اسرائیل هنوز طرح مشخصی برای پایان جنگ غزه ندارد

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده، بدون اشاره به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در باریکه غزه و عدم پذیرش مفاد آتش بس مطرح شده آمریکا اعتراف کرد که کابینه نتانیاهو هنوز طرح روشنی از یک پایان استراتژیک منطقی برای روزهای احتمالی پایان جنگ در غزه ندارد. جیک سالیوان، در مصاحبه ای با مارگارت برنان مجری برنامه «رو در روی ملت» از شبکه تلویزیونی «سی بی اس نیوز»، مؤثرترین، مطمئن‌ترین و درست‌ترین راه برای آزادی همه اسرای اسرائیلی را، دستیابی به آتش‌بس پیشنهاد شده توسط جو بایدن، ‌رئیس جمهوری آمریکا عنوان کرد. وی در عین حال، با تاکید بر این ادعای نادرست که رژیم صهیونیستی شروط آتش بس را پذیرفته است، اذعان کرد: اگر حماس به این توافق پاسخ مثبت می‌داد، آتش‌بس برقرار می‌شد. سالیوان در واکنش به سخنان برنان که عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه- که منجر به آزادی چند اسیر اسرائیلی شد- با پشتیبانی اطلاعاتی ایالات متحده صورت گرفت، از پاسخ به سوال مجری در مورد احتمال به خطر افتادن هر گونه توافق دیپلماتیک با وجود این گونه حمایت‌ها از اسرائیل طفره رفت.

 

غرب با نادیده گرفتن حقایق، فقط به فکر خود است

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با راشا تودی بیان کرد: «غرب مرتبا روسیه را به انجام اقدامات خصمانه متهم می‌کند اما متوجه نمی‌شود که مسکو صرفا به اقدامات خصمانه آمریکا و متحدانش پاسخ می‌دهد.» این دیپلمات روسی در پاسخ به سوال گروهی از خبرنگاران بریتانیایی در رابطه با استقرار احتمالی تسلیحات هسته‌ای روسیه در نقاطی نزدیک‌تر به انگلیس به بیانیه‌ اخیر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرد که گفته بود اگر خاک روسیه مورد حمله قرار بگیرد، روسیه این تسلیحات را به مناطقی ارسال می‌کند تا تامین‌کنندگان سلاح کی‌یف را مستقیما هدف قرار دهد. ماریا زاخارووا هم‌چنین خاطر نشان کرد که این رفتار خبرنگاران بریتانیایی نمونه بارز طرز تفکر غربی است که حقایق تلخ را نادیده می‌گیرند و صرفا بر روی منافع خودشان متمرکز هستند. وی در ادامه افزود: رهبران و رسانه‌های غربی نسبت به تسلیحاتی که توسط کشورهای خودشان به اوکراین ارسال و موجب کشتار غیرنظامیان، کودکان، زنان و افراد مسن و هم‌چنین تخریب زیرساخت‌ها می‌شوند، نگران نیستند. آنها صرفا زمانی به فکر فرو می‌روند که خودشان احساس ناراحتی کنند. آنها دیگر نمی‌توانند حس غم و درد دیگران را که بر اثر سیاست‌های غربی ایجاد می‌شوند، متوجه شوند.

اخراج مجری اسرائیلی به‌دلیل اظهارنظر درباره ظاهر اسیر آزاد شده
یکی از مجریان تلویزیون رژیم صهیونیستی به دلیل اظهارنظر درباره وضعیت ظاهری خوب اسرای بازگردانده شده از النصیرات، برکنار شد. «لمی طاطور» بازیگر و مجری شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از اعراب ساکنان اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ به دلیل انتشار مطلب در حساب کاربری خود در اینستاگرام درباره ظاهر مرتب «نوعا ارغمانی» یکی از چهار اسیر صهیونیست بازگردانده شده در یورش وحشیانه روز شنبه به اردوگاه النصیرات، از کارش اخراج شد. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، طاطور با انتشار تصویری از این دختر اسرائیلی آزاد شده در استوری صفحه خود نوشت، «آیا این چهره یک فرد ربوده شده به مدت ۹ ماه است؟ ابروهایش از من مرتب‌تر و پوست، موها و ناخن‌هایش از من آراسته‌تر است.» این مجری سابق تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به کشتار روز شنبه در اردوگاه النصیراات که در آن صدها غیرنظامی فلسطینی شهید و زخمی شده و نیز طبق اعترافات ارتش رژیم صهیونیستی، دستکم یک افسر آن کشته شده، نوشت: «برای چنین فردی، باید کودکان، زنان و انسان‌های بی‌گناه می‌مردند و تکه تکه می‌شدند؟»

اتریش، چراغ سبز غرب به اوکراین
را «عبور از خط قرمز» دانست
«کلادیا تانر» وزیر دفاع اتریش گفت اجازه دادن به اوکراین برای حمله به اهدافی در روسیه با استفاده از سلاح‌های اهدایی غرب، عبور از خط قرمز است. تانر روز شنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه اتریشی «دی پرس» گفت: «خط قرمز رد شد. به همین دلیل است که من از شفاف‌سازی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مبنی بر عدم اعزام نیرو به اوکراین، بسیار خوشحالم.» این اظهارنظر پس از تصمیمات اخیر ایالات متحده و برخی از متحدانش مبنی بر اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده یا اروپا برای حمله به اهدافی در سراسر مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی روسیه برای اهداف تقابلی بیان شد. کشورهای غربی هم درباره اعزام نیرو یا مربیان نظامی به اوکراین بحث کرده‌اند.

توافق فرانسه و آمریکا برای انسداد
دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین
بر اساس نقشه راه فرانسه-آمریکا، بایدن و ماکرون توافق کردند که به کار برای انتقال سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین ادامه دهند. در این سند آمده است: «جو بایدن و امانوئل ماکرون، روسای جمهور آمریکا و فرانسه متعهد می‌شوند از تلاش‌های اتحادیه اروپا و گروه هفت برای پیشبرد سودهای فوق‌العاده از دارایی‌های مستقل روسیه به نفع اوکراین، مطابق با قوانین بین‌الملل و سیستم‌های حقوقی مربوطه و فرآیندهای تصمیم‌گیری، حمایت کنند.»

نقشه‌راه کاخ سفید برای جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو:

گروه جهان: جو بایدن و دموکرات‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر روی نام اوکراین برای پیوستن به ناتو خط قرمز کشیده‌اند. مقامات کاخ سفید بر این باور هستند که اوکراین می‌تواند به پاشنه آشیلی بزرگ برای آن‌ها تبدیل شود و باید با ملاحظه داستان مطالبات ولودیمیر زلنسکی برای پیوستن به ناتو را پی گیری کنند. در واقع، بایدن در را به روی ورود اوکراین به ائتلاف ناتو بسته نگه داشته چون این اتفاق منجر به تضعیف شانس این رئیس‌جمهور آمریکا برای کسب پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ می‌شود. به گزارش «‌تجارت»، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش در مصاحبه با مجله «تایم» اظهار کرد حاضر به پشتیبانی از «ناتویی‌شدن اوکراین» نیست و افزود زمانی که در مقام معاون رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین سفر کرد، شاهد «فسادی چشمگیر» در آنجا بود. بایدن در ادامه این مصاحبه بیان داشت: «ناتو به معنی صلح نیست.» او گفت: «برای صلح (در اوکراین) باید اطمینان حاصل کرد روسیه هرگز اوکراین را اشغال نکند.»

خط قرمز بایدن برای عضویت اوکراین در ناتو
به نوشته روزنامه آمریکایی «بیزنس اینسایدر»، به نظر می‌رسد جو بایدن یک خط قرمز را برای به عضویت درآمدن اوکراین در ائتلاف ناتو تعیین کرده است. بیزنس اینسایدر گزارش داد، این مصاحبه بایدن همچون ضربه‌ای به مقام‌های اوکراینی است که دائما برای ورود سریع این کشور به ناتو بعد از خاتمه جنگ فشار وارد می‌آورند. روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» هم چند روز قبل در گزارشی فاش کرد عدم پیشرفت در مسیر عضویت اوکراین در ناتو یک عامل بزرگ ایجاد تنش در روابط آمریکا-اوکراین شده است. اوکراین حالا چشم امید به اجلاس بعدی سران ناتو دارد که قرار است در بازه ۹-۱۱ ژوئیه در واشنگتن برگزار شود. کی‌یف تلاش دارد به عضویتش در ائتلاف ناتو بعد از جنگ قطعیت بیشتری ببخشد. «جولیان اسمیت» سفیر آمریکا در ناتو ماه گذشته میلادی در مصاحبه‌ای دعوت از اوکراین برای عضویت در ناتو در جریان اجلاس این ائتلاف در ماه ژوئیه را بعید دانسته و احتمال وعده دادن یک بسته امنیتی دیگر به کی‌یف در جریان اجلاس که به گفته او نقش یک «پل» را برای این عضویت ایفا کند، مطرح کرد. او ادامه داد: «این یک پل روشن و فولادین خواهد بود و ما هر آنچه که بتوانیم انجام خواهیم داد تا به دوستانمان در اوکراین کمک کنیم که گام به گام از روی این پل عبور کرده و سرانجام به عضویت برسند.» به نوشته نشریه آمریکایی، امیدهای اوکراین برای عضویت در ناتو در صورتی که متحدان غربی از ارائه یک برنامه برای تسریع این عضویت امتناع کنند، کمرنگ خواهد شد.

بایدن نمی‌خواهد اوکراین به پاشنه آشیل انتخاباتی‌اش تبدیل شود
«لئو لیترا» کارشناس شورای روابط خارجی اروپا به بیزنس اینسایدر گفت: «بایدن می‌خواهد برای عامه آمریکایی‌ها جا بیندازد که واشنگتن در این فرآیند شریک نمی‌شود، با این هدف که شانسش برای کسب دوباره پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تضعیف نشود.» لیترا با اشاره به مصاحبه چند روز پیش بایدن با مجله انگلیسی «تایم» بیان داشت: «هیچکس در ناتو و به‌ویژه در آمریکا خواستار آزمودن بند پنجم اساسنامه ناتو (درباره دفاع جمعی) نیست.» بند پنجم اساسنامه ناتو با موضوع اصل دفاع جمعی، آمریکا و کشورهای غربی را به متعهد ساختن قوای نظامی خود به دفاع از اوکراین ملزم خواهد کرد. بیزنس اینسایدر نوشت که اوکراین باید به جای عضویت در ناتو به دنبال دریافت «تضمین‌های امنیتی»‌ برود. اوکراین علاوه بر اعلامیه مشترک گروه هفت در جریان اجلاس ژوئیه سال گذشته ناتو در شهر ویلنیوس، ۱۵ توافق امنیتی دوجانبه را با کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. «استفان مایستر» رئیس برنامه شرق اروپا در شورای روابط خارجی آلمان به بیزنس اینسایدر گفت شکست ضدحمله اوکراین در تابستان سال گذشته یک هشدار بیدارباش برای متحدان کی‌یف بود. او اظهار کرد بسته‌های امنیتی که غربی‌ها به اوکراین متعهد شده‌اند قرار است به کی‌یف «پشتیبانی نظامی و امنیتی بلندمدت قابل اعتمادتر از سوی کشورهای عضو ناتو» را عرضه کند. به نوشته بیزنس اینسایدر، برخی از مقام‌های اوکراینی معتقدند این تضمین‌ها «تغییردهنده بازی» هستند. «اولکساندر لیتویننکو» رئیس شورای امنیت اوکراین بعد از آنکه کی‌یف در ماه ژانویه یک توافق امنیتی را با بریتانیا امضا کرد، در مجله «اکونومیست» نوشت: «توافق‌ها با موضوع همکاری امنیتی به تدریج اوکراین را وارد فضای امنیتی غرب کرده، بدون آنکه حضور سربازان غربی در خاک اوکراین را ضروری سازد.» او ادامه داد: «یک چنین توافق‌هایی پایه و اساس الحاق اوکراین به ناتو را ایجاد می‌کند که تصمیم مربوط به آن در سال ۲۰۰۸ در بخارست به دنبال استقبال این ائتلاف از نامزد شدن کی‌یف برای پیوستن به آن گرفته شد.»