گزارش «تجارت» از اولین بازخوردهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری؛

گروه سیاسی: تنها 15 روز تا برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری باقی مانده اما تمامی شواهد نشان دهنده این هستند که احتمالا انتخاباتی پرشور با درصد مشارکت بالا در کشور برگزار خواهد شد. به طور حتم طی روزهای آینده ماجرای برگزاری انتخابات و تعیین مقیم جدید پاستور ابعادی ویژه‌تر و جدی‌تر به خود خواهد گرفت. به گزارش «تجارت»، هر چند تا زمان برگزاری مناظره‌ها نمی‌توان هیچ گونه حدث قطعی را پیرامون کاندیداهای اصلی برای نشستن بر کرسی ریاست پاستور مطرح کرد اما آن‌چه از شواهد بر می آید و برخی ناظران سیاسی بر آن انگشت می‌گذراند این است که بیشتر از سایر نامزدها این محمد باقر قالیباف و مسعود پزشکیان هستند که کانون توجهات را به سوی خود جلب کرده‌اند.

نامزدها رئیس ستاد معرفی کردند
در یکی از نخستین تحرکات انتخاباتی نامزدهای مختلف روسای ستادهای خود را معرفی کردند. در مهم‌ترین سطح، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در احکامی جداگانه اعضای ستاد انتخاباتی خود را منصوب کرد. احکام صادر شده به شرح زیر است: معاون امور استان‌ها، سید محمدعلی افشانی، معاون تبلیغات، علی شکوری راد، معاون جوانان و دانشجویان، حجت نظری، معاون بانوان، فاطمه راکعی معاون مالی و اقتصادی، احمد صادق بناب و معاون روابط عمومی، ابراهیم شیخ. پزشکیان پیشتر علی عبدالعلی زاده را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرده بود. در سطحی دیگر، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در حکمی حجت‌الله ایوبی را به عنوان رئیس ستاد انتخابات خود منصوب کرد. حجت الله ایوبی استاد دانشگاه تهران، دبیرکل پیشین کمیسیون ملی یونسکو و رئیس سابق سازمان سینمایی از امروز به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی آغاز به کار کرد. در سطحی دیگر، حجت‌الاسلام آزادیخواه نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی رئیس کمیته روحانیت ستاد قالیباف شد.

شعارهای انتخاباتی نامزدها مشخص شد
با آغاز برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی،‌ محمدباقر قالیباف در برنامه «صف اول» با بیان اینکه شعارش در انتخابات «خدمت و پیشرفت» است، گفت: البته این فقط شعار نیست؛ سابقه ام نشان می دهد که هر آن چه وعده دادم را عمل کردم. این کاندیدای ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به کارنامه و سوابق فعالیت هایش بیان کرد: جزو مدیرهایی محسوب می شوم که دنبال تحول هستند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «با مردم» با اشاره به اینکه هفتاد سال است که تورم مزمن داریم، افزود: در دولت تلاش شد تا این مشکل در آینده برطرف شود؛ متاسفانه اختاپوس اقتصاد دولتی همه جا استوار است، بنابراین اقتصاد باید ملی و مردمی شود. لازم است تا خصوصی سازی انجام شود و مردم سهام داران دارایی‌های دولت شوند. توزیع ثروت که در مراکز کشور وجود دارد باید شامل کل کشور شود. در اولین روز از برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی مسعود پزشکیان در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت احتمالی خود جهت تحقق اهداف برنامه هفتم در خصوص ریشه کنی فقر مطلق اظهار کرد: دولت من قرار است همان برنامه‌ای که نوشته شده را اجرایی کند؛ آنچه که می‌تواند هزینه را از دوش مردم بردارد و ما را به عدالت نزدیک کند این است که دولت، مجلس و قوه قضاییه بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند. این نامزد انتخاباتی همچنین خاطرنشان کرد: کاری که باید در دولت انجام دهیم این است که مجریان را چابک‌تر کنیم تا ما را به هدف نزدیک‌تر کند. همچنین دیروز حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در پیامی ویدئویی با تاکید بر اینکه دولت باید امنیت فعالیت هنری را برای اهالی هنر به صورت روشن و شفاف تضمین کند، اظهار کرد: دولت نباید اجازه دهد روابط هنری در جامعه با افراد غیردرگیر و غیرمسئول مخدوش شود. وی خاطرنشان کرد: در هر حوزه‌ای دستگاه‌های نظارتی، حراستی و حفاظتی باید به وظایف خاص خودشان برگردند و آن‌ها را انجام دهند و در حوزه تخصصی و حرفه‌ای حق دخالت، امر و نهی و کم و زیاد کردن، ندارند.

