شهید رئیسی رشد و رونق تولید را دنبال می‌کرد

سرپرست ریاست جمهوری احیای واحدهای تولیدی راکد را از دغدغه‌های جدی رئیس جمهور شهید دانست و اظهار کرد: دولت سیزدهم احیای ۱۰ هزار واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل را هدف‌گذاری کرده بود که امروز بخش قابل توجهی از آن محقق شده و بخش زیادی از موفقیت‌های دولت مردمی در زمینه تشکیل سرمایه ثابت، کاهش نرخ بیکاری و رشد تولید مربوط به اقدامات و تلاش‌های دولت در همین عرصه است. محمد مخبر در آیین افتتاح و بهره‌برداری رسمی از ۲۶ پروژه صنعتی و معدنی در ۱۰ استان کشور که صبح دیروز یکشنبه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن عید بزرگ غدیر و هفته ولایت گفت: اگر چه غدیر عید بزرگی است، اما ما در این ایام دو غم بزرگ داریم که یکی فقدان شهدای خدمت و دیگری تداوم جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در حق مردم مظلوم، بی‌دفاع و بی‌گناه غزه است. سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه شهید رئیسی در زمینه رشد و رونق اقتصاد و تولید کشور دغدغه جدی داشت و مسائل این حوزه را به شکل مستمر پیگیری می‌کرد، افزود: شهید رئیسی به هیچ عنوان جلسات رصد اقتصادی را تعطیل نمی‌کرد.

 

اقدام کانادا علیه سپاه «سیاسی» است

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی گفت: بعد از اینکه کانادا با ایران روابط دیپلماتیک را قطع کرد، هیچ نمایندگی سیاسی در کانادا دیگر نداریم و حجم وسیعی از ایرانیان در آنجا از خدمات کنسولی محروم هستند. ایرانیان آنجا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری چگونه باید رای را به صندوق بیاندازند؟ آیا این اقدام کانادا اقدام ضدحقوق بشری است یا نه؟ کاظم غریب آبادی در نشست خبری هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی گفت: از روز چهارشنبه ۶ تیرماه، برنامه‌های هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی را آغاز می‌کنیم. وی افزود: آمریکا در پیشانی نقض حقوق بشر هم مردم خود و هم مردم سایر ملت های دیگر قرار دارد و حجم جنایت‌هایی که آمریکا انجام داده بی سابقه است. میلیون‌ها نفر انسان بیگناه در اثر مداخله امریکا کشته شده‌اند و حقوق زنان و رنگین پوستان در آمریکا در حال نقض است. وی افزود: اقدامات ضد مردم سالاری در آمریکا بسیار برجسته است. نمونه اخیر آن در رابطه با رفتارهای ضد انسانی علیه دانشجویان در آمریکا توسط پلیس آمریکا بود.

تهران میزبان نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی
سرپرست وزارت امور خارجه ایران در پیامی از برگزاری نشست وزارت امور خارجه «مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی» در تهران خبر داده و به جزئیات آن اشاره کرد. «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه و در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما فردا ( دوشنبه) مفتخر به میزبانی و ریاست نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی در تهران هستیم». باقری در ادامه با اشاره به جزئیاتی درباره این نشست نوشت: «۴۱ هیات از کشورهای عضو و سازمان‌های بین‌المللی مشارکت خواهند کرد. این رویداد بستری برای تقویت همکاری میان کشورهای آسیایی بوده و نشانگر تمایل آسیا به چندجانبه‌گرایی و مشارکت است». «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز شنبه گفت: «نشست کارشناسان ارشد این اجلاس روز یکشنبه و نهمین اجلاس وزرای امور خارجه این مجمع در روز دوشنبه در تهران برگزار می‌شود». او درباره اعضای شرکت‌کننده در این اجلاس نیز گفت: «فردا و پس فردا میزبان ۴۱ هیات در تهران خواهیم بود.

شفاف‌سازی صداوسیما
درباره مستند علیرضا زاکانی
ستاد انتخابات سازمان صداوسیما اعلام کرد: هیچ بخشی از مستند دوم علیرضا زاکانی حذف نشده است. براساس اعلام این ستاد، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پس از بررسی مستند دوم علیرضا زاکانی پخش کامل آن را تایید کرد و نسخه تحویلی به ستاد انتخابات عیناً دیشب در شبکه دو سیما پخش شد. روابط عمومی صداوسیما این خبر را در پی انتشار ویدیویی در یکی از رسانه‌ها ارسال کرد که مدعی شده بود بخشی از مستند دوم علیرضا زاکانی شب گذشته از سیما پخش نشده است. ستاد انتخابات صداوسیما در این اطلاعیه ستادهای انتخاباتی نامزدها را به استمرار پایبندی به صداقت و انصاف دعوت کرده و از رسانه‌ها خواسته از انتشار ادعاهای نادرست که به سلامت فضای انتخابات آسیب می‌زند خودداری کنند.

واشنگتن برگزاری انتخابات ایران در این کشور را تایید کرد
رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند دولت بایدن اجازه برپایی پایگاه‌های اخذ رای در ایالات متحده را به ایران خواهد داد. شبکه خبری صدای آمریکا دریافته است که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به جمهوری اسلامی ایران اجازه خواهد داد تا بار دیگر پایگاه‌های اخذ رای در ایالات متحده برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ ژوئن ایران راه‌اندازی کند. علیرضا محمودی، یک مقام وزارت امور خارجه ایران روز یک‌شنبه هفته گذشته به رسانه‌های دولتی گفت که تهران در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد بیش از ۳۰ شعبه اخذ رای در سراسر ایالات متحده برای انتخاب رئیس جمهور آینده ایران است. محمودی توضیح داد که صندوق‌های رأی‌گیری برای رأی‌دهندگان ایرانی مقیم آمریکا در بخش حافظ منافع جمهوری اسلامی در سفارت پاکستان در واشنگتن و در نیویورک ایجاد خواهد شد، اما او سایر مکان‌ها را اعلام نکرد. رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی می‌گویند ایالات متحده دارای بزرگ‌ترین جمعیت ایرانیان مقیم خارج است که ۳۰ درصد از آنها را تشکیل می‌دهند.

دستور رئیس قوه قضاییه برای تسریع در عمل به بیانات رهبر انقلاب اسلامی
رئیس قوه قضاییه گفت: باید تمام همت و تمرکز ما معطوف به رفع ظلم و استیفای حق و بی‌طرفی در رسیدگی‌ها باشد؛ ما موظفیم به تظلم‌خواهی همه افراد ولو آنکه آن فرد دشمن ما باشد نیز مطابق با شرع و قانون رسیدگی کنیم. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی سخنانی در گردهمایی بزرگداشت هفته قوه قضاییه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای اسلام و انقلاب بویژه شهیدان آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله رئیسی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری و مردم از ما در دستگاه قضایی مطالبات بحقی دارند که باید در جهت جامه عمل پوشاندن کامل و جامع به آن مطالبات، نهایت سعی و تلاش خود را به کار بگیریم. بعضاً با همین قوانین و امکانات موجود می‌توان به صرف تلاش و جهد بیشتر، به بسیاری از مطالبات، عینیت بخشید. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: همانطور که رهبری فرمودند و مطالبه کردند باید کاری کنیم که عدالت نه فقط در حوزه محکمه بلکه در تمام شوؤن مرتبط با قوه قضاییه سرلوحه اقدامات ما باشد؛ باید تمام همت و تمرکز ما معطوف به رفع ظلم و استیفای حق و بی‌طرفی در رسیدگی‌ها باشد.

مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت درباره معافیت سربازی
اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، معافیت خدمت نظام وظیفه مشمولان بالای ۳۵سال سن و دارای دو فرزند را با اصلاحاتی به مصلحت دانستند. در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور اکثریت اعضا، مدیر قوه مجریه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم پیشرفت در مجلس شورای اسلامی، برای بررسی موارد اصراری مجلس در خصوص لایحه برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت، برگزار شد، اعضای مجمع، تبصره (۱) بند «ت» ماده (۱۰۲) درباره معافیت مشمولان بالای ۳۵سال سن و دارای دو فرزند را با اصلاحاتی به مصلحت دانستند.

گزارش «تجارت» از آخرین تحولات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم:

گروه سیاسی: تنها 5 روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم باقی مانده است. در روزهای اخیر نه تنها تنور انتخابات گرم شده، بلکه سرعت فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها نیز به شکل جدی افزایش پیدا کرده است.
به گزارش «زی‌سان»، امروز دوشنبه و فردا سه‌شنبه، چهارمین و پنجمین مناظره‌های انتخابات برگزاری خواهند شد تا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آخرین تلاش‌ها را برای جلب آرای عمومی داشته باشند. تمامی نظرسنجی‌ها نیز از عدم شانس بالای یک نامزد برای پیروزی در دور اول حکایت دارد.

تاکید قالیباف بر خروج پای سیاست از اقتصاد
محمدباقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیروز یکشنبه - ۳ تیر ۱۴۰۳ - در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی که در اتاق بازرگانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ملی اصناف با تاکید بر اینکه این اقتصادی که امروز شاهد آن هستیم را نمی‌توان اقتصاد نامید گفت: زمانی که در نیروی انتظامی بودم، پلاک را از ماشین گرفتم و به افراد دادم. امروز یک راننده که می‌خواهد ماشین سی سال کارکرده خود را بفروشد، قیمت آن از زمانی که آن را خریداری کرده، چند ده برابر افزایش پیدا کرده با این وجود اکنون برای خرید یک ماشین نو نیاز به چند میلیارد تومان دارد. این در حالی است که این راننده نه پولی برای خرید ماشین دارد و نه سرمایه‌ای دارد و نه ما می‌توانیم ماشین او را توقیف کنیم. چرا در چنین وضعیتی باید سخت‌گیری کنیم؟ وی با بیان اینکه اکنون برای حل مشکلات باید سیستم‌های بروکراسی را کنار بگذاریم، تصریح کرد: امروز رئیس قوه مجریه باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. در وضعیتی که ما از خودروهای ۳۰ سال کار کرده استفاده می‌کنیم و از طرفی مابه‌التفاوت قیمت یک خودرو کارکرده ۵ سال با خودروی نو بسیار چشمگیر است باید از ورود خودروهای ۵ سال کارکرده استقبال کنیم چراکه با استفاده از این ظرفیت می‌توانیم عمر متوسط ۲۰ ساله ماشین‌ها در کشور را به ۷ سال کاهش دهیم. در این صورت مابه‌التفاوت قیمت گازوئیلی که مصرف می‌شود، (نسبت ماشین های ۵ سال کارکرده و ماشین های سی سال کارکرده) طی ۵ سال، می‌تواند جایگزین ارز استفاده شده در این حوزه شود.
قالیباف با تاکید بر اینکه سیاست‌زدگی بر اقتصاد، مرگ اقتصاد است، خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصاد حل می‌شود به شرطی که سیاست‌زدگی بر اقتصاد نباشد. در صورتی که بتوانیم سرمایه داخلی را جذب کنیم سرمایه‌گذار خارجی خود به میدان خواهد آمد. بر اساس آمار منتشر شده حداقل ۴۵ میلیارد دلار ظرفیت ارزی در اختیار مردم در داخل کشور است. اگر نتوانیم این سرمایه را جذب کنیم هیچ سرمایه‌گذار ایرانی خارج از کشور را نیز نمی‌توانیم جذب کنیم. قالیباف پیشنهاد راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ارزی را مطرح کرد و گفت: چه اشکالی دارد این صندوق راه اندازی شود و سود ارزی نیز به مردم پرداخت کند؟ باید امید را در جامعه زنده کنیم. حتماً نباید قیمت گذاری دستوری در کشور انجام شود بلکه با بازتوزیع ثروت، باید از ایجاد فشار بیشتر به مردم جلوگیری شود.

تمرکز پزشکیان بر حل مشکلات روابط خارجی
مسعود پزشکیان نیز پیش از ظهر دیروز یکشنبه - ۳ تیر ۱۴۰۳ - در نشست هم اندیشی هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه «امروز توسعه صنعتی کشور ارتباطی با محیط زیست و سایر حوزه‌ها ندارد»، اظهار کرد: امروز باید یک ظرفیت اجتماعی ایجاد شود و اعضای اتاق بازرگانی یک نقشه روشنی ارائه دهند و توقع داشته باشند که دولت‌ها آن را داشته باشند؛ مجموعه اتاق بازرگانی می‌تواند اتاق فکری برای دولت باشد و من آمادگی دارم اگر نقشه روشنی از سوی اتاق بازرگانی تدوین شود آن را به طور کامل اجرا کنم. وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر لزوم کوچک سازی دولت گفت: باید با بخش خصوصی بنشینیم و بررسی کنیم که کدام بخش‌ها امکان واگذاری از دولت به این بخش را دارند؛ قصد و اراده ما در واگذاری به بخش خصوصی بر اساس قاعده و تجربیات بین‌المللی است.
وی تصریح کرد: اگر برای ایران و کشور دل‌مان می‌سوزد باید از اختلافات دست برداریم و با هم باشیم و بپذیریم که شرایط یک مرتبه درست نمی‌شود بلکه از نظر علمی تغییر رفتار طی یک دهه رخ می‌دهد. باید از نظر علمی تجربیات را بپذیریم و آن را ادامه دهیم و به هم کمک کنیم. من هیچ وقت بخاطر رای وعده‌ای ندادم؛ الان هم در مناظرات وعده‌ای ندادم و فقط گفته‌ام که از کارشناسان استقاده خواهیم کرد؛ الان هم می‌گویم که من از کارشناسان استفاده خواهم کرد؛ کارشناسانی از دانشگاه‌ها و همچنین نظرات کارشناسی بین‌المللی و قطعاً به دنبال آن هستیم که مشکلات روابط خارجی مان را حل کنیم؛ اگر این کار را انجام ندهیم و FATF را حل نکنیم، به پیر و پیغمبر نمی‌شود کاری انجام داد.

وعده پورمحمدی برای حل مشکل FATF
در طحی دیگر، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست خبری که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، گفت: برنامه «دولت قرار» نظم و انضباط و جدیت در برنامه‌هاست. وی ادامه داد: اولویت سیاست خارجی کشورهای جهان اسلام و کشورهای پیرامونی و همسایگانمان هستند. اگر سیاست‌هایمان را در منطقه همگراتر کنیم در سیاست و اقتصاد جهانی موثرتر خواهیم شد و بنده این خط را ادامه خواهم داد. اجازه نخواهم داد کسی به سفارت و جاهای دیگر حمله کند. فریب تفرقه افکنی‌های دشمنان و رقبا را هم نخواهیم خورد. وی‌گفت: بنده مشکل FATF را حل خواهم کرد تا مشکلات آن با کشورهای روسیه و چین و سایر کشورها حل شود. باید جسارت تصمیم گیری داشت. دستورالعمل‌های FATFرا عمل کردیم اما در باشگاه اف ای تی اف حضور نداریم. بنده این مسئله را حتماً حل خواهم کرد. پورمحمدی خاطرنشان کرد: بنده نامزد جدید این دوره از انتخابات هستم و شاید در گذشته کمتر در رسانه‌ها حضور داشتم. از روز اول ثبت نام‌ها و تایید شورای نگهبان بلوک رایم تغییر نکرده است. افرادی که به بنده لطف دارند در حوزه افکار عمومی برایم تلاش می‌کنند. وی ادامه داد: بنده وکیل مدافع دولت‌ها نیستم مردم هم حوصله شنیدن این حرف‌ها را ندارند. مردم کسی را می‌خواهند که لاپوشانی نکند و صورت مسئله را پاک نکند ،کسی که مسائل جدی کشور را می‌فهمد و برای تغییر آن اصرار دارد. ما نیامده‌ایم که به گذشته پا بزنیم. مدافع خدمتگزاران با نشان و بی‌نشانه این نظام هستم. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آمریکایی‌ها در زمان تحریم گفتند سخت‌ترین تحریم تاریخ و فلج کننده‌ترین تحریم را علیه ایران به اجرا درآوردیم. آنان با این کار دنبال فروپاشی نظام ایران بودند. آیا اقتصاد ایران فروپاشید و زندگی ایرانیان مختل شد؟ حتما نه چون اقتصاد ایران قوی است و صنعتگران و دولتمردان ایران اجازه ندادند این اتفاق بیفتد. البته گرانی و تورم از عوارض این مسئله است که گرفتاری مردم است.

اصرار زاکانی بر دادن یارانه طلا به مردم
علیرضا زاکانی در اجتماع جامعه ورزش و جوانان، گفت: انقلاب اسلامی انقلابی مکتبی و مردم پایه است. مردم باید در تمام ساحات، سالار و آقا باشند. بزرگترین فرصت نیروی انسانی و مردمی هستند که نیاز به توجه دارند. وی گفت: ما در کشور امکانات کم نداریم، توزیع امکانات ناعادلانه است و این سبب شده عده ای از نداشتن نتوانند سر بر بالین بگذارند و به دلیل بی سرپناه بودن آرامش نداشته باشند اما ما با شناختی که از منابع داشتیم اول رفع نیاز و پس از آن پیشرفت و آبادانی را در دستور کار قرار داده‌ایم. زاکانی تاکید کرد: در حوزه رفع نیاز مردم، اولویت را سبد رفاه قرار دادیم. توزیع عادلانه یارانه طلا برای همه در همین زمینه است. همه مردم مبتنی بر شرایط فعلی مصرف انرژی در کشور در طول سال تا ۶ گرم یارانه طلا یعنی معادل اعتباری آن را دریافت خواهند کرد که از آسیب تورم در امان است و ارزشش کم نمی‌شود. وی با بیان اینکه ورزش همگانی هم نشاط و سلامتی و توانمندی را تامین می‌کند و هم به انسجام اجتماعی منجر می‌شود، اظهار کرد: اهتمام شهرداری بر ورزش همگانی است و در این راستا سال ۱۴۰۱ در ۱۶ رشته ورزشی ۶۰۰ هزار نفر از مردم تهران را وارد رقابت کردیم که استعداد آنها شناخته شود. توسعه خدمات و ایجاد ظرفیت های ورزشی را نیز به نحوی دنبال کردیم که امکان ورزش کردن برای دختران و زنان فراهم باشد.

تاکید قاضی زاده هاشمی بر بازگرداندن اعتماد به جامعه
همچنین، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری دیروز خود در ایسنا درباره توییت اخیر رئیس ستاد انتخابات خود درباره اعلام خبری جدید، اظهار کرد: در ادامه مباحثی که با نخبگان و متخصصان جوان خود داشتیم، ۱۰۰ مساله فوری کشور را شناسایی کرده و پاسخ کوتاه مدت هم دارند. برنامه‌های دولت مردم و خانواده مشخص است که برنامه‌های کلان آن را قبلا منتشر کرده‌ایم و الان به ۱۰۰ موضوع آن اشاره می کنم. وی ادامه داد: این ۱۰۰ مساله شامل مواردی از جمله برای جایگاه مسجد، جلوگیری از پرداخت رشوه، مشکل ربا، نیاز به وام، ازدواج، اصلاح پول ملی، آسیب‌های اخلاقی در دولت، جلوگیری از تضییع حق مردم، سربازی، چابک سازی دولت، کاهش مشکل کنکور، افزایش راندمان آموزشی، آلودگی هوا، کنترل ترافیک، شکستن تحریم‌ها، افزیش صادرات، مشکلات منطقه ای، حجاب، تورم، عدالت اقتصادی در توزیع مصرف، محرومیت، قاچاق، آسیب‌های بهداشت و درمان، فیلترینگ، سرعت اینترنت، گردشگری، ورزش، مالیات، تکنولوژی، محیط زیست، کشاورزی، کاهش قیمت کالاهای مایحتاج مردم، خودروسازی، کاهش تلفات جاده‌ای، افراد محروم، تفریحات مردم، افزایش راندمان انرژی، بیکاری، بازنشستگی، نخبگان خارج کشور، جلوگیری از رانت، استفاده از پول‌های خرد، بورس، مدیریت فصای مجازی، کنترل مرزها، افزایش حقوق کارمندان، اصلاح سینما، مطالبات فرهنگیان، دارو، اعتبار نهادهای علمی، جلوگیری از سقط، اجاره بالای منزل، اتباع و مهاجرین، سالمندان، صندوق‌های بازنشستگی است. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یک برنامه اجرایی برای کاهش این مشکلات در کمتر از دو سال و افزایش رضایت و سرمایه اجتماعی داریم. ما دنبال افزایش اعتماد مردم و باور آنها به کارآمدی دولت هستیم.

افزایش درخواست‌ها برای اجماع جبهه انقلاب
همزمان با تداوم رقابت‌های انتخاباتی تلاش‌های برای اجماع نیروهای جبهه انقلاب پیرامون یک کاندیدا در جریان است. در این زمینه، غلامرضا منتظری، عضو ستاد اجماع نیروهای انقلاب با بیان اینکه بستر برای اجماع فراهم است و در حال شور و بررسی همه جوانب با رؤسای ستاد انتخابات در شهرهای مختلف هستیم، گفت: پیش‌بینی ما این است که تا قبل از عید سعید غدیر یک نامزد انتخاب و نتیجه اجماع اعلام شود. همچنین، عباس گودرزی نماینده بروجرد در مجلس گفت: از کاندیداهای جبهه انقلاب درخواست دارم که ضرورت راهبردی این کشور و این سرزمین و مطالبات دلسوزان این سرزمین وحدت و اجماع است.

اسلامی: مطالبات آژانس باید در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان جامع باشد

گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که اهتمام و حمایت‌های پیوسته شهید رئیسی برای توسعه علم و فناوری هرگز فراموش نمی‌شود. این تلاش در رئیس‌جمهور شهید بود و اگر دستاوردی داریم به خاطر هدایت‌گری ایشان بود. به گزارش «تجارت»، محمد اسلامی در نشست خبری مشترک با معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: وجه تمایز سازمان انرژی اتمی این است که سازمان هم محقق علم و فناوری است و هم مصرف کننده است؛ از این رو فشار تحقیق و توسعه در گروه محققان سازمان یک عامل ثانوی دارد که همان تقاضاست که وقتی این ۲ با هم هم راستا می‌شود رشد را سبب می‌شود. وی افزود: آقای رئیسی در بازدیدی که از دستاوردهای سازمان داشتند پرسیدند که انرژی اتمی‌ می‌تواند این الگو را محقق کند، اما دیگران نمی‌توانند. این ظرفیتی است که رهبری از آن به عنوان آبروی علم و فناوری کشور نام بردند.

