روسیه برای مذاکره در مورد اوکراین آماده است، اما در مورد صلح نه آتش‌بس

وزیر خارجه روسیه تصور گفتگوی صلح با «حاکمیت حزب جنگ» در اوکراین را دشوار دانست. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیش‌بینی کرد که دیر یا زود افرادی در کی‌یف به قدرت می رسند که منافع ملی برایشان اهمیت دارد، اما در حال حاضر تصور گفتگو درباره صلح با در نظر گرفتن حاکمیت «حزب جنگ» در این کشور دشوار است. وزیر امور خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: امیدواریم دیر یا زود نیروهای سیاسی در اوکراین ظاهر شوند که به منافع مردم اهمیت می‌دهند. در این میان چاره‌ای جز ادامه عملیات ویژه نظامی تا رسیدن به اهداف آن وجود ندارد. لاوروف افزود: اکنون تصور گفتگو در مورد صلح با در نظر گرفتن حاکمیت حزب جنگ در کی‌یف دشوار است. حزب جنگ در کی‌یف حکمرانی می‌کند و به دنبال شکست روسیه در میدان جنگ است. وی تاکید کرد: در چنین شرایطی تصور گفتگو درباره صلح دشوار است. به گفته وزیر خارجه روسیه، مسکو ایده برگزاری فرضی کنفرانس بین المللی صلح برای حل و فصل مناقشه اوکراین با مشارکت مسکو و کی‌یف را ادامه احتمالی تلاش‌های چین برای ایجاد شرایط برای حل این بحران می‌داند.

 

انتخابات پاکستان بزرگ‌ترین سرقت بود

«عمران خان» نخست‌وزیر سابق پاکستان که در زندان به سر می‌برد، روز پنجشنبه با بیان اینکه پیروزی انتخاباتی حزب او در انتخابات پارلمانی ماه فوریه به سرقت رفته است، آن را «بزرگ‌ترین سرقت از یک حکم دولتی» توصیف کرد. عمران خان که در دادگاه عالی پاکستان از طریق ارتباط ویدیویی از زندان «ادیاله» در شهر راولپندی صحبت می‌کرد، گفت در سلول انفرادی نگهداری می‌شود. سخنان عمران خان، اولین سخنانی بود که از زمان زندانی شدن او در ماه اوت در دادگاه علنی شنیده شد. عمران خان گفت: «حزب من قربانی می‌شود. نقض فاحش حقوق بشر صورت گرفته است. انتخابات ۸ فوریه بزرگ‌ترین سرقت از یک حکم دولتی بود.» این در حالیست که کمیسیون انتخابات، مساله تقلب در انتخابات را رد کرده است. عمران خان ۷۱ ساله که سابقا بازیکن کریکت بود و بعد تبدیل به سیاستمدار شد، به اتهام فساد به زندان افتاده است. او همچنین ده‌ها پرونده قضایی دیگر دارد. او و حزب تحریک انصاف پاکستان (پی‌تی‌آی) می‌گویند که این اتهامات با انگیزه سیاسی مانع از بازگشت او به قدرت شده است.

مجوز بایدن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات آمریکایی در حمله به روسیه
رئیس‌جمهوری آمریکا به اوکراین اجازه حمله به داخل خاک روسیه با مهمات آمریکایی را داده است. «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به اوکراین اجازه حمله به داخل خاک روسیه با مهمات آمریکایی را داده است. وی در عین حال اعلام کرده است که کی‌یف تنها می‌تواند اهدافی را بر فراز مرز روسیه نزدیک به خارکیف پس از پیشروی‌های قابل توجه مسکو در اطراف این شهر در بخش شمال شرقی کشور هدف قرار دهد. یکی از این مقام‌ها گفت: «رئیس‌جمهوری اخیراً به تیم خود دستور داده است تا اطمینان حاصل کند که اوکراین می‌تواند از تسلیحات آمریکایی برای ضدحمله در خارکیف استفاده کند تا بتواند به نیروهای روس که به آنها ضربه می‌زنند یا آماده ضربه زدن هستند، پاسخ دهد».

مدودف درباره شروع یک جنگ تمام عیار با ناتو هشدار داد
«دیمیتری مدودف» رئیس جمهوری سابق روسیه به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به خاک روسیه، هشدار داد که این مجوز می‌تواند به دلیلی برای شروع جنگ با اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تبدیل شود. دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه امروز جمعه اعلام کرد که مسکو هر گونه استفاده اوکراین از سلاح‌های دوربرد را تحت کنترل نیروهای ناتو در نظر می‌گیرد. وی به دنبال انتشار گزارشی در مورد مجوز محرمانه کاخ سفید برای استفاده از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به اهدافی داخل خاک روسیه، تصریح کرد که استفاده از تسلیحات دوربرد علیه مسکو می‌تواند به دلیلی برای جنگ با ناتو تبدیل شود.

بیانیه ارتش یمن درباره حمله به ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا
نیروهای مسلح یمن دیروز (جمعه) بیانیه‌ای را درباره حمله به ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا در دریای سرخ در واکنش به تجاوزات شب گذشته آمریکا و انگلیس به یمن منتشر کرد. یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن گفت: آمریکا و انگلیس طی ساعات گذشته حملاتی را علیه تعدادی از استان‌های یمن انجام دادند که ۱۶ شهید و ۴۱ زخمی برجای گذاشت. وی گفت: نیروهای یمنی عملیاتی را علیه ناو هواپیمابر آمریکایی آیزنهاور در دریای سرخ انجام دادند.

گزارش «تجارت» از محکوم شدن رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دادگاه:

گروه جهان: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برای در انتخابات ریاست جمهوری 2024 با بزرگ‌ترین شوک پیشا انتخاباتی خود مواجه شد. دادگاه نیویورک پس از چند ماه نهایتا با نظر هیات منصفه رای به محکومیت ترامپ داد تا عملا رئیس‌جمهور در یک مخمصه تمام‌عیار قرار بگیرد.
به گزارش «تجارت»، : هیات منصفه در محاکمه مربوط به پرداخت حق السکوت به استورمی دانیلز بازیگر فیلم‌های مستهجن، رئیس جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ را در هر ۳۴ مورد گناهکار شناخته است. ۱۲عضو هیئت منصفه دادگاه منهتن در نیویورک پس از دو روز مشورت و بررسی مستندات این پرونده، رئیس جمهور سابق ایالات متحده را در تمامی ۳۴ مورد اتهامی گناهکار شناختند. در واقع، موضوع اصلی در این محاکمه اعلام جرم دادستانی نیویورک است که در آن ترامپ به پرداخت مبلغ ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز، بازیگر پورن، مدتی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با هدف خریدن سکوت او در مورد رابطه جنسی دو طرف متهم شده است.

انتقاد شدید ترامپ از حکم صادر شده
ترامپ اما در خارج از دادگاه، خود را بی‌گناه خواند و گفت: «این دادگاه، متقلبانه و مایه ننگ‌ بود. مردم در روز پنج نوامبر (روز انتخابات) حکم واقعی را صادر می‌کنند. کشور ما به سمت جهنم می‌رود. ما تا آخر مبارزه می‌کنیم.» کمپین انتخاباتی «جو بایدن» نیز با بیان اینکه هیچ کسی بالاتر از قانون نیست، گفت: «تنها راه خارج نگه‌داشتن ترامپ از کاخ سفید، از طریق صندوق‌های رای است.» ترامپ در طول این دادگاه به قید وثیقه آزاد بود و حالا که مجرم شناخته شده احتمالا همچنان تا زمان تاریخ تعیین شده توسط قاضی خوان مرچان برای جلسه صدور حکم رسمی آزاد خواهد بود. قاضی مرچان برای صدور حکم ترامپ چندین عامل را در نظر خواهد گرفت، از جمله سن ترامپ (۷۷ سال)، عدم سابقه کیفری و احتمالا نقض احکام ممنوعیت دادگاه از سوی او. حکم دادگاه ممکن است شامل جریمه، حکم تعلیقی، نظارت، یا احتمالا زندان باشد. اگر ترامپ مجرم شناخته شود، قطعا درخواست تجدید نظر خواهد کرد، و این فرآیند تجدید نظر ممکن است ماه‌ها یا حتی بیشتر طول بکشد. تیم وکلای او سپس با دادگاه استیناف منهتن، و احتمالا دادگاه‌های تجدیدنظر روبرو خواهد شد. به این ترتیب بسیار بعید است که ترامپ با دستبند از دادگاه خارج شود و انتظار می‌رود بعد از ارائه درخواست بازنگری، به قید وثیقه آزاد بماند.

عصبانیت شدید حامیان ترامپ
حکم اخیر هیات منصفه دادگاه نیویورک محکومیت متحدان جمهوریخواه او را در پی داشت. «مایک جانسون»، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت حکم اخیر دادگاه علیه ترامپ در این پرونده را محکوم می‌کند که باعث ثبت یک «روز شرم‌بار در تاریخ آمریکا شد.» جانسون در پستی در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «امروز یک روز شرم‌بار در تاریخ آمریکا است. دموکرات‌ها وقتی باعث محکوم شدن رهبر حزب مخالف خود بر مبنای اتهامات خنده‌دار و شهادت‌های یک فرد ممنوع‌الکار و با سابقه محکومیت قضایی شدند به شادمانی پرداختند. این یک مانور مطلقا سیاسی بوده نه یک حکم حقوقی.» به گفته جانسون، این تصمیم نشان می‌دهد که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به طرز آشکاری نظام قضایی را ابزار سواستفاده قرار داده و اینکه دموکرات‌ها بی‌وقفه برای خاموش کردن و سرکوب مخالفان سیاسی تلاش می‌کنند.

ترامپ اولین رئیس‌جمهور مجرم آمریکا شد
این حکم ترامپ را به اولین رئیس‌جمهور آمریکا مبدل می‌کند که که مرتکب بزه شده و مجرم شناخته می‌شود اما او را برای رقابت برای انتخابات ریاست‌جمهوری منع نمی‌کند. تاکر کارلسون، مجری و گزارشگر رسانه‌ای مشهور طرفدار ترامپ دیگر چهره‌ جمهوریخواهی بود که حکم صادر شده علیه این رئیس جمهور سابق آمریکا را محکوم کرد. کارلسون تاکید کرد حکم هیات منصفه دادگاه نیویورک به مثابه «پایان نظام قضایی ایالات متحده آمریکا به عنوان منصف‌ترین در جهان» است. او در پیامی که در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد تصریح داشت:‌ «ترامپ با این حکم متوقف نخواهد شد. او در انتخابات اگر که قبلش کشته نشود پیروز خواهد شد. اما این حکم به مثابه پایان کار منصرف‌ترین نظام قضایی در جهان است.» کارلسون اضافه کرد هر کس که از این حکم ابراز حمایت کند یک خطر برای آمریکایی‌ها و خانواده‌های آنها محسوب می‌شود. حکم رسمی محکومیت ترامپ قرار است ۱۱ جولای (۲۱ تیر) صادر شود و روزنامه واشنگتن‌پست نوشته او با چهار سال حبس روبرو خواهد شد.