبنیات کشور از ۱۳۰ کیلوگرم در سال ۱۳۸۹ به ۵۵ کیلوگرم در زمان حاضر افت کرده است؛ به نظر نمی‌رسد در سال ۱۴۰۳ نیز رویه‌ای متفاوت از آنچه در سال‌های گذشته رقم خورده اتفاق بیفتد. بنا به گفته وی، با کاهش تقاضای داخلی برای لبنیات تولید فرآورده‌های لبنی نیز صورت دیگری به خود گرفته و حجم زیادی از شیر خام تولیدی در کشور را به صنایع تبدیلی و تولید شیر خشک سوق داده است، این در حالیست که صادرات شیر خشک یک نوع خام‌فروشی به شمار می‌آید. ظفری اضافه کرد: بیشتر شیر خشک صنعتی تولیدشده در ایران به پاکستان صادر می‌شود که بخش قابل‌توجهی از صادرات آن از مجاری غیررسمی و به صورت قاچاق صورت می‌گیرد؛ مجموع این اتفاقات به ضرردهی بیشتر واحدهای تولید لبنیات کشور منجر شده و اکنون تنها چند برند مطرح هستند که هنوز به فعالیت ادامه می‌دهند و تولید در دیگر واحدها با حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت ادامه دارد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های لبنی گفت: صادرات قانونی شیر خشک صنعتی باید مدیریت شود تا سالانه از ۵۰۰۰ تن فراتر نرود. با این حال گمرک آماری از صادرات شیر خشک نمی‌دهد. اما ساعتی بعد از انتشار این خبر رضا باکری، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور، این موضوع را رد کرد و در توضیح آن گفت: محصولات لبنی نیاز به سردخانه دارند و امکان قاچاق آنها منتفی است. انجمن صنایع لبنی ایران و انجمن صنایع لبنی پاکستان مذاکراتی با هم داشتند؛ همچنین مکاتباتی هم با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت انجام شده با این هدف که فرآورده‌های لبنی ایران نیز جز پروتکل تجارت ترجیحی دو کشور قرار گیرد. چندسالی است که پدیده قاچاق شیرخشک و در پی آن کمبود در داروخانه‌ها رسانه‌ای می‌شود؛ سال گذشته بود که کمبود شدیدی در بازار شیرخشک به وجود آمد، اما مسئولان تأکید می‌کردند مشکلی در زمینه تولید شیرخشک وجود ندارد و به اندازه نیاز در حال تولید است. در حالی مسئولان زیر بار کمبود شیرخشک نمی‌رفتند که وضعیت کمبود در برخی از استان‌های کشور بغرنج شد و بسیاری از خانواده‌ها که کودکانشان با شیرخشک تغذیه می‌شدند را با مشکل مواجه ساخت. در راستای همین امر دولت تصمیم گرفت که فروش شیر خشک را سهمیه‌بندی کند که بر اساس آن از مهرماه سال گذشته، فروش شیرخشک در داروخانه‌ها مشروط به ارائه کد ملی شد؛ درواقع طرح نظارتی توزیع و فروش شیر خشک با کدملی جهت مقابله با قاچاق و احتکار شیر خشک اجرا شد. اما با این حال این اقدام نیز نتوانست به طورکامل جلوی قاچاق شیرخشک بگیرد چرا که گزارش‌های مختلف منتشر شد که نشان می‌داد برخی از افراد با کارت ملی نوزادان اقدام به سودجویی در این زمینه می‌کنند.

کمبود شیرخشک به‌رغم افزایش تولید
کمبود شیرخشک در سال گذشته در حالی رقم خورد که بنا به گفته، هانی تحویل‌زاده، دبیر انجمن شیر خشک ایران تولید شیر خشک در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 20 درصد رشد داشت. او معتقد است که قیمت‌گذاری دستوری و قیمت پایین شیر خشک، منجر به این شده تا شاهد قاچاق شیرخشک و مصرف آن در جای غیردرست باشیم؛ کمبود در تولید وجود ندارد و حتی آمار از رشد 20 درصدی تولید شیر خشک حکایت دارد؛ اما احتمالاً بخشی از 70 میلیون قوطی شیرخشک تولیدشده در ایران به علت قیمت‌گذاری دستوری سر از بازارهای قاچاق درمی‌آورند.آنطور که وی گفته است: در سال گذشته 1401، بالغ‌بر 70 میلیون قوطی شیر خشک تولید شد، حتی سال گذشته ارز بیشتری گرفتیم و در تامین ارز مشکلی نداشتیم؛ اما با وجود تولید بیشتر همچنان شاهد مازاد تقاضا در بازار هستیم که این نشان از قاچاق شیرخشک به خارج از کشور دارد. در هیچ مقطع زمانی شاهد مصرف 70 میلیون قوطی شیر خشک در کشور نبودیم؛ حتی اویل انقلاب که مصرف شیر خشک به اوج خود رسید، میزان مصرف سالانه 60 میلیون قوطی بود که دلیل آن هم یارانه‌ای بودن شیر خشک شناخته می‌شد. هر زمان کالایی یارانه‌ای می‌شود قطعا مصرف غیرمجاز پیدا می‌کند. حتی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در 7 ماهه ابتدایی سال گذشته، در مجموع ۹۸ میلیون و ۲۰ هزار دلار برای واردات شیرخشک و مواد اولیه آن با ارز ترجیحی تامین شده که این رقم حاکی از رشد ۷۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این بانک پارسال در همین مدت نزدیک به ۴۹ میلیون و ۷۵ هزار دلار برای واردات شیرخشک و مواد اولیه آن ارز تخصیص داده بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال واردات شیرخشک نوزاد نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل با افزایش ۵۰ درصدی به لحاظ ارزشی و ۳۵ درصدی به لحاظ وزنی روبه‌رو بوده‌ است؛ اتریش، امارات‌ متحده‌ عربی، ایرلند، ایتالیا، آلمان، بلژیک، ترکیه، لهستان و هلند کشورهای بودند که طی این بازه زمانی واردات از آنها صورت‌ گرفته اما بیشترین میزان واردات از کشور ترکیه بوده و خبرها حاکی از آن است که علاوه‌ بر واردات در ۶ ماهه نخست سال، بیش از ۶ میلیون قوطی شیرخشک نیز برای ایجاد توازن در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شده است. با توجه به این که در حال حاضر شیرخشک تنها کالایی است که همچنان ارز ترجیحی به مواد اولیه آن تعلق می‌گیرد، به دلیل اختلاف شدید نرخ ارز، قاچاق معکوس در آن روال زیادی دارد. شیر خشک در ایران ده برابر ارزانتر از کشورهایی مثل ترکیه، عراق و افغانستان است که همین امر باعث قاچاق آن می‌شود.

در نخستین نشست کمیته ارزی اتاق ایران مطرح شد

اعضای کمیته ارزی اتاق ایران در اولین نشست این کمیته، با انتقاد از ابلاغ دستورالعمل‌های متعدد و گاهی متناقض در حوزه ارز و تجارت، درخواست کردند که دولت در حال حاضر درباره این مسائل تصمیم جدیدی نگیرد. نخستین نشست کمیته ارزی اتاق ایران از زمان احیا، برگزار و در آن بر لزوم توقف ابلاغ دستورالعمل‌های جدید ارزی و تجاری، تأکید شد. اعضای کمیته ارزی اتاق ایران معتقدند آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که از انتهای سال گذشته و اوایل سال جاری در حوزه ارز و تجارت اتخاذ شدند، متعدد، متنوع و گاهی متناقض و در عمل سدی در برابر حرکت صادرکنندگان و واردکنندگان هستند. متناسب با آنچه در این نشست عنوان شد، اعضا تصمیم گرفتند طی مکاتباتی با مسئولان دولتی، نقطه‌نظرات و پیشنهادهای اجرایی خود را درباره دستورالعمل افزایش صادرات غیرنفتی، بخش‌نامه بانک مرکزی درباره دریافت مابه‌التفاوت ارز به کالاهای