جلب شدن کانون توجهات به رقابت پزشکیان و قالیباف
تا زمان برگزاری مناظره‌های انتخاباتی پیش‌بینی میزان مشارکت و روند رقابت میان نامزدها بسیار دشوار است اما زا هم اکنون در محافل سیاسی و رسانه‌ای برخی پیش‌بینی‌ها مطرح می‌شود. برای نمونه ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول‌گرا معتقد است: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوی میزان مشارکت مردم نسبت به سال های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۶ بیشتر باشد و این میزان به بیش از ۵۰ درصد برسد. یا در سطحی دیگر، رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، معقتد است: با توجه به فضای موجود رقابت اصلی بین دو کاندیدا یعنی آقای دکتر قالیباف و آقای دکتر پزشکیان است ولی باید در ادامه مسیر ببینیم چه اتفاقی رخ می دهد. همچنین، محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده سابق مجلس می‌گوید: آرایش نامزدها ۵ در برابر ۱ است و ۵ نامزد تقریبا همه گرایش‌های جریان اصولگرا را نمایندگی می‌کنند. قالیباف نماینده نواصولگرایی، جلیلی و زاکانی نماینده پایداری، پورمحمدی نماینده اصولگرای سنتی و قاضی‌زاده هم در بین این گرایش‌ها قرار دارد. در مقابل پزشکیان یک چهره متفاوت و نسبتا جدید برای مخاطب عام صداوسیماست، ولی در بین چهره‌های سیاسی فرد شناخته شده‌ای است که توانسته به تدریج در بین نخبگان سیاسی، احزاب و فعالان رسانه‌ای امید ایجاد کند البته در تماس‌هایی که از سوی مردم دارم، شاهد نشانه‌هایی از سرایت این امید در بین جامعه هستیم. گفتمان پزشکیان بیشتر متوجه اقشار پایین جامعه است؛ یعنی همان اقشاری که زمانی احمدی‌نژاد به آنها توجه داشت. گفتمان عدالت‌طلبی او می‌تواند این اقشار را جذب کند ولی برای جذب اقشار متوسط به بالا باید جامع‌تر، شفاف‌تر و صریح‌تر سخن بگوید و رویه‌های جاری جامعه را نقد کند.

گروه سیاسی: اصغر جهانگیر در نشست خبری دیروز درباره توسعه دیپلماسی قضایی گفت: یکی از سیاست‌های جدید دستگاه قضا در سال‌های اخیر بر این بوده که بتواند روابط حقوقی خود را با کشورهای دوست، توسعه دهد. وی افزود: در ماه‌های اخیر فعالیت‌های قضایی در سطح بین المللی رو به افزایش است و در هفته‌های اخیر سه هیات قضایی به کشورهای دوست اعزام شده یا در حال اعزام است. امروز هم سفر دو روزه رییس قوه قضاییه به کشور دوست قطر است و قرار است با مقامات عالی رتبه قطر دیدار و گفت وگو داشته باشند.
به گزارش «تجارت»، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در خصوص حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور و همراهان ایشان پرونده‌ای در دستگاه قضا تشکیل شده است؟ گفت: ضمن عرض تسلیت مجدد بابت وقوع این حادثه ناگوار که همچنان مردم نسبت به این حادثه بزرگ سوگوار هستند؛ باید عرض کنم بلافاصله بعد از وقوع حادثه هیاتی توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح ماموریت پیدا کرد تا موضوع را دنبال کند و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد. جهانگیر افزود: ضابطان در حال جمع‌آوری ادله و گزارشات نهایی هستند و به محض تکمیل تحقیقات و ارائه به دستگاه قضایی موضوع پرونده با تمام ابعاد پیگیری و در وقت مقرر اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
وی درباره آخرین وضعیت پرونده امیرحسین مقصودلو (تتلو) گفت: حکم اولیه صادر شده و در موعد مقرر نسبت به حکم اعتراض کرده و پرونده در حال ارسال به دادگاه تجدیدنظر است. پس از تایید و ارسال و صدور رای در دادگاه تجدیدنظر اطلاع رسانی می شود. از آنجا که حکم بدوی است، نمی توان اطلاع رسانی کرد. سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده مربوط به دستگیری شبکه قاچاق دارو گفت: دستگاه قضایی نسبت به کالاهای سلامت محور به ویژه دارو حساس است چرا که این اقلام با سلامت مردم مرتبط است.

«تجارت» از آسیب شعارهای زودگذر در ایام انتخابات گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: به طور معمول انتخابات ریاست جمهوری در ایران به محلی برای طرح شعارهای اقتصادی تبدیل می شود. در ادوار گذشته نیز نامزدها معمولا تلاش داشته اند تا از طریق طرح وعده ها و شعارهای اقتصادی آرای رای دهندگان جامعه را به خود جلب کنند. اما به نظر می رسد که دوران وعده های زودگذر و سطحی که صرفا منافع کوتاه مدت اقتصادی را در کانون توجه قرار می دهند گذشته است. به گزارش تجارت، در دوره های گذشته انتخابات شاهد بودیم که برخی وعده سر سفره آوردن پول نفت را به مردم می دادند و یا ادعا می کردند که به سرعت یارانه های نقدی را چند برابر خواهند کرد. عمده این وعده ها بدون بررسی های کارشناسی و علمی گفته می شد و بعدها هم مشخص شد که حتی اگر چنین وعده هایی قابلیت عملی شدن داشته باشد، تبعات آن برای جامعه بسیار سنگین خواهد بود، چرا که چند برابر کردن یارانه ها و اعطای پول نقدی به مردم در قالب های مختلف سبب رشد قیمت ها در جای دیگر اقتصاد و افزایش نقدینگی و تورم می شود. در حال حاضر بعد از تجارب گذشته احتمالا جامعه حساسیت بیشتری نسبت به شعارهای اقتصادی خواهد داشت و دیگر هر وعده ای را باور نمی کند. کارشناسان معتقدند که نامزدها باید صورت بندی درستی از چالش ها و ابرچالش های اقتصاد ایران ارائه دهند و به طور مشخص و با جزئیات عنوان کنند که برای حل این موارد چه برنامه ای دارند. اینکه قرار است چگونه تورم در بلند مدت مهار شود و یا رشد اقتصادی پایدار و جذب سرمایه اتفاق بیفتد. طبیعتا ایجاد رشد اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری مستلزم ایجاد محیط مناسب کسب و کار و رفع تحریم ها و محدودیت های خارجی و داخلی است. به غیر از موضوع تحریم های خارجی که باید از مسیر سیاست خارجی و با راه حل های سیاسی حل و فصل شود، خود تحریمی های داخلی در حوزه های تجاری، صنعتی و ارزی هم بخش مهمی از مشکلات است. نامزدها باید به طور مشخص اعلام کنند که آیا قرار است ابلاغ و صدور بخشنامه ها و دستورالعمل های خلق الساعه بدون توجه به منافع بازیگران اقتصاد ادامه داشته باشد و یا قرار است راهبرد جدیدی برای توسعه صنعت و اقتصاد در نظر گرفته شود؟ کارشناسان معتقدند که محیط کسب و کار ایران نیازمند ثبات و امنیت است و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد امکان استفاده از ظرفیت های اقتصاد کشور وجود نخواهد داشت.

ارزیابی کارشناسی از اولویت های دولت چهاردهم
در این خصوص مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فوری‌ترین اولویت اقتصادی دولت چهاردهم معیشت مردم و سه گانه فقر، بیکاری و نابرابری است، گفت: معتقدم اقدامات غیر اقتصادی می‌تواند حداقل در کوتاه مدت گشایشی ایجاد کند که مهمترین آن تغییر روابط خارجی است و در کوتاه مدت به طور قطع باید تمرکز بر روی سیاست‌های خارجی و کاهش تنش منطقه‌ای باشد. افقه تاکید کرد: اولویت اول در سیاست‌های روابط خارجی باید رفع تحریم‌ها و توسعه روابط پولی و مالی باشد بنابراین در صورت روی کار آمدن دولت پزشکیان، مهمترین وزیر کابینه دولت چهاردهم وزیر امور خارجه و تیم وزارت امور خارجه است.
البته می‌دانیم که دولت اختیار زیادی در بحث روابط خارجه و سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه را ندارد اما همین موضوع هم به وجهه و جایگاه رییس جمهور و وزیر امور خارجه برمی‌گردد که بتواند در چانه‌زنی‌ها طرف مقابل را متقاعد کند. وی با بیان اینکه سیاست دولت چهاردهم در میان مدت باید تمرکز بر روی رفع موانع تولید باشد که این اقدام از طریق معرفی یک کابینه قوی به ویژه در بخش تولیدی کشور محقق می‌شود، افزود: اولویت دوم در اقتصاد، بحث تولید است، معتقدم وزرای تولیدی از جمله وزیر صمت، کشاورزی، انرژی در اقتصاد بسیار موثر هستند و تیم اقتصادی دولت تنها محدود به رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نمی‌شود. ‌ این کارشناس اقتصادی گفت: معتقدم در ساختار موجود قدرت در کشور رییس جمهور چیزی حدود 30 درصد تا 35 درصد دامنه تاثیرگذاری مستقیم در سیاست‌ها از جمله سیاست‌های اقتصادی را دارد اما حتما حضور رییس جمهور مقتدر در این وضعیت اثرگذار خواهد بود. افقه اظهار داشت: مردم در دولت سیزدهم ضربه این تجربه را که افرادی در اقتصاد بر سرکار آمدند که هیچ سابقه اجرایی و سیاست گذاری در این حوزه را نداشتند را خوردند و نباید این تجربه تکرار شود. مهم این است که رییس جمهور تفکر توسعه‌ای داشته باشد.
وی ادامه داد:‌ معتقدم توسعه یک فرایند جهانی است و رییس جمهور باید برنامه‌ای را برای زندگی مردم به اجرا برساند و سیاست مشخص برای افزایش رفاه مردم ارائه دهد. این کارشناس اقتصادی گفت:‌ این اولویت‌ها خود را در بودجه نشان می‌دهند و نمود اقتصادی آن نحوه بودجه‌ریزی و تخصیص منابع به سمت افزایش تولید و اشتغال و کاهش فقر است. به طور قطع مجموعه‌ای از وزرای خوش فکرِ مجرب و نه تکنوکرات‌های طرفدار بازار آزاد می‌توانند این اهداف را محقق کنند. وی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم تاکید کرد: هر چند دولت سیزدهم مدعی افزایش رشد اقتصادی، کنترل رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم است اما سفره مردم تغییری نکرد و مردم می‌گویند رشد اقتصادی چه دستاوردی برای معیشت خانواده‌ها داشت؟ حتی اگر نرخ تورم کاهش پیدا کرده باشد، کاهش نرخ تورم از 45 به 38 درصد مگر در سفره مردم تاثیری می‌گذارد؟

گروه اقتصاد کلان: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت سیزدهم در تنگناهای اقتصادی دولت را تحویل گرفت و توانست در مدت کوتاهی اقتصاد کشور را از حالت اضطرار خارج کند و هم اکنون «متغیرهای واقعی اقتصاد» بهبود یافته و «متغیرهای اسمی اقتصادی» نظیر تورم نیز در شیب نزولی قرار گرفته اند. به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی روز سه شنبه در نشست «هم اندیشی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان» در تالار این اندیشکده در دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: دولت سیزدهم توانست پس از روی کار آمدن در مدت کوتاهی اقتصاد کشور را از حالت اضطرار خارج کند و هم اکنون شرایط اقتصادی کشور برای رشد و توسعه مهیاست. وی ادامه داد: به اذعان سازمان های اقتصادی بین المللی «متغیرهای واقعی» اقتصاد در سه سال گذشته بهبود یافته اند و این یک ادعای شخصی نیست و براساس گزارش اردیبهشت بانک جهانی، رشد اقتصادی کشورمان در سه سال اخیر تثبیت شده است. وی ادامه داد: روند مستمر کاهش نرخ بیکاری نیز در سه سال گذشته ادامه داشته و به ترتیب از ۱۰ به ۹ و پس از آن به ۸.۱ درصد و نرخ سرمایه گذاری نیز از صفر درصد در آغاز دولت سیزدهم به ۳.۲ و ۴ درصد در سال های بعدی رسید .وی یادآور شد: کشورمان در سال ۱۴۰۱ موفق به کسب بیشترین درآمد ارزی از طریق صادرات غیرنفتی در طول تاریخ خود شد و حتی در سال ۱۴۰۲ نیز از نظر حجمی، صادرات غیر نفتی ایران رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرد که البته به دلیل کاهش قیمت جهانی برخی اقلام صادراتی نتواتنست از نظر درآمدی، درآمد بیشتری از ۱۴۰۱ برای کشور ایجاد کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم گفت: در کنار رشد درآمدهای غیر نفتی، صادرات نفتی کشور نیز در طول دولت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی سه برابر شد. وی تاکید کرد: البته برای بقا و رشد اقتصادی کشور باید مجموعه تلاش‌های دیگری نیز انجام شود و هرچند متغیرهای اساسی اقتصاد تثبیت و اقتصاد کشور از حالت اضطرار خارج شده است ولی هنوز کارهای تمام نشده فراوان و هزار راه نرفته وجود دارد. وی یادآور شد: دولت سیزدهم وقتی اقتصاد را تحویل گرفت، کشور در فاز صفر اقتصادی بود و حتی در ماه نخست نگرانی های زیادی در مورد پرداخت حقوق کارمندان دولت در شهریور ۱۴۰۰ وجود داشت. وی ادامه داد: وقتی دولت سیزدهم بر روی کار آمد، تمامی ظرفیت استفاده از فروش اوراق در ۶ ماهه نخست سال استفاده شده بود و ظرفیت درآمدهای مالیاتی نیز در آن سال بسیار محدود بود. خاندوزی خاطرنشان کرد: البته آن وضعیت تنها مربوط به دولت قبل نبود و از اواخر سال ۹۱ بدلیل تحریم ها کشور دچار مشکلات انباشته اقتصادی شده بود و بجز ۲ سال ۹۵ و ۹۶ که تا حدودی فضای تنقس نفتی حاصل از برجام ایجاد شد در کل دهه ۹۰ اقتصاد ایران، تبلور کامل از یک اقتصاد آسیب پذیر بود.

سرمقاله

امیر حسین کاکایی
کارشناس صنعت خودرو

خودرو صنعتی که همانند بسیاری از فعالیت‌های جاری کشور حاشیه داراست و شاید نتوان گفت هرروز اما در بیشتر روزها پای دو غول جاده مخصوص وسط است. این صنعت در حالی همیشه در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد که همچنان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند سرپرست معاونت حمل ونقل وزارت صمت در گفت و گویی اعلام کرده است که طبق دستورالعمل شورای رقابت، خودروسازان می‌توانند مطابق صورت‌های مالی ۶ ماهه خود حداقل سالی ۲ بار افزایش قیمت را داشته باشند تا بتوانند میزان زیان انباشته خود را کاهش دهند و به سود آوری برسند. این اظهارنظر در حالی صورت گرفته است که همواره جاده مخصوصی ها مورد توجه ویژه وزارت صمت و سایر مسئولان مربوطه بوده و هستند ، اما چنین به نظر می رسد که دولت قصد حمایت از صنعت خودرو را دارد اما کارشناسان توافق زیادی با سیاست‌های دولت ندارند. اما طبق تصویب رسمی و قانونی ای که شورای رقابت انجام داده خودرو ساز می تواند هر ۳ماه یک بار یعنی ۴بار در سال افزایش قیمت داشته باشد سال گذشته کشور تورم ۴۰ درصدی کرده است یعنی حدود ۴۰ درصد میزان هزینه های خودرو ساز افزایش می یابد این سوال مطرح است خودرو ساز چه قدر می تواند سود کند که وقتی ۴۰درصد هزینه آن در طی یک سال افزایش یابد؟ همین سیاست گذاری دستوری باعث زیان ده شدن خودروساز می‌شود. متاسفانه قیمت کارخانه محصولات دو خودروساز کشور مربوط به اطلاعات مالی شهریور سال۱۴۰۱ است که بیش از ۱۸ ماه از آن گذشته است با توجه به این داده ها و نرخ تورم می توان متوجه شد که خودروساز حداقل ۶۰درصد زیان می کند و برای جلوگیری از این ضرر باید نرخ قیمت کارخانه خودرو افزایش یابد. اگر قیمت بازار خودرو را در ۶ سال گذشته یعنی زمانی که قیمت گذاری دستوری توسط دولت صورت گرفت بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که هیچ رابطه ای بین صعود یا نزول بین قیمت کارخانه و بازار آزاد نیست چرا که قیمت خودرو در بازار غیررسمی بر مبنای نرخ دلارنوسان پیدا می کند به طور مثال در سال گذشته قیمت دلار افزایش پیدا کردکه باعث رشد قیمت برخی خودرو ها شد و پس از کاهش نرخ ارز مجددا قیمت خودرو در بازار آزاد آرام گرفت البته حتی با اینکه قیمت کارخانه خودرو ها افزایش یافت اما افزایش قیمتی در بازار آزاد خودرو نداشتیم. افزایش میزان تولید خودرو برخلاف باور بسیاری از افراد که معتقدند باعث کاهش قیمت می شوداینگونه نیست و تاثیرآن بر کاهش تعداد معاملات و ایجاد رکود می باشد چرا که خودرو در کشور به عنوان کالای سرمایه ای شناخته شده است. متاسفانه دو خودروساز کشور بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و اوضاع خوبی ندارد همچنین سهام این شرکت ها در بازار سرمایه افت شدیدی داشته است رشد قیمت کارخانه خودرو باعث رشد نماد های خودرویی در بورس می شود چراکه باعث کاهش میزان زیان انباشته این دو خودروساز بزرگ خواهدشد.

