برای خرید خودرو عجله نکنید

وزیر صمت گفت: به خانواده‌ها و مردم توصیه می‌کنم که عجله نکنند و اطمینان داشته باشند که به شرایط پایدارتری دست خواهیم یافت و می‌توانند در شرایط بهتری خرید خودروی خود را انجام دهند. عباس علی‌آبادی در سفر خود به بروجرد با بیان اینکه میزان تولید خودرو در تیرماه به حدود ۶ هزار دستگاه در روز نزدیک می‌شود و واردات نیز همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: به خانواده‌ها و مردم توصیه می‌کنم که عجله نکنند و اطمینان داشته باشند که به شرایط پایدارتری دست خواهیم یافت و می‌توانند در شرایط بهتری خرید خودروی خود را انجام دهند؛ اکنون در زمینه خودروهای برقی، واردات با شتاب صورت می‌گیرد زیرا با این کار هم مشکل مردم برطرف می‌شود و هم مشکلات کشور در زمینه آلودگی هوا و محیط زیست رفع خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در زمینه توسعه زیرساخت‌ها هم کارهای بسیار خوبی انجام شده و اکنون نیز سه هزار شارژر خودروهای برقی ساخته شده و این روند نیز همچنان ادامه دارد. علی آبادی بیان کرد: خودروهای دپو شده در انبار نداریم و در حقیقت آنچه وجود دارد خودروهای ناقص است که در حال تکمیل آنها هستیم.

 

صنایع فولادی کمتر از 7 درصد برق کشور را مصرف می‌کنند

سیدامیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: طبق آمار وزارت نیرو تنها 6 تا 7 درصد برق کشور در بخش فولاد مصرف می‌شود و از حدود ۶۰ تا ۶۴ هزار مگاوات برق تولیدی در کشور حدود سه هزار و ۶۰۰مگاوات برق آن به صنایع فولادی اختصاص دارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران، ظرفیت تولید برق کشور در سال ۱۴۰۲ به رقم ۳۳۵ هزار و ۱۱۵ میلیون کیلووات ساعت رسید که بیانگر رشد ۵.۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است. از طرفی گزارش‌های وزارت نیرو از میزان مصرف برق در دوران پیک انرژی سال گذشته نشان می‌دهد بخش صنعتی و خانگی تا پایان تابستان ۱۴۰۲ به ترتیب ۳۵.۳ و ۳۲.۵ درصد برق مصرف کرده‌اند و صنایع در طول سال گذشته به‌صورت کلی ۱۲۰ هزار و ۷۹۲ میلیون کیلووات ساعت برق از کل مصرف کشور را به خود اختصاص دادند. طباطبائیان، با میزان مصرف برق توسط صنایع فولادی کشور به خبرنگار ایراسین گفت: طبق آمار وزارت نیرو تنها شش تا هفت درصد برق کشور در بخش فولاد مصرف می‌شود و از حدود ۶۰ تا ۶۴ هزار مگاوات برق تولیدی در کشور حدود سه هزار و ۶۰۰ مگاوات برق آن به صنایع فولادی اختصاص دارد. در اصل این میزان برق توسط کارخانه‌های فولادی با روش کوره قوس الکتریکی استفاده می‌شود و تولید فولاد از طریق کوره بلند به برق کم‌تری نیاز دارد.

شکاف تجاری آمریکا عمیق‌تر شد
شکاف تجاری ایالات‌متحده به بزرگترین شکاف تجاری در ۱۸ ماه گذشته رسیده است. ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: کسری تجاری ایالات‌متحده در ماه آوریل بر اساس داده‌های دولتی منتشر شده، اندکی کمتر از انتظار تحلیلگران افزایش یافت و به بیشترین میزان از اواخر سال ۲۰۲۲ رسید، زیرا واردات سریع‌تر از صادرات افزایش یافت. وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرد که شکاف کلی ۷۴.۶ میلیارد دلار است که نسبت به رقم بازنگری شده ۶۸.۶ میلیارد دلاری مارس افزایش یافته است. بر اساس داده‌های رسمی، این بزرگترین کسری از اکتبر ۲۰۲۲ بود. مصرف ایالات‌متحده آمریکا حتی زمانی که بانک مرکزی به سرعت نرخ‌های بهره را برای کاهش تقاضا افزایش داد، بیش از حد انتظار بود و این به حمایت از واردات کمک کرد. اما با کاهش تقاضای جهانی، این نگرانی وجود دارد که رشد صادرات نتواند ادامه یابد. سرمایه‌گذاران همچنین منتظر نتیجه نشست هفته آینده فدرال رزرو هستند. در ماه آوریل، واردات با ۲.۴ درصد رشد به ۳۳۸.۲ میلیارد دلار آمریکا رسید، در حالی که صادرات با ۰.۸ درصد افزایش به ۲۶۳.۷ میلیارد دلار آمریکا رسید. وزارت بازرگانی ایالات‌متحده اعلام کرد که جهش واردات تا حد زیادی به دلیل افزایش کالاهایی مانند وسایل نقلیه خودرویی بوده است. در همین حال، داده‌ها نشان می‌دهد که صادرات کالا نیز افزایش یافته، اما با میزان کمتری بوده است. کسری کالا با چین که محل اختلاف در رقابت آمریکا و چین است، در ماه آوریل با ۲.۵ میلیارد دلار کاهش به ۲۲.۱ میلیارد دلار رسید. این امر عمدتاً به دلیل کاهش واردات بوده است.

مصرف 12 درصد برق کشور
توسط 2 درصد از مشترکان
مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر گفت: ۲ درصد از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو برق مصرف می‌کنند، ١٢ درصد از مجموع برق مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهند. عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر گفت: در فصل گرما همواره شاهد رشد مصرف هستیم، اما مهمترین موضوع در این زمینه نقش بخش خانگی در این بخش است، چرا که همواره ۵۰ درصد از برق در فصل تابستان در بخش خانگی مصرف می‌شود و مصرف صحیح در این بخش می‌تواند کمک شایانی به تامین برق پایدار برق کشور داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: زمینه‌های زیادی برای بهینه‌سازی مصرف برق در بخش خانگی وجود دارد که از دو دیدگاه مصرف درست و جابجایی مصارف می‌توان به آن نگاه کرد. یاقوتی اضافه کرد: انتقال زمان استفاده از وسایل پرمصرف مانند اتو، لباسشویی، جارو برقی و... به ساعات ابتدایی روز (تا پیش از ظهر) یا انتهای شب می‌تواند یکی از مهمترین راهکار‌ها برای بهینه‌سازی مصرف برق باشد. وی اضافه کرد: حدود ۲۵ درصد از مشترکان، ۵۰ درصد از مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند که نشانگر فرصت‌های زیادی است که برای بهینه سازی مصرف در بخش خانگی وجود دارد. مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق اطهار داشت: خوشبختانه برای آن دسته از مشترکان پرمصرف، فرصت‌ها و پتانسیل‌های زیادی برای تغییر رفتار و بهینه‌سازی مصرف وجود دارد به گونه‌ای که این گروه از مشترکان با تغییر اندکی در رفتار مصرفی، شاهد کاهش چشمگیر مصرف و در نتیجه مبلغ قبض‌های برق خود خواهند بود. یاقوتی یادآور شد: تعرفه‌های برق به گونه‌ای تنظیم شده که با افزایش مصرف، تعرفه‌ها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد به صورتی که در صورت افزایش ٣ برابر بیش از الگوی مصرف، مبلغ قبض تا ٢٠ برابر افزایش خواهد یافت. وی در خصوص گسترش استفاده از انرژی خورشیدی با بیان اینکه براساس ظرفیت‌های قانونی موجود، در دولت سیزدهم استفاده از انرژی خورشیدی شتاب گرفته، گفت: چرا که پتانسیل‌های خوبی برای این بخش در قانون بودجه گنجانده شده است. مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق در پایان خاطرنشان ساخت: بخشی از مبالغ دریافتی از مشترکان صنعتی، اداری و خانگی، برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص می‌یابد.

امکان عرضه سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب پساب به صنایع
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: اکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌ها تحویل صنایع شود. عباسعلی مصرزاده مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه فاضلاب در نگاه نخست عامل آلودگی و تهدید برای جوامع انسانی محسوب می‌شود، اظهار داشت: اتفاق خوبی که در پروژه‌ها و طرح‌های جمع‌آوری اصولی و بهداشتی فاضلاب می‌افتد، آن است که تهدید فاضلاب به یک فرصت تبدیل می‌شود. طرح‌های فاضلاب ضمن آنکه به ارتقای سلامت و حفظ محیط زیست کمک می‌کند، با عرضه محصولات حاصل از فرآیند تصفیه فاضلاب از جمله پساب در یک فضای رقابتی مانند بورس، یاری‌دهنده بخش صنعت نیز خواهد بود. او افزود: شرکت فاضلاب تهران اردیبهشت‌ماه امسال برای نخستین‌بار پساب تولیدی حاصل از تصفیه فاضلاب دو تصفیه‌خانه بزرگ جنوب و غرب تهران را در بورس انرژی عرضه کرد. نخستین عرضه پساب به میزان ۱.۸ میلیون مترمکعب در سال و به مدت ۱۵ سال به شرکت سیمان تهران واگذار شد. امسال مجوز قانونی عرضه ۱۰ میلیون مترمکعب پساب دو تصفیه‌خانه یادشده برای عرضه در بورس انرژی اخذ شده است که این موضوع، می‌تواند شروع خوب و تحولی در بخش اقتصاد آب، حفظ محیط زیست و توسعه تاسیسات فاضلاب در آینده محسوب شود. این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌ها تحویل شود. در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار لیتر بر ثانیه پساب در دو تصفیه‌خانه جنوب و غرب تهران به صورت رایگان به بخش کشاورزی تحویل می‌شود.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

حمل‌ونقل یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی در جهان به‌ویژه در حوزه تجارت است، از همین رو تاثیر بسیار زیادی در فرآیند رشد اقتصادی هر کشوری دارد. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اخیراً اعلام کرد، نرخ جابه‌جایی کالا در بخش حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای با 30 درصد افزایش، به ازای هر تن کیلومتر از 5500 ریال به 7150 ریال رسیده است. این تصمیم که با هماهنگی ستاد تنظیم بازار و بر اساس مصوبه شورای ‌عالی هماهنگی ترابری کشور اتخاذ شده، از 13 خرداد 1403 به اجرا درآمده است.

هزینه دوبرابری هزینه حمل بار نسبت به میانگین جهانی
اما این سوال مطرح می‌شود که این میزان افزایش هزینه حمل بار به چه مقدار در هزینه تمام شده تجارت و تولید کالا موثر است؟ مهم‌ترین نگرانی در مورد افزایش نرخ حمل، تأثیر آن بر قیمت نهایی کالا و افزایش هزینه واردات و صادرات است. به عقیده کارشناسان، سهم هزینه حمل‌ونقل و لجستیک در هزینه تمام شده کالاها در ایران را بالاتر از میانگین جهانی است. حتی برآوردها نشان می‌دهد سهم حمل‌ونقل از هزینه‌های لجستیکی می‌تواند تا ۶۰ درصد هم برسد.
در همین رابطه، سال گذشته بود که محمد نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که سهم حمل‌ونقل در قیمت تمام شده کالای داخلی حدود ۱۲ درصد ارزیابی شده که این رقم در جهان ۶ درصد است. همانطور که اشاره شد، سهم هزینه‌های حمل‌ونقل از قیمت نهایی کالا در ایران بین ۱.۵ تا ۲ برابر میانگین کشورهای صنعتی است، این در حالیست که همچنین ۲۷ درصد از قیمت نهایی کالاهای صادراتی ایران مربوط به هزینه‌های حمل و نقل امی‌شود که همین موضوع منجر به افزایش هزینه تجارت برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان شده است.

سهم 90 درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای در جابجایی بار
بر کسی پوشیده نیست که دسترسی به حمل‌ونقل ارزان می‌تواند توسعه رشد تولید را به همراه داشته باشد. اما چرا هزینه حمل بار در کشور بالاتر از قیمت‌های جهانی است؟ پیش از پاسخ به این سوال بهتر است نگاهی به آمار ترانزیت در سال گذشته بیندازیم. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، عملکرد ترانزیت ایران در سال ۱۴۰۲ به رکورد ۱۴٫۷۵ میلیون تن رسیده است.
در این میان حمل‌ونقل جاده‌ای سهم بسیاری بالایی در جابجایی بار و ترانزیت کشور دارد؛ چرا که بیش از 90 درصد جابجایی کالا توسط حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد؛ به طوری‌که ترانزیت انجام شده در بخش جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۴.۳ میلیون تن بوده است که در مقایسه با سال پیش از آن (۹.۳ میلیون تن)، افزایش ۵۴ درصدی نشان می‌دهد. دلیل این مسئله نیز جذاب‌تر و به‌صرفه‌تر بودن
مسیر جاده به دلیل سوخت ارزان گازوئیل است.
حمل‌ونقل چالش پیش‌روی صادرات غیرنفتی
کارشناسان حوزه صادرات غیرنفتی معتقدند یکی از چالش‌های اصلی در حوزه صادرات غیرنفتی چالش‌های حوزه حمل‌ونقل است. اما چالش حمل‌ونقل چه موانعی را بر سر راه صادرات غیرنفتی گذاشته است؟ یکی از عوامل کاهش صادرات افزایش کرایه حمل بار در طی سال‌های اخیر در کنار فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل بوده است که همین مسئله امکان دستیابی به کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی کاهش و یا حداقل به کندی صورت پذیرد. در واقع صادرکنندگان و وارکنندگان و به‌تبع آن مردم به عنوان مصرف‌کننده نهایی به علت تحمیل هزینه، بیشترین آسیب را از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل می‌بینند. از طرف دیگر نبود ناوگان مناسب برای حمل کالا، مانع جدی برای رشد صادرات به بسیاری از کشورها شده است و از طرفی بسیاری از تجار که کالاهای فاسد شدنی دارند به دلیل نبود ناوگان مناسب امکان صادرات کالاهای خود را ندارند؛ این در حالیست که زیرساخت‌های حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین بسترهای صادرات غیرنفتی است و ترمیم فرسودگی بافت‌های لجستیک و تسهیل امور مربوط به گمرکات و حمل بار در مرزها و مسیرهای صادراتی کشور می‌تواند گام مهم و موثری در توسعه صادرات غیرنفتی و رونق تجاری کشور باشد. بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل به عنوان پاشنه‌آشیل تجارت خارجی یاد می‌کنند و معتقدند که توسعه صادرات در گرو تامین و نوسازی حمل‌ونقل است؛ حلقه ارتباطی چرخه تولید و صادرات، حمل و نقل کارآمد و به روز است، از این رو با این ناوگان فرسوده انتظار رشد صادرات بیهوده خواهد بود. سید البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مشکلات حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به ویژه حمل بار به خبرگزاری خانه ملت گفته است: در چند سال اخیر رانندگان وسایل نقلیه به ویژه کامیون‌ها برای تأمین تجهیزات مرتبط، با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند، این مسئله موجب شد که در سال 97 کامیون داران نسبت به این شرایط اعتراض کنند که خوشبختانه با تلاش مجلس و دولت این مشکلات تا حدودی مرتفع شد. او اعلام کرد که بر اساس آمارها، میانگین عمر حدود ۴۰ درصد از ناوگان حمل‌ونقل باری بالای ۳۵ سال است، در حوزه مسافری میانگین عمر ناوگان مینی‌بوس بالغ‌بر ۱۸ سال است که این نشان می‌دهد که عمر این ناوگان بسیار بالا است. حتی در این زمینه برخی از صادرکنندگان پیشنهاد داده‌اند که بتوانند با ارز حاصل از فروش محصول خود، هر تعداد کامیون مدنظر خود را وارد کشور کنند. سهم ‌دو برابری حمل‌ونقل در قیمت تمام شده کالای داخلی نسبت به میانگین جهانی نشان می‌دهد که با وجود صرف انرژی تقریباً رایگان، کماکان ‌حمل‌ونقل ایران خصوصاً در حوزه جاده‌ای از بهره‌وری تهی است و ادامه این رویه ‌می‌تواند کلیه مزیت‌های ایران در دارا بودن منابع خام و مواد اولیه را بی‌معنا سازد. در پایان لازم به ذکر است که در صورت تداوم این وضعیت، موضوع ناوگان بار در آینده نزدیک می‌تواند بحرانی جدید برای بخش تولید و صنعت کشور ایجاد کند و از هم‌اکنون باید برای رفع آن چاره‌اندیشی کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان پیشنهاد کرد

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان گفت: صنعت خودروسازی گرجستان در حال رشد است و خودروهای گرجستانی بیشتر به صورت ورود موقت به ایران وارد می‌شوند. البته خودروهای گرجی قیمت تمام‌شده بهتری نسبت به دیگر خودروهای وارداتی به ایران دارند. سیده‌ فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت تجارت دو کشور اظهار کرد: در حال حاضر بخش زیادی از تجارت کالا میان ایران و گرجستان با وسایل نقلیه ایرانی صورت می‌گیرد، زیرا گرجستانی‌ها به اندازه ایرانی‌ها از ماشین‌های حمل‌ونقل برخوردار نیستند و به همین دلیل کامیون‌های ایرانی از فرصت خوبی در ترانزیت بار در این مسیر برخوردارند. وی افزود: بخش قابل‌توجهی از صادرات ایران به گرجستان شامل کالاهایی می‌شود که مواد اولیه یا مواد نیمه‌نهایی موردنیاز برای تولید کالاهای نهایی را تشکیل می‌دهد، این کالاها در واحدهای صنعتی مستقر در مناطق آزاد گرجستان برای تولید محصولات نهایی استفاده می‌شود که در بازار گرجستان عرضه می‌شود. مقیمی ادامه داد: با این حال صادرات ایران به گرجستان از نظر وزن و ارزش از واردات بیشتر است؛ واردات ایران از گرجستان بیشتر شامل کالاهایی مانند گوشت، چوب و خودرو می‌شود و ایران بیش از همه اقلام کشاورزی، مواد غذایی و مصالح ساختمانی به گرجستان صادر می‌کند. وی در توضیح بیشتر در مورد واردات خودرو از گرجستان به ایران اظهار کرد: صنعت خودروسازی گرجستان در حال رشد است و خودروهای گرجستانی بیشتر به صورت ورود موقت به ایران وارد می‌شوند و البته خودروهای گرجی قیمت تمام‌شده بهتری نسبت به دیگر خودروهای وارداتی به ایران دارند. رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان درباره کیفیت تردد کامیون‌های ایرانی در مسیر دو کشور توضیح داد: تفاهم‌نامه اقتصادی که میان دو کشور ایران و گرجستان امضا شده و هر ساله تمدید می‌شود چهارچوب تردد کامیون‌ها را مشخص کرده و سبب شده تردد باکیفیت مطلوب صورت بگیرد تا جایی که هر چند ترانزیت کالا میان گرجستان و ایران با واسطه جمهوری آذربایجان صورت می‌گیرد، اما ارتباط تجاری ایران و گرجستان از کیفیت تجارت میان دو کشور همسایه برخوردار است. مقیمی در ادامه از امتیازات تجارت با گرجستان گفت و یادآور شد: این کشور در میان دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته و از دسترسی مطلوبی به بازارهای بین‌المللی برخوردار است همچنین گرجستان با کشورهای اروپایی تفاهم‌نامه‌های تجارت آزاد امضا کرده و اخیرا به اتحادیه اروپا نیز پیوسته است و می‌تواند پل ارتباطی ایران به بازارهای جهانی باشد. وی اضافه کرد: البته عضویت این کشور در اتحادیه اروپا سبب شده در تجارت با ایران با احتیاط بیشتری رفتار کند، اما به هر حال در مناطق آزاد گرجستان همچنان فضای مستعدی برای تجارت کالاهای ایرانی وجود دارد و ایرانی‌ها می‌توانند در قالب سرمایه‌گذاری مشترک با گرجی‌ها اقدام به تولید و تجارت کالا در این کشور کنند، البته این نکته را نباید از یاد برد که ایرانی‌ها همچنان در انتقال پول از گرجستان به ایران با مشکل روبه‌رو هستند زیرا ایران به اف‌ای‌تی‌اف ملحق نیست. رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: گرجستان در مناطق آزاد این کشور به ایرانی‌ها ملک واگذار می‌کند و این واگذاری‌ها به طور نسبی رشد خوبی دارد، اما این واگذاری به نام یک فرد حقیقی ایرانی صورت نمی‌گیرد و مالکیت آن به نام شخص حقوقی که در قالب سرمایه‌گذاری مشترک به وجود آمده ثبت می‌شود.

بر اساس قانون جدیدی که در زمینه ساماندهی واردات کولبری و ته‌لنجی به تصویب رسیده است، محدودیت واردات کولبری و ملوانی در هر سال محدود به ۱۰ درصد کل تجارت کشور خواهد شد و درآمد حاصل از وصول حقوق ورودی به همان استان وصول کننده تعلق خواهد گرفت. تسنیم نوشت: پیش از این و با مجوز دولت، واردات کولبری و ته‌لنجی به صورت محدود قانونی بود. با این وجود، به دلیل عدم وجود یک قانون یکپارچه و عدم اجرای صحیح آیین‌نامه‌های موجود، این روش‌ها سبب واردات بی‌رویه شده‌اند. در حال حاضر نمونه‌های متعددی از تبلیغات برای فروش این کالاها را می‌توان مشاهده کرد. در حال حاضر و پس از سه سال، یک قانون تحت عنوان ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) به تصویب رسیده است. این قانون قصد دارد به مرور زمان تجارت کولبری و ملوانی را به سمت تجارت رسمی سوق دهد. برابر هدف‌گذاری انجام‌شده، قرار است تا واردات از طریق ملوانی و کولبری حداکثر 10 درصد کل ارزش واردات کشور باشد. این رقم قابل توجه است چرا که به طور مثال کل تجارت کشور در سال 1402 برابر 66 میلیارد دلار بوده است، بنابراین 10 درصد آن معادل 6.6 میلیارد دلار خواهد بود. همچنین مرزنشینان در سال اول از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند، اما از آن سال به مرور حقوق ورودی افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت ملوانان و کولبران می‌توانند با 30 درصد تخفیف، حقوق ورودی را پرداخت کنند. همه درآمدهای حاصل از این قانون نیز به همان استانی که در آن وصول اتفاق می‌افتد، پرداخت خواهد شد. 60 درصد این درآمدها صرف معیشت و اشتغال مرزنشینان، 20 درصد برای تقویت و تجهیز بنادر و بازارچه‌های مرزی، و 20 درصد دیگر برای تقویت زیرساخت‌های امنیت و مبارزه با قاچاق در نظر گرفته شده است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۶۵ درصدی تولید لوازم خانگی ساخت داخل خبر داد. عباس هاشمی دبیركل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در برنامه رادیو اقتصاد گفت: در صنعت لوازم خانگی کشور در دهه اخیر به لحاظ كمی پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم به طوری که از سال ۹۶ با ۸ میلیون دستگاه در گروه‌های كالایی به ۱۸ میلیون تولید انواع لوازم خانگی دست یافتیم. ولی در تولید سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزایش 8 درصدی را شاهد بودیم كه ۶۵ درصد آن با عمق ساخت داخلی همراه بوده است. او افزود: در حال حاضر در برخی از تولیدات لوازم داخلی تا ۱۰۰ درصد و در برخی كمتر تولید داخلی داشتیم كه البته كولر گازی و ماشین ظرفشویی از جمله كالاهایی بود كه با افزایش تولید همراه بوده است. هاشمی اضافه کرد: در خیلی از واحدهای تولیدی مراكز فناوری و نوآوری مستقلی ایجاد شده كه تحول آفرین بوده و شبكه خدمات پس از فروش گسترده شده ولی دولت در حكمرانی صادرات باید حمایت و بسته های تشویقی مطلوب ارائه دهد. در حالی‌كه مشوق های صادراتی و عوارض گمركی در دولت انجام نمی‌شود. به گفته دبیركل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در تعاملات جهانی باید چاره اندیشی كرد چون در تامین و ارزش به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌ها جهشی وجود ندارد، لذا با پیدا كردن جایگاه‌ها و مزیت‌های مطلوب همصدایی به توسعه صادرات دست خواهیم یافت. وی گفت: زمانی‌كه قدرت خرید مردم كاهش یابد اولویت‌های خرید تغییر می‌كند، توان خرید مردم مشكل كلان كشور است كه با روش‌های تامین مالی و حمایت‌های دولتی باید در این خصوص تدبیر شود. هاشمی افزود: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی با شركت‌های فولادی و نفتی باید اعتباری شود، قیمت‌های كشف شده بورس‌ساز و كار مناسبی برای تولیدكننده ندارد و بازار مزایده‌ای محسوب می‌شود كه در دریافت مواد اولیه مزیتی ندارد و از عوامل گران شدن كالاست.