شهید امیرعبداللهیان از ورود به میدان خطر نمی‌ترسید

سرپرست وزارت خارجه ایران گفت «مسیر شهید امیرعبداللهیان در عرصه سیاست خارجی، مسیر اجماعی بود و او از ورود به میدان خطر نمی‌ترسید». «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه و در حاشیه مراسم اربعین شهادت «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، این شهید را «یک دیپلمات انقلابی» توصیف کرد. باقری که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در ادامه گفت: وظیفه دیپلمات این است که در دنیای تهدیدها، به دنبال فرصت‌ها باشد و دل به خطر بدهد و وارد میدان شود و شهید امیرعبداللهیان از این جهت یکی از برجسته‌ترین‌ها بود و از ورود به میدان خطر نمی‌ترسید. سرپرست وزارت خارجه ایران درباره شهید امیرعبداللهیان گفت: ایشان وقتی وارد میدان خطر می‌شدند، بیش از اینکه به دنبال بازیگری حرفه‌ای باشند، به دنبال بازیگردانی حرفه‌ای بودند و در واقع به جای این‌که در میدان تحت تاثیر فضا و جو قرار بگیرند، خودشان چهارچوب و سازوکاری را طراحی می‌کردند که شرایط و مسیر به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.

 

آینده ملت‌ها به تحولات ایران وابسته است

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در این سخنرانی که در مراسم چهلمین روز شهادت شهدای خدمت پخش شد، گفت: ما بر اهمیت تبدیل تهدید به فرصت تاکید می‌کنیم. ما با رویداد بزرگی روبرو شدیم و رهبرانی را از دست دادیم، اما تهدیدها به فرصت تبدیل شدند و این باعث نهضت و زندگی جدید شد. وی با اشاره به ترور ۲ فرمانده بزرگ شهید سلیمانی و ابو مهندس آن را خیزش و قیام و زندگی دوباره برای انقلاب اسلامی ایران و مقاومت و همه جنبش‌های منطقه دانست و آنها را به برکت مدیریت حکیمانه رهبر ایران دانست. سید حسن نصرالله گفت: ما از خداوند مسئلت داریم که ایران ملت عزیز فداکار و کربلایی مجاهد مبارز و دوستدار و پشتیبان همه مستضعفان و ستمدیدگان جهان را در مسیر انتخاب صحیح موفق کند و رئیس جمهور مناسب را به قدرت برساند تا به همین راه و شیوه ادامه دهد و این امیدها را محقق کند. امروز جمهوری اسلامی و این نظام فقط مسیر ایران را معین نمی‌کند بلکه با تمام صداقت، صراحت و شفافیت مسیر و سرنوشت ملت‌ها و حکومت‌ها و آینده منطقه و تحولات و رویدادهای آینده جمهوری اسلامی ایران وابسته است.

تایید اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای
ایران از سوی یک مقام آمریکایی
یک مقام بلندپایه آمریکایی شامگاه چهارشنبه گفت: «به اعتقاد واشنگتن، ایران عملیاتی برای تولید سلاح هسته‌ای انجام نداده است، اما اخیرا اقدامات تحریک‌آمیز انجام داده است.» ایران بارها تأکید کرده سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در رد سلاح‌های هسته‌ای و همچنین عزم قوی آن در استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز و تعهد قاطع بر گفت‌گو و دیپلماسی بدون تغییر باقی مانده است. نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی هم پیشتر اعلام کرده بود، «تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات خود تحت برجام کاملاً مطابق با حقوق ذاتی کشور طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ توافق بوده و پاسخی به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، همراه با ناتوانی سه کشور اروپایی در پایبندی به تعهدات خود بود.» این مقام آمریکایی بر تعهد ایالات متحده به تامین تسلیحات برای رژیم صهیوینستی تأکید کرد و گفت: «ایالات متحده به تامین تسلیحات برای اسرائیل، به استثنای یک محموله مهمات سنگین که همچنان در دست بررسی است، متعهد است.»

آمریکا تحریم‌های جدیدی
علیه ایران اعمال کرد
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که این کشور تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در پاسخ به آنچه که «تشدید مداوم برنامه هسته‌ای» تهران خوانده شد، صادر کرده است. بلینکن روز پنج‌شنبه ادعا کرد: در ماه گذشته، ایران اقداماتی را برای گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود اعلام کرده است که هیچ هدف صلح‌آمیز موجهی ندارند. وی در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد: ما به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد هستیم و آماده‌ایم از تمامی عناصر قدرت ملی برای تضمین حصول این نتیجه استفاده کنیم. تحریم‌های اخیر آمریکا سه شرکت مستقر در امارات متحده عربی - که واشنگتن آن‌ها را به دست داشتن در حمل و نقل محصولات نفتی یا پتروشیمی ایران متهم کرده است - و همچنین ۱۱ کشتی را هدف قرار می‌دهد.

انتخابات ایران، کانون توجه
رسانه‌های پاکستان
بسیاری از رسانه‌های دیداری و نوشتاری پاکستان با انتشار گزارش‌های خبری و تصویری از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گزارش دادند مقامات ایرانی از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی از مردم خواستند تا مشارکت بالایی برای حضور پای صندوق‌های رای داشته باشند. بسیار از شبکه‌های خبری و تارنمای روزنامه‌های پاکستان ضمن انعکاس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، نوشتند: مردم ایران در انتخابات قبل از موعدی حضور یافتند که بعد از درگذشت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران در سانحه سقوط بالگرد برگزار می‌شود و همزمان بسیاری از کشورهای جهان نیز پذیرای ایرانیان برای شرکت در انتخابات بودند. سایت روزنامه انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» نوشت: ناظران انتخابات در تمام مراکز اخذ رای در داخل و خارج کشور حضور دارند تا بر فرایندی رای گیری طبق قانون نظارت کنند. در گزارش این روزنامه آمده است: چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد انجام‌ می‌شود.‌

تاکید روسیه بر در راه بودن توافق بزرگ با ایران
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، توافق بزرگی میان روسیه و ایران در جریان است، توافقی که وزارت خارجه روسیه پیش‌تر آن را عامل «افزایش بی‌سابقه» روابط دو کشور توصیف کرده بود. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز گفت: مسکو در حال کار بر روی یک معاهده بزرگ با ایران است. این اظهارات زاخارووا در حالی مطرح شد که «آندری رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه گفت: «مسکو انتظار دارد در آینده نزدیک یک توافقنامه همکاری جامع با ایران امضا کند؛ توافقی که کار روی متن آن تقریبا به اتمام رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده نزدیک امضا شود.» وزارت امور خارجه روسیه در ماه ژانویه اعلام کرده بود یک معاهده جدید بین دولتی میان مسکو و تهران در مراحل نهایی است و منعکس‌کننده افزایش بی‌سابقه روابط روسیه و ایران خواهد بود.

گفت‌وگوی تلفنی مخبر و پوتین
محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری عصر در پاسخ به تماس تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، امضای تفاهمنامه مشترک در خصوص انتقال گاز روسیه به ایران را گامی بلند در جهت تعمیق روابط دو کشور و اقدامی موثر در راستای توسعه اقتصادی منطقه دانست و با بیان اینکه با اجرای این طرح نه تنها منافع اقتصادی دو کشور، بلکه منافع کل منطقه تامین خواهد شد، از اهتمام رئیس جمهوری روسیه در به سرانجام رسیدن این توافق قدردانی کرد. مخبر در ادامه ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور، روابط راهبردی فیمابین را غیرقابل تغییر خواند و با تاکید بر اهمیت مذاکرات و نگاه مشترک تهران- مسکو در خصوص مسائل منطقه‌ای، ابراز امیدواری کرد تلاش‌های دو کشور در جهت ثبات‌بخشی به منطقه به نتایج مطلوب برسد. مخبر همچنین ضمن محکومیت حادثه تروریستی اخیر در داغستان با دولت و ملت روسیه و خانواده جانباختگان این جنایت ابراز همدردی کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این مکالمه تلفنی با ابراز خرسندی از امضای تفاهمنامه مشترک راهبردی انتقال گاز میان دو کشور، این توافق را رویدادی بزرگ در راستای تامین منافع دو کشور و تقویت همکاری‌های دوجانبه و به نفع بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.

رهبر انقلاب پس از رای دادن تاکید کردند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب بیان کردند: جمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است و برای اثبات صحت و صداقت جمهوری اسلامی حضور مردم امری لازم و ضروری است.
به گزارش «تجارت»، حضرت آیت الله خامنه ای روز جمعه پس از انداختن رایشان به صندوق تاکید کردند: برای ملت عزیزمان از خداوند متعال بهترین روزها و سالها و بالاترین برکاتش را مسالت می‌کنم. ایشان بیان کردند: روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها روز نشاط و شادی است. به خصوص آن وقتی که انتخابات برای گزینش رئیس جمهور است؛ که چند سال آینده‌ی کشور با این انتخاب مردم تعیین می‌شود. لکن یک موضوع به نظر من مهمی در کنار این هست و آن حضور پرشور مردم و افزایش و کثرت رأی‌دهندگان است. این برای جمهوری اسلامی یک نیاز قطعی است.
رهبر انقلاب تصریح کردند: جمهوری اسلامی اسمش -یعنی کلمه‌ی جمهوری- حاکی از این است که در ذات این نظام حضور مردم لحاظ شده. بنابراین دوام جمهوری اسلامی و قوام جمهوری اسلامی و عزّت جمهوری اسلامی و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است. برای همین است که ما توصیه می‌کنیم مردم عزیزمان مسئله‌ی رأی دادن را، حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و شرکت کنند. ایشان بیان کردند: این که شما می‌گویید بعضی‌ها مرددند، من وجهی برای تردید پیدا نمی‌کنم. این یک کار آسانی است که نتایج مهمی دارد. چرا انسان برای انجام یک کاری که خرج ندارد، زحمتی ندارد، مایه‌ای ندارد، وقت گیری ندارد، فشاری ندارد، ولی فواید زیادی دارد انسان چرا باید تردید داشته باشد؟ تردید نکنند. به خصوص با توجه به همین نکته‌ای که من اشاره کردم و آن اینکه جمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است؛ و برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی حضور مردم یک امر لازم و واجبی است. رهبر انقلاب افزودند: امیدوارم ان‌شاءالله خدای متعال مقدّر کند برای این کشور بهترین گزینش را و مفیدترین گزینش را. و سالهای آینده ان‌شاءالله سال‌های خوب و مطلوبی باشد. مردم از گزینش خودشان راضی باشند.

گزارش «تجارت» از فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم:

گروه سیاسی: انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دیروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و خارج از ایران برگزاری شد. این انتخابات زودهنگام که 40 روز پس از شهادت شهید سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان برگزاری می‌شود، یکی از استثنایی‌ترین انتخابات طی تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. از یک سو این انتخابات در یک وضعیت خاص و متفاوت از تمامی انتخابات سابق کشور برگزاری می‌شود. از سوی دیگر، این انتخابات از سوی بسیاری از ناظران سیاسی به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ سیاسی کشور یاد می‌شود.
به گزارش «تجارت»، فرآیند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح دیروز برگزار شد و طبق زمان قانونی تا ساعت 18 ادامه داشت. در این انتخابات با ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور بودند. کاندیداهای تایید شده این دوره؛ محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی ، مصطفی پور محمدی و مسعود پزشکیان بودند. شهروندان ایرانی با دستور وزیر کشور در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در داخل و ۳۴۴ شعبه در خارج به نامزدهای خود رای دادند.

پوشش اخبار انتخابات از سوی ۵۲۰ خبرنگار خارجی و نمایندگان 34 کشور
مدیرکل رسانه‌های خارجی معاونت امور رسانه‌ای وزارت ارشاد گفت: بیش از ۵۲۰ خبرنگار و نماینده ۱۹۰ رسانه خارجی مقیم و غیرمقیم از ۳۴ کشور جهان با حضور در کشور، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش میدانی می‌دهند. به‌ گزارش روابط‌ عمومی معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات، شیروی افزود: این خبرنگاران علاوه بر تهران در مشهد، قم، اهواز، سنندج، تبریز و اصفهان و شیراز نیز حضور میدانی دارند. وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر رسانه‌های خارجی طی چند دوره گذشته از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، گفت: رسانه‌های ۳۴ کشورهای اتریش، اسپانیا، استرالیا، امریکا، انگلستان، ایتالیا، آذربایجان، آلمان، بحرین، پاکستان، ترکیه، الجزایر، چین، دانمارک، روسیه، زیمبابوه، ژاپن، سوریه، س۸وئد، عراق، عربستان، عمان، فرانسه، فلسطین، قرقیزستان، قطر، کره جنوبی، کره شمالی، کلمبیا، کویت، لبنان، مصر، ونزوئلا و یمن اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان را پوشش می‌دهند.

قهرکردن با صندوق رای راه‌حل مشکلات ما نیست
در سطحی دیگر، محمدجواد ظریف صبح دیروز جمعه ۸ تیرماه ۱۴۰۳ بعد از انداختن رای خود در صندوق سیار مستقر در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: امروز یک روز حیاتی برای سربلندی و عزت ایران است و اینکه مردم ایران تحقیر نشوند و کسی جرات نکند مردم ایران را تحقیر و تهدید کند. وی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات حق مردم است، افزود: امیدوارم همه مردم با حضور گسترده در پای صندوق‌های رای، این حق را پاس داشته و با انتخاب خود، آینده بهتری را برای خود و فرزندان‌شان و محیط زیست کشور و همه چیز ما رقم زنند؛ یقین دارم امروز مردم ما را روسفید خواهند کرد. ظریف در پاسخ به سوالی درباره پیامش به کسانی که با صندوق‌های رای قهر کرده‌اند، گفت: ضمن اینکه به حرف و انتخاب هر کسی احترام می گذارم ولی قهرکردن با صندوق رای راه حل مشکلات نیست. وی افزود: برخی از مردم دلخوری دارند و بالاخره همه ما نارضایتی داریم البته این موضوع هم مختص مردم ایران نیست و در خارج از کشور نیز این مشکل است که خیلی ها به دلیل ناراحتی ها از سیستم حکومتی‌شان، در رای گیری شرکت نمی کنند به همین دلیل در خارج یک مثلی می زنند «سیاستمداران بد توسط مردم خوبی انتخاب می شوند که رای نمی دهند.» وزیر سابق امور خارجه کشورمان بیان کرد: اکنون انتخابات فرصتی برای رای دادن است و همه می توانند با استفاده از این فرصت پای صندوق های رای آمده تا آینده بهتری را در کمال آرامش و متانت و با تمام حقوق بشری رقم زنیم. ظریف همچنین درباره توصیه اش به رییس جمهور منتخب گفت: مردم به شما اعتماد کردند، اعتماد مردم را پاس بدارید و به قول‌هایتان عمل کنید.

اظهارات نامزدهای انصرافی در روز رای‌گیری
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی، به عنوان دو نامزد انصرافی علاوه بر حضور پای صندوق اظهارات مهمی را در ارتباط با حضور مردم پی صندوق‌های رای بر زبان راندند. قاضی‌زاده هاشمی، با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز رو سرنوشت سازی برای مردم است. مقام ریاست جمهوری مقام اجرایی است و سرنوشت ۴ ساله و ۸ ساله آینده کشور در گرو تصمیماتی است که رییس جمهور آینده می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه مردم باید در انتخابات مشارکت کنند، افزود: مردم باید در این صحنه حضور پیدا کنند و از کسی که اصلح می دانند، حمایت کنند تا امورات همانطور که خوب است اداره شود. معاون رییس جمهور ‌ادامه داد: امیدواریم رییس جمهور مردمی، ساده زیست، پای کار و کارآمدی -همانطور که حضرت آقا خواستند- انتخاب شود تا بالاخره از این گردنه هایی که وجود دارد بتواند ما را عبور دهد. ‌ قاضی زاده هاشمی گفت: شهید رییسی مسیر درستی را شروع کرده بود اما خداوند برای ایشان این‌ طور مقدر کرد که در ادامه راه نباشند، بنابراین امیدواریم مسیر درست و جهت‌گیری ایشان ادامه پیدا کند. وی درباره انصراف خود از انتخابات افزود: من برای یک دستگی در جبهه انقلاب تلاش کردم و انصراف دادم. بسیاری از علما دلسوزان و بزرگان نگران بودند. ما انتظار داریم یکی از این دو بزرگوار نیز انصراف دهند اما من فقط زورم به خودم رسید و به حرف عزیزان عمل کردیم و امیدواریم فرد اصلح انتخاب شود.
همچنین، علیرضا زاکانی دیروز در جریان برگزاری و فرایند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هرکسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پیروز شود رئیس جمهور این مملکت است و هرکسی انتخاب شود باید به آن کمک کرد تا بتواند موفق شود؛ چرا که موفقیت او موفقیت فرد نیست و موفقیت کشور است و دعا می‌کنم که جبهه انقلاب پیروز شود. به گفته شهردار تهران، هر فردی رئیس جمهور شود ما حتما کمکش می‌کنیم. زاکانی از شهروندان درخواست کرد که هر چه زودتر پای صندوق‌های رأی بیایند و افتخاری برای خود خلق کنند و اراده‌شان را برای انتخاب مطلوب تحمیل کنند. وی ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات اظهار کرد: دختران و پسران عزیزم، با حضور در شعب‌های رای گیری آینده خودتان را خودتان رقم بزنید و کسی که می‌خواهد آینده خود را رقم بزند باید بیاید رأی بدهد و اراده خود را متجلی کند. شهردار تهران گفت: به لطف الهی با حضور خود تلاش خواهیم کرد با افتخار راه شهید رئیسی را ادامه دهیم و هر کسی انتخاب شود رئیس جمهور این مملکت است و سیاست خارجی این مملکت تغییر نخواهد کرد

انتخابات مظهر مردم‌سالاری است
در بُعدی دیگر، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی بعد از انداختن رای خود در صندوق سیار مستقر در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: امروز را به همه تبریک می گویم و از اصحاب رسانه هم تشکر می کنم که امروز در حسینیه جماران حضور پیدا کردند. وی با بیان اینکه انتخابات یکی از مظاهر بزرگ مردم سالاری است گفت: ما برای عبور از بحران‌ها، بعد از خداوند هیچ نقطه اتکایی جز مردم نداریم. سیدحسن خمینی بیان کرد: همه نسبت به سرنوشت خود حساس باشند و واقعا انتخابات را جدی بگیرند. مشارکت بالا برای انتخابات یک رئیس جمهور و رای بالا برای حل مشکلات کشور بسیار مهم است. وی افزود: ان شاءالله بتوانیم در این مسیر گام برداشته و همه بتوانند آنچه مرضی خداوند است، را انجام دهند و ان شاءالله نتایج خوبی برای مردم داشته باشد. سیدحسن خمینی با بیان اینکه امیدواریم مشارکت خوب باشد، افزود: طبق نظرسنجی‌ها ان شائالله مشارکت خوبی رقم می خورد و امیدوارم بهتر هم شود. وی در توصیه ای به رئیس جمهور منتخب گفت: به درد مردم برسد.

حضور پرشور در انتخابات و اقتدار نظام
محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان سفر به استان کرمان رأی خود را در حسینیه ثارالله به صندوق رای انتخابات ریاست جمهوری انداخت. اسلامی تصریح کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند؛ در ذات جمهوری اسلامی و این نظام حضور مردم لحاظ شده است بنابراین برای دستیابی به عزت و سربلندی ایران اسلامی به هموطنان توصیه می‌شود که با حضور در پای صندوق‌های رأی، در آزمون سیاسی انتخابات شرکت کنند. وی عنوان کرد: مردم با شرافت و با کفایت ایران همچون گذشته در صحنه انتخابات حضور دارند و ایفای نقش می‌کنند زیرا حضور در انتخابات جلوه مهم مردمی بودن و اقتدارآفرینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: مردم ما امروز با حضور پرشور و حداکثری خود در صحنه انتخابات حاضر شده و برای بار دیگر دشمنان را ناامید کرده و برگ زرین دیگری را در تاریخ انقلاب ثبت می‌کنند. اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت حضور و حمایت مردم از رییس جمهور آینده، گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اولویت نخست، حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی است و این حضور پرشور اقتدار نظام را نشان می‌دهد و جلوه اقتدار ملی در عرصه بین‌المللی است.

بازتاب ویژه انتخابات ایران در شبکه المیادین
شبکه خبری المیادین لبنان که انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران را در یک هفته گذشته تحت پوشش ویژه خود داشت و حتی جزئیات رقابت و مناظرات نامزدها را پوشش داد، دیروز جمعه با اعزام خبرنگاران خود به چند استان ایران، روز اخذ رأی را نیز برای صدها میلیون مخاطب عرب‌زبان منطقه و دنیا، در قالب ویژه‌برنامه‌ای از صبح تحت پوشش قرار داد. این شبکه خبرنگاران خود را در تهران و مراکز استان‌هایی مثل تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز مستقر کرده و به شکل زنده از مراکز اخذ رأی این انتخابات را به شکل زنده برای مخاطبان خود گزارش می‌کند و حتی در لحظاتی تصاویری از اخذ رأی ایرانیان در کشورهای دیگر مثل ترکیه (در استانبول) را پخش کرد. میهمان دیروز استودیو تهران شبکه المیادین، مختار حداد، مدیر روزنامه عربی الوفاق ایران در برنامه امروز اشاره کرد که مردم ایران اهمیت این انتخابات را می‌دانند و طرفداران نامزدها تا آخرین ساعات تبلیغات در خیابان و مکانهای عمومی مشغول تبلیغ بودند و احتمال این هست که مشارکت بالا برود. نکته مهم این است که مردم اصرار دارند که از این حق دموکراتیک خود استفاده کنند. نکته مهم دیگر این است که این انتخابات در شرایط ویژه و استثنایی برگزار می‌شود. یکی از اموری که در پی این انتخابات روشن شد این است که ایران قادر است از مراحل بحرانی عبور کند و امور کشور را به روانی پیش ببرد. پیشتر هم ایران تجربه شهادت رئیس‌جمهور خود را داشته و اکنون نیز ایران در فاصله چهل روز از درگذشت رئیس‌جمهور فقید، شهید ابراهیم رئیسی این انتخابات را برگزار کرد. ایران می‌خواهد بگوید که امور کشور در جریان است و مردم حق دموکراتیک خود را که انقلاب اسلامی تحت مردم‌سالاری دینی به ارمغان آورده استفاده می‌کنند و مردم در هر انتخاباتی با رأی خود در حقیقت در یک همه‌پرسی در حمایت از انقلاب اسلامی کشورشان شرکت می‌کنند. شما ببینید که برخی می‌گویند که چرا درصد مشارکت در انتخابات پارلمانی چندان بالا نبود در حالی که شما می‌بینید که انتخابات اخیر فرانسه ۲۴ درصد فقط شرکت کردند. چرا این آمار را کسی توجه نمی‌کند؟ لذا ما شاهدیم که مردم ایران همیشه در انتخابات‌ها خود حاضر بودند و این بار هم در فاصله چهل روز از شهادت رئیس جمهورشان می‌خواهند بگویند که در انتخابات حاضر هستند. خبرنگار المیادین در استانبول ترکیه گزارش کرد که ایرانیان ترکیه یکی از بزرگترین جمعیت ایرانی‌های خارج از ایران است و حدود ۱۵۰ هزار ایرانی مقیم ترکیه و همچنین دیگر ایرانی‌هایی که برای گردشگری وارد ترکیه شده‌اند صرفا با ارائه گذرنامه خود می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند؛ انتخاباتی که نشان می‌دهد ایران آنقدر تواناست که حتی اگر رئیس جمهور خود و شماری از مقامات خود را در یک حادثه از دست داد، می‌تواند امور خود را پیش ببرد و در فاصله اندکی، انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند.