بنزین سه نرخی نمی‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: نرخ بنزین قانون و طبق تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین می‌شود، هیچگونه افزایش قیمت در دستور کار نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است. جلیل سالاری در نشست خبری با بیان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه صنعت نفت ریل‌گزاری اتفاق افتاده است، ابراز امیدواری کرد که این رویه تداوم داشته باشد. وی افزود: در گذشته چالش هایی در صنعت پالایش کشور داشتیم که نیاز بود ریل‌گزاری درست انجام شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: به دلیل شرایط کرونا و کاهش مصرف تعهدات صادرات ایجاد شده بود به طوری که ۷۴۴ میلیون لیتر تعهد صادرات بنزین از ۸ تا ۳۵ دلار در لیتر داشتیم. معاون وزیر نفت درباره بنزین سه نرخی گفت: نرخ بنزین قانون و طبق تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین می‌شود، هیچگونه افزایش قیمت در دستور کار نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است. وی ادامه داد: با سیاست قیمت پایین موضوع اصلاح ساختار خودرو و به موازات آن طرح اسقاط خودرو دنبال می‌شود.

 

لزوم حرکت صنعت به بخش صادرات‌محور

وزیر صنعت گفت: بخش صنعت باید به سمت محصولات دانش بنیان و صادرات‌محور حرکت کند و در وزارت صمت به این موضوع تاکید کرده ایم. عباس علی آبادی دوشنبه شب در آئین رونمایی از بسته حمایتی جهش صادرات فناورانه و دانش بنیان وزارت صمت اظهار داشت: این هفتمین رویداد دانش بنیان در حوزه صنعت است که باید به گفتمان تبدیل شود و از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره برد. وی افزود: طبق گفته دانشمندان اگر توانستید از مسیر فناوری کالایی تولید و آن را صادر کنید آن زمان، موفق خواهید بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: شهید آیت الله رئیسی در راستای حمایت از تولید داخل تاکید می‌کردند کالایی که در داخل تولید می‌شود نباید واردات در آن انجام شود. وی با اشاره به ساخت داخل با استفاده از فناوری گفت: باید یک مهندسی قوی و خلاقانه بر روی تولید کالاها صورت گیرد و ارزش افزوده را ارتقاء یابد. علی آبادی خاطرنشان کرد: وقتی به صنعت خودرو آمدم گفتند که ۲۰ درصد خودرو ساخت داخل است، موکت‌های داخل خودرو، لاستیک و باد آن ساخت داخل بود ضمن اینکه باد خارجی بهتر از داخل بود. فرقی بین مونتاژ و ساخت داخل نداشت این در حالی است که برای ساخت داخل باید مهندسی آن را داشته باشیم و امروز با سیاستگذاری تحول بزرگی در صنعت صورت گرفته است.

ورود ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودروی سواری به گمرک
رئیس کل گمرک ایران از ترخیص قطعی ۴ هزار و ۱۵ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال خبر داد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از گمرک ایران، محمد رضوانی‌فر در گزارش جدیدی آخرین وضعیت واردات خودروی سواری به کشور را تشریح و اظهار کرد: هم اکنون ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودروی سواری در محوطه‌های گمرکی موجود است. وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۲۰ خرداد تعداد ۴ هزار و ۱۵ دستگاه خودرو سواری نو از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شده که ارزش این تعداد خودرو‌های وارداتی به کشور ۸۸ میلیون دلار است. رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار وارد کشور شده است، گفت: تعداد خودرو‌های ترخیص قطعی شده از گمرکات و وارده به کشور در سال جاری، معادل ۴۰ درصد از خودرو‌های وارداتی در کل سال ۱۴۰۲ بود. رضوانی‌فر در خصوص تعداد خودرو‌های وارد شده به کشور و موجود در محوطه‌های گمرکی، ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده و در محوطه گمرکی موجود است. به گفته وی، از مجموع خودرو‌های موجود در محوطه گمرکی ۶ هزار و ۴۳۴ دستگاه به گمرک اظهارشده و در حال انجام تشریفات گمرکی است و تعداد ۶ هزار و ۲۷۰ دستگاه هنوز به گمرک اظهار نشده است. رئیس کل گمرک ایران گفت: از تعداد خودرو‌های اظهارشده به گمرک، ۱۰۰۰ خودروی دیگر در چند روز آینده از گمرک ترخیص قطعی می‌شود.