واردشده از دی 1401 تا فروردین 1402، دستورالعمل نحوه انجام و تأیید سفارشات، تخصیص و تأمین ارز واحدهای تولیدی و سهمیه ارز سال 1403 و اصلاح آیین‌نامه بازگشت ارز، مطرح کنند. موضوع تدوین نقشه ارزی کشور موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد. به نظر اعضا، تفکر تدوین نقشه ارزی کشور خوب است؛ اما تهیه داده‌ها و سازوکارها بسیار اهمیت دارد. باید متوجه باشیم که چه‌طور قرار است اطلاعات مربوط به میزان ارزبری هر صنعت به طور مجزا محاسبه شود. به اعتقاد اعضای این کمیته، موضوع نقشه ارزی به بررسی دقیق نیاز دارد و باید سازوکار آن تعیین شود. در ابتدای جلسه کیوان کاشفی، رئیس کمیته ارزی و عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به اینکه اولین جلسه کمیته ارزی اتاق ایران با مصوبه جدید هیات‌رئیسه اتاق برگزار شد، گفت: این کمیته در سال ۱۳۹۷ برای نخستین مرتبه در اتاق ایران تشکیل شد و با توجه به چالش‌هایی که در آن زمان وجود داشت بسیار اثرگذار بود. طی یک سال اخیر متوجه شدیم مجدد گرفتاری‌های ارزی بیشتر شده و دردسرهایی برای فعالان اقتصادی به وجود آمده است. بنابراین با هدف ایجاد یک‌صدایی در اتاق ایران درباره موضوع ارز، هیات رئیسه تصمیم گرفتند، کمیته ارزی را احیا کنند. او تصریح کرد: در کمیته ارزی، پیگیری‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود؛ اول بحث سیاست‌های کلی درباره ایرادات شیوه بازگشت ارز، تخصیص‌ها و ... و بخشی از کار، تمرکز روی بخش‌نامه‌ها و جزئیات امر است که از وزارت‌خانه‌ای به وزارت‌خانه دیگر متفاوت خواهد بود. پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز مسئله ارز را یکی از موضوعات اساسی در اقتصاد ایران ارزیابی کرد و احیای این کمیته ارزی را ضروری دانست. بر اساس اظهارات او امروز تا حد زیادی پیشنهادها و دیدگاه‌های ارزی اتاق مشخص و آماده است؛ اما باید دسته‌بندی دقیق و درستی از مبانی مشکلات و راهکارها داشته باشیم و بعد از آن به سراغ بخش‌نامه‌های مربوطه برویم. باید تمام پیشنهادها را هم‌گرا کنیم تا عارضه‌های چندصدایی را کاهش دهیم. عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز معتقد بود باید روی موضوع ارز با فوریت وارد عمل شد و از کمیسیون‌های متناظر درخواست شود که همکاری کنند و نظرات کارشناسی خود را برای تهیه راهکارهای اجرایی ارائه دهند. در ادامه محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران گزارش مختصری از عملکرد کمیته ارزی در سال ۱۳۹۷ ارائه داد و گفت: ارزش و اهمیت این کمیته تا آنجاست که سازمان توسعه تجارت تشکیل آن را به تدریج در اختیار گرفت و سپس به قانون تبدیل شد و همچنان جلسات آن در بانک مرکزی تشکیل می‌شود. کمیته ارزی اتاق ایران هم باید متناظر با همان کمیته که امروز با عنوان کمیته بازگشت ارز شناخته می‌شود، گام بردارد. به باور این فعال اقتصادی دو کار می‌توانیم در این کمیته انجام دهیم، اول اینکه پیشنهاد ارائه دهیم و دوم درباره مصوباتی که قرار است از طرف کمیته بازگشت ارز اتخاذ شود، نظر دهیم. در ادامه محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز تأکید کرد: امروز فقط بحث روی دستورالعمل‌های ارزی نیست چراکه به طور کلی نگاه کشور نسبت به ارز در حال تغییر است. این اعتقاد وجود دارد که باید برای تصمیم‌گیری درباره ارز و تخصیص آن ابتدا بدانیم در هر صنعتی میزان ارزبری چقدر است؟ در واقع دولت دنبال ترسیم نقشه ارزی برای کشور است. او ادامه داد: دولت پیگیر این موضوع است که بداند هر صنعت از چه ارزی می‌تواند استفاده کند. برای مثال صنعت شیرینی و شکلات باید ارز صادراتی خود را مورد استفاده قرار دهد و از ارز نفتی، سهمی نبرد. بر اساس اظهارات رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، پیش‌بینی می‌شود شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود پس باید نقشه ذهنی دولت را بهتر درک کنیم تا در کمیته ارزی اتاق بهترین پیشنهادها و راهکارها را ارائه دهیم. امروز به نظر می‌رسد چیزی که ظرف ۶۰ تا ۷۰ سال گذشته شکل گرفته، در حال تغییر است و باید در این مسیر به دولت کمک کنیم. قاسمی از بررسی و تدوین سند استراتژی توسعه صنعتی که از ابتدای سال در دستورکار قرار گرفته بود، خبر داد و گفت: این بحث در حال نهایی شدن است و به زودی موضوع جدیدی در دستور قرار می‌گیرد که سند پشتیبان و عملیاتی آن خواهد بود. در سند پشتیبان، نقشه تجاری و ارزی کشور مدنظر است.

اسپانیا، نروژ و ایرلند امروز کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

گروه جهان: چهارشنبه گذشته کشورهای ایرلند، اسپانیا و نروژ تعهد دادند که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند، اقدام تاریخی که موجب انزوای بیشتر رژیم صهیونیستی در جهان پس از گذشت بیش از هفت ماه از حملات ویرانگر این رژیم علیه نوار غزه خواهد شد. در جدیدترین گام، وزیر خارجه نروژ سند به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تقدیم نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین کرد. در این راستا وزرای خارجه اسپانیا، ایرلند و نروژ در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند امروز کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.
به گزارش «تجارت»، «اسپن بارت ایده» وزیر خارجه نروژ در جدیدترین اقدامی که در راستای به رسمیت شناختن کشور فلسطین انجام شده، سندی را تقدیم «محمد مصطفی» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین کرد که در آن آمده است این تصمیم از فردا سه‌شنبه ۲۸ مه جاری وارد فاز اجرایی خواهد شد. این وزیر نروژی سند یاد شده را در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک در حضور وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا و جمعی از دیگر مسؤولان عالی رتبه اروپایی که برای جلب حمایت از فلسطینی‌ها نشستی با یکدیگر داشتند، به نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تقدیم کرد.

به رسمیت شناختن استقلال فلسطین برای جلوگیری از تشدید جنگ
این اقدام تنها ۲ روز پس از دستور دادگاه عالی سازمان ملل به رژیم صهیونیستی برای توقف فوری حمله نظامی‌اش به شهر رفح در جنوب نوار غزه انجام شد. وزیر خارجه نروژ دیروز -دوشنبه- نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتایان ایرلندی و اسپانیایی خود اظهار کرد: نروژ کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و این تصمیم را فردا اجرایی خواهد کرد. بارت ایده در ادامه گفت: ما کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم چراکه اکنون زمان مناسب برای چنین کاری است، به رسمیت شناختن کشور فلسطین بخشی از راهی است که هدف از آن رسیدن به یک روند صلح در خاورمیانه است. وزیر خارجه نروژ افزود: ما شاهد خشونتی غیرقابل توجیه و تداوم چرخه خشونت در غزه و کرانه باختری هستیم و می‌بینیم که توقف این چرخه با تشکیل کشور فلسطین ممکن است. او افزود: در تلاش هستیم طرح صلحی را تنظیم کنیم که خواسته‌های فلسطینی‌ها را محقق کنند و اکنون باید در غزه آتش‌بس برقرار شود. این وزیر نروژی در ادامه گفت: کشورهای اروپایی دیگری نیز در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند و امیدوارم که آنها نیز همین اقدام ما را در پیش بگیرند. بارت ایده همچنین گفت: تداوم جنگ اسرائیل در غزه ناقض حکم دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان عالی‌ترین دادگاه جهان است.

اروپا در اندیشه تحریم رژیم اسرائیل
در سطحی دیگر، وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا تهدید کردند که در صورت ادامه نقض قوانین بین‌المللی و بشردوستانه، تحریم‌هایی را علیه اسرائیل وضع خواهند کرد. تانیا وایون وزیر امور خارجه اسلوونی در بیانیه‌ای پیش از نشست وزرای خارجه ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد: «اگر تجاوزات اسرائیل ادامه پیدا کند، ما به‌عنوان اتحادیه اروپا باید یک واکنش متحد قاطع از جمله اعمال تحریم‌ها را اتخاذ کنیم.» «خوزه مانوئل آلبارز» وزیر خارجه اسپانیا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: تمام حکم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری برای همه طرف‌ها الزام‌آور است و اسرائیل باید عملیاتش را در رفح متوقف کند. او گفت: بمباران رفح بعد از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری اتفاق افتاد و ما باید از قوانین بین‌المللی دفاع کنیم. این وزیر اسپانیایی افزود: باید آتش‌بسی فوری در غزه برقرار شده و کمک‌های بشردوستانه ارسال شود. آلبارز اعلام کرد: فردا (سه‌شنبه) همراه با نروژ و ایرلند به رسمیت شناختن کشور فلسطین را اعلام خواهیم کرد. او در ادامه نیز گفت: از دیگر وزرای کشورهای اروپا درخواست خواهیم کرد از عملکرد دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند. خوزه مانوئل آلبارز نیز گفت که از ۲۶ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد که به طور رسمی از دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند و اقداماتی را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که اسرائیل به تصمیمات دادگاه احترام می‌گذارد. وی افزود: «اگر اسرائیل برخلاف نظر دادگاه به اقدامات خود ادامه دهد، ما تلاش خواهیم کرد اقدامات صحیح را برای اجرای حکم دیوان اتخاذ کنیم.» «مایکل مارتین» وزیر خارجه ایرلند نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک ضمن محکوم کردن حمله به اردوگاه پناهجویان در رفح، آن را به منزله نقض حکم دیوان بین‌المللی دادگستری دانست و گفت: از اسرائیل می‌خواهیم عملیات نظامی خود را در رفح متوقف کند. او تاکید کرد: ما باید از عملکرد و استقلال دیوان بین‌المللی دادگستری و دادگاه کیفری بین‌المللی دفاع کنیم.

سازمان رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی:

سازمان رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گزارش داد که سیستم امنیتی این رژیم معتقد است می‌توان با درخواست حماس برای آتش‌بس در نوار غزه به عنوان بخشی از معامله تبادل اسرا تعامل کرد. این سازمان اشاره کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر حکومت اشغالگر پیش از آغاز نشست کابینه جنگ تاکید کرده بود که با پایان دادن به جنگ در غزه موافقت نخواهد کرد. گیلی کوهن، خبرنگار سیاسی شبکه «کان» نیز فاش کرد که رهبران امنیتی و نظامی اسرائیل در اتاق‌های بسته برای توقف جنگ غزه باچارچوب دستیابی به توافق جامع با جنبش حماس موافق هستند. اما روزنامه «یسرائیل هیوم» در شماره روز یکشنبه خود از وجود اختلافات در محافل امنیتی و نظامی تل‌آویو در مورد نقش فشار نظامی بر جنبش حماس در تسریع دستیابی به توافق تبادل اسیران خبر داد. یوآو لیمور، مفسر نظامی این روزنامه خاطرنشان کرد که در حالی که فرماندهان نظامی و امنیتی معتقدند فشار نظامی می‌تواند به بهبود شانس دستیابی به توافق کمک کند، فرماندهان دیگر هشدار می‌دهند که ادامه فشار نظامی می‌تواند به طور خاص به کشته شدن اسرای اسرائیلی منجر شود. در این راستا کانال ۱۲ عبری زبان به نقل از سرلشکر ذخیره نیتزان آلون، مسؤول مذاکرات برای بازگشت اسیران صهیونیست خبر داد: «ما ناامید هستیم و هیچ معامله‌ای با ترکیب این دولت انجام نخواهد شد.» نیتزان آلون نارضایتی خود را از دولت بنیامین نتانیاهو ابراز و تاکید کرد که با حضور این دولت توافقی برای