شورای نگهبان اسامی کاندیداهای احرازصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد

گروه سیاسی: پس از قریب به یک هفته انتظار، دیروز یک‌شنبه شورای نگهبان اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم را اعلام کرد. ستاد انتخابات کشور عصر یکشنبه با انتشار اطلاعیه شماره ۲، اسامی نامزدان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته است، اعلام کرد. در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می رساند، اسامی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است، به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است. آقای مسعود پزشکیان فرزند محمد علی، آقای مصطفی پور محمدی فرزند محمد حسن، سعید جلیلی فرزند محمد حسن، علیرضا زاکانی فرزند حسین، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی فرزند سید حسن و محمد باقر قالیباف فرزند حسین.
به گزارش «تجارت»، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات در یک گفت وگوی تلویزیونی اعلام کرد: بر اساس قانون انتخابات با اعلام اسامی داوطلبان انتخابات، تبلیغات آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی یعنی ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۷ تیر ادامه دارد. براساس ماده ۶۶ قانون صدرالذکر، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسما از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای یعنی ساعت ۸/۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۷ خاتمه می پذیرد. در سطخی دیگر، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان ظهر یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ گفت: مهلت رسیدگی ۵ روزه اولیه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات دیروز به اتمام رسید و همانطور که اعلام کرده بودیم از بخشی از زمان ۵ روز دوم استفاده کردیم. وی اظهار کرد: جلسات بصورت فشرده و پی در پی برگزار شد و امروز اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان را داشتیم؛ دقایقی قبل اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده به وزارت کشور اعلام شد. ان‌شاءالله اسامی بر اساس قانون توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد. سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: بعد از اعلام نتایج، از فردا مهلت تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری آغاز می‌شود؛ ان‌شاءالله با این تبلیغات آشنایی که مردم پیدا می‌کنند و همچنین تمهیداتی که اندیشیده شده، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی در تراز ملت شریف ایران باشیم.

جلسه فوری جبهه اصلاحات برای بررسی وضعیت حمایت از پزشکیان
پس از اعلام نامزدهای مورد تایید شواری نگهبان، سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: این جبهه در مورد انتخاب پزشکیان به عنوان نامزد اختصاصی تصمیم‌گیری می‌کند. جواد امام در گفت وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری جسله جبهه اصلاحات، اظهار کرد: اگر در این جلسه مسعود پزشکیان دو سوم آرای اعضای این جبهه را کسب کند به عنوان نامزد اختصاصی جبهه اصلاحات معرفی خواهد شد. پیش از این مسعود پزشکیان، عباس آخوندی و اسحاق جهانگیری به عنوان سه نامزد اولیه جبهه اصلاحات انتخاب شده بودند که فقط پزشکیان تایید صلاحیت شده است.

پخش ۵ مناظره برای نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه یک
سازمان صدا و سیما در نظر دارد در راستای فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، پنج مناظره چهار ساعته را از شبکه یک سیما تهیه و پخش کند. براساس اطلاعیه شماره ۲ ستاد انتخابات ریاست جمهوری رسانه ملی که پنجشنبه گذشته توسط معاونت سیما منتشر شد، هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌های انتخاباتی، فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات خواهد داشت. پیرو تصویب پیشنهادهای ستاد انتخابات ریاست جمهوری رسانه ملی در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات، برای نامزدهای ریاست جمهوری علاوه بر برنامه‌های زنده، تهیه دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای، دو مستند رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای و نیز ۳۱ برنامه ۳۰ دقیقه‌ای روبه دوربین برای گفتگو با مردم هر یک استان‌های کشور از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری است که در صورت تمایل به استفاده از این ظرفیت‌ها لازم است از زمان باقیمانده تا آغاز فرصت قانونی تبلیغات برای تهیه و ضبط این برنامه‌ها استفاده کنند. در این اطلاعیه تاکید شده است که با توجه به این فرصت زمانی محدود، پیشنهاد ستاد انتخابات رسانه ملی به نامزدهای محترمی که امکان حضور خود در عرصه رقابت انتخابات را زیاد می‌دانند این است که از هم‌اکنون برای آماده‌سازی برنامه‌های ضبطی یاد شده اقدام کنند.

جلیلی در سودای رسیدن به آرزوی دیرینه
سعید جلیلی متولد سال ۱۳۴۴ در مشهد مقدس و دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) در رشته علوم سیاسی است. پدر او بیرجندی و مادرش اردبیلی است. او در سال ۱۳۷۳ ازدواج کرد و یک فرزند پسر دارد. او در دفاع مقدس دیدبان لشکر نصر خراسان بود و در عملیات کربلای ۵ از ناحیه پای راست مجروح و جانباز شد. دو دوره به عنوان رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه مشغول فعالیت بوده است. با آغاز دهه ۸۰ جلیلی به دفتر رهبر معظم انقلاب رفت و مسئولیت مدیرکل بررسی‌های جاری دفتر رهبری را بر عهده گرفت. او در این مدت نقش پایش و گزارش و پیشنهاد راهبردهای کلان در کشور در حوزه‌های مختلف به رهبر انقلاب را بر عهده داشته است. با روی کار آمدن دولت نهم، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه شد و پس از آن در سال ۸۶ به دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. عضویت در «کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی» و «ستاد تدابیر ویژه اقتصادی» مستقر در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و ریاست «کمیته مبارزه با تحریم» در سوابق جلیلی وجود دارد. جلیلی در انتخابات ۹۲ شرکت کرد ولی موفقیتی بدست نیاورد. او در انتخابات سال ۹۶ نیز با حضور آیت‌الله شهید رئیسی در صحنه انتخابات، ضمن انصراف از کاندیداتوری و حمایت تمام قد از او، تمام برنامه‌های خود در دولت سایه را در اختیار وی قرار داد.

پزشکیان؛ تنها نامزد ناموزون در جمع اصول‌گرایان تایید صلاحیت شده
سعود پزشکیان متولد ۷ مهر ماه ۱۳۳۳ در مهاباد و هم اکنون نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو است. او سابقه نمایندگی در ادوار هشتم، نهم، دهم (نایب رئیس) و یازدهم مجلس و همچنین سابقه فعالیت به عنوان وزیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت هشتم (اصلاحات) و ریاست بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز را در کارنامه سوابق خود دارد. پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است. وی پیشتر دو مرتبه برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های یازدهم (سال ۱۳۹۲) و سیزدهم (سال ۱۴۰۰) نام نویسی کرده بود که در سال ۱۳۹۲ پیش از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده، به نفع آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی دیگر داوطلب نامزدی این انتخابات از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