تعطیلی پنجشنبه هم منتفی شد
رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب لایحه افزایش تعطیلی که مخل کسب‌وکار بود را با رویکرد و نگاه ملی به کار گرفتند، گفت: بعد از عدم تایید تعطیلی شنبه از سوی شورای نگهبان، تعطیلی پنجشنبه‌ها هم منتفی شد. محمود نجفی عرب در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اتاق‌های بازرگانی تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب لایحه افزایش تعطیلی که مخل کسب‌وکار بود را با رویکرد و نگاه ملی به کار گرفتند. در این میان، موضع اولیه اتاق بازرگانی مخالفت با افزایش تعداد روزهای تعطیل و به ویژه تعطیلی روز پنجشنبه بود که در صورت تحقق می‌توانست با کاهش دادن روزهای کاری مشترک با اغلب کشورها به سه روز در هفته، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده این اقدام، سالانه بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار آسیب به دنبال داشت. به گفته نجفی عرب، ابتدا با پیگیری‌ها نظر کمیسیون اجتماعی مجلس تغییر کرد و بحث تعطیلی پنجشنبه که مدنظر دولت بود، منتفی و شنبه جایگزین شد، اما در قدم بعدی و در پیامد حضور بنده به عنوان نماینده بخش خصوصی در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در هشتم خردادماه، کلیت طرح از موضوعیت ساقط شد، بدین ترتیب فارغ از نظر شورای نگهبان، خوشبختانه بررسی لایحه دولت و مصوبه مجلس از دور خارج خواهد شد. وی اظهار داشت: نظر هیات عالی نظارت نه‌تنها مخالفت با تعطیلی شنبه که اساسا مخالف با افزایش تعطیلات هفتگی بود. همچنین مشخص شد که دولت سیزدهم نیز اصراری برای به نتیجه رساندن لایحه پیشنهادی خود ندارد. نجفی عرب گفت: همچنین در این هیات مورد تاکید قرار گرفت که پنجشنبه جزئی از تعطیلات رسمی کشور نیست و همه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مکلف به ارائه خدمات از جمله خدمات تجاری هستند. وی افزود: صرف نظرکردن قانونگذار از تعطیلی روز پنجشنبه و ممانعت از ایجاد خسارت، برای بخش خصوصی اقتصاد کشور به منزله یک موفقیت چشمگیر است.

طالبان ۸۰ میلیون دلار نفت فروخت
سخنگوی وزارت معادن و نفت طالبان گزارش کرد این گروه با موفقیت ۸۰ میلیون دلار نفت خام فروخته است. ایسنا نوشت: با به ثمر نشستن سرمایه‌گذاری پکن در افغانستان، این کشور طی ۱۰ روز گذشته، ۱۵۰ هزار تن (۱.۱ میلیون بشکه) نفت خام از حوضه آمو دریا به ارزش بیش از ۸۰ میلیون دلار را فروخته است. همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و نفت طالبان، یکشنبه هفته جاری اعلام کرد این گروه ۱۳۰ هزار تن نفت خام به ارزش ۷۱.۶ میلیون دلار را فروخته است و همان روز، ۲۰ هزار تن دیگر (۱۴۶ هزار بشکه) نفت خام را به ارزش ۱۰.۵ میلیون دلار عرضه کرده است. این امر، نشانه تغییر شرایط در یکی از ناآرام‌ترین مناطق خاورمیانه است. افغانستان قبلا، ۵۰ هزار بشکه نفت مصرفی روزانه خود را از کشورهای همسایه مانند ایران و ازبکستان وارد می‌کرد. همه چیز یک سال پیش و درست زمانی آغاز شد که «شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی سین کیانگ» چین (CAPEIC)، قراردادی ۲۵ ساله با مقامات طالبان در افغانستان امضا کرد. این شرکت چینی تحت این قرارداد، ملزم شد در سال اول، ۱۵۰ میلیون دلار و در مجموع، ۵۴۰ میلیون دلاری تا سال ۲۰۲۶، در افغانستان سرمایه‌گذاری کند. تاکنون، سرمایه‌گذاری ۴۹ میلیون دلاری CAPEIC در افغانستان، به افزایش تولید روزانه نفت خام این کشور به بیش از ۱۱۰۰ تن (۸۰۰۰ بشکه در روز) کمک کرده است. اگر این شرکت بخواهد به قرارداد خود عمل کند، حجم تولید می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. به گفته یک مقام ارشد طالبان، شرکت CAPEIC به دلیل برآورد نادرست هزینه‌های مادی و نیروی کار همراه با تاخیر سه ماهه در تصویب طرح مالی خود توسط مقامات افغان، از هدف سرمایه‌گذاری، عقب افتاده است. از زمان خروج آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱ و پایان حضور ۲۰ ساله واشنگتن، چین روی خوشی به کابل نشان داده است. دیپلمات‌های چینی از زمان تاسیس دولت طالبان در کابل، تقریبا هر هفته با همتایان افغان خود ملاقات می‌کنند و تحلیلگران غربی به شکل‌گیری نوعی «همکاری» اشاره می‌کنند.

«تجارت» از کاهش چشمگیر صادرات فرش ایران گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: «قاچاق فرش دستباف به ایران تنها از مبدا افغانستان صورت می‌گیرد، زیرا برای دیگر کشورهای تولیدکننده این کالا، قاچاق به ایران صرفه اقتصادی ندارد و فرش دستباف کشوری مانند ترکیه بازارهای خود را در جهان دارد.» این گفته‌ی مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف تهران در گفتگو با ایلنا است. او در این باره گفته است: متاسفانه این موضوع تازگی ندارد و چهار سالی می‌شود که این فرش‌ها در ابعاد ۳ تا ۱۲ مترمربعی در بازار ایران ظاهر شده‌اند. کیفیت فرش‌های دستباف افغانستانی نسبت به محصولات مشابه ایرانی به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر است به همین علت در مقایسه با فرش‌های ایرانی با قیمت پایین‌تری فروخته می‌شود، بنابراین خریدار فرش باید توجه داشته باشد که دلیل این فاصله قیمتی کیفیت پایین است. آنطور که سپهرزاد گفته است، اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف تهران در مکاتبه با پلیس امنیت اقتصادی تذکرات لازم را درباره عرضه این فرش‌ها در بازار و لزوم جلوگیری از ورود آنها از مرزهای شرقی داده است، اما تاکنون موفقیتی در این زمینه حاصل نشده و عرضه این فرش‌ها در بازار ایران ادامه دارد.

نگاهی به آمار صادرات فرش
آماری که توسط گمرک نیز منتشر شده است به گفته‌ی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف تهران صحه می‌گذارد؛ آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، صادرات فرش دستباف ایران از رکورد ۲‌میلیارد دلاری سالانه خود در دهه‌۷۰ و میانگین ۵۰۰‌ میلیون دلاری ‌در ۱۰ سال‌پیش از تحریم‌ها، به کمتر از ۵۰‌ میلیون دلار در سال ‌۱۴۰۲ رسیده ‌است. ارزش صادرات فرش دستباف ایران از ۴۲۷.۳میلیون دلار در سال‌۱۳۹۱ به ۵۰.۷میلیون دلار در سال‌۱۴۰۱ رسیده‌ است. بر این اساس سهم صادرات فرش دستباف ایران از کل صادرات غیرنفتی، از ۱.۳درصد در سال‌۱۳۹۱ به ۰.۰۹درصد در سال‌۱۴۰۱ رسیده‌ است. متوسط رشد سالانه ارزش صادرات فرش دستباف ایران به نقاط مختلف جهان طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱‌برابر با منفی ۱۹‌درصد بوده ‌است. صادرات فرش ایرانی که پیش از این سهم قابل‌توجهی در اقتصاد غیرنفتی داشت، حالا به پایین‌ترین میزان خود است. بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی، در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ کشور‌های هند، چین، مصر، نپال، پاکستان و ایران بیش از ۷۰ درصد صادرات فرش دستبافت را در اختیار داشتد. در سال ۲۰۲۲ کشور‌های «هند» با ۳۱۰ میلیون دلار و سهم حدود ۳۰.۳ درصد از کل صادرات فرش، «چین» با ۹۳.۱ میلیون دلار و سهم حدود ۹.۱ درصد از کل صادرات فرش و «مصر» با ۸۹.۸ میلیون دلار با سهم حدود ۸.۸ درصد از کل صادرات سه کشور عمده در صادرات فرش دستباف طی سال‌های مزبور بوده اند. پس از این کشور‌ها «نپال» با سهم حدود ۸.۳ درصد، «پاکستان» با سهم حدود ۷.۷ درصد و ایران با سهم ۷.۴ درصد از کل صادرات فرش دستباف جهان در رتبه‌های بعد‌ی قرار می‌گیرند.
در حالی تا همین یک دهه قبل، نام فرش ایرانی در بسیاری از کشورهای جهان آوازه داشت که درآمد خوبی از صادرات فرش ایرانی نصیب ایران می‌شد که این روزها از کاهش چشمگیر درآمد صادرات فرش سخن گفته می‌شود. به تازگی نیز سید مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران در نشست خبری کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی به مناسبت روز ملی فرش و صنایع دستی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد اظهار کرد که آمارهای صادراتی ما نشان‌دهنده تنزل ما در حوزه صادرات است. به ویژه پس از اعمال تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷ این نزول سرعت بیشتری یافت و با شیب تندی در حال پیشروی است که امیدواریم در دولت آینده سیاست‌هایی اتخاذ شود که این نزول متوقف شده و بتوانیم مجدداً به رشد برسیم و به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم. او گفته است: طبق آمار در حال حاضر میزان صادرات از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به حدود ۴۰ میلیون دلار کاهش یافته و بر اساس قوانینی که گذاشته شده است صادرات و اشتغال‌آفرینی را از بین می‌برد.

عرضه فرش ایرانی به نام دیگر کشورها در بازار جهانی
متولیان دولتی علت از دست دادن بازارهای جهانی را تحریم‌ها عنوان می‌کنند، این در حالی است که صادرکنندگان در کنار تحریم‌ها، قوانین سخت و دست‌وپاگیر در کشور همچون بازگشت ارز از صادرات و مشکلات در بازگشت فرش‌های دستبافت قدیمی برای مرمت به کشور در صادرات فرش دستباف تاثیرگذار بوده است. طی سال‌های اخیر شاهد عرضه فرش دستباف ایرانی با تغییر برند و به نام دیگر کشورهای در بازارهای جهانی بوده‌ایم؛ روندی که موجب شد تا علاوه بر از دست دادن بازارهای صادراتی شاهد خدشه‌دار شدن نام فرش ایرانی باشیم. بنا به گفته فعالان صنعت فرش، کشورهایی مانند چین، افغانستان و هندوستان فرش‌های ایرانی را با برند ایرانی به ایران صادر می‌کنند.

حذف مرکز ملی فرش از وزارت صمت
در دوره فاطمی‌امین بود که وزارت صمت در اقدامی غیرمنتظره و بی سرو صدا مرکز ملی فرش را از چارت وزارت خانه حذف و آن را به وزارت گردشگری الحاق کرد و این موضوع مورد انتقاد جدی فعالان این حوزه قرار گرفت؛ فعالان این بخش این اقدام را خلاف منابع ملی اعلام می‌دانند. البته لازم به ذکر است که پیش از این اتفاق، یعنی در سال 1400، انتقال مرکز ملی فرش از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفت که در آن زمان هم فعالان صنعت فرش عنوان کردند که این انتقال مشکلات این صنعت را نه‌تنها حل نمی‌کند بلکه بیشتر هم می‌کند. فتح‌اله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامیدر این باره نیز گفته است: فرش و صنایع‌دستی به حدی مهم است که باید برای آن معاونت انتخاب شود نه اینکه زیرمجموعه اداره کل صنایع خلاق و اسباب‌بازی قرار گیرد. درنتیجه این تلاش‌ها بالاخره مرکز ملی فرش احیا شد و ما همچنان برای تشکیل معاونت فرش در یک وزارتخانه تلاش می‌کنیم. فرش و صنایع‌دستی به حدی مهم است که باید برای آن معاونت انتخاب شود نه اینکه زیرمجموعه اداره کل صنایع خلاق و اسباب‌بازی قرار گیرد. درنتیجه این تلاش‌ها بالاخره مرکز ملی فرش احیا شد و ما همچنان برای تشکیل معاونت فرش در یک وزارتخانه تلاش می‌کنیم. با این وجود متخصصان حوزه صنعت فرش بر این باورند، مهم‌ترین دلیل کاهش سهم کشور در تولید فرش دستباف نبود قوانین تجاری به‌روز و مدرن و همچنین شرایط مالکیت خصوصی و آزادی بازار و تعاملات اقتصادی بین‌الملل با کشورهای پیشرو اقتصاد در جهان است و به نظر اگر شرایط نهادی بازار در کشور اصلاح نشود این روند کاهش تولید فرش ادامه خواهد داشت.

گروه صنعت و تجارت: چین به کشت گلخانه‌ای زعفران ورود پیدا کرده و بدون شک در آینده‌ای نزدیک، این تولیدات بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ هر چند به اعتقاد فعالان این حوزه، افزایش بهره‌وری و حذف موانع صادراتی راه نجات بازارهای زعفران ایران خواهد بود. در این باره اقتصاد آنلاین نوشت: چین به تولید زعفران ورود پیدا کرده است. آنگونه که بررسی‌ها نشان می دهند، کشاورزان چینی اقدام به کشت زعفران در گلخانه‌های طبقاتی کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط کنترل شده گلخانه نسبت به زمین‌های کشاورزی، خروجی این گلخانه‌ها از کیفیت لازم برای ورود به بازار برخوردار باشند. از سوی دیگر، این کشور اولین «ربات زعفران‌چین» را هم سفارش داده تا هزینه‌های برداشت این محصول را کاهش دهد. به این ترتیب به نظر می‌رسد به زودی محصولی با قیمت‌های رقابتی وارد بازارهای چین شود. بازاری که تا امروز زعفران ایرانی تقاضایش را تامین می‌کرد، با محصول چینی تغذیه می‌شود و احتمالا چنین شرایطی بر بازارهای جهانی زعفران تاثیر خواهد داشت. حال ابهامات زیادی مطرح است که بازار طلای سرخ ایران با ورود چین به عرصه تولید چقدر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و آیا ایران می‌تواند با ایجاد قیمت‌های رقابتی، تولیدکنندگان کشوری که ۱۸ درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده است را کنار بزنند و رتبه نخست خود در تولید زعفران را حفظ کند؟ غلامرضا میری، رییس اتحادیه صادر کنندگان زعفران درباره ورود چین به عرصه تولید زعفران بیان کرد: این چیزی بود که انتظارش می‌رفت. سال‌ها است که همه ما فریاد می‌زنیم و در این رابطه صحبت می‌کنیم. به هر حال باید در زعفران به سمتی برویم که تولید با کیفیت‌تر و محصول ارگانیک تولید کنیم تا امکان رقابت داشته باشیم. وی افزود: در حال حاضر چین می‌تواند میزان مصرف خود را چند برابر افزایش دهد. شاید به همین دلیل به تولید زعفران روی آورده‌اند. میری گفت: نمی‌دانم سقف تولید چین چقدر خواهد بود؛ ولی آن چیزی که تولید ‌می‌کنند، احتمالا نهایت می‌تواند مصرف خودشان را تامین کند زیرا این کشور یک و نیم میلیارد نفر جمعیت دارد. به گفته وی، رقابت در همه صنایع و تجارت‌های دنیا وجود دارد. ورود کشورها به عرصه تولید محصولات مختلف در تمام حوزه‌ها پیش می‌آید و اگر چین به تولید زعفران به صورت انبوه ورود کند، در تولید و بازار زعفران ایران بی‌تاثیر نیست و حتما اثر خود را خواهد داشت. رییس اتحادیه صادر کنندگان زعفران درباره میزان خرید زعفران توسط چین گفت: این کشور سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ تن زعفران از ایران خریداری می‌کند. ۹۲ درصد تولید زعفران دنیا در اختیار ایران است و افغانستان بر اساس چیزی که اعلام کرده است، سالانه ۱۲ تن تولید دارد. در ایران بسته به وضعیت اقلیمی شرایط تولید متفاوت است، اما رکورد تا ۵۰۰ تن تولید زعفران را هم داریم. وی درباره امکان از دست رفتن کامل بازار زعفران با ورود چین به عرصه تولید بیان کرد: به هیچ وجه کل بازار زعفران از دست ایران نخواهد رفت. باید دید زعفرانی که چین تولید می‌کند چه کیفیتی دارد و آیا می‌تواند کیفیتش از زعفران ایرانی بالاتر باشد؟ پاسخ همه این سئوالات با گذشت زمان و تجربه به دست می‌آید.
تلاش برای جایگزینی بازارهای جدید
میری توضیح داد: فعلا چین به عرصه تولید ورود می‌کند و مقداری که خودش مصرف دارد، زعفران تولید خواهد کرد. ممکن است خرید محصول از ایران را متوقف کند که ما باید تلاش خودمان را بکنیم و بازارهای دیگری را جایگزین کنیم. وی اضافه کرد: البته اگر موانعی که بر سر راه صادرات هست، اجازه بدهد که بازاریابی و بازارسازی بکنیم، امکان جایگزینی بازارهای جدید برای ۵۰ تن زعفرانی که چین از ایران خریداری می‌کرد، وجود دارد. زیرا تولیدات این کشور بلافاصله وارد بازار نمی‌شود و دو تا سه سال طول می‌کشد. طی این مدت ما می‌توانیم بازارهای جدیدی را دنبال کنیم و با بازارهای جدید ارتباط برقرار کنیم تا کسری خرید چین را جبران کنیم.

ایران امکان تولید رقابتی با محصول گلخانه‌ای چین را دارد؟
رییس اتحادیه صادر کنندگان زعفران در این رابطه بیان کرد: صد درصد امکان رقابت وجود دارد. در چهار تا پنج دهه پیش که ما به بازار زعفران ورود کردیم، اسپانیا چیزی حدود ۳۵ تن زعفران تولید می‌کرده است. از رقمی که ما تولید می‌کردیم آماری ندارم ولی روی حساب آن روزها، میزان تولید به بیشتر از پنج تا ۱۰ تن نمی‌رسید. وی ادامه داد: کیفیت محصول ایران و قیمت‌های رقابتی در بازارهای جهانی باعث شد تولید برای اسپانیا مقرون به‌صرفه نباشد و به همین خاطر این کشور تولید زعفران را کنار گذاشت. در حال حاضر اسپانیا بیشتر روی تجارت خود زعفران کار می‌کند و برندینگ، بسته‌بندی و فروش را در دستور کار قرار داده است.

قیمت تمام شده بالای کشت گلخانه‌ای یک مزیت برای ایران
میری توضیح داد: ما نمی‌دانیم چین چه تکنولوژی‌هایی دارد اما ممکن است قیمت تمام شده کشت گلخانه‌ای بیشتر از آنچه که ما فکر می‌کنیم باشد و نتوانند در بازارهای جهانی با ما رقابت کنند. این یک مزیت برای ایران محسوب می‌شود. وی ادامه داد: برنامه برای بازار در راستای رقابتی شدن قیمت‌ها وجود دارد. اگر اراده‌ای در کار باشد و بخواهند این کار را بکنند، می‌توان فضای رقابتی ایجاد کرد.
رییس اتحادیه صادر کنندگان زعفران گفت: ما در هر هکتار زمین زعفران با کشت پیاز می‌توانیم تا ۴۰ کیلو زعفران برداشت کنیم که این رقم در طول دوره برداشت یکسان نیست. اگر معدل بگیریم، بعد از کشت پیاز در طول هفت سال یا هشت سال برداشت، می‌توان سالانه ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم زعفران از هر هکتار زمین برداشت کرد. وی افزود: اکنون سه تا سه و نیم کیلوگرم محصول از هر هکتار زمین زعفران برداشت می‌شود. اگر بهره‌وری خود را افزایش دهیم و با همان آب و کود، میزان برداشت را به ۱۲ کیلوگرم برسانیم، کشت زعفران برای کشاورز مقرون به صرفه می‌شود. قیمت تمام شده ارزان‌تر می‌شود و شرایط مناسب‌تر خواهد شد. به این ترتیب تولید و فروش زعفران را در بازارهای جهانی می‌توان رقابتی کرد.

پیش فروش سه محصول سواری شرکت‌های سایپا و پارس خودرو ویژه عید سعید قربان از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه آغاز می‌شود. پیش فروش محصولات سواری شرکت‌های سایپا و پارس خودرو برای ساینا S با استاندارد ۸۵ گانه، کوییک GX-L با ترمز ESC و سهند S که زمان تحویل آنها دی‌ ماه الی اسفندماه سال جاری است از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه (23/۰۳/1403) آغاز می‌شود و این طرح تا تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت. شرایط پیش فروش محصولات سواری برای دو خودرو ساینا S با استاندارد ۸۵ گانه و کوییک GX-L با ترمز ESC ویژه سه گروه متقاضیان عادی، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده است و خودروی سهند S صرفا برای طرح عادی اجرا می‌شود. متقاضیان با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا به نشانی saipa.iranecar.com می‌توانند خودروی موردنظر خود را انتخاب کنند. ثبت‌نام در این طرح فروش صرفاً از طریق آدرس ذکر شده امکان‌پذیر است و در صورت استفاده از سایر آدرس‌ها، عواقب آن بر عهده متقاضیان خواهد بود. در این طرح فروش و در راستای عرضه مناسب خودرو به متقاضیان واقعی، محدودیت کد ملی (هر کدملی یک خودرو) اعمال خواهد شد.