صحت انتخابات تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: صحت انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به تایید شورای نگهبان رسید. هادی طحان نظیف در گفتگویی تلویزیونی اظهار داشت: بررسی صحت انتخابات ساعتی قبل در شورای نگهبان به پایان رسید و صحت مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به تایید شورای نگهبان رسید. وی ادامه داد: این موضوع به صورت رسمی به وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات اعلام شد. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: تماس‌ها و پیگیری‌هایی با نامزدهای انتخابات داشتیم که تخلف و شکایتی به ما ارایه ندادند، همچنین از سوی مردم هم گزارش‌ مهمی که در نتیجه انتخابات موثر باشد دریافت نکردیم لذا با بررسی‌هایی که داشتیم صحت انتخابات به تایید شورای نگهبان رسید. بر اساس این گزارش، اعتبارنامه مسعود پزشکیان منتخب ریاست‌جمهوری نیز از سوی اعضای شورای نگهبان آماده و به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری ارسال خواهد شد. شایان ذکر است که در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مجموع آرای ماخوذه (مجموع برگ‌های رأی صحیح و باطله مأخوذه) داخل و خارج ایران ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رای بود. در این میان، مسعود پزشکیان حائز ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای شد و سعید جلیلی حائز ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای را کسب کرد.

 

راه شهید امیرعبداللهیان در دولت پزشکیان دنبال شود

وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران به دولت منتخب پیشنهاد کرد که در حوزه سیاست خارجی راه شهید امیرعبداللهیان را ادامه دهد. علی‌اکبر صالحی در حاشیه همایش «دیپلمات دانشور، منظومه فکری و دستاوردهای عملی شهید حسین امیرعبداللهیان» که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه مهمترین توصیه وی به دولت منتخب در حوزه سیاست خارجی چیست؟ گفت: توصیه می‌کنم که راه شهید امیرعبداللهیان را در این حوزه ادامه دهند. همایش «دیپلمات دانشور، منظومه فکری و دستاوردهای عملی وزیر شهید حسین امیرعبداللهیان» با حضور علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه، تعدادی از سفرا و روسای خارجی مقیم تهران، تعدادی از معاونان وزارت امور خارجه و همچنین علی‌اکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و خانواده شهید امیرعبداللهیان صبح امروز در دفتر مطالعات وزارت خارجه برگزار شد. این اظهارات صالحی در شرایطی مطرح می‌شود که برخی رسانه‌ها زا او به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای حضور در منصب معاون اول مسعود پزشکیان یاد کرده‌اند. صالحی تجربه همکاری با دولت‌های مختلف را در کارنامه دارد و به عنوان شخصیتی میانه‌ور شناخته می‌شود.

هدیه رهبر انقلاب به اعضای دولت سیزدهم
حضرت آیت الله خامنه‌ای به اعضای دولت سیزدهم یک جلد قرآن هدیه دادند. رهبر انقلاب در پایان دیدار دیروز به هریک از اعضای هیئت دولت یک جلد کلام‌الله مجید اهدا کردند.

پاسخ ایران به ادعاهای اتحادیه عرب در نامه به شورای امنیت
در پی ادعاهای بی‌اساس اتحادیه کشورهای عربی علیه جمهوری اسلامی ایران، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نامه‌ای خطاب به شورای امنیت ارسال کرد. در این نامه، جمهوری اسلامی ایران به شدت اتهامات ناحق و بی‌اساس علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود را که در بند ۱۱ بیانیه اتحادیه کشورهای عربی مطرح شده است، محکوم و قاطعانه رد کرده و این اقدام را دخالت آشکار و ناعادلانه در امور داخلی کشورمان دانسته است. این نامه می افزاید: این اقدام نه تنها با روح حسن همجواری مغایرت دارد، بلکه نقض آشکار اصول بنیادی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، به ویژه اصول برابری حاکمیتی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها است. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر حاکمیت غیرقابل انکار خود بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران همچنین استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس در بندهای ۱۱ و ۱۶ بیانیه مذکور را به شدت محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول دانسته است. بنابر گزارش العالم، جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که «خلیج فارس» تنها نام قانونی و معتبر جغرافیایی برای این پهنه آبی است که از دوران باستان تاکنون استفاده شده است. تمامی سازمان‌های معتبر نقشه‌نگاری جهانی نیز این منطقه دریایی را با عنوان «خلیج فارس» به رسمیت شناخته و به آن احترام می‌گذارند.

قدردانی ویژه پزشکیان از محمد مخبر
سرپرست ریاست جمهوری با حضور در دفتر مسعود پزشکیان با رئیس جمهور منتخب دیدار و گزارشی از آخرین وضعیت مسائل اجرایی و امور جاری کشور به وی ارائه کرد. محمد مخبر صبح دیروز یکشنبه با حضور در دفتر رئیس جمهور منتخب، ضمن دیدار با وی گزارشی از آخرین وضعیت مسائل اجرایی و امور جاری کشور به وی ارائه کرد. مخبر در این دیدار صمیمی دکتر پزشکیان را در جریان آخرین وضعیت امور جاری کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار داد. رئیس جمهور منتخب نیز در این دیدار با گرامیداشت یاد شهید دکتر رئیسی، از زحمات و تلاش‌های اعضای دولت در مدت سپری شده از شهادت رئیس جمهور و به خصوص اقدامات سرپرست ریاست جمهوری برای اداره امور و برگزاری بدون حاشیه انتخابات ریاست جمهوری در مدتی کوتاه قدردانی کرد.

اعلام آمادگی پزشکیان برای دریافت دیدگاه‌ها و پیشنهادهای جلیلی
رئیس‌جمهور منتخب برای دریافت دیدگاه‌ها و پیشنهادات دکتر جلیلی اعلام آمادگی کرد. سعید جلیلی شامگاه شنبه با حضور در دفتر مسعود پزشکیان با رئیس جمهور منتخب دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار سعید جلیلی با تبریک مجدد انتخاب مسعود پزشکیان، دیدگاه‌های خود را درباره مهمترین مسائل کشور و راهکارهای رفع آنها را تبیین کرد. رئیس‌جمهور منتخب نیز در این دیدار اظهار کرد: داشتن برنامه تنها شرط موفقیت در امور نیست، بلکه به کار گرفتن افراد متخصص، اهل دانش و معتقد به کار و فعالیت ضامن اجرای برنامه‌هاست. پزشکیان در پایان برای دریافت دیدگاه‌ها و پیشنهادات جلیلی اعلام آمادگی کرد.

مردمی که در انتخابات شرکت
نکردند برانداز نیستند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت آسیب شناسی چرایی عدم حضور بخش قابل توجه ای از جامعه در انتخابات ریاست جمهوری از سوی محافل علمی تاکید کرد و گفت : حاکمیت باید گام اساسی برای رفع کدورت‌ها با این بخش از جامعه بردارد . ۶۰ درصد مردم در دور اول انتخابات آگاهانه به میدان نیامدند و برانداز نیستند مطالباتی دارند و باید حرفشان شنیده شود این جمعیت احساس می کنند حق شان‌ داده نشده است و مورد تبعیض واقع شده‌اند. محمدرضا عارف درآیین افتتاح کنفرانس "سیاستگذاری جنسیتی و قدرت زنان، ادغام اجتماعی و برقراری عدالت" که به همت کمیته مطالعات زنان انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد با قدردانی از دست اندرکاران این کنفرانس علمی به هم زمانی برگزاری این سمینار با پیروزی رئیس جمهور منتخب در انتخابات ریاست جمهوری دور چهاردهم اشاره کرد و با بیان اینکه هم زمانی این دو رویداد فرصتی است تا این کنفرانس بتواند راهبردهایی را در زمینه مهمترین چالش‌های دولت جدید پیشنهاد دهد ، گفت : در دنیای امروز نقش مردم در حکمرانی و شیوه حکمرانی مطلوب برای پاسخگویی به مردم اصلی پذیرفته شده است در نظام ما بعد از گذشت بیش از ۴ دهه از انقلاب شیوه حکمرانی باید تغییر کند ولی درباره نحوه حکمرانی مطلوب انجمن علوم سیاسی می تواند راهکارهای خود را ارائه دهد.

جزئیات سانحه برای ناوشکن سهند
مدیرعامل ایزوایکو با تائید خبر بروز سانحه برای ناوشکن سهند نیروی دریایی ارتش در محدوده بندرعباس گفت: ناوچه ایرانی سهند از کلاس موج در اسکله پایگاه یکم نیروی دریایی در نزدیکی بندرعباس دچار حادثه شده و بخش‌هایی از آن زیر آب رفته است که تلاش برای ایجاد تعادل در ناوشکن در حال انجام است.

رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت سیزدهم:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری و اعضای هیأت دولت سیزدهم، تلاش بی‌وقفه برای حل مشکلات توده‌های مردم (نه خواص و ویژه‌خواران)، اعتقاد عمیق به توانایی‌های داخلی، صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی، خستگی‌ناپذیری، مأیوس نشدن، رعایت تعامل و عزت‌مندی در سیاست خارجی، اهتمام به اجرای طرح‌های بزرگ، تواضع و بردباری و معنویت و ذکر و توسل را از ویژگی‌های برجسته فردی و کاری شهید رئیسی خواندند و تأکید کردند: رئیسی عزیز به عنوان یک الگو نشان داد می‌توان به عنوان رئیس جمهور یک کشور از مجموعه این خصوصیات فکری، قلبی و عملی برخوردار بود و آن را در عمل دنبال کرد.
به گزارش «تجارت»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که آخرین دیدار اعضای دولت سیزدهم بود، دولت سیزدهم را دولت «کار و امید و حرکت» برشمردند و گفتند: شهید رئیسی واقعاً امیدوار و به حق، به آینده خوش‌بین بود و تصمیم قاطع داشت که به اهداف ترسیم شده برسد. ایشان در تبیین ویژگی‌های برجسته آقای رئیسی، مردمی بودن او را خصوصیتی بسیار مهم و الگویی حقیقی برای همه مسئولان خواندند و گفتند: رئیسی عزیز به مردم احترام می‌گذاشت و با حضور در میان مردم، حقایق و نیازها را لمس می‌کرد و حل مشکلات و تامین نیازهای توده‌های مردم را محور برنامه‌ها و اقدامات خود قرار می‌داد. رهبر انقلاب ویژگی «با مردم بودن» را خواست اسلام از مقامات و مسئولان خواندند و با استناد به فرمان امیرمومنان(ع) به مالک اشتر افزودند: حضرت امیر(ع) به مالک تاکید می‌کند محبوبترین کارها در چشم تو باید کاری باشد که رضایت و خشنودی توده‌های مردم را جلب کند؛ چرا که در همه عرصه‌ها از جمله مقابله با دشمنی و ایجاد وحدت، همین توده‌های مردم یار تو هستند نه خواص و ویژه‌خوارانی که توقعشان بالاست و فقط برای منافع خود کار می‌کنند و به همین علت با آن‌ها وحدتی در جامعه ایجاد نمی‌شود.

شهید رئیسی به توانایی‌های داخلی اعتقاد داشت
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: همین حقایق و ویژگی‌ها را از توده‌های مردم در دفاع مقدس و دیگر عرصه‌ها دیده‌ایم و شهید رئیسی همین خط و روش امیرمومنان(ع) را دنبال می‌کرد که این نیز باید برای همه الگو باشد. ایشان اعتقاد عمیق به توانایی‌های داخلی را دیگر خصوصیات برجسته شهید رئیسی خواندند و گفتند: در دوره‌های مختلف با مسئولان دراین‌باره صحبت کرده‌ایم، کسی هم مخالف نبود؛ اما انسان می‌فهمد که رئیسی از بُن دندان به ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی برای حل مشکلات کشور اعتقاد داشت.

شهید رئیسی صراحت داشت و خستگی ناپذیر بود
صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی و «پرهیز از بیان حرف‌های دوپهلو و یا ملاحظه خوش‌آمد دیگران»، ویژگی دیگر رئیس جمهور شهید بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: رئیسی به آنچه با صراحت می‌گفت، در عمل نیز پایبند بود؛ مثلاً در اولین مصاحبه از او سوال کردند با فلان کشور ارتباط برقرار می‌کنید، پاسخ داد «خیر» و تا آخر هم به همین خط صریح و روشن پایبند بود. خستگی ناپذیری از کار، یکی دیگر از ویژگی‌های شهید رئیسی بود که رهبر انقلاب از آن تمجید کردند. ایشان گفتند: من مکرر به رئیسی توصیه می‌کردم برای ادامه‌ی بدون مشکل فعالیت‌ها قدری استراحت کند اما او می‌گفت «از کار خسته نمی‌شوم» و واقعا هم خسته نمی‌شد و این ویژگی عملی، حقیقتا تعجب‌آور بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مأیوس نشدن شهید رئیسی از مشکلات و زخم ‌زبان‌ها افزودند: انسان غالباً از ناسپاسی یا انتقاد دیگران بدش می‌آید و دلسرد می‌شود اما رئیسی با وجودی که رنج می‌برد و گاهی هم به من شکایت می‌کرد، هیچگاه از این مسائل مأیوس و از پیگیری کارها دلسرد نمی‌شد. رعایت همزمان تعامل و عزت‌مندی نیز از جمله
خصوصیات برجسته آقای رئیسی بود که رهبرانقلاب به تبیین آن پرداختند.
شهید رئیسی به تعامل و مدارا اعتقاد داشت
ایشان گفتند: رئیسی به اصل ارتباط عقیده داشت و اهل تعامل بود اما از موضع عزت، نه آنچنان تند و دورکننده بحث می‌کرد که ارتباط قطع شود و نه بیهوده خود را دست پایین می‌گرفت و امتیاز می‌داد. رهبر انقلاب افزودند: تعامل رئیس جمهور شهیدمان از موضع عزت با همه کشورهایی که امکان داشت و با اولویت همسایگان، باعث شد پس از شهادت او، چند نفر از سران برجسته جهان در پیام‌های تسلیت از رئیسی به عنوان یک چهره برجسته یاد کنند نه سیاستمدار عادی. «اهتمام به اجرای طرح‌های بزرگ» از جمله انتقال آب دریا به شهرهای تشنه آب و «بردباری و صبوری و مدارا»، دو ویژگی عملی دیگر شهید رئیسی از دیدگاه رهبر انقلاب بود. ایشان افزودند: رئیسی از اختلافات، ‌ اوقاتش تلخ می‌شد اما با همه مدارا می‌کرد. در یک مورد هم که اختلافی جدی وجود داشت و ممکن بود دعوای بزرگی در کشور راه بیفتد، به ایشان گفتم مطلقا عکس‌العمل نشان ندهد؛ برایش سخت بود اما عکس‌العملی نشان نداد و مدارا کرد. آخرین ویژگی برجسته شهید رئیسی که مورد تمجید رهبر انقلاب قرار گرفت، «معنویت و ذکر و دعا و توسل» رئیس جمهور سیزدهم بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی این بخش از سخنان‌شان گفتند: این ویژگی‌ها برای تبیین یک الگو و ثبت در تاریخ بیان شد تا معلوم شود رئیس قوه مجریه می‌تواند مجموعه‌ای از فضائل فکری، قلبی و عملی داشته باشد و آنها را در عملکرد حاکمیتی و فردی خود دنبال کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از اعضای هیأت دولت در همراهی و همکاری با آقای رئیسی، گفتند: اگر همکاری شما نبود، طبعاً این فعالیت‌ها امکان پذیر نمی‌شد. رهبر انقلاب با تشکر ویژه از آقای مخبر –هم بخاطر همراهی با دولت سه‌ساله شهید رئیسی و هم به علت اداره «انصافاً خوب» امور اجرایی کشور بعد از شهادت رئیس‌جمهور- گفتند: تا آخرین لحظه کاری به این فعالیت‌ها ادامه دهید که این نیز یک الگوست؛ البته طبعاً تشکیلات دولت تغییراتی خواهد کرد اما خدمات شما نه تنها در چارچوب عناوین و مدیریت‌های خاص بلکه در همه شرایط می‌تواند ادامه یابد. رهبر انقلاب در پایان سخنان‌شان بار دیگر از مردم و کار و تلاش مسئولان دولتی، وزارت کشور، رسانه ملی و نیروهای انتظامی و امنیتی برای برگزاری خوب و بدون حادثه انتخابات صمیمانه تشکر کردند و گفتند: در برخی کشورهای دنیا، انتخابات با دعوا و یقه‌گیری همراه است؛ در حالیکه در کشور ما انتخابات به بهترین وجه برگزار شد.

گزارش «تجارت» از فرصت‌ها و موانع پیش‌روی دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی:

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم و نهمین رئیس‌جمهور ایران، مسیری دشوار را در حوزه سیاست خارجی دارد. هر چند تیم سیاست خارجی او با اختلاف قوی‌ترین تیم دولت او می‌توانند باشند اما باید توجه داشت که تجربه و حضور اسامی‌ بزرگ به خودی خود نمی‌تواند موفقیت در حوزه دیپلماسی را برای دولت چهاردهم تامین کند.
به گزارش «تجارت»، هر چند بسیاری دولت پزشکیان راه ادامه دهنده راه دولت حسن روحانی در حوزه سیاست خارجی مورد ارزیابی قرار می‌دهند اما واقعیت این است که نمی‌توان این گزاره را تمام مورد قبول قرار داد. به طور حتم تیم سیاست خارجی دولت پزشکیان با موانعی خاص و جدی‌تر مواجه است که شاید قبل‌تر مطرح نبودند. در حوزه داخلی و در حوزه خارجی، برای دستگاه دیپلماسی دولت جدید موانع و دشواری‌های خاصی وجود دارد که می‌توان کار را برای دولت بیش از بیش دشوار کند. همچنان که قوی‌ترین تیم دولت پزشکیان می‌تواند تیم سیاست خارجی و دیپلماسی او باشد، بیشترین و سخت‌ترین ماموریت را نیز همین تیم برعهده دارد. تیمی که با مشکلات جدی و ماموریت‌های دشوار همراه است.

مذاکرات هسته‌ای و داستان ادامه‌دار احیای برجام
کلاف سردگم برجام و مذاکرات هسته‌ای همانند چند سال گذشته یک از چالش‌های اصلی پزشکیان در همان ابتدای کار خواهد بود. پزشکیان با صراحت تمام بارها اعلام کرده که درهای کشور را بر روی جهان خارج نخواهد بست. او خواهان مذاکره با غرب برای پی‌گیری رفع تحریم‌ها است. او وعده تعامل حسنه با جهان و ورود به بازار تجارت جهانی را به مردم ایران داده است. تیم سیاست خارجی پزشکیان نیز همان اشخاصی هستند که در دولت حسن روحانی مسئولیت مذاکره و امضای برجام را بر عهده داشتند. محمد جواد ظریف، سید عباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، مهدی سنایی و... از جمله افراد صاحب نفوذ در تیم سیاست خارجی پزشکیان هستند که همه‌گی خواهان احیای توافق هسته‌ای ور فع تحریم‌ها هستند. آن‌ها معتقدند گره مشکلات اقتصادی کشور گشوده نخواهد شد، مگر از طریق رفع تحریم‌ها.
مسعود پزشکیان و تیم همراه او برای احیای توافق هسته‌ای با سه مانع بزرگ مواجه هستند. مانع بزرگ اولیه در سطح داخلی است. در این زمینه قانون راهبردی مجلس درباب مذاکرات رشما می‌تواند مانعی بزرگ بریا احیای توافق هسته‌ای باشد. بر اساس این قانون، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم الاجراءشدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند. همچنین، چنانچه کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم‌ها از جمله هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه کند. این قانون به طور رسمی مسیر مذاکره و هر گونه توافق را برای دولت جدید دشوار می‌کند. علاوه بر این ماده قانونی، بخشی بزرگ از جناح سیاسی اصول‌گرا مخالف قطعی احیای برجام هستند. آن‌ها از دیرهنگام توافق را برای کشور مضر و در مقام خیانت ارزیابی می‌کنند. طی سال‌های گذشته نیز انواع مخالفت را نسبت به توافق ابراز داشته‌ند. همین مخالفت‌ها نیز می‌تواند کار دولت جدید را برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک دشوار کرند./
مانع دوم، در ارتباط با احتمال بازگشت ترامپ به قدرت است. دولت جدید ایران حدودا دو ماه زمان دارد تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 5 نوامبر (15 آبان) مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک را کلید بزند. این ماموریت در نوع خود بسیار دشوار است و البته با محدودیت‌های بسیار جدی همراه خواهد بود. به طور حتم بازگشت به برجام برای دولت بایدن در آستانه انتخابات یک امر خطیر خواهد بود. در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید نیز مسئولیت برای ایران چند برابر دشوارتر خواهد شد. بنابراین مهم‌ترین ماموریت و چالش بزرگ برای رئیس‌جمهور جدید ایران در کوتاه مدت، میان مدت و البته بلند مدت همین موضوع مذاکرات و توافق هسته‌ای با جهان غرب است. دولت از یک سو با چالش‌ مخالفت در سطح داخلی مواجه است و از سوی دیگر، احتمال روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید، خود بزرگ‌ترین چالشی است که حل آن به دشواری ممکن خواهد بود.
در سطح سوم، مانع‌تراشی‌ها و مخالفت‌های رژیم اسرائیل با احیای توافق هسته‌ای نیز مانعی جدی در مسیر مذاکرات ایران با غرب در عصر جدید است. تل‌آویو از ابتدا امر تا کنون مخالف جدی برجام بوده و از همه توان خود برای لغو این توافق صورت گرفته است. به طور حتم در شرایط جدید نیز تلاش‌های دیپلماتیک و لابی‌گری‌های این رژیم برای مانع تراشی در مسیر احیای برجام چند برابر خواهد شد. در مجموع، دولت پزشکیان و تیم سیاست خارجی او او مسیری دشوار برای احیای توافق و مذاکره با غرب دارند.

حفظ موزانه میان شرق و غرب
این واقعیت قابل انکار نیست که تیم سیاست خارجی دولت جدید تا حد زیادی یه سمت تنش‌زدایی با غرب گرایش دارد اما این بدین معنا نیست که نگاه آن‌ها مبتنی بر غرب‌گرایی است. دولت جدید مسئولیت سنگینی دارد که بتواند از یک سو، میراث دولت رئیسی را در نزدیکی به شرق و حضور فعال رد سازمان‌های شانگهای و بریکش حفظ کند و از سوی دیگر، در مسیر تنش‌زدایی و رفع تحریم با غرب گام بردارد. بنابراین در شرایط جدید دولت نیازمند ایجاد موزانه در سیاست خارجی خود است. موازنه‌ای که در یک طرف آن سیاست رایزنی با غرب و تلاش برای رفع تحریم‌ها پی‌گیری شود و در طرف دیگر آن از قراردادهای استراتژیک 25 ساله با چین و روسیه غفلت نشود. ایران در وضعیت جدید اید بازی هوشمندانه حفظ موازنه در تعامل باق درت‌های غرب و شرق را پیش ببرد که به نظر می‌رسد اجرای این راهبرد بسیار سنگین است.

گسترش مناسبات با همسایگان و مناطق پیرامونی
تداوم تنش‌زدایی با کشورهای همجوار و گسترش ارتباط با کشورهای پیرامونی سیاست مثبتی که در دولت سید ابراهیم رئیسی به خوبی اجرا شد و نتایج قابل قبولی از آن نیز حاصل شد. نماد بارز این استراتژی تنش‌زدایی با عربستان، امارات و پایان انسداد مسیر روابط با مصر بود. در سطح پیرامونی نیز ایران تمرکز خود را بر گسترش مناسبات با دولت‌های پیرامونی خود معطوف کرد. در سه سال گذشته در مناسبات دو سویه با کشورهای منطقه گشایش‌هایی جدی صورت گرفت که در نوع خود کم سابقه بود. برای نمونه می‌توان به روابط ایران با کشورهای تاجیکستان، قراقستان، ارمنستان و... اشاره کرد. حالا دولت پزشکیان از یک سو باید این میراث دولت رئیسی را به پیش ببرد و از سوی دیگر، تقویت فزآینده همکاری‌ها و مناسبات را در سطح پیرامونی خود ادامه بدهد.