ثبت بیش از ۳۰۰ دستاورد دانشی و صنعتی در ۲ سالانه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲
وی گفت اولین گام ما این بود که سند جامع راهبردی را برای اینکه نسبتش را با آینده روشن کند تهیه کنیم و در ۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد و در پرتو این ریل‌گذاری در ۲ سالانه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ دستاورد دانشی و صنعتی را ثبت کردیم یعنی هر یک و نیم روز یک دستاورد ثبت شده است و رویکرد برنامه محور و نتیجه گرا که حاصل سیاست جدید بود تحولاتی ایجاد کرد که از فرایند تحقیقاتی بودن عبور کردیم به سمت صنعتی شدن و حرکت‌مان را برای تحقق اهداف سند راهبردی محکم کردیم. اسلامی ادامه داد: فناوری هسته‌ای تاثیرات خود را در زندگی مردم نشان می‌دهد در ۲ محور انرژی و غیر انرژی. رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای از مهمترین اهداف در محور انرژی است.

اتمام ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر در پنج و هفت سال آینده
رییس سازمان انرژی اتمی درباره روند ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر گفت: در ۱۴۰۰ به دلایلی در وضعیت رکود در روند ساخت این ۲ واحد بودیم اما امروز در همه زمینه‌ها در سایت بوشهر و در کارخانه‌های ایرانی طرف قرارداد اقلام در حال ساخت هستند و از امروز تا پنج سال دیگر واحد اول آماده می شود و طی هفت سال واحد دوم. نیروگاه‌های دیگر هم به این شکل و در همین بازه زمانی یک واحد از نیروگاه‌های کارون و از واحدهای دیگر هم یک واحد احتمالا بتوانیم در مدار قرار دهیم. وی درباره جهاد تبیین و سیاست درهای باز سازمان انرژی اتمی گفت در ۱۴۰۰ پنج گروه از سازمان بازدید کرده بودند. در ۱۴۰۲ به ۲۰۰ گروه رسید و جمعیتی که توانستند بازدید کنند به ده هزار نفر رسیدند که شامل اشخاص و گروه های مختلف بودند و در ۱۴۰۰ سازمان چهار نمایشگاه برگزار کرده بود اما در ۱۴۰۲ ، ۴۲ نمایشگاه برگزار کردیم.

مطالبات آژانس باید در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان جامع باشد
اسلامی در پاسخ به اینکه گروسی اخیرا گفته است به سمت دیپلماسی با ایران و یک توافق جدید باید رفت گفت روابط ایران و آژانس مبنای قانونی دارد و این مبنا ان‌پی‌تی و پادمان جامع است. آژانس در این چارچوب حرکت می‌کند و در همین قالب باید مطالبه داشته باشد و غیر از این نیست. رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا درباره اینکه برخی معتقدند به لحاظ فنی و مالی و تامین سوخت پشتوانه کافی برای ورود به ساخت نیروگاه‌های اتمی نداریم گفت: ساخت نیروگاه های اتمی بسته به نوع قراردادش متفاوت است. قراردادی که برای نیروگاه بوشهر است آن‌چه در گذشته امضا شده احداث هشت نیروگاه است که تعهد تامین سوخت هم با سازنده است. این قراداد ۲ بخش دارد یکی‌ داخلی سازی و بخش دیگر ساخت در کشور طرف قرارداد است.

برای تامین سوخت ۲۰ هزار مگاوات نگرانی نداریم
وی ادامه داد: برای سایر بخش‌ها از پروژه‌های صفر فرایند که معدن است ظرفیت‌های خود را گسترش دادیم، منابع کافی و متنوع در کشور است و نگرانی برای تامین سوخت ۲۰ هزار مگاوات نداریم. اسلامی در ادامه گفت متاسفانه یک اظهار نظر ذهنی توسط برخی کارشناسان در این رابطه می شود اما ما مورد به مورد هر یک از اضلاع نیروگاه را شناسایی کردیم و با شناسایی شرکت‌ها و ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد این را در قالب نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه های اتمی احصا کردیم و با راستی‌آزمایی که کردیم و یک سال هم طول کشید انجام دادیم. اسلامی گفت: با تجربه ۳۰ ساله‌ای که در حوزه صنعت دارم و شناخت از ظرفیت‌های صنعتی خوشبین هستم و مطمئنم این کارها انجام می‌شود.