سرمقاله

ابراهیم سماوی
کارشناس بازار سرمایه

نرخ تامین مالی بهای تمام شده‌ای است که شرکت‌ها چه تامین مالی کوتاه مدت عموماً برای تامین مالی سرمایه در گردش و تامین مالی بلندمدت عموماً برای سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای داشته باشند از این نرخ استفاده می‌کنند. در کشورهای پیشرفته تامین مالی عموما از طریق اوراق بدهی در بستر بازار سرمایه است و تسلط شبکه بانکی در این حوزه منسوخ شده است. در سال‌های اخیر انتشار اوراق در قالب صکوک‌های متنوع همانند اوراق منفعت، مرابحه، خرید دین و... در کشورمان قوت گرفته اما همچنان با جایگاه واقعی خود فاصله زیادی دارد. با توجه به اینکه بنگاه‌های اقتصادی نیازمند منابع مالی هستند وقتی هزینه تامین مالی بالا رود و به نوعی نرخ بهره موثر برای شرکت جهت تامین مالی از محل بدهی بالا رود، می‌تواند ریسک‌های بسیار زیادی برای شرکت به همراه داشته باشد چون تامین مالی و بدهی که برای شرکت ایجاد می‌شود چه در قالب تسهیلات و چه در قالب اوراق باشد، شرکت ملزم است که اصل و فرع آن را پرداخت کند و اگر نتواند آن را توسط سود عملیاتی پوشش دهد ممکن است دچار ریسک درماندگی مالی و در نهایت ریسک ورشکستگی شود. برای مثال در شرایط عادی به دلیل افزایش هزینه‌های مالی، سود عملیاتی پس از کسر هزینه‌های مالی شرکت به شدت کاسته می‌شود و بعضاً در حالی که سود عملیاتی مثبت است ممکن است شرکت به دلیل این حجم هزینه بدهی زیانده گردد. در نتیجه باعث می‌شود که بسیاری از طرح‌های سرمایه که شرکت‌ها پیش‌رو دارند توجیه اقتصادی نداشته و توسعه پیدا نکنند. از سوی دیگر وقتی نرخ تامین مالی بالارود عملاً درایور اصلی افزایش تامین مالی نرخ بهره است، هر چقدر نرخ بهره افزایش یابد به معنی گران‌تر شدن پول است و وقتی که پول گرانتر شود استقبال از بازار سرمایه بسیار کم می‌شود مثل اتفاقی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در بازار سرمایه داشتیم، اوراق بدون ریسک اخزا در نرخ‌های بالای ۳۵ درصد معامله شد و طبیعتاً اگر بخواهیم معادل آنها سهم ارزنده پیدا کنیم باید دنبال سهم‌هایی باشیم که P/E آینده‌نگر کمتر از ۳ و حتی در محدوده ۲.۵ داشته باشند و این سهم‌ها کمتر پیدا می‌شوند پس این افزایش نرخ صرفا برای برخی موارد خاصی تشکیل می‌شود. زمانی که تورم افسارگسیخته داریم و از لحاظ بحث اشتغال دچار رکود نخواهیم شد یا مدت محدودی به شرکت ها می‌توان فشار آورد و... اما اگه بخواهد دائمی باشد از طرفی بخش واقعی اقتصاد و شرکت‌ها دچار چالش می‌شوند چون نمی‌توانند تامین مالی خود را به راحتی انجام دهند و از سمت دیگر هم اقتصاد توسعه پیدا نخواهد کرد. موارد عدیدی از طرح های توسعه روی زمین مانده و از سمت دیگر حجم نقدینگی سمت بازار با این نرخ ها گسیل پیدا نکرده و به سمت بازارهای موازی می‌رود. دیده می‌شود برخی از کارشناسان می گویند هزینه بهره هم به علت اینکه پول پاشی در ایام کرونا برای کشورهای پیشرفته مثل ایالات متحده و کشورهای غربی وجود داشت در نتیجه افزایش هزینه بهره لزوماً کار صحیحی بود اما آنها سیستم خاص خود را دارند و قابلیت تعمیم به سیستم اقتصادی ما را ندارد. برای کشورمان منجر به این می‌شود که به شدت بحث کاهش تولید، رکود اقتصادی و همچنین عدم جذابیت بیش از پیش بازارسرمایه را داشته باشیم. از لحاظ اقتصادی حداکثر نرخ تامین‌مالی تا جایی می‌تواند بالا رود که برای شرکت توجیه اقتصادی داشته باشد یعنی بحث عرضه و تقاضا.

