تحریم‌ها کاغذپاره نیستند

محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری صبح دیروز شنبه - ۲ تیر ۱۴۰۳ - در آئین گرامیداشت روز ملی اصناف که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با گرامیداشت روز ملی انصاف اظهار کرد: موضوع اقتصادی مهم ترین ابزار و وسیله برای حفظ استقلال یک کشور است؛ چراکه نمی شود قدرت داشته باشیم اما دست به سمت دیگری دراز کنیم و قوت لایموت را از دیگری بخواهیم؛ نمی شود قدرت داشته باشیم اما سفره های مردم روز به روز کوچک تر شود؛ نمی شود قدرت داشته باشیم اما در بانک مرکزی تصمیم گرفته شود که ۳۹ درصد سود به برخی پروژه ها بدهند که مطمئنم هزینه تمام شده آن ۳۶ درصد است بعد به بخش تولید بگوییم باید تولید کنید و بعد شاهد چنین اتفاقی در بورس باشیم. وی با بیان اینکه غصه می خورم که همه سرمایه ها را داریم اما از بیرون از کشور و گاهی متأسفانه از دشمنان خود تمنا می کنیم، اظهار کرد: من در حوزه تحریم همان موقع که افرادی گفتند تحریم کاغذپاره است، گفتم که کاغذپاره نیست و حتما اثرگذار است و دشمن این راه را برای مبارزه با ما انتخاب کرده که ما را از پا دربیاورد و دشمن ناوارد نیست و بلد است چه کار کند.

 

بدون اراده رهبری کسی جرات انجام عملیات وعده صادق را نداشت

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با بیان اینکه اگر اراده مقام معظم رهبری نبود هیچ کسی جرات انجام عملیات وعده صادق را نداشت گفت: این عملیات یک پیروزی راهبردی برای کشور و شکستی دیگر برای اسراییل بود. سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در نشست تبیینی بصیرتی - سیاسی با موضوع «آثار و پیامدهای عملیات وعده صادق» که در دارالقرآن علامه طباطبایی قم برگزار شد با گرامیداشت دهه ولایت، به عملیات «وعده صادق» اشاره کرد و اظهار داشت: این عملیات به جنایت رژیم‌صهیونیستی در زمینه کنسولگری ایران در سوریه بازگشت دارد و چرایی آن نیز عملیات «طوفان‌الاقصی» است که با یک پیروزی راهبردی همراه بود؛ از این‌رو اسرائیلی‌ها به دنبال جبران این شکست بودند که رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کردند «شکست آنها قابل ترمیم نیست». فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: صهیونیست‌ها در ۹ ماه گذشته فقط توانسته‌اند کودکان و زنان را به شهادت برسانند و تنها پیروزی آنها، پیروزی تاکتیکی بود که این هم جبران‌کننده شکست راهبردی نیست؛ از این‌رو موجودیت رژیم صهیونیستی در خطر افتاده است. سردار حاجی‌زاده افزود: اسرائیل با بررسی‌های خود دریافت که در سرزمین فلسطین به بن‌بست خورده است.

حکم اعدام توماج صالحی نقض شد
حکم اعدام توماج صالحی خواننده رپ در دیوان عالی کشور نقض شد. وکیل توماج صالحی اعلام کرد: دیوان عالی کشور حکم اعدام ‎توماج صالحی را نقض کرد و بر اساس حکم فرجامی شعبه ٣٩ دیوان عالی کشور، پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم‌عرض ارجاع خواهد شد. همچنین شعبه دیوان در حکم خود ضمن نقض حکم اعدام، مجددا تاکید کرده است که حکم حبس قبلی (۶سال و سه ماه) بدون رعایت قواعد تعدد جرم بوده و بر خلاف ماده ١٣١ و مازاد بر مجازات قانونی است. براساس این گزارش، حجت الاسلام جعفری رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز ۶ آذرماه سال ۱۴۰۱ از صدور کیفرخواست توماج صالحی به اتهام افساد فی‌الارض، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز خبر داده بود. دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده بود که این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور بود.

