غرب به دنبال تشدید درگیری‌ها در اوکراین است

نخست‌وزیر اسلواکی با انتقاد از کشورهای غربی به دلیل اجازه به کی یف برای حمله به خاک روسیه با تسلیحات غربی گفت: این تصمیم نشان می دهد که غرب به دنبال تشدید درگیری‌ها در اوکراین است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «رابرت فیکو» افزود: اسلواکی در این «قمار نظامی» شرکت نخواهد کرد. فیکو در یک رسانه اجتماعی نوشت: مجوز غرب برای اوکراین جهت استفاده از سلاح های تولید غرب برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه تنها ثابت می‌کند که کشورهای غربی به دنبال صلح نیستند بلکه آنچه که قطعا بدست خواهند آورد تشدید تنش‌ها با روسیه است. وی افزود: به عنوان نخست وزیر اسلواکی، این جمهوری در هیچ یک از این قمارهای نظامی شرکت نخواهد داد. نخست وزیر اسلواکی این پیام را در حالی صادر کرد که در حال بهبودی از زخم های ناشی از اصابت پنج گلوله در تلاش های اخیر تروریستی از سوی یک فعال لیبرال حامی اوکراین است. فیکو همچنین در پیام خود خاطرنشان کرد در انتخابات جاری پارلمان اروپا از بیمارستان شرکت کرده است. وی تاکید کرد ضروری است که نمایندگانی در پارلمان اروپا انتخاب شوند که از طرح های صلح و خودداری از ادامه جنگ حمایت می کنند.

 

جهان در برابر نسل‌کشی اسرائیل عاجز مانده است

رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد با وجودی که جهان رژیم صهیونیستی را به عنوان رژیم کودک‌کش دانسته است اما نمی‌تواند مانع از حملات این رژیم علیه مردم غزه شود. «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد دشمن صهیونیستی قتل‌عام علیه مردم غزه و زنان و کودکان را ادامه می‌دهد و اکنون این قتل‌عام‌ها در اردوگاه النصیرات و دیرالبلح در حال انجام است. وی افزود جهان رژیم صهیونیستی را به عنوان رژیم کودک‌کش اعلام کرد اما از پایان دادن به جنگ نسل‌کشی علیه ملت فلسطین عاجز مانده است. به نقل از خبرگزاری الجزیره، هنیه تاکید کرد ملت فلسطین هرگز تسلیم نخواهند شد و مقاومت به دفاع از حقوق این ملت در برابر این دشمن جنایتکار ادامه خواهد داد. رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: اگر رژیم اشغالگر گمان می‌کند می‌تواند گزینه‌های خود را با زور بر ما تحمیل کند، در توهم است. حماس هرگز با هیچ توافقی که اولا و قبل از هر چیزی امنیت را برای مردم ما محقق نکند، موافقت نخواهد کرد. وی ادامه داد رژیم صهیونیستی به لحاظ نظامی شکست خورده و به لحاظ سیاسی و اخلاقی سقوط کرده است و جهان باید اقدام کند.

مودی برای سومین بار نخست
وزیر هند می‌شود
«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند به طور رسمی به‌عنوان رهبر ائتلاف «اتحاد ملی دموکراتیک» انتخاب شد؛ ائتلافی که بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات ملی، پس از شکست حزب سیاسی‌اش در کسب اکثریت به تنهایی، به دست آورد. این رهبر ۷۳ ساله که امروز (یکشنبه) برای سومین دوره به‌عنوان نخست‌وزیر هند سوگند یاد خواهد کرد، اکنون یک دولت ائتلافی تشکیل خواهد داد.
حزب هندو-ناسیونالیست «بهاراتیا جاناتا» به‌عنوان بخشی از ائتلاف «اتحاد ملی دموکراتیک» موسوم به «ان‌دی‌ای» (NDA) در دهه گذشته بر هند حکومت کرده، اما این اولین بار است که تحت رهبری او به حمایت متحدان منطقه‌ای خود برای تشکیل دولت نیاز دارد.

بایدن برای اولین بار در نظرسنجی‌ها
از ترامپ جلو افتاد
۶ نظرسنجی گذشته Yahoo News/YouGov، نشان داد که میزان حمایت‌ها از ترامپ و بایدن تقریبا یکسان است. نظرسنجی اخیر مشخص کرد که سطح حمایت کنونی از بایدن که ۴۶ درصد است در بالاترین حد خود از اوت ۲۰۲۳ قرار دارد. در این میان، اکثر آمریکایی‌ها می‌گویند با اینکه حکم صادره علیه ترامپ درست بوده اما آنها نظر خود را درباره رئیس‌جمهور سابق تغییر نداده‌اند. این نظرسنجی از ۱۸۵۴ آمریکایی بالغ از سوم تا ششم ژوئن سال جاری میلادی انجام شده است. در این نظرسنجی مشخص شد که ۸۱ درصد از حامیان کنونی ترامپ فکر می‌کنند که هیات منصفه به رای اشتباهی رسیده است.

عملیات نظامی در رفح چند
هفته دیگر طول خواهد کشید
ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عملیات نظامی در رفح برای چند هفته دیگر ادامه خواهد داشت. ارتش رژیم صهیونیستی دیروز-شنبه- اعلام کرد: با توجه به اینکه ارتش روز گذشته سیطره خود بر محور فیلادلفیا را تکمیل کرد و نیروهایمان به سواحل شهر رسیدند، عملیات نظامی در رفح برای چندین هفته دیگر ادامه خواهد داشت. این در حالی است که روز جمعه، ارتش اشغالگر کنترل خود را بر محور فیلادلفیا که نوار غزه و مصر را جدا می‌کند، کامل کرد و این منطقه را به طور کامل از خاک مصر منزوی کرد.

«تجارت» از پایان اتحاد نتانیاهو و گانتس گزارش می‌دهد:

گروه جهان: در دویست و چهل و ششمین روز از جنگ غزه، سازها برای فروپاشی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و پایان اتحاد 8 ماهه بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس کوک شده‌اند. بیش از 8 ماه جنایت و حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی در غزه ناکام مانده و حالا بحران در داخل این رژیم به شکل آشکار افزایش پیدا کرده است. به گزارش «تجارت»، تشدید بحران داخلی در رژیم صهیونیستی در شرایطی است که رژیم اشغالگر ظرف ۲۴ ساعت گذشته مرتکب پنج کشتار شد که ۷۰ شهید و ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت و با این تعداد، آمار قربانیان از هفت اکتبر به ۳۶ هزار و ۸۰۱ شهید و ۸۳ هزار و ۶۸۰ مجروح رسید.

۸ ماه تردید و اختلاف نظر
تمامی شاهد نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی به دلیل اختلافات چند ساعتی با طلاق رسمی احتمالی میان حزب «اردوگاه رسمی» به رهبری بنی گانتس و کابینه اضطراری به ریاست بنیامین نتانیاهو، پس از هشت ماه نزاع و اختلاف نظر در اتاق‌های بسته و در ملأ عام، بر سر مسائل مربوط به جنگ و محاسبات سیاسی فاصله دارد، منابع مطلع معتقد هستند که این طلاق به احتمال زیاد رخ خواهد داد. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی جمعه گزارش داد که انتظار می‌رود «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ شنبه استعفای خود را از این کابینه به دلیل تشدید اختلافات بر سر مدیریت جنگ در نوار غزه ارائه کند.

احتمال زیاد انحلال کابینه جنگ
این سازمان در گزارش خود آورد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ممکن است در صورتی که گانتس تهدید خود مبنی بر استعفا را عملی کند، انحلال کابینه جنگ را اعلام کند. روزنامه العربی الجدید در یادداشتی در این باره نوشت چهار روز پس از عملیات طوفان الاقصی که توسط حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد، نتانیاهو و گانتس ۱۱ اکتبر تشکیل «کابینه اضطراری» را اعلام کردند و در شرایطی که کابینه نتانیاهو در اوج شوک نسبت به عملیات مقاومت بود، حزب «اردوگاه رسمی» عضو جریان اپوزیسیون به کابینه جنگ منتقل شد تا جنگ در نوار غزه مدیریت شود. بسیاری از ساکنان اراضی اشغالی گانتس را «فردی منطقی و بالغ» می‌دانستند که منافع رژیم صهیونیستی را بر محاسبات سیاسی ترجیح می‌دهد و این اعتقاد در نظرسنجی‌ها نیز نمود پیدا کرد.
نقض مکرر توافقات از سوی نتانیاهو
نتانیاهو هر چه از هفتم اکتبر دورتر شد، شروع به نقض توافقات با گانتس کرد و این درحالی است که گانتس تلاش کرد تا در سایه حضور افراد تندرو در کابینه به رژیم صهیونیستی در عرصه جهانی مشروعیت ببخشد. گانتس به متحد کردن صفوف از هم گسیخته صهیونیست‌ها پس از اختلافاتی که در نتیجه اصلاحات قضایی جنجالی به نقطه تقابل در خیابان‌های اراضی اشغالی رسید، کمک کرد و به همین دلیل فروپاشی شراکت گانتس و نتانیاهو در کابینه جنگ ممکن است شتاب اعتراضات مخالفان کابینه را افزایش دهد. از سوی دیگر، آمریکا و همچنین خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه، بر ماندن گانتس در کابینه جنگ اصرار دارند، به این امید که او به نرم‌تر کردن مواضع برای انعقاد یک معامله در راستای تبادل اسرا با جنبش حماس کمک کند. طبق گزارش منابع مطلع رژیم صهیونیستی چند ساعتی با طلاق رسمی احتمالی میان حزب اردوگاه رسمی به رهبری بنی گانتس و کابینه اضطراری به ریاست بنیامین نتانیاهو، پس از هشت ماه نزاع و اختلاف نظر در اتاق‌های بسته و در ملأ عام، بر سر مسائل مربوط به جنگ و محاسبات سیاسی فاصله دارد. این طلاق به احتمال زیاد رخ خواهد داد، مگر اینکه شراکت گانتس و نتانیاهو با تحولاتی که ممکن است در آخرین لحظه رخ دهد، نجات یابد، به ویژه اینکه شبکه ۱۱ رژیم صهیونیستی عصر روز پنج‌شنبه فاش کرد که آمریکا در روزهای اخیر نماینده‌ای را برای دیدار با گانتس فرستاد تا با وی احتمال عدم استعفا یا به تاخیر انداختن آن را با توجه به مذاکرات جاری درباره آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا بررسی کند.

تل‌آویو در آستانه تشدید بحران داخلی
این جدایی چه رخ دهد و چه اتفاق نیفتد، شراکت میان گانتس و نتانیاهو با یک بحران بزرگ بی‌اعتمادی در پس زمینه جنگ غزه، مسائل داخلی مانند قانون خدمت اجباری و اختلافات در دوره گذشته مواجه است و روابط میان آنها همچنان مخدوش است. اگر این اتفاق رخ دهد، این اولین طلاق و جدایی میان آنها نخواهد بود، بلکه دومین جدایی خواهد بود؛ چراکه نخستین جدایی خروج گانتس از کابینه نتانیاهو در سال ۲۰۲۰ بود، رئیس حزب اردوگاه رسمی در آن زمان نیز در یک وضعیت اضطراری مرتبط با «کرونا» به کابینه ملحق شد و امروز درواقع تکرار صحنه گذشته با اختلافات و اتفاقات مختلف و متفاوت است.