امکان انتقال پیام به ایران را داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به اظهارات اخیر سرپرست وزارت امور خارجه ایران درباره روند مذاکرات غیرمستقیم تهران-واشنگتن واکنش نشان داد. «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اظهارات «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه ایران را درباره برقرار بودن روند مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا و تبادل پیام‌ها را تایید می‌کند، گفت: همیشه به صراحت اعلام کرده‌ایم که وقتی در راستای منافعمان باشد، توانمندی و امکان انتقال پیام به ایران را داریم ولی قرار نیست هیچ‌گونه مکالمه بخصوصی را تایید یا بیان کنم. واکنش میلر در پی این مطرح می‌شود که باقری روز گذشته، در نشستی خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا و اخبار منتشر شده در مورد رایزنی‌های تهران و واشنگتن در عمان پیش از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران گفت: ما همواره با طرف‌های مذاکراتی، مذاکرات را ادامه داده‌ایم و هیچ‌گاه انقطاعی در این مسیر صورت نگرفته است، چراکه ایران برای تبیین مواضع خود، رفع سوءتفاهم‌ها و دستیابی به راه‌حل پایدار همواره در پشت میز مذاکره حاضر بوده است و در راستای تحقق منافع خود قدم برداشته است.

 

آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد که بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری امروز آغاز می شود. به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف صبح دیروز (سه‌شنبه) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به ثبت نام ۸۰ داوطلب برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: از دقایقی دیگر جلسات بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود. وی ادامه داد: پنج روز برای بررسی صلاحیت داوطلبان فرصت داریم؛ البته قانون اجازه می دهد که پنج روز دیگر هم برای بررسی صلاحیت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بنای ما این است که در همان پنج روز اول نتایج بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کنیم اما اگر نیاز باشد، ممکن است از پنج روز دوم هم استفاده کنیم. همه چیز به بررسی صلاحیت‌ها بستگی دارد. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تصریح شرایط رئیس جمهور در اصل ۱۱۵ قانون اساسی، گفت: رئیس جمهور باید از بین رجال سیاسی و مذهبی، ایرانی الاصل، تابع ایرانی، مدیر و مدبر و سایر شرایطی که در قانون آمده است، باشد. تمام تلاش شورای نگهبان این است که این شرایط را در داوطلبان انتخابات احراز کند. به محض اینکه به نتیجه برسیم، به ملت ایران اعلام می‌کنیم.

رئیس صندوق توسعه ملی انصراف خود را از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.
مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی با انتشار توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس از نامزدی در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری انصراف داد. غضنفری در این توئیت با گرامی داشت یاد امام راحل عظیم الشان (ره) و شهدای خدمت نوشته است: "هم اینک در شرایط بسیار خطیر ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم. لذا داشتن درک عمیق از پیچیدگی حکمرانی و فرایندهای تصمیم‌سازی، و حفظ وحدت، ضرورتی انکارناپذیر است. با توجه حضور نامزدهایی با گرایش های سیاسی متنوع، انشاءالله انتخابات ۸ تیر پر شور خواهد بود. اینجانب ضمن تشکر از همه خوبان همراه، با بررسی همه جانبه شرایط، رصد وضعیت و انجام مشورت ها، نهایتا از تصمیم ثبت‌نام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شدم. از خداوند متعال برای منتخب مردم، توفیق خدمت و برای ملت شریف و بزرگ ایران، «دولتی خردمند، مردمی ثروتمند و ایرانی قدرتمند» آرزومندم." مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی پیش تر در پاسخ به دعوت فعالان سیاسی و گروه های مختلف برای نامزدی در انتخابات تاکید کرده بود: با توجه به پیشنهاد فعالان سیاسی، دوستان و همکاران سابق در صورت ورود به عرصه انتخابات به عنوان نامزد مستقل در انتخابات ثبت نام می کند.

ایده‌های نسنجیده و مدیران نیازموده، سال‌ها کشور را عقب می‌اندازند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که یک تصمیم رئیس جمهور، امروز و آینده یک ملت را تغییر می‌دهد. ایده‌های نسنجیده و مدیران نیازموده، سال‌ها کشور را عقب می‌اندازند. محمدباقر قالیباف در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رئیس جمهور بلافاصله بعد از انتخابات با چندین تصمیم حیاتی روبروست. باور کنیم انتخابات فردایی هم دارد! یک تصمیم رئیس جمهور، امروز و آینده یک ملت را تغییر می‌دهد. ایده‌های نسنجیده و مدیران نیازموده، سال‌ها کشور را عقب می‌اندازند. نسبت مشکلات را با توانایی‌ها و تجربه‌ها بسنجیم.» بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی در سانحه بالگرد هواپیمای حامل رئیس‌جمهور، کشور براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی وارد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری شد که موعد آن ۸ تیر ۱۴۰۳ است. براین اساس ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت ۸ صبح پنجشنبه ۱۰ خرداد آغاز شده و ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۱۴ خرداد به پایان رسید. در مدت پنج روزه مهلت ثبت‌نام، ۸۰ نفر داوطلب واجد شرایط کاندیداتوری انتخابات در چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری شدند.

احتمال پیوستن ایران به
اتحادیه اقتصادی اوراسیا
رئیس هیات مدیره اتحادیه اقتصادی اوراسیا از ابراز تمایل ایران برای پیوستن به این سازمان چند ملیتی خبر داد. «باکیتژان ساگینتایف» رئیس هیات مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت که ایران برای به دست آوردن وضعیت ناظر اتحادیه اوراسیا ابراز تمایل کرده است. خبرگزاری ریانووستی با انتشار این مطلب گزارش داد که «الکسی اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه نیز گفت که «رویه‌های مشخصی وجود دارد که اگر رعایت شود، ایران ممکن است در پایان دسامبر به کشور ناظر اتحادیه اوراسیا تبدیل شود». دی ماه گذشته بود که اولین موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس، توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در سن پترزبورگ روسیه امضا شد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز از امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال کرد و گفت این اتفاق نقش بسزایی در تقویت روابط خواهد داشت.

تصمیم ارمنستان برای افتتاح سرکنسولگری در تبریز تا پایان ۲۰۲۴
وزیر امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که این کشور برنامه دارد در چهار کشور از جمله ایران اماکن دیپلماتیک
افتتاح کند.
«آرارات میزوریان» وزیر امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که این کشور قصد دارد «تا پایان سال جاری، در چهار کشور هیات دیپلماتیک مستقر کند». میزوریان گفت که تا الان تصمیم گرفته شده در شهر تبریز در ایران سرکنسولگری افتتاح شود. او افزود: علاوه بر تبریز، قرار است در قبرس و صربستان نیز کنسولگری افتتاح شود.
در حال حاضر کارهای آن در حال انجام شدن است. در عین حال، قرار است به طور دوجانبه با مجارستان نیز سفارت‌هایمان آغاز به کار کنند.

رهبر انقلاب در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) تصریح کردند:

گروه سیاسی: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در اجتماع عظیم مردم در سی‌وپنجمین سالگرد عروج حضرت امام خمینی(ره) با تبیین اهمیت و برجستگی مسئله فلسطین در دیدگاه‌ها و رویکردهای امام راحل، تأکید کردند: پیش‌بینی ۵۰ سال قبل امام بزرگوار درباره فلسطین، بتدریج در حال تحقق است و عملیات معجزه‌آفرین طوفان‌الاقصی با باطل کردن نقشه وسیع دشمنان برای تسلط بر منطقه و جهان اسلام، رژیم صهیونیستی را در مسیر اضمحلال قرار داده و در پرتو ایستادگی ایمانی و تحسین‌برانگیز مردم غزه، رژیم اشغالگر در مقابل چشم جهانیان در حال ذوب شدن است.
به گزارش «تجارت»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تجلیل از ویژگی‌ها و خدمات رئیس جمهور شهید و قدردانی از حضور پرمعنا و عظیم ملت در تشییع شهیدان خدمت، گفتند: حماسه انتخاباتِ بسیار مهم پیشِ‌رو، مکمل حماسه ملت در بدرقه شهیدان خدمت است و ان‌شاءالله در سایه مشارکت پرشور، آرای بالای ملت و حاکمیت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی، رئیس جمهوری «پُرکار»، «فعال»، «آگاه» و «معتقد به مبانی انقلاب» برگزیده ‌می‌شود و ضمن پرشدن حفره‌های اقتصادی و فرهنگی، منافع ملت در منطقه و جهان حفظ و تأمین خواهد شد. در این مراسم پرشور که در حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی برگزار شد، رهبر انقلاب هدف از اجتماع پرشکوه هرساله مردم را تجدید یاد و خاطره امام و بهره‌گیری از درس‌های ایشان برای اداره و پیشرفت کشور و تحقق اهداف انقلاب خواندند.

پیش‌بینی امام از نابودی رژیم اسرائیل در حال تحقق است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین بخش از سخنانشان در تبیین اهمیت قضیه فلسطین در افکار و آرای امام راحل گفتند: امام از روز اول شروع نهضت اسلامی بر مسئله فلسطین تکیه کردند و با دقت نظر و آینده‌نگری، مسیر پیشِ‌روی ملت فلسطین را پیش‌بینی کردند که این روشن‌بینیِ بسیار مهم امام در حال تحقق تدریجی است. ایشان پیش‌بینی سرنگونی رژیم جبار و سرکوب‌گر طاغوت در همان آغاز نهضت اسلامی و پیش‌بینی نابودی رژیم کمونیستی در هنگام حاکمیت و اعتبار رژیم شوروی را دو نمونه دیگر از روشن‌بینی‌های خاص امام خمینی برشمردند. رهبر انقلاب اسلامی دل‌نبستن به مذاکرات سازش، حضور ملت فلسطین در میدان عمل و احقاق حق و حمایت همه ملت‌ها بخصوص ملت‌های مسلمان از مردم فلسطین را چکیده دیدگاه‌های امام برای پیروزی ملت فلسطین خواندند و افزودند: این رخدادهای بزرگ هم‌اکنون در حال تحقق است. ایشان با اشاره به گیرافتادن رژیم صهیونیستی در کُنج میدان ناشی از عملیات طوفان‌الاقصی، گفتند: اگرچه آمریکا و بسیاری دولت‌های غربی همچنان به حمایت از این رژیم ادامه می‌دهند اما آنها هم می‌دانند که راه نجاتی برای رژیم اشغالگر وجود ندارد. رهبر انقلاب، جنایات بی‌سابقه و قساوت بی‌حدومرز رژیم ددمنش و حمایت دولت آمریکا از این وحشی‌گری‌ها را واکنش‌های عصبی به باطل شدن توطئه بزرگ بین‌المللی برای مسلط کردن رژیم صهیونیستی بر منطقه دانستند. ایشان در تبیین ویژگی‌ دوم طوفان‌الاقصی یعنی واردآوردن ضربه غیرقابل جبران به رژیم صهیونیستی، به اعترافات تحلیلگران و صاحب‌نظران آمریکایی و اروپایی و حتی وابستگان به رژیم منحوس استناد کردند و افزودند: آنها هم اذعان دارند که رژیم اشغالگر با آن همه یال و کوپالِ ادعایی، از یک گروه مقاومت شکست سختی خورده و بعد از ۸ ماه به هیچ‌یک از اهداف حداقلی خود نرسیده است.

مساله فلسطین مساله اول جهان است
ایشان با اشاره به تبدیل مسئله فلسطین به مسئله اول دنیا و تظاهرات ضدصهیونیستی در لندن، پاریس و دانشگاه‌های آمریکا، گفتند: سالهای متمادی مراکز تبلیغاتی و رسانه‌ای آمریکایی-صهیونیستی برای فراموش‌شدن مسئله فلسطین تلاش کردند اما در پرتو طوفان‌الاقصی و ایستادگی مردم غزه، فلسطین اکنون مسئله اول جهان است و آمریکا هم در مقابل اجماع جهانی ملت‌ها دچار انفعال شده و دیر یا زود مجبور می‌شود دستش را از پشت رژیم صهیونیستی بردارد. رهبر انقلاب مصیبت‌های مردم غزه از جمله شهادت حدود ۴۰هزار نفر و کشتار حدود ۱۵هزار کودک و نوزاد و شیرخوار را هزینه‌ سنگین ملت فلسطین در مسیر نجات از دست صهیونیست‌ها خواندند و گفتند: مردم غزه به برکت ایمان اسلامی و اعتقاد به آیات قرآنی، همچنان مشکلات را تحمل و با ایستادگی اعجاب‌برانگیز از حماسه‌سازان و مبارزان مقاومت دفاع می‌کنند.

گرامی داشت یاد و خاطره شهدیای خدمت
رهبر انقلاب در بخش دوم سخنانشان به حادثه شهادت جانگداز رئیس‌جمهور مغتنم و عزیز و پر کار و همراهان ایشان پرداختند و گفتند: هر یک از همراهان رئیس‌جمهور به‌نوبه خود شخصیت‌های ارزشمندی بودند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تجلیل از همراهان رئیس‌جمهور گفتند: مرحوم آقای آل‌هاشم امام‌جمعه فعال، مردمی و شایسته شهر تبریز و نماینده رهبری در استان مهم آذربایجان شرقی و شخصیتی ارزنده بود که ارتباطات قلبی و کاری با قاطبه مردم از جمله جوانان، دانشجویان، هنرمندان و ورزشکاران برقرار می‌کرد. رهبر انقلاب افزودند: آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه فعال، پر کار و با ابتکار نیز مذاکره‌کننده‌ای قوی، با هوش و پایبند به مبانی و اصول بود. همچنین سایر همراهان چه استاندار آذربایجان شرقی و چه آن برادر مأمور حفاظت رئیس‌جمهور و چه آن سه عزیز کادر پرواز همگی بر اساس گفته‌های آشنایان، افرادی شایسته، برجسته و مؤمن بودند. ایشان فقدان این عزیزان را حقیقتاً خسارت برای کشور خواندند و گفتند: قرآن کریم در سوره بقره می‌فرماید «به کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، مُرده نگویید چرا که آنها زنده هستند اما شما نمی‌دانید» و از آنجا که در این آیه بحثی درباره حرکت نظامی و جنگ نیست، هر کسی در راه خدا همچون راه خدمت به مردم، کار جهادی برای آنها و راه اداره کشور و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی کشته شود شهید است. رهبر انقلاب، آقای رئیسی و همراهان ایشان را مشمول این آیه شریفه قرآن خواندند و افزودند: ما این عزیزان را شهدای خدمت می‌دانیم همچنان که تعبیر با ارزش شهید خدمت و شهید جمهور از دل مردم جوشید.
ایشان مصیبت فقدان رئیس‌جمهور را برای کشور جدّاً سنگین دانستند و در بیان ویژگی‌ها و خصوصیات برجسته و ممتاز شهید رئیسی گفتند: همه اعتراف کردند که او مرد کار و عمل و خدمت و صفا و صداقت بود. برای خدمت شب و روز نمی‌شناخت. رئیسی عزیز در خدمتگزاری به کشور و ملت نصاب جدیدی ایجاد کرد که با وجود تلاش خدمتگزاران قبلی، تاکنون در این حد و حجم و کیفیت و با این صداقت و پر کاری نبوده است. تحرک فراوان و با برکت در سیاست خارجی برای حال و آینده کشور و استفاده از فرصت‌ها و برجسته کردن ایران در چشم رجال سیاسی دنیا از دیگر خصوصیات شهید رئیسی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و در خصوص ویژگی‌های مدیریتی آن شهید افزودند: سبک مدیریتی او در بین همکارانش، ویژه و همراه با صفا و صمیمیت بود.

دلم برای رئیسی سوخت
رهبر انقلاب با اشاره به تعریف و تمجید از شخصیت و خدمات و تلاش‌های شبانه‌روزی شهید رئیسی بعد از فقدان او در همه مطبوعات و فضای مجازی و از زبان اشخاص و جریان‌های گوناگون، گفتند: من دلم برای رئیسی سوخت که برخی در زمان حیات او حتی حاضر نبودند یک کلمه از این حرفها بگویند و با وجود مشاهده این برجستگی‌ها، آنها را کتمان و یا حتی وارونه منعکس می‌کردند و او را می‌آزردند که البته او غالباً جوابی به آنها نمی‌داد اما گاهی هم نزد من می‌آمد و مقداری شکایت می‌کرد. ایشان با دعا برای تعالی درجات رئیسی شهید عزیز و مغتنم و همراهان او و آرزوی صبر برای خانواده‌های آنها، حضور مردم در تشییع و بدرقه‌های میلیونی این عزیزان را فصلی برجسته و درخور تحلیل دانستند و گفتند: یک واکنش در مقابل مصائب شخصی و ملی، افسردگی و منزوی شدن و در واقع شکست خوردن از مصیبت و از دست دادن امید است اما واکنش دیگر، ایستادگی در مقابل مصیبت و به تعبیر قرآن، صبر است که باعث فرصت‌سازی و حماسه‌آفرینی و استخراج نتایج شیرین از حادثه تلخ می‌شود که در این قضیه، ملت ایران، واکنش دوم را انتخاب کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور پرمعنای مردم در مراسم‌ مختلف شهیدان خدمت در شهرهای مختلف از تهران، مشهد، تبریز، قم، بیرجند و ری تا زنجان و مراغه و نجف‌آباد را نمونه‌ای از حماسه‌آفرینی‌های ملت ایران در مقابل حوادث تلخ و سخت در طول تاریخ انقلاب دانستند و در بیان پیام‌های این حضور افزودند: این حماسه نشان داد که ملت ایران، ملتی پر انگیزه، خسته‌نشو، ایستاده و زنده است که از مصیبت شکست نمی‌خورد بلکه استقامت و انگیزه او بیشتر می‌شود.

اخلاق‌مداری در رقابت انتخاباتی در دستور کار باشد
رهبر انقلاب با تأکید بر ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها، گفتند: بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت، بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند و ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین شود.

«تجارت»از تعداد بالای داوطلبان ریاست‌جمهوری گزارش می‌دهد

گروه سیاسی: با پایان فرصت پنج روزه ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از دیروز (سه‌شنبه) کار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ کاندیداها آغاز می‌شود. بنابر اعلام محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور تعداد مراجعه‌کنندگان در طول پنج روز فرصت به ۲۸۷ نفر رسید که از این تعداد ۸۰ نفر واجد شرایط ثبت‌نام بودند. انی موضوع در شرایطی است که تعداد مراجعه‌کنندگان در سال ۱۳۹۶ تا ۱۶۳۶ نفر بود که در سال ۱۴۰۰ به ۵۹۲ نفر کاهش یافت و در طول این پنج رو نیز ۲۸۷ نفر مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد ۸۰ نفر واجد شرایط ثبت‌نام را بودند. رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: اسامی افراد تاییدصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ خرداد اعلام می‌شود.

مسئولان سابق و فعلی‌ای که ثبت نام کردند
در مهلت پنج روزه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات (۱۰ تا ۱۴ خرداد) چهره‌های سیاسی و اجرایی کشور از جمله نمایندگان فعلی و سابق مجلس و شورای شهر، رئیس دانشگاه تهران، وزیر فرهنگ، کار، رئیس بانک مرکزی، استانداران سابق، رئیس‌جمهور اسبق، شهردار تهران، روسای پیشین و فعلی مجلس شورای اسلامی، معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم، وزرای سابق، رئیس اسبق بنیاد شهید، رئیس‌ اسبق بانک مرکزی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون دفتر مقام معظم رهبری ثبت‌نام کردند. لیست کامل کاندیداها عبارتند از: محمدرضا صباغیان، مصطفی کواکبیان، عباس مقتدایی، قدرتعلی حشمتیان، سعید جلیلی، علی لاریجانی، محمود احمدی بیغش، محمد خوش‌چهره، عبدالناصر همتی، احمد رسولی‌نژاد، وحید حقانیان، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، حبیب‌الله دهمرده، محمدرضا میرتاج‌الدینی، زهره الهیان، فداحسین مالکی، محمدمهدی اسماعیلی، مسعود زریبافان، حسین افشارزاده، حسینعلی قاسم‌زاده، محمود احمدی نژاد، محمود صادقی، محمد مقیمی، صادق خلیلیان، ایرج شاهوردی، حسن محمدیاری، مجتبی محفوظی، شهریار حیدری، علی صوفی، محمدرضا پورابراهیمی، حسین میرزایی، محمدحسن قدیری ابیانه، غلامحسین رضوانی، محمد شریعتمداری، جلیل جعفری، غنی نظری خانقاه، الیاس نادران، حسن کامران، حسن سبحانی، احمد اکبری، قاسم جاسمی، حمیده زرآبادی، محمد ناظمی اردکانی، علیرضا ورناصری، حمید کریمی، محمدرضا اسکندری، علی آذری، اردشیر مطهری، اسحاق جهانگیری، محمد وحدتی، حسن نوروزی، حسین گروسی، محمد رویانیان، مهدی شیخ، محمد علی وکیلی، وحید جلال‌زاده، محمدحسن نامی، علیرضا افشار، محمدمهدی زاهدی، اصغر سلیمی، مصطفی پورمحمدی، محسن کوهکن، شمس الدین حسینی، محمدباقر قالیباف، هاجر چنارانی، ضرغام صادقی، اکبر نیکزاد، احمد موسوی، ابراهیم عزیزی، علی وقفچی، عباس آخوندی، داود منظور، مهرداد بذرپاش، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، صولت مرتضوی، علی نیکزاد، رفعت بیات، عبدالرحیم بهاروند و سیدعلی حسینی نیشابور.

هجوم احمدی‌نژاد و یاران به وزارت کشور
احمدی نژاد و دولتمردانش تقریبا پای ثابت هر انتخاباتی شده‌اند. از محمود احمدی نژاد گرفته که رکورددار ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری است تا یاران سابقش در دولت های نهم و دهم. هر چند که خودشان می‌گویند سال‌هاست با رئیس دولت بهار ارتباطی ندارند اما در عالم سیاست با رزومه هایشان در دولت احمدی نژاد شناخته می شود. از جمله این افراد صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم است که تا کنون در انتخابات‌های ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، ۱۳۹۶، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳ و همچنین انتخابات‌های مجلس ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸ ثبت‌نام کرده و سپس از انتخابات انصراف داده است. علی نیکزاد و محمد حسن نامی هم از دیگر چهره‌هایی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به نفع ابراهیم رئیسی کنار کشیدند. حال در این دوره از انتخابات، شمس‌الدین حسینی و محمد ناظمی اردکانی نیز اعلام کاندیداتوری کردند. مصطفی پورمحمدی را نیز می توان به این لیست اضافه کرد هرچند او بیشتر به سبب حضورش در دولت روحانی شناخته می شود تا دولت احمدی نژاد.

از وزرای خاتمی تا یاران ابراهیم رئیسی
فارغ از احمدی نژادی های این دور از انتخابات، چهره‌هایی دیگر نیز اعلام کاندیداتوری کردند که سابقه حضورشان در جایگاه وزارت به دولت روحانی یا خاتمی باز می گردد. علی صوفی و مسعود پزشکیان از جمله وزرای دولت دوم سید محمد خاتمی بودند. هر چند که پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم کاندیدا شد اما نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. اسحاق جهانگیری نیز که معاون اول روحانی در ۸ سال ریاست جمهوری اش نیز بود اما او ۸ سال نیز در دولت خاتمی وزارت صنایع و معادن را در دست داشت و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شد. عباس آخوندی و محمد شریعتمداری و البته مصطفی پورمحمدی هم از دیگر وزرای دولت روحانی بودند که با حضور در وزارت کشور ردای کاندیداتوری در انتخابات را برتن کردند. عباس آخوندی البته سابقه حضور در دولت هاشمی را نیز داشته است و محمد شریعتمداری نیز در دولت خاتمی وزیر بازرگانی بوده است. اما درحالی که پیش بینی می شد محمد مخبر از جایگاه معاون اول دولت و این روزها سرپرست ریاست جمهوری وارد کارزار انتخابات شوند، این پیش بینی محقق نشد و به جای آن دولتی ها یکی بعد از دیگری وارد میدان کاندیداتوری شدند.