امیدواریم گفت‌وگوهای ایران و اردن به ثمر برسد

ولیعهد اردن با بیان اینکه همه کشورهای عربی خواهان روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران هستند، ابراز امیدواری کرد که گفت وگوهای جاری بین امان و تهران به ثمر برسد. «الحسین بن عبدالله الثانی» در گفت وگو با شبکه سعودی العربیه به نزدیکی روابط بین ایران و برخی کشورهای عربی اشاره کرد و افزود: ما در اردن همواره به دنبال کاهش تنش در منطقه هستیم و ما و همه کشورهای عربی، خواهان روابط حسنه با ایران بر اساس اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور دیگران هستیم. وی افزود: اگر می خواهیم روابط درستی داشته باشیم، باید به همه عوامل تنش رسیدگی و آن را حل و فصل کنیم. ولیعهد اردن تصریح کرد: گفت وگوی اردنی - ایرانی درباره همه مسائل وجود دارد و امیدواریم انشاءالله به ثمر برسد، اما برای من اولویت این است که اردن به میدانی برای جنگی منطقه ای تبدیل نشود. وی درباره اوضاع منطقه نیز تصریح کرد: مسئله فلسطین مسئله ما است و باوجود هزینه های سیاسی و اقتصادی که در این زمینه می پردازیم، به وظیفه خود در قبال ملت فلسطین عمل می کنیم.

 

شهید امیرعبداللهیان بازوی عملیاتی آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی بود

سخنگوی دولت گفت که یک هم آوایی خوب بین دیپلماسی و میدان که قبلا یک بحران بود در دولت آقای رئیسی و در دوران اقای امیرعبداللهیان در امتداد و مقوم هم قرار گرفتند. علی بهادری جهرمی در سخنانی در مراسم یادبود استاد شهید امیرعبداللهیان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه تهران اظهار کرد: روحیه اخلاقی و مردمی و سادگی و بی آلایشی اقای رییسی را مردم بیشتر دیدند و اگر می‌خواستیم در کنار ایشان کسی را قرار دهیم اقای امیرعبداللهیان بودند. ایشان به شدت متواضع و اخلاق‌مدار بودند. در حوزه سخنگویی و هم در دفتر دولت ایشان را می‌دیدیم و در تماس بودیم. ایشان بسیار با ادب و مبادی آداب بودند و خیلی وقت‌ها اول پیامک می فرستادند که امکان صحبت دارید. در روند کار و همکاری بسیار آداب‌مند بودند و انسان خجالت‌زده می‌شد. وی گفت بازوی عملیاتی آقای رئیسی و دولت در حوزه سیاست خارجی آقای امیرعبداللهیان بودند که بسبار پر کار بودند و در حوزه کاری خودشان هم در عین رعایت ادب و اخلاق بسیار مقتدرانه برخورد می‌کردند. در عملکرد ایشان و روش کارشان این اقتدار را می دیدید.

تسلیت رهبر انقلاب به سیدحسن نصرالله
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت مادر گرامی حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
حضور مبارک مجاهد بزرگ جناب حجة‌الاسلام و المسلمین حاج سید حسن نصرالله رهبر مقاومت لبنان دامت برکاتُه
سلام علیکم
درگذشت مادر گرامیتان را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. در کرامت آن مرحومه همین بس که سید نستوه مقاومت، برخاسته از دامن پاک اوست. رضوان و رحمت خدا بر او، و سلام و برکات الهی برشما و یاران مبارزتان در جبهه‌ی بزرگ مقاومت.
سیدعلی خامنه‌ای