تبادل اسرا انجام نخواهد شد. بر اساس آنچه شبکه ۱۲ عبری گزارش داد آلون هفته گذشته در گفت‌وگویی پشت درهای بسته با افسران مسؤول پیگیری شرایط اسیران و خانواده‌های آنها گفت: «ما هیچ معامله‌ای در سایه این دولت نخواهیم داشت.» آلون افزود: «معامله‌ای که من برای آن تلاش می‌کنم شامل بازگشت تدریجی همه اسیران می‌شود.» وی تصریح کرد: حماس اصرار کرد که این توافق شامل توقف جنگ نیز شود و به نخست وزیر این پیام را دادیم که امکان بازگشت به جنگ در هر لحظه وجود دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز به کار مجلس دوازدهم، شکل‌گیری یک مجلس تراز را در گرو تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و رفتار جمعی صحیح و صبورانه در داخل قوه مقننه دانستند و تاکید کردند: مجلس باید همواره آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. رهبر انقلاب اسلامی همچنین جذب دل‌های مردم و سپاس بیدریغ آنها به واسطه خدمت به مردم و عمل صالح را مشمول پاداش الهی دانستند و خاطر نشان کردند: تشییع چند میلیونی رئیس جمهور فقید و همراهان عزیزش نمونه‌ای از این پاداش الهی است.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد المصطفی و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فی الارضین.
اکنون که دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی مانند همیشه در موعد مقرّر و بی‌تأخیر آغاز میشود، جبهه‌ی خشوع به درگاه خداوند عزیز و حکیم میسایم و استمرار و استحکام مردم‌سالاری دینی را که هدیه‌ی بزرگ الهی به ملّت ایران است، سپاس میگویم.
هر مجلس جدید میتواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه‌ی ملّت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفَس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را میرساند که خانه‌ی ملّت، با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیّت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد.
بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّه‌ی مقنّنه، به تحقّق همه‌ی ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت. نکته‌ای که همواره بر آن تأکید میکنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همّتها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است. نکته‌ی دیگر درباره‌ی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ی عملکرد خویش بدانند.
نکته‌ی بعدی مربوط به التزامات اخلاقی است. سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل میدهد، در عرصه‌ی چالشهای سیاسی و رقابتهای مشروع، اهمّیّت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت، قیمت اصلی خود را آشکار میسازد. شهیدان پرواز اردیبهشت -که اکنون سراسر کشور داغدار آنها است- یکی از خصوصیّاتشان رعایت فضیلت‌های اخلاقی بود. مراقبت از خویش در این زمینه را باید جدّی گرفت.
نکته‌ی آخر یادآوریِ این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نماینده‌ی همه‌ی ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تأمین منافع ملّی است. پیگیری مسائل حوزه‌ی انتخابیّه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرحهای آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حدّ طاقت بودجه‌ی عمرانی پرهیز شود.
برادران و خواهران گرامی! کار با نیّت خدمت به مردم، عمل صالح و حسنه‌ی مأجور الهی است و خدای شاکر علیم، در دنیا و آخرت به آن پاداش خواهد داد. جذب دلهای مردم و سپاس بی‌دریغ آنان یکی از پاداشهای الهی در دنیا است و تشییع چندین‌میلیونی رئیس‌جمهور فقید و همراهان عزیزش نمونه‌ای از این پاداش الهی است. مردم وفادار و هوشیار در شهرهای مختلف، با گل‌باران و اشک‌باران این پیکرهای پاک، یاد شهیدان دهه‌ی ۶۰ را برای نسل جدید کشور زنده کردند و در عمل، به هزاران دروغ و تهمت و شایعه پاسخ دادند. رحمت و درود خدا بر آنان!
