امکان انتقال پیام به ایران را داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به اظهارات اخیر سرپرست وزارت امور خارجه ایران درباره روند مذاکرات غیرمستقیم تهران-واشنگتن واکنش نشان داد. «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اظهارات «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه ایران را درباره برقرار بودن روند مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا و تبادل پیام‌ها را تایید می‌کند، گفت: همیشه به صراحت اعلام کرده‌ایم که وقتی در راستای منافعمان باشد، توانمندی و امکان انتقال پیام به ایران را داریم ولی قرار نیست هیچ‌گونه مکالمه بخصوصی را تایید یا بیان کنم. واکنش میلر در پی این مطرح می‌شود که باقری روز گذشته، در نشستی خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا و اخبار منتشر شده در مورد رایزنی‌های تهران و واشنگتن در عمان پیش از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران گفت: ما همواره با طرف‌های مذاکراتی، مذاکرات را ادامه داده‌ایم و هیچ‌گاه انقطاعی در این مسیر صورت نگرفته است، چراکه ایران برای تبیین مواضع خود، رفع سوءتفاهم‌ها و دستیابی به راه‌حل پایدار همواره در پشت میز مذاکره حاضر بوده است و در راستای تحقق منافع خود قدم برداشته است.

 

آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد که بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری امروز آغاز می شود. به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف صبح دیروز (سه‌شنبه) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به ثبت نام ۸۰ داوطلب برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: از دقایقی دیگر جلسات بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود. وی ادامه داد: پنج روز برای بررسی صلاحیت داوطلبان فرصت داریم؛ البته قانون اجازه می دهد که پنج روز دیگر هم برای بررسی صلاحیت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بنای ما این است که در همان پنج روز اول نتایج بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کنیم اما اگر نیاز باشد، ممکن است از پنج روز دوم هم استفاده کنیم. همه چیز به بررسی صلاحیت‌ها بستگی دارد. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تصریح شرایط رئیس جمهور در اصل ۱۱۵ قانون اساسی، گفت: رئیس جمهور باید از بین رجال سیاسی و مذهبی، ایرانی الاصل، تابع ایرانی، مدیر و مدبر و سایر شرایطی که در قانون آمده است، باشد. تمام تلاش شورای نگهبان این است که این شرایط را در داوطلبان انتخابات احراز کند. به محض اینکه به نتیجه برسیم، به ملت ایران اعلام می‌کنیم.

رئیس صندوق توسعه ملی انصراف خود را از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.
مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی با انتشار توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس از نامزدی در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری انصراف داد. غضنفری در این توئیت با گرامی داشت یاد امام راحل عظیم الشان (ره) و شهدای خدمت نوشته است: "هم اینک در شرایط بسیار خطیر ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم. لذا داشتن درک عمیق از پیچیدگی حکمرانی و فرایندهای تصمیم‌سازی، و حفظ وحدت، ضرورتی انکارناپذیر است. با توجه حضور نامزدهایی با گرایش های سیاسی متنوع، انشاءالله انتخابات ۸ تیر پر شور خواهد بود. اینجانب ضمن تشکر از همه خوبان همراه، با بررسی همه جانبه شرایط، رصد وضعیت و انجام مشورت ها، نهایتا از تصمیم ثبت‌نام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شدم. از خداوند متعال برای منتخب مردم، توفیق خدمت و برای ملت شریف و بزرگ ایران، «دولتی خردمند، مردمی ثروتمند و ایرانی قدرتمند» آرزومندم." مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی پیش تر در پاسخ به دعوت فعالان سیاسی و گروه های مختلف برای نامزدی در انتخابات تاکید کرده بود: با توجه به پیشنهاد فعالان سیاسی، دوستان و همکاران سابق در صورت ورود به عرصه انتخابات به عنوان نامزد مستقل در انتخابات ثبت نام می کند.

ایده‌های نسنجیده و مدیران نیازموده، سال‌ها کشور را عقب می‌اندازند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که یک تصمیم رئیس جمهور، امروز و آینده یک ملت را تغییر می‌دهد. ایده‌های نسنجیده و مدیران نیازموده، سال‌ها کشور را عقب می‌اندازند. محمدباقر قالیباف در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رئیس جمهور بلافاصله بعد از انتخابات با چندین تصمیم حیاتی روبروست. باور کنیم انتخابات فردایی هم دارد! یک تصمیم رئیس جمهور، امروز و آینده یک ملت را تغییر می‌دهد. ایده‌های نسنجیده و مدیران نیازموده، سال‌ها کشور را عقب می‌اندازند. نسبت مشکلات را با توانایی‌ها و تجربه‌ها بسنجیم.» بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی در سانحه بالگرد هواپیمای حامل رئیس‌جمهور، کشور براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی وارد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری شد که موعد آن ۸ تیر ۱۴۰۳ است. براین اساس ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت ۸ صبح پنجشنبه ۱۰ خرداد آغاز شده و ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۱۴ خرداد به پایان رسید. در مدت پنج روزه مهلت ثبت‌نام، ۸۰ نفر داوطلب واجد شرایط کاندیداتوری انتخابات در چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری شدند.

احتمال پیوستن ایران به
اتحادیه اقتصادی اوراسیا
رئیس هیات مدیره اتحادیه اقتصادی اوراسیا از ابراز تمایل ایران برای پیوستن به این سازمان چند ملیتی خبر داد. «باکیتژان ساگینتایف» رئیس هیات مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت که ایران برای به دست آوردن وضعیت ناظر اتحادیه اوراسیا ابراز تمایل کرده است. خبرگزاری ریانووستی با انتشار این مطلب گزارش داد که «الکسی اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه نیز گفت که «رویه‌های مشخصی وجود دارد که اگر رعایت شود، ایران ممکن است در پایان دسامبر به کشور ناظر اتحادیه اوراسیا تبدیل شود». دی ماه گذشته بود که اولین موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس، توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در سن پترزبورگ روسیه امضا شد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز از امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال کرد و گفت این اتفاق نقش بسزایی در تقویت روابط خواهد داشت.

تصمیم ارمنستان برای افتتاح سرکنسولگری در تبریز تا پایان ۲۰۲۴
وزیر امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که این کشور برنامه دارد در چهار کشور از جمله ایران اماکن دیپلماتیک
افتتاح کند.
«آرارات میزوریان» وزیر امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که این کشور قصد دارد «تا پایان سال جاری، در چهار کشور هیات دیپلماتیک مستقر کند». میزوریان گفت که تا الان تصمیم گرفته شده در شهر تبریز در ایران سرکنسولگری افتتاح شود. او افزود: علاوه بر تبریز، قرار است در قبرس و صربستان نیز کنسولگری افتتاح شود.
در حال حاضر کارهای آن در حال انجام شدن است. در عین حال، قرار است به طور دوجانبه با مجارستان نیز سفارت‌هایمان آغاز به کار کنند.

