همه باید همانند شهید آیت الله رئیسی جهادی کار کنیم

وزیر کشور گفت: همه باید همانند شهید آیت الله رئیسی جهادی کار کنیم. احمد وحیدی روز پنج شنبه 17 خرداد در جلسه شورای اداری مانه اظهار کرد: همه باید رهرو صدیق شهید آیت الله رئیسی باشیم. وی افزود: شهید آیت الله رئیسی توجه ویژه ای به مناطق محروم داشت و در این مناطق خدمات ارزنده ای را به جا گذاشت. احمدی با اشاره به اینکه تاسیس شهرستان مانه به عنوان دهمین شهرستان استان تیرماه ۱۴۰۲ در هیات دولت مصوب شد، ادامه داد: تکمیل چارت اداری این شهرستان پیگیری می شود و پرداخت وام های کشاورزی این منطقه نیز در اولویت پیگیری قرار دارد و باید به سرانجام برسد. وی بیان کرد: آب آشامیدنی بیشتر روستاهای این شهرستان نیز در قالب مجتمع های آبرسانی تامین خواهد شد، اما باید اجرای این طرح ها شتاب گیرد. وزیر کشور در ارتباط با پروژه رها شده سیمان سمنگان اظهار کرد: طرح راکد سیمان سمنگان در شهرستان مانه نیز به صورت تخصصی بررسی می شود و برخی که می گویند این طرح توجیه اقتصادی ندارد را باید به صورت کارشناسی بررسی کرد.

 

کشور به یک کارگاه فعال تبدیل شد

سرپرست ریاست جمهوری گفت: دولت سیزدهم در آغاز با مشکلات جدی مواجه بود. در بخش درمان، آب، گاز، فروش نفت، درآمدها و... دچار مشکل بودیم. مشکل تورم نیز در آغاز دولت سیزدهم بود و درحال حاضر نیز این درد مزمن تاریخی رو به کاهش پیدا کرده است و امیدواریم ادامه دار باشد. محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری همزمان با افتتاح پروژه‌های عمرانی سیستان و بلوچستان در حوزه‌های مختلف در گفت وگویی اظهار کرد: دو موضوع باعث شده تا کشور به روال عادی خود و با همان قوت اجرایی خود پیش رود. وجود رهبری در درجه اول باعث شده است تا خللی در موضوعات کشور به وجود نیاید. در همان روزهای ابتدایی شهادت آیت الله رئیسی نیز ایشان به این موضوع اشاره فرمودند. مخبر در ادامه گفت: موضوع دوم روحیه جهادی و بالای شهید آیت الله رئیسی است؛ چرا که ایشان زنده است و ناظر به عملکرد دولت سیزدهم است و قطعا ایشان انتظار دارند تمام کارهای کشور با همان نظم زمان حضورشان پیش رود. سرپرست ریاست‌جمهوری یادآورشد: خوشبختانه با تلاش شبانه روزی آیت الله رئیسی، کشور به یک کارگاه تبدیل شده است.

شهید رئیسی با ساختارهای
فسادزا مقابله کرد
سخنگوی دولت گفت: اصلاح و برخورد با ساختارهای فسادزا به شکل بنیانی از اقدامات جدی شهید آیت الله رئیسی بوده است. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت امروز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در اردبیل درباره ویژگی‌های مدیریتی شهید آیت الله رئیسی اظهار کرد: شهید آیت الله رئیسی مرد تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بود. آزادسازی سواحل، رتبه بندی معلمان، تعرفه‌گذاری پرستاران و ... از این دست کارهای ناتمام بود که شهید رئیسی آنان را به سرانجام رساند. وی ادامه داد: برخی از طرح‌های شهید آیت الله رئیسی در مسیر تکمیل بود و هموز تکمیل نشده است. برخورد با مافیای خودرو یکی از این موارد است. به طور کلی اصلاح ساختارهای فسادزا به شکل بنیانی از اقدامات جدی این شهید خدمت بوده است. سخنگوی دولت با اشاره به این که یکی از متخلفین در حوزه خودروسازی ۵۰۰۰ میلیارد تومان محکوم شد و این حکم توسط سازمان تعزیرات دولت صادر شد، عنوان کرد: برخورد با مافیای دامی، واردات آن و اثرگذاری بر قیمت گوشت و مرغ یکی دیگر از موارد برخورد دولت با تخلف‌ها بود. در سه سال گذشته با واردات از کشورهای متفاوت و با ایجاد بازار جدید، قیمت تمام شده کالاهای اساسی را کاهش دادیم.

تاکید پاکستان بر اهمیت نشست تهران برای کمک به ثبات و امنیت افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران یک روند مهم در مسیر همکاری‌های نزدیک همسایگان افغانستان برای اطمینان از صلح، امنیت و ثبات در این کشور است. ممتاز زهرا دیروز (جمعه) در نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا گفت: آصف علی خان دُرانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان قرار است در نشست چهار جانبه تهران (گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان) شرکت کند. وی اظهار داشت: پاکستان معتقد است که جایگاه و نقش گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان بسیار حائز اهمیت می‌باشد و سکویی برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه همگرایی نزدیک میان افغانستان فراهم می‌کند. ممتاز زهرا تاکید کرد: رایزنی‌ها در سطح گروه تماس منطقه‌ای این اطمینان را می‌دهد تا افغانستان به مرکزی برای فعالیت‌های تروریستی تبدیل نشود و همزمان کشورهای همسایه از تلاش‌های افغانستان برای رفاه و بهبود اقتصادی مردم خود قویا حمایت می‌کنند.

تاکید فرمانده نیروی زمینی
ارتش بر مقابله با تهدیدات
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: تهدیدات جدید، نیازمند پاسخ‌های جدید هستند؛ به همین دلیل نیروی زمینی ارتش، با تکیه بر توان داخلی، در ارائه پاسخ‌های درخور و همه‌جانبه به تهدیدات علیه نظام اسلامی و تمامیت ارضی کشور، کوشش و مجاهدت توقف‌ناپذیری از خود به نمایش گذاشته است. امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، در حاشیه بازدید از تیپ 123 متحرک هجومی نزاجا مستقر در منطقه عمومی پرندک و در حاشیه آیین افتتاح و بهره‌برداری از دو طرح «سالن شبیه‌ساز توپ 23م.م» و «موشک‌انداز سهند 3»، گفت: این دو طرح، در راستای افزایش آمادگی رزمی و بهبود کیفیت آموزشی کارکنان نیروی زمینی ارتش، افتتاح و بهره‌برداری شد. فرمانده نیروی زمینی ارتش، اظهار کرد: نیروی زمینی ارتش، به عنوان یکی از نیروهای چهارگانه پا در رکاب ارتش نظام جمهوری اسلامی و بخشی از بدنه نیروهای مسلح کشور، با تأسی و پیروی از فرمایشات مطاع و فرامین حکیمانه فرمانده معظم کل قوا ، همواره در تلاش است تا ضمن سرمایه‌گذاری بر روی قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و دستاوردهای داخلی، در زمینه پیشبرد برنامه‌های سازمانی و نیز مأموریت‌های ذاتی و محوله، به نحو مطلوبی به ایفای نقش بپردازد.

قالیباف قانون شفافیت قوای
سه‌گانه را به دولت ابلاغ کرد
محمد باقر قالیباف قانون شفافیت قوای سه‌گانه را به دولت ابلاغ کرد. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس طی نامه‌ای به محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری «قانون شفافیت‌ قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها» را ابلاغ کرد. در نامه قالیباف آمده است که مطابق اصول (۱۲۳) و (۱۳۱) قانون اساسی جمهوری اسلامی «قانون شفافیت‌ قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها» مصوب جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳.۲.۱۰ که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجرای اصل یکصد و دوازدهم (۱۱۲) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۲۰۰) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۴۰۳.۳.۹ موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شده است ابلاغ می‌شود.

توصیه صداوسیما به
نامزدهای محتمل انتخابات
ستاد انتخابات ریاست جمهوری صدا و سیما اطلاعیه شماره ۲ خود را مبنی بر جزئیات برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری صادر کرد. در متن اطلاعیه شماره ۲ ستاد انتخابات ریاست جمهوری صداوسیما آمده است: «پیرو تصویب پیشنهادهای ستاد انتخابات ریاست جمهوری رسانه ملی در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات به اطلاع نامزدهای محترم می‌رساند علاوه بر برنامه‌های زنده، تهیه دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای، دو مستند رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای و نیز ۳۱ برنامه ۳۰ دقیقه‌ای رو به دوربین برای گفتگو با مردم هر یک استان‌های کشور از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری است که در صورت تمایل به استفاده از این ظرفیت‌ها لازم است از زمان باقیمانده تا آغاز فرصت قانونی تبلیغات برای تهیه و ضبط این برنامه‌ها استفاده کنند.

تصویب قطعنامه ضدایرانی سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام:

گروه سیاسی: پیش نویس، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شددر این قطعنامه از ایران خواسته شده تا درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در ۲ سایت توضیح دهد، همکاری با آژانس را بهبود ببخشد و از تصمیم خود برای لغو انتصاب بازرسان باتجربه آژانس بازگردد.
به گزارش «تجارت»، تروئیکای اروپایی، اخیرا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد که روز چهارشنبه با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد. تصویب این قطعنامه در شرایطی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، دو بار در سال، معمولا در ژوئن و دسامبر، درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ گزارشی ارائه می‌کند. شورای امنیت قرار است در ۲۴ ژوئن گزارش بعدی را بررسی کند. داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن غیردولتی کنترل تسلیحاتی آمریکا درباره این نامه مدعی شد: اشاره تروئیکای اروپایی به تاریخ اکتبر ۲۰۲۵، وقتی مهلت بازگردانی یک‌باره تحریم‌های سازمان ملل به پایان می‌رسد و مکاتبه آن‌ها با شورای امنیت بیانگر این است که آن‌ها واقعا در تلاشند زمینه قانونی بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران در زمانی دیگر را فراهم کنند.

اراده جدی تروئیکای اروپایی برای صدور قطعنامه ضد ایرانی
تروئیکای اروپایی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، بدون در نظر گرفتن حق مشروع ایران برای انجام دادن اقدامات جبرانی در قبال بدعهدی‌های طرفین توافق هسته‌ای (برجام) مدعی شدند که ایران در حال نقض تعهدات خود ذیل این توافق است. تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) در ادامه اتهام‌زنی‌ها به ایران، نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل نوشته و در آن مدعی نقض تعهدات ایران در توافق هسته‌ای شدند؛ اقدامی که دیپلمات‌ها، روز پنج‌شنبه مدعی شدند هدف فشار آوردن به ایران برای حل‌وفصل دیپلماتیک این مسئله و پرهیز از اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل را دنبال می‌کند. به گفته دیپلمات‌ها، در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در ۲ سایت توضیح دهد، همکاری با آژانس را بهبود ببخشد و از تصمیم خود برای لغو انتصاب بازرسان باتجربه آژانس بازگردد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد: نامه فرانسه، انگلیس و آلمان به وضوح، در بر دارنده تهدید «بازگردانی یک‌باره» تحریم‌های سازمان ملل(سازوکار ماشه) نیست اما این کشورها در آن متذکر شده‌اند که تاریخ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که سند قانونی توافق هسته‌ای است، در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد. در نامه تروئیکای اروپایی که تاریخ آن ۳ ژوئن است، گزارش ماه پیش (میلادی) مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی بهانه‌ای برای اتهام‌زنی به ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای آن، از جمله در زمینه افزایش ذخایر و تولیدات اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا قرار گرفته است. در این نامه که رویترز آن را رویت کرده، این سه کشور بدون اشاره به تاثیر خروج یک‌جانبه آمریکا در کارشکنی در روند اجرای برجام و با نادیده گرفتن پایبندی‌های ایران به تعهدات خود در توافق، با وجود متحمل شدن تحریم‌های واشنگتن، ادعا شده است: گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران برجام را پوچ و بی‌اثر کرده و از ارزش آن در زمینه منع اشاعه تسلیحات اتمی کاسته است.
خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش داد: «دیپلمات‌های غربی و دیگر منابع مطلع از نامه تروئیکای گفتند که هدف آن تلاش برای افزایش فشار بر ایران در شورای امنیت و زمان خریدن به منظور یافتن راهکاری دیپلماتیک پیش از به پایان رسیدن تاریخ اختیار قانونی آن‌ها در فعال کردن بازگردانی یک‌باره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در سال آتی است.»

تاکید تهران بر پایبندی به تعهدات
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت گفت: تروئیکای اروپا همچنان جمهوری اسلامی ایران را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم می‌کنند، در حالی که به عمد منشا اصلی وضعیت کنونی را نادیده می‌گیرند. نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت، مواضع سه کشور اروپایی علیه تهران را رد کرد. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای به شورای امنیت در واکنش به نامه تروئیکای اروپا به شورای امنیت، ضمن رد ادعاهای مطرح‌ شده علیه ایران به تشریح مواضع خود پرداخت. در این نامه آمده است: «تروئیکای اروپا همچنان جمهوری اسلامی ایران را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم می‌کنند، در حالی که به عمد منشا اصلی وضعیت کنونی را نادیده می‌گیرند.» ایران تصریح کرده که تصمیم این کشور برای اتخاذ اقدامات اصلاحی کاملاً مطابق با حق ذاتی‌اش طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و همچنین عدم پایبندی سه کشور اروپایی به تعهدات خود صورت گرفته است. نمایندگی ایران در این نامه خاطرنشان کرد: «هدف این تصمیم ایران که یک سال کامل پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده و شکست سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات لغو تحریم‌ها اتخاذ شد، کاملاً واضح بود؛ بازگرداندن تعادل در تعهدات متقابل و منافع تحت برجام». در این نامه همچنین آمده است: «این ادعا که تروئیکای اروپایی به طور مداوم به تعهدات خود در برجام پایبند بوده، نادرست است. برعکس، سه کشور اروپایی مکررا به تعهدات خود طبق بند ۲۰ ضمیمه V برجام عمل نکرده‌اند. این عدم انطباق قابل توجه هنوز ادامه دارد». نمایندگی ایران در این نامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به طور مداوم به تعهدات خود ذیل موافقتنامه‌های پادمان جامع (CSA) از جمله از طریق حداکثر همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی خود در ایران عمل کرده، نوشت: «تا به امروز، ایران تحت قوی‌ترین راستی‌آزمایی‌ها و فعالیت‌های نظارتی آژانس بوده است». در این نامه همچنین آمده است: «پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ذیل معاهده NPT پابرجاست. کشورهای طرف معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نباید از اعمال حقوق مسلم خود بر اساس این معاهده برای توسعه تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز منع شوند».
نمایندگی ایران افزوده است: «هر گونه ادعای خلاف آن بی‌اساس و قاطعانه مردود است. این ادعا که برنامه هسته‌ای ایران به نقطه بحرانی و غیرقابل برگشت رسیده است، همراه با ادعاهایی مبنی بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است، کاملاً نادرست و بی‌اساس است».

اقدامات شورای حکام، آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران هیچگاه به نتیجه نمی‌رسد
در سطحی دیگر، مشاور سیاسی رهبری انقلاب گفت: شورای حکام آژانس، ‎آمریکا و ‎تروئیکای اروپایی سعی داشتند با ایجاد امیدواری دروغین در ‎ایران، واکنش‌های کشورمان را در برابر سوء رفتارشان مدیریت کنند که هیچگاه موفق نشدند و نخواهند شد. دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی رهبری انقلاب در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏از مذاکرات برجام تا اجلاس اخیر شورای حکام آژانس، ‎آمریکا و ‎تروئیکای اروپایی متناسب با ایفای نقش پلیس خوب و پلیس بد، سعی داشتند با ایجاد امیدواری دروغین در ‎ایران، واکنش‌های کشورمان را در برابر سوء رفتارشان مدیریت کنند. هیچگاه موفق نشدند و نخواهند شد.»

برگزاری نشست فوق‌العاده گروه دی ۸ در ترکیه با مشارکت ایران:

گروه سیاسی: سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (موسوم به D8) نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه خود را با موضوع غزه در روز شنبه ۱۹ خرداد در کاخ تاریخی «دولما باغچه» در شهر استانبول برگزار می‌کند. به گزارش «تجارت»، نشست فوق‌العاده گروه دی ۸ (کشورهای اسلامی در حال توسعه) درباره جنگ غزه با هدف موضع‌گیری واحد علیه رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. علی باقری، سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در راس هیاتی در این نشست شرکت خواهد کرد. «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه پاکستان، «رتنو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی، «محمد حسن» وزیر امور خارجه مالزی، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران و «دیپو مونی» وزیر رفاه بنگلادش و مقامات بلندپایه مصر و نیجریه قرار است در این نشست شرکت کنند.

تلاش برای اجماع علیه جنایات رژیم صهیونیستی
این نشست به دعوت هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه سازماندهی شده و انتظار می‌رود که حمایت و همبستگی بیشتری در ائتلاف «دی-۸» برای مردم فلسطین، بویژه ساکنان محاصره شده نوار غزه ایجاد شود. همچنین در این نشست فوق‌العاده که در آن وزیران و هیات بلندپایه کشورهای عضو «دی-۸» حضور خواهند یافت، درباره کمک‌های بشردوستانه و سایر ملزومات برای کاهش سختی‌ها و رنج‌های کنونی مردم فلسطین گفت و گو خواهد شد. نشست فوق‌العاده وزیران امور خارجه گروه دی-۸ در استانبول، از نظر اتخاذ موضع واحد علیه تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون ادامه دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. انتظار می‌رود کشورهای عضو دی-۸ که آن را در سال ۱۹۹۷ میلادی با هدف تقویت روابط اقتصادی و اجتماعی میان خود تاسیس کرده و برای نخستین بار نشستی برای بررسی یک مسئله سیاسی مانند مسئله فلسطین برگزار می‌کنند، در پایان این نشست یک اعلامیه مشترک و محکم در مورد تحولات غزه به تصویب برسانند.

ماهیت سازمان دی 8
بر اساس این گزارش، سازمان دی هشت در سال ۱۳۷۶ با عضویت هشت کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر و نیجریه تشکیل شد. گروه دی ‌۸ که متشکل از کشورهای مهم اسلامی در حال توسعه است، به طور کلی، در برگیرنده ۱.۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان است که میزان تولید ناخالص داخلی آن ۴.۸ تریلیون دلار است. گروه دی-۸ که در همان شهر استانبول تاسیس شده، شامل هشت کشور اسلامی ایران، ترکیه، مصر، نیجریه، پاکستان، اندونزی، مالزی و بنگلادش است و شورای وزیران متشکل از وزیران امور خارجه کشورهای عضو نیز مرجع اصلی تصمیم گیری و بررسی مسائل مربوط به گروه است. تقویت پیوندهای اقتصادی، اجتماعی، فنی، علمی و فن آوری و نیز ارتقای رشد و توسعه اقتصادی و گسترش رفاه مردمان کشورهای عضو در دستورکار همکاریهای فیمابین هشت کشور قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران از اعضای فعال و اثرگذار سازمان دی هشت است و منشا فعالیتها و همکاریهای مختلفی در این سازمان بوده است. از آغاز جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در مهرماه ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی از جمله سازوکارهای چندجانبه بین المللی جهت کمک به مردمان بی دفاع غزه بهره برده است. نشست فوق العاده وزرای خارجه دی هشت در استانبول فرصت دیگری را برای پیشبرد این دیپلماسی فراهم کرده است. رژیم صهیونیستی با وجود این که برای نخستین بار از زمان برپایی این رژیم در سال ۱۹۴۸ میلادی، در دیوان کیفری بین المللی (ICC) به اتهام ارتکاب جنایت نسل کشی علیه فلسطینیان در جریان تجاوز نظامی خود به نوار غزه محاکمه می‌شود و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بیش از دو ماه پیش برای برقراری آتش بس فوری قطعنامه به تصویب رسانده، همچنان برای بیش از دویست و چهل روز پیاپی به جنگ مرگبار و ویرانگر در این منطقه ادامه می دهد که بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت دولت وابسته به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، تاکنون بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ شهید و نزدیک به ۸۳ هزار زخمی بر جای گذاشته که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند. گروه دی هشت متشکل از کشورهای مهم اسلامی در حال توسعه دارای ظرفیت‌های بسیار خوب و موثر برای تاثیرگذاری بر روند تحولات منطقه‌ای و حتی جهانی هستند و می‌توانند با ایفای نقشی فعال، موتور محرکه‌ای برای دیگر سازمانهای منطقه‌ای و بین‌المللی و تشویق دیگر کشورهای بزرگ اسلامی که در این سازمان‌ها عضو هستند، برای پیشبرد و تحقق اهداف نشست استانبول باشند. در این راستا ابتکار ایران برای پیگیری نشست اضطراری یا ویژه وزرای خارجه همکاری اسلامی در دیپلماسی تلفنی سرپرست وزارت خارجه با همتایان خود پیگیری شده و نشست استانبول نیز فرصتی برای پیگیری جدی تر این امر است.