یادداشت

حشمت الله فلاحیت‌پیشه
نماینده ادوار و استاد دانشگاه

مناظرات بیشتر یک سرگیجی برای مردم ایجاد کرده است. مخصوصا مناظره دوم پیش از اینکه تحت تاثیر نیازها و مشکلات جامعه باشد، تحت تاثیر چالش‌های سیاسی اخیر بود. به همین دلیل من فکر می‌کنم که مناظره دوم که در آن بحث سیاست خارجی هم مطرح شد چیز خاصی برای ملت نداشت. اکثر طرف‌ها سعی کردند همدیگر را به عنوان مقصر وضع موجود نشان دهند و غیر از مواردی که مشخص شد، ما برنامه خاص و کلانی ندیدیم و این یکی از آفت های سیاسی در ایران است به عنوان مثال وقتی چالش هسته‌ای در یک مناظره مطرح می‌شود، عملاً از دل یک مناظره شاید بیش از اینکه شرایطی فراهم شود که مردم به رای برسند بیشتر یک نوعی سرگیجی برای ملت شکل می‌گیرد. چیزی که ما در مناظره دیدیم، فرافکنی افرادی بود که حافظ وضع موجوداند. آقای زاکانی و آقای جلیلی مسئول بسیاری از مشکلات و نارسایی‌های ناشی از بی سامانی سیاست داخلی و خارجی، هستند. آقای زاکانی از جمله کسانی است که جریان نواصولگرایی را به وجود آوردند از دل جریان نواصولگرایی آنچه که ما تا به حال دیدیم، بیشتر روی کار آمدن یک سری سیاستمداران ضعیف شده و سیاستمدارانی است که نه تنها شأن مناصب سیاسی خودشان را افزایش ندادند بلکه شأن این مناصب و به ویژه کرسی‌هایی که در مجلس گرفتند را پایین آوردند و کسانی در مجالس و دولت‌ها رفتند که نه تنها کارشناس نبودند بلکه بیشتر ادعا‌کننده بودند و این ادعاهای آن ها در واقع در مواجهه با واقعیت هیچ گاه اثبات نشد.
در سمت دیگر سیاست خارجی هم ما می‌ببینیم که آقای جلیلی هنوز پاسخی نمی‌دهد برای اینکه چرا بزرگترین تحریم‌های تاریخ ایران را بانی شده و الان با چه سیاستی می‌خواهد دوباره سیاست خارجی را با همان شعارها تحت اداره خودش قرار دهد. هنوز کشور ما نتوانسته است، خودش را از زیر بار تحریم‌ها و قطعنامه‌های شش گانه خلاص کند. بوی تحریم‌های تازه می‌آید زیرا آقای جلیلی با دو قفل تازه آمده است، یک قفل ناشی از تجربیات دوران شورای امنیتی ایشان است و یک قفل ناشی از تحمیل سیاست خارجی خود به سیاست خارجی دولت مرحوم رئیسی است. دولت شهید رییسی دچار یک اشتباه اساسی در سیاست خارجی شد و آن اینکه فکر می کردند عملاً تحریم‌ها ناکارآمد است و به این نتیجه رسیده بودند که این آمریکا و رقبای ایران هستند که در موضع ضعف اند و نه ایران. به همین دلیل می‌بینیم که ادعایی همچون زمستان سخت مطرح شد و ایران فرصت توافق را از دست داد. دیدم که زمستان سخت بر سر ایران آوار شد و نه بر سر کشورهای اروپایی.
در سوی دیگر ماجرا قالیباف کماکان سعی می کند که یک شخصیت مثبت را برای خود مدیریت کند و بیشتر از چالش ها پرهیز کند. یک حاشیه امنی را که در دعواهای بین کاندیدا ها شکل گرفته برای خودش ایجاد کرده و سعی می کند، چهره‌ای که باعث شکست های انتخاباتی گذشته شده را از خود دور کرده و بیشتر یک موضع ملایم را اتخاذ کند. 

بانک‌ها حق بنگاهداری ندارند

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بانک‌ها حق بنگاهداری ندارند، بیان کرد: باید برای حل این مشکل اساسی هم فکری کرد و دستگاه‌های نظارتی، مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی چاره اندیشی کنند. به گزارش ایسنا، احسان عظیمی‌راد در جلسه علنی در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بی اعتمادی زیادی در خصوص قانون خانواده و جوانی جمعیت در جامعه اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: عدم تمکین بانک‌ها و موضوع وام فرزندآوری یکی از مسائل مهمی بود که در این قانون بسیار خوب گنجانده اما متاسفانه به خوبی اجرا نشده است. هم صف‌های طولانی در بانک‌ها ایجاد شده، هم وام‌ها به درستی پرداخت نشده و هم ضامن‌هایی مطالبه شده است در حالی که حساب یارانه‌ای یارانه بگیران می‌توانست ملاک ضمانت قرار گیرد. عظیمی راد افزود: متاسفانه این کم کاری‌ها و کوتاهی‌ها است که باعث شد این قانون خوب در کام مردم تلخ شود و قطعا اینجا نظارت جدی همکاران ما در مجلس را می طلبد و وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی باید به طور جدی در این زمینه ورود کنند.

 

دستور فروش فوری اموال کوروش کمپانی

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از توقیف هزار کانتینر متعلق به چای دبش خبر داد و اعلام کرد: دستور فروش فوری اموال کوروش کمپانی صادر شده است. به گزارش ایسنا، عبدالمجید اجتهادی در نشستی خبری اعلام کرد: اموال کوروش کمپانی در تهران و قشم بعد از توقیف در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفته و دستگاه قضا تاکید کرده هرچه سریع تر این اموال به فروش برسد. به گفته وی، خودرو، املاک و تعداد زیادی موبایل جزو این اموال است که تیر ماه بعد از ارزش گذاری، فرایند فروش انجام خواهد شد. اجتهادی تصریح کرد: اموال کوروش کمپانی در خارج کشور نیز شناسایی و تعیین تکلیف خواهد شد. رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی همچنین از توقیف هزار کانتینر چای دبش در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: برخی تجهیزات صنعتی وارداتی به عنوان متروکه در اختیار سازمان قرار داده شده است. کمتر از ۱۰ درصد این چای غیر قابل مصرف بوده و منهدم خواهد شد . وی گفت: در سه سال دولت‌ سیزدهم تعیین تکلیف اموال منقول بیش از ۵۰۰ درصد رشد داشته است. سرعت تعیین تکلیف اموال متروکه مانع احتکار دولتی شده است. همچنین در این مدت اعاده اظهارنامه کالای متروکه رشد ۱۳۰۰ داشته است چراکه صاحبان کالا می‌دانند که اگر به موقع عمل نکنند کالا ار سوی سازمان به فروش می‌رسد.

«تجارت» بررسی می‌کند

گروه اقتصاد کلان: با برگزاری مناظرات میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یکبار دیگر شاهد وعده هایی از جنس پرداخت پول و یارانه مستقیم در قالب بسته های مختلف حمایتی هستیم. توزیع یارانه و بسته های حمایتی با پشتوانه طلا و یا رایگان کردن برخی خدمات این روزها در مناظرات اقتصادی و گفت و گوهای کارشناسان با برخی نامزدهای در قالب نسخه های جدید مطرح می شود. این جنس از وعده ها که از پشتوانه کارشناسی و مطالعه میدانی و عملیاتی برخوردار نیستند، بیشتر با هدف جذب رای عامه مردم مطرح می شود و احتمالا خود افرادی که این چنین ایده های غیر واقعی را مطرح می کنند، بر اجرایی نبودن آن ها واقف هستند. در اداوار گذشته هم وعده چند برابر کردن یارانه ها، آوردن پول نفت به طور مستقیم بر سر سفره مردم و یا وعده های مشابه داده می شد. حالا اما سووال این است که مشکل اقتصاد ایران با پرداخت یارانه چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم حل می شود؟ اصولا در اظهارات غالب نامزدها صحبتی از چگونگی دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی به میان نمی آید. ب به اعتقاد کارشناسان، اصلی ترین عاملی که می تواند سفره مردم را بزرگ و سهم آن ها را از کیک اقتصاد بیشتر کند رشد اقتصادی است. در دهه 90 میانگین رشد اقتصادی نزدیک به 1 درصد بوده و در سه سال گذشته هم اگر نفت را از میزان رشد اقتصادی کم کنیم تقریبا تفاوتی با دهه 90 ندارد. از این رو اقتصاد ایران با مسیله کم رشدی و حتی بی رشدی مواجه است. در اقتصادی که رشد صنعت، معدن و خدمات بسیار پایین است بسیاری به سراغ افکاری از جنس پول پاشی و تزریق نقدینگی به جامعه می روند. اتفاقی که در گذشته هم تجربه شده است. این افراد احتمالا نمی دانند که ثروت مند شدن جامعه از طریق چاپ پول و خلق نقدینگی که همراه با رشد اقتصادی نباشد، نتیجه جز تورم و برهم ریزی سمت عرضه و تقاضا ندارد. البته صاحب نظران اقتصادی معتقدند که دیگر دوران وعده های تورم زا و بدون پشتوانه کارشناسی گذشته است و عموم مردم دیگر به این وعده ها توجهی ندارند و بیشتر به سراغ کسانی می روند که برنامه ای را برای بازه زمانی بلند مدت با هدف نجارت اقتصا ارایه بدهند.