رهبر انقلاب در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) تصریح کردند:

گروه سیاسی: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در اجتماع عظیم مردم در سی‌وپنجمین سالگرد عروج حضرت امام خمینی(ره) با تبیین اهمیت و برجستگی مسئله فلسطین در دیدگاه‌ها و رویکردهای امام راحل، تأکید کردند: پیش‌بینی ۵۰ سال قبل امام بزرگوار درباره فلسطین، بتدریج در حال تحقق است و عملیات معجزه‌آفرین طوفان‌الاقصی با باطل کردن نقشه وسیع دشمنان برای تسلط بر منطقه و جهان اسلام، رژیم صهیونیستی را در مسیر اضمحلال قرار داده و در پرتو ایستادگی ایمانی و تحسین‌برانگیز مردم غزه، رژیم اشغالگر در مقابل چشم جهانیان در حال ذوب شدن است.
به گزارش «تجارت»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تجلیل از ویژگی‌ها و خدمات رئیس جمهور شهید و قدردانی از حضور پرمعنا و عظیم ملت در تشییع شهیدان خدمت، گفتند: حماسه انتخاباتِ بسیار مهم پیشِ‌رو، مکمل حماسه ملت در بدرقه شهیدان خدمت است و ان‌شاءالله در سایه مشارکت پرشور، آرای بالای ملت و حاکمیت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی، رئیس جمهوری «پُرکار»، «فعال»، «آگاه» و «معتقد به مبانی انقلاب» برگزیده ‌می‌شود و ضمن پرشدن حفره‌های اقتصادی و فرهنگی، منافع ملت در منطقه و جهان حفظ و تأمین خواهد شد. در این مراسم پرشور که در حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی برگزار شد، رهبر انقلاب هدف از اجتماع پرشکوه هرساله مردم را تجدید یاد و خاطره امام و بهره‌گیری از درس‌های ایشان برای اداره و پیشرفت کشور و تحقق اهداف انقلاب خواندند.

پیش‌بینی امام از نابودی رژیم اسرائیل در حال تحقق است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین بخش از سخنانشان در تبیین اهمیت قضیه فلسطین در افکار و آرای امام راحل گفتند: امام از روز اول شروع نهضت اسلامی بر مسئله فلسطین تکیه کردند و با دقت نظر و آینده‌نگری، مسیر پیشِ‌روی ملت فلسطین را پیش‌بینی کردند که این روشن‌بینیِ بسیار مهم امام در حال تحقق تدریجی است. ایشان پیش‌بینی سرنگونی رژیم جبار و سرکوب‌گر طاغوت در همان آغاز نهضت اسلامی و پیش‌بینی نابودی رژیم کمونیستی در هنگام حاکمیت و اعتبار رژیم شوروی را دو نمونه دیگر از روشن‌بینی‌های خاص امام خمینی برشمردند. رهبر انقلاب اسلامی دل‌نبستن به مذاکرات سازش، حضور ملت فلسطین در میدان عمل و احقاق حق و حمایت همه ملت‌ها بخصوص ملت‌های مسلمان از مردم فلسطین را چکیده دیدگاه‌های امام برای پیروزی ملت فلسطین خواندند و افزودند: این رخدادهای بزرگ هم‌اکنون در حال تحقق است. ایشان با اشاره به گیرافتادن رژیم صهیونیستی در کُنج میدان ناشی از عملیات طوفان‌الاقصی، گفتند: اگرچه آمریکا و بسیاری دولت‌های غربی همچنان به حمایت از این رژیم ادامه می‌دهند اما آنها هم می‌دانند که راه نجاتی برای رژیم اشغالگر وجود ندارد. رهبر انقلاب، جنایات بی‌سابقه و قساوت بی‌حدومرز رژیم ددمنش و حمایت دولت آمریکا از این وحشی‌گری‌ها را واکنش‌های عصبی به باطل شدن توطئه بزرگ بین‌المللی برای مسلط کردن رژیم صهیونیستی بر منطقه دانستند. ایشان در تبیین ویژگی‌ دوم طوفان‌الاقصی یعنی واردآوردن ضربه غیرقابل جبران به رژیم صهیونیستی، به اعترافات تحلیلگران و صاحب‌نظران آمریکایی و اروپایی و حتی وابستگان به رژیم منحوس استناد کردند و افزودند: آنها هم اذعان دارند که رژیم اشغالگر با آن همه یال و کوپالِ ادعایی، از یک گروه مقاومت شکست سختی خورده و بعد از ۸ ماه به هیچ‌یک از اهداف حداقلی خود نرسیده است.

مساله فلسطین مساله اول جهان است
ایشان با اشاره به تبدیل مسئله فلسطین به مسئله اول دنیا و تظاهرات ضدصهیونیستی در لندن، پاریس و دانشگاه‌های آمریکا، گفتند: سالهای متمادی مراکز تبلیغاتی و رسانه‌ای آمریکایی-صهیونیستی برای فراموش‌شدن مسئله فلسطین تلاش کردند اما در پرتو طوفان‌الاقصی و ایستادگی مردم غزه، فلسطین اکنون مسئله اول جهان است و آمریکا هم در مقابل اجماع جهانی ملت‌ها دچار انفعال شده و دیر یا زود مجبور می‌شود دستش را از پشت رژیم صهیونیستی بردارد. رهبر انقلاب مصیبت‌های مردم غزه از جمله شهادت حدود ۴۰هزار نفر و کشتار حدود ۱۵هزار کودک و نوزاد و شیرخوار را هزینه‌ سنگین ملت فلسطین در مسیر نجات از دست صهیونیست‌ها خواندند و گفتند: مردم غزه به برکت ایمان اسلامی و اعتقاد به آیات قرآنی، همچنان مشکلات را تحمل و با ایستادگی اعجاب‌برانگیز از حماسه‌سازان و مبارزان مقاومت دفاع می‌کنند.

گرامی داشت یاد و خاطره شهدیای خدمت
رهبر انقلاب در بخش دوم سخنانشان به حادثه شهادت جانگداز رئیس‌جمهور مغتنم و عزیز و پر کار و همراهان ایشان پرداختند و گفتند: هر یک از همراهان رئیس‌جمهور به‌نوبه خود شخصیت‌های ارزشمندی بودند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تجلیل از همراهان رئیس‌جمهور گفتند: مرحوم آقای آل‌هاشم امام‌جمعه فعال، مردمی و شایسته شهر تبریز و نماینده رهبری در استان مهم آذربایجان شرقی و شخصیتی ارزنده بود که ارتباطات قلبی و کاری با قاطبه مردم از جمله جوانان، دانشجویان، هنرمندان و ورزشکاران برقرار می‌کرد. رهبر انقلاب افزودند: آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه فعال، پر کار و با ابتکار نیز مذاکره‌کننده‌ای قوی، با هوش و پایبند به مبانی و اصول بود. همچنین سایر همراهان چه استاندار آذربایجان شرقی و چه آن برادر مأمور حفاظت رئیس‌جمهور و چه آن سه عزیز کادر پرواز همگی بر اساس گفته‌های آشنایان، افرادی شایسته، برجسته و مؤمن بودند. ایشان فقدان این عزیزان را حقیقتاً خسارت برای کشور خواندند و گفتند: قرآن کریم در سوره بقره می‌فرماید «به کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، مُرده نگویید چرا که آنها زنده هستند اما شما نمی‌دانید» و از آنجا که در این آیه بحثی درباره حرکت نظامی و جنگ نیست، هر کسی در راه خدا همچون راه خدمت به مردم، کار جهادی برای آنها و راه اداره کشور و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی کشته شود شهید است. رهبر انقلاب، آقای رئیسی و همراهان ایشان را مشمول این آیه شریفه قرآن خواندند و افزودند: ما این عزیزان را شهدای خدمت می‌دانیم همچنان که تعبیر با ارزش شهید خدمت و شهید جمهور از دل مردم جوشید.
ایشان مصیبت فقدان رئیس‌جمهور را برای کشور جدّاً سنگین دانستند و در بیان ویژگی‌ها و خصوصیات برجسته و ممتاز شهید رئیسی گفتند: همه اعتراف کردند که او مرد کار و عمل و خدمت و صفا و صداقت بود. برای خدمت شب و روز نمی‌شناخت. رئیسی عزیز در خدمتگزاری به کشور و ملت نصاب جدیدی ایجاد کرد که با وجود تلاش خدمتگزاران قبلی، تاکنون در این حد و حجم و کیفیت و با این صداقت و پر کاری نبوده است. تحرک فراوان و با برکت در سیاست خارجی برای حال و آینده کشور و استفاده از فرصت‌ها و برجسته کردن ایران در چشم رجال سیاسی دنیا از دیگر خصوصیات شهید رئیسی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و در خصوص ویژگی‌های مدیریتی آن شهید افزودند: سبک مدیریتی او در بین همکارانش، ویژه و همراه با صفا و صمیمیت بود.

دلم برای رئیسی سوخت
رهبر انقلاب با اشاره به تعریف و تمجید از شخصیت و خدمات و تلاش‌های شبانه‌روزی شهید رئیسی بعد از فقدان او در همه مطبوعات و فضای مجازی و از زبان اشخاص و جریان‌های گوناگون، گفتند: من دلم برای رئیسی سوخت که برخی در زمان حیات او حتی حاضر نبودند یک کلمه از این حرفها بگویند و با وجود مشاهده این برجستگی‌ها، آنها را کتمان و یا حتی وارونه منعکس می‌کردند و او را می‌آزردند که البته او غالباً جوابی به آنها نمی‌داد اما گاهی هم نزد من می‌آمد و مقداری شکایت می‌کرد. ایشان با دعا برای تعالی درجات رئیسی شهید عزیز و مغتنم و همراهان او و آرزوی صبر برای خانواده‌های آنها، حضور مردم در تشییع و بدرقه‌های میلیونی این عزیزان را فصلی برجسته و درخور تحلیل دانستند و گفتند: یک واکنش در مقابل مصائب شخصی و ملی، افسردگی و منزوی شدن و در واقع شکست خوردن از مصیبت و از دست دادن امید است اما واکنش دیگر، ایستادگی در مقابل مصیبت و به تعبیر قرآن، صبر است که باعث فرصت‌سازی و حماسه‌آفرینی و استخراج نتایج شیرین از حادثه تلخ می‌شود که در این قضیه، ملت ایران، واکنش دوم را انتخاب کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور پرمعنای مردم در مراسم‌ مختلف شهیدان خدمت در شهرهای مختلف از تهران، مشهد، تبریز، قم، بیرجند و ری تا زنجان و مراغه و نجف‌آباد را نمونه‌ای از حماسه‌آفرینی‌های ملت ایران در مقابل حوادث تلخ و سخت در طول تاریخ انقلاب دانستند و در بیان پیام‌های این حضور افزودند: این حماسه نشان داد که ملت ایران، ملتی پر انگیزه، خسته‌نشو، ایستاده و زنده است که از مصیبت شکست نمی‌خورد بلکه استقامت و انگیزه او بیشتر می‌شود.

اخلاق‌مداری در رقابت انتخاباتی در دستور کار باشد
رهبر انقلاب با تأکید بر ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها، گفتند: بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت، بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند و ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین شود.

«تجارت»از تعداد بالای داوطلبان ریاست‌جمهوری گزارش می‌دهد

گروه سیاسی: با پایان فرصت پنج روزه ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از دیروز (سه‌شنبه) کار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ کاندیداها آغاز می‌شود. بنابر اعلام محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور تعداد مراجعه‌کنندگان در طول پنج روز فرصت به ۲۸۷ نفر رسید که از این تعداد ۸۰ نفر واجد شرایط ثبت‌نام بودند. انی موضوع در شرایطی است که تعداد مراجعه‌کنندگان در سال ۱۳۹۶ تا ۱۶۳۶ نفر بود که در سال ۱۴۰۰ به ۵۹۲ نفر کاهش یافت و در طول این پنج رو نیز ۲۸۷ نفر مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد ۸۰ نفر واجد شرایط ثبت‌نام را بودند. رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: اسامی افراد تاییدصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ خرداد اعلام می‌شود.

مسئولان سابق و فعلی‌ای که ثبت نام کردند
در مهلت پنج روزه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات (۱۰ تا ۱۴ خرداد) چهره‌های سیاسی و اجرایی کشور از جمله نمایندگان فعلی و سابق مجلس و شورای شهر، رئیس دانشگاه تهران، وزیر فرهنگ، کار، رئیس بانک مرکزی، استانداران سابق، رئیس‌جمهور اسبق، شهردار تهران، روسای پیشین و فعلی مجلس شورای اسلامی، معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم، وزرای سابق، رئیس اسبق بنیاد شهید، رئیس‌ اسبق بانک مرکزی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون دفتر مقام معظم رهبری ثبت‌نام کردند. لیست کامل کاندیداها عبارتند از: محمدرضا صباغیان، مصطفی کواکبیان، عباس مقتدایی، قدرتعلی حشمتیان، سعید جلیلی، علی لاریجانی، محمود احمدی بیغش، محمد خوش‌چهره، عبدالناصر همتی، احمد رسولی‌نژاد، وحید حقانیان، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، حبیب‌الله دهمرده، محمدرضا میرتاج‌الدینی، زهره الهیان، فداحسین مالکی، محمدمهدی اسماعیلی، مسعود زریبافان، حسین افشارزاده، حسینعلی قاسم‌زاده، محمود احمدی نژاد، محمود صادقی، محمد مقیمی، صادق خلیلیان، ایرج شاهوردی، حسن محمدیاری، مجتبی محفوظی، شهریار حیدری، علی صوفی، محمدرضا پورابراهیمی، حسین میرزایی، محمدحسن قدیری ابیانه، غلامحسین رضوانی، محمد شریعتمداری، جلیل جعفری، غنی نظری خانقاه، الیاس نادران، حسن کامران، حسن سبحانی، احمد اکبری، قاسم جاسمی، حمیده زرآبادی، محمد ناظمی اردکانی، علیرضا ورناصری، حمید کریمی، محمدرضا اسکندری، علی آذری، اردشیر مطهری، اسحاق جهانگیری، محمد وحدتی، حسن نوروزی، حسین گروسی، محمد رویانیان، مهدی شیخ، محمد علی وکیلی، وحید جلال‌زاده، محمدحسن نامی، علیرضا افشار، محمدمهدی زاهدی، اصغر سلیمی، مصطفی پورمحمدی، محسن کوهکن، شمس الدین حسینی، محمدباقر قالیباف، هاجر چنارانی، ضرغام صادقی، اکبر نیکزاد، احمد موسوی، ابراهیم عزیزی، علی وقفچی، عباس آخوندی، داود منظور، مهرداد بذرپاش، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، صولت مرتضوی، علی نیکزاد، رفعت بیات، عبدالرحیم بهاروند و سیدعلی حسینی نیشابور.

هجوم احمدی‌نژاد و یاران به وزارت کشور
احمدی نژاد و دولتمردانش تقریبا پای ثابت هر انتخاباتی شده‌اند. از محمود احمدی نژاد گرفته که رکورددار ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری است تا یاران سابقش در دولت های نهم و دهم. هر چند که خودشان می‌گویند سال‌هاست با رئیس دولت بهار ارتباطی ندارند اما در عالم سیاست با رزومه هایشان در دولت احمدی نژاد شناخته می شود. از جمله این افراد صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم است که تا کنون در انتخابات‌های ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، ۱۳۹۶، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳ و همچنین انتخابات‌های مجلس ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸ ثبت‌نام کرده و سپس از انتخابات انصراف داده است. علی نیکزاد و محمد حسن نامی هم از دیگر چهره‌هایی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به نفع ابراهیم رئیسی کنار کشیدند. حال در این دوره از انتخابات، شمس‌الدین حسینی و محمد ناظمی اردکانی نیز اعلام کاندیداتوری کردند. مصطفی پورمحمدی را نیز می توان به این لیست اضافه کرد هرچند او بیشتر به سبب حضورش در دولت روحانی شناخته می شود تا دولت احمدی نژاد.

از وزرای خاتمی تا یاران ابراهیم رئیسی
فارغ از احمدی نژادی های این دور از انتخابات، چهره‌هایی دیگر نیز اعلام کاندیداتوری کردند که سابقه حضورشان در جایگاه وزارت به دولت روحانی یا خاتمی باز می گردد. علی صوفی و مسعود پزشکیان از جمله وزرای دولت دوم سید محمد خاتمی بودند. هر چند که پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم کاندیدا شد اما نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. اسحاق جهانگیری نیز که معاون اول روحانی در ۸ سال ریاست جمهوری اش نیز بود اما او ۸ سال نیز در دولت خاتمی وزارت صنایع و معادن را در دست داشت و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شد. عباس آخوندی و محمد شریعتمداری و البته مصطفی پورمحمدی هم از دیگر وزرای دولت روحانی بودند که با حضور در وزارت کشور ردای کاندیداتوری در انتخابات را برتن کردند. عباس آخوندی البته سابقه حضور در دولت هاشمی را نیز داشته است و محمد شریعتمداری نیز در دولت خاتمی وزیر بازرگانی بوده است. اما درحالی که پیش بینی می شد محمد مخبر از جایگاه معاون اول دولت و این روزها سرپرست ریاست جمهوری وارد کارزار انتخابات شوند، این پیش بینی محقق نشد و به جای آن دولتی ها یکی بعد از دیگری وارد میدان کاندیداتوری شدند.

«تجارت»بررسی می‌کند ؛

گروه اقتصاد کلان: با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر فضای کشور برای رقابت های سیاسی مهیا خواهد شد. رقابت هایی که معمولا با طرح انواع و اقسام وعده های اقتصادی و غیر اقتصادی همراه می شود. به گزارش «تجارت»، در ادوار گذشته معمولا وعده های اقتصادی نامزدها بیش از سایر وعده ها مورد توجه قرار می گیرد و خود کاندیداها نیز تلاش می کنند با دادن انواع وعده های متنوع اقتصادی نظر و رای مردم را به خود جلب کنند. تجربه نشان داده است که در مواردی این وعده ها بیشتر جنبه شعاری و مقطعی دارد که بیشتر برای زمان انتخابات است اما بعد از تشکیل دولت و مواجهه مسوولان با واقعیت های اقتصادی رنگ می بازد. به نظر می رسد که اکنون مردم جامعه با توجه به تجارب گذشته دیگر هر وعده اقتصادی را باور نکنند، چرا که بسیاری از مشکلات امروز اقتصاد نتیجه چند دهه سیاستگذاری و روندهای غلط است که روی هم انباشت شده است. طبیعتا اینکه ظرف چند ماه بتوان مشکلاتی نظیر تورم، بیکاری، رفع تحریم ها، ایجاد رشد مثبت و بهبود تولید را عملی کرد دیگر نمی تواند باور پذیر باشد. بلکه در حال حاضر زمان آن رسیده است که نامزدها با واقع بینی اقتصادی وعده هایی را به مردم بدهند که امکان اجرای آن وجود داشته باشد. شعارهایی از جنس پرداخت یارانه های نقدی و افزایش آن و یا ارزان سازی برخی کالاها مثل نرخ ارز و ... دیگر نمی تواند در شرایط امروز قابل ارائه باشد، چرا که اقتصاد یک علم است و کاندیدایی که رویکرد علمی به ماجرا نداشته باشد خیلی زود در نزد افکار عمومی آشکار می شود. این انتخابات می تواند فرصت خوبی باشد برای آنکه نامزدهای نهایی می خواهند چگونه اقتصاد کشور را به مدار رشد برگردانند؟ و چگونه می خواهند سهم کشور را از تجارت و اقتصاد جهانی افزایش بدهند و درآمدهای کشور و جذب سرمایه داخلی و خارجی را با هدف رشد پایدار محقق کنند؟ باید در مناظره ها و برنامه های تبلیغاتی مکانیزم اجرای این وعده ها و زمان بندی آن از سوی نامزدها با جزئیات مشخص شود. در این صورت است که می توان امید داشت که فضای رقابت ها به سمت یک رقابت واقعی و سالم حرکت کند. به عنوان مثال در دوره گذشته برخی نامزدها از حل چالش بورس ظرف سه روز گفتند اما هیچ گاه مشخص نکردند که چگونه قرار است مشکل بورس در این مدت کوتاه حل و فصل شود. به عنوان نمونه مسئله تورم مشکلی است که ظرف بیش از 50 سال گذشته در اقتصاد ایران وجود داشته و در 5 سال گذشته میانگین تورم به بالای 40 درصد رسیده است. طبیعی است که تک رقمی کردن تورم نمی تواند ظرف چند ماه محقق شود. بلکه باید با یک سیاست پولی و بودجه ای صحیح به صورت پلکانی تورم را کاهش داد. مگر اینکه مانند شرایط فعلی دولت و بانک مرکزی بخواهند صرفا با یک سیاست انقباضی به سمت سرکوب قیمت ها و تثبیت تورم به قیمت تعمیق رکود پیش بروند. از این رو حل چالش های مثل تورم یا رشد پایین همگی دارای راه حل های علمی است که کشورهای مختلف به آن ها رسیده اند.

تصورات اشتباه در طرح وعده ها
نامزدها در انتخابات ایران غالبا تصور می‌کنند که می‌توانند با دادن وعده‌های بزرگ تمام اقشار و گروه‌های مردمی را جذب کنند، در صورتی که چنین چیزی اساسا امکان‌پذیر نیست. هر‌چند یک رییس دولت می‌تواند برنامه‌هایی را دنبال کند که در یک سطح کلان خیرعمومی و منافع حداکثری جامعه را به دنبال داشته باشد اما اینکه تصور شود با چند وعده ساده یک خطی مانند افزایش یارانه‌های نقدی و پول‌پاشی به روش‌های مختلف می‌توان رای تمامی اقشار مردم را به خود جلب کرد از اساس اشتباه است، حتی اگر فرض کنیم چنین چیزی هم امکان‌پذیر باشد اساسا نمی‌تواند نگاه و رویکردی صادقانه از طرف نامزدها باشد. غالب اقتصاددان ها بر این باورند که اقتصاد کشور برای برون‌رفت از چالش‌ها و ابرچالش‌های موجود به راه‌حل‌هایی فراتر از فرمول‌های یک خطی تقلیل‌یافته نیاز دارد. چالش‌های موجود اقتصاد ایران چالش‌هایی نیستند که در مدت زمان کوتاهی قابل حل باشند بلکه شاید بعضی از آنها به زمان بیشتری از یک دوره چهار‌ساله ریاست‌جمهوری نیاز داشته باشند. اما اگر قرار باشد رییس دولت آینده چالش‌ها و بحران‌های انباشت‌شده موجود را حل و فصل کند، نیاز است که یک برنامه و استراتژی کلان بلند‌مدت را برای مردم‌ هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی‌ ترسیم کند. اینکه برنامه او برای رفع تحریم‌ها چیست؟ چگونه می‌خواهد در عرصه داخلی اصلاحات اقتصادی در بخش‌های مختلف مالیاتی، بودجه‌ای، پولی … را پیش ببرد؟ چگونه می‌خواهد برای چند سال رشد اقتصادی پایدار ایجاد کند؟ برنامه‌اش برای کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی چیست؟ تعاملات اقتصادی و تجاری را با همسایگان چگونه ساماندهی و تنظیم خواهد کرد؟ پاسخ به این سوال‌های کلیدی به این امر بستگی دارد که آیا دولت چهاردهم اساسا یک نگاه راهبردی به مقولات اقتصادی دارد یا خیر؟ طبیعتا با تجربه‌ای که پیش‌روی کشور، مردم و همینطور سیاستگذاران و مسوولان وجود دارد، دیگر زمان تکرار اشتباهات گذشته وجود ندارد. به عبارتی دوران آزمون و خطا و بحث بر سر بدیهیات اقتصادی گذشته است. به اعتقاد کارشناسان حل چالش‌های موجود در وهله اول نیاز به یک اجماع و تفاهم میان دولت و مردم دارد. به این معنی که در سطح دولت و سایر ارکان تصمیم‌ساز تفاهم و دیدگاه مشترکی برای حل مشکلات اقتصادی شکل بگیرد و در ادامه مردم با آن همراهی کنند. باید گفت بدون اجماع ملی در سطح نخبگان و در سطح عمومی حل‌و‌فصل چالش‌های اقتصادی عملا امکان‌پذیر نیست. از این رو انتخابات فرصت و محمل مناسبی ست که واقعیت های اقتصاد ایران به طور واضح و با شفافیت بیان شود و برای حل چالش ها نیز راهکارهایی ارائه شود که ریشه در واقعیت ها داشته باشد.

سرمقاله

فردین آقا بزرگی
کارشناس ارشد بازار سرمایه

از جمله زیر ساخت‌هایی که برای بهبود وضعیت اقتصادی و در نتیجه بازار سرمایه لازم است، به رسمیت شناختن حقوق بخش خصوصی و نیز ایجاد تریبون ها و جایگاه های قانونی است که بخش خصوصی از آن طریق بتواند در عرصه اقتصاد و تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشد، اینکه با سرمایه قابل توجه، بخش خصوصی باید در کنار دولتی قرار بگیرد که دولت خود قانون را شکل می دهد و تنظیم می کند و حتی بعضا به اقتضای شرایط در قانون مقررات تغییراتی ایجاد می‌کند که منافع خودش به طور مطلق حفظ شود، خارج از قاعده اقتصاد آزاد است، بنابراین یکی از اصول و ادبیات اولیه این است که دولت همانطور که در کلیات اصل ۴۴ قانون اساسی نیز قید شده به مرور زمان به جایگاه اصلی خود که نظارت و رگولاتوری آن هم نه به عنوان یک مجری بلکه به عنوان کسی که با الهام و با در نظر گرفتن نقطه نظرات کارشناسی بخش خصوصی، سیاست‌گذاری می کند، بازگردد. انتظار داریم در حوزه بازار سرمایه مقام ناظر تلاش کند حداکثر استقلال خود را بدست بیاورد اینکه در کنار دولت قرار گرفته و هر از گاهی دولت تغییر می کند و مسئولان و مدیران دست به تغییرات در بازار سرمایه می‌زنند تا یک حدی برمی‌گردد به نحوه عملکرد مدیران در سازمان و ارکان بورس و انتظار می رود همانطور که بازار پول و بازار سرمایه از لحاظ آکادمیک و تئوریک باید مستقل باشند محافظ منافع فعالان در حوزه بازار پول و سرمایه نیز باید مستقل باشند ضمن اینکه نباید این اجازه داده شود و نباید به این میزان منفعلانه عمل شود که هر دولت و مسئولی این اجازه را به خود دهد که به راحتی اعمال نظر کند و در بازار سرمایه اعمال نفوذ کند . در بازاری که انتظار داریم بیش از پیش به به تأمین مالی و تولید و صنعت کمک کند . درگاه ایجاد موازین و موقعیت‌های قانونی سازمان بورس است، سازمان بورس باید فضا را به ترتیبی پیش ببرد که حداکثر مشارکت بخش خصوصی انجام و نمایندگان بخش خصوصی در این گونه تصمیمات اقتصادی اثرگذار، در کنار دولت قرار بگیرند و تا زمانی که از کنار این موضوع بگذرد و این مجال به بخش خصوصی و نمایندگان آن ها داده نشود با تغییر دولت، تغییر خاص محسوس و اثربخشی در فضای کسب و کار ایجاد نخواهد شد. اجازه تأسیس و نیز اجازه فعالیت اتحادیه‌ها و تشکل های خودانتظام و همچنین فعالیت نمایندگان بخش خصوصی به غلط بر عهده سازمان بورس و ارکان بورس داده شده است، این اجازه باید داده شود که این تشکل ها گسترش پیدا کند و رقابت سالم صورت گیرد و نیز حضور داشته باشند نمایندگان بخش خصوصی و موضوع مطالبه گری و استیفای حقوق خود را از تریبون و جایگاه قانونی خود در کنار سازمان بورس پیگیری و مطالبه نمایند، صرفاً سپردن موضوع (ماده هفت قانون بازار اوراق بهادار) به دست سازمان بورس تاکنون به حداقل ممکن توفیق حاصل شده و موفقیت های قابل توجهی در این زمینه نبوده است، با این ساختار و با این روش انتظار تحول چشمگیری نمی‌توان داشت مگر اینکه در این زمینه ها تحولات بنیادین صورت گیرد که بتوان بازار سرمایه رو به کارایی و مورد توجه فعالین بازار سرمایه را داشته باشیم.

یادداشت

امیرهوشنگ میرکوشش
کارشناس مسائل آمریکا

اخیراً دادگاهی در شهر منهتن نیویورک دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را در هفت مورد مجرم اعلام کرده که مهم‌ترین این پرونده‌ها به مساله پرداخت حق‌السکوت از سوی وی به استورمی دنیلز، یکی از بازیگران فیلم‌های غیراخلاقی مربوط می‌شود که البته همچنان .حکم نهایی در مورد این پرونده علیه ترامپ صادر نشده و چندی دیگر آن را اعلام خواهند کرد. اینکه برای رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما بحث بر این است که او می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شرکت کرده و در نهایت خود را عفو کند مگر آنکه بحث امنیت ملی در این میان وجود داشته باشد. اینکه احکام و پرونده‌ها چه تاثیری بر وضعیت ترامپ در اردوگاه جمهوری‌خواهان و به صورت کلی انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا خواهد گذاشت، مشخص نیست اما مساله اصلی این است که دموکرات‌ها در حال سرمایه‌گذاری روی آرای خاکستری هستند. توجه داشته باشید که ترامپ یک شخصیت خودشیفته و معترض به بسیاری از قوانین و روندهای جاری سیاسی و قضایی دارد و به جای آنکه از قانون تمکین کرده و راه را برای حضورش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلطیف نکند، یکباره به سیستم قضایی و حتی ساختار سیاسی آمریکا حله می‌کند و این چارچوب را فاسد می‌خواند که همین موضوع و تکرار آن باعث ریزش آرای وی می‌شود. واقعیت این است که هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم سخنان او بر این روند تاثیر بیشتری خواهد گذاشت و در این میان باید متوجه بود که ممکن است ریزش آرای ترامپ از داخل حزب جمهوری‌خواه شروع شود. واقعیت این است که مردم آمریکا به نوعی برای خودشان ارزش‌های اجتماعی و سیاسی خاصی را مد نظر دارند و در این راستا سخنان دونالد ترامپ و حتی مواضع چهره‌های محافظه‌کار هم می‌تواند افکار عمومی را بر ضد جمهوری‌خواهان رقم بزند و یک ابهام کلی را در اتمسفر سیاسی و اجتماعی آمریکا به وجود بیاورد. در این راستا برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پس از گناهکار شناختن وی در دادگاه نیویورک، میزان مشخصی از محبوبیت وی در میان رای‌دهندگان آمریکایی کاهش پیدا کرده است و حتی در میان جمهوری‌خواهان، درصدی از آنها اعتقاد دارند که ترامپ گناهکار نیست و تغییری در نظر آنها به وجود نیامده است. این در حالیست که تیم حقوقی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا صراحتاً اعلام کرده که از این حکم تجدیدنظرخواهی می‌کند. حتی اگر حکم زندان برای دونالد ترامپ صادر شود هم این روند به ضرر وی تمام خواهد شد اما موضوع بعدی بحث مناظره‌های انتخاباتی است. بایدن با توجه به تمام ضعف‌هایی که دارد، می‌تواند از وضعیت فعلی ترامپ و احکامی که برای وی صادر شده به ضرر او و جمهوری‌خواهان استفاده کند و اوضاع را به نفع خود مهندسی کند که احتمال این مساله بسیار زیاد خواهد بود. در اردوگاه دموکرات‌ها هم بحث نارضایتی مسلمانان مطرح است و تلاش بایدن بر این نکته خواهد بود که جنگ غزه را به پایان برساند تا بتواند یک نقطه آغاز را در انتخابات و تبلیغات انتخاباتی رقم بزند.

«تجارت» گزارش می‌دهد

بر اساس آماری که از سوی گمرک منتشر شده است، در ۱۱ ماهه سال گذشته (فروردین تا بهمن‌ماه) ۱۳ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۲۶ دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشور شده‌ است. ارزش مالی گوشی‌های وارد شده به کشور در این مدت ۲ میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار بوده است. از مجموع وارداتی که در سال ۱۴۰۲ در کشور انجام شده ۴.۵ درصد از ارزش کل واردات کشور در سالی که گذشت به واردات گوشی‌های تلفن همراه اختصاص داشت. تخصیص این میزان ارز برای واردات آیفون موردانتقاد بسیاری قرار گرفت؛ چرا که برخی معتقدند وزرات صمت می‌توانست منابع ارز حاصل از واردات گوشی‌های آیفون را برای شتاب واردات خودروهای خارجی به کشور تخصیص دهد.

برابری تخصیص ارز خودرو با آیفون
اخیرا نیز مهدی ضیغمی؛ معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه و تجارت، اعلام کرد که برای واردات خودرو 2 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است، که بنا بر آمارها این میزان تخصیص ارز حتی از میزان واردات گوشی‌های آیفون در سال گذشته نیز کمتر است.

رکورد واردات خودرو در یک دهه
از سال 94، می‌توان به عنوان سالی نام برد که رکوردار «واردات خودرو» به کشور بود. از سال 83 به قبل واردات خودرو به کشور ممنوع بود. واردات خودرو به کشور که در سال 1384 با 11 هزار و 440 دستگاه خودرو آغاز شد، پس از یک دهه در نیمه دوم سال 1394 به 20 هزار 866 دستگاه رسید و در سال 1385 حجم واردات خودرو سه برابر سال 1384 شد و در این سال بیش از 30 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد .شاید جالب باشد که بدانید در بین سال‌های 88 تا 92 یعنی در یک بازه زمانی چهار ساله بیش از 95 هزار خودرو لوکس وارد کشور شد؛ در این سال‌ها نزدیک به 1800 پورشه به کشور وارد شد که ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان این خودرو در خاورمیانه بود. همچنین در سال 97 بود که با تصمیم دولت واردات خودرو در پی تشدید تحریم‌ها به دلیل صرفه‌جویی ارزی، به کشور لغو شد؛ از آن پس بود که صنعت خودرو روی آرامش به خود ندید؛ در اسفندماه 1400بود که رئیس جمهور شهید یک فرمان هشت ماده‌ای درمورد صنعت خودروسازی کشور صادر کرد و در بند چهارم دستور داده بود که «به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان موردنیاز بازار؛ موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو رفع شود. پس از آن بود که واردات خودروهای دست دوم پس از کش و قوس‌های فراوان از آذرماه سال گذشته در مجلس تصویب شد و پس از تایید شورای نگهبان برای اجرایی شدن به دولت ارسال شد و مسئولان نیز وعده ورود 200 هزار خودرو خارجی به کشور دادند؛ اما آمارهای منتشر شده از سوی سازمان تجارت نشان می‌دهد که تا به امروز تنها 22 هزار خودرو خارجی وارد کشور شده که از این تعداد تنها 13 هزار خودرو از گمرکات ترخیص و پلاک شده است.
مشکل ارزی برای واردات خودرو
واردات لاک‌پشتی خودروهای خارجی در حالی ادامه دارد که به نظر می‌رسد دولت برای تامین ارز برای واردات خودرو با مشکل جدی همراه است. به تازگی نیز رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرده که برای سال جاری، با توجه به آنچه که در نظر گرفته شده و مسیرها و روش‌های مختلفی که برای تأمین ارز، طی می‌کنیم، از این رو قصد داریم که میزان واردات را از محل سایر ارزهایی که هستند همچون سرمایه‌گذاری‌های خارجی، افزایش دهیم. اما آنچه که از ابتدا در برنامه، دیده شده، دو میلیارد دلار سهم ارز واردات برقی و بنزینی بوده است. از محل‌های مختلف همچنان پیگیر هستیم که بتوانیم تخصیص را داشته باشیم. در واقع صحبت‌های مهدی ضیغمی نشان می‌دهد که هنوز برنامه تعریف شده‌ای برای تامین ارز خودروهای وارداتی وجود ندارد، این در حالی است که سال گذشته بیش از 2 میلیارد تومان برای واردات گوشی‌های آیفون به کشور ارزبری صورت گرفت که تخصیص این میزان به واردات خودرو شاید می‌توانست کمی از التهاب بازار خودرو بکاهد. به تازگی نیز گمرک اعلام کرده است که دیگر هیچ کدام از مدل‌های گوشی‌های آیفون دیگر ترخیص نخواهد شد. عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در این باره به رسانه‌ها گفته است که بنا بر اعلام گمرک از 16 خردادماه سال جاری حتی اجازه واردات آیفون13 نیز داده نخواهد شد.

اما چرا واردات خودروهای دست دوم؟
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که با توجه به ارزبری خودروهای کارکرده که تقریبا نصف ارزبری خودروهای نو است و همچنین اینکه در کشور نیز محدودیت ارزی وجود دارد، واردات خودروهای کارکرده می‌تواند یکی از راه‌حل‌های مناسب برای رشد عرضه خودرو باشد از سوی دیگر واردات خودروهای کارکرده به‌منزله کنترل بازار و کنترل انحصار خواهد بود. واردات خودروهای کارکرده با توجه به ارزبری کمتری که دارند، می‌تواند به افزایش عرضه خودرو کمک کند. همچنین این دست از خودروها قیمت کمتری دارند که باعث می‌شود با نزدیک شدن به قیمت خودروهای پرتیراژ و پرتقاضا اثر بیشتری بر کنترل بازار گذاشته و انتظارات تورمی فعالان بازار خودرو را کاهش دهد. بنا بر اعلام گزارشی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، در حال حاضر در کشور 5.3 میلیون دستگاه خودروی سواری فرسوده وجود دارد که سالانه حدود یک‌میلیون دستگاه به این تعداد اضافه می‌شود. خودروهای فرسوده مشکلاتی مانند مصرف سوخت بالا، افزایش تلفات جاده‌ای و آلودگی هوا ایجاد می‌کنند؛ اما از آنجا که واردات هر خودرو نیاز به ارائه گواهی اسقاط خودرو دارد، واردات خودروهای کارکرده می‌تواند منجر به افزایش اسقاط و در نتیجه کاهش خودروهای فرسوده شود. همچنین واردات خودروهای کارکرده به کاهش قیمت خودرو در بازار کمک می‌کند و این موضوع در کنار توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌تواند به افزایش رضایتمندی در جامعه بینجامد.

شبکه‌های خبری عرب زبان با بازتاب بیانات امروز رهبر انقلاب در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، عمدتا به اظهارات ایشان درباره تحولات فلسطین و به شکل خاص عملیات طوفان الاقصی پرداختند. شبکه خبری «اسکای نیوز عربی» با اشاره به سخنرانی امروز رهبر انقلاب به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی به نقل از ایشان اعلام کرد، «عملیات طوفان الاقصی طرح تبدیل اسرائیل به بخشی از منطقه از راه عادی‌سازی روابط با آن را ناکام گذاشت.»
شبکه خبری «روسیا الیوم» با اشاره به سخنرانی صبح امروز حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (رحمةالله‌علیه)، به آن بخش از اظهارات ایشان درباره تحولات فلسطین و عملیات طوفان الاقصی و تحقق پیش‌بینی امام راحل درباره آینده فلسطین پرداخت و به نقل از ایشان اعلام کرد، «ارتش اسرائیل در برابر گروه‌های مقاومت همانند حماس و حزب‌الله شکست خورد.»
شبکه خبری «النشره» نیز به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای درباره نیاز منطقه به عملیات طوفان الاقصی و تاثیر آن در ناکام گذاشتن تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و کنترل آن بر منطقه اشاره کرد و به نقل از ایشان اعلام کرد، «مساله فلسطین مساله اول جهان شده و حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه، واکنش عصبی به باطل شدن نقشه آنها است.»
شبکه خبری «المیادین» نیز به شکل مفصل به اظهارات رهبر انقلاب اسلامی ایران به ویژه بخش مربوط به عملیات طوفان الاقصی و انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران پرداخت و به نقل از ایشان اعلام کرد، «عملیات طوفان الاقصی در زمان مناسبی برای منطقه غرب آسیا و زمانی که دشمن برای اجرای طرح کنترل بر منطقه تلاش می‌کرد، انجام شد و تمامی معادلات را بر هم زد.»
سایت «العهد» نیز بیانات امروز رهبر انقلاب را در سه بخش «طوفان الاقصی ضربه‌ای مهلک برای صهیونیست‌ها»، «شهید رئیسی و همراهان شهیدش» و «انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران» به تفصیل بازنشر کرد و به نقل از ایشان آورد، «عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی را در مسیری قرار داد که به روالش منتهی خواهد شد.»
سایت «العربی الجدید» نیز در گزارشی به بیانات امروز مقام معظم رهبری با تمرکز بر بخش مربوط به عملیات طوفان الاقصی پرداخت و به نقل از ایشان آورد، «آمریکا مجبور است دیر یا زود از حمایت خود از رژیم صهیونیستی دست بردارد، جهان امروز شاهد است که این رژیم رو به نابودی است.»
خبرگزاری «معا» فلسطین نیز با اشاره این سخن رهبر انقلاب در تمجید از عملیات طوفان الاقصی که «اسرائیل هرگز از طوفان الاقصی رهایی نخواهد یافت»، بیانات امروز ایشان درباره تحولات فلسطین را منعکس کرد.
خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نیز امروز با اشاره به برگزاری سی‌وپنجمین سالگرد رحلت امام خمینی با حضور گسترده مردم ایران از مناطق مختلف کشور و مشارکت بیش از ۳۵۰ مهمان خارجی از ۵۰ کشور، گزارش داد که آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم با اشاره به پیش‌بینی درست امام خمینی درباره آینده فلسطین که این روزها در حال تحقق است، به نقل از ایشان آورد، «جبهه مقاومت در منطقه امکانات وسیعی دارد و محاسبات اسرائیل درباره این جبهه اشتباه است.»

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: شهید رئیسی معتقد بود که این همه طرح نیمه تمام در کشور داریم که به نام جمهوری اسلامی است و ما باید متعهد شویم که این طرح‌ها را تمام کنیم تا مردم نسبت به کارآمدی نظام امیدوار شوند.
سپهر خلجی در یک گفت وگوی تلویزیونی درباره تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره شهید آیت‌الله رئیسی که «دلم برای رئیسی سوخت»، اظهار کرد: از ابتدایی که شهید رئیسی به قوه مجریه آمد، یک جریان سنگینی در رسانه‌های خارج کشور و امتدادش در رسانه‌های داخلی علیه وی و دولتش شکل گرفت و از هیچ کاری از جمله تهمت، تخریب، دروغ و تمسخر فروگذار نکردند ولی اینها باعث نشد رئیسی متوقف شود. شاید بتوانم ادعا کنم که سینه بنده صندوقچه اتفاقاتی است که از نزدیک می‌دیدم که چه ظلمی در حق این شهید می‌کردند. بعضا تصاویر افرادی که برای وی پیام داده و سخنرانی می‌کنند در ذهن من مرور می‌شود. خیلی ایشان اذیت شد. وی در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های آقای رئیسی ولایت‌باوری بود. گاهی به وی می‌گفتیم این مسائل را با رهبری در میان بگذارید ولی ایشان ابا داشتند و می‌گفت هر موقع رهبری را ملاقات کرده و لبخند ایشان را می‌بینم به خود اجازه نمی‌دهم حرفی بزنم که ایشان را مکدر کنم. این نشانه ولایت‌باوری شهید رئیسی بود. رهبری هم گفتند ایشان گاهی شکایت می‌کرد. تصویر زلالی از مظلومیت شهید رئیسی شکل گرفت و آمدن مردم به صحنه (تشییع) نشان داد که جریانی که در سه سال گذشته در رسانه و غیررسانه و تریبون داران که علیه شهید رئیسی و دولت وی فعالیت می‌کردند، موفق نبودند. رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه سطح مدیریت شهید رئیسی ترازی برای نظام حاکمیتی کشور ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: ویدئویی حدود دو هفته پیش از هیات دولت منتشر شده بود که یک اتفاقی افتاده بود در آن ایام و یک جریانی علیه دولت درست شده بود و جمعی از اعضای دولت مصرانه از ایشان خواستند که در مقابل این جریان که به ناحق عمل می‌کرد، چیزی بگویید که رئیس‌جمهور گفت که از من نخواهید کاری انجام دهم که می‌دانم خلاف خواسته رهبری است و من در برابر همه این اتفاقات به شیوه شهید بهشتی عمل می‌کنم یعنی سکوت، سکوت و سکوت. شهید رئیسی می‌گفت ما هم تریبون داریم اما می‌دانم این کار خلاف خواسته رهبری است و پس سکوت می‌کنیم. من موارد بی شماری از این مسائل سراغ دارم.
خلجی همچنین گفت: می‌دانستیم در کدام موارد تحت فشار است ولی ایشان بارها تاکید کرد که گفتن اینکه این مشکلات وجود دارد، دردی از مردم دوا نمی‌کند بلکه باید دنبال چاره باشیم. به شهید رئیسی می‌گفتند چرا در سفرهای استانی کلنگ جدیدی نمی‌زنید تا به نام دولت بماند؟ ایشان پاسخ می‌داد که این همه طرح نیمه تمام در کشور داریم و دولت‌ها کلنگ زده‌اند و نیمه تمام رها شده و این‌ها به نام جمهوری اسلامی است و ما باید متعهد شویم که این طرح‌ها را تمام کنیم تا مردم نسبت به کارآمدی نظام امیدوار شوند. تشکر می‌کرد که طرحی را دولت‌های گذشته تا جایی انجام داده‌اند و می‌گفت ما از اینجا به بعد طرح را تمام می کنیم.
حملات رژیم صهیونیستی به جنوب غزه، این منطقه را هم درگیر قحطی کرده و کودکان از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند.