دستیابی به صادرات ۵۰ میلیارد دلاری

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران دستیابی به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلاری در صادرات حکایت از ثبات تجارت خارجی کشور دارد و گویای این است که ایران توانسته بر تحریم‌ها و محدودیت‌ها غلبه کند. مهدی ضیغمی، به ایلنا گفت: تدوین مصوبات و دستورالعمل‌های کاربردی در بخش تولید و تجارت و توجه به دغدغه بخش خصوصی در این راستا بسیار مهم است و در نهایت این سیاست‌گذاری باعث شد صادرات کشور به بیش از ۵۰ میلیارد دلار اوج بگیرد. ضیغمی ادامه داد: ارزش صادرات ایران از ۳۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۹ میلیارد دلار در سال اول فعالیت دولت ابراهیم رئیسی افزایش یافت و در سال ۱۴۰۱ نیز به ۵۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید که موفقیت چشمگیری به‌شمار می‌آید. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در همین امتداد ارزش ۵۲ میلیارد دلار برای صادرات ایران در سال ۱۴۰۲ با وجود شرایط سخت حاصل شده و دستیابی به چنین دستاوردی حاکی از ثبات تجارت خارجی کشور است و ایران توانست با این شیوه بر بسیاری از تحریم‌ها و محدودیت‌ها غلبه کند. وی اظهار کرد: در این مسیر توجه ویژه به کشورهای همسایه یک ابتکار عملیاتی و دست‌یافتنی بود.

 

رشد 11 درصدی مصرف برق در کشور

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با آغاز دوره گرما میزان مصرف برق کشور نسبت به هفته گذشته افزایش ٦ هزار مگاواتی و رشد ١١ درصدی را نشان می دهد. وی، مشارکت مردم در تامین برق پایدار از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی و بهره‌گیری فعالانه در طرح را از مهمترین اهداف پویش با انرژی عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود با اجرای پویش با انرژی، شاهد کاهش ١٥ درصدی مصرف برق مشترکان خانگی باشیم. رجبی مشهدی با اشاره به طرح‌های تشویقی صرفه‌جویی در مصرف برق، از اختصاص قبض برق رایگان به مشترکانی که مصرف برقشان را کاهش می‌دهند، خبر داد و خاطرنشان ساخت: مشترکان متناسب با میزان کاهش انرژی، امتیاز دریافت می‌کنند و با شرکت در قرعه‌کشی از جوایز ارزنده‌ای مانند خودرو، لوازم خانگی و کالای دیجیتال بهره‌مند می‌شوند. مدیرعامل توانیر در عین حال از معرفی نخستین دور برندگان مشارکت‌کننده در این پویش در تیرماه خبرداد و با بیان اینکه مشترکان می‌توانند از طریق نصب برنامه کاربردی با انرژی یا مراجعه به وب اپلیکیشن Ba-energy.ir و ثبت شناسه قبض برق خود، مشارکت در این پویش را آغاز کنند، تصریح کرد: تنها با چند راهکار ساده مانند قرار دادن درجه کولر روی عدد ٢٤ و استفاده از دور کند کولرآبی و یا عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت‌های اوج مصرف برق می‌توانند شانس خود را برای دریافت جایزه افزایش دهند.

فرش دستباف معاف از مالیات
ارزش افزوده شد
در سال جاری، فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن معاف از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده شده است. بررسی فهرست اقلام و خدمات معاف از مالیات ارزش‌افزوده نشان می‌دهد که فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن نیز معاف از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده شده‌اند. بر اساس این مصوبه، فرش، قالی و قالیچه، انواع فرش دیواری، کفپوش‌های دستباف از مواد نساجی از پشم، از موی نرم حیوان یا از نایلون، از قبیل گلیم و جاجیم و همانند آن معافگ.چ 3 از این نوع مالیات هستند. گفتنی است، طبق قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب دی ماه سال ۱۴۰۰، فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن در جز (۱۳) بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار گرفتند.

تجارت ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلاری ایران و ترکیه در ۴ ماه
اداره آمار ترکیه اعلام کرد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۴ ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسیده است. آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد 2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و 750 میلیون دلار رسیده است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در چهار ماهه نخست سال 2023 میلادی بالغ‌بر یک میلیارد و 720 میلیون دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل 2024 (11 دی 1402 تا 11 اردیبهشت 1403)‌ با رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به یک میلیارد و 50 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل 900 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. اما واردات ترکیه از ایران در چهار ماهه نخست 2024 کاهش 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و از 820 میلیون دلار در چهار ماهه نخست 2023 به 700 میلیون دلار در مدت مشابه امسال رسیده است. بر اساس این گزارش ترکیه در چهارمین ماه سال جاری میلادی 236 میلیون دلار کالا به ایران صادر و 150 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است. صادرات ترکیه به ایران در این ماه نسبت به آوریل سال قبل رشد 18 درصدی و واردات ازایران رشد 5 درصدی داشته است. مبادلات دو کشور در ماه آوریل سال جاری میلادی با رشد 12 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شده و به 386 میلیون دلار رسیده است.
کمبود شیرخشک رفع شد
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، عدم دسترسی به انواع شیرخشک در داروخانه‌ها وجود ندارد. روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: شیرخشک آپتامیل ۳ به دلیل ارتقا کیفیت آن با دشواری دسترسی رو به رو شده بود توسط شرکت تولیدکننده نه تنها در دسترس است بلکه به قدر کافی ذخیره شده است. مراجعه‌کنندگان از روز شنبه با مراجعه به داروخانه به سهولت می‌توانند آن را تهیه کنند.بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، با پیگیری‌های مستمر اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل؛ هیچ نوع عدم دسترسی در مورد شیرخشک‌ها وجود ندارد.

فعالیت ۱۶۰ واحد تولیدی
در حوزه درب و پنجره
معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: ۱۶۰ واحد تولیدی در حوزه در و پنجره فعال هستند که هم اشتغال‌زایی مناسبی دارند و هم نیاز کشور را تامین می‌کنند. محمد مهدی برادران در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره و صنایع وابسته عنوان کرد: در این حوزه واحد‌های تولیدی جدیدی داریم که در ۲ سال اخیر افتتاح شده‌اند، ماده اولیه در و پنجره در کشور ما به وفور تولید می‌شود و ما با توسعه صنایع پایین دست می‌توانیم تا ۳ برابر ارزش افزوده خلق کنیم. برادران گفت: در حال تدوین مشوق‌های صادراتی برای محصولات نهایی هستیم که این مشوق‌ها بزودی ابلاغ خواهند شد، از طرفی ما توانستیم سهمیه مواداولیه را برای تولیدکنندگان داخلی از صنایع فلزی و شیمیایی افزایش دهیم تا صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی، خام فروشی نکنند و مواد اولیه بیشتری را در اختیار صنایع پایین دست قرار دهند. گفتنی است؛ شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره و صنایع وابسته با حضور بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی و ۱۵ شرکت خارجی تا ۱۱ خرداد در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

پیشرفت ۷۷ درصدی پروژه افزایش کیفیت بنزین پالایشگاه تهران
مدیرعامل هیات مدیره شرکت پالایش نفت تهران گفت: پالایشگاه تهران در پروژه افزایش کیفیت بنزین«CCR» و احداث پست ۶۳ کیلوولتی پالایشگاه پیشرفت ۷۷ درصدی دارد. به گزارش خبرگزاری بازار، محسن ایران زاده و هیات همراه در بازدید از پروژه‌های افزایش کیفیت بنزین «CCR» و احداث پست ۶۳ کیلوولتی پالایشگاه تهران افزود: پروژه افزایش کیفیت بنزین شرکت پالایش نفت تهران اکنون ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی در این بازدید ضمن آگاهی میدانی از فرآیند پیشرفت پروژه‌ها و فرآیند نصب تجهیزات، ادوات و سیستم کابل کشی، برق و ابزار دقیق، بر بهره‌برداری از مرحله نخست پروژه «CCR» که احداث واحد NHT (تصفیه هیدروژنی نفتای سنگین) با ظرفیت ۱۶ هزار بشکه در روز است، مطابق برنامه و در موعد برنامه‌ریزی‌شده، تاکید کرد. طرح CCR جزو طرح‌های زیست‌محیطی شرکت پالایش نفت تهران است که اجرای آن به‌منظور تامین ملاحظات محیط زیستی، دستیابی به تعالی سازمانی و رضایتمندی جامعه بوده و با بهره‌برداری از آن افزون بر ارتقای کیفیت کل بنزین تولیدی شرکت، مقدار بنزین تولیدی مطابق با استاندارد EU-V (با عدد آرام‌سوزی ۹۱)، تا ۲۲ درصد افزایش می‌یابد.

«تجارت»گزارش می‌دهد؛

سال 1400 بود که رئیس جمهور شهید، در بازدید سرزده از شرکت گروه خودروسازی ایران خودرو، فرمان هشت ماده‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» ابلاغ کرد. یکی از فرامین صادر شده افزایش دست کم ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بود و از سوی دیگر دستور داده شد تا سازوکارهای لازم به منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار بروز، فراهم شود و از طرفی دیگر بایستی موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد. همچنین تاکید شد که در سال 1401، حداقل تولید سه خودروی قدیمی متوقف و تولید سه خودرو جدید و باکیفیت مطلوب تولید و عرضه شود. در این فرامین 8گانه موضوع بسترسازی برای ورود خودروهای برقی به کشور بسیار موردتاکید قرار گرفت که در راستای آن بایستی سرمایه‌گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی» فراهم شود. تامین قطعات موردنیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای شرکت‌های خودروساز به بازار و همچنین افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان موردنیاز بازار از جمله دستور 8گانه رئیس جمهور شهید به وزیر صمت بود.

هدف افزایش تولید خودرو محقق شد؟
اما چه میزان از فرمان 8گانه ابلاغ شده توسط رئیس‌جمهور شهید به صنعت خودروسازی محقق شد؟ یکی از موضوعات مطرح شده در این فرامین 8گانه، افزایش 50 درصدی تولید خودرو بود که نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد که خودروسازان موفق نشدند به برنامه وزارت صمت جامع عمل بپوشانند؛ وزارت صمت در ابتدای سال 1402 هدف‌ تولید یک میلیون و 600 دستگاه خودرو تا پایان سال را برای خودروسازان تعیین کرده بود این در حالی است که تمامی تولید خودروسازان کشور در سال 1402، تنها به یک میلیون 338 هزار خودرو رسید. همچنین بررسی صورت‌های مالی ۳ خودروساز بزرگ کشور در سال جاری نیز بیانگر افت ۲۴ درصدی تولید خودرو نسبت به فروردین 1402 است.

واردات پر پیچ‌وخم
یکی دیگر از فرامین 8گانه به صنعت خودروسازی رفع موانع واردات خودرو به جهت تنظیم بازار و متعادل‌سازی قیمت خودرو داخلی بود اتفاقی که پس از کش‌وقوس‌های فراوان در آذرماه سال گذشته در مجلس تصویب و به تائید شورای نگهبان رسید. البته از همان ابتدای امر مشخص بود که دولت اعتقاد زیادی به واردات خودروهای کارکرده ندارد و بیشتر به دنبال نگه داشتن فاطمی‌امین در کابینه دولت سیزدهم بود، اما در نهایت با جایگزینی علی‌آبادی مشخص شد وزیر فعلی نیز خود یکی از مخالفان واردات خودروهای کارکرده است. جمله معروف عباس علی‌آبادی که گفته بود «از شنیدن واردات خودروهای دست دوم کهیز می‌زنم» می‌توان به این موضوع صحه گذاشت. او در این باره معتقد است که باید آن‌قدر شرایط را باز گذاشت که مردم خود در بازار خودرو تصمیم بگیرند و انتخاب کنند. این در حالی است که مردم در شرایط فعلی حق انتخاب برای خرید خودرو ندارند و از طرف دیگر فشار دولت به خودروسازان برای افزایش تولید که البته آن نیز محقق نشده، منجر به کاهش کیفیت شده، این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران صنعت خودروسازی معتقدند، تامین بخشی از نیاز مردم از طریق واردات، می‌‌‌تواند فشارهای کنونی برای افزایش تیراژ این خودروسازان که با خطر احتمالی کاهش کیفیت همراه است را به‌شدت کاهش دهد. کاهش فشار برای تولید بیشتر می‌‌‌تواند دست خودروسازان را برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی باز بگذارد و در نتیجه رضایت بیشتر مشتریان را به دنبال داشته باشد. با وجود گذشته دو سال از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو، که قرار بود در راستای آن 100 هزار دستگاه خودرو وارداتی تا پایان سال گذشته و 100 هزار دستگاه در بهار 1403، (در مجموع 200 هزار خودرو) وارد شود تا شاهد شکسته شدن قیمت در بازار داخلی و تنظیم بازار خودرو باشیم، نه تنها محقق نشد که بلکه شاهد کاهش تولید خودرو داخلی نیز بودیم.

مقایسه ارزبری مونتاژان نسبت به تخصیص ارز به واردات خودرو
از سوی دیگر سد تامین ارز برای واردات قطره‌چکانی خودرو را نمی‌توان نادیده گرفت. به تازگی مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت از پیش‌بینی تامین 2 میلیارد دلاری برای واردات خودرو خبر داده است این در حالی است که در سال گذشته بیش از میلیارد دلار خودروسازان برای واردات اجزاء و قطعات ارز استفاده کرده‌اند. بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد، یکی از خودروسازان مونتاژی که البته بیشترین تیراژ تولید خودروهای مونتاژی چینی را هم دارد، رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار ارز در سال گذشته دریافت کرده است. این درحالیست که این شرکت طی چند نوبت طی یکسال اخیر، قیمت محصولات خود را به‌روز کرده است. آمار نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ به اندازه ۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون‌ دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است که به لحاظ ارزشی ۳۲.۶۹ درصد نسبت به‌ سال ۱۴۰۱ رشد داشته است. گمرک همچنین برای نخستین‌بار، نام شرکت‌های خودروسازی اصلی گیرنده ارز را نیز منتشر کرد که بر اساس آن، صنایع خودروسازی مدیران‌ خودرو با سهم ۱۳ درصدی، در رتبه نخست دریافت ارز قرار دارد و پس از این شرکت، کرمان‌ موتور با سهم ۹.۶۵ درصدی رتبه دوم را در اختیار گرفته است. وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی برنامه رشد ۱۵درصدی تولید خودرو را برای سال جاری در نظر گرفته که در حال حاضر تامین مواد اولیه و قطعات موردنیاز قطعه‌سازان و خودروسازان کشور به دلیل چالش تامین ارز و البته تداوم فریز قیمت به مشکل خورده است. طبق برنامه‌ریزی «صمت»، قرار است تولید خودرو در سال جاری به بالای یک‌میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه برسد، هدفی که تحقق آن نیازمند تامین ارز و همچنین نقدینگی لازم و کافی است. این در حالی است که ظاهرا تولید خودرو در دو ماه ابتدایی امسال شرایط مناسبی ندارد و هم قطعه‌سازان و هم خودروسازان با چالش تامین ارز و نقدینگی مواجه هستند.

زیان 30 هزار میلیاردی خودروسازان
هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۲، اعداد و ارقام مختلفی از زیان روزانه ۵۰۰ میلیارد تومانی تا میانگین دستمزد ۶۰ میلیون تومانی کارکنان این دو شرکت (ایران خودرو سایپا) در رسانه‌ها منتشر شد! بنا بر این گزارش، صورت‌های مالی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ ایران خودرو نشان داد که این خودروساز در این دوره بیش از ۱۷۹ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. اما با کسر بهای تمام شده و هزینه‌های دیگر، مشخص می‌شود که این شرکت ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان کرده؛ بنابراین می‌توان گفت ایران‌ خودرو روزانه ۱۱۲ میلیارد تومان زیان ایجاد می‌کند. گفتنی است، اکنون با افزایش روزافزون زیان خودرو و خساپا به ۱۵۰ همت که نزدیک به دو برابر ارزش این شرکت‌ها در بورس تهران است؛ این دو در آستانه اخراج از بورس هم قرار گرفته‌اند.

سناریو واردات خودروهای دست دوم
به نظر می‌رسد تعلل وزارت صمت در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده، بهانه‌ای است که اجرای این قانون به تعویق بیفتد. برای واردات خودروهای دست دوم به کشور دو پیش‌بینی وجود دارد؛ اینکه دولت مجلس را برای منتفی کردن واردات خودروهای دست دوم مجاب کرده و یا اینکه با آغاز به کار مجلس دوازدهم، در لایحه ارسالی خود به مجلس تجدیدنظر کند.

رئیس کل گمرک ایران خبر داد

رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه ارزش تجارت خارجی کشور در سال جاری به ۲۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسیده است، از افزایش ۳.۸ درصدی صادرات غیرنفتی کشور در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. محمد رضوانی‌فر با اعلام اینکه میزان صادرات غیر نفتی کشور در دو ماهه امسال با افزایش ۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸ میلیارد دلار رسیده است، اظهار داشت: میزان وزنی صادرات غیرنفتی در دو ماهه امسال ۲۳.۵ میلیون تن بوده که افزایش ۸.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است. معاون وزیر اقتصاد ارزش تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ را ۲۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی به ۱۶.۲ میلیارد دلار رسیده است.

۷.۱۳ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی
وی گفت: در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳، با احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره (اعلام شده توسط وزارت نفت) و خدمات فنی و مهندسی، شاهد ۷.۱۳ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی و بدون احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی و مهندسی، حدود یک میلیارد دلار کسری تجارت خارجی بوده‌ایم. رضوانی‌فر بیان کرد: در دو ماهه امسال ۸.۳ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار صادر شده که با افزایش ۴.۵ درصدی در وزن و ۸ درصدی در ارزش روبرو بوده است. رئیس کل گمرک ادامه داد: سه قلم عمده کالا‌های صادراتی در دو ماهه نخست سال جاری، به پروپان مایع شده با ۵۵۹ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده با ۵۵۳ میلیون دلار و متانول با حدود ۳۹۵ میلیون دلار اختصاص داشت. به گفته وی، در بین ۱۰ قلم عمده کالا‌های صادراتی، بیشترین رشد ارزشی به گاز‌های نفتی و هیدروکربور‌های گازی شکل مایع شده با ۱۱۰ درصد، میله‌های آهنی یا فولادی با ۲۴ درصد و اوره با ۱۴ درصد افزایش اختصاص داشت. رضوانی‌فر در خصوص کالا‌هایی که در بین ۱۰ قلم عمده کالا‌های صادراتی، دارای بیشترین کاهش در ارزش بودند، تصریح کرد: سنگ آهن به‌هم فشرده شده و کنسانتره‌های آن با ۲۳ درصد، شمش از آهن و فولاد با ۲۳ درصد و بوتان مایع شده با ۱۸.۵ ‏‏‏درصد کاهش، بیشترین کاهش در ارزش را داشته‌اند.

بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی کالا‌های ایرانی
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۵۸ دلار در دو ماهه نخست سال گذشته به ۳۴۲ دلار در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ رسیده، که کاهش ۴ درصدی داشته است. رضوانی‌فر در خصوص بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی کشور در دو ماهه سال جاری گفت: در این مدت چین با ۲.۲ میلیارد دلار، عراق ۱.۶ میلیارد دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد دلار، ترکیه با ۷۲۹ میلیون دلار، پاکستان ۳۸۳ میلیون دلار، افغانستان ۳۵۱ میلیون دلار و هند با ۳۰۲ میلیون دلار، ۷ کشور عمده مقصد صادراتی ایران بودند. به گفته وی، در دو ماهه امسال ۸۱ درصد از وزن و ۸۳ درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور به ۷ کشور فوق‌الذکر صادر شده است.

واردات ۵.۸ میلیون تن کالا به ارزش ۹.۱ میلیارد دلار به کشور
رئیس کل گمرک در خصوص میزان واردات در دو ماهه سال جاری، اظهار داشت: در این مدت ۵ میلیون و ۸۴۸ هزار تن کالا به ارزش ۹.۱ میلیارد دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۱۳ درصد و از حیث ارزش ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. رضوانی‌فر گفت: ۳ قلم عمده کالا‌های وارداتی در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ذرت دامی با ۶۴۵ میلیون دلار، طلا به اشکال خام با ۳۳۰ میلیون دلار و کنجاله سویا با ۳۲۶ میلیون دلار بوده است. وی اظهار داشت: در بین ۱۰ قلم عمده کالا‌های وارداتی، بیشترین افزایش به لحاظ ارزش، به کنجاله سویا با رشدی ۶۵۲ درصدی، شکر با رشد ۵۹۷ درصدی و طلا به اشکال خام با رشدی ۳۱۸ درصدی اختصاص داشت.

آلمان، هلند و سوئیس در فهرست کشور‌های عمده طرف معامله واردات
رئیس کل گمرک ادامه داد: در بین ۱۰ قلم عمده کالا‌های وارداتی، بیشترین کاهش به لحاظ ارزش دلاری، مربوط به برنج با ۱۱ درصد کاهش، دانه سویا با ۱۰.۷ درصد کاهش و ذرت دامی با ۶ درصد کاهش بوده است. رضوانی فر گفت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۵۲ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۶۱۰ دلار در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۳.۶ ‏‏‏‏درصد کاهش نشان می‌دهد. وی در خصوص ۷ کشور عمده طرف معامله واردات با ایران در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳، اعلام کرد: در این مدت امارات متحده عربی با ۲.۷ میلیارد دلار، چین با ۲.۶ میلیارد دلار، ترکیه با ۱.۱ میلیارد دلار، آلمان با ۳۲۸ میلیون دلار، هند با ۲۴۹ میلیون دلار، سوئیس با ۱۹۴ میلیون دلار و هلند با ۱۹۳ میلیون دلار ۷ کشور عمده طرف معامله واردات با ایران بودند.

رئیس سندیکای صنایع کنسروی کشور با بیان اینکه فصل صید داخل تمام شده و در واردات ماهی تن با مشکل مواجه هستیم گفت: اگر دولت راهکاری برای تسهیل واردات نیندیشد افزایش قیمت کنسرو تن ماهی را خواهیم داشت. مسعود بختیاری رئیس سندیکای صنایع کنسروی کشور در خصوص تغییرات قیمتی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: از نظر قیمتی در مورد دو تا از کالاهای اساسی ما یعنی «کنسرو تن ماهی و کنسرو رب گوجه فرنگی» تا به این لحظه افزایش قیمت اعمال نکرده‌ایم. بختیاری رئیس سندیکای صنایع کنسروی کشور خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه هزینه‌های تولید، دستمزدها، حامل‌‌های انرژی، هزینه‌های حمل‌ونقل و بسیاری از هزینه‌‌ها افزایش داشته است و در حالی که وارد نیمه دوم خردادماه می‌‌شویم، اما صاحبان صنایع و تولیدکننده‌‌ها خود را ضربه‌پذیر کردند و قیمت این کالای مهم یعنی کنسرو ماهی
و رب گوجه فرنگی را افزایش نداده‌ایم. بختیاری افزود: در واقع علی‌رغم اینکه هزینه‌های تولید، دستمزدها، حامل‌های انرژی، هزینه‌های حمل‌ونقل و بسیاری از هزینه‌‌ها افزایش داشته است و در حالی که وارد نیمه دوم خردادماه می‌‌شویم، اما صاحبان صنایع و تولیدکننده‌‌ها خود را ضربه‌پذیر کردند و قیمت این دو کالا را افزایش ندادیم. چون می ‌خواهیم متناسب با قدرت خرید مردم باشد.وی ادامه داد: در واقع هیچ تولیدکننده‌‌ای از افزایش قیمت محصولات خود خشنود نیست و لذا هم اعضا تلاش کردیم کمترین دغدغه را مصرف‌کننده‌ها در این مورد داشته باشند.