مس نباید به صورت خام صادر شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: مس نباید به صورت خام صادر شود بلکه ما از مهندسان این صنعت انتظار متفاوت داریم، باید صنعت مس را بر اساس دانش‌بنیانی توسعه داد تا صادرات کالاهای فرآوری شده آن افزایش یابد. عباس علی‌آبادی اظهار کرد: امروز هر کسی دانشمندتر و فهم بیشتری از مهندسی داشته باشد، ماندگارتر است پس باید با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا صنعت مس را توسعه داد و قیمت‌ها را رقابتی و ارزان کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صرف هزینه‌های گزاف در تولید آب شیرین از خلیج فارس و انتقال آن به استان کرمان و رساندن با قیمت ارزان به دست مردم، افزود: ما آب را باقیمت گزاف تولید و به قیمت ارزان به دست مردم می‌رسانیم، همچنین برق و گاز با قیمت گزاف تولید می‌شود و ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد که اگر این روند همینطور پیش برود، به زودی واردات انرژی را خواهیم داشت. علی‌آبادی با بیان اینکه پروژه سرباره مس با استفاده از فناوری روز دنیا به بهره‌برداری رسید و فعالیت آن آغاز شد، تصریح کرد: به طور مثال در حوزه آلومینیوم اکسید از خارج کشور خریداری و با استفاده از برق به آلومینیوم تبدیل می‌شود پس بهتر است با مباحث فناوری، اکسید را در داخل تولید و به آلومینیوم تبدیل کرد که قیمت‌ها با فناوری کاهش می‌یابد. وی بیان کرد: باید با فناوری روز دنیا قیمت‌ها را رقابتی و ارزان کرد.

 

آمادگی ایران برای صادرات خدمات فنی-مهندسی و تامین تجهیزات انرژی

وزیر نیرو از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین تامین تجهیزات در بخش انرژی خبر داد و گفت: اتصال شبکه برق ازبکستان به ترکمنستان و سپس ایران امکان تبادل برق را برای کشورهای منطقه به خصوص در دوره اوج بار مصرف تابستان و زمستان فراهم می‌آورد. ایسنا نوشت: علی‌اکبر محرابیان در حاشیه چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دیدار با محمود ژورابیک، وزیر انرژی ازبکستان ضمن تشکر از اهتمام رئیس جمهور این کشور نسبت به همکاری دو جانبه در حوزه انرژی برای گسترش همکاری بین دو کشور اعلام آمادگی کرد. وزیر نیرو با بیان اینکه ازبکستان اقتصاد رو به رشدی دارد، از انرژی به عنوان مهمترین موضوع توسعه در این کشور یاد کرد. محرابیان با اشاره به قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران در ساخت تجهیزات تولید، انتقال و توزیع برق تاکید کرد: کارخانه‌های تولید تجهیزات در جمهوری اسلامی ایران با قیمت رقابت‌پذیر آمادگی همکاری با ازبکستان را دارند. وی اظهار کرد: در صورت اتصال شبکه برق ازبکستان به شبکه برق ترکمنستان، امکان تبادل برق با ازبکستان و مدیریت اوج مصرف در تابستان و زمستان فراهم می‌شود.

سهمیه بنزین تیرماه شارژ شد
۶۰ لیتر سهمیه بنزین تیرماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد جمعه (یکم تیر) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ شد. این چهارمین سهمیه ماهانه سال 1403 است که به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز شده است. همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز شد. سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، 24 آبان‌ 1398، براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد. تسنیم نوشت: سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها هم‌اکنون 6 ماه است، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها، در صورت استفاده‌نکردن، حداکثر تا 6 ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