حضور وزیر نیرو در نشست
وزرای انرژی عضو شانگهای
علی اکبر محرابیان، وزیر نیروی کشورمان در رأس هیاتی در چهارمین نشست وزرای انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه شرکت کرد. طرف ایرانی در این نشست با اشاره به ناپایداری نظام عرضه و تقاضا در حوزه انرژی خواستار توسعه همکاری‌های مشترک در این حوزه شد. ایجاد بازارهای برق منطقه‌ای میان کشورهای عضو، ارتقاء امنیت انرژی، توسعه ظرفیت آب شیرین کن‌های برقی به ویژه براساس انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه ذخیره سازهای انرژی، توجه به مقوله کاهش گازهای گلخانه‌ای، تبادل دانش فنی و همکاری‌های علمی و تبادل خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژی با توجه به توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و پلتفرم فناوری‌های انرژی این کشورها از جمله محورهای سخنرانی وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران بود. آموزش سرمایه انسانی، ایجاد سازوکارهای نوین مالی، توسعه مشارکت بخش خصوصی برای پروژه‌ها و صادرات خدمات فنی و مهندسی از دیگر نکاتی بود که وزیر نیرو بر آن تاکید کرد. همچنین محرابیان در حاشیه این نشست با وزرای انرژی تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، بلاروس و وزرای انرژی و منابع آب و آبیاری قزاقستان و رئیس اجرایی صندوق احیاء دریاچه آرال ملاقات و بر توسعه همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد. نشست با یک دقیقه سکوت به احترام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید کشورمان و هیات همراه آغاز شد. همچنین جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم بی گناه غزه از سوی وزیر کشورمان محکوم شد.

کدام مناظره بیشتر بیننده داشت؟
مدیرعامل تلویزیون تعاملی تلوبیون آمار بازدید سه مناظره اخیر را اعلام کرد و معتقد است که عدد بالای ۱۵۰ هزار بازدید همیشه مربوط به فوتبال یا رویدادهای خاص ورزشی بوده است که در ارتباط با مناظره‌های اخیر برابری می‌کند. احمد خورشیدی، مدیرعامل تلویزیون تعاملی تلوبیون با حضور در برنامه «زمانه» با اجرای المیرا شریفی مقدم در پاسخ به اینکه آیا داده‌هایی وجود دارد که نشان دهد کدام مناظره پربیننده‌تر بوده است، توضیح داد: ما در طی ۱۲ ساعت اخیر حدود دو میلیون مخاطب داشته‌ایم که برای دیدن کل محتوا به تلوبیون مراجعه کردند و عدد پیک مناظره که کاربران زیادی را با خود به همراه داشته عدد ۱۳۷ هزار، ۱۴۵ هزار و ۱۷۳ هزار هست که مربوط به مناظره سوم است که مخاطبان به صورت زنده مراجعه می‌کردند و این عدد، عدد خوبی است و معادل جذابیت یک فوتبال خوب است. همیشه پیک‌های ورزشی اینقدر مخاطب داشته و عدد بالای ۱۵۰ هزارتا مربوط به فوتبال یا رویدادهای خاص ورزشی بوده است. این عدد در مورد پخش همزمان است و درمورد آرشیو بیشتر هم می‌شود.

ناو هواپیمابر «آیزنهاور» آمریکا، دریای سرخ را ترک می‌کند
ناو هواپیمابر «یو.اس.اس آیزنهاور» آمریکا قرار است پس از هشت ماه دریای سرخ را ترک کند و احتمال می‌رود ناو دیگری از این کشور جایگزین آن شود. درحالیکه ناو هواپیمابر «یو.اس.اس آیزنهاور» و ناوشکن‌های اسکورت آن به دریای مدیترانه منتقل خواهند شد، اما همچنان در ناوگان پنجم ایالات متحده حضور خواهند داشت. یک مقام آمریکایی به موسسه «نیروی دریایی آمریکا» گفت، ناو هواپیمابر «یو.اس.اس آیزنهاور» این کشور دریای سرخ را ترک می‌کند و به سمت دریای مدیترانه منتقل خواهد شد. این مقام آمریکایی هم‌چنین تایید کرد «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا تصمیم گرفته ماموریت ناو هواپیمابر آیزنهاور در دریای سرخ را برای سومین بار تمدید نکند. لازم به ذکر است که این ناو هواپیمابر بیش از هشت ماه در دریای سرخ حضور دارد. او ضمن مطرح کردن این ادعا که چنین تصمیمی ارتباطی به تنش‌های اخیر میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله ندارد، خاطرنشان کرد: «وقت آن رسیده که آنها را به کشور بازگردانیم.»

حملات جدید آمریکا و انگلیس به یمن
منابع یمنی از حملات جدید آمریکا و انگلیس به استان الحدیده خبر دادند. یک منبع امنیتی یمنی اعلام کرد جنگنده‌های آمریکا و انگلیس دیروز (شنبه) چهار حمله را به منطقه «اللحیه» در استان الحدیده انجام دادند. طبق گزارش المسیره، این منبع تأکید کرد: ادامه تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی است. این حملات بدون پاسخ نخواهد ماند.

رهبر انقلاب در دیدار مسئولان دستگاه قضا تاکید کردند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار مسئولان قوه ‌قضائیه، «حل‌وفصل مسائل و اختلافات مردم براساس عدالت» و «جلوگیری از عبور از خط قرمز قانون» را از مسئولیت‌های اصلی دستگاه قضا برشمردند و افزودند: مهمترین وظیفه دستگاه قضایی اجرای شجاعانه و بدون ملاحظه عدالت است. به گزارش «تجارت»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این دیدار با گرامیداشت یاد شهدای دستگاه قضا از جمله شهید بهشتی و همچنین شهید رئیسی که سابقه‌ی برجسته‌ای در قوه‌ قضائیه داشته است، از زحمات رئیس، مسئولان، قضات و کارکنان شریف این قوه صمیمانه تشکر کردند. رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه در قرآن و سایر منابع اسلامی بر کمتر مسئله‌ای مانند «عدالت» تکیه شده است، شجاعت را لازمه اجرای عدالت دانستند و گفتند: به فرموده امام سجاد(ع)، قوه ‌قضائیه باید بگونه‌ای عمل کند که دشمنان خود را از ظلم و جور مصون بدانند و دوستان نزدیک از جانب‌داری غیرعادلانه مأیوس باشند؛ که اگر اینگونه شود، مسئله بسیار مهم «امنیت روحی و روانی مردم» تأمین خواهد شد.

باید برای کثرت پرونده‌های قضاوت فکری اساسی شود
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به لزوم برنامه‌محوری قوه قضائیه و اسناد خیلی خوب تحول در این قوه، افزودند: باید این اسناد را به شکلی اجرا کرد که اثر محسوسی در شاخص‌های مهم قضایی بگذارد. ایشان کم شدن زمان رسیدگی به پرونده‌ها، استحکام و اتقان احکام دادگاه‌های بدوی که منجر به کاهش نقض آراء در روند تجدیدنظر می‌شود و کاهش گزارش‌ها و شکایات به سازمان بازرسی را از جمله شاخص‌های مهمی خواندند که باید با اجرای اسناد دستگاه قضا، بهبود یابد. رهبر انقلاب اسلامی کثرت پرونده‌های قضایی را موجب فشار روی قضات و کاهش احتمالی اتقان احکام دانستند و گفتند: برای حل مشکل مهم کثرت پرونده‌های قضایی، باید فکری اساسی کرد.

دانش قضایی قضات باید تقویت شود
ارتقای دانش قضایی همه قضات با استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم قضایی و تقویت نیروهای جهادی دو توصیه دیگری رهبری به مسئولان دستگاه قضا بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز دغدغه نسبت به کم بودن سرعت رسیدگی به پرونده‌های دارای بازداشتی و در نتیجه طولانی‌شدن مدت بازداشت موقت افراد، گفتند: تکلیف اینگونه اشخاص را باید زودتر مشخص کرد تا کسی به علت طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده، در سختی زندان قرار نگیرد. رهبر انقلاب همچنین با اشاره به لاینحل بودن مشکل برخی زندانی‌های دارای بدهی افزودند: برخی اشخاص اگر تا آخر عمر هم در زندان باشند، قدرت پرداخت بدهی خود را ندارند که این مشکل باید علاج شود. تأکید بر استناد قضات به قوانین داخلی و نه منابع حقوق‌بشر غرب، ادامه بازدیدهای میدانی رئیس دستگاه قضا و پیگیری اجرای تصمیمات امیدافزای گرفته شده در این بازدیدها نکات دیگر سخنان رهبر انقلاب بود. ایشان در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود گفتند: بگونه‌ای عمل کنید که افکار عمومی، قوه ‌قضائیه را عدالت‌خانه و مرکز احقاق بدون ملاحظه حقوق بداند.

توصیه‌های خاص رهبر انقلاب به نامزدهای انتخابات
رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنان‌شان توصیه‌ای مهم خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بیان کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برنامه‌های انتخاباتی تلویزیون را خوب و باعث آشنایی مردم با دیدگاه‌های گوناگون خواندند و خطاب به نامزدهای انتخابات گفتند: مباحث نامزدها در تلویزیون یا اظهارات دیگر آنها موجب نشود که یک نامزد برای غلبه بر رقیب، حرف دشمن‌پسند و دشمن شادکن بزند. ایشان افزودند: فرض بر این است که همه نامزدها، ایران و جمهوری اسلامی را دوست دارند؛ چون می‌خواهند در این نظام و برای خدمت به مردم، رئیس جمهور شوند. بنابراین نباید بگونه‌ای صحبت کنند که دشمن خوشحال شود. در ابتدای این دیدار، رئیس دستگاه قضا تشکیل مداوم کارگروه‌های مشترک قوه ‌قضائیه و دولت را از مهمترین اتفاقات مطلوب یک سال گذشته عنوان کرد. آقای اژه‌ای اقداماتی چون «ابلاغ سند به‌روزشده تحول قوه‌ قضائیه»، «همکاری با قوا برای اصلاح قوانین اقتصادی و جلوگیری از ورشکستگی برخی کارخانجات بزرگ تولیدی»، «ورود جدی به رفع مشکلات حقوقی اراضی مردم»، «ارتقاء نظارت میدانی بر گمرکات، بنادر و انبارها»، «رصدهوشمند فعالیت‌های عمرانی و کاهش چشمگیر ساخت‌وسازهای غیرمجاز»، « بیش از ۴۰۰ هزار ملاقات مردمی مسئولان قضایی در سراسر کشور» و «پیگیری جدی دیپلماسی قضایی با همکاری ستاد حقوق بشر و وزارت خارجه» را از مهمترین اقدامات این دستگاه برشمرد.

ترافیک دیپلماتیک در تهران با حضور نمایندگان بیش از ۳۰ کشور آسیایی:

گروه سیاسی: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس مجمع گفت‌وگوی آسیایی میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این گروه است. نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی آسیایی (ACD) که ریاست آن از مهرماه سال ۱۴۰۲ برعهده جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، روز یکشنبه و دوشنبه (سوم و چهارم تیرماه) در تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش «تجارت»، بیشتر از ۳۰ هیأت خارجی در سطح وزیر، قائم مقام یا معاونین ذیربط وزرای خارجه، دبیران کل سازمان‌های منطقه‌ای و فرستادگان ویژه کشورهای عضو در این نشست که به میزبانی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود مشارکت خواهند داشت. امروز (یکشنبه) نشست کارشناسان و مدیران ارشد کشورهای عضو، به منظور آخرین هماهنگی‌ها درخصوص محورهای مذاکرات برای برگزاری نشست وزراء در روز دوشنبه به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. همچنین روز دوشنبه اجلاس رسمی با سخنرانی علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان برگزار خواهد شد.

اهمیت مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در سال ۲۰۰۲ تشکیل گردید و دبیرخانه آن در کویت قرار دارد، ۳۵ کشور آسیایی شامل ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان عضو این مجمع می باشند. جمهوری اسلامی ایران از مهرماه ١۴٠٢ به مدت یکسال ریاست این مجمع را برعهده گرفته است، برنامه های متعددی از جمله نشست وزرای امور خارجه در تهران، نشست روسای اتاق های بازرگانی در اصفهان، کنفرانس وزرای گردشگری در یزد از جمله برنامه های دوران ریاست ایران بر این مجمع مهم آسیایی بوده است.

تغییر بزرگی که دولت سیزدهم در سیاست خاریج ایجاد کرد؟
در دولت سیزدهم شاهد یک تغییر رویه بزرگ رد سیاست خارجی کشورمان بودیم. پیوستن جمهوری اسلامی به اتحادیه‌های بریکس و شانگهای، گرایش هر چه بیشتر اقتصادی به کشورهای روسیه و چین و همچنین به حاشیه رفتن موضوع مذاکره با غرب شروع حرکت در مسیری است که حتما ما را به توسعه و پیشرفت واقعی به لحاظ تعاملات اقتصادی خارجی می‌رساند. مهدی ازرقی پژوهشگر اقتصاد بین‌الملل پیرامون دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم بر این باور است، جدی‌ترین دستاورد و امتیازی که در دوره شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در حوزه دیپلماسی اقتصادی به دست آوردیم. در واقع تغییر رویکردهایی بود که در عرصه دیپلماسی کشور حاکم شده بود. وی گفت: این رویکردها صرفا مختص به چند سال منتهی به دولت آیت الله رئیسی نیست بلکه این رویکردها حاکم بر دستگاه دیپلماسی بوده که در دولت‌های مختلف، تلاش می شد همکاری‌ها به سمت غرب و کشورهای توسعه یافته برود و تصور این بود که نتیجه آن پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی است. بنابراین جدی‌ترین دستاورد، تغییر رویکرد و شکستن چارچوب‌های ساختگی است که نظام سلطه غربی و نظم حاکم بر جهان برای دستگاه دیپلماسی ما ایجاد کرده بودند. ازرقی درباره این تغییر رویکرد در دولت سیزدهم گفت: مصادیق آن پیوستن جمهوری اسلامی به اتحادیه‌های بریکس و شانگهای است. از جمله گرایش هر چه بیشتر اقتصادی به کشورهای روسیه و چین و همچنین به حاشیه رفتن موضوع مذاکره با غربی‌ها که خود این موضوع در لایه تغییر رویکردها یک اتفاق جدی و شروع حرکت در مسیری است که حتما ما را به توسعه و پیشرفت واقعی به لحاظ تعاملات اقتصادی خارجی می‌رساند. بنظرم جدی‌ترین اتفاقی است که در این دوره رخ داد. وی افزود: طبیعی است با توجه به تراکم آن رویکرد قبلی که در دستگاه حاکم بر دیپلماسی ما وجود داشت؛ تغییر رویکرد به این سهولت و آسانی‌ها نیست. شبیه خودرویی است که به سرعت در یک مسیر اشتباه در حال حرکت است و برای برگرداندن آن به سمت صحیح، ابتدا باید یک حالت درجا زدن ولی در عین حال تغییر جهت در مکان ثابت رخ بدهد. شروع تغییر جهت در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد و مسئولیت سنگین هم روی دوش دولت بعدی است که این رویکرد را حفظ و تکمیل کند تا از دستاوردهای آن بهره ببرد. ازرقی در ادامه گفت: یک تفکر اشتباه و حاکم وجود دارد نه فقط در دستگاه دیپلماسی بلکه در تحلیل‌های مربوط به حوزه بین الملل که بر اکثر مسئولین و نخبگان ما حاکم است که ما برای رسیدن به توسعه و پیشرفت باید با کشورهای توسعه یافته کار کنیم. این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: این تصور غلط سال‌های سال بر کشور ما حاکم بوده و اوج این تفکر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دنبال شد که بحث برجام و تلقی بود که اگر ما بتوانیم با کشورهای توسعه یافته تعامل سازنده شکل بدهیم، حتما می‌توانیم توسعه و پیشرفت‌مان را محقق کنیم. دو استدلال برای این رویکرد می‌آورند. یک اینکه کشورهای توسعه یافته هستند که صاحب قدرت‌اند و دوم کشورهای توسعه یافته صاحب فناوری‌اند. ازرقی بیان کرد: می‌گویند ما برای توسعه و پیشرفت نیاز داریم به اینکه کشورهای حاکم که قدرت در اختیارشان است. قدرت‌شان را در جهت عکس حرکت ما بکار نبرند. به عنوان مثال اگر این کشورهای صاحب قدرت که توسعه یافته هم هستند، اراده کنند کشور ایران را تحریم کنند، تحریم منتج به عقب ماندگی اقتصادی کشور می‌شود. بنابراین اگر ما با این کشورها تعامل کنیم. این‌ها از ابزار تحریم‌شان علیه ما استفاده نمی‌کنند. وی با اشاره به بحث فناوری گفت: می‌گویند که ما برای توسعه نیاز به فناوری داریم و چون فناوری در اختیار همین کشورهای توسعه یافته است. بنابراین ما چاره‌ای جز تعامل با این‌ها نداریم. ولی در حقیقت اتفاقی که برای جمهوری اسلامی رخ داده این است که طی سال‌های متمادی، مخصوصا در اوج نگاه و تفکر قرارداهای پسابرجامی، از طریق آن‌ها فناوری به ما نرسیده بلکه محصول نهایی را به کشور ما عرضه می‌کنند.

رئیس کمیته گردشگری مسکو: خواهرخواندگی مسکو و تهران کافی نیست!

گروه سیاسی: رئیس کمیته گردشگری مسکو گفت: خواهرخواندگی تهران و مسکو کافی نیست. ما می‌توانیم با روابط نزدیک‌تر، یکدیگر را کامل کنیم و برای تقویت گردشگری ضروری است مشارکت جدی‌تر داشته باشیم. اوگنی کوزلوف (Evgeny Kozlov)، معاون اول شهردار و دولت مسکو و رئیس کمیته گردشگری شهر مسکو در نشست خبری که در حاشیه مجمع گردشگری بریکس، که با حضور جمعی از خبرنگاران کشورهای عضو بریکس از جمله روسیه، ایران، هند، برزیل، امارات متحده وآفریقای جنوبی در هتل کارلتون مسکو برگزار شد، با تاکید بر اینکه گردشگری یکی از اولویت‌های مسکو است، گفت: سال گذشته مسکو ۲۴.۵ میلیون گردشگر از سراسر جهان داشت، ولی این رقم هنوز کافی نیست و در نظر داریم آن را دو برابر کنیم. انتظار داریم تا سال ۲۰۳۰ این میزان به بیش از ۵۰ میلیون نفر برسد.
رئیس کمیته گردشگری شهر مسکو ادامه داد: برای تقویت گردشگری باید در هر کدام از کشورهای عضو بریکس فعالیت کنیم. اولویت‌هایی را در نظر داریم، مثلاً ۱۰ سال قبل از همه‌گیری کوید، ۲۰ درصد مسافرانی که به روسیه می‌آمدند از مسکو دیدن می‌کردند، اما این رقم به ۴۰ درصد رسیده است، ولی کافی نیست. برای افزایش توریست مسکو ماموریت‌هایی تعریف شده و در برنامه‌ریزی‌های سال بعد بر بازار کشورهای آفریقای جنوبی و برزیل که عضو بریکس هستند، بیشتر متمرکز خواهیم شد. معاون اول شهردار مسکو گفت: ما می‌دانیم در مسکو جذابیت‌های زیادی وجود دارد که هنوز شناخته شده نیستند، مثلاً در اینجا بیش از ۴۰۰ موزه مختلف داریم و میراث فرهنگی مسکو نیز بسیار غنی است. ما بیش از ۲۰ هزار رستوران داریم که شامل آشپزی کشورهای مختلف می‌شوند، مثلاً رستوران‌هایی از استان‌های مختلف چینی یا ستوران‌هایی با غذای هندی و همینطور غذاهای خاورمیانه داریم. در نظر داریم برای هر توریست از هر کشوری که به اینجا می‌آید محصولات و خدمات با کیفیتی ارائه کنیم، چون معتقدیم هر گردشگر یک سفیر برای مسکوست. رئیس کمیته گردشگری شهر مسکو در پاسخ به سوالی درباره تاثیر عضویت در بریکس بر رشد همکاری‌های گردشگری تهران و مسکو، اظهار کرد: ما می‌توانیم با روابط نزدیک‌تر یکدیگر را کامل کنیم و ما یکدیگر را در این مسیر کامل می‌کنیم. او به دفتر گردشگری روسیه که در سفارت این کشور در تهران برای تقویت روابط دو کشور در این زمینه راه‌اندازی شده و همچنین لغو ویزای گروهی با هدف تسهیل سفر بین دو کشور ایران و روسیه، اظهار کرد: از زمان لغو ویزای گروهی بین دو کشور، بیشتر از ۵۰ گروه ایرانی به مسکو آمدند. باعث خوشحالی است که در رستوران‌هایی با آشپزی شرقی افراد زیادی را که به زبان فارسی صحبت می‌کنند، ببینیم. کوزلوف در ادامه بیان کرد: بر این باور باشید که باید کشور خود را بیشتر معرفی کنید تا روس‌ها و مسکو جواهرات نهفته ایران در فرهنگ، طبیعت و استراحتگاه‌های ایران را کشف کنند تا روابط گردشگری متقابل را تقویت کنند.