ناتو به دنبال تقویت کمک به اوکراین است

دبیرکل ناتو دیروز –سه‌شنبه– گفت متحدان این ائتلاف در حال بررسی راه‌هایی جهت تقویت ناتو به عنوان هماهنگ‌کننده ارسال کمک‌ها به اوکراین هستند تا از شکاف‌ها و تاخیرهایی مانند آنچه در زمستان رخ داد، جلوگیری کنند. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در ریگا، پایتخت لتونی طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ادگارز رینکویچ» رئیس‌جمهور این کشور پیش از نشست «بی۹» یا همان «فرمت بخارست۹» بیان کرد: «متحدان ناتو در حال حاضر ۹۹ درصد از حمایت نظامی را به اوکراین ارائه می‌کنند و بنابراین فکر می‌کنم منطقی است که ناتو نقش هماهنگ‌کننده قوی‌تری نیز برای جلوگیری از شکاف‌ها و تاخیرهایی که در طول زمستان شاهد بودیم، داشته باشد.» خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از دبیرکل ناتو گزارش کرد: «اوکراین به پشتیبانی نظامی پایدار نیاز دارد و اعضای ناتو به دنبال راه‌هایی جهت تقویت کمک‌ها به اوکراین هستند.» استولتنبرگ هفته گذشته تاکید کرد که طی ماه‌های اخیر در ارائه حمایت نظامی از اوکراین تاخیرهایی وجود داشته است و باید از تکرار آن جلوگیری شود. لازم به ذکر است که نشست سران ناتو از تاریخ ۹ الی ۱۱ ژوئیه (۱۹ الی ۲۱ تیر) در واشنگتن دی‌سی برگزار خواهد شد.

 

اتحادیه اروپا باید مذاکرات عضویت اوکراین را سریعتر آغاز کند

رئیس کمیسیون اروپا خواستار شروع مذاکرات اتحادیه اروپا با اوکراین بر سر پیشبرد روند عضویت کی‌یف در این اتحادیه شد. «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا دیروز (سه‌شنبه) در جریان کنفرانس «بازسازی اوکراین» در شهر برلین گفت: «اوکراین همه گام‌هایی که ما مشخص کرده بودیم را محقق ساخته است؛ به همین دلیل ما معتقدیم اتحادیه اروپا باید مذاکرات الحاق اوکراین به اتحادیه را تا پایان ماه جاری میلادی (ژوئن) شروع کند.» فون در لاین ادعا کرد: «اوکراین همه این اصلاحات را در ضمن درگیر بودن در جنگ انجام داده است. این بسیار چشمگیر است. از اوکراین به خاطر این میزان انعطاف‌پذیری تشکر می‌کنم.» اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ نامزدی خود برای عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح کرد و در ژوئن ۲۰۲۲ در وضعیت کاندیدای عضویت در این اتحادیه قرار گرفت. رهبران اتحادیه اروپا دسامبر سال گذشته میلادی به اجرای مذاکرات عضویت اوکراین چراغ سبز نشان دادند اما هنوز هیچ تاریخی برای شروع این مذاکرات تعیین نشده است. به نوشته پایگاه «پالتیکو» فون در لاین همچنین وعده سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو در اوکراین را داد.

هشدار رهبران مصر و اردن درباره پیامدهای ادامه جنگ علیه غزه
رهبران مصر و اردن نسبت به پیامدهای خطرناکی ناشی از ادامه جنگ علیه غزه هشدار دادند. «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر و «عبدالله دوم»، پادشاه اردن بر استحکام و عمق روابط تاریخی بین دو کشور تاکید کردند. سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر در بیانیه ای اعلام کرد: «در دیدار رهبران دو کشور بر اهمیت ادامه هماهنگی و رایزنی درباره تحولات وضعیت نوار غزه تاکید و بر موضوع فراخوان مشترک برای برگزاری کنفرانس درباره واکنش اضطراری بشردوستانه در غزه تمرکز شد». طبق این بیانیه، دو رهبر همچنین بر لزوم اقدام فوری برای بسیج تلاش‌های بین‌المللی جهت مقابله با فاجعه‌ای که این بخش در معرض آن قرار دارد، تاکید کردند. ملک عبدالله و السیسی در ادامه نسبت به پیامدهای خطرناک ادامه عملیات نظامی اسرائیل هشدار دادند و بر لزوم دستیابی به آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه و حفاظت از غیرنظامیان تاکید کردند.

۳۷ هزار و ۱۶۴ شهید، جدیدترین آمار شهدای جنگ غزه
وزارت بهداشت غزه آمار جدید قربانیان جنگ غزه در دویست و چهل و نهمین روز جنگ را اعلام کرد. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: رژیم اشغالگر ظرف ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه کشتار شد که ۴۰ شهید و ۱۲۰ مجروح برجای گذاشت. همچنان تعدادی از قربانیان زیر آوارها و در مسیرهایی هستند که کادر دفاع مدنی و آمبولانس‌ها توانایی دسترسی به آن‌ها را ندارند. طبق گزارش خبرگزاری «سما»، این وزارتخانه تأکید کرد: آمار قربانیان جنگ غزه از هفت اکتبر تاکنون به ۳۷ هزار و ۱۶۴ شهید و ۸۴ هزار و ۸۳۲ مجروح رسید.

آمریکا چین را نسبت به جهنم کردن تنگه تایوان تهدید کرد
بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا مدعی وجود طرح این ارتش برای تبدیل تنگه تایوان با سلاح‌های بدون‌سرنشین به «جهنم دره» در صورت حمله چین به این جزیره است. «ساموئل پاپارو» رئیس فرماندهی حوزه «هند-اقیانوسیه» در ارتش آمریکا به روزنامه «واشنگتن پست» ادعا کرد چین در صورت حمله به تایوان با تهاجم مرگبار بزرگی از سمت تسلیحات بدون سرنشین از هوا و دریا مواجه و زمین‌گیر خواهد شد.

گزارش «تجارت» از استقبال گرم جهانی از تصویب قطعنامه آتش‌بس نوار غزه در شورای امنیت:

گروه جهان: پس از چند ماه تعلیق و جنجال بالاخره شورای امنیت قطعنامه آمریکا را درباره آتش‌بس در غزه تصویب کرد تا نخستین چراغ برای برقراری صلح در غزه روشن شود. تصویب این قطعنامه در شرایطی بود که قبل‌تر جو بایدن از طرح پیشنهاد سه مرحله‌ایی برای مهار بحران در نوار غزه خبر داده بود. به گزارش «تجارت»، طعنامه پیشنهادی آمریکا در زمینه آتش بس در نوارغزه، بدون هیچ مخالفت و وتویی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی این شورا (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تصویب شد. این اقدام مهم اعضای شورای امنیت می‌تواند اقدامی مهم برای برقراری آتش‌بس و پایان خونریزی‌های رژیم اسرائیل در نوار غزه باشد.

مفاد قطعنامه تصویب شده آمریکا در شورای امنیت
در این قطعنامه ۷ بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند. در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که (رژیم) اسرائیل آن را پذیرفت، استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند. این قطعنامه خاطرنشان می‌کند که اجرای این پیشنهاد می‌تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد. این قطعنامه تاکید می‌کند که اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از ۶ هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می‌دهد. قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می‌کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند. این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو نوار غزه را کاهش دهد، رد می کند..

استقبال ویژه حماس از قطعنامه شورای امنیت
در واکنش به تصویب قطعنامه توقف جنگ در غزه، جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حماس از آنچه که در قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در رابطه با آتش‌بس دائم در نوار غزه، خروج کامل نیروهای نظامی از غزه، تبادل زندانیان، بازسازی، بازگشت مردم آواره به خانه‌های‌شان، مخالفت با کاهش اراضی و ارائه کمک‌های ضروری به مردم نوار غزه بوده استقبال می‌کند. همچنین، «سامی ابوزهری» از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگو با «رویترز» در این باره اعلام کرد: حماس قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس، عقب نشینی از غزه و تبادل اسرا را پذیرفت و آماده مذاکره درباره جزئیات است. وی تاکید کرد: اکنون دولت آمریکا برای عمل به تعهدات خود و الزام اشغالگران به توقف فوری جنگ در راستای اجرای قطعنامه شورای امنیت، با یک آزمون واقعی مواجه است.

استقبال آمریکا از بیانیه حماس
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد، گفت: گفتگوها درباره برنامه‌های روز بعد از جنگ غزه طی دو روز آینده ادامه خواهد داشت. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در دیدار شب گذشته خود با من پایبندی‌اش به این پیشنهاد را تایید کرد. بیانیه حماس هم در حمایت از قطعنامه سازمان ملل نشانه‌ای برای امیدواری است. با این حال صحبت‌هایی که از سوی رهبری حماس در داخل غزه انجام می‌شود، مهم‌ترین و آن چیزی است که ما منتظر آن هستیم. بلینکن پیشنهادی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد غزه ارائه کرده را بهترین پیشنهاد دانست و هشدار داد که فقدان برنامه برای روز بعد از جنگ غزه منجر به تجدید درگیری در آینده خواهد شد: «باید یک برنامه روشن برای روز بعد در غزه وجود داشته باشد در غیر این صورت درگیری ادامه خواهد داشت.» وی گفت: اگر حماس پیشنهادی را که برای توقف جنگ غزه ارائه کردیم نپذیرد، مسئولیت آن بر عهده حماس خواهد بود. حماس باید به فکر کاهش درد و رنج مردم فلسطین باشد. حماس باید موضع خود را در مورد ادامه یا عدم ادامه معامله روشن کند.

حمایت لندن از قطعنامه شورای امنیت
در سطحی دیگر، وزیر خارجه بریتانیا، به رای مثبت شورای امنیت به قطعنامه‌ای درباره برقراری آتش‌بس در نوار غزه واکنش نشان داد «دیوید کامرون»، وزیر خارجه بریتانیا، به رای مثبت شورای امنیت به قطعنامه‌ای درباره برقراری آتش‌بس در نوار غزه واکنش نشان داد.