پیرمحمد ملازهی درگذشت
پیرمحمد ملازهی از کارشناسان با سابقه کشور در مباحث سیاسی، ژئوپلیتیک منطقه، خاورمیانه و افغانستان و پاکستان در سن 77 سالگی درگذشت. پیرمحمد ملازهی کارشناس با سابقه کشور در مسائل افغانستان و پاکستان، یکشنبه‌شب در بیمارستان توس تهران درگذشت. ملازهی در سال ۱۳۲۵ در روستای پسکوه شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان متولد شد. پس از سپری کردن تحصیلات اولیه در سراوان برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان وارد زاهدان شد. سپس با قبولی در دانشگاه وارد تهران شد و بعداز ایفای وظیفه در وزارت کشاورزی، آموزش و پرورش و صداوسیما در نهایت به عنوان کارشناس در صداوسیما ایفای وظیفه کرد. ملازهی پنجاه سال به عنوان کارشناس مسائل خاورمیانه، افغانستان و پاکستان در صداوسیما فعالیت کرد. او مصاحبه ها و مقالات پرشماری در مورد تحولات افغانستان، پاکستان و منطقه با رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در کارنامه خود دارد. پیرمحمدملازهی به عنوان تحلیلگر شرق آسیا فعالیت رسانه‌ای خود را با کار در مجله زنجانی در سال ۱۳۴۶ در تهران آغاز کرد. روزنامه تجارت درگذشت این کارشناس برجسته را تسلیت می‌گوید.

پاسخ قابل تامل علی لاریجانی به احتمال کاندیداتوری‌اش
لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد. علی لاریجانی در حاشیه مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم که صبح امروز (دوشنبه) به صورت رسمی و با حضور جمعی از مقامات لشکری و کشوری برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ببینیم. وی در ادامه در پاسخ به سووال دیگری در خصوص اینکه با توجه به شرایط کنونی، مجلس دوازدهم چه اولویتی را باید مدنظر قرار دهد، گفت: مجلس دوازدهم تشخیص خوبی برای آینده کاری خود خواهند داشت؛ زیرا افراد نخبه و خوبی از جریان‌های مختلف در مجلس حضور دارند و آگاه هستند. وی افزود: با توجه به شرایط فعلی، اگر سیاست‌های کلی که درباره قانونگذاری تدوین و توسط رهبری ابلاغ شده و مجموعه نسبتا کاملی است، مبنا قرار دهند؛ برای آینده کشور خوب است.

شهید رئیسی و امیرعبداللهیان سرمایه‌ای ارزشمند برای جهان اسلام بودند
سرپرست ریاست جمهوری، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران را سرمایه‌ای ارزشمند برای جهان اسلام دانست و افزود: گر چه فقدان این دو شخصیت بزرگوار سخت است، اما ایران همچنان در عمل به راهبرد رئیس جمهور فقید در تقویت همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای اسلامی و همسو مصمم است. محمد مخبر پیش از ظهر دیروز دوشنبه در دیدار «مالک جالو» رئیس مجلس ملی مالی، با تشکر از ابراز همدردی و همبستگی دولت و مردم این کشور با دولت و ملت ایران، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران را سرمایه‌ای ارزشمند برای جهان اسلام دانست و افزود: گر چه فقدان این دو شخصیت بزرگوار سخت است، اما جمهوری اسلامی ایران همچنان در عمل به راهبرد رئیس جمهور فقید در گسترش و تقویت ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای اسلامی و همسو مصمم است.

نیروی زمینی سپاه به پهپادهای امدادرسان مجهز می‌شود
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: پهپادهای ما باید بتوانند در صحنه به نیروهای حاضر در میدان کمک کند و استفاده از توان بالگردی هوانیروز سپاه در حوزه جابجایی مجروح نیز در دستور کار قرار دارد. سردار محمد پاکپور در آغاز سومین مسابقات « طب رزم شمس ۳» نیروی زمینی سپاه با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش، گفت: این یک حادثه بسیار سنگین برای نظام و کشور بود، ولی حضور باشکوه مردم در بدرقه و تشییع پیکرهای شهدای خدمت باردیگر فضای کشور را معطر کرد.