ارتقا دانش و فناوری در تولید قطعات خودرو
یک مقام مسئول در ایدرو ضمن اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذاری در تولید قطعات بر لزوم استفاده دانش و فناوری روز در این بخش تاکید کرد.امیرحسین قربانی مدیرعامل شرکت بازرگانی بین‌المللی در حاشیه نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال مساحت ارزی (مساحتی که با نرخ ارزی به شرکت‌های خارجی سپرده شده است) اختصاص یافته به نوزدهمین نمایشگاه امسال در مقایسه با سال گذشته با افزایش هزار و ۵۰۰ مترمربع به رقم ٧ هزار و ۵٠٠ مترمربع رسید، گفت: در این نمایشگاه نمایندگانی از کشورها رومانی، چین، انگلستان، تایوان، اندونزی، کره جنوبی، ترکیه، عراق و هند حضور دارند. در مجموع از کل حاضران در این دوره از نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو شاهد حضور ۶۰۰ شرکت داخلی و ۴۶۹ شرکت خارجی هستیم که چنین حضوری در قالب یک پل ارتباطی، زمینه تبادل و استفاده از دانش و فناوری روز دنیا را برای شرکت‌های داخلی فراهم می‌کند. وی ادامه داد: با برگزاری این نمایشگاه شاهد فرصت تحقق یافته‌ای برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستیم. به این ترتیب توانستیم رهنمون‌های رهبری معظم انقلاب مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را در بستر این نمایشگاه و مشارکت برجسته‌ترین تولیدکنندگان، صنعت گران و تأمین کنندگان قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، جامه عمل بپوشانیم. به گفته این مقام مسئول، به جهت ارتقا دانش و فناوری به روز مورد استفاده در قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تلاش کردیم تا از شرکت‌های دانش بنیان در این نمایشگاه دعوت به عمل آوریم و به این ترتیب امسال با افزایش حضور این شرکت‌ها توانستیم بیش از ۱۵ غرفه از این دوره از نمایشگاه‌ها را به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص دهیم.

ضرورت مدیریت مصرف برای تامین برق پایدار
توانیر اعلام کرد: گرمای بی‌سابقه روزهای پایانی بهار به ویژه در نیمه جنوبی کشور طی روزهای اخیر، اهواز و چند شهر دیگر استان خوزستان را در زمره گرمترین شهرهای جهان قرار داده است. از شرکت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق تهران (توانیر)، در فهرست گرم‌ترین شهرهای جهان، سه شهر ایران اهواز، امیدیه و آبادان با دمای بیش از۵۰ درجه سانتی‌گراد حضور دارند، این در حالی است که گرمای شدید هوا موجب تعطیلی ادارات دولتی اهواز در روز چهارشنبه ۳۰ خرداد شده بود. در این شرایط ضرورت مدیریت مصرف برق به منظور تامین برق پایدار برای همه مشترکین در سراسر کشور بیش از پیش احساس می‌شود و لازم است مردم عزیز با به کار بستن راهکارهای مدیریت مصرف صنعت برق را در این امر خطیر یاری دهند.

تجارت ۶ میلیارد دلاری ایران و چین در ۵ ماه
گمرک چین اعلام کرد: تجارت این کشور با ایران در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی به حدود ۶ میلیارد دلار رسیده است. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در پنج‌ماهه نخست ۲۰۲۴ به ۵.۹ میلیارد دلار رسیده است. تجارت ایران و چین در ۵ماهه ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۹ درصدی داشته است. در ماه‌های ژانویه تا می سال قبل ارزش تجارت ایران و چین ۶.۵ میلیارد دلار اعلام شده بود. واردات چین از ایران در پنج‌ماهه نخست ۲۰۲۴ با کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود. صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا می امسال نیز چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۰ درصدی داشته است. چین در ماه‌های ژانویه تا می سال قبل چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. بر اساس این گزارش چین در ماه می سال جاری ۲۴۵ میلیون دلار کالا از ایران وارد و ۵۹۴ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.

صادرات زعفران به ۲۵ تن رسید
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد گفت: بنابر آمار در ۲ ماهه امسال ۲۵ تن زعفران به بازار‌های هدف صادر شده است. حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی ۲ سال گذشته سرمازدگی مزارع زعفران منجر به کاهش عملکرد تولید شد، اما کماکان توانستیم میزان صادرات را حفظ کنیم. به گفته او، با توجه به بارندگی‌های مناسب پیش‌بینی می‌شود که امسال تولید زعفران به ۵۰۰ تن برسد.

بررسی‌های «تجارت» نشان می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: مدت‌هاست که فعالان حوزه صنعت فولاد نسبت به احتمال کاهش صادرات فولاد هشدار می‌دهند؛ اما آماری که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اولین ماه سال جاری (فروردین‌ماه) منتشر شد مبنی بر «کاهش 76 درصدی صادرات فولاد» شوک بزرگی بر اقتصاد کشور بود؛ موضوعی که ممکن است در آینده تاثیر خود را بر اقتصاد و سفره‌های مردم بگذارد. به تازگی نیز حسین وجودی‌یزدی، مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران نیز نسبت به توقف صادرات فولاد در آینده نزدیک هشدار داده و گفته است: صادرات فولاد دیگر توجیه اقتصادی ندارد و رکود بازار و تاثیر آن بر سفره مردم طی چند ماه آینده مشهود می‌شود. بنا به گفته او، اعداد و ارقام افت بیش از 50 درصدی صادرات در سال 1403 را نشان می‌دهند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت صادرات فولاد در ماه‌های آینده متوقف می‌شود. این هشدارها در پی تصمیمی که سال گذشته صورت گرفت شکل گرفت؛ اسفندماه سال گذشته، کمیته برگشت ارز حاصل از صادرات، تمامی صادرکنندگان زنجیره فولاد را مکلف کرد تا از اول فروردین سال جاری نسبت به عرضه ۱۰۰ درصدی ارز خود در سامانه نیما اقدام کنند. این در حالی است که پیش از این صادرکنندگان ۸۰ درصد ارز را در سامانه عرضه می‌کردند یا در قبال آن واردات انجام می‌دادند، اما با این تصمیم صادرکنندگان به دلیل اجبار به بازگرداندن کل مبلغ ارز حاصل از صادرات، انگیزه خود را برای تجارت از دست دادند.

زنگ خطر صادرات فولاد در آمارها به صدا درآمد
هشدارهای داده شده مبنی بر کاهش صادرات فولاد خود را در آمارها نیز به خوبی نشان می‌دهد؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، حجم صادرات ۱۰ صادرکننده برتر فولاد ایران در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷۶ درصدی داشته و از ۳۶۸ هزار تن به ۷۶ هزار تن رسیده است. همچنین بررسی آمار مربوط به صادرات فولاد در ۲ ماهه امسال نشان می‌دهد که در این بازه زمانی ارزش صادرات زنجیره فولاد کشور، ۲۷ درصد معادل تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است. در این بازه زمانی شاهد رشد ۲۸.۷ درصدی صادرات محصولات فولادی همزمان با کاهش ۴۲.۴ درصدی صادرات فولاد میانی بوده‌ایم؛ همچنین ارزش صادرات فولاد میانی (معادل ۳۶۸ میلیون دلار کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته) نصف شده است.
