گزارش «تجارت» از آخرین تحولات انتخاباتی در فاصله 2 روز مانده تا رای گیری:

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در فاصله تنها سه روز مانده تا روز رای‌گیری در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تلاش‌ دارند آرای خاکستری را به سوی خود جلب کنند. آن‌ها می‌دادند برای پیروزی باید بر روی 60 درصد مردمی که رای ندادند سرمایه‌گذاری کنند.
به گزارش «تجارت»، اولین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دوشنبه شب (۱۱ تیر) برگزار شد. موضوع این مناظره فرهنگ و سیاست بود. نکته قابل توجه این بود که این مناظره، اولین مناظره دونفره نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیما پس از ۱۵ سال بود.

در مناظره نخست چه گذشت؟
در جریان مناظره اول رودررو، یکی از نقاط قابل توجه تایید بخش بزرگی از مواضع طرف مقابل از سوی پزشکیان و جلیلی بود. دو طرف بار‌ها رویکرد و دیدگاه‌های یکدیگر را تایید کردند. آنها با تایید اظهارات طرف مقابل خود به بیان مواضع خود پرداختند. به روایتی میان دو طرف همزمان با رقابت رفتاری از احترام متقابل به وضوح قابل مشاهده بود. با این وجود، شروع بحث مسعود پزشکیان در مناظره با موضوع بنزین از نکات بسیار قابل توجه بود. در دو روز گذشته ستاد و رسانه‌های نزدیک به سعید جلیلی به طور گسترده این موضوع را بازنشر کردند که تیم پزشکیان می‌خواهد بنزین را گران کند. این موضوع را در همان ابتدا پزشکیان با قاطعیت تکذیب کرد. جلیلی نیز در همان ابتدای حرف‌هایش مساله عدم برنامه محور بودن اظهارات مسعود پزشکیان را مورد انتقاد قرار داد. او تاکید کرد باید مردم در اقشار مختلف ببینند که در باب فلان یا بهمان مساله چه برنامه‌ای دارید، برنامه ارائه داد. این اظهارات او کنایه مستقیم به رویکرد پزشکیان در مناظره‌های قبلی بود که هیچ برنامه‌ای را در باب مسائل مختلف به طور رسمی اعلام نکرد.
همچنین، پزشکیان در اظهارات خود بر خلاف پنج مناظره قبلی، تمرکز خود را بر روی اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی گذاشت. او بار‌ها بر حقوق اهل سنت، کرد و بلوچ اشاره کرد. به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان در مناظره جدید استراتژی خود را در طرح بحث‌ها تغییر داده بود. در سوی مقابل، طفره رفتن سعید جلیلی از حرف زدن درباره فیلترینگ و فضای مجازی یکی از نکات قابل توجه مناظره امروز بود. سعید جلیلی در خصوص سوالی درباره فیلترنیگ فضای مجازی گفت: سرعت اینترنت را زیاد می‌کنم ولی همان طور که در اتوبان هم محدودیت داریم که اینجا حداکثر سرعت این است و فلان محدودیت را داریم، در فضای مجازی هم این استاندارد‌ها را داریم. در سطحی دیگرف جلیلی در بخش سیاسی مناظره به صورت بسیار آشکار از پاسخ به این پرسش که با بر برجام و FATF چه خواهد کرد؟ طفره رفت. او سعی کرد هیچ پاسخ مشخصی به این پرسش ندهد. در مقابل مسعود پزشکیان نیز در مقابل این پرسش که چه برنامه‌ای دارد، به وضوح طفره رفت و هیچ پاسخ واضحی نداد.

تاکید پزشکیان بر شنیدن صدای 60 درصدی که رای ندادند
مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ظهر دیروز سه‌شنبه - ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - در جمع کسبه و بازاریان میدان شوش با بیان اینکه «این قول را می‌دهم که هیچ وقت دروغ نخواهم گفت و هیچ وعده‌ای که عمل نکنم را نخواهم داد»، اظهار کرد: معتقدم سفره خودمان و دولت را از سفره مردم جدا نخواهم کرد و با تمام وجود تلاش خواهم کرد که مشکل فقر، بیکاری، تبعیض و بی‌عدالتی را برطرف کنم. وی با تأکید بر اینکه با پشتوانه مردم عزیز خواهیم توانست بسیاری از مشکلات را حل کنیم، گفت: ما باید برای اینکه رونق اقتصادی به وجود بیاید و بتوانیم بازار و صنعت‌مان را رشد دهیم، دروازه‌های کشور را به روی همه باز و بستر را به گونه‌ای فراهم کنیم که تاجران، خریداران و فروشندگان ما بتوانند با دنیا ارتباط داشته باشند؛ چرا که نمی‌شود با دست‌های بسته و در درون یک قفس توسعه و اشتغال ایجاد کرد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما کاری خواهیم کرد که ان شاءالله از طبقه‌ای که قدرت پرداخت مالیات ندارند و از آنهایی که زندگی‌شان با این روند نمی‌چرخد، مالیات گرفته نشود؛ همچنین تلاش خواهیم کرد که با کمک کارشناسان و خود بازاریان و مردم راهی را در پیش بگیریم که موجب سربلندی کشورمان شود.

حمایت ائتلاف امنا از جلیلی
در سوی مقابل پزشکیان تنها اتفاق مهم برای سعید جلیلی حمایت ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) از او بود. این ائتلاف با صدور بیانیه‌ای از سعید جلیلی حمایت کرد. در متن این بیانیه تاکید شده که ائتلاف امناء برادر اندیشمند و انقلابی و تحولخواه، جانباز سرافراز اسلام آقای دکتر سعید جلیلی را کاندیدای اصلح می‌داند و از عموم مردم ایران اسلامی دعوت می‌کند تا در انتخابات ۱۵تیرماه با رای به دکتر جلیلی زمینه شکل گیری دولتی توانمند، انقلابی و خدمتگزار با گفتمان شهید رئیسی را فراهم آورند. به حول و قوه الهی، ستادهای انتخاباتی ائتلاف امناء در سراسر کشور نیز با تمام ظرفیت ضمن تلاش برای برگزاری انتخاباتی پرشور، در حمایت از کاندیدای اصلح، آقای دکتر جلیلی فعال خواهند بود.