در پایان لازم میدانم از نمایندگان محترم دوره‌ی یازدهم، بویژه رئیس پُرتلاش و هیئت‌رئیسه‌ی فعّال آن، تشکّر کنم.
والسّلام‌علیکم‌ورحمةالله
سیّدعلی خامنه‌ای
 ۶ خرداد ۱۴۰۳

نماینده اصالتا فلسطینی‌تبار در کنگره آمریکا اعلام کرد حامیان فلسطین باعث خواهند شد دولت جو بایدن و قانونگذاران کنگره در انتخابات پیش رو به خاطر حمایتشان از رژیم صهیونیستی هزینه بدهند. «رشیده طلیب» نماینده فلسطینی‌تبار کنگره آمریکا در «کنفرانس مردمی برای فلسطین» که در دیترویت برگزار شد، اظهار کرد: «این فضاحت‌بار است که دولت جو بایدن و همکاران من در کنگره، دانشجویان معترض ضد اسرائیل و حامی فلسطین را صرف‌نظر از قومیت یا مذهبشان، به خاطر اعتراضاتشان در راستای حمایت از جان انسان‌ها در پردیس‌های دانشگاهی بدنام می‌سازند. این یک کار بزدلانه است. اما ما در انتخابات ماه نوامبر این موضوع را فراموش نخواهیم کرد.»
در این کنفرانس سخنران‌هایی وابسته به جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز سخنرانی کردند و شرکت‌کنندگان در آن از «مقاومت» علیه رژیم صهیونیستی و عملیات هفتم اکتبر «طوفان الاقصی» توسط حماس علیه این رژیم حمایت کردند. بسیاری از حامیان فلسطین که در این کنفرانس شرکت کردند در زمان انتخابات مقدماتی حزب دموکرات کارزارهایی به راه انداختند تا از رای‌دهندگان بخواهند در این انتخابات به منظور اعلام اعتراض خود به حمایت‌های بایدن از رژیم صهیونیستی به گزینه «غیرمتعهد» رای بدهند اما آنها هم‌اکنون درباره اینکه در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ به منظور اعلام مخالفتشان با بایدن، به رقیبش یعنی دونالد ترامپ رای می‌دهند، صحبتی نکرده‌اند. برخی از این معترضان ممکن است انتخابات ماه نوامبر که احتمالا یک رقابت بسیار نزدیک بین ترامپ و بایدن را رقم خواهد زد، به کلی تحریم کنند.
رشیده طلیب یک دموکرات است و صحبت‌های اخیر او برخی از مخاطبان را دچار این ابهام کرده که آیا از بابت نارضایتی از بایدن، به بازگشت ترامپ به ریاست جمهوری راضی خواهد شد یا خیر. رشیده طلیب خطاب به مخاطبانش که او را در کنفرانس یکشنبه تشویق می‌کردند، گفت: «جناب رئیس جمهور بایدن، امیدوارم صدای ما را واضح و بلند بشنوید. حمله به اقتدار دیوان بین‌المللی کیفری و مداخله در فرآیندهای قانونی چیزی نیست به جز این که شما تلاش دارید جلوی پاسخگو شدن نتانیاهوی دیوانه طرفدار نسل‌کشی و مقام‌های ارشد اسرائیل را به خاطر جنایاتشان علیه بشریت بگیرید.» این سیاستمدار سرشناس آمریکایی با ابراز تاسف نسبت به حمایت بایدن از عرضه کمک‌های نظامی به رژیم صهیونیستی گفت: «شما حامی او هستید.» او بایدن و قانونگذاران آمریکایی را به این خاطر که از تحصن‌های حامیان فلسطین در دانشگاه‌ها بیشتر از صحنه‌های جنایات در غزه خشمگین و ناراحت می‌شوند، محکوم کرد.