۱۰۰ درصد ویزای حج ایرانی‌ها صادر شد
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ۱۰۰ درصد ویزای حج زائران ایرانی از سوی عربستان صادر شده است. امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از ایران در حج تمتع شرکت می‌کنند. سیدعباس حسینی در جلسه ستاد مکه اظهار کرد: ۱۰۰درصد روادید سهمیه حج تخصیص‌یافته به ایران صادر شده است و هیچ مشکلی در این‌باره وجود ندارد. به گفته او، ۳۸ درصد پروازهای زائران ایرانی وارد عربستان شده‌اند که بیشتر پروازها به مقصد فرودگاه مدینه بوده و پروازهای فرودگاه جده نیز در حال انجام است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

مجلس دوازهم در شرایط حساس سیاسی ایران آغاز به کار کرد

گروه سیاسی: در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ انقلاب دیروز –دوشنبه- 7 خرداد، مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با حضور منتخبان جدید مردم و جمعی از میهمانان متشکل از مقامات سابق و کنونی کشور برگزار شد. آغاز به کار مجلس بعد از حادثه تلخ شهادت رئیس‌جمهور و همراهان با حساسیت ویژه همراه است. در دورن مجلس نیز رقابت جریان‌های اصولگرا به عنوان طیف غالب مجلس برای کسب کرسی ریاست پارستور بر حساسیت هر چه بیشتر ماجرا افزوده است. بنابراین به نظر می‌رسد نمایندگان منتخب مردمی در مجلس دوازدهم با مسئولیتی بسیار سنگین مواجه خواهند بود.
به گزارش «تجارت»، صبح دیروز، بعد از استقرار هیات رئیسه سنی مجلس دوازدهم متشکل از علاءالدین بروجردی رئیس سنی و عباس قدرتی و عبدالحسین همتی به عنوان دبیران هیات رئیسه سنی، زنگ رسمی اولین جلسه مجلس دوازدهم نواخته شد. این جلسه، نخستین جلسه صحن دوازدهمین دوره شورای اسلامی بود که با دستور کار مراسم افتتاحیه (قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس، مراسم تحلیف نمایندگان، گزارش معاون اجرایی مجلس، نطق رئیس سنی مجلس، گزارش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور، سخنرانی محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری) و همچنین اقتراع شعب پانزده‌گانه بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار شد.

پیام رهبر انقلاب برای افتتاحیه مجلس دوازدهم
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، پیامی صادر کردند. متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که صبح امروز توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمّدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین افتتاحیه دوره جدید مجلس شورای اسلامی قرائت شد، به شرح زیر است:
اکنون که دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی مانند همیشه در موعد مقرّر و بی‌تأخیر آغاز میشود، جبهه‌ی خشوع به درگاه خداوند عزیز و حکیم میسایم و استمرار و استحکام مردم‌سالاری دینی را که هدیه‌ی بزرگ الهی به ملّت ایران است، سپاس میگویم.
هر مجلس جدید میتواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه‌ی ملّت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفَس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را میرساند که خانه‌ی ملّت، با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیّت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد. بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّه‌ی مقنّنه، به تحقّق همه‌ی ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت. نکته‌ای که همواره بر آن تأکید میکنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همّتها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است. نکته‌ی دیگر درباره‌ی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ی عملکرد خویش بدانند. نکته‌ی بعدی مربوط به التزامات اخلاقی است. سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل میدهد، در عرصه‌ی چالشهای سیاسی و رقابتهای مشروع، اهمّیّت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت، قیمت اصلی خود را آشکار میسازد. شهیدان پرواز اردیبهشت -که اکنون سراسر کشور داغدار آنها است- یکی از خصوصیّاتشان رعایت فضیلت‌های اخلاقی بود. مراقبت از خویش در این زمینه را باید جدّی گرفت.نکته‌ی آخر یادآوریِ این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نماینده‌ی همه‌ی ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تأمین منافع ملّی است. پیگیری مسائل حوزه‌ی انتخابیّه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرحهای آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حدّ طاقت بودجه‌ی عمرانی پرهیز شود. برادران و خواهران گرامی! کار با نیّت خدمت به مردم، عمل صالح و حسنه‌ی مأجور الهی است و خدای شاکر علیم، در دنیا و آخرت به آن پاداش خواهد داد. جذب دلهای مردم و سپاس بی‌دریغ آنان یکی از پاداشهای الهی در دنیا است و تشییع چندین‌میلیونی رئیس‌جمهور فقید و همراهان عزیزش نمونه‌ای از این پاداش الهی است. مردم وفادار و هوشیار در شهرهای مختلف، با گل‌باران و اشک‌باران این پیکرهای پاک، یاد شهیدان دهه‌ی ۶۰ را برای نسل جدید کشور زنده کردند و در عمل، به هزاران دروغ و تهمت و شایعه پاسخ دادند. رحمت و درود خدا بر آنان! در پایان لازم میدانم از نمایندگان محترم دوره‌ی یازدهم، بویژه رئیس پُرتلاش و هیئت‌رئیسه‌ی فعّال آن، تشکّر کنم.
والسّلام‌علیکم‌ورحمةالله
سیّدعلی خامنه‌ای

