بانک ملت پیشرو در فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از ریال دیجیتال

فرشید فرخ نژاد، مدیرعامل بانک ملت در مراسم رونمایی از طرح ریال دیجیتال اعلام کرد که این بانک اقدامات موثری را در جزیره کیش در راستای توسعه این محصول جدید در دستور کار قرار داده است.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملت، فرخ نژاد در این مراسم که با حضور رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک های کشور برگزار شد تاکید کرد: بانک ملت همسو با سیاست های بانک مرکزی، درپی فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ استفاده از ریال دیجیتال و توسعه ابزارهای نوین پرداخت است.وی با ابراز خرسندی از انتخاب بانک ملت به عنوان یکی از بانک های عامل اجرای طرح ریال دیجیتال گفت: بانک ملت در اسفند ماه سال گذشته طرح کسب و کار خود را برای پیاده سازی ریال دیجیتال در جزیره کیش به بانک مرکزی ارائه کرد و این طرح پس از تایید، از ابتدای خرداد وارد فاز عملیاتی شد.مدیرعامل بانک ملت با بیان این نکته که تا روز سوم خردادماه 815 پایانه فروش قدیمی نوسازی و نرم افزار 1482 پایانه فروش در جزیره کیش به روزرسانی شده است، از افزایش این آمار در روزهای پیش رو خبر داد و گفت: در بخش فنی، نرم افزار سکه به عنوان سکوی ارائه خدمت کیف پول ریال دیجیتال به روز رسانی و در دو نسخه اندروید و IOS در بازارچه های نرم افزاری منتشر شد ضمن این که سامانه"به پرداخت من" نیز به عنوان سکوی ارائه خدمات کیف پول ریال دیجیتال تجاری به پذیرندگان به روز رسانی شد.

 

آغاز به کار «آکادمی بانکداری هوشمند» با تدریس «علم‌داده»

«آکادمی بانکداری هوشمند» با همکاری بانک صادرات ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعالیت خود را با برگزاری دوره آموزشی «علم‌داده» به طور رسمی آغاز به کار کرد.به گزارش تجارت به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، همزمان با برگزاری نخستین دوره آموزشی «علم‌داده» (DataScience) از روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۳، فعالیت رسمی «آکادمی بانکداری هوشمند» با همکاری بانک صادرات ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در محل این دانشگاه آغاز شد.همزمان با آغاز به کار این آکادمی، اولین دوره «علم‌داده» با حضور تعدادی از کارکنان واحدهای تخصصی مرتبط بانک صادرات ایران از جمله هوشمندسازی و نوآوری، آمار و برنامه‌ریزی، مبارزه با پولشویی، مهندسی نرم‌افزار، سیاست‌گذاری اعتباری و امنیت و زیرساخت شروع به کار کرد.این دوره آموزشی با محوریت مباحث روز «علم‌داده» از جمله دریاچه داده (Data LakeHouse)، ریاضیات علم‌داده،R و پایتون برای علم‌داده، پاکسازی داده‌ها، یادگیری ماشین (ML) ، یادگیری عمیق (Deep Learning) در محل برج فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مدت ۵۰ ساعت در حال برگزاری است.اساتید این دوره متشکل از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های معتبر و متخصصین شاخص در اکوسیستم داده و هوش مصنوعی و همچنین دانشمندان داده در دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی هستند.

نوآوری‌های فقهی بانک توسعه تعاون در تطبیق عملیات بانکی با موازین شرعی اثر مثبت دارد
مدیرعامل بانک توسعه تعاون در پنجاه و چهارمین جلسه شورای معاونین بر رعایت تطبیق عملیات بانکی با موازین شرعی در بانک توسعه تعاون تاکید نمود. محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در این جلسه اظهار داشت: اسلام دین پویایی و حرکت است، در دانش مالی اسلامی و بانکداری اسلامی، راهکارها و فرآیندهای متنوعی وجود دارد، این دانش صرفا بر نفی ربا استوار نیست، بلکه با ارائه عقود متنوع و سیستم های کارآمد، شرایط را برای رشد و پیشرفت و فعالیت های سالم اقتصادی فراهم می آورد.شیخ حسینی گفت: کلیه عملیات بانک در تجهیز و تخصیص منابع و پرداخت تسهیلات مبتنی بر موازین فقهی و شرعی و طبق عقود اسلامی در جریان است و عملیات بانکی و اعتباری مبتنی بر قواعد اسلامی به لحاظ نحوه درست مصرف، سود حاصل از تولید و بکارگیری عقود نیازمند دقت ها و ملاحظاتی است که بانک توسعه تعاون توانسته در این زمینه ها به خوبی ورود کرده است.وی افزود: بانکداری اسلامی صرفاً با حذف ربا محقق نمی شود و لازمه یک نظام بانکی اسلامی حرکت در مسیری است که مبانی اسلامی اقتصاد در آن لحاظ شده باشد. از شاخصه های بانکداری اسلامی علاوه بر حذف ربا، می توان به ویژگیهای خاص آن مانند انجام معاملات و قراردادها بر اساس عقود اسلامی، شفافیت و توجه به اخلاق بانکداری اشاره کرد.این مقام بانکی تاکید کرد: بانک توسعه تعاون در برنامه ها و فرآیندها اهتمام والایی برای تطبیق حداکثری موازین فقهی دارد، بانک توسعه تعاون از لحاظ استقرار و حضور مشاور فقهی و ناظر شرعی در شبکه بانکی سرآمد بوده است، حجت السلام و المسلمین صباغیان ناظر شرعی بانک از افراد خبره این حوزه است، ارتباط بانک با شورای فقهی بانک مرکزی نیز در سطح مساعد و اثربخش است، در میان همکاران بانک نیز استعدادهای مناسبی برای ترویج نوآوری های فقهی وجود دارند که تدوین سیاست های اعتباری با نگاهی جامع به مسائل فقهی از جمله دستاوردهای سالیانه بانک است.

 

در راستا تکمیل زنجیره پروژه‌های زیر ساختی بانک انجام شد؛

گروه بانک و بیمه: در راستای اجرای پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های بانک کارآفرین، فرآیند طراحی، ساخت و راه‌اندازی مرکز داده اصلی بانک کارآفرین به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های بنیادی بانک افتتاح شد.
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین؛ با حضور مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد بانک، مرکز داده اصلی بانک کارآفرین در مساحتی بیش از ۲۵۰ مترمربع افتتاح شد تا مجموعه پروژه‌های زیر ساختی این بانک در حوزه فناوری اطلاعات تکمیل شود.این مرکز که به آخرین استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات،ساخت و امنیت مجهز است، این امکان را برای بانک کارآفرین فراهم می‌کند تا در بستر فراهم شده ارائه خدمات بهتر و متفاوت‌تری برای مشتریان بانک فراهم شود.در مراسم افتتاحیه این مرکز، دکتر احمد بهاروندی مدیرعامل بانک کارآفرین ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، با اشاره به افتتاح پروژه مرکز داده اصلی بانک کارآفرین و پروژه‌های زیر ساختی افتتاح شده بانک در یک سال گذشته گفت: خداوند را شاکر هستم که توانستیم در یک سال گذشته پس از مجمع عمومی، قول هایی که در آن مجمع داده شد، به ثمر برسانیم.وی ادامه داد: پیش تر اشکالاتی در حوزه فناوری اطلاعات وجود داشت که به خوبی بر آن واقف بودیم و با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده در این یک سال پروژه‌های بسیار مهمی همچون پلت فرم دیجیتال بانک، پروژه مهاجرت سامانه اصلی بانک و مرکز داده اصلی بانک در راستای رفع این اشکالات اجرا و راه اندازی شد.بهاروندی تصریح کرد: البته هنوز اول راه هستیم و در حوزه زیر ساخت و سخت افزار کارهای زیادی باید انجام دهیم اما با زیر ساخت‌های فراهم شده فعلی می توانیم زنجیره کامل‌تری از خدمات بانکی را به مشتریان خود عرضه کرده و به فکر ارائه محصولات جدید باشیم.
کارآفرین آماده تحول دیجیتال
در ادامه علی اصغر تقوی معاونت فناوری اطلاعات بانک نیز ضمن تشکر از اعضای هیات مدیره، مدیرعامل، معاونین، مدیران و مدیران مجموعه هلدینگ نگاه،گفت: پروژه مهاجرت، پروژه پلت فرم دیجیتال بانک و مرکز داده دیگر بانک سه پروژه زیر ساختی حیاتی بانک کارآفرین بودند که در یک سال گذشته با تلاش‌ها و همراهی‌های همکارن بانک به ثمر نشست و در حال حاضر بستر تحول دیجیتال در بانک کارآفرین فراهم شده است.وی افزود: این تحول دیجیتال باعث طراحی محصولات نوآورانه و حتی ساختار شکنانه خواهد شد که نتیجه آن کسب سهم از بازار در شبکه بانکی خواهد بود.تقوی با اشاره به مشخصات مرکز داده اصلی بانک کارآفرین تاکید کرد: مرکز داده اصلی بانک کارآفرین به آخرین استانداردها و تجهیزات فنی در شبکه بانکی کشور مجهز شده است و این قابلیت را برای بانک فراهم می کند که در این بستر حرکت پرشتابی را در ارائه خدمات بانکی تجربه کند.معاونت فناروی اطلاعات، انتقال کامل سرویس‌های موجود، ایجاد ابر اختصاصی بانک کارآفرین، احداث دو مرکز داده اصلی بانک را از پروژه‌های دیگر این معاونت در حوزه زیر ساخت خواند که در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

اجرای 100درصدی پروژه توسط هلدینگ نگاه
رضا حیدری مدیرعامل هلدینگ نگاه یک دیگر از سخنران‌هایی بود که در این مراسم نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص مرکز مرکز داده اصلی بانک کارآفرین تاکید کرد: با تکمیل زیر ساخت‌های دیجیتال بانک مسیر برای تحول دیجیتال در بانک فراهم شده است و قطعا در آینده شاهد افزایش حجم مشترکان بانک و توسعه ارائه خدمات بانکی هستیم.وی یکی از اتفاقات مهم در این پروژه را اجرای آن توسط بازوی فناوری اطلاعات بانک خواند و گفت: اجرای این پروژه به صورت طرح و پیمان توسط هلدینگ نگاه باعث کاهش قابل توجه هزینه‌های اجرای آن شد و با این پشتوانه می توانیم پروژه‌های دیگر بانک را نیز با تکیه بر توانمندی شرکتهای زیر مجموعه بانک به ثمر نشاند.در این مراسم ساسان صالح معاونت زیر ساخت نگاه بانک، شیرازی مدیرعامل شرکت طرح آسایش بعنوان مجری طرح، بهمن قیاس‌زاده رییس اداره ساختمان توضیحاتی را در خصوص روند اجرایی این پروژه ارائه کردند.

به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه ایران آیین آغاز بکار 11 مرکز آموزش در استانهای کشور با حضور مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بیمه ایران در ساختمان مرکزی این شرکت انجام شد.محمدرضا کشاورز مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بیمه ایران در این مراسم با آغاز به کار مراکز آموزش را نقطه عطفی در تاریخ تمدن باشکوه بیمه ایران دانست و از نگاه راهبردی به موضوع آموزش خبر داد.کشاورز اشاره داشت: امروزه اهمیت آموزش در افزایش توانمندی کارکنان بر کسی پوشیده نیست ودر اداره بیمه ایران بر آموزش با تکنیک های جدید تاکید ویژه خواهیم داشت. وی اضافه کرد: آموزش باعث توانمندی کارکنان و به دنبال آن افزایش بهره وری و رضایتمندی ایشان و شرکت می شود.ضمن اینکه آموزش مستمر زمینه بروز خطا در فرآیندهای کاری را کاهش خواهد داد. مدیرعامل بیمه ایران با اظهار این مطلب که آموزش باید به یادگیری منتهی گردد، خاطرنشان ساخت: آموزش به روش سنتی یعنی حضور در کلاس و ارائه یک مطلب از پیش تعیین شده هنوز هم کارکرد خود را دارد اما باید در آموزش به روش های نوین فکر کنیم. روی تهیه کلیپ و محتوا تصویری تاکید دارم باید محتوا به اندازه کافی تهیه و در دسترس افراد باشد که خود آنها بتوانند هر سرفصلی را که نیاز به یادگیری داشته باشند، استفاده کنند.