سرمایه‌گذاری بانک سینا در حوزه اقتصاد دیجیتال برای سهامداران و مشتریان

مدیرعامل بانک سینا از سرمایه‌گذاری این بانک در حوزه اقتصاد دیجیتال و مدل‌های نوین کسب‌وکار بانکی خبر داد. به گزارش تجارت به نقل از روابط‌عمومی بانک سینا، علی ابدالی در مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک گفت: پیگیری جدی برنامه تحول دیجیتال و توسعه مدل‌های نوین کسب‌وکار بانکی، افزایش منابع و ارتقای سهم بازار و ارائه محصولات خلاقانه و نوآورانه در چارچوب ضوابط و بخشنامه‌های بانک مرکزی جزو برنامه‌های اصلی بانک سینا در سال جاری است. ی ابراز داشت: خلق ارزش برای سهامداران و مشتریان از اولویت‌های اساسی بانک بوده و توجه ویژه به سرمایه انسانی و ایجاد سازمانی پویا و چابک هدف پایه‌ای بانک سیناست. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بانک سینا دارای سرمایه انسانی بسیار با ظرفیت و متعهد بوده و اطمینان دارم که با این همکاران متعهد، ساعی و هوشمند، به بهترین شکل ممکن به برنامه‌های اشاره‌شده دست پیدا خواهیم کرد. ابدالی ادامه داد: این بانک در سال 1402 در سود خالص رشد 69 درصدی، در منابع رشد 36 درصدی، در درآمدهای غیرمشاع رشد 50 درصدی و در مانده تسهیلات رشد 52 درصدی داشته است. مدیرعامل بانک سینا ضمن ابراز خرسندی از روند نزولی مطالبات غیرجاری این بانک خاطرنشان ساخت: روند نزولی مطالبات غیرجاری بانک، نشان از برنامه‌ریزی‌ صحیح و رعایت بهداشت اعتباری در خصوص اعطای تسهیلات بوده و این بانک در این حوزه نسبت به متوسط نظام بانکی، از جایگاه مطلوبی برخوردار است.

 

رعایت اصول بنگاه‌داری و سودآوری مهم‌ترین اولویت بیمه رازی

مدیرعامل بیمه رازی کار تیمی را برگ برنده این شرکت دانست و گفت: در پی تغییر استراتژی شرکت بیمه رازی، رعایت اصول بنگاه داری و سودآوری در قراردادهای بیمه‌ای در کنار توانمندسازی شبکه فروش از اولویت‌های اصلی شرکت در سال ۱۴۰۳ است.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی و تبلیغات بیمه رازی، علیرضا حجتی در اولین شورای مدیران فصل تابستان بیمه رازی گفت: شرکت بیمه رازی در زمان فعلی تغییر استراتژی‌ها را در دستور کار قرار داده و در شرایط فعلی توجه هیئت مدیره به اجرای موارد خاصی همچون رعایت اصول بنگاه‌داری، رعایت اصول سودآوری در قراردادها، اصلاح ترکیب پرتفو، توانمندسازی شبکه فروش و وصول مطالبات در راستای ارائه خدمات به بیمه‌گزاران و مراکز طرف قرارداد است.مدیرعامل شرکت بیمه رازی ادامه داد: برنامه اجرایی شرکت بیمه رازی با توجه به خواست هیئت مدیره شرکت طراحی شده و در مرحله اجرا و به خصوص امضای قراردادهای همکاری با بیمه‌گزاران به اصل سودآوری شرکت و اصلاح پرتفو توجه ویژه‌ای خواهد شد.او یادآور شد: در سال‌های اخیر حجم پرتفو شرکت از طریق امضای قرارداد با بیمه‌گزاران بزرگ، رشد قابل توجهی داشت که یکی از معایب این مسیر عدم توجه کافی به بیمه‌نامه‌های خرد بوده است.

