صادرات 500 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک

مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور گفت: ظرفیت صنعت کاشی و سرامیک در ایران حدود ۷۵۰ میلیون متر مربع در سال است طوری که سال قبل ۵۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید و ۲۰۰ میلیون متر مربع آن صادر شد. بهنام عزیززاده به خبرگزاری صدا و سیما عنوان کرد: ۹۵ درصد مواد اولیه صنعت کاشی و سرامیک از داخل تامین می‌شود. این صنعت ارزآوری قابل‌توجهی دارد و از جمله صنایع خودکفا و فعال محسوب می‌شود بنابراین با توجه به منابع موجود کشور، دولت باید بستر‌های توسعه تولید و صادرات را تقویت کند. وی اضافه کرد‌: بخش ناچیزی (۵ درصد) از مواداولیه این صنعت وارداتی است، البته به این معنا نیست که در داخل تولید نمی‌شود، برخی از واحد‌های تولیدی برای ارتقای کیفیت کالا از مواداولیه وارداتی استفاده می‌کنند؛ ضمن اینکه وارد کردن کالا همیشه بد نیست و تا حدودی به رفع انحصار تولید و ایجاد رقابت کمک می‌کند. مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک گفت: ضریب رشد این صنعت در سال‌های گذشته از نظر توسعه کمی و کیفی بالا بوده، اما موانعی وجود دارد که علاوه بر تلاش واحد‌های تولیدی باید متولیان، سازوکار‌های بهتری را تعریف و عملیاتی کنند.

 

تکلیف واگن‌های وارداتی مترو چه شد؟

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت واگن‌های مترو که قرار است از چین وارد شود، گفت: تأیید فنی واگن‌ها توسط وزارت کشور انجام و ساخت واگن نیز از مدتی پیش آغاز شده است. حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری در این باره اظهار کرد: آنالیز‌هایی که باید انجام می‌شد به سیگنالینگ مترو ارتباط داشت که با سیستم موجود در متروی تهران هماهنگی لازم را داشته باشد. وی با بیان اینکه پرونده ایستگاه‌های خطوط هفت‌گانه مترو پایتخت امسال بسته می‌شود، افزود: رفع نواقص و تکمیل ۳۴ ایستگاه مترو در دوره ششم مدیریت شهری انجام شده و برخی نیز در حال اتمام است. به گفته حجت‌الاسلام آقامیری، راه‌اندازی ۶ ایستگاه مترو، باقی مانده که امسال به نتیجه خواهد رسید که با افتتاح آنها، خط یک تا هفت با ایستگاه‌ها و تمام تجهیزات جانبی آن کامل می‌شود. وی با بیان اینکه بنای ما در دوره ششم مدیریت شهری رفع نواقص و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در حوزه عمرانی و مترو است، یادآور شد: یکی از سیاست‌های ما این بود که نواقص مترو در طول دوره ششم برطرف شود. رییس کمیته عمران شورا بیان کرد: در این دوره ۳۴ ایستگاه مترو ناقص بود که تکمیل شد و یا در حال تکمیل است.

رشد ۲۵ درصدی صادرات به همسایه‌ها
حجم مبادلات تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه در دو ماهه امسال به ۹.۲ میلیارد دلار رسید. از این عدد ۴.۹ میلیارد دلار سهم صادرات ایران است که حدود ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه در دو ماه نخست امسال بیش از ۲۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. در این مدت تراز تجاری ایران مثبت بوده است .در همین ارتباط محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: در دو ماه ابتدایی سال جاری بررسی آمار و ارقام تجارت بدون نفت ما با این ۱۵ کشور همسایه نشان می‌دهد که حجم مبادلات ما به ۹.۲ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است. وی افزود: از این عدد ۴.۹ میلیارد دلار سهم صادرات ما به این ۱۵ کشور همسایه است که حدود ۲۵ درصد نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته رشد داشته است و بیشترین رشد صادرات هم به کشورهای عربستان، بحرین، کویت و عمان بوده است. رضوانی‌فر اضافه کرد: سهم ما از واردات از این ۱۵ کشور همسایه هم چیزی حدود ۴.۳ میلیارد دلار بوده است که سرجمع آن ۹.۲ میلیارد دلار مبادله با این ۱۵ کشور را تشکیل می‌دهد. رئیس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: بررسی آمار نشان می‌دهد که آمار تجارت خارجی ما یک تراز مثبت ۰.۶ میلیارد دلاری با این ۱۵ کشور همسایه بدون نفت داشته است.

هند نفت روسیه را به روبل پرداخت می‌کند
بزرگترین شرکت خصوصی هند یعنی پالایشگاه «ریلاینس اینداستریز» و شرکت روسی روس‌نِفت قراردادی یک ساله را برای عرضه ماهانه بالغ بر سه میلیون بشکه نفت امضا کرده‌اند که هزینه آن به روبل پرداخت خواهد شد. رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که بزرگترین شرکت خصوصی هند یعنی پالایشگاه «ریلاینس اینداستریز» و شرکت روسی روس‌نِفت قراردادی یک ساله را برای عرضه ماهانه بالغ بر سه میلیون بشکه نفت امضا کرده‌اند که هزینه آن به روبل پرداخت خواهد شد. طبق گزارش‌ها، شرکت ریلاینس دو محموله نفت خام اورال را می‌خرد، با این گزینه که هر ماه چهار محموله دیگر را با تخفیف 3 دلاری برای هر بشکه نسبت به شاخص نفت خام خاورمیانه در دبی خریداری خواهد کرد. این منبع آگاه تصریح کرد که اپراتور بزرگترین مجتمع پالایشگاهی جهان واقع در شهر جام‌نگر هند نیز انتظار می‌رود تا دو محموله نفت خام کم سولفور را در ماه با تخفیف یک دلار در هر بشکه در مقایسه با قیمت دبی خریداری کند. این شرکت چندملیتی مستقر در بمبئی موافقت کرده است که هزینه این واردات را با استفاده از روبل روسیه بپردازد. این منابع آگاه گفتند که بانک اچ‌دی‌اف‌سی HDFC هند و گازپروم بانک روسیه تراکنش‌های بانکی را تسهیل خواهند کرد.

اصلاح دوباره محدودیت‌های
ثبت سفارش بازرگانی
وزار صمت بعد از مطرح شدن ابهامات متعدد در خصوص ابلاغیه محدودیت ثبت سفارش واحدهای بازرگانی برای دومین بار آن را اصلاح کرد. بعد از ابلاغیه اول سامانه جامع تجارت در خصوص ممنوعیت موقت ثبت سفارش توسط واحدهای بازرگانی در وزارت صمت، به فاصله مدت کوتاهی این ابلاغیه حذف و اصلاح گردید. بر این اساس در گام اول برای واحدهای بازرگانی صرفا مجوز ثبت سفارش برای 750 قلم کالا لحاظ گردید که همان مصوبه نیز با چالش‌های زیادی همراه شد. در اطلاعیه هفته گذشته سامانه جامع تجارت مجوز ثبت سفارش واحدهای بازرگانی برای کالاهایی از جمله ماساژور، وافل و.... صادر شده بود که نقدهای جدی در پی داشت. حالا در اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت لیست اولیه 750 قلم کالای مجاز ثبت سفارش توسط واحدهای بازرگانی به بیش از 3700 قلم کالا افزایش یافت. در اطلاعیه سامانه جامع تجارت قید شده که پیرو تصمیم وزارت صمت، فهرست تعرفه‌های مجاز جهت اخذ ثبت سفارش جدید برای واحد‌های بازرگانی مرتبط با این وزارتخانه بروزرسانی شده است. بر این اساس تعداد ردیف تعرفه‌های مجاز ثبت‌سفارش واحدهای بازرگانی به 3774 ردیف افزایش یافت.

ایران در افغانستان پالایشگاه می‌سازد
وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان از علاقه یک شرکت ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت افغانستان و ساخت پالایشگاه نفت در این کشور خبر داد.
تسنیم نوشت: «عزیز درانی» رئیس شرکت بین‌المللی«سی‌جی‌سی‌آی»بلوچستان ایران در دیدار با «شهاب‌الدین دلاور» وزیر معادن و پترولیم حکومت طالبان درباره سرمایه‌گذاری در بخش نفت افغانستان گفتگو کرد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده وزارت معادن و پترولیم طالبان، در این دیدار دو طرف ضمن صحبت درباره فرصت‌های موجود سرمایه‌گذاری در منابع معدنی افغانستان، پیرامون فراهم بودن زمینه مناسب و امنیت سراسری در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.
اطلاعیه می‌افزاید رئیس شرکت ایرانی در این دیدار با ارائه توضیحات درباره فعالیت شرکت خود، علاقه خویش را برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و ساخت پالایشگاه استاندارد در افغانستان ابراز کرد. دلاور ضمن استقبال از این پیشنهاد، نسبت به همکاری‌های لازم و ایجاد تسهیلات برای شرکت مذکور اطمینان داد.
گفتنی است که افغانستان در حال حاضر یک قرارداد نفتی 25 ساله با یک شرکت چینی برای استخراج و پالایش نفت از حوزه «آمو دریا» در شمال افغانستان دارد. استخراج نفت از پالایشگاه‌های میدان نفتی آمو دریا، عمدتاً در منطقه «قشقری» ولایت «سرپل» انجام می‌شود.

«تجارت» گزارش می‌دهد

بر اساس آماری که از سوی گمرک منتشر شده است، در ۱۱ ماهه سال گذشته (فروردین تا بهمن‌ماه) ۱۳ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۲۶ دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشور شده‌ است. ارزش مالی گوشی‌های وارد شده به کشور در این مدت ۲ میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار بوده است. از مجموع وارداتی که در سال ۱۴۰۲ در کشور انجام شده ۴.۵ درصد از ارزش کل واردات کشور در سالی که گذشت به واردات گوشی‌های تلفن همراه اختصاص داشت. تخصیص این میزان ارز برای واردات آیفون موردانتقاد بسیاری قرار گرفت؛ چرا که برخی معتقدند وزرات صمت می‌توانست منابع ارز حاصل از واردات گوشی‌های آیفون را برای شتاب واردات خودروهای خارجی به کشور تخصیص دهد.

برابری تخصیص ارز خودرو با آیفون
اخیرا نیز مهدی ضیغمی؛ معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه و تجارت، اعلام کرد که برای واردات خودرو 2 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است، که بنا بر آمارها این میزان تخصیص ارز حتی از میزان واردات گوشی‌های آیفون در سال گذشته نیز کمتر است.

رکورد واردات خودرو در یک دهه
از سال 94، می‌توان به عنوان سالی نام برد که رکوردار «واردات خودرو» به کشور بود. از سال 83 به قبل واردات خودرو به کشور ممنوع بود. واردات خودرو به کشور که در سال 1384 با 11 هزار و 440 دستگاه خودرو آغاز شد، پس از یک دهه در نیمه دوم سال 1394 به 20 هزار 866 دستگاه رسید و در سال 1385 حجم واردات خودرو سه برابر سال 1384 شد و در این سال بیش از 30 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد .شاید جالب باشد که بدانید در بین سال‌های 88 تا 92 یعنی در یک بازه زمانی چهار ساله بیش از 95 هزار خودرو لوکس وارد کشور شد؛ در این سال‌ها نزدیک به 1800 پورشه به کشور وارد شد که ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان این خودرو در خاورمیانه بود. همچنین در سال 97 بود که با تصمیم دولت واردات خودرو در پی تشدید تحریم‌ها به دلیل صرفه‌جویی ارزی، به کشور لغو شد؛ از آن پس بود که صنعت خودرو روی آرامش به خود ندید؛ در اسفندماه 1400بود که رئیس جمهور شهید یک فرمان هشت ماده‌ای درمورد صنعت خودروسازی کشور صادر کرد و در بند چهارم دستور داده بود که «به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان موردنیاز بازار؛ موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو رفع شود. پس از آن بود که واردات خودروهای دست دوم پس از کش و قوس‌های فراوان از آذرماه سال گذشته در مجلس تصویب شد و پس از تایید شورای نگهبان برای اجرایی شدن به دولت ارسال شد و مسئولان نیز وعده ورود 200 هزار خودرو خارجی به کشور دادند؛ اما آمارهای منتشر شده از سوی سازمان تجارت نشان می‌دهد که تا به امروز تنها 22 هزار خودرو خارجی وارد کشور شده که از این تعداد تنها 13 هزار خودرو از گمرکات ترخیص و پلاک شده است.
مشکل ارزی برای واردات خودرو
واردات لاک‌پشتی خودروهای خارجی در حالی ادامه دارد که به نظر می‌رسد دولت برای تامین ارز برای واردات خودرو با مشکل جدی همراه است. به تازگی نیز رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرده که برای سال جاری، با توجه به آنچه که در نظر گرفته شده و مسیرها و روش‌های مختلفی که برای تأمین ارز، طی می‌کنیم، از این رو قصد داریم که میزان واردات را از محل سایر ارزهایی که هستند همچون سرمایه‌گذاری‌های خارجی، افزایش دهیم. اما آنچه که از ابتدا در برنامه، دیده شده، دو میلیارد دلار سهم ارز واردات برقی و بنزینی بوده است. از محل‌های مختلف همچنان پیگیر هستیم که بتوانیم تخصیص را داشته باشیم. در واقع صحبت‌های مهدی ضیغمی نشان می‌دهد که هنوز برنامه تعریف شده‌ای برای تامین ارز خودروهای وارداتی وجود ندارد، این در حالی است که سال گذشته بیش از 2 میلیارد تومان برای واردات گوشی‌های آیفون به کشور ارزبری صورت گرفت که تخصیص این میزان به واردات خودرو شاید می‌توانست کمی از التهاب بازار خودرو بکاهد. به تازگی نیز گمرک اعلام کرده است که دیگر هیچ کدام از مدل‌های گوشی‌های آیفون دیگر ترخیص نخواهد شد. عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در این باره به رسانه‌ها گفته است که بنا بر اعلام گمرک از 16 خردادماه سال جاری حتی اجازه واردات آیفون13 نیز داده نخواهد شد.

اما چرا واردات خودروهای دست دوم؟
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که با توجه به ارزبری خودروهای کارکرده که تقریبا نصف ارزبری خودروهای نو است و همچنین اینکه در کشور نیز محدودیت ارزی وجود دارد، واردات خودروهای کارکرده می‌تواند یکی از راه‌حل‌های مناسب برای رشد عرضه خودرو باشد از سوی دیگر واردات خودروهای کارکرده به‌منزله کنترل بازار و کنترل انحصار خواهد بود. واردات خودروهای کارکرده با توجه به ارزبری کمتری که دارند، می‌تواند به افزایش عرضه خودرو کمک کند. همچنین این دست از خودروها قیمت کمتری دارند که باعث می‌شود با نزدیک شدن به قیمت خودروهای پرتیراژ و پرتقاضا اثر بیشتری بر کنترل بازار گذاشته و انتظارات تورمی فعالان بازار خودرو را کاهش دهد. بنا بر اعلام گزارشی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، در حال حاضر در کشور 5.3 میلیون دستگاه خودروی سواری فرسوده وجود دارد که سالانه حدود یک‌میلیون دستگاه به این تعداد اضافه می‌شود. خودروهای فرسوده مشکلاتی مانند مصرف سوخت بالا، افزایش تلفات جاده‌ای و آلودگی هوا ایجاد می‌کنند؛ اما از آنجا که واردات هر خودرو نیاز به ارائه گواهی اسقاط خودرو دارد، واردات خودروهای کارکرده می‌تواند منجر به افزایش اسقاط و در نتیجه کاهش خودروهای فرسوده شود. همچنین واردات خودروهای کارکرده به کاهش قیمت خودرو در بازار کمک می‌کند و این موضوع در کنار توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌تواند به افزایش رضایتمندی در جامعه بینجامد.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد

امیر مهدی نعمتی: مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه باید رویکرد ایران در بازار عراق تغییر کند، گفت که در حال حاضر واحدهای متعددی از بخش خصوصی در این کشور در حوزه‌های سیمان، فولاد، آجر، بلوک سبک، نوشیدنی‌ها، رب گوجه، تولید مرغ و تخم مرغ و خودرو مشغول به فعالیت هستند. عبدالامیر ربیهاوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تاکنون رویکرد ایران بیشتر صادرات محور بوده اما باید به سمت سرمایه‌گذاری مشترک یا تولید در عراق برویم، چرا که این کشور هم رویکرد خودکفایی را دنبال می‌کند و بخشی کالاهای ایرانی با ممنوعیت ورود به این کشور مواجه شده‌اند. وی در پاسخ به سوالی درباره میزان سرمایه‌گذاری مشترک ایران در کشور عراق، تصریح کرد: یکی از مهمترین نمونه‌های سرمایه گذاری مشترک در عراق در حوزه صنایع غذایی است. همچنین یک شرکت تولید سیمان که زیرمجموعه شستا است هم از نمونه‌های مهم سرمایه‌گذاری مشترک است. این دو نمونه شاخص با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی ایران در عراق انجام شده است. در کنار این دو مجموعه، واحدهای متعددی از بخش خصوصی در این کشور در حوزه‌های سیمان، فولاد، آجر، بلوک سبک، نوشیدنی‌ها، رب گوجه، تولید مرغ و تخم مرغ و خودرو مشغول به فعالیت هستند. به گفته این مقام مسئول در حوزه خودرو در سایت اسکندریه چندین سال است که دو خط سایپا و ایران خودرو راه‌اندازی شده و قطعات این دو کارخانه در عراق مونتاژ می‌شود. این سرمایه‌گذاری به صورت مشترک با بخش خصوصی عراق انجام شده، اما تامین کننده تمام قطعات شرکت‌های سایپا و ایران خودرو هستند. ربیهاوی با بیان اینکه عدد دقیقی در رابطه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران در عراق در دسترس نیست، گفت: اما در حوزه‌های دولتی و خصولتی می‌توان به سرمایه‌گذاری شرکت‌های زیرمجموعه شستا و مپنا اشاره کرد. برای مثال مپنا با یک شریک عراقی ۲.۵ میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری از سال ۱۳۹۶ شروع شده و تاکنون ادامه داشته و ۱۸ فاز دارد. تاکنون چندین فاز به بهره‌برداری رسیده و احتمالاً فازهای جدید در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد. به گفته وی هر چند عراق سیاست خودکفایی را دنبال می‌کند، اما نمی‌تواند به خودکفایی کامل برسد و در برخی حوزه‌های معدنی هم همه مزیت‌های ایران را ندارد. برای مثال در حوزه فولاد عراق نیاز دارد مواد اولیه را از ایران وارد و بعد تبدیل به شمش کند. همچنین نیاز عراق حدود ۳ میلیون واحد مسکونی است که نیاز به بتن و میلگرد دارد. با وجود اینکه واحدهای تولید میلگرد در این کشور فعال هستند، اما به دلیل نیاز بالای عراق به این محصول، فعلاً نمی‌تواند واردات میلگرد را ممنوع کند. ربیهاوی ادامه داد: البته عراق قانونی تحت عنوان قانون حمایت از کالای داخلی دارد که بر اساس آن سیاست تعرفه‌ای را دنبال می‌کند تا واردات را کاهش دهد. این عوارض باعث می‌شود قیمت کالای وارداتی نزدیک به قیمت کالای تولید داخل تمام شود. مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه عراق برای ‌پروژه‌های سرمایه‌گذاری، تعرفه‌ها را طبق قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی صفر در نظر می‌گیرد، اظهار کرد: بنابراین اگر صادرکننده میلگرد با یک طرف عراقی به تفاهمی برسد که پروژه سرمایه‌گذاری تعریف کند، می‌تواند از عراق برای واردات این محصول با تعرفه صفر مجوز بگیرد.

یک شرکت خودروسازی چینی قصد دارد از این پس از ربات‌های انسان‌نما برای آزمایش کمربند ایمنی خودروها، آزمایش قفل درب، بررسی کیفیت بدنه خودرو و دیگر آزمایش‌ها استفاده کند. به گزارش ایسنا، خودروساز دولتی چینی به نام دانگ‌فنگ موتور(Dongfeng Motor) با یک شرکت رباتیک به نام یوبی‌تک(UBTech) همکاری می‌کند تا ربات انسان‌نمای این شرکت را در فرآیند تولید خود به کار بگیرد. نسخه صنعتی ربات انسان‌نمای واکر اس(Walker S) از شرکت یوبی‌تک در خط تولید شرکت دانگ‌فنگ برای انجام وظایف مختلف استفاده خواهد شد که بر اساس گزارش‌ها شامل انجام بازرسی کمربند ایمنی، تست قفل درب، بررسی کیفیت بدنه و غیره خواهد بود. این ربات انسان‌نما با ماشین‌آلات خودکار سنتی ادغام خواهد شد تا سناریوهای پیچیده را در روند تولید خودروها مدیریت کند. ربات «واکر اس» ۱۷۰ سانتی‌متر قد دارد و دارای الگوریتم‌های پیشرفته کنترل ادغام است. یوبی‌تک ادعا می‌کند که «واکر اس» می‌تواند با سیستم کارخانه برای دسترسی به وضعیت خط تولید ارتباط برقرار کند و داده‌های جمع آوری شده را در لحظه به اشتراک بگذارد.
ربات‌های هوشمند در خطوط مونتاژ
ربات‌های انسان‌نمای یوبی‌تک که با آخرین فناوری هوش مصنوعی ادغام شده‌اند، هدفشان پیشبرد عملیات‌ها در خط تولید کارخانه‌ها از طریق آموزش عملی است و انتظار می‌رود این ربات‌ها توانایی‌های خود را در بازرسی و مونتاژ قطعات افزایش دهند. ربات «واکر اس» هم اکنون در حال انجام وظیفه در کارخانه تولید خودروی Nio در چین است، جایی که وظایف مشابهی مانند بازرسی کیفیت قفل درب‌ها، کمربند ایمنی و نصب چراغ‌های جلو و نصب آرم خودرو را انجام می‌دهد. لین چانگبو، مدیر کل دانگ فنگ موتور می‌گوید: این امر نه تنها موجب پیشرفت بیشتر در سطح تولید هوشمند شرکت دانگ‌فنگ خواهد شد، بلکه به سبک جدیدی از تولید هوشمند در صنعت خودروسازی می‌انجامد و کاربرد صحنه‌محور و در مقیاس وسیع ربات‌های انسان‌نما در صنعت خودرو را تسریع خواهد کرد.
نسل جدید ربات‌های صنعتی
ربات انسان‌نمای «واکر اس» سال گذشته توسط شرکت UBTech رونمایی شد تا بتواند تقاضاهای صنعتی را برآورده کند. به گفته این شرکت، «واکر اس» اولین ربات انسان‌نمای دوپا است که وظایف خود را در یک ایستگاه کاری خاص در خط تولید خودرو به انجام می‌رساند. این ربات انسان‌نما با حسگرهای دوگانه RGBD و سیستم پیشرفته چهار چشمی خود، قابلیت‌های ادراکی پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد و با یک دست انسان‌ مانند و کنترل شده با هفت درجه آزادی می‌تواند وظایف را با مهارت و دقتی استثنایی انجام دهد. به گفته شرکت سازنده، دوربین‌های بینایی و حسگرهای عمق این ربات انسان‌نما به آن امکان می‌دهند محیط خود را به طور مؤثرتری حس و جهت‌یابی کند. همچنین ظرفیت آن برای تشخیص اشیای سه‌بعدی، امکان اجتناب از موانع را فراهم می‌کند. علاوه بر این، دست‌های انسان‌ مانند آن مهارت آن را برای کارهایی که شامل کار با اشیای مختلف می‌شود، بهبود می‌بخشند .واکر اس همچنین در حرکت کردن و کنترل خود فوق‌العاده انعطاف‌پذیر و ماهر است و مانورهای پیچیده‌ای را انجام می‌دهد و در عین حال ثبات را از طریق مدیریت دقیق تعادل حفظ می‌کند. این ربات می‌تواند با ۳ کیلوگرم بار در هر دست راه برود و تا ۱۰ کیلوگرم بار را تحمل کند. معرفی ربات‌های انسان‌نما به شرکت‌های تولیدی سنتی به ساده‌سازی فرآیندها و افزایش سطح اتوماسیون کمک می‌کند.