در ۲ ماهه امسال شاهد صادرات حدود ۵ میلیون تن از محصولات زنجیره فولاد بودیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴.۶ درصدی یافته است. در این بازه زمانی افزایش قابل توجه ۴۶.۴ درصدی صادرات مقاطع طویل فولادی رخ داده در حالی که صادرات اکثر کارخانجات نوردی به دلیل مقررات ارزی متوقف شده است. با وجود روند کاهشی صادرات فولاد، اما فعالان این حوزه عنوان می‌کنند که در صورت برداشتن موانع از سر راه، امکان رشد صادرات فولاد در سال جاری وجود دارد. آمارهایی که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شد، سال گذشته ۷.۸ میلیارد دلار صادرات فولاد صورت گرفته است. آنطور که وحید یعقوبی، معاون اجرایی و هماهنگی انجمن فولاد ایران گفته است، در صورت رفع محدودیت‌های انرژی و مسائل زیرساختی، صنعت فولاد ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای سال جاری، به همراه خواهد داشت. وی یکی از مهم‌ترین مسایل صنعتگران فولاد کشور را بحث انرژی و سیاست‌های ارزی دانسته و معتقد است که مسائل ارزی نیازمند بازنگری و یکپارچه‌سازی در جهت توسعه صادراتی است.
کاهش صادرات فولاد، ظرفیت انبارهای تولیدکنندگان را پر کرد
بر اساس سند چشم‌انداز 1404، بایستی 54 میلیون تن فولاد در سال تولید شود که در حال حاضر حدود 30 تا 35 میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود که تنها حدود 19 تا 20 میلیون تن آن مصرف داخلی دارد؛ به‌عبارتی بین 10 تا 15 میلیون تن مازاد تولید صادر شود. در واقع کاهش و یا توقف صادرات فولاد به‌منزله آغاز کاهش تولید فولاد نیز خواهد بود. بنابراین در چنین شرایطی ضروری است که از صادرات حمایت به عمل آورد و اجازه نداد که مزیت‌‌های صادراتی فولاد کشور از بین برود. نوید نواده اباذر، رئیس انجمن فولاد آذربایجان در این باره عنوان کرده است که به علت کاهش صادرات فولاد انبار شرکت‌های صنعتی و تولیدی پر و تکمیل شده است. او نیز عنوان کرد: عدم صادرات و افزایش هزینه برق بزرگ‌ترین مشکل صنعت فولاد است که اجازه تنفس به آن نمی‌دهد. با رفع مشکلات شاهد افزایش تولید، توسعه، پیشرفت و اقتصاد بهتر در صنعت فولاد خواهیم بود. احتمال کاهش تولید فولاد در حالی پیش‌بینی می‌شود که عملکرد فولادی‌ها در یک سال گذشته نشان می‌دهد که تولید فولاد کشور در مجموع یکساله ۱۴۰۲، از ۳۲ میلیون تن فراتر رفته که بالاترین میزان در تاریخ تولید فولاد کشور است. همانطور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین چالش‌‌های صنعت فولاد، موضوع بازگشت ارز صادراتی است؛ بر اساس آنچه دولت برای صادرکنندگان مقرر کرده است، صادرکنندگان باید ارز خود را به بانک مرکزی پس بدهند و پس از آن خود در صف انتظار قرار بگیرند تا ارز موردنیاز خود را از دولت دریافت کنند. همچنین چالش دیگری که همواره فولادسازان طی سال گذشته با آن روبه‌رو بودند، مسئله تامین انرژی بود، به‌‌‌‌گونه‌‌‌‌ای که در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود زمستان روبه‌رو بودند که این امر صدمه بسیاری را به تولیدکنندگان تمام صنایع وارد کرد اما با توجه به مزیت صادراتی فولاد، نیاز است که سیاست‌گذاران برای جلوگیری از روند رو به رشد کاهش صادرات فولاد تصمیمات درستی در این زمینه اتخاذ کنند.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

گروه صنعت و تجارت: رشد تولید و صادرات نفت و به‌تبع آن رشد اقتصادی که در دولت سیزدهم رقم خورد موجب شده است تا کاندیداهای ریاست جمهوری این روزها بیشتر از گذشته به موضوع تولید و علت افزایش صادرات نفت بپردازند. مهر نوشت: ایران به عنوان کشوری وابسته به درآمد نفتی شناخته می‌شود و بر اساس آمار و ارقام سال گذشته بیشترین رشد اقتصادی در این بخش اتفاق افتاده است. نفتی که برای فروش آن باید از سد سخت تحریم‌ها عبور کرد، البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تاکتیک فروش نفت به سمت بازارسازی نفت تغییر کرد و هم‌اکنون بر اساس آمار سازمان‌های بین‌المللی به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این موضوع سبب افزایش درآمدهای نفتی هم شده است و طبق تازه‌ترین آمار گمرک، ایران توانسته درآمدهای حاصل از فروش نفت را به بیش از ۳۶ میلیارد دلار در سال برساند و بیشترین رشد اقتصادی کشور نیز مربوط به صنعت نفت باشد کاندیدای چهاردهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری هم نظرات متعددی در رابطه با این موضوع داشتند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: مردم در شرکت‌هایی نفت و گاز سهیم شوند
لازم است خصوصی‌سازی انجام شود و مردم سهامداران دارایی‌های دولت شوند. توزیع ثروت که در مراکز کشور وجود دارد باید شامل کل کشور شود. دولت باید در جایی وارد شود که مردم در آن وجود ندارند. باید کاری شود که دولت و مردم باهم ادغام شوند. اختیارات متمرکز در دولت باید به استانداران داده شود. حکومتی که خود را مزین به نام امیرمومنان (ع) می‌داند باید همانند ایشان مردمی رفتار کند، تمامی بنگاه‌های اقتصادی دولت باید به مردم واگذار شود و شرکت‌هایی مثل نفت و گاز نیز باید مردمی شوند و مردم در آن سهیم باشند. وی افزود: با خزانه بدهکار دولت را به شهید رئیسی تحویل دادند ولی آقای رئیسی این دولت را به خوبی اداره کرد. در فروش نفت تحریم‌ها بیشتر شد ولی در دولت شهید رئیسی فروش نفت چند برابر شد. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نفت خام را می‌فروشیم و روغن می‌خریم. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند همین را تولید کنند. دست از مردم آزاری در بخش اقتصاد برداریم؛ مثل برخی مسائل گمرک و مالیات و… کارهای خیلی خوبی در دولت آقای شهید رئیسی در این مسائل صورت گرفت. قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: خام فروشی را باید درست کنیم؛ به جای صدور نفت خام، فرآورده تولید کنیم و اشتغال و ارزش‌افزوده ایجاد کنیم. باید بسته مشترک و شهرک صنعتی مشترک برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم. در راهبرد صنعتی سیاست‌های ارزی و تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار و تولید شود.
محمد باقر قالیباف: ۳۰ درصد در جابجایی پول‌ها حیف می‌شود
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ناترازی‌ها را به عنوان مشکلات اساسی کشور دانست و توضیح داد: ناترازی در عرصه انرژی، مسائل بانکی و پولی، آب و کسری بودجه داریم؛ برنامه‌وبودجه برای زندگی مردم است؛ لذا ناترازی در آن بدان معناست که مستقیم و غیرمستقیم از زندگی مردم برمی‌داریم و باید برای آن چاره اندیشی اساسی کرد.
وی با طرح این پرسش که کسری بودجه به معنای نداشتن پول، ثروت و دارایی است، گفت: ۱۹.۵ درصد ذخیره‌های نفت و گاز دنیا در ایران است یعنی ما رتبه اول را داریم. از این میزان ۶۶ درصد ذخیره گازی و ۳۴ درصد برای نفت خام است. غیر از آن معادن را داشته و موقعیت ترانزیتی و کریدورهای شرقی و غربی و شمال و جنوبی داریم که فرصت‌های بسیار طلایی و منحصر به فردی در درآمدهای ارزی به ما می‌دهد. نفت و گاز تولیدی ما ۲۳۰ میلیارد دلار است که ۲۵ درصد از آن را اتلاف کرده و یا هدر داده و یا از کشور قاچاق می‌شود؛ آن هم در شرایطی که به آن نیاز داریم؛ در واقع ۳.۵ برابر یارانه که سالیانه می‌دهیم، هدر می‌رود که چیزی حدود ۱۲۶۰ همت می‌شود. این‌ها میل نمی‌شود، اما به طور قطع و یقین حیف می‌شود و این ظرفیت در چرخه پیشرفت و سرمایه گذاری کشور نمی‌آید. ریشه این فرصت سوزی‌ها و از دست دادن فرصت‌ها، بی عرضگی و ناکارآمدی است.
در تحریم، نفت می‌فروشیم و پول می‌گیریم و بعد تبدیل ارز می‌شود، در نتیجه ۳۰ درصد در جابجایی پول‌ها حیف می‌شود؛ ما خودتحریمی به دلیل بی تدبیری و بی عرضگی و ناآگاهی درست کردیم. یکی از مشکلات ما نبود درآمد پایدار است و بر این اساس، زمانی که درآمد نفتی کم و زیاد می‌شود، باعث مشکلات اساسی می‌شود که آثار آن را در تمام بخش‌ها می‌بینیم که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی: در دوسال اخیر نفت رشد اقتصادی داشت
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه میانگین رشد اقتصادی ایران در ۵۰ سال گذشته حدود ۴ درصد است، اظهار کرد: همه اقتصادهای موفق پس از جنگ جهانی دوم نشان داده‌اند که رشد اقتصادی خود را از جذب سرمایه‌گذاری خارجی به دست آورده‌اند. در دهه گذشته، خوش‌بینانه، این رشد کمی بیش از دو درصد بوده است، دو سه سال اخیر با گشایش‌هایی که در نفت و اقدامات دیگر ایجاد شد، این رقم مقداری رشد نشان داد. میانگین رشد اقتصادی ایران در ۵۰ سال گذشته حدود ۴ درصد است، اظهار کرد: همه اقتصادهای موفق پس از جنگ جهانی دوم نشان داده‌اند که رشد اقتصادی خود را از جذب سرمایه‌گذاری خارجی به دست آورده‌اند.
در دهه گذشته، خوش‌بینانه، این رشد کمی بیش از دو درصد بوده است، دو سه سال اخیر با گشایش‌هایی که در نفت و اقدامات دیگر ایجاد شد، این رقم مقداری رشد نشان داد. جوان‌های متخصص خوبی داریم و بسیار خوشبین هستم که می‌توانیم از طریق توسعه دولت الکترونیک و هوش مصنوعی تحول اقتصادی ایجاد کنیم.
با تثبیت درآمدهای مالیاتی، می‌توانیم درآمدهای نفتی‌مان را وارد صندوق توسعه ملی و به عنوان درآمد و سرمایه بین‌نسلی، حفظ کنیم.
سعید جلیلی: ارزآوری از فروش نفت کافی نیست
به خاطر نداشتن اشراف و انضباط، سالانه حدود ۷ میلیارد دلار هدر رفت منابع داریم. دولت نمی‌داند دقیقاً چه میزان نفت تولید و توزیع شده و فروش رفته است. برخی می‌گویند پرتی در حدود ۴ درصد طبیعی است! این یعنی حدود ۷ میلیارد دلار در سال! آیا این عدد طبیعی است!؟ چرا برای دیگر کشورها طبیعی نیست؟ با هزینه‌ای حدود یک میلیارد دلار، در ظرف چند ماه سالی ۷ میلیارد دلار به منابع دولت اضافه می‌شود. البته بعد از تلاش‌های زیاد در دولت سایه، این موضوع در برنامه هفتم درج شد و باید به سرانجام برسد. فرجام تولید، صادرات است. باید بازارهای منطقه و جهان دسترسی داشته باشیم پس تعامل سازنده با اکثر کشورها نیاز است. می‌توان با ۲۰۰ کشور دنیا روابط را توسعه داد. زمانی می‌گفتند گشایش ایجاد شده است صادرات ما به افغانستان دو برابر کشورهای اروپایی بود. زمانی فقط با سه چهار کشور ارتباط گرفته شد که دشمن ما بودند. در سه سال گذشته نفت ما فروخته شد و بسیاری از کشورها می‌گویند می‌خواهند روابط راهبردی با ایران داشته باشند. اجازه نمی‌دهم نگاه‌های جزئی مانعی برای همکاری‌های پرسود برای کشور باشد. آمریکایی‌ها پس از خلف وعده برجام می‌گفتند که هیچ‌کس نباید از ایران نفت بخرد؛ من همان موقع نامه‌ای به دولت وقت نوشتم که شما از این راه‌ها می‌توانید نفت را به هر میزان که می‌خواهید بفروشید که به آن توجهی نشد. من ارزآوری از فروش نفت را کافی نمی‌دانم و همه دستگاه‌ها باید برای ارزآوری برنامه داشته باشند. چه مأموریتی برای دانشگاه‌ها برای ارزآوری دیده شده است؟ دانشگاه استنفورد دهمین هلدینگ بزرگ جهان شده است. برای تأمین سرمایه نباید خود را معطل چند کشور کرد که بیاید و بعد از یک مدت برود. باید سرمایه خارجی قابل اعتماد و اتکا باشد. باید برای استفاده از سرمایه خارجی برنامه داشت. باید توافق‌های ۲۵ ساله عملی شود تا مردم ثمره آن را ببینند. برای جذب سرمایه خرد کشور برنامه داشت و مردم به آن اعتماد کنند. در مجلس دهم برنامه ساخت پتروپالایشگاه را ارائه کردیم. ما نباید نفت را خام بفروشیم بلکه زنیجره فرآورده ایجاد کنیم تا ارزآوری انجام شود.
اگر چند پتروپالایشگاه با جذب سرمایه مردم بسازیم ولی آنها را اطمینان دهیم که برایشان سودآوری خواهد داشت. به دلیل نبود میتی رینگ ۷ میلیارد دلار منابع نفت و گاز هدر می‌رود. ۴ میلیارد دلار در خرید کالاهای اساسی هدر می‌رود. هرچند که ما باید منابع را ارتقا دهیم. باید مشخص شود بانک‌هایی که خلق پول می‌کنند این کار را از جیب مردم انجام می‌دهند. و باید خلق پول را در جهت منافع مردم انجام دهد نه در جهت منافع عده معدودی این موضوع را رقم بزند. یک دلیل تورم ناشی از شوک بازار ارز است.