اعضای ناتو برای آزادسازی خاک اوکراین تلاش کنند

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر ضرورت حمایت کشورهای عضو این ائتلاف نظامی از اوکراین برای تسهیل و تسریع در فرایند آزادسازی مناطق اشغالی خاکش تاکید کرد. به گزارش آژانس خبری نوینیت (Novinite)، ینس استولتنبرگ روز دوشنبه در شهر صوفیه پایتخت بلغارستان بر لزوم ایفای نقش بیشتر ناتو در هماهنگی و برنامه ریزی جهت ارایه کمک‌های نظامی به اوکراین و حمایت از این کشور در مقابل روسیه تاکید کرد. وی پیش از نشست اعضای ناتو گفت که کمک به اوکراین برای بازپس‌گیری اراضی اشغال شده با وجود تاخیر ارسال سلاح‌ها باید اولویت اصلی باشد. استولتنبرگ در رابطه با دخالت ناتو در اوکراین تصریح کرد که هیچ برنامه‌ای برای آموزش سربازان در داخل خاک اوکراین نداریم و آموزشی در این کشور وجود ندارد. وی سه موضوع کلیدی نشست آتی ناتو در واشنگتن که در ماه جولای (تیر و مرداد) برگزار می شود را افزایش قابلیت‌های دفاعی در میان اعضای سازمان، حمایت از اوکراین و تقویت مشارکت‌های جهانی به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه برشمرد. استولتنبرگ افزود: با این وجود این ائتلاف همچنان به اولویت کاری خود برای بالا بردن قابلیت‌های نظامی کشورهای عضو توجه دارد.

 

تداوم جنگ اوکراین یعنی جنگ‌جهانی و فاجعه در راه است

رئیس‌جمهور صربستان هشدار داد زمان کمی برای خاتمه جنگ اوکراین باقی مانده است؛ «جنگی که احتمال دارد از کنترل خارج شود و هم‌چنین خطر وقوع جنگ جهانی را به همراه دارد.» «الکساندر ووجیچ» رئیس‌جمهور صربستان طی گفت‌وگو با تلویزیون ملی کشورش گفت که جهان «در آستانه یک درگیری جهانی تمام‌عیار» قرار دارد و احتمالا برای جلوگیری از وقوع آن «بسیار دیر» شده است. رئیس‌جمهور صربستان تاکید کرد: «نگرانم زمان کمی برای توقف جنگ اوکراین باقی مانده باشد. امیدوارم همچنان این کار ممکن باشد اما می‌ترسم که دیگر نشود آن را متوقف کرد. می‌ترسم قطار ایستگاه را رد کرده باشد و هیچکس قادر به توقف آن نباشد.» او در ادامه افزود: «به نظر من، همه چیز بد و بدتر می‌شود و شاید تراژدی بزرگتری را نسبت به جنگ‌جهانی دوم شاهد باشیم. من نگرانم که به سمت درگیری جهانی بزرگتری پیش برویم و افراد کمی قصد توقف آن را داشته باشند.» رئیس‌جمهور صربستان تاکید کرد، این درگیری توسط صنعت نظامی جهانی و سودجویان جنگی که به جای جست‌وجو برای برای راه‌حل، به دنبال گسترش آن هستند، پیش می‌رود.

تاکید قانونگذار آمریکایی بر حمایت از تایوان در مقابل چین
یکی از قانونگذاران ارشد آمریکایی دیروز (دوشنبه) بر حمایت واشنگتن از تایوان در مقابل «تهاجم» چین تاکید کرد. «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امروز صبح در دیدار با لای چینگ-ته، رئیس جمهور تایوان گفت، وی و دیگر همقطارانش حامی سرسخت تایوان هستند. به نوشته روزنامه یو اس ای تودی، سه روز پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید تایوان، ناوهای چینی و جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور پیرامون جزیره تایوان رزمایش برگزار کرده و پکن نیز اعلام کرد که این مانور نظامی آزمونی برای توانمندی ارتش چین به منظور تحت کنترل درآوردن این جزیره است. چین مدعی مالکیت این جزیره است و آن را بخشی از قلمروی خود می‌داند. این قانونگذار آمریکایی همچنین «این رزمایش ارعاب برانگیز» را محکوم کرده و گفت: «اینها نشان می‌دهد که چین مایل نیست تا تایوان را به وسیله صلح آمیز از آن خود کند. تمامی کشورهای دموکراتیک باید با هم در مقابل این استبداد و تهاجم بایستند.»

«عصبانیت» ماکرون از حملات رژیم صهیونیستی به رفح
از زمان حمله مرگبار رژیم صهیونیستی به رفح در شامگاه یکشنبه که حداقل ۴۰ کشته و ۶۵ زخمی بر جای گذاشته است، واکنش‌ها کم نبوده‌اند، از جمله امانوئل ماکرون که توقف این جنایات را خواستار شد. قتل‌عام وحشیانه فلسطینی‌ها به دست رژیم صهیونیستی در شامگاه یکشنبه با هدف قرار دادن اردوگاه آوارگان در غرب رفح در جنوب نوار غزه، موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها را در پی داشت. در همین حال امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در شبکه اجتماعی ایکس در این رابطه نوشت: «از حملات اسرائیل که منجر به کشته شدن بسیاری از آوارگان در رفح شد خشمگین هستیم.

