ایران رویکرد سازنده‌ای نسبت به افغانستان دارد

نماینده رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: «تهران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و همسایه‌ای که بیش‌ترین تاثیر را از بحران‌های چند ده ساله این کشور دیده است، رویکرد سازنده‌ای نسبت به افغانستان دارد». «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان نوشت در حاشیه نشست ۲ روزه دوحه ۳ درباره افغانستان، «گفت‌وگوهای ثمربخشی به درخواست نمایندگان ویژه کشورهای مختلف از جمله هلند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، نروژ، سوئیس، آلمان، ترکمنستان، اتحادیه اروپا و هیات دولت سرپرست افغانستان» داشته است. کاظمی قمی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تبیین نگرانی‌های مشترک، ایجاد کمیته‌های تخصصی، جستجوی راه‌های برون‌رفت از بحران و ارزیابی تمهیداتی به منظور ایجاد ثبات و امنیت پایدار در افغانستان از محورهای مهم این نشست‌ها و رایزنی‌ها بود». نماینده ایران در پایان نوشت: «تاکید کردیم که تهران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و همسایه‌ای که بیش‌ترین تاثیر را از بحران‌های چندده ساله این کشور دیده است، رویکرد سازنده‌ای نسبت به افغانستان دارد و ضمن هشدار درباره پیامدهای تجدید مداخلات بیگانگان بر ابتکارات منطقه‌ای برای حل مسأله افغانستان تاکید کردیم».

 

طرح آمریکا برای آتش‌بس در غزه اجرایی نشده است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد یکی از مفاد قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد در طرح پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس، اجرا نشده است. «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پس از شروع ریاست دوره‌ای روسیه در شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئیه در کنفراسی مطبوعاتی گفت واضح است که وضعیت فلسطین همچنان نگران‌کننده است. براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نبنزیا همچنین تصریح کرد متاسفانه هیچ دلیل و مدرکی دال‌ بر بهبود اوضاع و نزدیک شدن به برقراری آتش‌بس وجود ندارد و هیچ‌کدام از مفاد تصمیم آمریکا اجرایی نشده است. وی در ادامه افزود حتی مشخص نیست که طرح پیشنهادی (آمریکا درخصوص آتش‌بس) چه ویژگی‌های نهایی دارد و آیا طرف‌ها با آن موافقت کرده‌اند یا خیر. قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی‌ بر توقف درگیری‌ها در غزه دوشنبه شب (۲۱ خرداد) با ۱۴ رای موافق و رای ممتنع روسیه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید و جنبش حماس از آن استقبال کرد. پس از آن مقامات آمریکایی مدعی شدند که رژیم صهیونیستی نیز با این قطعنامه موافقت کرده است، اما عملکرد این رژیم و اصرار آن بر ادامه جنایات در غزه عکس این ادعا و دهن‌کجی تل‌آویو به نهادهای بین‌المللی را ثابت کرد.

شیوه نامه احراز توبه ابلاغ شد
رئیس قوه قضاییه شیوه‌نامه احراز توبه را در ۹ ماده ابلاغ کرد و مسئولیت حُسن اجرای این شیوه نامه را به دادستان کل کشور سپرد. به گزارش ایسنا، متن شیوه نامه احراز توبه به شرح زیر است: «در اجرای مواد ۱۱۴ تا ۱۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و بند «ج» ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و نظر به اینکه استفاده از تأسیس شرعی و قانونی توبه در مراجع قضایی که نقش بسزایی در اصلاح و تربیت مرتکبان جرم و پیشگیری از ارتکاب مجدد جرم دارد، «شیوه نامه احراز توبه» به شرح مواد آتی است. ماده ۱- توبه حالتی نفسانی است که متضمن توجه و بازگشت انسان به سوی خدا، پس از ارتکاب رفتار مجرمانه است به‌گونه‌ای که مرتکب به زشتی رفتار خویش آگاه و ندامت و اصلاح در رفتار وی مشاهده و بر ترک آن رفتار در آینده مصمم شود و سعی خود را برای اصلاح و جبران خسارت بکار گیرد. ماده ۲- در کلیه جرایمی که توبه مؤثر در مجازات است، چنانچه متهم در هر مرحله از رسیدگی قضایی یا محکوم، ادعای توبه کند، می‌تواند درخواست خود را همراه با قرائن و شواهد به مقام قضایی ارائه کند. ماده ۳-مقام قضایی مربوط، در صورت صلاحدید می‌تواند متهم یا محکوم را جهت بررسی صحت ادعای توبه حسب مورد به واحد ارشاد و معاضدت قضایی یا مؤسسه کیفری معرفی نماید. ماده ۴- پس از ارجاع مقام قضایی، واحد ارشاد و معاضدت قضایی و مؤسسه کیفری، مطابق با ماده ۵ شیوه نامه، نتیجه را حداکثر ظرف دو هفته به تفصیل به مقام قضایی مربوط اعلام می‌کند.

شکایت بهادری جهرمی از محسن برهانی
امیرحسین بهارلو وکیل علی بهادری جهرمی از ثبت شکایت علیه محسن برهانی به دلیل نشر اکاذیب و افترا به دستگاه قضایی خبر داد. پیش از این محسن برهانی با انتشار توییتی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده بود علی بهادری جهرمی و برادر او «بدون زحمت و بدون دادن آزمون دکتری، دکترا گرفته و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس شده‌اند.» در عین حال بنا بر اعلام، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیئت دولت در آزمون دکتری دانشگاه تهران بدون هیچ سهمیه‌ای و با رتبه تک‌رقمی پذیرفته شده و با طی فرآیند قانونی اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است. پیش از این محمد بهادری جهرمی نیز در پیامی با تکذیب ادعای برهانی نوشت: ‏«از طریق کنکور بدون سهمیه و با رتبه یک وارد دانشگاه تهران شدم. حاضرم در دانشگاه تهران در حضور دانشجویان در نقش هیات منصفه راجع به دروغ گویی تان مناظره کنم.»

آواره شدن 250 هزار فلسطینی در خان‌ یونس
آژانس آنروا اعلام کرد در پی صدور دستورالعمل‌های جدیدی از سوی تل‌آویو درباره تخلیه خان‌ یونس، ۲۵۰ هزار فلسطینی بار دیگر مجبور به کوچ از این شهر شدند. آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) دیروز -سه‌شنبه- تاکید کرد، با وجود اینکه مکان امنی در غزه وجود ندارد، ۲۵۰ هزار فلسطینی مجبور شدند بار دیگر از شهر خان‌ یونس در جنوب نوار غزه کوچ کنند. به گزارش خبرگزاری «معا» فلسطین، آنروا تاکید کرد تنها چند هفته پس از اینکه مردم مجبور شدند به شهر ویران شده خان‌ یونس بازگردند، مسؤولان رژیم صهیونیستی روز دوشنبه دستورالعمل‌های جدیدی برای تخلیه صادر کردند. تهدید اشغالگران مبنی بر آغاز عملیات نظامی جدید، تعداد زیادی از ساکنان را از مناطق شرقی خان یونس آواره کرده است. کلیپ‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که آواره‌ها شب را در خیابان‌ها سپری کردند.

پیشنهاد مجری بی‌بی‌سی برای کشتن ترامپ
یک مجری شبکه خبری «بی‌بی‌سی» با اشاره به حکم دیوان عالی آمریکا درباره مصونیت قانونی «دونالد ترامپ» پیشنهاد قتل رئیس‌جمهور سابق آمریکا را مطرح کرد. «دیوید آرونوویچ» مجری خبری بی‌بی‌سی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) خواستار کشتن «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا شد. او سپس در مواجهه با انتقادهای گسترده از این اظهارات خود، پیامش را حذف و آن را یک «شوخی» عنوان کرد. آرونوویچ که مجری یکی از برنامه‌های شبکه خبری بی‌بی‌سی است، در این پیام نوشته بود: «اگر به جای بایدن بودم، فرصت را از دست نمی‌دادم و ترامپ را به دلیل تهدیدی که برای امنیت آمریکا دارد، می‌کشتم.» او در این پیام به حکم اخیر دیوان عالی آمریکا اشاره کرد که دست‌کم حدی از مصونیت قانونی را برای ترامپ در نظر گرفته است. پیام این مجری با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی روبرو شد و کاربران او را به ترویج خشونت متهم کردند. آرونوویچ اما مدعی شد که پیامش «به‌وضوح طنز» بوده است. روز دوشنبه، دیوان عالی آمریکا حکم داد که «بر اساس نظام تفکیک قوا... رئیس‌جمهور دست‌کم از حدی از مصونیت در برابر تعقیب قضایی برای "اقدامات رسمی" خود در دوره ریاست‌جمهوری برخوردار است.»

مسعود بارزانی پس از ۶ سال به بغداد می‌رود
منابع مطلع از سفر رئیس حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق به بغداد طی روز چهارشنبه خبر دادند. خبرگزاری بغداد الیوم به نقل از منابع محلی در اقلیم کردستان عراق در این باره اعلام کرد قرار است «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات این منطقه چهارشنبه برای رایزنی درباره پرونده‌های مختلف عازم بغداد شود. طبق گفته این منابع، این سفر در چارچوب رایزنی درباره اختلافات و نتیجه‌گیری نهایی درباره همه مباحث فنی و قانونی در پرونده‌های سیاسی، نفت و گاز و همچنین موضوع ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق صورت می‌گیرد. بغداد الیوم همچنین گزارش داد: سفر بارزانی به بغداد در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه حملاتی را به دهوک انجام می‌دهد. این نخستین سفر بارزانی به بغداد پس از ۶ سال خواهد بود.

گزارش «تجارت» از آخرین تحولات انتخاباتی در فاصله 2 روز مانده تا رای گیری:

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در فاصله تنها سه روز مانده تا روز رای‌گیری در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تلاش‌ دارند آرای خاکستری را به سوی خود جلب کنند. آن‌ها می‌دادند برای پیروزی باید بر روی 60 درصد مردمی که رای ندادند سرمایه‌گذاری کنند.
به گزارش «تجارت»، اولین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دوشنبه شب (۱۱ تیر) برگزار شد. موضوع این مناظره فرهنگ و سیاست بود. نکته قابل توجه این بود که این مناظره، اولین مناظره دونفره نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیما پس از ۱۵ سال بود.

در مناظره نخست چه گذشت؟
در جریان مناظره اول رودررو، یکی از نقاط قابل توجه تایید بخش بزرگی از مواضع طرف مقابل از سوی پزشکیان و جلیلی بود. دو طرف بار‌ها رویکرد و دیدگاه‌های یکدیگر را تایید کردند. آنها با تایید اظهارات طرف مقابل خود به بیان مواضع خود پرداختند. به روایتی میان دو طرف همزمان با رقابت رفتاری از احترام متقابل به وضوح قابل مشاهده بود. با این وجود، شروع بحث مسعود پزشکیان در مناظره با موضوع بنزین از نکات بسیار قابل توجه بود. در دو روز گذشته ستاد و رسانه‌های نزدیک به سعید جلیلی به طور گسترده این موضوع را بازنشر کردند که تیم پزشکیان می‌خواهد بنزین را گران کند. این موضوع را در همان ابتدا پزشکیان با قاطعیت تکذیب کرد. جلیلی نیز در همان ابتدای حرف‌هایش مساله عدم برنامه محور بودن اظهارات مسعود پزشکیان را مورد انتقاد قرار داد. او تاکید کرد باید مردم در اقشار مختلف ببینند که در باب فلان یا بهمان مساله چه برنامه‌ای دارید، برنامه ارائه داد. این اظهارات او کنایه مستقیم به رویکرد پزشکیان در مناظره‌های قبلی بود که هیچ برنامه‌ای را در باب مسائل مختلف به طور رسمی اعلام نکرد.
همچنین، پزشکیان در اظهارات خود بر خلاف پنج مناظره قبلی، تمرکز خود را بر روی اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی گذاشت. او بار‌ها بر حقوق اهل سنت، کرد و بلوچ اشاره کرد. به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان در مناظره جدید استراتژی خود را در طرح بحث‌ها تغییر داده بود. در سوی مقابل، طفره رفتن سعید جلیلی از حرف زدن درباره فیلترینگ و فضای مجازی یکی از نکات قابل توجه مناظره امروز بود. سعید جلیلی در خصوص سوالی درباره فیلترنیگ فضای مجازی گفت: سرعت اینترنت را زیاد می‌کنم ولی همان طور که در اتوبان هم محدودیت داریم که اینجا حداکثر سرعت این است و فلان محدودیت را داریم، در فضای مجازی هم این استاندارد‌ها را داریم. در سطحی دیگرف جلیلی در بخش سیاسی مناظره به صورت بسیار آشکار از پاسخ به این پرسش که با بر برجام و FATF چه خواهد کرد؟ طفره رفت. او سعی کرد هیچ پاسخ مشخصی به این پرسش ندهد. در مقابل مسعود پزشکیان نیز در مقابل این پرسش که چه برنامه‌ای دارد، به وضوح طفره رفت و هیچ پاسخ واضحی نداد.

تاکید پزشکیان بر شنیدن صدای 60 درصدی که رای ندادند
مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ظهر دیروز سه‌شنبه - ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - در جمع کسبه و بازاریان میدان شوش با بیان اینکه «این قول را می‌دهم که هیچ وقت دروغ نخواهم گفت و هیچ وعده‌ای که عمل نکنم را نخواهم داد»، اظهار کرد: معتقدم سفره خودمان و دولت را از سفره مردم جدا نخواهم کرد و با تمام وجود تلاش خواهم کرد که مشکل فقر، بیکاری، تبعیض و بی‌عدالتی را برطرف کنم. وی با تأکید بر اینکه با پشتوانه مردم عزیز خواهیم توانست بسیاری از مشکلات را حل کنیم، گفت: ما باید برای اینکه رونق اقتصادی به وجود بیاید و بتوانیم بازار و صنعت‌مان را رشد دهیم، دروازه‌های کشور را به روی همه باز و بستر را به گونه‌ای فراهم کنیم که تاجران، خریداران و فروشندگان ما بتوانند با دنیا ارتباط داشته باشند؛ چرا که نمی‌شود با دست‌های بسته و در درون یک قفس توسعه و اشتغال ایجاد کرد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما کاری خواهیم کرد که ان شاءالله از طبقه‌ای که قدرت پرداخت مالیات ندارند و از آنهایی که زندگی‌شان با این روند نمی‌چرخد، مالیات گرفته نشود؛ همچنین تلاش خواهیم کرد که با کمک کارشناسان و خود بازاریان و مردم راهی را در پیش بگیریم که موجب سربلندی کشورمان شود.

حمایت ائتلاف امنا از جلیلی
در سوی مقابل پزشکیان تنها اتفاق مهم برای سعید جلیلی حمایت ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) از او بود. این ائتلاف با صدور بیانیه‌ای از سعید جلیلی حمایت کرد. در متن این بیانیه تاکید شده که ائتلاف امناء برادر اندیشمند و انقلابی و تحولخواه، جانباز سرافراز اسلام آقای دکتر سعید جلیلی را کاندیدای اصلح می‌داند و از عموم مردم ایران اسلامی دعوت می‌کند تا در انتخابات ۱۵تیرماه با رای به دکتر جلیلی زمینه شکل گیری دولتی توانمند، انقلابی و خدمتگزار با گفتمان شهید رئیسی را فراهم آورند. به حول و قوه الهی، ستادهای انتخاباتی ائتلاف امناء در سراسر کشور نیز با تمام ظرفیت ضمن تلاش برای برگزاری انتخاباتی پرشور، در حمایت از کاندیدای اصلح، آقای دکتر جلیلی فعال خواهند بود.

جلیلی و پزشکیان در اندیشه جذب آرای خاکستری
تمامی شواهد و قراین از این واقعیت حکایت دارند که جلیلی و پزشکیان به عنوان دو نامزد اصولگرا و اصلاح طلب بار دیگر فرصت دارند تا مردم را با ارائه دیدگاه و برنامه های خود متقاعد کنند که به آنان رأی دهند و قشر خاکستری اکنون برای آنان جایگاه مهمی دارد و برخی رأی خاکستری را اسب تروایی توصیف کردند که هر نامزد بتواند آن را یا بخشی از آن را تحریک کند، احتمال پیروزی‌اش را افزایش خواهد داد، اما در پایان دومناظره دوجانبه چه کسی موفق خواهد شد؟ حال پرسش این است که چه کسی در نهایت پیروز خواهد شد؟ جریان اصلاح‌طلب که در دور نخست انتخابات در بسیج پایگاه رأی مردمی خود شکست خورد یا جریان اصولگرا که بعد از پراکندگی آراء رأی دهندگانشان، اکنون با قدرت پشت سعید جلیلی ایستاده است؟

خرازی: در صورت حمله اسرائیل، محور مقاومت از لبنان حمایت می‌کند

گروه سیاسی: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در گفت‌وگویی با یک رسانه انگلیسی مواضع ایران را درباره تحولات اخیر منطقه، مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ایران و روابط تهران- مسکو تشریح کرد. در پی افزایش تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی اراضی اشغالی که نگرانی‌ متحدان این رژیم را درباره گشوده شدن جبهه‌ای جدید مقابل آن افزایش داده است، «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگویی هشدار داد که اگر رژیم اشغالگر حمله‌ای تمام‌عیار علیه حزب‌الله انجام دهد، با خطر بروز جنگی منطقه‌ای روبه‌رو خواهد شد که در آن تهران و «محور مقاومت» با «تمام امکانات» از حزب‌الله حمایت خواهد کرد.
به گزارش «تجارت»، حزب‌الله لبنان در پاسخ به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نوار غزه که تا کنون به کشته شدن نزدیک به ۲۸ هزار نفر از آن‌ها منجر شده و جمعیت این منطقه را بر اثر محاصره انسانی، حملات کورکورانه و کند شدن روند تحویل کمک‌های انسانی به شهر غزه در معرض قحطی و گرسنگی گسترده قرار داده است، حملات موشکی گسترده‌ای را علیه نقاطی در اراضی اشغالی انجام داده است. مقامات ایران با دفاع از آرمان آزادی‌بخش نیروهای مقاومت منطقه و رد کردن ادعای غرب و رژیم صهیونیستی مبنی بر حمایت نظامی و تسلیحاتی از این نیروها و گفتن این که ارتباط ایران با آن‌ها به شکل نوعی اتحاد است و ایران هیچ‌گونه نیروی نیابتی در منطقه ندارد، بارها از زمان در گرفتن جنگ غزه نسبت به گسترش دامنه جنگ در منطقه هشدار داده‌اند.

درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان
روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که خرازی در گفت‌‎وگو با این روزنامه مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران تمایلی به وقوع جنگی منطقه‌ای ندارد و از آمریکا، متحد اصلی رژیم صهیونیستی خواست که به آن برای جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها فشار بیاورد. او در پاسخ به این که آیا ایران در صورت در گرفتن جنگی تمام‌عیار، به حمایت نظامی از حزب‌الله لبنان خواهد پرداخت، گفت: «تمام مردم لبنان، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت، از لبنان در مقابل اسرائیل حمایت خواهند کرد.گسترش جنگ به نفع هچ‌کسی نیست اما در صورت حمله اسرائیل به لبنان، تمام مردم لبنان، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت از لبنان حمایت خواهند کرد.» خرازی در این گفت‌وگو بیان کرد: «احتمال گسترش این جنگ به کل منطقه وجود خواهد داشت که تمامی کشورهای آن، از جمله ایران درگیر آن خواهند شد. در چنین وضعیتی، ما هیچ انتخابی جز حمایت از حزب‌الله با تمامی امکانات نخواهیم داشت». او افزود: «گسترش جنگ به نفع هیچ کسی، نه ایران و نه آمریکا نیست». نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، مستقر در نیویورک، پیشتر، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به یک جنگ تمام عیار تبدیل خواهد شد. در این پیام آمده است: «اگرچه ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می‌داند اما در صورت دست زدن به یک تهاجم نظامی تمام عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد. تمام گزینه‌ها، از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است». نمایندگی ایران در سازمان ملل پیش از این نیز در پیامی در شبکه مجازی نوشته بود هر تصمیم نابخردانه‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل که ناظر به نابودی زیرساخت‌های لبنان و منطقه اشغالی ۱۹۴۸ باشد، منطقه را وارد جنگ جدیدی می‌کند.

مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت که جمهوری اسلامی ایران در صورتی که مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن منجر به بازگشت دوباره آن به توافق هسته‌ای شود، حاضر به برگزاری این مذاکرات خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده آمریکا و بدعهدی شرکای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر این تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری با ایران، به تدریج، به عنوان اقداماتی جبرانی، اجرای تعهدات هسته‌ای خود را ذیل این توافق کاهش داد. برجام محدودیت‌هایی را برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های ایجاد کرده بود.

شرط عجیب علی‌اف برای امضای توافق صلح با ارمنستان:

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور آذربایجان امکان توافق میان باکو و ایروان را به «تغییر قانون اساسی ارمنستان» مشروط دانست. «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در جریان پذیرش استوارنامه «کوین همیلتون» سفیر جدید کانادا بیان کرد: «شرط اصلی توافق صلح، تغییر قانون اساسی ارمنستان است زیرا این قانون شامل ادعاهای ارضی علیه جمهوری آذربایجان است و تا زمانی که این تغییرات انجام نشود، توافقنامه صلح امضا نخواهد شد.»
به گزارش «تجارت»، خبرگزاری «توران» به نقل از رئیس‌جمهور آذربایجان گزارش کرد: «ما می‌توانیم معاهده‌های صلح را دست‌کم براساس اصول اولیه طی ماه‌های آینده تکمیل کنیم.» علی‌اف در ادامه تاکید کرد: البته همه اینها زمانی میسر می‌شود که قانون اساسی ارمنستان تغییر کند. رئیس‌جمهور آذربایجان در بیانیه‌ای با اشاره به فعالیت‌های دیپلماتیک کشورش بیان کرد: «ما در حال تنوع بخشیدن به فعالیت‌های دیپلماتیک خود در سطح جهانی هستیم. هم‌چنین شراکت راهبردی میان ما و ۱۰ کشور اتحادیه اروپا وجود دارد و بیشتر این اسناد در زمان اشغال سرزمین‌های ما و زمانی که بحث توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان مطرح نبود، امضا شده است. به همین دلیل، نبود معاهده صلح بین ارمنستان و آذربایجان نمی‌تواند عاملی برای تعیین سطح فعالیت هیچ کشوری در منطقه باشد.»
وی مدعی شد: «ارمنستان به مدت ۲۸ سال از رعایت اصول اساسی حقوق بین‌الملل خودداری کرده است. آنها تمامی قوانین بشردوستانه را زیر پا گذاشتند و قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از سرزمین‌های اشغالی آذربایجان بودند، نادیده گرفتند. کسی ذره‌ای آنها را پاسخگو نکرد و تعدادی از کشورهایی که در مورد این درگیری گفت‌وگو می‌کردند، وفاداری خود را به تمامیت ارضی آذربایجان ابراز نکردند.» الهام علی‌اف در ادامه تصریح کرد: «اکنون پس از اینکه نیروهای اشغالگر ارمنستان را در میدان نبرد شکست دادیم و آنها را از سرزمین خود بیرون کردیم، اظهاراتی در حمایت از تمامیت ارضی خود می‌شنویم اما ما خودمان این مسئله را تضمین کرده‌ایم و اینکه کسی تمامیت ارضی ما را به رسمیت بشناسد یا خیر، مهم نیست. واضح است که احساسات حامی ارمنستان در برخی کشورهای غربی وجود دارد. با این حال، وقتی صحبت از حقوق بین‌الملل می‌شود، باید این احساسات را کنار گذاشت. هم‌چنین، درک این نکته مهم است که مرتفع نمودن مسائل حل‌نشده ۲۸ ساله، طی یک الی ۲ سال دشوار است.» رئیس‌جمهور آذربایجان در پایان با اشاره به مذاکرات باکو-ایروان گفت: «این مسئله به زمان و البته شرطی که مطرح شد، بستگی دارد. تا زمانی که ارمنستان شرط لازم را محقق نسازد و قانون اساسی را تغییر ندهد، توافق صلح برقرار نخواهد شد. معتقدم که می‌توانیم متن قرارداد صلح را طی چند ماه آینده نهایی‌سازی کنیم.»