قالیباف در آستانه فتح پاستور پس از ریاست بر بهارستان
محمدباقر قالیباف متولد ۱ شهریور ۱۳۴۰ در قرطبه و هم اکنون نماینده مردم تهران و رئیس مجلس شورای اسلامی (دوره دوازدهم) است. او سابقه عضویت و ریاست مجلس یازدهم را دارد و در کارنامه او فعالیت به عنوان شهردار تهران (از شهریور ۱۳۸۶ تا شهریور ۱۳۹۶)، فرماندهی نیروی انتظامی و فرماندهی نیروی هوافضای سپاه وجود دارد.
وی پس از انتصاب به عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه در سال ۱۳۷۶ توسط مقام معظم رهبری، دوره‌های فشرده خلبانی را سپری کرد و همزمان نیز پس از شرکت در آزمون ورودی دکتری تخصصی، در رشته جغرافیای سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد. قالیباف دارای درجه نظامی سرتیپ پاسدار و مرتبه علمی دانشیار و عضو هیئت علمی گروه جغرافیایی سیاسی دانشگاه تهران است.
وی سه مرتبه تجربه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های نهم (سال ۱۳۸۴) و یازدهم (سال ۱۳۹۲) و دوازدهم (۱۳۹۶) را دارد که در سال ۱۳۸۴ در رقابت با محمود احمدی نژاد، اکبر هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلی‌زاده با کسب ۴ میلیون و ۹۵ هزار و ۸۲۷ رأی چهارم شد. قالیباف همچنین در انتخابات سال ۱۳۹۲ در رقابت با حسن روحانی، سعید جلیلی، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی و محمد غرضی با کسب ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ رای دوم شد و در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۶ نیز در حمایت از ابراهیم رئیسی دیگر نامزد این انتخابات کناره‌گیری کرد.

زاکانی آمده که تا آخر بماند
علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در شهرری که هم‌اکنون به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران فعالیت می‌کند، از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصولگرایی است که هم در چارچوب ساختارهای حزبی و تشکیلاتی این جریان نقش‌آفرینی کرده و هم تجربه نمایندگی مجلس در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم را در کارنامه دارد. او همچنین در دولت سیزدهم به سمت دستیار رئیس‌جمهوری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی تهران نیز منصوب شد. زاکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار پزشکی هسته‌ای است که در بیمارستان امام خمینی (تهران) و مجتمع درمانی ولی‌عصر نیز فعالیت پزشکی دارد. او همچنین در دوران جوانی و از اواخر دهه هفتاد مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران را برعهده داشت و از سال ۱۳۷۹ نیز در سمت رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور فعالیت کرد که پس از چهار سال و در ۱۳۸۲ با استعفا، از مسئولیتش کناره‌گیری کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پی جبران شکست دور سیزدهم
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی زاده ۲۵ فروردین ۱۳۵۰ در فریمان است. او از سال ۱۴۰۰ سمت معاونت رئیس‌جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را در دولت سیزدهم بر عهده دارد. وی که سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد، قبل از حضور در بنیاد شهید و انتصاب به عنوان معاون رئیس جمهور، نایب رئیس مجلس یازدهم بود. قاضی‌زاده هاشمی همچنین در دوره های هشتم، نهم و دهم نیز به عنوان نماینده مشهد و کلات در مجلس حضور داشت و در دوره‌های نهم و دهم دبیر و عضو هیئت رئیسه مجلس بوده است. وی متخصص گوش و حلق و بینی است و پیش از ورود به عرصه سیاست ضمن طبابت، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را بر عهده داشت. او در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم نیز به عنوان نامزد نهایی حضور داشت و توانست رتبه چهارم را در میزان آرای مردم کسب کند.

پورمحمدی؛ مردی با تجربه اما با شانس اندک
مصطفی پورمحمدی متولد یکم دی‌ماه ۱۳۳۸ در قم که هم‌اکنون به‌عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز شناخته می‌شود، از جمله روحانیونی است که با عهده‌دار شدن مسئولیت دادستان انقلاب اسلامی در استانهای خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان طی سالهای ۵۸ تا ۶۵، تجربه ریاست بر بخش اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات از سال ۶۹ تا ۷۶ و پذیرش جایگاه قائم‎مقام این وزارتخانه در سالهای ۷۶ تا ۷۸ بدل به یکی از چهره‌های شناخته‌شده در سیاست ایران شد. حضور او در دولت اول محمود احمدی‌نژاد و در قامت وزیر کشور از سال ۸۷ با پایان مسئولیت پورمحمدی در این وزارتخانه به آغاز ریاستش بر سازمان بازرسی کل کشور و تداوم آن تا سال ۹۲ منجر شد.
او در دولت نخست حسن روحانی نیز حضور در راس وزارت دادگستری را تجربه کرد. عضویت و ریاست هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی از ۱۳۷۵ تاکنون که پس از گذشت ۲۵ سال به آغاز ریاست پورمحمدی بر این مجموعه از سال ۱۴۰۰ انجامید، حضور در دانشگاه امام صادق (ع) به‎عنوان مدرس از سال ۱۳۷۵ تاکنون و فعالیت به‌عنوان جانشین
فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ناجا از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ از دیگر تجریبات وی در امور اجرایی و دانشگاهی طی سال‌های گذشته است.

باقری: رژیم صهیونیستی با حمایت غرب به‌دنبال فروپاشی اجتماعی در غزه است

گروه سیاسی: سرپرست وزارت خارجه ایران با بیان اینکه رژیم اشغالگر با به کارگیری سیاست تنبیه دسته‌جمعی در پی تحقق هدف شوم و خطرناک فروپاشی اجتماعی در غزه است، نوشت تداوم این جنایات در سایه حمایت کشورهای غربی به‌ ویژه آمریکا میسر شده است.
به گزارش «تجارت»، «علی باقری» سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز شنبه در نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه درباره وضعیت غزه در استانبول شرکت کرد، طی یادداشتی در روزنامه ملیت ترکیه نوشت: فاجعه غم‌بار انسانی در غزه دل هر انسان باوجدانی را به درد می‌آورد. مردمی که در هشت دهه گذشته تحت انواع ظلم و ستم رژیم اشغالگر قدس بوده‌اند در هشت ماه اخیر آماج حملات بی سابقه‌ای قرار گرفته‌اند. طی این مدت، بیش از ۳۶ هزار نفر شهید، ۸۲ هزار نفر مجروح و ده‌ها هزار نفر در غزه مفقود شده‌اند. بیش از ۲ میلیون نفر غیرنظامی آواره و بی‌سرپناه شده‌اند. رژیم اشغالگر در برابر دیدگان وحشت‌زده جامعه بین‌المللی در حال یک نسل‌کشی تمام عیار است و از ارتکاب شدیدترین جنایات بین‌‎المللی هیچ ابائی ندارد. متاسفانه نظام بین‌الملل نتوانسته است اقدام موثری در خاتمه دادن به این جنایات شنیع انجام دهد.
رژیم اشغالگر با به کارگیری سیاست تنبیه دسته‌جمعی در پی تحقق هدف شوم و خطرناک فروپاشی اجتماعی در غزه است. تداوم جنایات رژیم اشغالگر در سایه حمایت کشورهای غربی به‌ ویژه آمریکا میسر شده است. جمهوری اسلامی ایران در هشت ماه گذشته از جمله بلندترین صداها برعلیه حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین بوده و تلاش داشته که هرچه زودتر این تهاجم و نسل‌کشی متوقف شود. ما بر مسئولیت خود به عنوان یکی از اعضای جامعه بین المللی، سازمان ملل متحد و جهان اسلام واقفیم و از هر فرصتی و راهی برای کمک به غزه استفاده کرده و خواهیم کرد. بر همین اساس، از ابتکار سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه ( دی ۸) در برگزاری نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه استقبال می‌کنیم و به دعوت جناب آقای هاکان فیدان وزیر محترم امورخارجه جمهوری ترکیه،در نشست استانبول شرکت می‌نماییم. نشست اضطراری وزرای کشورهای دی هشت، دومین اقدام این سازمان در این زمینه طی هشت ماه گذشته است. اقدام قبلی در داکا تنها ۲ هفته پس از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه بنا به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در قالب بیانیه مشترکی در حمایت و همبستگی با مردم فلسطین، خواستار اقدام جامعه جهانی در توقف حملات و ارسال کمکهای بشردوستانه شدند. امیدوارم در نشستِ استانبول، توافقات مفیدی در حمایت از آرمان فلسطین و مردم مظلوم غزه حاصل شود. ضروری است کشورهای عضو دی هشت گام‌های عملی در عرصه مناسبات چندجانبه با هدف کاهش آلام شدید مردم بی‌دفاع غزه رقم بزنند و در قامتِ یک سازوکار همکاری اقتصادی چند جانبه اسلامی، در خصوص چگونگی کمک این سازمان به توقف حملات و بازسازی غزه نیز تأمل جدی داشته باشند.

سرمقاله

مهراد عباد
عضو اتاق بازرگانی تهران

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با توجه به زمان اندکی که در اختیار داشته‌اند احتمالاً تاکنون نتوانسته‌اند برنامه جامعی تهیه کنند و به نظر می‌رسد باید چند صباحی صبر کرد تا از این برنامه‌ها رونمایی شود. آنچه مشهود است و همگان بر آن واقف هستند، این است که «حال اقتصاد خوب نیست» و لازم است با تغییر نگرش در
سطح کلان اقتصادی و‌ تجدیدنظر در اندیشه‌های نادرست، ریل‌گذاری صحیحی در جهت توسعه کشور انجام گیرد. رئیس‌جمهور آینده باید فارغ از نگاه صفر و یکی، از تمام اقتصاددانان مطرح ایران با دیدگاه‌های مختلف در تیم اقتصادی خود استفاده کند و در مسیر توسعه پایدار گام بردارد. البته برای دستیابی به این هدف ضرورت دارد که آسیب‌شناسی جامعی از شرایط اقتصادی موجود صورت گیرد. در یک آسیب‌شناسی بی‌طرفانه، نقاط ضعف و قوت بسیاری شناسایی خواهد شد. اما به نظر ‌می‌رسد حل حداقل 6 مساله به عنوان مسائل اصلی باید مورد توجه رئیس جدید دولت قرار گیرد. اهمیت این موارد چنان است که اگر توجه ویژه‌ای به آنها معطوف شود در کوتاه‌مدت شاهد جهش‌ اقتصادی خواهیم بود؛ این مسایل شامل از میان برداشتن تحریم‌ها، اصلاح نظام بودجه‌ریزی، فساد اداری، سیاست‌های ارزی، سیاست‌های حوزه انرژی و اقتصاد دولتی است. تحریم‌های چند ده‌ساله رمق اقتصاد را کشیده و اقتصاد کم‌رمق ما با خام‌فروشی ثروت‌های ملی در حال گذران زمان است. تحریم‌ها باعث شده است ارتباط بانکی تجار ما با دنیا قطع شود و هزینه انتقال پول به شدت بالا برود. تحریم‌ها سبب شده‌ که بیشتر کشورها از ترس جریمه‌های ناشی از همکاری تجاری با ایران، ارتباط اندکی با تجار ایرانی داشته باشند و کشورهای هدف صادراتی ایران که صادرات قابل توجهی به آنها داریم از انگشتان یک دست هم کمتر است. از طرفی، معمولاً تخفیفات بسیاری هم به مشتریان خارجی ارائه می‌شود تا ریسک معامله با ایرانیان را بپذیرند. همچنین صادرات که پشتوانه تولید ماست با مشکلات متعددی مواجه شده و واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید نیز با مسائل متعددی روبه‌روست که افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش قاچاق را سبب شده است.‌ بنابراین تعامل سازنده با دنیا برای توسعه ایران و لغو تحریم‌ها باید اولویت اول رئیس‌جمهور آینده باشد . در بحث بودجه، شوربختانه در چند دولت اخیر، کسری بودجه به شکل امری طبیعی ظهور کرده است؛ در حالی که این پدیده، فاجعه‌ای چون افزایش تورم را رقم می‌زند. کسری بودجه دولت‌ها و عدم بهره‌وری کافی آن به علت هزینه‌کردهای غیرسازنده و عدم شفافیت در آن باعث شده است بودجه‌ریزی پاشنه آشیل دولت‌ها باشد و فشار آن از طریق تورم به مردم عادی و از طریق مالیات به بنگاه‌داران شناسنامه‌دار وارد شود. شاید جلوگیری از افزایش تورم نیاز به خرد جمعی جمیع اقتصاددانان ما داشته باشد و بهره‌گیری از این متخصصان جزو وظایف مهم دولت آینده خواهد بود. در دهه اخیر، شاهد افزایش فساد اداری هم بوده‌ایم؛ فسادی که عمدتاً ناشی از تدوین ناصحیح مقررات،کمبود منابع و عدم‌تخصیص عادلانه آن است. فساد گسترده در حوزه تجارت داخلی و خارجی با تقلب‌های فراوان و جنگ بر سر تصاحب رانت نمایان ‌می‌شود. از این رو، اصلاح روندهای فسادزا که عموماً از ناحیه امضاهای طلایی ایجاد می‌شود، باید در اولویت دولت آینده قرار گیرد. شاید مهمترین علت تورم‌های موجود و عدم پیشرفت کافی اقتصاد، ثابت نگه داشتن نرخ ارز طی چند دهه اخیر باشد. در این سال‌ها بسیار دیده‌ایم که سیاست ثابت نگه داشتن نرخ ارز و عدم اعتقاد به بازار آزاد و ادعای امکان رگلاتوری در این حوزه، چه فجایعی بر سر اقتصاد ما آورده است .ده‌ها تحقیق در این حوزه انجام شده و نظر اکثر کارشناسان اقتصادی بخش خصوصی تبعات تثبیت نرخ ارز را گوشزد کرده است که البته بانک مرکزی به عنوان نهاد متولی سیاست‌های ارزی، هیچ‌گاه پاسخگو نبوده و بعد از مدتی برای جبران فاصله نرخ ارزها مجبور به کاهش صوری فاصله نرخ ارز رسمی با ارز آزاد شده‌است. سیاست دولت آینده در خصوص تورم و نرخ ارز که توسط تیم اقتصادی آن تدوین خواهد شد، آینده تجارت خارجی و داخلی ما را مشخص می‌کند.

یادداشت

مهدی مطهری‌نیا
کارشناس مسائل بین الملل

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که در نظر دارد تعهدات خود را کاهش دهد. رئیس سازمان انرژی اتمی اخیرا اعلام کرد که با توجه به فشارهای بین‌المللی که بر ایران از سوی شورای حکام و طرف‌های دیگر برجام وارد می‌آید، ایران در نظر دارد تعهدات بین‌المللی خود را کاهش دهد. آژانس .بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرده که تهران به پادمان هسته‌ای و تعهدات خود به ارائه گزارش در مورد مسائل باقی‌مانده عمل نکرده است. گروسی اخیرا گفته امید دارد که در دولت جدید همکاری‌های بیشتری با تهران داشته باشد. اما سه کشور اروپایی در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در ارتباط با ایران به شورای حکام ارائه داده‌اند می‌گویند ایران به هیچ‌وجه به تعهدات خود پایبند نبوده و در حال خرید زمان است. آمریکایی‌ها در این زمینه با توجه به مذاکرات غیرمستقیمی که با تهران و جدا از کشورهای اروپایی انجام می‌دهند، تلاش کرد تا قطعنامه در سطح شورای حکام در مرحله اول مطرح نشود. اما با هماهنگی‌هایی که کشورهای اروپایی با امریکا داشتند، آنها هم در صحن شورای حکام با تروئیکای اروپا در ارتباط با فشار بیشتر بر تهران از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همراهی کردند. ایران معتقد است که طرف مقابل در توافقنامه ۵+۱ یعنی کشورهای اروپایی و امریکا به تعهدات خود عمل نکردند و فشارهایی را بر ایران اعمال کردند. دولت انقلابی مرحوم رییسی با گفتمانی که بر آن حاکم بود زمینه‌های ایجاد نوعی حرکت فعال در جهت فشار آوردن بر آژانس را آغاز کرد. مذاکرات وین در ارتباط با احیای برجام با شکست روبه‌رو شد و باقری کنی به تهران بازگشت و تیم دولت سیزدهم نتوانست با دیپلماسی که آن را فعال می‌خواند و می‌گفت می‌تواند منجر به برداشتن بخش عمده‌ای از تحریم ‌ها شود، تحریم‌ها را کاهش دهد. ایران کاهش تعهدات هسته‌ای خود را به‌طبع در مقابل با فشارهایی که درچارچوب برجام می‌آمد در دستور کار قرار داد و در چند مرحله تلاش کرد تا محدودسازی بازرسی از نقاط هدف آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را در دستور کار قرار دهد. اکنون لبه‌های اصطکاک تهران با آژانس فعال‌تر شده است و تروئیکا درحال زمینه‌سازی برای فعال کردن مکانیسم ماشه هستند. 

«تجارت» از تبعات تداوم محدودیت دامنه نوسان گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: روزهای سخت و کابوس وار تمام نشدنی از ریزش بازار پیش روی سهامداران قرارگرفته و دامنه محدود نوسان باعث شده است که سهم ها به راحتی در صف فروش و صف خرید قرار بگیرند. به گزارش «تجارت»، در حالی سازمان بورس از ابتدای خردادماه محدودیت دو درصدی دامنه نوسان قیمت‌ها را به بازار سهام تحمیل کرده که پیشتر، دعوای این سازمان با بانک مرکزی بر سر افزایش سود سپرده‌های بانکی و رشد سود تضمینی اخزا بالا گرفته بود. سازمان بورس حتی از بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری هم شکایت کرد تا مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی غیرقانونی اعلام شود. پس از رسانه‌ای شدن این اختلاف، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، به طور تلویحی اعلام کرد این بانک قصد صدمه زدن به بورس را ندارد و از سیاست‌های خود قدری عقب‌نشینی کرد. نشانه آن هم اولتیماتوم به بانک‌ها برای پایان‌ بخشیدن به پرداخت سودهای بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار بود. در این شرایط یک روز شاهد رنج مثبت و خرید در ارقامی بالاتر از دامنه هستیم و یک روز رنج منفی و فروش در ارقامی پایین تر از دامنه نوسان رخ می دهد. البته گاهی مثل ابتدای این هفته چند فروشنده بزرگ با فروش های خود یک یا چند سهم بزرگ را با توجه به دامنه محدود، در صف فروش قرار می دهند و برای روز بعد فشار فروش مضاعف ایجاد می کنند. به اعتقاد کارشناسان این دامنه فعلا افت بازار شده و نقدشوندگی و جذابیت بازار برای گردش پول رو به چالش کشیده است و همین دو مساله باعث تماشاگر شدن بسیاری از فعالان بازار شده است. از طرف دیگر با وجود ارزش معاملات 1.3 همتی که حتی برای این دامنه هم یک رقم کم محسوب می شود، شاهد خروج پول حقیقی 510 میلیارد تومانی از سهام و حق تقدم هستیم که نشان از شروع یک روند جدید از خروج پول حقیقی از بازار سرمایه دارد، در این راستا بیش از یک سوم از ارزش معاملات روز نخست هفته اختصاص به خروج پول حقیقی از بازار دارد. با استفاده از دامنه نوسان بازار در تنگنا گرفته شده است، برای همین بورس بیش از هر چیزی به اعتماد سازی نیاز دارد، چرا که تصمیمات خلق الساعه اعتماد به بازار رو هدف گرفته و فرار حقیقی ها موید همین موضوع است. اما دامنه نوسان محدود یک حرکت خاص برای محدوده زمانی مشخص در روند فعلی خاص است که البته ایراداتی دارد، دامنه نوسان محدود مشکلاتی برای بازار ایجاد کرده است و در حال حاضر بسیاری اذعان دارند که بازار در دامنه ارزنده‌ای قرار دارد، به این معنی که مشکل بازار ارزندگی نیست. به گفته کارشناسان دامنه نوسان وقتی می‌تواند کارکرد درست خود را داشته باشد که مشکل عدم ارزندگی باشد. از این رو شاید دامنه نوسان بتواند در جایی مرز تعادل را حفظ کن. در واقع هیچ تفاوتی بین دامنه نوسان ۲ و ۵ در ریزش نخواهد بود و همین شدت ریزش را با دامنه ۵ درصد هم خواهیم داشت وقتی جریان پولی که قرار بود در بازار حاضر شود امروز به هر دلیلی با هر شکلی فقط تماشا چیست. فضای فعلی کشور فضای قفل شده و پرهیز از هرگونه تصمیم گیری است و همین موضوع به بازار سرمایه نیز سرایت کرده است.
ارزیابی کارشناسی از وضعیت بورس
در این خصوص محمد غفوری با اشاره به وضعیت نابسامان بورس اعلام کرد: بازار سهام هفته‌های گذشته شاهد ریزش‌های مکرر و افت قیمت‌ بود که در نهایت کاهش ۲.۳۲ درصدی شاخص از ابتدای خرداد رقم خورد.
افزایش نااطمینانی سیاسی، نوسانات غیرقابل پیش‌بینی در قیمت بازارهای رقیب و نبود چشم‌انداز روشن از آینده وضعیت اقتصادی، سه عامل اصلی ایجاد بلاتکلیفی سهامداران و بورس‌گریزی هستند.
او افزود: در فضای سرخ معاملات، مهار شک‌ها یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است. تردیدها در همه بازارها باعث سرگردانی نقدینگی شده است. سرمایه‌گذاران در شرایط کنونی به دنبال بازاری هستند که با حداقل تردیدها و ریسک‌ها مواجه باشد.ابهامات پیرامون مسائل انتخاباتی و سناریوهای احتمالی برنامه آتی گروه اقتصادی جدید، سبب شده تمرکز سرمایه‌گذاران بجای وضعیت بنیادی بورس، روی مسائل دیگر باشد. دولت فعلی برنامه مشخصی برای بازار سهام نداشت و بورس دوران بدی را تجربه کرد. به گونه ای که ارزش دلاری آن با کاهش شدیدی مواجه شد. به همین دلیل فراز و فرود انتخاباتی برای اهالی بورسی از اهمیت فراوانی برخوردار است. برخی دستورالعمل‌هایی که بازار را به چالش کشید اگر با روی کار آمدن دولت جدید اصلاح شود، ورق جدیدی از معاملات را نمایان خواهد کرد. غفوری گفت: گروه اقتصادی جدید می‌تواند تغییراتی در دستور کار قرار دهد و شرایطی را بوجود آورد که نقدینگی بصورت مستمر خارج نشود. شاخص از ابتدای سال ۵.۹۹ درصد افت داشت که در این مقطع نگران‌کننده محسوب می‌شود. از سوی دیگر قیمت‌گذاری دستوری، چند‌ نرخی بودن دلار و افزایش مداخلات سیاست گذار در بازارها به معضلی جدی برای بورس و تولید مبدل شده است. رها کردن نرخ بهره طی ماه‌های گذشته، بورس را از مسیر صعودی در ابتدای سال منحرف کرد. هرچقدر بازار اولیه قدرتمند شود بازار ثانویه قوی‌تری خواهیم داشت. در چنین شرایطی شرکت‌ها رغبت بیشتری برای ورود به بازار سرمایه پیدا خواهند کرد و صورت‌های مالی شفاف‌تری ارائه می کنند. دولتی که روی کار می‌آید از منظر برنامه‌های اقتصادی زیر ذره‌بین فعالان اقتصادی قرار دارد. اگر فضای جدیدی در بورس ایجاد نشود، ارزش معاملات باز هم کمتر و کمتر شود. او ادامه داد: سوء تدبیر در مسائل اقتصادی، بازار سهام را در ورطه غیرجذابی انداخته است.
یکی از ویژگی‌های منفی در معاملات روزهای قبل همگام شدن شاخص هم‌وزن با شاخص کل در مسیر نزولی بود. شاخص هم‌وزن از ابتدای سال ۹.۲ درصد کاهش یافته است. بازدهی منفی، اصلاح طولانی‌مدت شاخص‌ها و ریزش حدود دوبرابری شاخص هم‌وزن، بازتابی از استیصال سهامداران در خرداد و خروج پول‌های نوظهور از بورس است. برآورد کارشناسان حاکی از آن است میان بازارها در فضای مبهم ۱۴۰۳، بورس یکه‌تاز نااطمینانی‌ها و تردیدها خواهد بود.

در پی نشست رؤسای سازمان بورس و بانک مرکزی، بانک‌ها مکلف شدند جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره خود را با موضوع بررسی نحوه رعایت نرخ‌های سود ابلاغی، با قید فوریت، برگزار کنند. به گزارش ایسنا، طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود خطاب به مدیران بانک‌ها تاکید کرده برنامه مدیریت نرخ سود باید شامل تدابیر و اقدامات اصلاحی لازم‌الاجرا باشد و حداکثر ظرف مدت دو هفته به منظور اصلاح و تعدیل نرخ‌های سود عملیاتی شود. در عین حال، بانک مرکزی برای آن که جدیت خود را در برخورد با تخلف‌ها در حوزه نرخ سود نشان دهد به بانک‌ها اعلام کرده باید نحوه تعامل با تسهیلات‌یاران و لندتک‌ها (LendTech) در چارچوب ضوابط قرار گیرد. این نهاد پولی و مالی تاکید کرده حتی نحوه عمل بانک‌ها در این زمینه نیز باید به گونه‌ای باشد که نرخ‌های سود مؤثر تسهیلات فراتر از نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی نباشد. در خصوص اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) ۳۰ درصدی هم بانک مرکزی، بانک‌ها را مکلف کرده حداکثر ظرف مدت دو هفته، مشخصات پروژه‌های مربوط به سپرده‌های یادشده را به این نهاد پولی و مالی ارسال کنند. در ادامه تاکید شده چنانچه بانکی پروژه‌ای را معرفی نکند، موظف است این نوع گواهی سپرده را به سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت متناظر و با نرخ‌ سود مصوب تبدیل کند.

قانون چه می‌گوید؟
طبق بخشنامه ابلاغی سال ۱۴۰۲ که مورد تاکید بانک مرکزی است، حداکثر نرخ سود بانکی ۲۲.۵ درصد تعیین شده است و همه بانک‌ها ملزم به رعایت نرخ‌های سود مصوب هستند. در این راستا، هفته گذشته جلسه‌ای بین رؤسای بانک مرکزی و سازمان بورس تشکیل شد. در این جلسه، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان آثار سیاست‌های بانک مرکزی بر بازار سرمایه، راهکارهای پیشنهادی خود را برای خروج از وضع موجود ارائه کرد. در ادامه نیز، رئیس بانک مرکزی، اطمینان خاطر داد که به شبکه بانکی برای رعایت سقف نرخ سود تذکر جدی خواهد داد و با اعضای هیات مدیره بانک‌های خاطی برخوردهای انضباطی موثری به عمل خواهد آورد.

امکان خرید کالا از علی‌بابا برای ایرانی‌ها فراهم می‌شود

رییس مرکز تجارت الکترونیک گفت: امکان تجارت الکترونیکی با چین و روسیه برقرار شده و برای عراق نیز در دستور کار است. امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت امروز در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته حجم تجارت الکترونیکی از ۳ هزار و ۱۰۰ همت گذشته که این عدد تقریباً معادل ۵۱ میلیارد دلار است. وی افزود: بر این اساس حجم تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۷۴ درصد افزایش یافته است. پیش بینی می‌شود در سال جاری حجم تجارت الکترونیکی به ۴ هزار و ۵۰۰ همت افزایش یابد. کلاهدوزان اظهار کرد: در سال جاری تعداد تراکنش‌های الکترونیکی به حدود ۴ میلیارد رسیده است که نسبت به سال قبل رشد ۳۱ درصدی داشته است. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه تجارت الکترونیکی فرامرزی را دنبال می‌کنیم، گفت: در حال حاضر امکان مبادله الکترونیکی با چین و روسیه را داریم و به دنبال ایجاد تجارت الکترونیکی با عراق نیز هستیم.

 

رکود ۱۲ درصدی واحدهای شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از تدوین بسته حمایتی در بخش صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت که در حال حاضر ۱۲ درصد واحدهای شهرک‌های صنعتی راکد هستند. فرشاد مقیمی در نشست خبری دهه تولید و تجارت اظهار کرد: با همکاری ۱۵ دستگاه اجرایی، بسته حمایتی و تشویقی از بخش صنعت، معدن، تجارت و حوزه کسب‌وکار تدوین شده و روز دهم تیرماه رونمایی خواهد شد. به گفته این مقام مسئول در حال حاضر نسبت واحدهای راکد به کل واحدها به کمتر از ۱۲ درصد رسیده است. این عدد پیش از این حدود ۱۷ درصد بود. بر این اساس از مجموع بیش از ۵۴ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی، ۶۸۵۰ واحد راکد در شهرک‌های صنعتی وجود دارد. وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده تا پایان سال ۱۹۰۰ واحد راکد احیا شود، گفت: همچنین ۱۵۰۰ واحد و طرح تحت تملک بانک‌ها هستند.

ماجرای ثبت شرکت‌ها توسط خارجی‌ها چیست؟

گروه صنعت و تجارت: اخیرا سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرده است که 50 درصد شرکت‌های ثبت شده خارجی در ایران متعلق به اتباع افغانستانی‌ است. به این بهانه نگاهی به آمار تجاری ایران و افغانستان خواهیم داشت. بنابر اعلام سازمان توسعه تجارت، افغانستان هفتمین مقصد کالاهای صادراتی ایران است و بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، در دوازده ماه سال ۱۴۰۲، در بین کشورهای هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بالاترین تراز تجاری مثبت با کشور افغانستان ثبت شده است. تحلیل آمارهای تجاری بین ایران و افغانستان نشان می‌دهد که روند مبادلات تجاری دو کشور در چند سال اخیر نزولی بوده است، اما این روند، در یکسال اخیر مسیر صعودی به خود گرفت و حجم تجاری دو کشور به 2 میلیارد دلار رسید، به‌طوری که افغانستان در بین ۵ شریک اول صادراتی ایران قرار گرفت. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که میزان صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار رسید که این میزان، افزایش ۱۳.۶ درصدی را در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین ارزش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در دوازده ماهه سال گذشته ۲۲۴ میلیون دلار و در وزن نیز ۹۶۳ هزار تن افزایش یافت که در مجموع ارزش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار و به لحاظ وزنی به ۳۴۱۴ تن رسید که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد در وزن افزایش یافت. حجم صادرات افغانستان به ایران نیز در سال گذشته نیز با ۱۳ میلیون دلار افزایش به ۴۳ میلیون دلار رسید که رشد ۴۵ درصدی در ارزش و افزایش ۱۰۴ درصدی در وزن را نشان می‌دهد. فرآورده‌های نفتی، گازهای نفتی، شمش آهن و فولاد، گاز طبیعی، هیدروکربون‌های سبک و سنگین، آهن، فولاد، موادغذایی، اوره، انواع پلی اتیلن، سبزیجات و سیمان مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به افغانستان در سال‌های اخیر بوده است. همچنین از کشورهای هند، پاکستان، چین، ترکیه، امارات، ایران، عراق و آلمان می‌توان به عنوان بزرگترین صادرکنندگان و از چین، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، هند، مالزی و ژاپن به عنوان شرکای اصلی واردات افغانستان نام برد.
طالبان، بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی ایران
آمارهای مذکور نشان می‌دهد که افغانستان تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی ایران شده است. سال گذشته علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به مهر گفت: در شش ماه اول سال دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است و بیشترین کسانی که سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از لحاظ تعداد را داشته‌اند، اتباع افغانستانی بوده‌اند که حدود 2 تا 3 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همچنین حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران نیز در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشته، عنوان کرده است: ما هر سال بین ۲۰ تا ۵۰ سرمایه‌گذار افغانستانی داشتیم، اما در یک‌سال‌و‌نیم اخیر ۲۸۰ سرمایه‌گذار افغانستانی وارد ایران شده‌اند و می‌توانم بگویم میزان سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران با رشد ۵۰ درصدی مواجه شده است. سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران شامل تقاضاهایی برای سرمایه‌گذاری ۳۰۰ هزار دلار تا ۲۰ میلیون دلار می‌شود و اغلب پیشنهادات رسیده به سرمایه‌گذاری در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی در ایران مرتبط است؛ در حقیقت این کالاها در افغانستان خریدار دارد و در نتیجه سرمایه‌گذار افغانستانی می‌آید و در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند و مواد غذایی ما صادر می‌کند.

علت ورود سرمایه‌گذاران افغانستانی به کشور چیست؟
با وجود اینکه آمارها نشان از رشد ورود سرمایه‌گذاران افغانستانی به ایران دارد که گفته می‌شود تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران با سرمایه ناچیزی به ایران می‌آیند که حتی با این میزان سرمایه امکان خرید یک خانه 100 متری در محله‌های تهران را هم نمی‌دهد. ورود سرمایه‌گذاران خارجی که اغلب آن‌ها با سرمایه کمتر از 10 میلیارد تومان به ایران می‌آیند، نمی‌تواند پالس مثبتی برای اقتصاد ایران باشد؛ چرا که بیشتر این تجار به با سرمایه‌گذاری در ایران دنبال اقامت و خرید املاک در ایران هستند.
رشد قیمت مسکن در چابهار با ورود افغانستانی‌ها
چندی پیش معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار گفته بود که ورود افغانستانی به چابهار قیمت مسکن در این شهر را افزایش داده است. بنابه گفته وی، یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت‌ مسکن در این منطقه ورود سرمایه‌گذاران افغانستانی به چابهار و افزایش تقاضای آنها برای خرید مسکن در منطقه آزاد بوده‌ است. طبیعی است که گرانی مسکن، اجاره‌بها را هم در مسیر صعودی قرار داده و حالا مردم نه تنها برای خرید مسکن که برای اجاره خانه‌ای کوچک نیز دچار مشکل شده‌اند. به گفته محلی‌ها قیمت مسکن نسبت به شهرهای اطراف، در این منطقه سر به فلک کشیده و حتی در برخی موارد می‌تواند با تورم مسکن در تهران برابری کند.

چرا بندر چابهار برای طالبان مهم است؟
استفاده از بندر چابهار، بازرگانان افغانستان را از اتکا به بنادر پاکستان که هر از چند گاهی برای آنها با مشکل مواجه می‌شود تا حدود بسیاری بی‌نیاز می‌کند و تجار‌ افغان می‌توانند محصولات خود را از طریق بندر چابهار به کشورهای هند، چین و ترکیه صادر کنند. اسفندماه سال گذشته بود که هیئت تجاری و اقتصادی افغانستان در سفر به چابهار سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری در زمینه اجرای پروژه تجاری، مسکونی و اداری را آغاز کرد. مقامات طالبان به دنبال این هستند که از طریق مذاکره با تهران، بندر چابهار را به عنوان بندری برای صادرات و واردات افغانستان، به ویژه به هند، توسعه دهند. توجه ویژه دولت افغانستان به بندر چابهار ایران از آن روست که طالبان در مدت فعالیت خود بیشتر به بندرهای پاکستان متکی بوده و به دلیل اختلافات سیاسی و بین‌المللی دو کشور، تجارت افغانستان تا حد قابل توجهی کاهش داشته است.
این موضوع مورد انتقاد جدی رسانه‌ها و برخی از مردم قرار گرفت. برخی رسانه‌ها در انتقاد به این موضوع در شرایطی که حکومت خودخوانده طالبان به هیچیک از تعهدات افغانستان در قبال ایران پای‌بند نیست و حتی حقابه ایران از هیرمند را نیز نمی‌دهد، اینهمه امتیاز دادن به این حکومت غیرقانونی چرا؟

۶۰درصد پسته صادراتی ایران به چین است
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی در صورتی که اتفاق خاصی قیمت‌های جهانی را متاثر نکند، رشد ۳۰درصدی در تجارت ایران و چین همچنان تداوم داشته باشد و چنانچه پیش‌تر گفته شد این رشد در تجارت نفتی و در تجارت غیرنفتی محقق خواهد شد. مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از رشد تجارت ایران و چین در سال جاری خبر داد و گفت: تجارت نفتی و غیرنفتی ایران و چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰درصد رشد داشته است؛ تجارت غیرنفتی ایران و چین نیز در این مدت از سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۳، رشد حدود ۳۰ درصدی داشته است. وی افزود: بدون محاسبه صادرات نفتی در بررسی تراز تجاری ایران واردات همواره بر صادرات غلبه دارد و تجارت ایران و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست و تنها استثنائات این قاعده را کشورهای عراق و افغانستان تشکیل می‌دهند، با این حال گفتنی است که در در تجارت با چین میان صادرات و واردات ایران شکاف زیادی وجود ندارد به طوری که می‌توان ۴۰درصد کل تجارت غیرنفتی را شامل صادرات ایران به چین عنوان کرد. حریری ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی در صورتی که اتفاق خاصی قیمت‌های جهانی را متاثر نکند، این رشد ۳۰درصدی در تجارت دو کشور همچنان تداوم داشته باشد و چنانچه پیش‌تر گفته شد این رشد در تجارت نفتی و در تجارت غیرنفتی محقق خواهد شد.

جزئیات ۴ مصوبه دولت
برای حمایت از بورس
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح روز گذشته برای کمک به سودآوری صنایع بورسی، چهار مصوبه مهم داشت. همچنین گزارشی از رشد ۴.۷ درصدی تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در زمستان ۱۴۰۲ ارائه شد. به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی در رابطه با جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: در این جلسه گزارش رشد ۴.۷ درصدی تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در زمستان ۱۴۰۲، ارائه شد. وی افزود: در موضوع کمک به سودآوری صنایع بورسی با تایید سرپرست محترم ریاست جمهوری، چهار مصوبه در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد که: مصوبه اول: درباره دستورالعمل قیمت محصولات پالایشی وزارت نفت به سرعت اصلاح دستورالعمل را ابلاغ کند. مصوبه دوم: درباره عدم خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس، مصوبه لازم به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران برسد. مصوبه سوم: درباره کاهش نرخ سود بانکی، بانک مرکزی به اقدامات نظارتی ادامه دهد. مصوبه چهارم: درباره معافیت‌های مالیاتی صنایع بورسی، مصوبه دولت برای پذیرش بار بودجه‌ای طرح مجلس شورای اسلامی به سرعت اخذ شود. همچنین خاندوزی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه بانک مرکزی گزارشی از قبول تسویه ۲.۸ میلیارد دلار مطالبات ارزی بانک‌ها ارائه داد.

نیویورک‌تایمز: بایدن و مکرون از اشاره به اختلافات بر سر جنگ غزه خودداری کردند

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به دیدار اخیر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون همتای فرانسوی وی نوشت: دو طرف به‌رغم این که تلاش کردند نشان دهند با هم درباره مسائل مختلفی اتفاق نظر دارند، از اشاره به اختلافات خود بر سر جنگ غزه خودداری کردند. این روزنامه آمریکایی نوشت با وجود دیدگاه‌های ضد و نقیض آمریکا و فرانسه درباره جنگ غزه، رهبران دو طرف روز شنبه تاکید کردند که درباره مسائل جهانی، از جمله جنگ اوکراین توافق دارند.
نیویورک تایمز افزود: رئیس جمهوری های آمریکا و فرانسه در دیدار کوتاه مدت با خبرنگاران با فاصله گرفتن از سنت قدیمی چنین مراسم هایی از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ به سوالات رسانه ها خودداری کردند. به نوشته نیویورک تایمز، دو طرف دو روز بعد از بزرگداشت نبرد نرماندی در مقابل خبرنگاران ظاهر شدند، اما از پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اختلافات شدیدشان در خصوص مسائل خاورمیانه خودداری کردند. اما آنها در مقابل به همکاری قوی و پایدار آمریکا و فرانسه در خصوص مسائل آب و هوایی، اقتصاد، امنیت اروپا و روابط فرهنگی تاکید کردند. بایدن بعد از دیدار پشت درهای بسته با مکرون در کاخ الیزه، گفت: با افتخار از فرانسه در حمایت از آزادی و دموکراسی حمایت می کنم. مکرون نیز شمن اعلام اینکه با بایدن درباره جنگ اوکراین اتفاق نظر دارد، ابراز امیدواری کرد که همه اعضای گروه ۷ با کمک ۵۰ میلیارد دلاری برای اوکراین موافقت کنند. به نوشته نیویورک تایمز، اظهارات مکرون نشان می دهد که سران آمریکا و فرانسه به درک مشترکی درباره طرح استفاده از دارایی های مسدود شده روسیه برای تامین وامی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار برای اوکراین رسیده اند. مقامات آمریکایی پیشتر گفته بودند که فرانسه مانع اصلی این طرح است و ابراز امیدواری کرده بودند که در دیدار بایدن از پاریس حمایت فرانسه را جلب کنند. درباره مسئله غزه، بایدن خاطرنشان کرد که دولت متبوعش از پیشنهاد آتش بس اسرائیل که بایدن قویا از آن پشتیبانی کرده، حمایت می کند، اما مکرون همچنین به طور مستقیم (رژیم) اسرائیل را به دلیل انفعال در کمک رسانی به فلسطینی ها که از بمباران های این رژیم رنج می برند، به چالش کشید. مکرون گفت: قابل قبول نیست که (رژیم) اسرائیل از باز کردن همه گذرگاه های کمک های انسان دوستانه که ماه هاست خواسته جامعه بین المللی را تشکیل می دهد، خودداری می کند. وی همچنین خواستار توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه شد. فرانسه از تصمیم دیوان بین المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمایت کرده است اما بایدن این تلاش ها را محکوم کرده و مدعیست صدور حکم برای رهبران رژیم صهیونیستی و حماس، مقایسه ای غیرمنطقی و نادرست است. فرانسه همچنین در ماه مه (اردیبهشت) در سازمان ملل به عضویت کامل فلسطین در این سازمان رای مثبت دارد اما آمریکا مخالف آن بود. نیویورک تایمز نوشت: برخلاف رویه معمول در دیدار روسای جمهوری آمریکا با رهبران خارجی، خبرنگاران فرانسوی و آمریکایی در اعلام بیانیه های دو طرف که فقط ۱۶ دقیقه طول کشید، اجازه نداشتند سؤال بپرسند. در بیشتر موارد، رئیس جمهوری های این دو کشور به خبرنگاران هر کشوری اجازه می دهند دستکم دو سوال بپرسند. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه از توضیح درباره این که چرا در دیدار با خبرنگاران در روز شنبه چنین اتفاقی رخ نداد، خودداری کرد. استقبال مکرون از بایدن به رغم اختلافات در روابط آنها در تضاد کامل با شرایط در دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از فرانسه در نوامبر سال ۲۰۱۸ بود. درست چند دقیقه قبل از بر زمین نشستن هواپیمای رئیس جمهوری آمریکا، ایرفورس وان» در فرودگاه پاریس، رئیس جمهوری وقت آمریکا در پیامی که در فضای مجازی منتشر کرد اظهارات مکرون را «اهانت آمیز» توصیف کرد.

مدیر توسعه برند گروه صنعتی پیشگام تراش اسپادانا (PTE) خبر داد :

دریک نشست خبری با حضور رضا احمدی ، مدیر توسعه برند PTE ، مهرداد حاجیان رئیس هیات مدیره باشگاه طیف، هومن منصوریان رییس انجمن بیسبال و سافتبال کشور، فرهاد عشوندی نایب رییس انجمن بیس بال وسافت بال کشور ، کیوان صفاییان دبیر انجمن بیس بال و سافت بال کشور، مهدی میرزاییان مسئول روابط عمومی فدراسیون انجمن های ورزشی ،وحید باطنی قائم مقام باشگاه طیف ، سعید باطنی مدیر توسعه باشگاه طیف ، خانم ترک کاپیتان تیم سافت بال بانوان طیف و جمعی از اصحاب رسانه تفاهم نامه همکاری بین باشگاه طیف طهران و گروه صنعتی پیشگام تراش اسپادانا امضاء شد .
بر اساس این تفاهم نامه گروه صنعتی پیشگام تراش اسپادانا (PTE) حامی مالی تیم های بیس بال و سافت بال آقایان و بانوان باشگاه طیف تهران شد و به صورت رسمی برای حضور در لیگ دسته یک این دورشته اعلام آمادگی نمود .
بر اساس تقویم فدراسیون دور رفت لیگ بیس بال آقایان سی و یک تیر ماه سال جاری در زمین بیس بال ورزشگاه انقلاب کرج برگزار خواهد شد .
تیم طیف تهران به مدیریت مهرداد حاجیان یکی از پر افتخار ترین باشگاه های کشور در رشته بیس بال و سافت بال می باشد این باشگاه در چهار سال گذشته موفق به کسب عنوان قهرمانی سافت بال بانوان و تا کنون هفده مقام قهرمانی در بیس بال آقایان کسب نموده است همچنین ورزشکاران زیادی را تقدیم تیم های ملی این دو رشته المپیکی نموده است .

در شرایطی که تقریبا تمام کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تلاش‌های خود برای توقف جنگ غزه را افزایش داده‌اند، طرح‌های آتش‌بس یکی پس از دیگری توسط بازیگران مختلف ارائه می‌شود. اخیرا بایدن طرحی سه مرحله‌ای برای آتش‌بس دائمی در غزه ارائه داده که به عقیده بسیاری به مواضع رژیم صهیونیستی نزدیک‌ است. بر اساس این طرح در مرحله اول ۶ هفته طول می‌کشد تا آتش‌بس کامل برقرار شود، نیروهای رژیم صهیونیستی از مناطق پرجمعیت غزه خارج می‌شوند، تبادل برخی اسرا از جمله زنان، کودکان و سالمندان انجام و گروگان‌های آمریکایی در این مرحله آزاد می‌شوند. در مرحله دوم تبادل تمام گروگان‌ها و اسیران صورت می‌گیرد و در مرحله پایانی طرح بازسازی غزه آغاز می‌شود.
چندی پیش وزرای خارجه پنج کشور عربی عربستان، اردن، امارات، قطر و مصر بیانیه مشترکی صادر و در حمایت از این طرح، بر اهمیت تعامل جدی و مثبت با پیشنهاد جو بایدن در خصوص برقراری آتش‌بس در نوار غزه و مبادله اسرا میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین تاکید کردند. اما بنابر آنچه روزنامه صهیونیستی تایمز گزارش داده، قطعاً طرح آمریکا با پاسخ منفی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مواجه خواهد شد.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه
«حسین اصغری‌ثانی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با مقایسه طرح آتش‌بس آمریکایی و معاهده اسلو، به جوانب آتش‌بس پیشنهادی بایدن پرداخت و اظهار کرد: با واکاوی گذشته، از تاریخ ۱۹۴۸ به این سو توافق صلح اسلو را در اوایل دهه هفتاد داشتیم که بین جنبش آزادی‌بخش فلسطین(ساف) و رژیم اشغالگر صهیونیستی صورت گرفته بود. توافق اسلو در آن زمان در دنیا سر و صدای زیادی به پا کرد و نروژی‌ها به خاطر میانجی‌گری در این توافق تاجایی که در توان داشتند تصویری از قدرت مذاکراتی خود در سطح دنیا ثبت کردند. با نگاهی به مفاد این توافق متوجه می‌شویم فلسطینی‌ها به ناچار حاضر به پذیرش آن شدند. در آن موقعیت نروژ به صورت کاملا محرمانه توافق را پیش برد تا جایی که وقتی توافق اعلام شد دنیا در شوک فرو رفت. وی با بیان اینکه طرح بایدن مانند توافق‌نامه صلح اسلو بیشتر به نفع رژیم صهیونیستی چیده شده است، اضافه کرد: در آن زمان فلسطین دست بالا را نداشت و نروژ نیز روابط خوبی با اسرائیل داشت. با این حال همان توافق اسلو که به نفع اسرائیل هم بود به خاطر اینکه هیچ ضمانت و پشتوانه اجرایی نداشت‌، به درستی اجرا نشد و فقط به موجودیت اسرائیل مشروعیت بخشید. از آن توافق چند دهه می‌گذرد و ما در جهانی دیگر مجددا شاهد ارائه طرحی هستیم که کاملا همسو با منافع رژیم صهیونیستی است. ولی آیا این بار هم چنین توافقی توسط طرفین پذیرفته می‌شود؟ این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: برخلاف دوره‌های گذشته فلسطینی‌ها در دو بعد سیاسی و نظامی به قدرت دست یافته‌اند. برای اولین بار وارد سرزمین‌های اشغالی شدند و توانستند تمام وجوه امنیتی، اطلاعاتی و فنی اسرائیل را به چالش بکشند. اما نقطه عطف این تحولات نه در قدرت حماس و موج حملات ویرانگر رژیم صهیونیستی، بلکه در تاثیر این رویدادها بر افکار عمومی بین‌الملل است؛ افکاری که پس از ۷ اکتبر به دلیل به حاشیه کشیده شدن و ضعف رسانه‌های رسمی و نقش‌آفرینی پررنگ شبکه‌های مجازی، سازمان‌ها و جنبش‌های مدنی از این رو به آن رو شد.

آوارگان رفح
وی افزود: از طرف دیگر قرار است از سوی دیوان بین‌المللی کیفری تحت تعقیب قرار بگیرد و کشورهایی مانند آلمان که روابط حسنه‌ای با اسرائیل داشتند نیز اعلام کردند که اگر حکم دیوان قطعی شود نتانیاهو را بازداشت می‌کنند. همچنین در نظر افکار عمومی بین‌المللی نیز نتانیاهو به عنوان جنایت‌کار جنگی شناخته شده، حیات سیاسی خود را کاملا از دست داده و در داخل هم آنچه به عنوان میراث صهیونیسم رشد و نمو پیدا کرده بود و اجازه نمی‌دادند فلسطین مستقلی شکل بگیرد در حال تخریب است. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی همیشه از فلسطینی‌ها چهره خشنی به نمایش می‌گذاشت و آن‌ها را به عنوان تروریست و جهادگرایان بنیادگرا و کسانی که تهدیدی برای مردم اسرائیل هستند، معرفی می‌کرد. اما در حال حاضر این تصویر کاملا برعکس شده است. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه از همان ابتدا مشخص بود این طرح راه به جایی نمی‌برد، اظهار کرد: بایدن می‌خواهد با دادن این طرح چند هدف را نشانه بگیرد. اولا انتخابات آمریکا نزدیک است و می‌تواند از این طرح بهره‌برداری انتخاباتی کند. دوما می‌خواهد تصویر آمریکا را در نزد رژیم صهیونیستی ترمیم کند. سوما ما شاهد رشد جنبش‌های مدنی در آمریکا هستیم‌ و در خود این کشور انواع اعتراضات شدید صورت گرفته است.