جلیلی و پزشکیان در اندیشه جذب آرای خاکستری
تمامی شواهد و قراین از این واقعیت حکایت دارند که جلیلی و پزشکیان به عنوان دو نامزد اصولگرا و اصلاح طلب بار دیگر فرصت دارند تا مردم را با ارائه دیدگاه و برنامه های خود متقاعد کنند که به آنان رأی دهند و قشر خاکستری اکنون برای آنان جایگاه مهمی دارد و برخی رأی خاکستری را اسب تروایی توصیف کردند که هر نامزد بتواند آن را یا بخشی از آن را تحریک کند، احتمال پیروزی‌اش را افزایش خواهد داد، اما در پایان دومناظره دوجانبه چه کسی موفق خواهد شد؟ حال پرسش این است که چه کسی در نهایت پیروز خواهد شد؟ جریان اصلاح‌طلب که در دور نخست انتخابات در بسیج پایگاه رأی مردمی خود شکست خورد یا جریان اصولگرا که بعد از پراکندگی آراء رأی دهندگانشان، اکنون با قدرت پشت سعید جلیلی ایستاده است؟

خرازی: در صورت حمله اسرائیل، محور مقاومت از لبنان حمایت می‌کند

گروه سیاسی: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در گفت‌وگویی با یک رسانه انگلیسی مواضع ایران را درباره تحولات اخیر منطقه، مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ایران و روابط تهران- مسکو تشریح کرد. در پی افزایش تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی اراضی اشغالی که نگرانی‌ متحدان این رژیم را درباره گشوده شدن جبهه‌ای جدید مقابل آن افزایش داده است، «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگویی هشدار داد که اگر رژیم اشغالگر حمله‌ای تمام‌عیار علیه حزب‌الله انجام دهد، با خطر بروز جنگی منطقه‌ای روبه‌رو خواهد شد که در آن تهران و «محور مقاومت» با «تمام امکانات» از حزب‌الله حمایت خواهد کرد.
به گزارش «تجارت»، حزب‌الله لبنان در پاسخ به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نوار غزه که تا کنون به کشته شدن نزدیک به ۲۸ هزار نفر از آن‌ها منجر شده و جمعیت این منطقه را بر اثر محاصره انسانی، حملات کورکورانه و کند شدن روند تحویل کمک‌های انسانی به شهر غزه در معرض قحطی و گرسنگی گسترده قرار داده است، حملات موشکی گسترده‌ای را علیه نقاطی در اراضی اشغالی انجام داده است. مقامات ایران با دفاع از آرمان آزادی‌بخش نیروهای مقاومت منطقه و رد کردن ادعای غرب و رژیم صهیونیستی مبنی بر حمایت نظامی و تسلیحاتی از این نیروها و گفتن این که ارتباط ایران با آن‌ها به شکل نوعی اتحاد است و ایران هیچ‌گونه نیروی نیابتی در منطقه ندارد، بارها از زمان در گرفتن جنگ غزه نسبت به گسترش دامنه جنگ در منطقه هشدار داده‌اند.

درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان
روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که خرازی در گفت‌‎وگو با این روزنامه مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران تمایلی به وقوع جنگی منطقه‌ای ندارد و از آمریکا، متحد اصلی رژیم صهیونیستی خواست که به آن برای جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها فشار بیاورد. او در پاسخ به این که آیا ایران در صورت در گرفتن جنگی تمام‌عیار، به حمایت نظامی از حزب‌الله لبنان خواهد پرداخت، گفت: «تمام مردم لبنان، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت، از لبنان در مقابل اسرائیل حمایت خواهند کرد.گسترش جنگ به نفع هچ‌کسی نیست اما در صورت حمله اسرائیل به لبنان، تمام مردم لبنان، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت از لبنان حمایت خواهند کرد.» خرازی در این گفت‌وگو بیان کرد: «احتمال گسترش این جنگ به کل منطقه وجود خواهد داشت که تمامی کشورهای آن، از جمله ایران درگیر آن خواهند شد. در چنین وضعیتی، ما هیچ انتخابی جز حمایت از حزب‌الله با تمامی امکانات نخواهیم داشت». او افزود: «گسترش جنگ به نفع هیچ کسی، نه ایران و نه آمریکا نیست». نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، مستقر در نیویورک، پیشتر، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به یک جنگ تمام عیار تبدیل خواهد شد. در این پیام آمده است: «اگرچه ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می‌داند اما در صورت دست زدن به یک تهاجم نظامی تمام عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد. تمام گزینه‌ها، از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است». نمایندگی ایران در سازمان ملل پیش از این نیز در پیامی در شبکه مجازی نوشته بود هر تصمیم نابخردانه‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل که ناظر به نابودی زیرساخت‌های لبنان و منطقه اشغالی ۱۹۴۸ باشد، منطقه را وارد جنگ جدیدی می‌کند.

مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت که جمهوری اسلامی ایران در صورتی که مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن منجر به بازگشت دوباره آن به توافق هسته‌ای شود، حاضر به برگزاری این مذاکرات خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده آمریکا و بدعهدی شرکای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر این تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری با ایران، به تدریج، به عنوان اقداماتی جبرانی، اجرای تعهدات هسته‌ای خود را ذیل این توافق کاهش داد. برجام محدودیت‌هایی را برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های ایجاد کرده بود.

«تجارت» از لزوم بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه در دولت چهاردهم گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری طی حدود سه هفته گذشته جای خالی بازار سرمایه در گفتمان های مطرح شده احساس شده است. اگرچه در این مدت اظهارات جسته و گریخته ای در مورد بورس از سوی برخی نامزدها در دور اول انتخابات مطرح شد اما تقریبا هیچ برنامه مشخص و منسجمی برای احیاء این بازار مولد ارائه نشده است. به گزارش «تجارت»، با پایان دور اول انتخابات و مشخص شدن دو کاندیدای نهایی بسیاری از فعالان بازار انتظار دارند نامزدهای باقی مانده اظهارات صریح تر و مشخص تری را در مورد بازار سرمایه مطرح کنند. چرا که در حال حاضر شرایط بازار سرمایه اصلا مطلوب نیست و طی ماه های گذشته پول سنگینی از سمت حقیقی ها و سرمایه گذاران خرد و بزرگ از بازار خارج شده است. از این رو اگر دولت آینده تدبیر ویژه ای برای بورس نداشته باشد طبیعتا کلیت اقتصاد آسیب خواهد دید. چرا که این بازار در کلیت بازتاب دهنده شرایط عمومی اقتصاد کلان و شاخص های مهم است. بنابراین نامزدها باید مشخص کنند برای بازگشت اعتماد به سمت بازار سرمایه چه برنامه ای دارند و قرار است چگونه شرایط پیش از سقوط بورس را در سال 1401 و سال 99 را برای سرمایه گذاران محقق کنند.

ارزیابی کارشناسی
در این باره آقابزرگی با بیان این که اگر شخص یا اشخاصی از همین الان ادعا کنند که مسایل بورس را در کوتاه مدت حل می کند مسلما یا اشتباه می کند یا به طور غلط اطلاع رسانی می کند گفت: ابهامات بسیار در فعالیت گروه ها و مشاورین اقتصادی این دو نامزد ریاست جمهوری وجود دارد. فردین آقابزرگی درباره نگاه مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به بازار سرمایه و بورس اظهار کرد: دیدگاه‌های مناسبی نسبت به احیای وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه توسط این دو نامزد ریاست جمهوری مطرح شده است. وی با بیان اینکه مسلما هیچکس نمی‌آید که بگوید من با بهبود وضع معشیت یا اقتصاد یا بازار سرمایه مخالفم، ادامه داد: اما نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت است، وجود برنامه‌های عملیاتی، گروه مشاوران و افرادی است که با توجه به تجربه و تخصص در این زمینه به عنوان مشاور، دستیار یا احتمالا اعضای ‌کابینه مالی به کار گمارده می‌شوند با احتمال زیاد پیش‌‍بینی می‌شود در کابینه نامزد مربوطه قرار بگیرند. این کارشناس بورس بیان کرد: در این خصوص مشاوران و گروه دستیاران اقتصادی در بازار سرمایه آقای پزشکیان به نظر می‌رسد به طور کاملا واضح و با تجربه‌تر و متخصص‌تر هستند، اما با توجه به اینکه چنانچه دولت آقای پزشکیان به روی کار بیاید فرآیند جلب اعتماد برای وزرای پیشنهادی و در درجه بعد هماهنگی با مجلس اصولگرا و به نوعی نوع حکمرانی هم که در گذشته وجود داشته این تناقض آشکار قابل پیش بینی است و نتیجتا اصطکاکی قابل توجه پیش خواهد آمد و این موضوع ممکن است به عنوان چالش بزرگ برای این گروه زبده و مبرهن پیش بینی شود. آقابزرگی افزود: گروه آقای جلیلی و افرادی که معرفی کردند تجربه کمتری در این زمینه داشتند حتی ممکن است دیدگاه هایی که ایشان به خصوص در عرصه سیاست خارجی داشته تا حدودی سایه منفی تری به بازار سرمایه داشته باشد، اما گروه مشاوری آقای پزشکیان از دکتر طیب نیا و سایرین در این زمینه صاحب نظر هستند، اما چالش پیش رو آقای پزشکیان است قدر مسلم بیشتر از چالشی است که سد راه آقای جلیلی خواهد بود. وی یادآور شد: آقای طیب نیا جزو وزرای بسیار خوشنام زمان دولت آقای روحانی بود بعد از یک مدت ایشان از مسند کار خارج شد و به خصوص دیدگاه‌های ایشان مبنی بر عدم کوچک‌سازی دولت، عدم تقید به اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از نکات و دغدغه‌های بود که ایشان کاملا مد نظرش بود اما کاملا محقق نشد اینکه ایشان در دولت جدید در مسند کار بیاید و بتواند این مسائل را اجرا کند ایده‌آل است اما این موضوع با چالش‌هایی رو به رو خواهد بود و چون دولت نیازمند تامین کسر بودجه است به عناوین مختلف به صورت مصلحتی امور اقتصادی کماکان اداره خواهد شد و این یکی از نواقص و آفت های سیاست های توسعه و اقتصاد کشور است. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سه عاملی که روی شرایط نامناسب بورس اثر گذاشت عبارت است از: افزایش نرخ بهره، انتشار بی حد و اندازه اوراق برای تامین کسری بودجه دولت و قیمت گذاری دستوری و ساختار اقتصاد است، متذکر شد: اگر شخص یا اشخاصی از همین الان ادعا کنند که این مسایل را در کوتاه مدت حل می کند مسلما یا اشتباه می کند یا به طور غلط اطلاع رسانی می کند، این کار در بازه کوتاه مدت امکان پذیر نیست، یک برنامه مدون عملیاتی و زمان بندی شده می خواهد که یکپارچه حکمرانی اقتصادی به لزوم اجرای این تعهدات واقف باشد بنابراین، صرفا به این بسنده کنیم که شخص یا اشخاص زبده سر کار می آیند و می توانند یک تنه با نبرد با این چالش ها بپردازند و از عهده بحران های اقتصادی بربیایند و مشکلات را حل کنند اغراق آمیز و خوشبینانه است. اقابزرگی تصریح کرد: اما تفاوت بین چالش های پیش رو گروه آقای پزشکیان یا کادر مشاورین کم تجربه تر در گروه آقای جلیلی بتوانند از انجام این کارها بربیایند جزو ابهاماتی است که برای همه رای دهندگان از هم اکنون وجود دارد.

سرمقاله

روزبه شریعتی
کارشناس اقتصادی

جناح اصولگرا و تیم اقتصادی آنها با شعار حمایت از بازار سرمایه آمدند، اما چه بر سر بازار سرمایه آوردن؟ یکی از نامزدهای انتخاباتی حامی جلیلی اذعان داشت که بدبختی این مملکت با تشکیل بورس کالا از سال ۸۵ – ۸۶ آغاز شد. نمیتوان تمام دارایی ها و کارخانه ها را به اسم دولت مصادره و بورس کالا را تعطیل کرد. وضع قوانین شبانه، تغییر رویه های ناگهانی، مثل خوراک هفت هزارتومانی، مصوبه ۱۹ اردیبهشت، دستورالعمل نرخ پالایشی ها، نرخ برقی که بعد از گذشت یک سال نهایتا عطف به ماسبق کردند و دوبرابر شد. خروج خودرو از بورس کالا اقدامی خلاف نص صریح قانون بود اما با شعار این که بورس کالا عامل گرونی خودروها شده، خودرو را از بورس کالا خارج کردند و اما با گذشت زمان کوتاهی شاهد آن بودیم که قیمت همان خودروها دو برابر شد و درحالی که متفکرین اقتصادی پاسخی برای این موضوع نداشتند.با این روند چشم انداز اقتصادی روشنی نداریم، چرا که سرمایه گذارها ترجیح میدهند سرمایه های خود را خارج یا تبدیل به دارایی مثل تتر، شمش، طلا، خونه، دلار کنند که توسط دولت عرضه نشود. با چنین نگاهی طبیعتا خرید سهام دیگر معنایی ندارد. چرا که خریدار نمیداند سهامی که خریداری کرده قرار است سوددهی داشته باشد یا زیانبار است. حاصل این اتفافات از بین رفتن بازار ثانویه و نابود شدن انگیزه سرمایه گذارهای خصوصی است. درحال حاضر سیاست های جدیدی وضع شده است که کارخانه ها را ملزم می کند تا دلارهای خود را با قیمت ۴۰ هزارتومان در سامانه نیما بفروشند. نتیجه آن شد که کارخانهدارها دیگر تمایلی به صادرات محصولات خود ندارند و در نتیجه ارز آوری برای کشور روند کاهشی به خود گرفت. همان طوری که انجمن فولاد اعلام کرده که در ۳ ماهه اول سال جاری بیش از ۱ میلیارد دلار صادرات فولاد کمتر شد. در کوتاه مدت شاهد آن هستیم کارخانه ها نیاز داخلی کشور را تامین می کنند ولی در بلند مدت مشکلات نظیر کاهش صادرات دامن گیر اقتصاد می شوند. علت آن که در این سال ها بحث بنزین به شدت مهم شده آن است که بیش از توان تولیدی کشور مصرف می شود و نهایتا مجبور به واردات بنزین می شود.بنزین باید طبقه بندی شود، چیزی که نگاه سوسیالیستی آن را نمی پذیرد، نگاه سوسیالیستی معتقد هستند که استفاده از همه منابع برای عموم باید به صورت برابر فراهم باشد. اما وقتی نمی توانیم حقوق کارمند و کارگر داخل کشور را با سطح جهان همتراز کنیم، بدیهی است که کیفیت بنزین را هم نمی توانیم مثل سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کرد. راه حل آن هم این است که کسانی که خودروهای لاکچری دارند نباید کارت سهمیه سوخت داشته باشند، برای این قشر باید بنزین با کیفیت وارد کنند و با قیمت بالاتری به نسبت قیمت بنزین داخلی به فروش برسد. درحالی این اقشار کشش پذیری بالایی دارند و حساسیتی به نرخ بنزین ندارند بلکه به کیفیت بنزین اهمیت بیشتری می دهند.اما برای مصرف کنندگان خودروهایی که سطح کلاس پایین تری دارند و حساسیتی به کیفیت بنزین ندارند، بتوانند از بنزین داخلی خودمان با قیمت پایین داخلی خریداری کرده تا بتوانند نرخ یکدیگر را جبران کنند. این مسئله ای است که باید در آب و برق و گاز هم بسط داده شود و انرژی بهینه سازی شود.نباید یارانه به اول زنجیره پرداخت شود، چون فساد زا است، امکان ندارد با پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان هیچ کجراهی برای هیچ واردکننده ای تصور نشود. برای کنترل این مسیر فساد زا، باید یارانه به انتهای زنجیره تخصیص داده شود.

یادداشت

عبدالرضا فرجی‌راد
کارشناس مسائل اروپا

تغییرات ژئوپلیتیکی که در دنیا و به ویژه اروپا رخ داد و در ادامه آن در خاورمیانه هم شاهد وقوع آن هستیم به انضمام بحران مهاجران در اروپا و خصوصاً در فرانسه، نشان از آن داشته و دارد که مردم این کشور حس می‌کنند سیاست‌های غلطی از سوی دولت فرانسه اتخاذ شده است..شهروندان این کشور معتقدند راهبرد الیزه خصوصاً در قبال روسیه یک دستورکار غلط به حساب می‌آید و منتقد آن هستند. در این راستا باید توجه شود که افزایش قیمت انرژی و مشکلات جاری در فرانسه و قاره اروپا باعث شده که انتقادهای نسل جوان به شدت افزایش پیدا کند. این در حالیست که مساله ملیت از سوی همین نسل مطرح شده و اروپایی‌ها از آن به عنوان چالش جدید نام می‌برند. وضعیت و شرایط کنونی بر این اساس است که ۴۰ سال، حزب اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن که در گذشته با نام جبهه ملی فعالیت می‌کرد در فرانسه به دنبال آن است که بتواند قدرت را به صورت تمام و کمال در دست بگیرد و حتی پس از برگزاری دور اول انتخابات پارلمانی این کشور بسیاری معتقدند که احتمال دارد نخست وزیر آتی فرانسه از جریان حزب اجتماع ملی انتخاب شود. اینکه می‌گوییم مساله ملیت در شرایط کنونی در فرانسه برجسته شده، به این دلیل است که نسل فعلی در اروپا اساساً به موضوع مهاجران و خارجی‌ها توجه ندارند و تعصب در پرچم و خاک خود را به صورت علنی دنبال می‌کنند و حالا بحث خروج فرانسه از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا را پیش کشیدند. به یاد داریم که این اقدام را چندی پیش انگلیس در قالب برگزیت و در دوران نخست‌وزیری بوریس جانسون عملیاتی کرد که انتقادهای زیادی به این مساله از حیث داخلی و خارجی وارد شد. این تفکر در ایتالیا هم به نوعی در حال تکثیر است و مابقی کشورهای اروپایی و حتی در شرق این قاره هم با همین تهدید روبه‌رو هستند. آنچه در شرایط کنونی رخ داده به نوعی نشان از پیشتازی مارین لوپن دارد اما باید متوجه بود که دور دوم انتخابات هم قرار است چندی دیگر برگزار شود و باید منتظر خروجی آن باشیم. تجربه نشان داده که هر وقت راست افراطی در اروپا قدرت گرفته، مابقی جریان‌های مخالف آنها با یکدیگر ائتلاف می‌کنند که در این شرایط هم به نظرم در دور دوم چنین اتفاقی رخ خواهد داد و حزب اجتماع ملی را به حاشیه خواهند راند. باید متوجه بود که در اروپا یک موج راستگرایی را شاهد هستیم اما مساله آنجاست که در داخل جریان راستگراهای افراطی هم اختلافات زیادی وجود دارد و ما با یک جریان یک دست در سراسر اروپا روبه‌رو نیستیم. این مسائل نشان می‌دهد که اوضاع و احوال در قاره سبز صرفاً به نفع راستگراهای افراطی نیست و بر همین اساس آنها را در فرانسه و اروپا باید یک موج جدید قلمداد کنیم که رسانه‌های غرب هم بیش از حد به آن دامن می‌زنند و آن را برجسته می‌کنند.

واردات کولرگازی و لوازم خانگی کوچک آزاد شد

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه مردم در عمل نشان داده‌اند که حامی کالاهای داخلی هستند، گفت: امسال رکورد تولید ۲۰ میلیون قطعه را خواهیم زد و در حوزه لوازم خانگی جهش صادراتی خواهیم داشت. محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در مورد روند آزادسازی واردات لوازم خانگی به اقتصاد آنلاین گفت: در برخی از حوزه‌های لوازم خانگی مانند کولرگازی و لوازم کوچک به سمت آزادسازی رفته‌ایم و روند واردات این کالاها در حال انجام است. برادران افزود: در حال حاضر عمده نیازهای داخل در همه حوزه‌های لوازم خانگی را به صورت کامل تامین می‌کنیم، خصوصا الان که انبارهای ما مملوء از کالا است، بیشتر به طرح‌های صادرات لوازم خانگی فکر می‌کنیم تا برنامه جدید برای واردات لوازم خانگی. وی توضیح داد: در صنعت لوازم خانگی، رقابت ایجاد شده و این صنعت جزء صنایعی بوده که در سه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، به طوری که تولید از ۱۴ میلیون و نیم به ۱۷ میلیون و نیم قطعه افزایش یافته است و امسال هم رکورد تولید ۲۰ میلیون قطعه را خواهیم زد. مطئمن باشید امسال در حوزه لوازم خانگی جهش صادراتی خواهیم داشت. برادران تصریح کرد: در حوزه لوازم خانگی قابلیت رقابت با خیلی از کالاهای مشابه خارجی را داریم، باید همانطور که بازار داخلی لوازم خانگی رقابتی شده در بازار بین‌الملل هم بتوانیم رقابت کنیم.

 

صادرات گاز کشور ۳ برابر شد

وزیر نفت گفت: ما از آغاز دولت تا به امروز تولید تفت کشور ۶۰ درصد و ۳ برابر صادرات نفت را شاهد هستیم. اوجی وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: امروز کار بزرگی در بحث بهینه‌سازی در مصرف گاز اتفاق افتاد، به طوری که سرمایه گذاری در بخش تولید و بهیه سازی انجام شده است، همچنین در این دولت ۱۵۵ پروژه صورت گرفته شده است. او بیان کرد: گواهی صرفه جویی گاز از امروز باهمت سازمان بورس رقم خورد اگر مشترکی صرفه جویی کند صاحب این گواهی بورس انرژی خواهد شد به طوری که سرمایه گذاری در این بخش می شود، همچنین بحث سرمایه گذاری گاز در بخش خانگی در سال گذشته انجام شد. ۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش مشترکانی که در سال گذشته صرفه جویی کرده‌اند می‌باشد. وزیر نفت اضافه کرد: ما برنامه داریم ۴ میلیون‌ بخاری بازده پایین و افزایش مصرف دارند تعویض شوند امروز یک‌میلیون‌ بخاری کم بازده تعویض می‌شوند به طوری که برنامه‌ریزی شده تا ۴ میلیون بخاری فرسوده تعویض شود. اوجی گفت: ما در جنگ و تحریم‌های اقتصادی هستیم ولی امروز باهمت صنعت نفت ما افزایش تولید ۶۰ درصدی و ۳ برابر صادرات نفت را داشته ایم. رشد گروه نفت گاز در سال گذشته به مثبت ۲۰ درصد رسیده است.

تجارت گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: قاره آفریقا با داشتن 54 کشور و سهم هزار میلیارد دلاری از بازار جهانی، بستری مناسب برای نفوذ و ورود به این بازار است و این موضوع موردتوجه ویژه دولت سیزدهم قرار گرفت؛ در همین راستا بود که حدود یکسال گذشته (تیرماه 1402) شهید جمهور، سفری به سه کشور قاره سیاه (کنیا، اوگاندا و زیمبابوه) داشت تا زمینه همکاری با این کشورها را فراهم کند. در کشور کنیا قرارداد و تفاهمنامه‌های مختلفی به امضا رسید، اما یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته راه‌اندازی کارخانه مونتاژ خودروی «نیسان زامیاد» توسط سرمایه‌گذار ایرانی بود. در راستای این اقدام قرار شد این خودرو در این کشور با نام «سواحیلی» تولید و روانه بازار شود. همچنین مقرر شد که ایران نیز از این کشور گوشت وارد کند تا زمینه‌ای برای تعدیل قیمت گوشت در بازار کشور فراهم شود. همچنین با هدف بازاریابی برای محصولات دانش بنیان ایرانی،«خانه نوآوری و فناوری ایران» در کنیا را رونمایی و راه اندازی شد. در همین راستا، پنج یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات و اطلاعات، شیلات، بهداشت و دام‌پروری و ... بین ایران و کنیا امضا شد و با هدف گذاری جدی قرار شد میزان تجارت ایران با کنیا تا ۱۰ برابر میزان فعلی افزایش یابد. اوگاندا که مقصد بعدی سفر شهید جمهور بود منجر به امضای 4 سند همکاری و مبادله 11 سند شد. در این سفر دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا افتتاح شد تا به عنوان مرکز و نمایشگاهی برای محصولات دانش‌بنیان ایرانی در اوگاندا در حوزه‌های مختلف صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی، تجهیزات پزشکی، واکسن‌های دام و طیور، داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی و پهپادهای کشاورزی عمل کند. هدف از تاسیس این دفتر، ایجاد بازارهای صادراتی جدید و معرفی محصولات دانش‌بنیان به بازارهای آفریقا و همچنین ایجاد زمینه توسعه همکاری مشترک به‌ویژه در حوزه شرق آفریقا بود. شهید جمهور در آخرین مقصد این سفر وارد هراره، پایتخت زیمبابوه در جنوب آفریقا شد که در راستای آن اسناد زیادی برای همکاری بین مقامات عالی‌رتبه ایران و زیمبابوه در حضور روسای جمهوری دو کشور به امضا رسید. این تفاهم‌نامه‌ها تاکنون در ۱۲ مورد در زمینه‌های کار و اشتغال، ایمنی حرفه ای و سلامت و کاهش سوانح کار، آموزش عالی تحقیقات، علم و فناوری، کشاورزی بود. با وجود عقد تفاهم‌نامه‌های بسیاری در سفر به چند کشور آفریقایی، اما موضوع ورود به بازار معادن قاره آفریقا مغفول ماند، این در حالی است قاره آفریقا دارای معادن بی‌شماری به‌ویژه در حوزه عناصر معدنی است. همین موضوع باعث شدتا کشورهای عربی خلیج فارس در حال رقابت با چین، اروپا و آمریکا برای استخراج معادن حیاتی آفریقا باشند. مرکز مطالعات خلیج فارس در این باره نوشته بود: کشور امارات بیش از پیش، پا به صحنه رقابت با چین، عربستان و دیگران در منابع معدن آفریقا گذاشته است.
گفته می‌شود که ذخایر مواد معدنی آفریقا که به عنوان فروآلیاژ در صنعت فولاد استفاده می‌شود حتی از سهم عظیم آن در ذخایر فلزات جهان چشمگیر‌تر است؛ تقریبا 90 درصد ذخیره جهانی کروم و تیتانیوم در جنوب آفریقا و میزان کمتری از آن در غرب و شمال شرق آفریقا وجود دارد. جالب است که بدانید، روسیه در سال‌های اخیر فعالیت گسترده‌ای در معان آفریقا داشته و همچنان معدنچیان روسیه در حال سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در حوزه فعالیت فلزی و مواد معدنی در آفریقا دارند. روسیه در پروژه‌هلی منابع انرژی کامرون، کنگو، غنا، موزامبیک و نیجریه مشارکت دارند و همچنین در معادن مختلف مانند آنگولا، گینه، نیجریه، سودان و زیمبابوه سهم دارند. در این رابطه مدیر امور بین‌الملل ایمیدرو گفته است: عربستان سعودی و چین با سرمایه‌گذاری‌های کلان و اتکا به نفوذ سیاسی خود، در حال به دست آوردن سهم قابل توجهی از بازار معادن قاره آفریقا هستند، اما این موضوع به معنای عدم وجود فرصت برای ایران نیست. فضل‌اله حیدری در خصوص برنامه‌های ایمیدرو برای توسعه همکاری‌های معدنی با کشورهای دیگر اقتصاد آنلاین توضیح داد: همکاری با همسایگان به دلیل نزدیکی جغرافیایی و سهولت در انجام امور، به طور طبیعی در اولویت قرار دارد. کشورهای هدف برای همکاری در حوزه معادن، همسایگان ما نظیر افغانستان، پاکستان، ترکیه و هندوستان هستند؛ اما با این حال، اکنون تمرکز ما بر روی کشورهای آفریقایی است. وی افزود: مسیر زمینی به ما امکان می‌دهد تا به طور مستقیم با این کشورها وارد تبادل شده و در زمینه‌های مختلف از جمله اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی با آن‌ها مشارکت داشته باشیم؛ همچنین حمل‌ونقل مواد معدنی از طریق مسیر زمینی هزینه‌ها را به طور قابل توجهی کاهش داده و باعث افزایش کارایی و سرعت می‌شود. حیدری تصریح کرد: علاوه بر همسایگان، قاره آفریقا نیز مقصدی جذاب برای توسعه همکاری‌های معدنی به شمار می‌رود. تنوع و غنای منابع معدنی در این قاره، فرصت‌های بی‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و مشارکت فراهم می‌کند. وی در خصوص نحوه همکاری با کشورهای آفریقایی توضیح داد: در قاره آفریقا، ابتدا به سراغ یک مسیر آبی خواهیم رفت و سپس با ماداگاسکار، تانزانیا و آفریقای جنوبی همکاری خواهیم کرد؛ ترجیح ما تمرکز بر روی شرق آفریقا است، زیرا به ما از لحاظ بعد مسافتی نزدیک‌تر است.
حیدری تاکید کرد: ما مذاکراتی با آفریقای جنوبی داشتیم و ارتباط نزدیکی با گینه برقرار کرده‌ایم. علاوه بر این، سابقه همکاری چندین ساله با بورکینافاسو، آفریقای جنوبی، ماداگاسکار و تانزانیا را داریم؛ امیدواریم این همکاری‌ها در آینده نیز ادامه پیدا کند و شاهد اتفاقات مثبتی در این زمینه باشیم. بنا به گفته کارشناسان، پتانسیل بالای معادن آفریقا، بر کسی پوشیده نیست اما محدودیت زیرساخت‌های مناسب یعنی جاده و ریل، امکان جابه‌جایی و انتقال سنگ‌ها و منابع معدنی استخراج شده به بنادر این کشورها را دشوار کرده است.

گزارش «تجارت» از ماموریت دشوار تل‌آویو برای توقف جنگ در تل‌آویو:

گروه جهان: نتانیاهو تحت فشارهای خارجی و داخلی شدید برای توقف جنگ و پذیرش صلح در غزه قرار دارد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جنگ را آسان آغاز کرد اما پایان دادن به جنگ برای او ممکن نیست. نتانیاهو از یک سو برای حفظ وحدت در کابینه نیازمند به ادامه دادن جنایت و جنگ است و از سوی دیگر با مکافات توقف جنگ مواجه است.
به گزارش «تجارت»، این وضعیت در شرایطی است که وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه دیروز سه‌شنبه با انتشار آمار روزانه شهدا و زخمی‌های حملات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تعداد قربانیان این جنگ باز هم افزایش یافت. به گزارش این وزارتخانه، رژیم اشغالگر در ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه کشتار در نوار غزه شد که در نتیجه آن پیکرهای ۲۵ شهید همراه با ۸۱ زخمی دیگر به بیمارستان‌های این منطقه منتقل شدند. این وزارتخانه در ادامه نیز تاکید کرد که هنوز تعداد زیادی از قربانیان زیر آوارهای حاصل از حملات مدفون هستند و یا در مسیرها رها شده‌اند و نیروهای امدادرسان و کادر دفاع مدنی امکان دسترسی به آنها را ندارند. طبق گزارش وزارت بهداشت غزه، به این ترتیب شمار کلی شهدای حملات رژیم صهیونیستی به ۳۷ هزار و ۹۲۵ تن و تعداد زخمی‌ها به ۸۷ هزار و ۱۴۱ تن رسید.

درخواست ویژه ژنرال‌های اسرائیلی برای صلح در غزه
ژنرال‌های ارشد رژیم صهیونیستی خواهان آغاز آتش‌بس در غزه هستند، حتی اگر این کار سبب شود حماس قدرت خود را حفظ کند و شکاف بین ارتش و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم را که مخالف آتش‌بسی است که به «حماس اجازه می‌دهد از جنگ جان سالم به در ببرد»، تشدید کند. ۶ مقام امنیتی سابق و کنونی رژیم صهیونیستی گفتند ژنرال‌های اسرائیلی بر این باورند که آتش‌بس بهترین راه برای بازگرداندن ۱۲۰ اسیری است که هم‌اکنون در غزه، چه زنده و چه مرده نگهداری می‌شوند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، آن‌ها تصریح کردند این ژنرال‌ها برای نبردی دیگر پس از طولانی‌ترین جنگ خود در غزه در طول تاریخ آماده نیستند. همچنین معنقدند که نیروهایشان به زمان نیاز دارند تا در صورت وقوع جنگ با حزب‌الله لبنان بتوانند خود را بازیابی کنند. به گفته این مقامات امنیتی که خواستند نامشان فاش نشود، آتش‌بس با حماس همچنین می‌تواند دستیابی به توافق با حزب‌الله را آسان‌تر کند، زیرا حزب‌الله گفته است تا زمانی که اسرائیل نبرد در نوار غزه را متوقف نکند به حملات خود به شمال سرزمین‌های اشغالی ادامه خواهد داد. رویکرد کنونی ارتش رژیم صهیونیستی به آتش‌بس نشان‌دهنده تغییر عمده در تفکر آن در ماه‌های گذشته است، زیرا بیش از گذشته مشخص شد که نتانیاهو از بیان یا تعهد به یک طرح برای دوران پساجنگ امتناع می‌کرد. مشخص نیست که رهبری نظامی رژیم صهیونیستی، متشکل از ۳۰ ژنرال ارشد چگونه به‌طور مستقیم در محافل خصوصی نظرات خود را به نتانیاهو بیان کرده است، اما نشانه‌هایی از ناامیدی آن و همچنین از ناامیدی نخست‌وزیر از ژنرال‌ها دیده می‌شود.

واهمه شدید نتانیاهو از توقف جنگ
نتانیاهو نگران آتش‌بسی است که حماس را در قدرت نگه می‌دارد، زیرا این نتیجه می‌تواند منجر به فروپاشی ائتلاف او شود. بخش‌هایی از این ائتلاف گفته‌اند در صورت پایان جنگ با شکست‌ناپذیری حماس، از آن خارج خواهند شد. تا همین اواخر، ارتش علناً می‌گفت که امکان دستیابی همزمان به ۲ هدف اصلی جنگی دولت وجود دارد: شکست حماس و نجات اسرایی که از هفتم اکتبر تاکنون در غزه هستند. اکنون، چند ماه پس از شروع تردید ژنرال‌ها، فرماندهان ارشد نظامی به این نتیجه رسیده‌اند که این ۲ هدف با یکدیگر ناسازگار هستند. فرماندهان ارشد نظامی اسرائیل پس از ۹ ماه جنگ به این نتیجه رسیده‌اند که شکست حماس و نجات اسرا با یکدیگر ناسازگار هستند. فرماندهان ارشد همچنین بیم آن دارند که اقدام نظامی بیشتر برای آزادی اسرا ممکن است خطر کشتن سایرین را به دنبال داشته باشد. نیویورک تایمز ادامه داد: پس از گذشت نزدیک به ۹ ماه از آغاز جنگ غزه که اسرائیل برای آن برنامه‌ریزی نکرده بود، ارتش آن با کمبود قطعات یدکی، مهمات، انگیزه و حتی نیرو مواجه است. این جنگ شدیدترین نبردی است که اسرائیل حداقل در چهار دهه گذشته انجام داده و طولانی‌ترین جنگی است که تا به حال در غزه انجام داده است. در ارتشی که عمدتاً به نیروهای ذخیره خود متکی است، برخی از نیروها در سومین دوره خدمت خود از اکتبر هستند و برای متعادل کردن جنگ با تعهدات حرفه‌ای و خانوادگی‌شان به سختی تلاش می‌کنند.

آمارها نشان می‌دهد؛

با نگاهی به آمارهای تجارت خارجی در دو ماهه نخست امسال می‌توان دریافت که صادارت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد یافته حال باید ببینیم دولت چهاردم هم قادر خواهد بود که افزایش تولید را رقم زده و رشد صادرات را محقق کند.
به گزارش ایسنا، توسعه روابط تجاری و افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور از جمله موضوعاتی است که در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری به آن اشاره شده و همگان از ضرورت تحقق آن سخن گفته‌اند اما در اجرا، با فراز و فرود و موانعی مواجه شده‌اند.
حال نیز با برگزاری زود هنگام انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری و راه یافتن دو نامزد به دور دوم و نظرات مختلفی که دو نامزد (پزشکیان و جلیلی) درباره روابط خارجی در محافل مختلف مطرح کرده‌اند باید دید کسی که راهی پاستور می‌شود می‌تواند در اجرا نیز پایبند حرف‌ها بوده و همان‌طور که اشاره کرده‌اند تعامل سازنده با کشورها در راستای رونق و افزایش صادرات داشته باشند.
دیدیم که دوران ۳ ساله شهید رئیسی از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ۱۴۰۳، نزدیک ۳۴۷ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۱۳۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از کشور صادر شد، که این میزان در مقایسه با مدت مشابه ابتدای کار دولت دوازدهم (یعنی از شهریور ۱۳۹۶ تا پایان فروردین ۱۳۹۹) از نظر ارزش ۱۷.۱۹ درصد و از لحاظ وزن ۱.۵ درصد افزایش یافت. واردات کشور نیز در طول ۲ سال و ۸ ماه (شهریور ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۳) دولت سیزدهم بیش از ۱۰۴ تن کالا به ارزش بیش از ۱۶۴ میلیارد دلار ثبت شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه دولت دوازدهم (شهریور ۱۳۹۶ تا فروردین ۱۳۹۹) از نظر وزن ۱۵.۱۷ درصد و از نظر ارزش ۳۶.۳۶ افزایش داشته است. در مجموع میزان تجارت خارجی کشورمان در طول ریاست جمهوری آیت الله رئیسی به بیش از ۳۰۱ میلیارد دلار رسیده است. حال نیز با نگاهی به آمار تجارت خارجی در ۲ ماه نخست امسال می‌توان دریافت که میزان صادرات کشور در این مدت با افزایش ۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیش از هشت میلیارد و ۲۲ میلیون دلار رسیده و میزان واردات کالا به کشور نیز طی این مدت ۹ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار بوده و کسری تجاری غیر نفتی به یک میلیارد دلار رسیده است. چین با ۲ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار، عراق یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار ۳ کشور عمده مقصد صادراتی ایران در دو ماهه ۱۴۰۳ بودند و امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۷۴۱ میلیون دلار، چین با ۲ میلیارد و ۶۰۷ میلون دلار و ترکیه یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند. با این اعداد و ارقام در دولت سیزدهم و سیر صعودی تجارت خارجی در ۳۲ ماه خدمت شهید رئیسی باید دید دولت چهاردهم نیز مسیر گذشته را در این راستا ادامه داده و شاهد سیر صعودی تجارت خارجی در آینده خواهیم بود؟

تکاپوی احزاب در فرانسه برای ایجاد جبهه‌ای متحد علیه راست افراطی

احزاب در فرانسه به دنبال دستاوردهای تاریخی حزب اجتماع ملی به ریاست مارین لوپن در دور نخست انتخابات پارلمان فرانسه، برای تشکیل جبهه‌ای متحد برای مقابله با راست افراطی به تکاپو افتاده اند.
خبرگزاری رویترز با اشاره به کسب ۳۳ درصد آرا توسط حزب اجتماع ملی در مرحله اول انتخابات پارلمان فرانسه نوشت، در حالی که این نتیجه خیال بازارهای مالی را درباره این که آمار حزب اجتماع ملی بالاتر از این نیست، آسوده کرد این دستاورد حزب راست افراطی در فرانسه همچنین شکست بزرگی برای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بود که بعد از شکست درمقابل اجتماع ملی در انتخابات ماه گذشته پارلمان اروپا، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. این گزارش با اشاره به نگرانی ها از قدرت گرفتن حزب اجتماع ملی و برنامه های ناسیونالیستی آن در ایجاد تنش فزاینده در جامعه فرانسه نوشت: موفقیت حزب اروپاستیز و ضد مهاجرت اجتماع ملی برای اداره کشور به میزان موفقیت سایر احزاب برای ادغام شدن و ناکام گذاشتن حزب لوپن با استفاده از نامزدهای رقیب در صدها حوزه انتخابیه سراسر فرانسه بستگی دارد.
حزب اجتماع ملی برای کسب اکثریت به دستکم ۲۸۹ کرسی در پارلمان نیاز دارد و نظرسنجی‌ها برآورد می کنند که دور نخست انتخابات پارلمان این حزب را درمسیر کسب ۲۵۰ تا ۳۰۰ کرسی قرار داده است هر چند که این براورد قبل از احتمال تغییر نظر رای دهندگان در دور دوم انتخابات است. رهبران ائتلاف چپ جبهه مردمی جدید و ائتلاف میانه‌روی مکرون پیشتر اعلام کردند که نامزدهای خود را در مناطقی که وجود نامزد دیگری برای شکست دادن نامزدهای اجتماع ملی در دور دوم انتخابات یکشنبه آینده کمک کننده است، کنار می‌کشند. به گفته یک مقام شرکت کننده در نشت پشت درهای بسته الیزه، مکرون روز دوشنبه به وزیران خود گفت که جلوگیری از کسب اکثریت توسط حزب اجتماع ملی اولویت اصلی او را تشکیل می دهد.
این مقام آگاه گفت که مکرون نشست خود را با درخواست برای «حمله» پایان داد. رویترز نوشت: در حالی که به اصطلاح «جبهه جمهوری خواه» در گذشته به طور گسترده ای علیه راست افراطی کار کرده است، تحلیلگران این سوال را مطرح می کنند که آیا رای دهندگان فرانسوی همچنان آماده هستند تا در دور دوم انتخابات نیز طبق دستور رهبران سیاسی شان شرکت کنند. حزب اجتماع ملی که مدتها برای بسیاری در فرانسه حزبی منفور بوده است، اکنون بیش از همیشه به قدرت نزدیک شده است. لوپن به دنبال پاکسازی وجهه حزبی است که به نژادپرستی و یهودستیزی شهرت یافته است؛ تاکتیکی که در بحبوحه خشم رای دهندگان نسبت به مکرون کارساز بوده است. بسیاری از رای دهندگان بر این باورند که مکرون با نگرانی های روزمره آنها بی ارتباط بوده است. دستاوردهای حزب اجتماع ملی با استقبال ملی گراها و گروه های راست افراطی در سراسر اروپا از جمله جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا و حزب ووکس اسپانیا مواجه شده است. علاوه بر این، پدرو سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا گفته است که احزاب چپ‌گرا همچنان می‌توانند مانع از پیروزی آشکار اجتماع ملی شوند. آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، از ظهور «حزبی که اروپا را مشکل -و نه راه‌حل- می‌داند» ابراز نگرانی کرد و به تشریح نقاط تشابه حزب اجتماع ملی با حمایت فزاینده از راست افراطی در آلمان موسوم به «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) پرداخت. قدرت گرفتن راست افراطی نگرانی هایی را درباره مسیر آینده اتحادیه اروپا برانگیخته است رویترز در ادامه تحلیل خود آورده است: گروه های حقوق بشر نگرانند که حزبی که سیاست هایش مبنی بر «اول فرانسه» است، چگونه خواهد توانست به حقوق اقلیت های قومی احترام بگذارد و اقتصاد دانان دغدغه تامین مالی طرح های هنگفت سرمایه گذاری خود را دارند.
سناریوی اصلی جایگزین برای روی کار آمدن دولتی تحت رهبری حزب اجتماع ملی، وجود پارلمانی معلق و بلاتکلیف است که به طور بالقوه می تواند فرانسه را در دوران باقی مانده تا ریاست جمهور مکرون تا سال ۲۰۲۷ غیر قابل کنترل کند. قانونگذاران حزب اجتماع ملی از سیاستمداران راست میانه در حزب جمهوری خواهان - که کمتر از ۷ درصد از آرا را در دور اول انتخابات پارلمان فرانسه کسب کردند-، خواسته اند از رقابت در برخی مناطقی که می تواند به نفع اجتماع ملی باشد، کنار بکشند. حزب جمهوریخواهان که در آستانه انتخابات دچار تفرقه شده و تعداد اندکی از قانونگذاران آن به حزب اجتماع ملی محلق شدند، تاکنون مواضع روشنی ارائه نکرده است. جوردن باردلا که می تواند گزینه حزب اجتماع ملی برای نخست وزیری در صورت کسب اکثریت از سوی این حزب باشد، بر حملات خود علیه احزاب چپ متمرکز است و آنها را تهدیدی علیه موجودیت فرانسه توصیف می کند.

کره‌شمالی: موشک آزمایش شده جدید ما قادر به حمل اَبَر کلاهک است

رسانه دولتی کره‌شمالی دیروز (سه‌شنبه) گزارش داد، کره‌شمالی یک موشک بالستیک تاکتیکی جدید را با موفقیت آزمایش کرد که قادر به حمل ابَر کلاهک است. تحلیلگران معتقدند که این سلاح می‌تواند دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای باشد. رسانه دولتی پیونگ‌یانگ «کی‌سی‌ان‌ای» مدعی شد که موشک «هوآسونگ-۱۱دی‌ای-۴.۵» (Hwasong-۱۱Da-۴.۵) را با موفقیت پرتاب کرده است که به گفته آنها قادر به حمل کلاهک فوق‌العاده بزرگ با وزن ۴.۵ تُن است. در گزارش خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی آمده است، این آزمایش با موشکی انجام شد که کلاهک سنگین شبیه‌سازی شده برای بررسی پایداری پرواز و دقت اصابت در حداکثر بُرد ۵۰۰ کیلومتر و حداقل بُرد ۹۰ کیلومتری داشت. ارتش سئول پیشتر پرتاب موشکی روز دوشنبه کره‌شمالی را شلیک ۲ موشک بالستیک کوتاه‌برد توصیف کرده بود که یکی از آنها در اوایل پرواز شکست خورد و به هدف مورد نظر خود نرسید و گفته می‌شود احتمالا در حومه پیونگ‌یانگ سقوط کرد. به گزارش یونهاپ، کره‌جنوبی اعلام کرد اولین موشک ۳۷۰ مایل پرواز کرد و سپس در دریای شهر چونجین در شمال شرقی، حدود ۶۵ مایلی جنوب غربی منطقه مرزی سه گانه خود با روسیه و چین فرود آمد، اما موشک دوم به سمت شمال شرقی حرکت کرد و تنها ۷۵ مایل را طی کرد و به احتمال زیاد پرتابه در نزدیکی پیونگ‌یانگ فرود آمد. پرتاب آزمایشی روز دوشنبه پس از آن انجام شد که نظام کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، تازه‌ترین مانورهای نظامی مشترک سئول، توکیو و واشنگتن را به‌عنوان «نسخه آسیایی ناتو» محکوم کرد و نسبت به «عواقب مرگبار» هشدار داد. یک کلاهک فوق‌العاده بزرگ به همراه یک ماهواره نظامی جاسوسی و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد، در فهرست سلاح‌های پیشرفته‌ای قرار داشت که کیم در کنگره حزب در سال ۲۰۲۱ وعده ساخت آن‌ها را داد. هونگ مین، تحلیلگر ارشد مؤسسه اتحاد ملی کره در سئول گفت، در گزارش «کی‌سی‌ان‌ای» این سلاح «یک کلاهک فوق‌العاده بزرگ» توصیف شده که عمدا کلمه «هسته‌ای» را حذف کرده است. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «اما از آنجایی که این موشک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است، می‌توان آن را یک سلاح هسته‌ای در نظر گرفت.»

برخی کارشناسان عقیده دارند: صنعت پتروشیمی جز صنایعی است که در چند سال اخیر در خط مقدم جبهه تحریم‌ها مشغول مبارزه با شرکت‌های چند ملیتی برای حفظ سهم خود از بازارهای جهانی و ارزآوری به کشور بوده است. ولی متاسفانه در این عرصه علاوه بر اینکه مجهز به امکانات و ابزار روز تجارت خارجی از قبیل امکانات لجستیکی و مالی نیست، که این امر خود باعث شده در این کارزار تجاری دست پایین را نسبت به رقبای خود در بازار­ های هدف مشترک داشته باشد، در چند سال اخیر سایه دغدغه و ریسک جدیدی را نیز بر فضای کسب و کار خود احساس می­کند و آن تصمیمات بدون پشتوانه کارشناسی و بدون پشتوانه در زمینه‌های مختلف از قبیل قیمت گذاری محصولات، خوراک، یوتیلیتی، مالیات بر صادرات، عوارض صادراتی وغیره است. در این بین اصرار عجیب وزیر جهاد کشاورزی بر نادیده گرفتن حق اوره سازان به رغم تمام نشست ها و قول های مساعدی که در ماه­های گذشته بر آن تاکید داشته و پافشاری بر سناریویی که بازنده آن تولید کننده و مصرف کننده هستند نیز از عجایب دنیای تجارت است. همچنین متضرر شدن سهامداران حقیقی و حقوقی حلقه مفقوده­ای است که متاسفانه در دوره های مختلف به آن توجه نشده و امید است با نگاه جدید به این صنعت و نحوه قیمت گذاری، همچنین نگاه عادلانه به پرداخت بدهی اوره سازان حق تضعیف شده این بخش نیز تحقق یابد.