منتخبان سوگند یاد کردند
منتخبان مجلس دوازدهم در اولین جلسه رسمی این دوره مجلس سوگند یاد کردند. متن سوگندنامه منتخبان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاحیه مجلس، مطابق اصل ۶۷ قانون اساسی و در اجرای ماده ۳ آیین نامه داخلی توسط علاء الدین بروجردی رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس قرائت شد و نمایندگان به صورت ایستاده آن را تکرار کردند. متن این سوگندنامه به شرح زیر است: من در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین از ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم. از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، ‌استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.» منتخبان مجلس یازدهم پس از انجام مراسم تحلیف سوگندنامه را امضاء کردند. رئیس سنی مجلس دوازدهم، پیش از قرائت متن سوگندنامه اعلام کرد که نمایندگان اقلیت های دینی به کتاب آسمانی‌شان سوگند یاد می کنند.

میهمانان ویژه مراسم افتتاحیه
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به همراه اعضای کابینه دولت سیزدهم، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی یادگار امام، سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح،احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، احمد رضا رادان فرمانده نیروی انتظامی، حجت الاسلام علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، امیردریار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیردریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیرخلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، سرلشکر پاسدار رحیم صفوی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری، اعضای شورای نگهبان، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، روسای مجالس گذشته؛ علی اکبر ناطق نوری، غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به همراه تعداد دیگری از اعضای شورای شهر، منتظری رئیس دیوان عالی کشور، جمعی از مقامات لشکری و کشوری دستگاه‌های اجرایی، علیرضا زاکانی شهردار تهران سفرای کشورها مختلف در تهران، جمعی از خانواده شهدای مدافع امنیت و مدافع حرم و دفاع مقدس از دیگر حاضران و مدعوین مراسم افتتاحیه مجلس بودند.

گزارش «تجارت» از ابعاد اهمیت سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران:

گروه سیاسی: در شرایطی که در چند روز گذشته گزارش‌هایی پیرامون انجام مذاکرات مخفی میان ایران و آمریکا مطرح شده، دیروز دوشنبه «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان به تهران سفر کرد. کشور عمان از دیرباز به عنوان یکی از میانجی‌های اصلی در بحث مذاکرات ایران با غرب شناخته شده است. همین امر موجب شده که در مقطع کنونی بیش از هر زمان دیگری این فضیه مطرح شود که احتمالا نماینده وزارت خارجه دولت عمان حامل پیام مهمی برای ایران است و شاید در آینده نزدیک نیز تغییری بزرگ در معادلات و روابط ایران با واشنگتن صورت بگیرد.
به گزارش «تجارت»، دیروز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: وزیر خارجه عمان به منظور ابراز همدردی با دولت و ملت ایران در پی شهادت آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان و همراهانشان به تهران سفر کرده است. وزیر خارجه عمان علاوه بر دیدار با علی باقری، سرپرست وزارت خارجه با محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری نیز دیدار و رایزنی کند.
تاکید ایران بر پیوند دوستانه و ناگسستنی با همسایگان
سرپرست وزارت خارجه در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه عمان تاکید کرد که ۲ کشور برای تلاش‌های بیشتر، جدی‌تر و مستمرتر برای توقف جنایت‌ها در غزه اتفاق نظر دارند. علی باقری در این نشست با بیان اینکه یکی از محورهای رایزنی دیروز (دوشنبه) با وزیر خارجه عمان در ارتباط با موضوع غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بود، گفت: هر ۲ طرف بر این موضوع اتفاق نظر داشتیم که باید تلاش‌های بیشتر، جدی‌تر و مستمرتری برای توقف این جنایت‌ها انجام دهیم و برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم غزه تلاش‌های جدی‌تری انجام شود. علی باقری تصریح کرد: در این مسیر ایران و عمان مانند دیگر عرصه‌ها همکاری‌های جدی خواهند داشت. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست مشترک با « بدر بن احمد البوسعیدی» با تشکر از وزیر خارجه عمان برای ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و همچنین حضور هیات عمانی در مراسم تشییع و گرامی‌داشت یاد شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان و دیگر همراهانشان در چهارشنبه هفته گذشته تصریح کرد: دوستان عمانی نشان دادند که دوستان پایدار و و برادران صمیمی برای مردم و دولت ایران هستند و ما در ایران قدردان این نوع نگاه و رویکرد برادران عمانی خود هستیم. وی با بیان اینکه ما امروز در مسیر تحکیم پیوندهای دوستی، برادری و ارتقای همکاری‌های چند جانبه با همسایگان هستیم، خاطر نشان کرد: اراده ما بر این است که هیچ حفره و گسستی در پیوند دوستانه با همسایگان وجود نداشته باشد و تلاش جدی داریم که در مسیر درست منطقه امن با همکاری همه کشورهای منطقه حرکت کنیم و این مسیر را دنبال کنیم. ابتکار دولت آیت‌الله رئیسی در تحکیم پیوندهای دوستی و همکاری بین همسایگان دستاورد بزرگی برای ملت ایران است

تشریح اهداف سفر از سوی وزیر خارجه عمان
در سطحی دیگر، وزیر خارجه عمان در نشست مطبوعاتی مشترک با سرپرست وزارت خارجه اظهار امیدواری کرد که روابط کشورش با ایران بیش از بیش گسترش پیدا کند. «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در این نشست مطبوعاتی با ابراز همدردی با دولت و ملت ایران گفت : برای ابراز تسلیت و همدردی با ملت ایران و ادامه رایزنی‌ها بین دو کشور به تهران سفر کرده‌ام. وی افزود : روابط ایران و عمان رو به رشد است و ان‌شاءالله این روابط بیش از بیش گسترش پیدا می‌کند. وزیر خارجه عمان همچنین گفت: در دیدارش با علی باقری در مورد پرونده‌های موجود بین ۲ کشور و همچنین موضوع فلسطین و دیگر مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو کردیم.

کنعانی: سخنان پادشاه بحرین را مورد اهتمام قرار می‌دهیم

گروه سیاسی: ناصر کنعانی در اولین نشست خبری خود پس از حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهانشان تصریح کرد: مردم با حضور میلیونی در مراسم تشییع شهدای خدمت حماسه جدیدی خلق کردند. وی از مشارکت کشورها و نمایندگان عالیرتبه کشورهای دیگر در مراسم تشییع این شهدا و پیام‌های آنها برای همدردی با دولت و ملت ایران نیز تشکر و قدردانی کرد.
به گزارش «تجارت»، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس اخبار و اطلاعاتی که من دارم تاکنون دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالیه کشورهای مختلف جهان خطاب به رهبر معظم انقلاب، دولت جمهوری ایران ، سرپرست ریاست جمهوری، سرپرست وزارت خارجه و ... بودیم.

عدم وقفه در ماموریت حمایت موثر از ملت فلسطین و مقاومت
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا در مورد سیاست ایران در حمایت از جبهه مقاومت با توجه به شهادت آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان تغییر ایجاد خواهد شد؟ گفت: به رغم این حادثه، در حمایت موثر ایران از ملت مظلوم فلسطین و جریان مقاومت برای احقاق حقوق‌شان هیچ گونه خلل و وقفه‌ای ایجاد نمی‌شود.
کنعانی تاکید کرد: حمایت از جریان مقاومت و همچنین مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگران، سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که برآمده از مبانی انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات مثبت اخیر پادشاه بحرین در مورد احیای روابط با ایران در دیدار با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما سخنان پادشاه بحرین را شنیدیم و مورد اهتمام قرار می‌دهیم. وی افزود: از ارسال پیام تسلیت و ابراز همدردی پادشاه بحرین و حضور وزیر خارجه این کشور در مراسم تشییع شهیدان خدمت تشکر وقدردانی می‌کنیم.