عباس هنرمند عضو هیأت مدیره:
بانک توسعه صادرات در حوزه پدافند غیرعامل پیشرو است
اقدامات و عملکرد پدافند غیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در جلسه‌ای با حضور معاون سازمان پدافند غیرعامل، عضو هیأت مدیره این بانک و معاون مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، عباس هنرمند عضو هیأت مدیره و رئیس کمیته پدافند غیرعامل این بانک در این جلسه گفت: بانک توسعه صادرات ایران به عنوان متولی حامی مالی صادرات غیر نفتی کشور در اجرای قانون و مصون‌سازی کالبدی، سایبری، اقتصادی و الکترونیکی اقدام به تشکیل کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت بحران کرده است.وی ادامه داد: این کمیته از فعال‌ترین و منظم‌ترین کمیته‌های بانک به شمار می‌رود که جلسات آن به طور منظم، مستمر و با دستور جلسه مشخص برگزار و مصوبات آن نیز با جدیت پیگیری و اجرا می‌شود.رئیس کمیته پدافند غیر عامل و مدیریت بحران بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به افزایش تهدیدات سایبری علیه کشور و سازمان‌ها بیان داشت: این بانک با توجه به امکانات موجود، وظایف خود را در حوزه پدافند غیرعامل خصوصاً مصون‌سازی سایبری با جدیت و تلاش مضاعف پیگیری و به سرانجام می‌رساند.همچنین در این جلسه، رحیمی معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران جزء بانک‌های پیشرو در اجرای برنامه‌های حوزه پدافند غیرعامل است.وی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته بانک توسعه صادرات افزود: اقدامات مطلوب و خوبی در حوزه پدافند غیرعامل در این بانک صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به برگزاری رزمایش اشاره کرد.وی با اشاره به حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌های پدافند غیرعامل گفت: انتظار می‌رود بانک به فعالیت‌ها خود در حوزه‌های کالبدی و ضد تروریستی، الکترونیک و سایبری توجه ویژه‌ای داشته باشد.معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور به اجرای برنامه‌های پدافند غیرعامل در حوزه‌های سند حفاظت از زیرساخت، ایجاد مرکز داده امن و رزمایش‌های تروریستی تأکید کرد.در ادامه این جلسه، ابراهیمی معاون مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن قدردانی از اقدامات بانک توسعه صادرات گفت: عملکرد حوزه پدافند غیرعامل بانک توسعه صادرات مورد تأیید بوده و کار‌هایی انجام شده نشان از اهتمام ویژه مدیریت عالی بانک به حوزه پدافند عالی پدافند غیرعامل دارد.

یزدان‌دوست:

گروه بانک و بیمه: مراسم معرفی و تجلیل از برترین‌های پویش در امتداد همراهی ویژه بیمه‌های زندگی بیمه ملت برگزار شد.
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه ملت، در مراسمی با حضور علی‌رضا یزدان‌دوست مدیرعامل و جمعی از معاونین و مدیران این شرکت، برترین‌های پویش در امتداد همراهی ویژه بیمه‌های زندگی بیمه ملت معرفی و از آنان قدردانی به عمل آمد.مدیرعامل بیمه ملت، ضمن اشاره به استقبال گسترده از این پویش توسط شبکه فروش، اظهار داشت: این طرح که در قالب جشنواره برگزار شد، موجب فعال شدن بیشتر نمایندگان شرکت شد و این اتفاق جای خوشحالی و قدردانی دارد. برخی از نمایندگان ما در این زمینه بسیار فعال بودند و جز این نیز انتظاری نبود و ما قدردان زحمات این عزیزان هستیم.یزدان‌دوست با اشاره به اهمیت بیمه‌های عمر در صنعت بیمه، افزود: طی سال‌های اخیر در صنعت بیمه توجه زیادی به بیمه‌های عمر شده است اما با میانگین و استاندارد جهانی در این رشته بیمه‌ای فاصله قابل توجهی داریم. این نشان‌دهنده کار سخت نمایندگان و شبکه فروش است چرا که اقناع افراد در شرایط اقتصادی کنونی کار سختی است و جذب یک مشتری بیمه عمر سخت‌تر از جذب مشتری در سایر رشته‌های بیمه‌‌ای است.وی با بیان اینکه حوزه بیمه‌های عمر بخش بکر بازار است، خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته توجه زیادی روی این حوزه شده است. همایش‌های مختلفی برای آن تدارک دیده شده و از نظر علمی و پژوهشی کارهای ارزشمندی صورت گرفته است.یزدان‌دوست در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت آموزش و تبادل تجربه خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه، گفت: تجربیات شما در حوزه تیم‌سازی و فنون مذاکره قابل تقدیر و ارزشمند است. توصیه من به شما عزیزان این است که حتماً از تجربیات همدیگر استفاده کنید.مدیرعامل شرکت بیمه ملت اضافه کرد: نیازمند است برای این رشته دوره‌های آموزشی مستمر برگزار کنیم، برای فروش بهتر و بیشتر باید اصول و فنون مذاکره را به بالاترین حد خود برسانیم. حتی برای سایر نماینده‌هایی که در این جمع نیستند نیز دوره آموزشی برگزار کنید. با انتقال دانش و تجربه شما تابلوهای دیگری بلند می‌شود و بازار شما قطعاً تهدید نخواهد شد. بنابراین حوزه آموزش را جدی بگیرید و دانش و تجربه خود را منتقل کنید و این بسیار با ارزش است.وی در پایان با اشاره به دستاوردهای پویش در امتداد همراهی، گفت: رقم 54 میلیارد تومان برای فروش بیمه‌های عمر و زندگی در مدت کوتاه برگزاری جشنواره قابل قبول است البته می‌توانست بهتر از این هم باشد. هرچند ما دنبال توسعه این طرح و یا طرح‌های مشابه هستیم اما تاکید من بر این است که نیاز بازار را شما بهتر می‌توانید درک کنید و باید به برگزاری چنین طرح‌هایی کمک کنید. با کمک و همراهی شبکه فروش باید تصویر صحیحی از مخاطبان و مشتریان ترسیم کنیم تا طرح‌های جدید متناسب با نیاز مخاطبین باشد.بهمن سوری، معاون توسعه بازار بیمه ملت نیز در این مراسم ضمن تبریک به برترین‌های پویش در امتداد همراهی، اظهار داشت: این پویش نشان‌دهنده تعهد و تلاش بی‌وقفه شبکه فروش شرکت بیمه ملت در جهت ارائه بهترین خدمات به مشتریان است و ما قدردان زحمات این عزیزان هستیم.وی با اشاره به اهمیت بیمه‌های عمر در صنعت بیمه، افزود: بیمه‌های عمر از جمله مهم‌ترین ابزارهای تامین امنیت و آرامش خانواده‌ها هستند و پویش در امتداد همراهی نیز در راستای توسعه فرهنگ بیمه‌های عمر و ارائه خدمات نوین به بیمه‌گذاران عزیز طراحی و اجرا شده است.در پایان این مراسم، از برترین‌های پویش در امتداد همراهی قدردانی به عمل آمد.

در سومین جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه در سال 1403 که روز چهارشنبه 23 خرداد با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه و اعضای این شورا در محل پژوهشکده بیمه برگزار شد، علاوه بر ارائه و تصویب طرح پژوهشی در حوزه «حکمرانی داده صنعت بیمه»، موضوع و محورهای پیشنهادی برای سی‌و‌یکمین همایش بیمه و توسعه و برگزاری این رویدار در سطح بین‌المللی ارائه و بررسی شد و «فرصت‌ها و چالش‌های استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت بیمه و تکافل» به عنوان موضوع همایش تصویب گردید. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، طرح پژوهشی «طراحی چارچوب و الزامات حکمرانی داده صنعت بیمه» به روش مطالعه کتابخانه ای، موردکاوی و بنچمارک طی 12 ماه انجام خواهد شد. فاز نخست این طرح پژوهشی، با ارزیابی اولیه وضعیت فعلی صنعت بیمه از منظر حکمرانی داده آغاز خواهد شد. سپس مدل مفهومی اولیه بلوغ صنعت بیمه (بومی) با درنظر گرفتن ملاحظات صنعت بیمه ایران و محدودیت‌ها و شرایط خاص کشور، طراحی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: با تکمیل پروژه‌های طرح خودکفایی کودهای کشاورزی، ایران طی ۳ سال آینده علاوه بر تامین نیاز داخلی به صادر کننده کودهای فسفات و پتاس تبدیل خواهد شد. به گزارش مهر، حمید رسولی، مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی، در خصوص اقدامات اجرایی طرح خودکفایی کودهای کشاورزی در کشور اظهار کرد: پس از آغاز طرح خودکفایی در کودهای کشاورزی، حدود ۳۰ پروژه خودکفایی کودهای فسفات و پتاس توسط بخش خصوصی با هدایت و حمایت طرح خودکفایی آغاز شده است. وی افزود: تاکنون نزدیک به ۲۰ پروژه خودکفایی کودهای فسفات و پتاس که در مقیاس کوچک‌تر اجرا شده بود، به تولید و بهره‌برداری رسیده‌اند. مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح خودکفایی کودهای کشاورزی در سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار تن کود فسفات در داخل کشور تولید شد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: آمارهایی که در زمینه میزان رسوب و فرسایش خاک ارائه می‌شود عمدتا مربوط به ۹۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور است که هنوز پروژه‌های آبخیزداری در آن‌ها اجرا نشده است. به گزارش مهر، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست تبیین سیاست‌ها، برنامه‌ها و ارائه عملکرد معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان که با محوریت «بررسی وضعیت ایستگاه‌های معرف و زوجی» برگزار شد، اظهار کرد: استفاده درست از داده‌های مطالعاتی پروژه‌های آبخیزداری از جمله داده‌های استخراج شده از ایستگاه‌های پایش حوضه‌های آبخیز معرف و زوجی می‌تواند به همکاران سازمان منابع طبیعی کمک کند که در حین اجرای پروژه‌های آبخیزداری در نقاط مختلف کشور، بهترین عملکرد را داشته باشند.

۹۰ درصد لبنیات صادراتی ایران به ۵ کشور صادر شد
کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و امارات متحده عربی مقصد نهایی نزدیک به ۹۰ درصد از حجم صادرات لبنیات ایران در دو ماهه نخست امسال بود.
به گزارش مهر، افزایش سهم تجاری در بازار بین‌المللی یکی از اهدافی است که دولت‌ها برای توسعه بخش تولید دارند. در سال‌های نه چندان دور حتی به دست آوردن بازار برای کالاها منجر به مناقشه می‌شد.
بازار تقاضا یکی از بسترهای رشد اقتصادی و توسعه صنعتی بوده که کشورها را به سوی بازارهای فرا مرزی هدایت می‌کند. در حال حاضر عمده مقاصد صادراتی لبنیات کدام کشورها هستند؟ در دو ماهه نخست سال ۵ کشور عراق با ۵۲.۶ درصد، پاکستان ۱۸.۴ درصد، افغانستان ۱۰.۱ درصد، آذربایجان ۴.۵ درصد و امارات متحده عربی ۴.۳ درصد نزدیک به ۹۰ درصد از حجم صادرات لبنیات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.
مقصد عراق با وجود کاهش ۱۵.۱ درصدی حجم صادرات در دو ماهه نخست ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته همچنان بیش از نیمی از صادرات لبنیات ایران را به خود اختصاص داده است و مقصد اول صادرات لبنیات ایران به شمار می‌رود.

حمایت ۱۲۵ هزار میلیارد ریالی از تولید گوشت ماکیان در کشور
به گزارش مهر، وهب متقی‌نیا، سرپرست بانک کشاورزی با اعلام اینکه شعب این بانک در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه ابتدای سال جاری در مجموع ۱۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای احداث، تکمیل و توسعه بیش از ۱۰ هزار واحد پرورش طیور در کشور پرداخت کرده‌اند، اظهار کرد: تأمین گوشت مصرفی خانوارها از دغدغه‌ها و اولویت‌های بانک کشاورزی است و در همین راستا علاوه بر تخصیص بخش قابل توجهی از منابع داخلی بانک به این حوزه و پرداخت بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان زیربخش‌های دام، طیور و شیلات در مقطع یاد شده، جذب کامل منابع طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها و پرداخت تسهیلات به فعالان حوزه طیور در کوتاه‌ترین زمان ممکن از افتخارات ثبت شده در کارنامه عملکرد بانک کشاورزی است.

چند جمله ای با مردم ناراضی؛

گروه کشاورزی: عباس عبدی در مطلبی با عنوان "پوست موزهای ساختاری و دایمی" در رابطه با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در یکی از روزنامه ها نوشت حذف یا بقای ارز ترجیهی پوست موزی زیر پای دولت سیزدهم است.
به گزارش مهر این روزها نارضایتی از وضع موجود را می‌توان در چهره مردم کوچه و خیابان دید. وقتی انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیر برگزار شد فقط ۴۰ درصد از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند. وقتی با مردم چهره به چهره صحبت می‌کردم می‌گفتند چرا قیمت مرغ در دولت روحانی که ۱۰ هزار تومان بود در دولت شهید رئیسی به یکباره هشت برابر شد و در خصوص قیمت گوشت هم همین طور. آنها معتقد بودند که دولت سیزدهم نتوانست انتظارات را برآورده کند برای همین دیگر برایشان فرقی نمی‌کند که چه کسی رئیس جمهور شود زیرا معتقدند سال به سال وضعیت بدتر خواهد شد. برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به گذشته داشته باشیم در سال ۹۷ جایی که قیمت ارز داشت بالامی رفت و کسی هم اصلاً به آن توجه نمی‌کرد به یک باره اسحاق جهانگیری در جلسه‌ای اعلام کرد قیمت ارز باید ۴,۲۰۰ تومان باشد. این ارز که بعدها به عنوان دلار جهانگیری شناخته شد تشکل‌های رسمی بخش خصوصی آن را «ام الفساد» اقتصاد ایران توصیف کردند. مروری بر تجربه برقراری این ارز در جریان تجارت خارجی و بازار داخلی کشور نشان می‌دهد این ارز، به دلیل اختلاف قیمت و رانت خیز بودن، مشکلات متعددی را نه تنها برای فعالان اقتصادی درگیر در جریان تجارت خارجی و تولید داخلی بلکه حتی برای مردمی که هدف حمایتی این ارز بودند، ایجاد کرد. سفره مردم به مراتب کوچک‌تر شده و فعالان اقتصادی به دلیل بهره مندی عده‌ای از این رانت و غیررقابتی شدن فضای فعالیت، دچار مشکل شده و بعضاً از فعالیت بازماندند. این مسئله موجب شد تمام متولیان و سیاست گذاران در دولت سیزدهم به این جمع بندی برسند که تداوم مسیر موجود امکانپذیر نیست و لازم است دولت یارانه‌ای را که به نرخ ارز اختصاص می‌دهد و این یارانه موجب می‌شد دلار به قیمت ۴۲۰۰ برای واردات برخی کالاهای اساسی اختصاص یابد، به صورت مستقیم به خود مردم پرداخت کند.

دلار ۴۲۰۰ تومانی چگونه متولد شد؟
یکی از چالشی‌ترین تصمیمات اقتصادی اخذ شده در سال‌های گذشته، تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت دوازدهم بوده است. با گذشت سه سال از اجرای این سیاست، تجربه نشان می‌دهد که این طرح نتیجه تصمیمی شتابزده و کارشناسی نشده است که آسیب‌های گوناگونی به اقتصاد کشور وارد کرده است. فروردین ماه ۹۷ بود که همزمان با ایجاد انتظارات تورمی به دلیل خروج آمریکا از برجام، رشد قیمت کالاهای اساسی و جهش نرخ ارز، دولت تدبیر و امید برای اثبات تسلط خود بر شرایط اقتصادی کشور، نرخ ارز را تک نرخی اعلام کرده و هرگونه معامله در قیمت‌های بالاتر از آن قاچاق شناخته شد. این «تک نرخ» براساس یک تصمیم کاملاً شخصی و سلیقه‌ای «۴۲۰۰ تومان» تعیین شد؛ ماحصل جلسه‌ای پرحاشیه و تاریخی که در آن، صدای مدیران بانک مرکزی که حرف حساب و کارشناسی می‌زدند، شنیده نشد. در خصوص چگونگی تولد نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، به جز صحبت‌های ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم، اطلاعات زیادی دست گیر مردم و رسانه‌ها نشد. به اذعان رئیس کل وقت بانک مرکزی، در آن زمان برای انتخاب یک نرخ ارز واحد در کشور، جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور، معاونان و مشاوران اقتصادی او برگزار شد اما حاضرین در جلسه، نه با تکیه بر نظرات کارشناسی بانک مرکزی بلکه با چانه زنی سیاسی مبتنی بر سلیقه شخصی، این نرخ را تعیین کردند.

پیشنهاد بانک مرکزی چه بود؟
در آن زمان مدل پیشنهادی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، مبتنی بر نرخ ارزی بود که اولاً عرضه و تقاضا در بازار ارز را به تعادل برساند و دوم اینکه بانک مرکزی بتواند به صورت شناور این نرخ را مدیریت کند. اما اظهارات بعدی بسیاری از دست اندرکاران امر نشان داد درباره عدد ۴۲۰۰ بررسی‌های لازم صورت نگرفته و صرفاً بر اساس پیشنهادی از سوی حسن روحانی (به استناد پیشنهادی که یکی از نزدیکان به رئیس جمهور داده بود) این نرخ تعیین شد.

وقتی جهانگیری «سوپرمن» شد!
دلار ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود «تک نرخ» ارز در اقتصاد ایران باشد و خیلی زود «خام» بودنش عیان شد، به «دلار جهانگیری» معروف شد چرا که این نرخ را اولین بار اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی به عنوان سیاست ارزی جدید دولت وقت، رسانه‌ای کرد. وی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۹۷، در نشستی که با هدف اعلام عمومی این تصمیم برگزار شده بود، ضمن اعلام سیاست جدید دولت برای کنترل نرخ ارز، این اقدام را نشانه‌ای از توانایی دولت برای اداره با ثبات و قابل پیش بینی کشور دانست و نرخ دلار را برای تمام فعالان اقتصادی ۴,۲۰۰ تومان تعیین کرد.
البته تعدیل تدریجی نرخ ۴۲۰۰ تومانی در مصوبه قید شده بود و بانک مرکزی به استناد همین بند از مصوبه، در روزهای بعدی دست به تعدیل (افزایش) نسبتی دلار ۴۲۰۰ تومانی زد اما با مخالفت دولت مواجه شد و روند این تعدیل به شدت کند پیش رفت و در نهایت متوقف و نرخ به ۴,۲۰۰ تومان بازگشت.
در توضیح غیرکارشناسی و سلیقه‌ای بودن نرخ «۴۲۰۰ تومان» ذکر چند نکته ضروری است؛ اول اینکه در صدر بخشنامه مربوط به مصوبه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اولین بار نام هیچ دستگاهی به عنوان پیشنهاد دهنده ذکر نشده بود. این در حالی است در ابلاغیه تمام مصوبات دولت و هیأت وزیران، در صدر بخشنامه، ذکر می‌شود که این مصوبه به پیشنهاد کدام دستگاه از نظر هیأت وزیران گذشته است اما مصوبه مهمی که سیاست ارزی دولت را اعلام می‌کرد، هیچ پیشنهاد کننده مشخصی نداشت. نکته دوم اینکه در شرایطی که کشور با محدودیت منابع ارزی مواجه بود و مسئولان می‌دانستند باید در شرایط پیش رو، مصارف ارزی کشور با حساسیت بیشتری مدیریت شود، طبق این مصوبه اعلام شد که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای «تمام» اقلام وارداتی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. چنین تصمیمی موجب ایجاد تقاضای کنترل نشده برای ارز ترجیحی شد و خود به تنور افزایش قیمت ارز دمید و موجب از بین رفتن تعادل بین عرضه و تقاضای ارز شد.

نظر عباس عبدی در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی
عباس عبدی سال ۱۴۰۰ در توییت نوشت که «دو پوست موز زیر پای دولت است. اول ادامه دلار ۴۲۰۰ تومانی. دوم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت؟» این توییت نشان می‌داد که وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی یعنی ادامه فساد و رانتی که به برخی دلالان نهاده داده می‌شد و هر روز آنها را فربه‌تر می‌کرد و نتیجه‌ای برای سفره مردم نداشت و یا حذف این ارز که دست دلالان را از این ارز کوتاه می‌کرد اما همواره نهادهای دامی در کشور موجود بود و به وفور گوشت و مرغ در کشور وجود داشت. که دولت سیزدهم وفور گوشت و مرغ را برگذید و اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد.