صادرات ۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف از صادرات ۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته خبر داد. عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف گفت: حجم صادرات فرش ایران در سال گذشته حدود 50 میلیون دلار بوده است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ضمن اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه فرش دستباف گفت: علیرغم آنکه چشم امید بافندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش به برگزاری این نمایشگاه است، امسال در اقدامی عجیب زمان برگزاری نمایشگاه و مدت آن تغییر پیدا کرده است. وی افزود: بحث برگزاری نمایشگاه‌ و حضور هیئت های خارجی برایمان اهمیت بسیاری دارد زیرا در معرفی، عرضه و فروش و بازاریابی فرش دستباف تاثیرگذار است. 29 سال است که نمایشگاه فرش دستباف به عنوان بزرگترین نمایشگاه در جهان هم به لحاظ وسعت هم به لحاظ تعدد برگزار می شود اما امسال زمان برگزاری نمایشگاه از یک هفته به سه روز کاهش یافته و به هشت شهریور ماه تغییر کرده است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف درباره اختصاص مشوق به صادر کنندگان فرش نیز گفت: صادر کنندگان فرش مشوقی ندارند و مصوبه تعهد ارزی به ضرر کنندگان فرش بوده است.

 

روند قابل توجه جذب سرمایه خارجی

وزیر اقتصاد گفت: بر اساس اطلاعات مربوط به کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، ایران رتبه چهارم در جذب سرمایه مستقیم خارجی را بعد از کشورهای امارات، عربستان و ترکیه کسب کرده است. احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره رتبه ایران در جذب سرمایه خارجی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مربوط به کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، ایران رتبه چهارم در جذب سرمایه مستقیم خارجی را بعد از کشورهای امارات، عربستان و ترکیه کسب کرده است. این رتبه در حالی است که سه کشور مذکور با یک دهم دشواری‌های ورود سرمایه و موانع تحریمی و مشکلات بانکی ما مواجه نیستند. وی افزود: ما توانستیم در سه سال اخیر جمعاً بیش از ۱۱.۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مستقیم جذب کنیم. البته با توجه به اینکه بسیاری از مسیرها به تازگی توسط شهید امیرعبداللهیان در بریکس و شانگهای گشوده شد، سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ اگر جدیت ادامه یابد، رکورد سال ۱۴۰۲ در جذب سرمایه خارجی طی سال جاری و سال آینده شکسته شود و این نقطه شروعی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور است.

افزایش قیمت طلا به‌رغم کاهش جهانی
به گفته نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم کاهش قیمت‌ طلا در بازارهای جهانی، بازار سکه و طلا در داخل، روندی صعودی طی کرده است. محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در حالیکه طی این مدت، بهای طلا در بازارهای جهانی روندی نزولی داشت؛ اما قیمت‌ها در بازار سکه و طلا روند خلاف جهت این مسیر پیش آمده و در چرخشی، رو به افزایش گذاشته است. نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: قیمت هر اونس جهانی طلا روز گذشته (پنجشنبه) به ٢٣١٣ دلار رسید که به نسبت ابتدای هفته، در مجموع ٩ دلار کاهش داشته است. از سوی دیگر در حالیکه تا اواسط هفته، قیمت سکه و طلا تغییرات مختصری در بازار داشت، اما طی دو روز پایانی هفته، تحت تاثیر نوسانات افزایشی نرخ ارز با افزایش همراه شدند. وی در رابطه با تغییرات قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در مجموع یک هفته اخیر و آخرین قیمت‌های معاملاتی در بازار روز گذشته، اعلام کرد: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ٩٠٠ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات پایانی هفته به ٣٨ میلیون و ١٠٠ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح جدید اما یک میلیون و ٩٠٠ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته افزایش قیمت داشته و در آخرین معاملات هفته به ۴٢ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان رسیده است. بخشی از این افزایش قیمت سکه، حباب است که آن نیز با افزایش همراه بود. این کارشناس بازار سکه و طلا ادامه داد: نیم سکه و ربع سکه هریک در آخرین معاملات هفته نسبت به ابتدای هفته ٨٠٠ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و در پایان هفته به ترتیب به ٢٣ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان (نیم سکه) و ١۵ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان (ربع سکه)، افزایش بها پیدا کردند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٢٠٠ هزار تومان افزایش به نسبت بهای آن در ابتدای هفته، هفت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان دادوستد شد. کشتی‌آرای در رابطه با تغییرات در بازار طلا نیز، گفت: هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار) نیز تحت تأثیر نوسانات، در پایان هفته به ١۵ میلیون و ١۵٠ هزار تومان رسید که نسبت به ابتدای هفته ۴٧٠ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ١١٢ هزار تومان افزایش هفتگی در آخرین معاملات روز گذشته، سه میلیون و ۵٠٠ هزار تومان به ازای هر گرم، مبنای معاملات طلا قرار گرفت. این کارشناس بازار سکه و طلا خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره شد، قسمتی از افزایش قیمت سکه مرتبط با افزایش حباب سکه بوده است؛ براساس آخرین معاملات هفته، هر قطعه سکه هشت میلیون و ۵٠٠ هزار تومان دارای حباب است که به نسبت میزان آن در ابتدای هفته، ٩٠٠ هزار تومان افزایش داشته است.

تحقیقات سنای آمریکا از تبانی تولیدکنندگان نفت با اوپک
در جدیدترین تلاش قانون‌گذاران دموکرات برای تحت فشار قرار دادن شرکت‌های انرژی، کمیته بودجه سنای آمریکا تحقیقاتی را از تولیدکنندگان داخلی نفت در مورد هرگونه تلاش برای هماهنگی غیرقانونی قیمت نفت با اوپک، آغاز کرد. ایسنا نوشت: این کمیته از شرکت‌هایی شامل اکسون موبیل، شورون، کونوکو فیلیپس و ۱۴ شرکت دیگر تحقیق می‌کند. دو شرکت بزرگ دیگری که تحت تحقیقات قرار گرفته‌اند شامل بریتیش پترولیوم و شِل هستند. پس از اینکه کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در ماه گذشته، اسکات شفیلد، مدیر عامل سابق «پایونیر نچرال ریسورسز» را به اتهام تلاش برای تبانی با اوپک برای افزایش قیمت نفت، از عضویت در هیئت مدیره اکسون محروم کرد، علاقه بسیاری از قانونگذاران دموکرات به موضوع تبانی احتمالی شرکت‌های نفتی با گروه‌های تولیدکننده افزایش یافت. شفیلد، ادعاهای کمیسیون تجارت فدرال را تکذیب کرده است. شلدون وایت هاوس، سناتور دموکرات و رئیس کمیته بودجه، خواستار تحقیق درباره شرکت‌ها شد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس رویدادهای اخیر مربوط به شرکت «پایونیر نچرال ریسورسز»، نگران این احتمال هستم که شرکت‌های نفت و گاز ممکن است در فعالیت‌های تبانی و ضدرقابتی با اوپک پلاس مشارکت کنند که باعث افزایش قیمت نفت خام و در نتیجه هزینه‌های بالاتر برای خانواده‌های آمریکایی و همچنین دولت آمریکا شده که به دنبال خرید نفت برای ذخایر نفت استراتژیک است. تولیدکنندگان اوپک پلاس که شامل کشورهای عضو اوپک و شرکایشان نظیر روسیه است، توافق کرده‌اند تولید خود را محدود کنند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از فروش ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر نفت استراتژیک که در سال ۲۰۲۲ برای کنترل افزایش قیمت سوخت در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین انجام شد، به کندی در حال بازسازی این ذخایر است. گروه صنعتی موسسه امریکن پترولیوم، تحقیقات وایت هاوس را «نمایش سال انتخابات» خواند.

«تجارت» گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: در روزهای پایانی دولت سیزدهم (روز پنجشنبه، هفتم تیرماه) سال جاری تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و روسیه برای انتقال و صادرات گاز روسیه به ایران امضا شد. جواد اوجی، وزیر نفت با اعلام این خبر که موضوع انتقال گاز روسیه به ایران امروز به ثمر نشست گفت: بی‌شک این مسئله درباره موازنه انرژی در منطقه تحولات مؤثری را رقم خواهد زد. خوشبختانه یک اتفاق بزرگ و خوبی برای کشور رقم خورد، خداوند شهید رئیسی را رحمت کند، وی در مذاکرات و ملاقات‌های متعددی که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه چه در تهران و چه در مسکو داشت، موضوع انتقال گاز روسیه به ایران را پیگیری کردند. وی افزود: در سه ماهه گذشته همکاران ما در شرکت ملی گاز با گس‌پروم روسیه این مذاکرات را انجام دادند و خوشبختانه امروز با حضور سرپرست ریاست‌جمهوری و رئیس هیئت‌مدیره شرکت گازپروم روسیه، آقای الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم، شاهد بودیم که تفاهم‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران ازسوی شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازروم روسیه امضا شد. وزیر نفت با بیان اینکه ایران و روسیه دارای بیش از ۶۰ درصد ذخایر گازی دنیا هستند و این اقدام بزرگی بود که امروز محقق شد، تصریح کرد: بی‌شک این مسئله در بحث موازنه انرژی در منطقه تحولات خوبی را رقم خواهد زد، ضمن اینکه ایران با زیرساخت‌ها و خطوط انتقال گاز سراسری که دارد به‌طور کامل آماده دریافت این مقدار گاز خواهد بود. اوجی با تأکید بر اینکه چارچوب اصلی بحث انتقال گاز از روسیه که مدت زیادی بود ازسوی کارشناسان برررسی شده بود و خواسته رئیس‌جمهوری شهید نیز بود، گفت: در مدت کوتاه این آمادگی وجود دارد که این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شود و یک اتفاق بزرگ هم برای ایران و هم برای دولت‌مران روسیه رقم بخورد. این توافق‌نامه گام بعدی توافق پارسال بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه است که نشان از حرکت توافق‌ها به‌سمت عملیاتی شدن دارد، با این توافق سهم تجارت ایران جهش می‌یابد و سبب تغییر موازنه‌ها بین‌المللی می‌شود و به بیانی دیگر توافق گازی ایران و روسیه به مثابه انقلابی در عرصه انرژی و صنعتی منطقه عمل خواهد کرد. توافق بین دو دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان با در اختیار داشتن حدود ۶۰ در صد از ذخایر این سوخت پاک مبتنی بر منافع دوجانبه و در چارچوب‌های بین‌المللی انجام شده است و به‌زودی وارد مرحله قرارداد و اجرا خواهد شد.

فرصت پیش‌روی ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه
مذاکره ایران با روسیه برای انتقال گاز به ایران به چند سال قبل بازمی‌گردد، موضوعی که با جنگ بین روسیه و اوکراین و تحریم اروپا علیه روسیه رنگ جدی‌تری به خود گرفت چرا که پیش از این روسیه تصور می‌کرد که این شرایط پایدار نیست و انتظار این حجم فشار از سوی اروپا و آمریکا را نداشتند؛ اما با تعمیق تحریم‌ها و چشم‌انداز مبهم جنگ در اوکراین، روس‌ها به این نتیجه رسیدند که باید پیشنهاد ایران را جدی بگیرند. از طرفی کشورهای اروپایی از ابزار قطع صادرات گاز برای فشار به روسیه استفاده کردند، هر چند که برای اروپا آسان نبود، اما با تکیه بر بالا بردن قیمت‌ها، صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف، تقویت بازار ال‌ان‌جی و متنوع کردن سبد مصرف، واردات گاز با خط لوله را محدود کردند. با وجود تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه از آنجایی که تعداد زیادی از کشورهای اروپایی وابستگی شدیدی به خرید گاز از روسیه داشتند چندان نتیجه‌بخش و مطلوب پیش نرفت. همچنین روسیه نیز در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، جریان صادرات گاز به کشورهای اروپایی را محدود کرد تا با توجه به وابستگی اتحادیه اروپا به گاز خود، آنها را تحت فشار بگذارد. مناقشه گازی روسیه و اروپا یک فرصت بی‌نظیر را مقابل ایران قرار داده است تا با استفاده از ظرفیت گاز مازاد روسیه، در مسیر تبدیل شدن به هاب گازی منطقه قدم بردارد.
مزایای خرید گاز از روسیه
اما خرید گاز از روسیه چه مزایایی برای ایران دارد؟ محمد صادق جوکار، رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در این باره گفته است: خرید گاز از روسیه نشان‌دهنده هوشمندی دستگاه دیپلماسی انرژی ایران است که زودتر گام‌های مربوطه را برداشته است. خرید گاز از روسیه مزایای زیادی برای ما دارد؛ نخست مقوله قیمت است و خرید گاز از روسیه بسیار مناسب‌تر از قیمت گاز ترکمنستان خواهد بود. رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی یادآور شد: خرید گاز روس‌ها می‌تواند مسئله ناترازی گازی در کشور و مشکلات مربوط به آن را حل کند؛ گاز خریداری شده می‌تواند جایگزین سوخت‌های مایع در نیروگاه‌ها شده و با صادرات مازوت و فرآورده، مشکلات آلودگی هوا هم برطرف شود؛ ضمن اینکه فروش مازوت و فرآورده‌های نفتی عواید زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت؛ در عین حال چنانچه حجم خرید گاز ایران از روسیه زیاد باشد، می‌توانیم مازاد گاز خریداری‌شده را به بازارهای صادراتی کشور مانند عراق منتقل کنیم
یا قرارداد با پاکستان، عمان و دیگر کشورهای منطقه را به نتیجه برسانیم. جوکار با بیان اینکه تجارت طولانی مدت گاز ایران و روسیه در موقعیت کنونی می‌تواند روی همکارهای امنیت دوجانبه و توازن قدرت تاثیر گذارد، افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند باید نشان دهیم که روابط ایران و روسیه متقابل است. وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این روابط دو سویه و مشترک بیشتر می‌شود، اظهار کرد: برای نمونه در حوزه کاتالیست، شرکت‌های روس از کاتالیست‌های ایرانی استفاده می‌کنند و برای حفظ، نگهداری و اورهال (تعمیرات اساسی) نیروگاه‌ها و مواردی از این دست نیز همکاری‌های قابل توجهی بین دو کشور ایجاد شده است؛ در طرف مقابل، هفت قرارداد نفتی با شرکت‌های روس امضا و در مواردی به تولید نفت منجر شده است؛
همچنین در بخشی از توافق‌ها کارخانه تولید پمپ‌های درون‌چاهی با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه در جنوب ایران احداث شده است.

گروه صنعت و تجارت: وزیر نیرو با بیان اینکه ایران در حوزه رشد تولید برق در جهان رتبه هفتم و در آسیا رتبه سوم را دارد، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات واحد نیروگاهی در حال احداث است، تنها احداث ۸ هزار واحد نیروگاهی نیاز است تا اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه تولید برق محقق شود. علی اکبر محرابیان در مراسم افتتاح ۴۲ طرح و پروژه آب و برق ۴ استان کشور با اعتبار بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و به صورت برخط در محل وزارت نیرو برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت به ویژه شهید جمهور آیت الله رئیسی گفت: ناترازی برق و آب در ابتدای دولت خاطره تلخی در اذهان عمومی ایجاد کرده بود، این شرایط در سال‌های مختلف وجود داشت اما در سال ۱۴۰۰ به اوج رسید. وی در همین رابطه ادامه داد: جدا از ناترازی که در بخش برق وجود داشت، سالانه بین ۴ هزار تا ۵ هزار مگاوات تقاضای جدید نیز ایجاد می‌شود که ضرورت داشت برای حل این مشکل اقدامات ویژه‌ای در دستور کار قرار گیرد. وزیر نیر با اشاره به اینکه وزارت نیرو تلاش کرد تا در قالب برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت نسبت به رفع ناترازی اقدام کند، افزود: در بخش برنامه‌های کوتاه مدت برای اوج بار سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۰ اقدام راهبردی، برای اوج بار سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۰ اقدام راهبردی و برای اوج بار سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام راهبردی در نظر گرفته شد. به مدار آمدن نیروگاه‌هایی که به مدت 13 سال از مدار تولید خارج شده بودند. محرابیان با بیان اینکه در بخش اول تلاش شد تا ظرفیت تولید برق کشور افزایش یابد، ادامه داد: علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق، موضوع تعمیر و توسعه نیروگاه‌های کشور نیز به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: برخی از نیروگاه‌های کشور بیش از ۱۳ سال بود که از رده خارج شده بودند و نیاز به بازسازی اساسی چه در بخش نیروگاه‌های برقابی و چه در بخش حرارتی وجود داشت، بر همین اساس با تکیه بر دانش و توان متخصصان داخلی امر تعمیر و بازسازی این نیروگاه‌ها اجرایی شد. محرابیان با اشاره به گرمای شدید هوا در سه هفته گذشته و افزایش نیاز مصرف برق کشور به ویژه در استان خوزستان بیان کرد: در سه هفته گذشته به مدت ۱۰ روز دمای هوا در استان خوزستان به بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید که بر اساس اعلام سازمان‌های هواشناسی این اتفاق یک پدیده نادر بود و همین موضوع سبب شد تا صنعت نیروگاهی کشور با تمام ظرفیت وارد مدار شود.

کمک 11 هزار مگاواتی نیروگاه‌های برق‌آبی به اوج بار مصرف امسال
وزیر نیرو از رسیدن ظرفیت تولید برق لحظه‌ای نیروگاه‌های برقابی کشور به ۱۱ هزار مگاوات در روز‌های گرم سال جاری خبر داد و اظهار داشت: فعال شدن ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه برقابی به صورت لحظه‌ای که کمک ویژه‌ای به شبکه برق سراسری در حفظ پایداری شبکه و تأمین نیاز برق کشور کرد، نشان از آمادگی حداکثری صنعت نیروگاهی کشور در بخش‌های مختلف اعم از حرارتی، تجدیدپذیر و برقابی برای مواجه با فصل گرم سال جاری دارد. وی در ادامه به افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور از محل رفع محدودیت‌ها و ارتقای نیروگاه‌ها به ظرفیت ۲ هزار مگاوات اشاره کرد و گفت: توسعه خطوط انتقال و شبکه‌های فشار ضعیف و متوسط و توسعه پست‌های برق از دیگر اقداماتی بود که به افزایش پایداری شبکه و حفظ ولتاژ برق در نقاط مختلف کشور کمک کرده است. محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص صنعت برق و موضوع مدیریت مصرف بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: در کنار اقدامات توسعه‌ای و افزایش ظرفیت، در سه سال گذشته برنامه‌های جامعی نیز با هدف مدیریت صحیح مصرف برق در بخش‌های مختلف اجرایی شد که حاصل آن تأمین برق مورد نیاز این بخش‌ها بدون بروز هرگونه مشکل و چالش جدی بود. وی در این رابطه توضیح داد: در اوج بار سه سال گذشته در بخش خانگی هیچگونه محدودیتی اعمال نشد و تلاش شد تا از طریق اعطای پاداش و اقدامات اطلاع‌رسانی، کاهش مصرف در این بخش به صورت داوطلبانه توسط مشترکان پیگیری شود.

ثبات بازار صنایع کشور با تامین برق کافی در اوج بار مصرف کشور
وزیر نیرو در ارتباط با نحوه مدیریت برق مورد نیاز بخش‌های مختلف صنعتی نیز بیان کرد: در بخش صنعت نیز چیزی حدود ۵۶۰ هزار صنعت کوچک کارگاهی که برای بیش از ۵ میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند، بدون هیچ‌گونه محدودیتی برق دریافت کردند. وی اضافه کرد: در بخش صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که این صنایع تنها یک روز بر اساس قانون کار تعطیل باشند و ۶ روز دیگر هفته به صورت پایدار برق دریافت کنند. محرابیان در ارتباط با نحوه تحویل برق به صنایع بزرگ و انرژی‌بر نیز اظهار داشت: در این بخش تلاش شد تا در قالب تفاهم نامه با وزارت صمت و صنایع از طریق جابجایی بار به ساعات کم باری مدیریت مصرف برق صنایع بزرگ انجام شود. وزیر نیرو در این خصوص اضافه کرد: در فصل گرم و در ساعات اوج مصرف تا ۴۰ درصد برق مورد نیاز صنایع بزرگ تأمین می‌شود و در ساعات کم باری این ۴۰ درصد کسری جبران می‌شود.