ضرورت تحریم شرکت‌ها و کالاهای صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه تحریم کالاها و شرکت‌های صهیونیستی را آسان‌ترین کار اما بسیار مؤثر درقبال بی‌عملی دولت‌ها و شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان دانست. ناصر کنعانی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: ۲۴۵ روز است که حملات مستمر، همه‌جانبه و مرگبار رژیم صهیونیستی علیه ساکنان تحت محاصره نوار غزه و کشتار دردناک زنان و کودکان آن ادامه دارد. شنیع‌ترین جنایات بین‌المللی از جمله جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت نسل‌کُشی از طریق کشتار وسیع و گسترده شهروندان، زنان و کودکان، حمله به اردوگاه‌ها، مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، کلیساها، قتل اسرا، قتل هدفمند خبرنگاران، استفاده از سلاح گرسنگی و قحطی مصنوعی، کوچاندن اجباری بیش از یک‌ میلیون نفر از مردم غزه، کشتار کارکنان سازمان‌های بین‌المللی فعال در امور بشردوستانه و .... بخشی از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه در طول ۲۴۵ روز گذشته است. به دلیل بی‌عملی دولت‌ها و شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، مسئولیت ملت‌ها و نیز سازمان‌های مردم‌نهاد در حمایت از ملت مظلوم فلسطین افزایش می‌یابد. تحریم کالاها و شرکت‌های صهیونیستی آسان‌ترین کار اما بسیار مؤثر است.

 

نیمی از حقآبه ایران محقق شده است

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان پس از برگزاری دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان که در تهران برگزار شد، طی نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد حقآبه ایران از هیرمند تاکید کرد: در سال آبی جاری در چارچوب معاده ۱۳۵۱ هجری شمسی تا به امروز نیمی از حق‌آبه ملت ایران در چارچوب این معاهده محقق شده است. وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم با توجه به شرایط جاری و و اقدامات فنی و دیپلماتیک که انجام شده است مابقی این حقآبه نیز تامین شود، اظهار کرد چند روز آینده نشست کمیساریای آب در کابل برگزار می‌شود و یکی از مسائلی که در آن مطرح می‌کنیم اعزام هیئت‌های فنی در حوزه‌های فنی و تخصصی به افغانستان است با توجه به اینکه وقتی در این کشور اتفاقاتی مانند سیل و مسائل این چنینی پیش می‌آید آنها در این زمینه با مشکلاتی روبرو می‌شوند. کاظمی قمی با بیان اینکه امیدواریم در این ارتباط با توجه به مجموعه اقداماتی که صورت می‌گیرد ما به یک روال خوب و مناسب در مسئله تامین حقآبه ایران از هیرمند دست پیدا کنیم گفت : در این ارتباط همه دستگاه‌های دولتی نیز باید به وظایف خود عمل کنند.

تاکید سرلشکر سلامی بر عبور از همه بحران‌ها به قوت جامعه
فرمانده کل سپاه جامعه جوان را جامعه‌ای قدرتمند، مستحکم و شکست‌ناپذیر دانست و گفت: جوان در هر جامعه‌ای شکل‌دهنده هویت آن جامعه است. سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش ملی جوانی جمعیت که صبح دیروز (شنبه) و با حضور سردار سرتیپ بسیجی «محمدرضا نقدی» معاون هماهنگ‌کننده سپاه، سردار دریادار پاسدار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار سرتیپ پاسدار «سید مجید موسوی» جانشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه و سردار سرتیپ پاسدار «رمضان شریف» سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن خجسته سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) اظهارکرد: این دو معصوم (ع) تجسم واقعی سیمای قرآن عظیم و یک تصویر انسانی از فضایل و ارزش‌های متعالی هستند. فرمانده کل سپاه افزود: جامعه جوان، جامعه‌ای قدرتمند ، مستحکم و شکست‌ناپذیر است و جوان در هر جامعه‌ای شکل دهنده هویت حقیقی است و اساس هویت و ساخت شخصیت هر جامعه است. اینکه دشمنان ما هم نقطه مرکزی تهاجم را روی قلب‌ها و ذهن‌های جوانان ما گذاشته‌اند برای آن است که می‌دانند همه واقعیت‌های جامعه بازتاب واقعیت‌های درونی جوانان جامعه است.

پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه برای درگذشت همسر شهید صیادشیرازی
رئیس قوه قضاییه طی پیامی درگذشت همسر شهید صیادشیرازی را تسلیت گفت. پیام تسلیت حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به شرح ذیل است: درگذشت همسر گرامی و صبور شهید سرافراز سپهبد علی صیاد شیرازی را به فرزندان ایشان و سایر بازماندگان محترم و علاقمندان به این خانواده تسلیت می‌گویم و برای آن مرحومه غفران و رحمت واسعه‌ی الهی را مسألت می‌نمایم. غلامحسین محسنی اژه‌ای

دعوت ولیعهد عربستان به نشست گروه ۷
مقامات اعلام کردند ولیعهد عربستان سعودی به حداقل ۱۲ رئیس دولت و کشور دیگر که از سوی نخست‌وزیر ایتالیا برای شرکت در نشست گروه هفت (G۷) دعوت شده‌اند، خواهد پیوست. فهرست غیرمعمول و طولانی از مهمانان نشست گروه هفت نشان‌دهنده تمایل ایتالیا برای گسترش افق‌های جی۷ است؛ باشگاهی متشکل از کشورهای ثروتمندی چون ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا. یک مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود، گفت: «گروه ۷ کشورهایی را گرد هم می‌آورد که در مورد اصول و استانداردهای اساسی هم‌فکر هستند، اما مانند یک قلعه بسته نیست، بلکه به روی جهان باز می‌شود.» دیپلمات‌ها فهرستی بلندبالا از بسیاری از کسانی که انتظار می‌رود در گردهمایی ۱۳ تا ۱۵ ژوئن شرکت کنند، منتشر کردند، از جمله رهبران هند، آفریقای جنوبی، برزیل، آرژانتین، ترکیه، الجزایر، کنیا و موریتانی. همه این کشورها حضور خود را تایید کرده‌اند و این به معنای اولین سفر خارجی برای «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند بعد از پیروزی در انتخابات پارلمانی و «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی است که اکثریت را به تازگی در پارلمان از دست داد.

مخالفت پلوسی با دعوت کنگره از نتانیاهو
نانسی پلوسی به سی.ان.ان گفته که دعوت نتانیاهو به کنگره آمریکا در ماه آتی میلادی برای سخنرانی اشتباه است. نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به شبکه خبری سی.ان.ان گفت، فکر می‌کند که سخنرانی دفعه قبلی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر زژیم صهیونیستی در کنگره در سال ۲۰۱۵ و به دعوت از اعضای کنگره «نامتناسب» بود. پلوسی ادامه داد: «این بار هم دعوت از نتانیاهو درست نیست. من اصلا با دعوت از او موافق نیستم.» وی با اشاره به کنفرانس خبری امشب کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و احتمال خروج بنی گانتس از ائتلاف جنگ افزود: «فکر می‌کنم که دعوت نخست وزیر اسرائیل خیلی ناراحت کننده است اما چه کسی اهمیت می‌دهد! آیا او همچنان نخست وزیر می‌ماند؟ بنی گانتس فردا چه می‌گوید؟» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا همچنین با اشاره به تنش‌ها در ائتلاف نتانیاهو گفت: «چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ هر چیزی که می‌خوانم درباره این است که آنها از این و آن ناراحت هستند. آنها هم از بنیامین نتانیاهو و هم از اعضای کابینه ناراحت هستند.»

توقف پیشروی روسیه در خارکیف
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد عملیات روسیه در منطقه خارکیف، واقع در شمال‌شرقی اوکراین متوقف شده و بعید است که بیش از این پیشروی کند. «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که ورود تسلیحات آمریکایی به تغییر مسیر نبرد در اطراف خارکیف کمک کرده است. پایگاه خبری هیل به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش کرد: «نیروهای اوکراینی موفق شده‌اند پیشروی روسیه را به خصوص در اطراف خارکیف به عقب برانند. پیشروی نیروهای روسیه به نوعی متوقف شده و بعید است که آنها بخواهند بیش از این پیشروی کنند.» جان کربی افزود که اوکراین همچنان «تحت فشار» است و آنها وضعیت را عادی تلقی نمی‌کنند و این ارزیابی هنگام ملاقات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه به مناسبت هشتادمین سالگرد جنگ نرماندی انجام شد.

تجارت بررسی می‌کند؛

گروه سیاسی: تنور انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با نزدیک شدن به موعد اعلام نتایج نامزدهای تایید شده از سوی شورای نگهبان، روز به روز داغ‌تر می‌شود. جبهه اصلاحات نیز به شکل جدی موضع خود را در ارتباط با انتخابات اخیر مشخص کرده است. در سوی مقابل جناح اصول‌گرا نیز فعالیت‌های انتخاباتی خود را به شکل جدی آغاز کرده و در پی اجماع‌سازی انتخاباتی هستند.
به گزارش «تجارت»، شورای نگهبان مهلت پنج روزه تایید صلاحیت‌ها را تمدید کرد. دیروز شنبه دو نفر از نامزدهای انتخاباتی نیز از ادامه حضور در عرصه انصراف دادند. همچنین، ابعاد ائتلاف میان نامزدها نیز هر روز روشن‌تر و شفاف‌تر می‌شود.

تمدید مهلت شورای نگهبان و تاکید این نهاد بر عدم مهندسی انتخابات
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به پایان مهلت ۵ روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از تمدید این مهلت بر اساس قانون خبر داد. هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در بخش خبری ساعت ۱۴ بیان کرد: همانطوری که مستحضر هستید شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنج روز مهلت قانونی داشت که این مهلت امروز به پایان می‌رسد. جلسات شورای نگهبان به صورت فشرده و پی در پی ادامه دارد و بنابر قانون امکان استفاده از مهلت پنج روزه دوم برای شورای نگهبان وجود دارد. وی افزود: تصور بنده این است که بخشی از مهلت پنج‌ روزه دوم نیز برای بررسی صلاحیت‌ها استفاده شود. سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: از آنجا که تعداد کاندیداها و حجم پرونده‌ها بالاست تمام تلاش ما این بوده تا در اسرع وقت جمع‌بندی لازم صورت گیرد و در کوتاه‌ترین زمان نتایج اعلام شود. پرونده افراد تک به تک مطرح می‌شود ممکن است پرونده‌ای نیاز به بررسی و پیگیری بیشتر داشته باشد اما در نهایت در انتهای فرآیند نتیجه از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام خواهد شد و نتیجه به صورت یکجا به مردم اعلام می‌شود.

شرط و شروط گذاری خاص جبهه اصلاحات برای مشارکت
در یکی از مهم‌ترین تحولات، جبهه اصلاحات موضع خود را در قبال انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرد. آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات دیروز –شنبه- در نشست خبری جبهه اصلاحات درباره انتخابات ریاست جمهوری با ابراز تاسف از سقوط بالگرد آیت الله سیدابراهیم رئیسی، اظهار کرد: ما انتقاد خود را از دولت سیزدهم داریم، اما بابت این سانحه متاسفیم. منصوری بیان کرد: در هر انتخاباتی بنا بر شرایط موجود، کنش‌های متفاوتی داریم. در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدایی نداشتیم، در انتخابات ۱۴۰۲ اعلام کردیم که نامزدی نداریم. در این انتخابات در شرایط ویژه قرار گرفتیم، ما خود را برای انتخابات در سال آینده آماده می کردیم اما فوت آقای رئیسی شرایط ویژه ای را ایجاد کرد. در همین مدت جلسات بسیار فشرده و متعددی داشتیم. جلسه دیروز جبهه اصلاحات ۸ ساعت طول کشید و در مورد کاندیداها رای گیری شد. منصوری در خصوص راهبرد جبهه اصلاحات بیان کرد: در خصوص راهبرد انتخابات ۱۴۰۲ بر انتخابات عادلانه، رقابتی، اثربخش و معنادار تاکید کردیم. رئیس جبهه اصلاحات درباره تغییر راهبرد جبهه اصلاحات از انتخابات مجلس ۱۴۰۲ تا انتخابات پیش رو، ادامه داد: جبهه اصلاحات استراتژی خود را براساس شرایط موجود تعیین می کند. در آن انتخابات اعلام کردیم نامزدی نداریم اما در این انتخابات اگر نامزد ما تایید شود، مشارکت فعال خواهیم داشت؛ البته تحلیل ما تا اینجا این نیست که قرار است انتخابات متفاوتی نسبت به انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شود. ما تصمیم گرفتیم از فرصت انتخابات استفاده کنیم البته این تصمیم ما به رفتار جامعه و جریان های سیاسی و نهادهای مجری و ناظر انتخابات هم بستگی دارد. انتخابات یکی از راه هایی است که مطالبات جامعه از طریق مدنی دنبال شود؛ بنابراین هیچ جریان سیاسی نمی تواند از فرصت انتخابات استفاده نکند. در تحلیل از نخبگان سیاسی و جامعه به این جمع بندی رسیدیم که اگر امکانی برای جبهه اصلاحات برای حضور در انتخابات وجود داشته باشد، می تواند جامعه را همراه کند. وی تاکید کرد: ما راه رفته را تکرار نمی کنیم و زیر بار کاندیدای نیابتی نمی رویم و ما باید نامزد خود را داشته باشیم و خود جبهه اصلاحات باید آن فرد را انتخاب کند. قبل تایید صلاحیت نامزدهای خود را مشخص کردیم و ستاد انتخابات جبهه اصلاحات بزودی راه اندازی می شود. منصوری خاطرنشان کرد: سه نامزد خود (جهانگیری، آخوندی و پزشکیان) را معرفی کرده ایم و عزم خود را برای مشارکت فعال نشان دادیم. ما در چارچوب قانون اساسی می خواهیم مطالبات جامعه را دنبال کنیم. نامزدهایی معرفی کردیم که نشان عزم جدی ما برای مشارکت فعال باشد و منتظر بررسی شورای نگهبان هستیم. این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که جبهه اصلاحات چه برنامه ای برای توسعه فرهنگی کشور دارد؟ گفت: یکی از شاخص های توسعه پایدار، توسعه انسانی است. ما برنامه ای آماده برای سال ۱۴۰۰ داشته ایم که نامزد جبهه اصلاحات این برنامه را مدنظر قرار می دهد. ما در جبهه اصلاحات سه تشکل فرهنگی داریم که مسائل فرهنگی کشور را رصد می کنند. با تحقق توسعه پایدار، جامعه رنگ برابری و رفاه را خواهد دید. ما به تجدیدنظر در روش های آموزش و پروش و تعلیم نیاز داریم.

تکذیب احتمال ائتلاف قالیباف با لاریجانی
یکی از موضوعاتی که اخیرا مطرح شده بود درباره احتمال ائتلاف قالیباف با لاریجانی بود. دیروز روزنامه اعتماد مطلبی درباره احتمال ائتلاف محمدباقر قالیباف با علی لاریجانی ۲ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد که کانال تلگرامی منتسب به نزدیکان قالیباف با انتشار مطلبی آن را تکذیب کرد. این کانال نوشت: «هرگونه احتمال ائتلاف قالیباف با لاریجانی، تکذیب می‌شود. خبری که امروز روزنامه اعتماد مبنی بر احتمال ائتلاف قالیباف و لاریجانی منتشر کرده است، به صورت کامل و قطعی تکذیب می‌شود. برخی خبرسازی‌های تفرقه‌انگیز به منظور ایجاد شکاف در بدنه نیروهای انقلاب و نامزدهای جبهه انقلاب صورت می‌گیرد که نیازمند هوشیاری فعالان این عرصه است.»

انصراف دو کاندید انتخابات
دیروز –شنبه- دو نفر از نامزدهای انتخابات از ادامه حضور در عرصه انصراف دادند. مدیرعامل اسبق پرسپولیس با تاکید بر ضرورت انسجام و وحدت در «جریان انقلاب» از داوطلبی کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد. محمد رویانیان با اشاره به انصراف خود از حضور در انتخابات، اظهار کرد: در این زمینه جلسه‌ای با محسن رضایی داشتیم و در آن جلسه تصمیم بر این شد که برای وحدت حداکثری جریان انقلاب و پرهیز از تعدد کاندیدا، از ادامه حضور در رقابت‌­های انتخاباتی انصراف دهم. داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم نیز شب گذشته -۱۸ خرداد- با انتشار پیامی، از داوطلبی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری انصراف داد. داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم با انتشار پیامی، از داوطلبی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری انصراف داد. متن پیام داود منظور در شبکه اجتماعی ایکس به شرح زیر است: «اللَّهمَّ اهدِنی فیمن هدیت و تولَّنی فیمن تولَّیتَ. با عنایت به حضور گسترده نامزدهای جبهه انقلاب در انتخابات ریاست‌جمهوری و وجود گزینه‌های اصلح در جمع ایشان، بدین‌وسیله ضمن فراخوان مردم شریف ایران به مشارکت حداکثری، مراتب انصراف خود را از ادامه کاندیداتوری اعلام می‌نمایم.»

تاکید وزارت اطلاعات بر رصد رفتار نماینده‌ها
وزارت اطلاعات نیز تاکید کرد: رفتار نامزدها و حامیان آن‌ها را با بی‌طرفی کامل و به‌طور مستمر رصد می‌کند. حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب ، وزیر اطلاعات در بخشی از جلسه اخیر سران قوا در راستای تمهید مقدمات اجرای مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی و اتخاذ تصمیم‌های لازم جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ظرف مدت ۵۰ روز از زمان شهادت آیت‌الله رئیسی، با ارائه گزارشی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی و برخی بی‌اخلاقی‌ها تأکید کرد که رفتار نامزدها و حامیان آن‌ها با بی‌طرفی کامل و به‌طور مستمر رصد شده و به افرادی که رویکرد تخریب‌گرایانه اتخاذ کنند، تذکرات لازم داده خواهد شد و در صورت لزوم گزارش آن در اختیار مقام‌های قضایی قرار خواهد گرفت. وی تاکید کرد: وزارت اطلاعات در تلاش است تا با برنامه مخرب معاندین خارج‌نشین برای بر هم زدن آرامش روانی جامعه مقابله کند تا مردم بتوانند در یک فضای سالم و به‌دور از مداخله دشمن، انتخاب خود را انجام دهند.

محورها و اهداف برگزاری نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه دی-۸:

گروه سیاسی: نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی-۸) دیروز –شنبه- با حضور «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت غزه، در استانبول آغاز شد.
به گزارش «تجارت»، سرپرست دستگاه دیپلماسی ایران علاوه بر سخنرانی در این نشست، با وزرای امور خارجه شرکت کننده در نشست استانبول در خصوص لزوم اقدام منسجم و هماهنگ کشورهای اسلامی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین ارسال کمک‌های فوری برای مردم تحت محاصره فلسطین در نوار غزه و رفح دیدار و گفت‌وگو کرد.

9 پیشنهاد ویژه ایران برای جنگ غزه
سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه دی-۸ درباره غزه ۹ پیشنهاد ایران را برای بررسی و تصمیم‌گیری اعلام و اظهار امیدواری کرد که این نشست نتایج عملی و فوری در راستای کاهش رنج و آلام مردم شریف غزه داشته باشد. پیشنهادهایی عملی در این نشست به شرح ذیل بودند.
١. ایجاد برنامه حمایتی سازمان دی هشت در خصوص فلسطین. این برنامه می تواند کمک‌ها و مشارکتهای جمعی اعضای سازمان به نیازهای توسعهأ‌ای و بازسازی فلسطین را در دستورکار داشته باشد.
٢. حمایت دی هشت از تشکیل کنفرانس بین المللی بازسازی غزه و ایجاد صندوق اسلامی جهت جمع آوری کمک‌های مالی کشورهای اسلامی
٣. تشکیل گروه تماس دی هشت جهت همراهی با گروه تماس OIC در پیگیری بین المللی توقف جنگ علیه غزه و ارسال کمکهای بشردوستانه بین المللی به این منطقه
۴. قطع و تعلیق هرگونه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
۵. شناسائی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی و نهادهای امنیتی آن به عنوان "نهادهای تروریستی" به دلیل ارتکاب جنایات نسل کشی، جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشر وحقوق بین الملل بشر دوستانه
۶. حمایت سازمان دی هشت از شناسائی رژیم اسرائیل به عنوان یک موجودیت آپارتاید وتلاش مشترک کشورهای عضو برای احیای قطعنامه ٣٣٧٩ مجمع عمومی سازمان ملل متحد
٧. حمایت سازمان دی هشت از برگزاری گفت‌وگوهای فراگیر فلسطینی با شرکت همه گروه‌های فلسطینی جهت اجماع و وحدت ملی فلسطینی و توافق برای اداره مناطق فلسطینی پس از پایان جنگ وبرگزاری انتخابات
٨. درخواست سازمان دی هشت برای تعلیق عضویت و شرکت رژیم متجاوز صهیونیستی در نهادها و رویدادهای بین المللی از جمله اخراج این رژیم از المپیک پاریس و ...
٩ . تشکیل کمیته حقوقی مشترک از سوی کشورهای عضو سازمان دی هشت به منظورحمایت حقوقی از فلسطین در کارزارهای حقوقی بین المللی جاری در دیوان بین‌المللی دادگستری ودیوان بین‌المللی کیفری و غیره.

تاکید بر پاسخ‌گو شدن اسرائیل
در سطحی دیگر، وزیر امور خارجه ترکیه دیروز شنبه در افتتاحیه اجلاس وزرای خارجه دی ۸ با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: آن‌ها یک روزی پاسخگو خواهند شد. «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست وزرای خارجه D-۸ که در استانبول برگزار شد، گفت: ما شک نداریم که کسانی که این کشتار را در غزه انجام دادند، روزی پاسخگو خواهند شد. کسانی که در کنار آینده صلح‌آمیز فلسطین هستند، پیروز خواهند شد. وزیر امور خارجه ترکیه در افتتاحیه نشست فوق‌العاده شورای وزرای خارجه دی-۸ در استانبول سخنرانی کرد. این وزرای خارجه در استانبول با دستور کار غزه دیدار کردند. فیدان در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: به‌عنوان کشورهای دی-۸، ما در کنار فلسطین ایستاده‌ایم. نشست امروز فرصتی برای تکرار این تعهدات است. ما با اعلام همکاری در هر نقطه برای تامین حقوق مردم فلسطین تلاش می‌کنیم. کسانی که این قتل‌عام را انجام داده‌اند، روزی پاسخگو خواهند بود.
هاکان فیدان با اشاره به راه‌حل «۲ دولتی» و به رسمیت شناختن کشور فلسطین، گفت: از ابتدا به حمایت از راهکار ۲ دولتی و تمامیت ارضی مستقل به پایتختی بیت‌المقدس شرقی ادامه دادیم. تا به امروز ۱۴۸ کشور، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. اسپانیا، ایرلند، نروژ و اخیرا اسلوونی. با مشارکت صدها کشور، این‌ها در برابر این بی‌عدالتی تاریخی ایستاده‌اند و من مطمئن هستم که بقیه نیز از آن پیروی خواهند کرد. وزیر خارجه ترکیه افزود، غزه به امید و حمایت نیاز دارد، اما بیش از همه به اقداماتی نیاز دارد. به گفته او، نظام بین‌المللی به دلیل ریاکاری برخی کشورها در حال فروپاشی است. این وزیر ترکیه‌ای تاکید کرد که جهان اسلام باید برای راه‌حلی پایدار پیش قدم شود.

پذیرش فلسطین به‌عنوان کشور
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست «گروگان» دست آمریکا نشود و به فلسطین عضویت کامل بدهد. در جریان نشست فوق‌العاده دی-۸ فیدان تاکید کرد: فلسطین در مقطعی به عضویت کامل سازمان ملل متحد درخواهد آمد و ما این درخواست را به کشورهای جهان ارائه می‌کنیم. شورای امنیت سازمان ملل نباید گروگان دست یک کشور شود و باید به حرف ما گوش دهد. فیدان گفت که رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تمامی هنجارهای قابل تصور حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته و مرتکب جنایات جنگی در نوار غزه شده است. او از همکارانش خواست برای یافتن راه‌حلی برای این بحران «خارج از چارچوب» فکر کنند.
«سازمان دی-۸ برای همکاری اقتصادی» ترکیه، بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه و پاکستان را متحد می‌کند. در ماه آوریل، ایالات متحده قطعنامه الجزایر را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد که به مجمع عمومی توصیه می‌کرد فلسطین را به عضویت سازمان ملل بپذیرد. بریتانیا و سوئیس رای ممتنع دادند. اعضای باقیمانده شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت دادند. در اوایل ماه مه، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که حقوق فلسطین را در سازمان جهانی گسترش می‌داد و توصیه می‌کرد که شورای امنیت درخواست آن را برای عضویت مجددا مورد بررسی قرار دهد. فلسطین از سال ۲۰۱۲ به‌عنوان ناظر دائمی در سازمان ملل متحد است.