ارزیابی کارشناسی از وعده های بی پشتوانه
در این خصوص هادی حق‌شناس اقتصاددان اظهار داشت: باید توجه داشت که یارانه یک مسکن بود و قرار نبود مردم به طور دایمی یارانه بگیرند، به مردم یارانه ۴۵ هزار تومانی پرداخت شد و قرار این بود تا زمانی که زیرساخت‌ها به سطح مطلوب برسد و و زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی تکمیل شود. فلسفه یارانه این نبود که این مسکن دایمی باشد، در این صورت یارانه نقدی حکم مواد افیونی را برای مردم خواهد داشت. اگر امروز از مردم ایران پرسیده شود که بین یارانه نقدی و اشتغال فرزندان کدام گزینه را انتخاب می‌کنند، به طور قطع مردم به دنبال اشتغالزایی خواهند بود. این کارشناس اقتصادی افزود: مردم ایران امروز به دنبال حفظ کرامت انسانی و عزت هستند و بین یارانه نقدی و اشتغال حتما اشتغال و اقتصاد مولد را انتخاب می‌کنند. حق‌شناس با بیان اینکه اگر امروز مردم یارانه دریافت می‌کنند به دلیل این است که تورم سفره آنها را کوچک کرده‌است، گفت: مردم به دنبال تقویت اقتصاد خانوار هستند و موضوع اصلی هم همین است، گویی ۴ کاندیدای حاضر از بین ۶ کاندیدا در مناظره‌ها در مسابقه یارانه شرکت کرده‌اند و بجای اینکه برنامه‌ای برای بازسازی بنیان اقتصاد ارایه دهند، تنها از وعده نشدنی صحبت می‌کنند. وی تاکید کرد: این افراد هیچ برنامه‌ای برای زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، جلوگیری از اتلاف انرژی، اصلاح نظام ارزی و رفع ارائه نکرده‌اند. در حالیکه این افراد در حال حاضر در دولت حضور دارند و اگر این وعده‌هایی که از آن صحبت می‌کنند کارساز است چرا آنها را به رییس دولت سیزدهم برای اجرا ارایه نکردند. چرا این برنامه‌ها را در سه سال گذشته به اجرا نرساندند که امروز مردم در حمل و نقل عمومی، مصرف انرژی، مسکن و تورم مشکلی نداشته باشند. این کارشناس اقتصادی با بیان که معتقدم این وعده‌ها از جنس وعده‌هایی است که کاربری آن در حد همین انتخابات است و جنبه اجرایی ندارند، گفت: اگر این وعده‌هایی نظیر یارانه طلایی جنبه اجرایی داشت در همین سه سال گذشته باید به اجرا می‌رسید. موضوع مهم این است اساسا مردم این وعده‌ را باور نکردند. این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در اقتصاد با کسری بودجه و مشکل عدم تحقق رشد اقتصادی با کیفیت مواجه هستیم، مگر رییس مجلس که در انتخابات اعلام کاندیداتوری کرده اخیرا برنامه هفتم را تصویب نکرده‌ است و نمی‌داند که برای تحقق رشد اقتصادی ٨ درصدی سالانه باید ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود؟ اگر رشد اقتصادی را در برنامه اقتصادی خود می‌بیند فقط این سوال را پاسخ دهد که این ٢٠٠ میلیارد دلار را از چه منبع و محلی تامین خواهد کرد و با پاسخ به این پرسش بسیاری از مسائل و برنامه‌ها روشن خواهد شد. وی با بیان اینکه گوش مردم از این وعده‌ها پُر شده است، ادامه داد: اگر هر دولتی امروز بتواند تورم را کنترل و کاهش دهد مردم نه یارانه طلایی از آن می‌خواهد و نه یارانه ریالی. اگر تورم کنترل شود و فرصت شغلی ایجاد شود مردم نیازی به یارانه نخواهند داشت.

«تجارت» از روند معاملات بازار سهام در روز گذشته گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: دیروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 15 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 678 میلیارد تومان رسید. در معاملات روز شنبه 2 تیر ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 3 هزار و 934 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 47 هزار و 915 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 241 واحدی در رقم 665 هزار و 973 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد 65 واحدی به رقم 21 هزار و 945 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 465 واحد به سطح 115 هزار و 364 واحد رسید.

خروج پول حقیقی از بورس تهران
روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سیزدهمین روز متوالی منفی شد و 193 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. دیروز نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 26 میلیارد تومان بود. پس از بانک ملت، نمادهای شپنا، ثفارس، خودرو و دامین بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وبانک، نوری، وخارزم، پکرمان و بوعلی تعلق داشت.


نمادهای اثرگذار بر شاخص کل
دیروز نمادهای نوری، فملی، بوعلی و فولاد نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای خودرو، شپنا، وبملت و فخوز از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای تجلی، فصبا و فزر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای خاور، بپاس و شپاس نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس دیروز نماد خودرو بیشترین تراکنش را داشت و ذوب و شپنا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز شفام، کرمان و گدنا بیشترین تراکنش را داشتند.

ارزش معاملات سهام
دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 38 هزار و 504 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 28 هزار و 195 میلیارد تومان بود که 73 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 15 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 678 میلیارد تومان رسید.

پرمعامله‌ترین سهم‌ها
در معاملات دیروز نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 56 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و دامین رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبانک و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 574 میلیون و 706 هزار و 620 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد وبملت و وخارزم نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس
در معاملات شنبه، 106 نماد صف خرید داشتند و 209 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 26 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 158 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 19 درصدی به 404 میلیارد تومان رسید.


تحلیل بازار در روز شنبه
بعد از یک ماه معاملات منفی پی در پی، بازار سهام در حال متعادل شدن است. پیش‌بینی آغاز حرکت نمادهای بورسی بدیهی است، اما سهامداران و سرمایه گذاران فعلا تماشاچی می مانند. در حال حاضر بازار سرمایه به کف حمایتی دو میلیون واحد رسیده و قصد افت بیشتر ندارد. زیرا محدوده کنونی برای شاخص کل بورس تنها یک حمایت روانی قوی نیست. بلکه از نظر تکنیکال نیز محدوده حمایتی است. با این حال در مقطع کنونی اتفاق مثبتی هم در معاملات نیفتاده است. این موضوع ناشی از سیاست گذاری های است که وضعیت بنیادی بازار را تحت تاثیر قرار داده است. کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که بازار به یک سیگنال قوی برای بازگشت سرمایه نیاز دارد. با توجه به اینکه بازار سهام زمانی که بازارهای رقیب خیز قیمتی برداشتند نتوانست رشد کند. این رو پیش‌بینی می شود بعد از تجربه یک دوره افت بازدهی، حالا نوبت بورس رسیده که به دوران مثبت برگردد. با از آنجایی که بازدهی بورس بیشتر از دلار و طلا، طبق سنت این عقب‌ماندگی باید جبران شود. حدود دو هفته است که نماگر اصلی بازار سهام در آستانه قرار گرفتن در کف سطح ۲ میلیون واحد است. اما حجم و ارزش معاملات به قدری پایین است که نیروی بازگشت از این مرز روانی وجود ندارد.مقایسه روند دو شاخص کل و شاخص کل هموزن نشان می‌دهد هر دو شاخص کل و هموزن بار عمده ریزش بازار را به دوش کشیده‌اند. به این ترتیب طی روزهای اخیر از ورود به مسیر صعودی بازمانده‌اند. بورس تاکنون به اخبار مثبت واکنش نشان نداده و همچنان منفی یا با مثبت خیلی ضعیف شده است. بعد از این اتفاق متولی بازار پول که عامل افت پورس هستند از موضع خود تا حدودی عقب نشینی کرده اند. به طوری که نرخ سود اوراق از هفته گذشته روند کاهشی به خودش گرفته بود. در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار کم‌کم به خودشان می‌آید. آخر هفته گذشته به کاهش نرخ اوراق به عنوان متهم اصلی خروج پول واکنش نشان داده است. به طوری که بعد از چندین روز، ارزش معاملات خرد رشد کرد. به بیش از 3000 میلیارد تومان رسید. و بازار سهام نیز رنگ سبز به خود گرفت. در صورتی که کاهش نرخ سود اوراق تداوم داشته باشد و نرخ‌های زیر 30 درصد (مرکب تثبیت شود) می‌توان انتظار داشت روزهای خوبی در انتظار بورس باشد. شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در حال حاضر بازار به سمت معاملات متعادل می رود. از این رو کم کم رنگ سبز به بازار برمی گردد. احتمالا در هفته‌های اخیر افرادی که خرید داشتند در آینده سود خوبی عقایدشان خواهد شد.

تاثیر رکود عمیق اقتصادی بر بورس
هرچند نمی‌توان نادیده گرفت در ماه‌های اخیر علاوه بر کاهش ریسک‌های سیاسی، انتظارات تورمی نسبت به شرایط ابتدای سال نیز تعدیل پیدا کرده است. دلار بازار آزاد نیز به مرحله تثبیت رسیده و نرخ دلار نیمایی نیز در حال نزدیک کردن خود به نرخ بازار است. با این حال حرکتی مثبت در بورس نمایان نشده است. اما بررسی معاملات اولین روز تابستان 1403 نشان می‌دهد شاخص‌های بورسی در این روز موفق به افزایش ارتفاع خود شدند. البته باید گفت این صعود قدرت بالایی ندارد و نمی‌توان آن را به حساب برگشت روند افزایشی نوشت. با این حال افزایش حجم و ارزش معاملات خرد، سرمایه‌گذاران را اندکی خوش‌بین کرده است. پس از رشد شاخص‌های بورسی در چهارشنبه، این روند در روز جاری نیز تکرار شد و برخی از سهامداران آن را به منزله برگشت روند صعودی بورس دانستند. با این حال، نگاهی به چارت شاخص کل و شاخص هم‌وزن خبر از آن می‌دهد که صعود کوتاه‌مدت این روزهای بورس، تنها به واسطه اصلاح روند نزولی رقم خورده است. اگرچه نمی‌توان از رشد حجم و ارزش معاملات خرد چشم پوشید. معاملات بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی گذشته خود رفتار کرد. به طوری که در پایان بورس گذشته، شاخص کل با افزایش سه هزار و 935 واحدی که معادل 0.19 درصد این شاخص است همراه شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح دو میلیون و 47 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر نیز قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام صعودی بود؛ به‌ طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس امروز 241 واحد که معادل 0.04 درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح 665 هزار واحد رسید. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته، حجم معاملات را 7.4 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را چهار هزار و 721 میلیارد تومان نشان می‌دهد. تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز معاملاتی گذشته، دیروز مثبت بود. چنان‌که در پایان بورس دیروز حدود 594 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شده است.

گروه اقتصاد کلان: ارزش بیت‌کوین (BTC) طی هفته گذشته افت ۴.۵ درصدی را تجربه کرد و در ۲۴ ساعت گذشته هم بیش از ۲ درصد کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، بینش‌های اخیر از توییت سنتیمنت -وب سایت تحلیل داده درون زنجیره‌ای و احساسات بازار ارز دیجیتال- روند قابل توجهی را نشان می‌دهد. در این توییت اشاره شد که واکنش بازار به قیمت بیت‌کوین بین ۶۵ تا ۶۶ هزار دلار، نشان دهنده احساس ترس و تسلیم در میان معامله‌گران است و این سطح افزایش یافته فاد -ترس، عدم قطعیت و اطمینان، شک و تردید - نادر است و معامله‌گران به تسلیم شدن ادامه می‌دهند. همچنین با تحلیل اندیکاتور چرخه پای، مشخص شد که قیمت بیت‌کوین از پایین‌ترین سطح قبلی خود به ۶۶.۵ هزار دلار کاهش یافته است که نشان دهنده افزایش احتمالی قیمت در آینده نزدیک است. اگر بازار صعودی شود، بیت‌کوین به طور بالقوه می‌تواند در هفته‌ها یا ماه‌های آینده به اوج خود در ۹۱ هزار دلار برسد. چندین معیار از چشم‌انداز مثبت بیت‌کوین حمایت می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، در زمان تجزیه و تحلیل، شاخص ترس و طمع بیت‌کوین در ۳۷ درصد بود که نشان دهنده یک مرحله ترس است. از نظر تاریخی، چنین سطوحی اغلب قبل از رالی‌های صعودی رخ دادند.