هشدار نتانیاهو درباره نزدیکی روابط مصر و ایران

گروه سیاسی: یک روزنامه عبری نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره نزدیکی روابط مصر و ایران و سایر کشورهای عربی پس از شهادت رئیس‌جمهور ایران هشدار داد. در پی تماس تلفنی روز چهارشنبه «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر و «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران و تشکر طرف ایرانی از «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر به مناسبت تسلیت شهادت «سید ابراهیم رئیسی» و همراهان، روزنامه «اسرائیل هیوم» نوشته است که تلاش تهران برای عادی سازی روابط با مصر و بحرین بار دیگر آشکار شده است.
این روزنامه صهیونیستی با اشاره به اینکه طی هفته‌های اخیر، ایران روابط خود را با کشورهای عربی تقویت کرده است، نوشت: اخیرا رسانه‌های ایرانی اعلام کردند از «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی برای یک سفر رسمی به تهران دعوت شده است. اسرائیل هیوم افزود: با توجه به سفر وزرای خارجه کشورهای عربی به این کشور، تهران در تلاش است تا موج عادی سازی روابط در خاورمیانه را ادامه دهد و پس از عربستان سعودی و امارات با مصر ادامه دهد. این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: «مهمترین این کشورها مصر است که سامح شکری وزیر امور خارجه مصر برای شرکت در مراسم تشییع رئیسی و امیرعبداللهیان وارد تهران شد. این اولین سفر یک وزیر خارجه مصر به ایران از سال ۱۹۷۹ است که روابط بین دو کشور قطع شد.» در ادامه گزارش این روزنامه صهیونیستی آمده است: «دو طرف در حاشیه کنفرانس اسلامی در گامبیا توافق کردند که رایزنی‌ها در مورد راه‌های رسیدگی به همه مسائل مربوط به عادی‌سازی آینده روابط قاهره و تهران را ادامه دهند.» این روزنامه عبری ادامه داد: «مصر برای تسلط و نفوذش بر حوثی‌ها (انصارالله) به بهبود روابط با ایران تمایل دارد، زیرا حملات حوثی‌ها از یمن به حرکت کشتی‌ها در کانال سوئز آسیب می‌زند که برای اقتصاد مصر بسیار مهم است.» این روزنامه عبری هشدار داد: «هرگونه نزدیکی برخی از کشورهای عربی با تهران، به ویژه کشورهایی که میانه‌رو محسوب می‌شوند، ممکن است به ایرانی‌ها اجازه دهد تا آزادانه‌تر در منطقه عمل کنند و به‌عنوان مثال، از سرگیری پروازهای مستقیم بین تهران و قاهره کار را برای ایرانی ها برای رسیدن به کشور هم مرز با اسرائیل آسان‌تر کند، همانطوری که توافق احتمالی برای تجدید روابط با بحرین، به تهران اجازه می دهد تا نفوذ خود را در این کشور گسترش دهد؛ کشوری که روابط رسمی با اسرائیل دارد.» پیش از این پادشاه بحرین هم برای احیای روابط با ایران ابراز آمادگی کرده بود.