یادداشت

سید هادی برهانی
کارشناس مسائل فلسطین

مهمترین علت کناره گیری و استعفای بنی گانتس این بود که جنگ از سوی اسرائیل به اهداف خودش نرسیده است. قرار بود جنگ کاملا زیر نظر کابینه جنگ باشد و با همین هدف هم تشکیل شد و تلاش کردند در قالب این کابینه مکانیزمی اعمال کنند که در آن هم اپوزیسیون و هم دولت مشارکت داشته باشند تا کل تصمیمات درباره جنگ زیر نظر این گروه باشد که جنگ و ابعاد آن تابع اراده ملی باشد نه اراده حزب حاکم. اما اکنون با این استعفا روشن شده است که اختلافات میان آنها بسیار زیاد است و دیگر امکان این که کابینه به کار خود به شکل هشت ماه پیش ادامه دهد، نیست. بعد از هشت ماه مشخص است که جنگ به نتایجی که از ابتدا اعلام شد نرسیده است؛ نه اسیران اسرائیلی آزاد شدند و نه حماس نابود شد و نه توانستند غزه را از حضور و فعالیت حماس خالی کنند از این رو اختلاف نظر میان اعضای کابینه جنگ جدی است.
روشن است که نتانیاهو و دوستان تندرو او پافشاری می‌کنند که جنگ ادامه پیدا کند تا به اهدافشان برسند، اما اپوزیسیون معتقد است جنگ به این شکل به نتیجه نمی‌رسد و باید مصالحه شود و برای آزادی اسرا کاری انجام داد. از طرفی فشارهای بین‌المللی و افکار عمومی در جهان و قرار گرفتن آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به این فشارها افزوده است. استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ با وجود نارضایتی‌های داخلی که بسیار هم زیاد است و تظاهرات علیه نتانیاهو هر روز ابعاد بزرگ‌تری پیدا می‌کند می‌تواند برای نتانیاهو خطرناک باشد و شاید مجبور شود انتخابات زودهنگام برگزار کند و در آن انتخابات گانتس شانس زیادی برای پیروزی خواهد داشت چرا که طبق نظرسنجی‌ها حزب او برتری لازم را دارد. پیام این استعفا کاهش حمایت‌ها از ادامه جنگ از سوی نتانیاهو است.
با این استعفا نتانیاهو در شرایط سختی قرار می‌گیرد چرا که فشارهای بین‌المللی تشدید شده است و آمریکا مصر است که این جنگ به این شکل تمام شود چرا که باید خود را آماده ورود به انتخابات کند و دموکرات‌ها نیاز دارند تا اعتراض‌ها نسبت به کشتار فلسطینیان کاهش یابد. بنا بر این، نتانیاهو مجبور است تا تغییراتی در تصمیمات و سیاست‌های خود اعمال کند اما چون فردی سرسخت است ممکن است دست به مانورهای سیاسی بزند تا از این فشار و شرایط خود را رها کند با این حال شکی نیست که عرصه نسبت به گذشته برای نتانیاهو خیلی محدود شده است.

«تجارت» از کاهش چشمگیر صادرات فرش ایران گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: «قاچاق فرش دستباف به ایران تنها از مبدا افغانستان صورت می‌گیرد، زیرا برای دیگر کشورهای تولیدکننده این کالا، قاچاق به ایران صرفه اقتصادی ندارد و فرش دستباف کشوری مانند ترکیه بازارهای خود را در جهان دارد.» این گفته‌ی مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف تهران در گفتگو با ایلنا است. او در این باره گفته است: متاسفانه این موضوع تازگی ندارد و چهار سالی می‌شود که این فرش‌ها در ابعاد ۳ تا ۱۲ مترمربعی در بازار ایران ظاهر شده‌اند. کیفیت فرش‌های دستباف افغانستانی نسبت به محصولات مشابه ایرانی به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر است به همین علت در مقایسه با فرش‌های ایرانی با قیمت پایین‌تری فروخته می‌شود، بنابراین خریدار فرش باید توجه داشته باشد که دلیل این فاصله قیمتی کیفیت پایین است. آنطور که سپهرزاد گفته است، اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف تهران در مکاتبه با پلیس امنیت اقتصادی تذکرات لازم را درباره عرضه این فرش‌ها در بازار و لزوم جلوگیری از ورود آنها از مرزهای شرقی داده است، اما تاکنون موفقیتی در این زمینه حاصل نشده و عرضه این فرش‌ها در بازار ایران ادامه دارد.

نگاهی به آمار صادرات فرش
آماری که توسط گمرک نیز منتشر شده است به گفته‌ی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف تهران صحه می‌گذارد؛ آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، صادرات فرش دستباف ایران از رکورد ۲‌میلیارد دلاری سالانه خود در دهه‌۷۰ و میانگین ۵۰۰‌ میلیون دلاری ‌در ۱۰ سال‌پیش از تحریم‌ها، به کمتر از ۵۰‌ میلیون دلار در سال ‌۱۴۰۲ رسیده ‌است. ارزش صادرات فرش دستباف ایران از ۴۲۷.۳میلیون دلار در سال‌۱۳۹۱ به ۵۰.۷میلیون دلار در سال‌۱۴۰۱ رسیده‌ است. بر این اساس سهم صادرات فرش دستباف ایران از کل صادرات غیرنفتی، از ۱.۳درصد در سال‌۱۳۹۱ به ۰.۰۹درصد در سال‌۱۴۰۱ رسیده‌ است. متوسط رشد سالانه ارزش صادرات فرش دستباف ایران به نقاط مختلف جهان طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱‌برابر با منفی ۱۹‌درصد بوده ‌است. صادرات فرش ایرانی که پیش از این سهم قابل‌توجهی در اقتصاد غیرنفتی داشت، حالا به پایین‌ترین میزان خود است. بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی، در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ کشور‌های هند، چین، مصر، نپال، پاکستان و ایران بیش از ۷۰ درصد صادرات فرش دستبافت را در اختیار داشتد. در سال ۲۰۲۲ کشور‌های «هند» با ۳۱۰ میلیون دلار و سهم حدود ۳۰.۳ درصد از کل صادرات فرش، «چین» با ۹۳.۱ میلیون دلار و سهم حدود ۹.۱ درصد از کل صادرات فرش و «مصر» با ۸۹.۸ میلیون دلار با سهم حدود ۸.۸ درصد از کل صادرات سه کشور عمده در صادرات فرش دستباف طی سال‌های مزبور بوده اند. پس از این کشور‌ها «نپال» با سهم حدود ۸.۳ درصد، «پاکستان» با سهم حدود ۷.۷ درصد و ایران با سهم ۷.۴ درصد از کل صادرات فرش دستباف جهان در رتبه‌های بعد‌ی قرار می‌گیرند.
در حالی تا همین یک دهه قبل، نام فرش ایرانی در بسیاری از کشورهای جهان آوازه داشت که درآمد خوبی از صادرات فرش ایرانی نصیب ایران می‌شد که این روزها از کاهش چشمگیر درآمد صادرات فرش سخن گفته می‌شود. به تازگی نیز سید مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران در نشست خبری کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی به مناسبت روز ملی فرش و صنایع دستی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد اظهار کرد که آمارهای صادراتی ما نشان‌دهنده تنزل ما در حوزه صادرات است. به ویژه پس از اعمال تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷ این نزول سرعت بیشتری یافت و با شیب تندی در حال پیشروی است که امیدواریم در دولت آینده سیاست‌هایی اتخاذ شود که این نزول متوقف شده و بتوانیم مجدداً به رشد برسیم و به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم. او گفته است: طبق آمار در حال حاضر میزان صادرات از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به حدود ۴۰ میلیون دلار کاهش یافته و بر اساس قوانینی که گذاشته شده است صادرات و اشتغال‌آفرینی را از بین می‌برد.

عرضه فرش ایرانی به نام دیگر کشورها در بازار جهانی
متولیان دولتی علت از دست دادن بازارهای جهانی را تحریم‌ها عنوان می‌کنند، این در حالی است که صادرکنندگان در کنار تحریم‌ها، قوانین سخت و دست‌وپاگیر در کشور همچون بازگشت ارز از صادرات و مشکلات در بازگشت فرش‌های دستبافت قدیمی برای مرمت به کشور در صادرات فرش دستباف تاثیرگذار بوده است. طی سال‌های اخیر شاهد عرضه فرش دستباف ایرانی با تغییر برند و به نام دیگر کشورهای در بازارهای جهانی بوده‌ایم؛ روندی که موجب شد تا علاوه بر از دست دادن بازارهای صادراتی شاهد خدشه‌دار شدن نام فرش ایرانی باشیم. بنا به گفته فعالان صنعت فرش، کشورهایی مانند چین، افغانستان و هندوستان فرش‌های ایرانی را با برند ایرانی به ایران صادر می‌کنند.

حذف مرکز ملی فرش از وزارت صمت
در دوره فاطمی‌امین بود که وزارت صمت در اقدامی غیرمنتظره و بی سرو صدا مرکز ملی فرش را از چارت وزارت خانه حذف و آن را به وزارت گردشگری الحاق کرد و این موضوع مورد انتقاد جدی فعالان این حوزه قرار گرفت؛ فعالان این بخش این اقدام را خلاف منابع ملی اعلام می‌دانند. البته لازم به ذکر است که پیش از این اتفاق، یعنی در سال 1400، انتقال مرکز ملی فرش از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفت که در آن زمان هم فعالان صنعت فرش عنوان کردند که این انتقال مشکلات این صنعت را نه‌تنها حل نمی‌کند بلکه بیشتر هم می‌کند. فتح‌اله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامیدر این باره نیز گفته است: فرش و صنایع‌دستی به حدی مهم است که باید برای آن معاونت انتخاب شود نه اینکه زیرمجموعه اداره کل صنایع خلاق و اسباب‌بازی قرار گیرد. درنتیجه این تلاش‌ها بالاخره مرکز ملی فرش احیا شد و ما همچنان برای تشکیل معاونت فرش در یک وزارتخانه تلاش می‌کنیم. فرش و صنایع‌دستی به حدی مهم است که باید برای آن معاونت انتخاب شود نه اینکه زیرمجموعه اداره کل صنایع خلاق و اسباب‌بازی قرار گیرد. درنتیجه این تلاش‌ها بالاخره مرکز ملی فرش احیا شد و ما همچنان برای تشکیل معاونت فرش در یک وزارتخانه تلاش می‌کنیم. با این وجود متخصصان حوزه صنعت فرش بر این باورند، مهم‌ترین دلیل کاهش سهم کشور در تولید فرش دستباف نبود قوانین تجاری به‌روز و مدرن و همچنین شرایط مالکیت خصوصی و آزادی بازار و تعاملات اقتصادی بین‌الملل با کشورهای پیشرو اقتصاد در جهان است و به نظر اگر شرایط نهادی بازار در کشور اصلاح نشود این روند کاهش تولید فرش ادامه خواهد داشت.

بنزین سه نرخی نمی‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: نرخ بنزین قانون و طبق تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین می‌شود، هیچگونه افزایش قیمت در دستور کار نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است. جلیل سالاری در نشست خبری با بیان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه صنعت نفت ریل‌گزاری اتفاق افتاده است، ابراز امیدواری کرد که این رویه تداوم داشته باشد. وی افزود: در گذشته چالش هایی در صنعت پالایش کشور داشتیم که نیاز بود ریل‌گزاری درست انجام شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: به دلیل شرایط کرونا و کاهش مصرف تعهدات صادرات ایجاد شده بود به طوری که ۷۴۴ میلیون لیتر تعهد صادرات بنزین از ۸ تا ۳۵ دلار در لیتر داشتیم. معاون وزیر نفت درباره بنزین سه نرخی گفت: نرخ بنزین قانون و طبق تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین می‌شود، هیچگونه افزایش قیمت در دستور کار نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است. وی ادامه داد: با سیاست قیمت پایین موضوع اصلاح ساختار خودرو و به موازات آن طرح اسقاط خودرو دنبال می‌شود.

 

لزوم حرکت صنعت به بخش صادرات‌محور

وزیر صنعت گفت: بخش صنعت باید به سمت محصولات دانش بنیان و صادرات‌محور حرکت کند و در وزارت صمت به این موضوع تاکید کرده ایم. عباس علی آبادی دوشنبه شب در آئین رونمایی از بسته حمایتی جهش صادرات فناورانه و دانش بنیان وزارت صمت اظهار داشت: این هفتمین رویداد دانش بنیان در حوزه صنعت است که باید به گفتمان تبدیل شود و از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره برد. وی افزود: طبق گفته دانشمندان اگر توانستید از مسیر فناوری کالایی تولید و آن را صادر کنید آن زمان، موفق خواهید بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: شهید آیت الله رئیسی در راستای حمایت از تولید داخل تاکید می‌کردند کالایی که در داخل تولید می‌شود نباید واردات در آن انجام شود. وی با اشاره به ساخت داخل با استفاده از فناوری گفت: باید یک مهندسی قوی و خلاقانه بر روی تولید کالاها صورت گیرد و ارزش افزوده را ارتقاء یابد. علی آبادی خاطرنشان کرد: وقتی به صنعت خودرو آمدم گفتند که ۲۰ درصد خودرو ساخت داخل است، موکت‌های داخل خودرو، لاستیک و باد آن ساخت داخل بود ضمن اینکه باد خارجی بهتر از داخل بود. فرقی بین مونتاژ و ساخت داخل نداشت این در حالی است که برای ساخت داخل باید مهندسی آن را داشته باشیم و امروز با سیاستگذاری تحول بزرگی در صنعت صورت گرفته است.

گزارش «تجارت» از استقبال گرم جهانی از تصویب قطعنامه آتش‌بس نوار غزه در شورای امنیت:

گروه جهان: پس از چند ماه تعلیق و جنجال بالاخره شورای امنیت قطعنامه آمریکا را درباره آتش‌بس در غزه تصویب کرد تا نخستین چراغ برای برقراری صلح در غزه روشن شود. تصویب این قطعنامه در شرایطی بود که قبل‌تر جو بایدن از طرح پیشنهاد سه مرحله‌ایی برای مهار بحران در نوار غزه خبر داده بود. به گزارش «تجارت»، طعنامه پیشنهادی آمریکا در زمینه آتش بس در نوارغزه، بدون هیچ مخالفت و وتویی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی این شورا (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تصویب شد. این اقدام مهم اعضای شورای امنیت می‌تواند اقدامی مهم برای برقراری آتش‌بس و پایان خونریزی‌های رژیم اسرائیل در نوار غزه باشد.

مفاد قطعنامه تصویب شده آمریکا در شورای امنیت
در این قطعنامه ۷ بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند. در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که (رژیم) اسرائیل آن را پذیرفت، استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند. این قطعنامه خاطرنشان می‌کند که اجرای این پیشنهاد می‌تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد. این قطعنامه تاکید می‌کند که اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از ۶ هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می‌دهد. قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می‌کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند. این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو نوار غزه را کاهش دهد، رد می کند..

استقبال ویژه حماس از قطعنامه شورای امنیت
در واکنش به تصویب قطعنامه توقف جنگ در غزه، جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حماس از آنچه که در قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در رابطه با آتش‌بس دائم در نوار غزه، خروج کامل نیروهای نظامی از غزه، تبادل زندانیان، بازسازی، بازگشت مردم آواره به خانه‌های‌شان، مخالفت با کاهش اراضی و ارائه کمک‌های ضروری به مردم نوار غزه بوده استقبال می‌کند. همچنین، «سامی ابوزهری» از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگو با «رویترز» در این باره اعلام کرد: حماس قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس، عقب نشینی از غزه و تبادل اسرا را پذیرفت و آماده مذاکره درباره جزئیات است. وی تاکید کرد: اکنون دولت آمریکا برای عمل به تعهدات خود و الزام اشغالگران به توقف فوری جنگ در راستای اجرای قطعنامه شورای امنیت، با یک آزمون واقعی مواجه است.

استقبال آمریکا از بیانیه حماس
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد، گفت: گفتگوها درباره برنامه‌های روز بعد از جنگ غزه طی دو روز آینده ادامه خواهد داشت. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در دیدار شب گذشته خود با من پایبندی‌اش به این پیشنهاد را تایید کرد. بیانیه حماس هم در حمایت از قطعنامه سازمان ملل نشانه‌ای برای امیدواری است. با این حال صحبت‌هایی که از سوی رهبری حماس در داخل غزه انجام می‌شود، مهم‌ترین و آن چیزی است که ما منتظر آن هستیم. بلینکن پیشنهادی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد غزه ارائه کرده را بهترین پیشنهاد دانست و هشدار داد که فقدان برنامه برای روز بعد از جنگ غزه منجر به تجدید درگیری در آینده خواهد شد: «باید یک برنامه روشن برای روز بعد در غزه وجود داشته باشد در غیر این صورت درگیری ادامه خواهد داشت.» وی گفت: اگر حماس پیشنهادی را که برای توقف جنگ غزه ارائه کردیم نپذیرد، مسئولیت آن بر عهده حماس خواهد بود. حماس باید به فکر کاهش درد و رنج مردم فلسطین باشد. حماس باید موضع خود را در مورد ادامه یا عدم ادامه معامله روشن کند.

حمایت لندن از قطعنامه شورای امنیت
در سطحی دیگر، وزیر خارجه بریتانیا، به رای مثبت شورای امنیت به قطعنامه‌ای درباره برقراری آتش‌بس در نوار غزه واکنش نشان داد «دیوید کامرون»، وزیر خارجه بریتانیا، به رای مثبت شورای امنیت به قطعنامه‌ای درباره برقراری آتش‌بس در نوار غزه واکنش نشان داد.

مروری بر خبرها و رویدادهای روزها و هفته های اخیر درخصوص شکل گیری تحولات تازه در روابط روسیه و افغانستان و به ویژه تغییرات اخیر در رویکردهای مسکو در قبال طالبان که حدود سه سال است به عنوان حکومت سرپرست افغانستان شناخته می شود، حکایت از کاسته شدن فاصله ها و شکل گیری پیوندهایی تازه میان مسکو و کابل دارد. ابراز تمایل روسیه به خارج کردن نام طالبان از فهرست گروه های تروریستی، حرف های مهم اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از ضرورت برقراری ارتباط و تماس با حکومت سرپرست افغاستان، دعوت شدن مقامات حکومت سرپرست افغانستان به اجلاس اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ، وعده های روسیه برای کمک به ایجاد دسترسی افغانستان به سازمان همکاری شانگهای، ابراز تمایل طالبانی ها به انجام مذاکرات امنیتی با روسیه، ابراز علاقمندی حکومت سرپرست افغانستان به تقویت دیپلماسی ورزش با روسیه و افزایش تماس ها و رفت و آمدها میان مسکو و کابل، تنها روی آشکار سکه تحول تدریجی در روابط روسیه افغانستان است و بعید نیست، اتفاقات بیشتری در روی دیگر سکه روابط دو کشور رخ داده باشد و یا درحال شکل گیری باشد.
ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان هم اخیرا گفته است که در صورت به رسمیت شناخته شدن حکومت کنونی افغانستان، روسیه از ایجاد دسترسی این کشور به سازمان همکاری شانگهای حمایت خواهد کرد. خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز به تازگی و در پاسخ به انتقاد برخی روزنامه‌نگاران درباره ارتباط روسیه با طالبان افغانستان گفته است که برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و تروریسم در افغانستان، نیاز است با مقام‌های کنونی این کشور ارتباط برقرار شود.بر اساس گزارش تاس، زاخارووا این کار را به سود روسیه خوانده و افزوده است که حذف نام مقام‌های «طالبان» از فهرست سیاه تروریستی نیز در جریان است. این مقام روس خطاب به کسانی که از تلاش روسیه برای نزدیک شدن به حکومت طالبان انتقاد می کنند، گفته است: کسانی که از این موضوع انتقاد می کنند، متوجه نیستند که ‌حل مشکلاتی مانند پیکار با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته در واقع نیاز به تماس دارد و این به نفع ما است. رویکرد روسیه برای نزدیک تر شدن به طالبان می تواند از چند منظر قابل بررسی باشد: یکی از نخستین و مهم ترین دلایل روس ها برای پل زدن میان مسکو و کابل، نگرانی های امنیتی روسیه از شرایط کنونی منطقه و تحرکات گروه های تروریستی از جمله داعش در منطقه است. مردم روسیه هرگز حمله مرگبار گروه تروریستی داعش به تالار کروکوس سیتی در کراسنوگورسک، در حومه مسکو را که اوایل فروردین ماه سال 1403 رخ داد، فراموش نخواهند کرد؛ حمله ای تروریستی کم سابقه که حدود 140 کشته و حدود 150 نفر دیگر هم مجروج برجای گذاشت.

مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی مطرح کرد:

رئیس صندوق توسعه ملی با تبیین 5 وظیفه مهم حکمرانی از رای دهندگان خواست وعده های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را با این شاخصها بسنجند. مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در تازه ترین توئیت خود در شبکه
اجتماعی ایکس به 5 نقش اصلی یک حکمران پرداخته و تاکید کرده است نامزدهای ریاست جمهوری باید برنامه‌های دقیق و قابل ارزیابی خود را برای ایفای این ۵ نقش مهم مشخص کنند.
مهدی غضنفری در توئیت خود خاطرنشان کرده است:
در برنامه پایش شبكه يک ( یکشنبه ۲۰ خرداد) عرض کردم که حکمرانی چند نقش اصلی دارد: سیاستگذاری، تنظیم‌گری، تسهیلگری، خدمت رسانی و بازتوزیع منابع. ‏ نامزدی که بتواند این پنج وظیفه را به خوبی راهبری کند و در تله روزمرگی نیفتد، علاج مشکلات ایران امروز است.
‏نامزدهای محترم برنامه‌های دقیق و قابل ارزیابی خود را برای ایفای این ۵ نقش مهم
مشخص کنند.
‏خوشبختانه تقریبا عنوان شاخص‌های قابل ارزیابی در همه حوزه‌های حکمرانی هم‌اینک مشخص است.
‏همگان باید بتوانند وعده‌های نامزدها را براساس این شاخص‌ها دنبال کنند. وگرنه این روزها با فستیوال وعده‌های غیراجرایی مواجه می‌شويم.
‏اگر مقدار فعلی و آینده این شاخصها مشخص نشود؛ شاید همه‌ی وعده‌ها برای انجام نشدن است، و یا حداقل معیار موفقیت آن نامزد در ابهام است.
این توئیت هم با هشتگ های حکمرانی_متعالى و توسعه_فراگیر منتشر شده است.