ابراز تمایل مجدد اردوغان برای عادی‌سازی روابط با سوریه

رئیس جمهوری ترکیه که چند روز پیش اظهار کرده بود آنکارا دست دوستی به سمت دمشق دراز کرده است، دیروز (یکشنبه) نیز بار دیگر نسبت به عادی‌سازی روابط با سوریه ابراز تمایل کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در این باره اظهار داشت: ما دعوت خود را به «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه ارسال می کنیم و ممکن است هر لحظه این اتفاق رخ دهد. وی گفت: امیدواریم بتوانیم روابط ترکیه و سوریه را به وضعیتی که در گذشته بود، بازگردانیم. اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اگر بشار اسد گامی برای بهبود روابط با ترکیه بردارد، موضع مثبتی در قبال او خواهیم داشت. اردوغان با اشاره به میانجیگری روسیه و عراق در این باره اعلام کرد: پوتین و نخست‌وزیر عراق نیز قصد دارند با اسد در ترکیه دیدار کنند. ما اینجا درباره میانجیگری صحبت می‌کنیم، چرا مستقیماً با همسایه خود ارتباط برقرار نکنیم؟ وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره جنگ غزه و تنش میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان نیز تاکید کرد: اسرائیل باید از قصد خود برای گسترش درگیری در منطقه دست بردارد و کشورهای غربی به ویژه آمریکا باید حمایت از تل‌آویو را در این زمینه کنار بگذارند.

 

اسرائیل به توقف جنگ نیاز دارد

رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد توقف جنگ غزه و حصول توافق امری ضروری است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون این رژیم گزارش داد: ما به توقف جنگ، حصول توافق (با مقاومت فلسطین) و بازگرداندن اسرا نیاز داریم. براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، لاپید همچنین افزود: اسرائیل همواره مخالف جنگ‌های طولانی بوده زیرا ارتش ما به نیروهای ذخیره متکی است که به نفع این نوع جنگ‌ها نیستند. صهیونیست‌ها دیروز (یکشنبه) تظاهراتی را در مناطق مختلف اراضی اشغالی آغاز کرده و خواهان برکناری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی شدند. خبرنگار الجزیره اعلام کرد معترضان صهیونیست خواهان معامله تبادل اسرا با حماس شدند. رسانه‌های عبری گزارش دادند در این تظاهرات، «یائیر لاپید» رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی حضور داشت. صهیونیست‌ها نتانیاهو و کابینه تندرو وی را مقصر شکست در جنگ غزه و درگیری با حزب‌الله لبنان می‌دانند. شکست ارتش رژیم صهیونیستی و کابینه نتانیاهو در دستیابی به اهداف جنگ انتقادهای داخلی از کابینه وی را تشدید کرده است و ساکنان سرزمین‌های اشغالی خواستار کناره‌گیری وی از نخست‌وزیری و برگزاری انتخابات هستند.

بیش از ۵۰ دموکرات خواستار کناره‌گیری بایدن هستند
مصاحبه نیویورک‌تایمز با بیش از ۵۰ دموکرات آمریکایی نشان می‌دهد که آنها برای جلوگیری از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ خواستار کناره‌گیری «جو بایدن» از نامزدی حزب دموکرات هستند. عملکرد ضعیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اولین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ باعث شد تا دموکرات‌ها فشار سنگینی را علیه او اعمال کنند و به طور مکرر خواستار کناره‌گیری او از رقابت‌های انتخاباتی شوند. روزنامه نیویورک‌تایمز با استناد به مصاحبه‌هایی که با بیش از ۵۰ دموکرات انجام داده، در گزارشی می‌نویسد: «بسیاری از مقامات، قانونگذاران و استراتژیست‌ها در حزب خود بایدن نامزدی او را در انتخابات عمیقا غیر قابل تحمل می‌بینند و نگرانی‌های آنها در محافل خصوصی‌شان به تدریج علنی می‌شود.»

انتقاد پاپ فرانسیس از حال بد دموکراسی
رهبر کاتولیک‌های جهان دیروز (یکشنبه) با بیان اینکه حال دموکراسی بد است، به سیاستمداران تاکید کرد تا پوپولیسم را کنار گذاشته و با هم به منظور ایجاد جوامعی قوی‌تر و مقابله با بی‌تفاوتی رای‌دهندگان همکاری کنند. پاپ فرانسیس، رهبر ۸۷ ساله کاتولیک‌های جهان در شهر «تریست» در شمال شرقی ایتالیاست که چهارمین سفر او در این کشور در کمتر از ۲ ماه گذشته محسوب می‌شود.

مرحله دوم انتخابات پارلمانی در فرانسه

گروه جهان: شهروندان فرانسه در حالی دیروز آرای خود را در دومین دور انتخابات پارلمانی این کشور به صندوق می‌اندازند که ماکرون حتی در بهترین سناریوها هم شاهد کاهش قدرت خود در امور بین‌المللی خواهد بود.
به گزارش «تجارت»، تحلیلگران و مقامات نظامی و سیاست خارجی فرانسه بر این باورند که این می‌تواند به تضعیف نقش ماکرون به‌عنوان یک چهره مؤثر و پرانرژی در اروپا و جهان و همچنین یکی از حامیان اصلی اوکراین در جنگ با روسیه منجر شود.» پس از آنکه راست افراطی فرانسه با رهبری «مارین لوپن» در انتخابات پارلمان اروپا حزب حاکم این کشور را شکست داد، ماکرون تصمیم به یک قمار پرخطر گرفت و پارلمان را منحل کرد، با این امید که در انتخابات دوباره اکثریت را به دست آورده و اعتبار حزب خود را احیا کند.

از کاهش قدرت ماکرون تا بن‌بست سیاسی؛ پیش‌بینی آسوشیتدپرس از انتخابات فرانسه
آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: پس از شمارش آرا مشخص شد که حزب راست افراطی فرانسه با فاصله قابل‌توجه برنده دور نخست انتخابات پارلمانی شده و یک گام به تسلط بر فضای سیاسی این کشور نزدیک‌تر شده است. با این حال، از آنجا که در بخش اعظم حوزه‌های انتخابیه هیچ نامزدی به اکثریت قاطع نرسیده، دور دوم این انتخابات در روز یکشنبه برگزار خواهد شد. فرانسه ممکن است به‌زودی شاهد روی کار آمدن یک دولت راست افراطی باشد. در دور دوم انتخابات، ۲ نامزدی که در دور نخست بیشترین رای را به دست آورده‌اند، از هر حوزه انتخابیه به دور دوم می‌روند، اما از آنجا که در این دور از انتخابات فرانسه نگرانی از رشد راست افراطی موجب افزایش مشارکت شده، در بسیاری از حوزه‌ها نامزد سومی هم به دور بعدی راه یافته است. در نظام حاکمیت فرانسه که یک نظام «نیمه‌ریاستی» است، رئیس‌جمهور باید فردی را به‌عنوان نخست‌وزیر کشور منصوب کند و این شخص مأمور تشکیل دولت خواهد بود. گرچه بر اساس قانون اساسی فرانسه رئیس‌جمهور می‌تواند هر چهره‌ای که می‌خواهد را به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند، اما ازآنجاکه پارلمان می‌تواند به نخست‌وزیر رأی عدم اعتماد داده و دولت را منحل کند، رئیس‌جمهور باید چهره‌ای را مأمور تشکیل دولت کند که مورد تایید پارلمان باشد.

بهترین سناریو برای ماکرون
آسوشیتدپرس بهترین سناریو برای ماکرون را وضعیتی می‌داند که در آن هیچ‌یک از احزاب راه‌یافته به پارلمان به اکثریت قاطع نرسد و نخست‌وزیری انتخاب شود که قدرت چندانی ندارد، اما حتی در این صورت هم گرچه چالش‌های بزرگی برای سیاست خارجی و دفاعی ماکرون ایجاد نمی‌شود، اما بی‌شک نگاه سیاسی فرانسه از نفوذ جهانی به تمرکز بر آشفتگی‌های داخلی معطوف خواهد شد. در سناریویی دیگر که برای ماکرون از همه بدتر است، راست افراطی به یک پیروزی تاریخی دست یافته و گزینه مطلوب این حزب، یعنی «جردن باردلا» نخست‌وزیر خواهد شد.