آمار شهدای غزه از ۳۶ هزار تن گذشت
وزارت بهداشت غزه دیروز- دوشنبه- آمار قربانیان جنگ غزه را در دویست و سی و چهارمین روز نبرد اعلام کرد. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد رژیم صهیونیستی ظرف ۲۴ ساعت گذشته مرتکب هفت کشتار در نوار غزه شد که ۶۶ شهید و ۳۸۳ مجروح بر جای گذاشت. طبق گزارش سما، این وزارتخانه تاکید کرد: کشتار رفح به شهادت ۴۵ تن از جمله ۲۳ زن، کودک و مسن و زخمی شدن ۲۴۹ تن دیگر منجر شد.

اسپانیا، نروژ و ایرلند امروز کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

گروه جهان: چهارشنبه گذشته کشورهای ایرلند، اسپانیا و نروژ تعهد دادند که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند، اقدام تاریخی که موجب انزوای بیشتر رژیم صهیونیستی در جهان پس از گذشت بیش از هفت ماه از حملات ویرانگر این رژیم علیه نوار غزه خواهد شد. در جدیدترین گام، وزیر خارجه نروژ سند به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تقدیم نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین کرد. در این راستا وزرای خارجه اسپانیا، ایرلند و نروژ در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند امروز کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.
به گزارش «تجارت»، «اسپن بارت ایده» وزیر خارجه نروژ در جدیدترین اقدامی که در راستای به رسمیت شناختن کشور فلسطین انجام شده، سندی را تقدیم «محمد مصطفی» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین کرد که در آن آمده است این تصمیم از فردا سه‌شنبه ۲۸ مه جاری وارد فاز اجرایی خواهد شد. این وزیر نروژی سند یاد شده را در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک در حضور وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا و جمعی از دیگر مسؤولان عالی رتبه اروپایی که برای جلب حمایت از فلسطینی‌ها نشستی با یکدیگر داشتند، به نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تقدیم کرد.

به رسمیت شناختن استقلال فلسطین برای جلوگیری از تشدید جنگ
این اقدام تنها ۲ روز پس از دستور دادگاه عالی سازمان ملل به رژیم صهیونیستی برای توقف فوری حمله نظامی‌اش به شهر رفح در جنوب نوار غزه انجام شد. وزیر خارجه نروژ دیروز -دوشنبه- نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتایان ایرلندی و اسپانیایی خود اظهار کرد: نروژ کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و این تصمیم را فردا اجرایی خواهد کرد. بارت ایده در ادامه گفت: ما کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم چراکه اکنون زمان مناسب برای چنین کاری است، به رسمیت شناختن کشور فلسطین بخشی از راهی است که هدف از آن رسیدن به یک روند صلح در خاورمیانه است. وزیر خارجه نروژ افزود: ما شاهد خشونتی غیرقابل توجیه و تداوم چرخه خشونت در غزه و کرانه باختری هستیم و می‌بینیم که توقف این چرخه با تشکیل کشور فلسطین ممکن است. او افزود: در تلاش هستیم طرح صلحی را تنظیم کنیم که خواسته‌های فلسطینی‌ها را محقق کنند و اکنون باید در غزه آتش‌بس برقرار شود. این وزیر نروژی در ادامه گفت: کشورهای اروپایی دیگری نیز در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند و امیدوارم که آنها نیز همین اقدام ما را در پیش بگیرند. بارت ایده همچنین گفت: تداوم جنگ اسرائیل در غزه ناقض حکم دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان عالی‌ترین دادگاه جهان است.

اروپا در اندیشه تحریم رژیم اسرائیل
در سطحی دیگر، وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا تهدید کردند که در صورت ادامه نقض قوانین بین‌المللی و بشردوستانه، تحریم‌هایی را علیه اسرائیل وضع خواهند کرد. تانیا وایون وزیر امور خارجه اسلوونی در بیانیه‌ای پیش از نشست وزرای خارجه ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد: «اگر تجاوزات اسرائیل ادامه پیدا کند، ما به‌عنوان اتحادیه اروپا باید یک واکنش متحد قاطع از جمله اعمال تحریم‌ها را اتخاذ کنیم.» «خوزه مانوئل آلبارز» وزیر خارجه اسپانیا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: تمام حکم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری برای همه طرف‌ها الزام‌آور است و اسرائیل باید عملیاتش را در رفح متوقف کند. او گفت: بمباران رفح بعد از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری اتفاق افتاد و ما باید از قوانین بین‌المللی دفاع کنیم. این وزیر اسپانیایی افزود: باید آتش‌بسی فوری در غزه برقرار شده و کمک‌های بشردوستانه ارسال شود. آلبارز اعلام کرد: فردا (سه‌شنبه) همراه با نروژ و ایرلند به رسمیت شناختن کشور فلسطین را اعلام خواهیم کرد. او در ادامه نیز گفت: از دیگر وزرای کشورهای اروپا درخواست خواهیم کرد از عملکرد دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند. خوزه مانوئل آلبارز نیز گفت که از ۲۶ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد که به طور رسمی از دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند و اقداماتی را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که اسرائیل به تصمیمات دادگاه احترام می‌گذارد. وی افزود: «اگر اسرائیل برخلاف نظر دادگاه به اقدامات خود ادامه دهد، ما تلاش خواهیم کرد اقدامات صحیح را برای اجرای حکم دیوان اتخاذ کنیم.» «مایکل مارتین» وزیر خارجه ایرلند نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک ضمن محکوم کردن حمله به اردوگاه پناهجویان در رفح، آن را به منزله نقض حکم دیوان بین‌المللی دادگستری دانست و گفت: از اسرائیل می‌خواهیم عملیات نظامی خود را در رفح متوقف کند. او تاکید کرد: ما باید از عملکرد و استقلال دیوان بین‌المللی دادگستری و دادگاه کیفری بین‌المللی دفاع کنیم.