شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار راهی بازار سرمایه می‌شوند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش همکاری‌های این وزارتخانه با سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از برنامه های این وزارتخانه ورود شرکت‌های زیر مجموعه به بازار سرمایه است. همچنین محور برنامه‌های این وزارتخانه در سال ۱۴۰۳ عبور از بنگاه‌داری و توجه به سهامداری است. به گزارش ایسنا، طبق اعلام سازمان بورس، صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - با اشاره به حضور و ورود شرکت‌های تابعه این وزارت خانه به بازار سرمایه گفت: ورود شرکت‌های زیر مجموعه وزارت کار به بازار سرمایه، تجربیات مطلوبی را طی سال‌های گذشته رقم زده که در همین زمینه، همکاری‌های خود را با سازمان بورس افزایش خواهیم داد. وی افزود: در راستای برنامه ریزی‌های صورت گرفته، یکی از تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزارت کار و نیز اقدامات کلان این وزارتخانه، ورود حتمی شرکت‌های زیر مجموعه به بازار سرمایه است تا بتوان از مزایای این بازار برای بهبود عملکرد و فعالیت این شرکت‌ها استفاده کنیم. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محور برنامه‌های این وزارتخانه در سال ۱۴۰۳ عبور از بنگاه‌داری و توجه به سهامداری است.

 

۸۲ هزار میلیارد تومان اموال تملیکی تعیین تکلیف شد

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: از مردادماه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته ۸۲ هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان از اموال تحت اختیار این سازمان تعیین تکلیف شد که نسبت به مدت مشابه در دولت گذشته رشد ۵۴۷ درصدی داشت. سید عبدالمجید اجتهادی در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به تعیین تکلیف ۸۲ هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان از اموال سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از مردادماه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته، اظهار داشت: سهم تعیین تکلیف کالاها در مدت مشابه دولت گذشته، ۱۲ هزار و ۶۸۱ میلیارد تومان بود که عملکرد دولت سیزدهم رشد ۵۴۷ درصدی در این زمینه را نشان می‌دهد. وی با اشاره به تسریع در تعیین تکلیف کالاها در دولت سیزدهم، گفت: بعد از بازدید آیت‌الله رئیسی از انبار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در بوشهر و تاکید بر تسریع در تعیین تکلیف کالاها، شاهد رشد در رسیدگی به وضعیت کالاها در راستای احقاق حقوق مردم هستیم. مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی افزود: کالاهای این سازمان از چهار طریق انهدام، استرداد، فروش و اعاده تعیین تکلیف می‌شود که بیشترین سهم رسیدگی به اموال تحت اختیار این سازمان، اختصاص به اعاده کالاها یعنی بازگشت کالاها به صاحبان اصلی است.

«تجارت» بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: یکی از مهمترین ضرورت های اقتصادی و تغییرات اساسی که کارشناسان و فعالان اقتصادی در دولت آینده بر آن تاکید می کنند، اصلاح نظام ارزی است. در شرایطی که سال هاست دولت ها وعده تک نرخی شدن ارز را به مردم و فعالان اقتصادی و تجار می دهند اما این امر مهم همچنان دور از دسترس به نظر می رسد. به گزارش «تجارت» دولت ها در ایران از آنجایی که با تورم ساختاری روبرو هستند و معمولا هم تصورشان بر این است که کنترل تورم فرآیندی زمان بر است، به دنبال راه حل های کوتاه مدت برای مهار تورم و جلوگیری از افزایش قیمت ها می گردند. از این رو دم دست ترین راه حل تعیین نرخ دستوری و ارزان برای تامین نیازهای اساسی است. این روش بارها و بارها در دولت های مختلف تجربه شده استپ، روشی که متکی بر صرفه فراوان منابع ارزی برای واردات است. این اتفاق معمولات چند آسیب را به دنبال دارد. اول آنکه معمولا کالاهای وارداتی با قیمت ارزان قیمت گذاری نمی شود و با نرخ بالاتر به دست مصرف کننده می رسد، ضمن آنکه منجر به رانت برای گروهی می شود که از فاصله نرخ ارز بازار آزاد و نرخ دستوری سود می برند و در نهایت به تولید داخل در مقابل واردات ضربه می زند. از این منظر کاندیداهای ریاست جمهوری باید در برنامه های اقتصادی خود نگاه شان را در خصوص تعیین سیستم و نظام ارزی در اقتصاد را به طور شفاف بیان کنند. آیا قرار است نگاه تمام دستوری را حاکم کنند و نرخ بازار را به رسمیت نشناسند و یا می خواهند مبتنی بر نظام بازار سیاستگذاری کنند و یا اینکه مانند این سال ها روشی میانه را انتخاب کنند. به اعتقاد کارشناسان روش میانه در نهایت منجر به وضعیت آشفته ای شده است که در حال حاضر چندین و چند نرخ مختلف برای ارز وجود دارد و تجار و فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده است.
اما کارشناسان بر این باورند که هر اقتصادی متناسب با چارچوب سیاست پولی خود و با توجه به مولفه‌هایی مانند تجارت خارجی، عمق بازارهای مالی، ثبات اقتصاد کلان، احتمال شوک‌های خارجی و نظایر آن، نظام ارزی مناسب خود را مورد حمایت قرار می‌دهد. نظام ارزی ایران که قبلا به مدت چند دهه کاملا تحت کنترل دولت بود، از ابتدای دهه ۸۰ به شناور مدیریت‌شده تغییر یافت. با این حال طی دو دهه گذشته، تمایل شدید دولت‌ها به تثبیت نرخ اسمی ارز، باعث شد عملا رژیم ارزی ایران، در مقاطع مختلف ویژگی‌های یک نظام ارزی ثابت را داشته باشد.
ویژگی‌های اقتصاد ایران، باعث شده است که سیاست‌گذاری ارزی در کشور با پیچیدگی‌ بسیار همراه باشد. اقتصاد ایران، یک اقتصاد نفتی با تنوع اندک در محصولات صادراتی است و بانک مرکزی موظف به خرید ارز حاصل از صادرات نفت است. فقدان ارتباطات گسترده و عمیق با بازارهای مالی جهانی و سهم صادرات اندک غیرنفتی موجب شده است که بیشتر ارز کشور از طریق بانک مرکزی تامین شود و تا حد زیادی انحصار عرضه ارز در اختیار بانک مرکزی باشد. با این ویژگی‌ها، انتخاب یک نظام ارزی شناور آزاد، می‌تواند منجر به انتقال شوک‌های‌ نفتی به اقتصاد و منجر به نوسانات شدید نرخ ارز و نوسانات بودجه‌ عمومی شود. از طرف دیگر، با وجود اینکه اغلب کشورهای نفتی، رژیم ارزی میخکوب را مورد حمایت قرار داده‌اند، حمایت از یک رژیم ارزی میخکوب در اقتصاد ایران امکان‌پذیر نیست. علت این مساله، حجم محدود ذخایر بین‌المللی کشور در مقایسه با سایر کشورهای نفتی و همچنین تورم مزمن بالا در اقتصاد ایران است که انتخاب رژیم ارزی میخکوب را برای ایران غیرممکن می‌سازد. در شرایطی که اقتصاد ایران، با تورم مزمن بالا و محدودیت در ذخایر ارزی آزاد مواجه است، حمایت از رژیم ارزی میخکوب، مستلزم دخالت گسترده دولت در بازار است که موجب تخلیه ذخایر ارزی کشور در بلندمدت خواهد شد. با توجه به آنچه گفته شده، انتخاب رژیم ارزی مناسب در اقتصاد ایران بسیار دشوار است و نیازمند کارآیی بالای نهاد سیاست‌گذار است. اما به ‌نظر می‌رسد در این مقطع زمانی، بازتعریف ماموریت سیاست ارزی کشور نسبت به هر زمان دیگری از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. با آرامش بازار ارز و کاهش حساسیت جامعه نسبت به تحولات بازار، این نگرانی وجود دارد که دولت، بدون توجه به تجربه چندین دهه گذشته، از سیاست‌گذار پولی انتظار داشته باشد که بار دیگر رویه پرهزینه گذشته را از سر بگیرد.

ارزیابی کارشناسی
در این خصوص حمید مهاوی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران معتقد است که با روی کار آمدن دولت آینده در انتخابات پیش رو، سیاست‌های بانک مرکزی باید تغییر کند. در غیر این صورت شاهد ضربه‌های سنگین به بدنه اقتصاد و تولید خواهیم بود. به پیشنهاد برخی از اعضاء اتاق‌های بازرگانی بهتر است بیش از گذشته به سیاست‌های بازار آزاد و کنترل حداقلی دولت بر بازار و قیمت‌گذاری‌ها توجه کرد. مهاوی درباره قیمت‌گذاری دستوری دولت عنوان می‌کند: اگر در رابطه با این سیاست‌ها شفاف عمل شود نتیجه‌های تاثیرگذار را می‌توان در زمینه‌های مختلف مشاهده کرد اما عملاً همچین چیزی رخ نمی‌دهد و صرفاً توافق‌هایی که در رابطه با قیمت‌گذاری صورت می‌گیرند سبب ایجاد رانت می‌شوند. او اضافه می‌کند: قطعاً فعالیت‌های تجاری و بازرگانی به نظارت نیاز دارند ولی اعلام نرخ دستوری مخصوصاً برای واحد‌های تولیدی رده بالا به این شکل صحیح نیست و عموماً این سیاست روش مناسبی در اقتصاد خوانده نمی‌شود. مهاوی همچنین تاکید می‌کند: بازار باید آزاد باشد و راه خودش را پیدا کند و در همین حین قانوناً و در حد معقول نظارتی نیز بر آن حاکم باشد اما نه به‌گونه‌ای که دستوری عمل و قیمت‌گذاری کند چراکه باعث ایجاد تنش و التهاب در بازار می‌شود. مهاوی با تاکید بر متفاوت بودن نرخ ارز برای تامین کالاهای قیمت‌گذاری‌شده تصریح می‌کند: در بخش تعیین قیمت ارز مؤلفه‌های بسیاری تاثیرگذار هستند که ناشی از سیاست‌گذاری دولت است و تاکنون در این زمینه کارساز و موفق نبوده‌اند. بخش اعظمی از التهاب‌های بازار ارز ناشی از عملکرد غیرکارشناسی‌شده درگاه‌های داخلی است. او معتقد است که مدیریت نرخ‌ها و سرکوب قیمت‌ها در یک سیکل معیوب قرار گرفته است که به آشفتگی در بازار دامن زده و موجب افزایش تورم می‌شود.

شاخص قیمت جهانی مواد غذایی سازمان ملل‌ متحد در ماه می برای سومین ماه متوالی افزایش یافت، زیرا افزایش قیمت غلات و محصولات لبنی بر کاهش قیمت شکر و روغن‌های گیاهی غلبه کرد. به گزارش ایسنا، فائو روز جمعه (۷ ژوئن) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ماه می به طور میانگین ۱۲۰.۴ واحد بود که ۰.۹ درصد نسبت به سطح آوریل افزایش داشت. با این حال، شاخص ماه می ۳.۴ درصد کمتر از سطح سال قبل بود. شاخص فائو در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید، زیرا قیمت مواد غذایی از رکوردی که در مارس ۲۰۲۲ ثبت شد، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، همچنان کاهش یافت. افزایش قیمت غلات در ماه می با افزایش ۶.۳ درصدی در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد شرایط نامطلوب محصول که برداشت محصول سال ۲۰۲۴ را در مناطق تولیدکننده کلیدی مانند شمال آمریکا، اروپا و منطقه دریای سیاه محدود می‌کند، حمایت کرد. فائو گفت که قیمت لبنیات در ماه می نسبت به آوریل ۱.۸ درصد افزایش یافته است که دلیل آن افزایش تقاضا برای محصولات در آستانه تعطیلات تابستانی در میان نگرانی‌ها از کاهش تولید شیر در غرب اروپاست. شاخص شکر در ماه می فائو به شدت کاهش یافت و ۷.۵ درصد به صورت ماهانه کاهش یافت زیرا شروع خوبی برای برداشت جدید در تولیدکننده برتر برزیل است. قیمت روغن نباتی در این ماه ۲.۴ درصد کاهش یافت، زیرا قیمت روغن پالم در بحبوحه افزایش تولید فصلی کاهش یافت. در گزارش جداگانه‌ای درباره عرضه و تقاضای غلات، فائو تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵را ۲.۸۴۶ میلیارد تن پیش‌بینی کرد که تقریباً برابر با رکورد تولید سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ است، زیرا تولید جو، برنج و گندم در حال افزایش است و کاهش ذرت را جبران می‌کند. با این حال، فائو هشدار داد که «شرایط نامساعد جوی اخیر در منطقه دریای سیاه احتمالاً منجر به کاهش رتبه تولید گندم در جهان خواهد شد، احتمالی که هنوز در پیش‌بینی منعکس نشده است». بر اساس گزارش رویترز، فائو عنوان کرد که میزان استفاده از غلات در جهان در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ با افزایش ۰.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رکورد جدید ۲.۸۵۱ میلیارد تن رسیده است. ذخایر جهانی غلات احتمالاً ۱.۵ درصد از سطح افتتاحیه خود به رکورد ۸۹۷ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

بررسی رسانه های معتبر بین المللی نشان میدهد بعد از بالا گرفتن تب همستر کمبات، ابهاماتی در خصوص وضعیت فعلی و آینده این بازی کریپتویی مطرح شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، همستر کامبت جدیدترین بازی مبتنی بر تلگرام است که بر مبنای کلیک پایه گذاری شده است. اما حقایق بیشتر از کلیک کردن یا ضربه زدن روی صفحه نمایش برای جمع آوری سکه در مورد این بازی وجود دارد. به عنوان مدیر عامل یک صرافی خیالی وظیفه شما این است که استارت‌آپ جدید خود را به صدر صنعت ارتقا دهید، و این کار را با سرمایه‌گذاری در مواردی مانند بازاریابی، مجوزها، استعدادها، محصولات جدید و فراتر از آن انجام خواهید داد. و برای بازیکنان روزانه، یک مزیت بسیار بزرگ وجود دارد: یک ارتقاء ترکیبی روزانه که به شما 5 میلیون سکه رایگان برای سرمایه گذاری در مراحل پیشرفت بعدی پاداش می دهد. این یک بازی برد-برد است که خزانه درون بازی شما را افزایش می‌دهد و در عین حال درآمد غیرفعال شما را افزایش می‌دهد و در نهایت در ایردراپ نمادین به نفع شما خواهد بود. همستر کامبت به سرعت به بازی فراگیری در فضای مجازی تبدیل شده است. مبدعان این بازی مدعی اند تاکنون بیش از 60 میلیون بازیگر جذب کرده اند. این بازی اگرچه از ماه مارس راه افتاده اما اخیرا پس از نهایی شدن ایردراپ نات کوین فراگیر شده است. بزرگترین کانال تلگرامی با بیش از 20 میلیون عضو برای این بازی تشکیل شده است. این بازی در واقع خیلی شبیه نات کوین است که البته از مکانیک پیشرفته تری برخوردار است و دستور کار آن عبارت است از این که کلیک کن تا پول بدست بیاوری. این بازی از نوت کوین جذاب تر است و تعداد کاربران فعال بیشتر، بازاریابی خوب،‌ شرایط خوب در شبکه های اجتماعی و داشتن نقشه راه از دیگر نقاط قوت این بازی است.

هدف تلگرام از راه اندازی «همستر کامبت» چیست؟
به نظر میرسد شبکه Ton به عنوان یک رقیب تازه نفس در مقابل شبکه های بلاک چین قدیمی و معتبرتر به دنبال استفاده از ظرفیت کاربران شبکه های اجتماعی خود یعنی تلگرام برای رشد و فراگیری هرچه بیشتر است. در واقع از یک سو مخاطبان بیشتری به سمت این شبکه اجتماعی سرازیر شده و زنگ خطر برای سایر شبکه های اجتماعی جهانی از جمله واتس آپ و ...به صدا در خواهدآمد. از سوی دیگر با این آهنگ رشدی که در مورد رمز ارز یا توکن NOT دیده می شود یک رقیب تازه نفس برای سایر رمزارزهای معتبر پیدا خواهد شد. همچنین از این پس وضعیت شبکه TONدر مقابل سایر شبکه های بلاک چین جالب توجه خواهد بود.

چه کسانی به همستر کمبات پیوستند؟
بررسی ها نشان میدهد عمده مخاطبان همستر کمبات فعالان پیام رسان تلگرام هستند. هم اکنون حدود 200 نفر در سراسر جهان عضو شبکه اجتماعی تلگرام شده اند. این درحالی است که تلگرام جز 10 پیام رسان پر طرفدار فعلی نیست. هم اکنون واتس آپ با 900 میلیون نفر مشترک در صدر پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی قرار دارد. عمده مخاطبان تلگرام در کشورهای آسیایی و برخی کشورهای شرق اروپا ساکن هستند. بر این اساس این پیام رسان دامنه نفوذ زیادی در آمریکایی شمالی و غرب اروپا نداشته و به همین نسبت مخاطبان بازی کریپتویی همستر کمبات نیز عمدتا ساکن مناطقی هستند که مخاطبان پیام رسان و شبکه اجتماعی تلگرام در آن حضور دارند.
روایت رسانه های معتبر خارجی از همستر چیست؟
اما همستر کامبت نقاط ضعف زیادی دارد. نداشتن وایت پیپر، وب سایت ضعیف، نداشتن آینده روشن از جمله نقاط ضعف این بازی است. همچنین اگرچه درآمد زایی افراد زیادی را به سمت این بازی کشانده است اما چشم انداز درآمد زایی روشنی برای آن وجود ندارد. مشخص نبودن تعداد کل توکن ها چشم انداز روشنی را برای درآمد زایی باقی نگذاشته است. همچنین ممکن است روش توزیع عادلانه نباشد.
تیم توسعه این بازی نیز نامشخص است به علاوه انرژی و زمان زیادی در این بازی به هدر می رود که هزینه و فایده را به لحاظ اقتصادی نامتعادل می کند. تعداد زیاد ماینرها و ظهور هکرها و رقبای احتمالی نیز آینده این بازی را در هاله ای از ابهام قرار داده است و ممکن است زحمات شبانه روزی افراد را به هدر بدهد. به هر ترتیب این روزها بازی های مدعی درآمدزایی زیاد شده است و باید در انتخاب بازی کمی دقت کنیم، زیرا این طور نیست که در نهایت برای زمانی که صرف می کنید، درآمد خواهید داشت.

روبل بر ارزهای «سمی» غربی غلبه کرد. به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی سخنرانی در نشست عمومی مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ (SPIEF) اظهار کرده است که سهم روبل در عملیات تجارت خارجی روسیه همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، در حالی که پرداخت‌ها به ارز کشورهای «غیر دوست» در حال کاهش است. اصطلاح «غیر دوستانه» به کشورهایی اطلاق می‌شود که تحریم‌های مالی شدیدی را علیه روسیه در پاسخ به درگیری در اوکراین اعمال کرده‌اند. سال گذشته، سهم پرداخت‌های صادرات روسیه به ارزهای به اصطلاح «سمی» کشورهای غیر دوست به نصف کاهش یافت و در عین حال، سهم روبل در مبادلات صادرات و واردات در حال رشد بوده و اکنون به ۴۰ درصد نزدیک شده است. وی همچنین خاطرنشان کرد که سهم پول روسیه در پرداخت‌های بین‌المللی از سال ۲۰۲۱ سه برابر شده است. روسیه فعالانه جایگزینی برای پرداخت‌ها در عوض دلار و یورو در تجارت خارجی طی بحبوحه تحریم‌های غرب اعمال شده به دلیل درگیری اوکراین آغاز کرد و از آن زمان به‌طور چشمگیری تعداد حساب‌های بانکی و تراکنش‌های بین شرکت‌ها و موسسات مالی مرتبط با ارزهای غربی کاهش یافته است. قبل از درگیری، سهم دلار و یورو در تسویه حساب‌های روسیه حدود ۹۰ درصد بود. به گفته پوتین، کشورهای دوست در حال حاضر سه چهارم گردش تجاری روسیه را تشکیل می‌دهند. رئیس جمهور روسیه گفت که روسیه به افزایش پرداخت‌های فرامرزی به ارزهای ملی با سایر کشورها ادامه خواهد داد.

سرمقاله

سید شایان سیف
کارشناس محیط زیست

محــــیط زیست موضوعی بسیار مهم در میان زیرمجموعه‌های مبحث توسعه پایدار است. توسعه پایدار که تمام ارکان جامعه را زیرمجموعه خود قرار می‌دهد سه ضلع دارد؛ اقتصاد، جامعه و محیط زیست. توسعه غیرپایدار هم امروز مشخص است که اساساً توسعه قلمداد نمی‌شود و صرفاً نوعی اتلاف منابع است. امروز مشخص شده که توسعه غیرپایدار پس از مدتی چه بسا منجر به فقر و اختلالات اجتماعی گسترده‌تر از پیش شود. از همین‌رو لازم است در فرآیند توسعه، توجه ویژه به مفهوم «توسعه پایدار» داشته باشیم.
یکی از مباحث مهم این حوزه موضوع تغییر اقلیم است. تغییر اقلیمی دو نوع است؛ یکی بی‌دخالت انسان و دوم تغییر اقلیم انسان‌ساخت که دومی تخریب‌هایی به‌ بار می‌آورد که منحصر به محیط زیست نیست و هم بر اجتماع و هم بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد. سیل اخیر دوبی نمونه واضحی از این مشکل است. بارش یک سال در یک روز اتفاق افتاد و آثار آن هنوز هم قابل مشاهده است.
دو راه مشخص برای این کار وجود دارد؛ یکی سازگاری با تغییر اقلیم که تا جایی کاربرد دارد. راه دوم کاهش آثار تغییر اقلیم است. باید سعی کرد تاحد ممکن، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد؛ این مساله مورد توافق ۹۷ درصد کارشناسان این حوزه است. همچنین همه دولت‌ها جز ایران و لیبی و یمن آن را پذیرفته‌اند. گرچه ایران بسیاری از راه را طی کرده و اقدامات مناسبی انجام از جمله پذیرفتن کنوانسیون و امضای پیمان کیوتو را انجام داده اما هنوز در حوزه تعهدات داخلی کاری صورت نگرفته که به زودی انجام خواهد شد.
توسعه ما توسعه پرکربنی بوده است و از این رو باید به جایگاه جهانی خود دقت کنیم، به ویژه که مسیرمان را هم تغییر نداده و اصلاح نکرده‌ایم. از نظر مقدار انتشار کربن کشور ما در رتبه نهم دنیا قرار دارد. اما اگر از نظر سرانه انتشار ارزیابی شود، متاسفانه وضعیتی نامناسب‌تری داریم و در رتبه چهارم جهان قرار می‌گیرم. حالا اگر همین ارزیابی به ازای هر دلار تولیدناخالص داخلی محاسبه شود که دیگر به رتبه اول انتشار در دنیا صعود می‌کنیم که اصلا رتبه خوبی نیست و جهان نیز در آینده با آن کنار نخواهد آمد و در روابط تجاری و بین‌المللی با مشکل مواجه خواهیم شد.
مطابق الگوی همه کشورها برای کاهش انتشار، ابزارهای سیاستی لازم است و به شکل دستوری امکان ندارد. این سیاست‌ها در سه مدل ابزارهای نظارتی، اقتصادی و سایر ابزارها دسته‌بندی می‌شود. ابزارهای اقتصادی از همه کارآمدتر هستند که مهم‌ترین سیاست آن قیمت‌گذاری کربن است؛ مشوق‌های کاهش انتشار کربن و کاهش یارانه سوخت‌های فسیلی هم سیاست‌های موثر بعدی است اما اصل داستان همان قیمت‌گذاری کربن است که دو نوع دارد: بازار کربن، که پس از اندازه‌گیری انتشار کربن می‌توان آن را خرید و فروش کرد. دومین آن مالیات کربن است.
حدود ۶۰ درصد اقتصاد دنیا اکنون قیمت‌گذاری کربن شده است. در ایران اما نه قیمت داریم و نه مالیات‌. تجارت انتشار کربن مجموعا رقم قابل توجه ۶۴ میلیارد دلار دارد. روند قیمت‌گذاری کربن کاملا صعودی است. مهم‌ترین نکته سیستمی است مختص اتحادیه اروپا که بر اساس آن واردات کالاهایی که به این کشور وارد می‌شوند ارزیابی می‌شوند و واردکنندگان نیز مشمول قیمت‌گذاری خواهند شد؛ تاکنون آهن و فولاد، سیمان، آلومینیوم، برق هیدروژن و کودهای شیمیایی را در بر می‌گیرند و ممکن است به فهرست این کالاها اضافه شود. بر اساس این قانون اظهارنامه انتشار کربن باید به گمرک اتحادیه اروپا ارائه شود‌ و از سال ۲۰۲۶ بعد دریافت مجوز واردات صرفا در مقابل ارائه گواهی انتشار یا پرداخت قیمت‌ آن ممکن خواهد بود. یعنی برای صادرات این محصولات به اروپا، اگر میزان کربن بیش از حد تعیین شده باشد، باید گواهی حق انتشار خریداری شود.

یادداشت

سیدجلال ساداتیان
کارشناس مسائل بین‌الملل

بر اساس اعلام رسانه‌ها، نتانیاهو قرار است ۲۴ جولای (۳ مرداد) در کنگره آمریکا سخنرانی کند اما باید دانست به لحاظ اصول حاکم بر روابط بین‌الملل، کشورهای مختلف قاعدتاً دعوت از مقامات دولتی را توسط دولت‌ها و دعوت از مقامات پارلمانی را توسط پارلمان و حتی دعوت از مقامات قضایی را توسط مقامات قضایی خود نجام می‌دهند ولی در آمریکا اینگونه نیست در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما شاهد دعوت از بنیامین نتانیاهو به کنگره این کشور و ایراد سخنرانی توسط وی بودیم و حالا در زمان ریاست جمهوری بایدن هم برای دومین بار این اتفاق رخ داده است که ریشه آن قدرت لابی یهود یا آیپک در آمریکا به حساب می‌آید.
اینکه نخست وزیر اسرائیل را در زمانی که کابینه جنگ تحت رهبری وی دست به انواع و اقسام جنایات در غزه زده است به واشنگتن دعوت می‌کنند، به نوعی نشان می‌دهد که لابی یهود در حال حمایت از این رفتار وی است و این دقیقاً خلاف حقوق بشر و آرمان‌هایی است که آمریکا از گذشته تاکنون مدعی آن بوده است. اینکه به کادر آشپزخانه مرکزی جهانی از سوی ارتش اسرائیل حمله می‌شود و اتباع کشورهای غربی به قتل می‌رسند و سپس کشوری مانند اسپانیا هم به صف جنگ حقوقی علیه اسرائیل می‌پیوندد، دقیقاً نشان می‌دهد که جنایات اسرائیل هم چندان برای ایالات متحده اهمیت ندارد. آمریکا هم در این راستا با اعمال فشار بر اسرائیل به دنبال آن است که تل‌آویو به هر ترتیب آتش‌بس سه‌مرحله‌ای را بپذیرد که این آتش‌بس متشکل بود از پایان درگیری به مدت شش هفته‌، تبادل اسرا، مذاکره و در نهایت بازسازی غزه.
در این راستا نتانیاهو به دنبال آن است که روند جنگ را ادامه دهد تا به زعم خود به اهدافش در غزه پس از هشت ماه دست پیدا کند. اینکه می‌بینیم کسانی مانند رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا، رهبر جمهوری‌خواهان سنا و رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان دعوتنامه نتانیاهو برای سفر به آمریکا را امضا می‌کنند به نوعی گویای آن است که لابی یهود در درون لایه‌های بالای ساختار سیاسی و قانونگذاری آمریکا رخنه کرده و نمایی از دوران اوباما را تداعی می‌کند. توجه داشته باشید که نتانیاهو در داخل اسرائیل با تضادها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و در این راستا ما شاهد آن هستیم که او به دنبال یک راه نجات است. نخست‌وزیر اسرائیل در مقابل، حتی با حریدی‌های تندرو در جنگ است و قرار بر این بوده تا این طیف به سربازی اعزام شوند که همین مساله حالا به یک جنجال داخلی تبدیل شده و حتی تندروهای تل‌آویو تهدید به فروپاشی کابینه کردند.