تاکید پزشکیان بر گسترش روابط با عراق

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در تماس تلفنی با پزشکیان ضمن تبریک موفقیت وی در کسب اعتماد ملت ایران، برگزاری موفقیت آمیز و بدون مشکل انتخابات ریاست جمهوری به فاصله کمی از فقدان رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی را ناشی از استحکام ارکان و پایه‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: ما به تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی فیمابین در دوره ریاست جمهوری جنابعالی بسیار خوش‌بین هستیم. نخست وزیر عراق رویکرد اعلامی رئیس جمهور منتخب ایران برای توسعه روابط با همسایگان را به نفع ملت ایران و ملت‌های منطقه دانست و گفت: این همت و اهتمام برای دولت عراق بسیار بااهمیت و ارزشمند است و امیدواریم در دوره پیش‌رو شاهد تحکیم و تعمیق هر چه بیشتر روابط میان دو کشور و دو ملت باشیم. پزشکیان نیز در این گفت وگوی تلفنی ضمن قدردانی از تبریکات دولت و ملت عراق با بیان اینکه دو کشور همواره در بسیاری از زمینه‌ها یاریگر هم بوده و خواهند بود، بر اهمیت جایگاه عراق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

 

اعلام آمادگی پاکستان برای همکاری نزدیک با ایران

نخست‌وزیر پاکستان در یک گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور منتخب ایران ضمن تبریک به او برای پیروزی در انتخابات، روابط میان ۲ کشور را برادرانه توصیف و تاکید کرد مشتاق همکاری نزدیک با وی در تمام زمینه‌ها است. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به صورت تلفنی با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران گفت‌وگو کرد تا صمیمانه‌ترین تبریکات خود را به مناسبت پیروزی پزشکیان در انتخابات به او ابلاغ کند. بنابر گزارش اردوپوینت، در بیانیه دفتر نخست وزیری پاکستان آمده است: نخست وزیر آرزوی خیر خود را برای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌کند و انتقال موفقیت‌آمیز سیاسی از طریق روند دموکراتیک را به ایشان و همچنین ملت برادر ایران تبریک می‌گوید. بر اساس این بیانیه، شهباز شریف در اظهارات خود تاکید کرد پاکستان و ایران به عنوان کشورهای همسایه و برادر با تاریخ، ایمان، فرهنگ و سنت‌های مشترک به یکدیگر پیوند خورده اند. نخست وزیر پاکستان همچنین با آرزوی موفقیت برای رئیس‌جمهور منتخب ایران در دوران فعالیت خود گفت: مشتاق همکاری نزدیک با وی برای تقویت بیشتر روابط تهران و اسلام‌آباد و ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه های مختلف از جمله تجارت، انرژی و امنیت منطقه است.

تاکید نخست وزیر پاکستان
بر گسترش روابط با ایران
شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در تماس تلفنی با پزشکیان پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایران با مشارکت بسیار خوب مردم و تحت هدایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی را تبریک گفت. پزشکیان نیز در این گفت و گوی تلفنی از تبریکات دولت و ملت پاکستان در پی پیروزی وی در انتخابات و همچنین حضور نخست وزیر و هیات بلند پایه پاکستانی در مراسم تشییع شهدای خدمت و اعلام عزای عمومی در این کشور که تسلی‌بخش دولت و ملت ایران بود، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد. رئیس جمهور منتخب تاکیدات و توجه ویژه رهبری معظم انقلاب اسلامی به توسعه روابط با پاکستان را جزو اصول خدشه‌ناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: مناسبات دیرینه و پیوندهای عمیق فرهنگی، دینی و تمدنی دو کشور مهمترین بنیان‌های روابط دو کشور بزرگ جهان اسلام در تمامی ابعاد را شکل داده و بر حفظ و تقویت این سرمایه‌های ارزشمند تاکید داریم. پزشکیان همچنین با بیان اینکه جهت‌گیری مناسبات دو کشور به سمت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک در راستای منافع دو ملت است، افزود: ظرفیت‌های استفاده نشده بسیاری برای توسعه همکاری میان ایران و پاکستان وجود دارد که امیداریم با تلاش‌های مشترک در مسیر ارتقای روابط به کار گرفته شوند.

رونمایی ارتش از موشک‌های
جدید ضد زره نقطه‌زن
فرمانده نیروی زمینی ارتش از رونمایی موشک‌های جدید ضد زره نقطه‌زن نیروی زمینی ارتش در آینده نزدیک خبر داد. امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره توانمندی‌های این نیرو اظهار داشت: نیروی زمینی آماده‌تر و توانمندتر از گذشته است و تیپ‌های این نیرو در مرزها مستقر هستند تا امنیت پایدار را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ارمغان بیاوریم. امیر سرتیپ حیدری در ادامه درباره دستاوردهای جدید این نیرو گفت: در آینده نزدیک، موشک‌های ضد زره نقطه‌زن جدید و همچنین تجهیزات جدید نیروی زمینی ارتش در حوزه ریزپرنده‌ها رونمایی می‌شوند. وی با اشاره به خودکفایی نزاجا خاطرنشان کرد: نیروی زمینی ارتش در تمامی ۲۳ رسته خود به خودکفایی کامل رسیده است.

تاکید رئیس قوه قضائیه بر همکاری با دولت برای گسترش عدالت
رئیس قوه قضائیه در دیدار با رئیس جمهور منتخب از آمادگی این قوه برای همکاری با دولت در جهت گسترش عدالت اجتماعی خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای صبح دیروز سه‌شنبه با حضور در دفتر مسعود پزشکیان، با تبریک مجدد انتخاب وی از سوی مردم گفت: وظیفه همه ما کارگزاران نظام اسلامی این است که با همدلی و هم‌افزایی و استفاده از همه استعدادها و ظرفیت‌ها، در راستای حل مسائل و تحقق انتظارات به حق مردم و آرمان‌های متعالی و عدالت‌خواهانه انقلاب اسلامی تلاش کنیم. رئیس قوه قضائیه اظهارکرد : قوه قضائیه در چارچوب پیاده‌سازی اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی و در راستای هم‌گرایی قوا جهت گسترش عدالت اجتماعی آماده همکاری با دولت منتخب است.

رد اخبار مربوط به «شورای انتصابات» از سوی آذری‌جهرمی
یکی از اعضای ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان رئیس‌ جمهور منتخب انتشار اخباری درباره‌ ترکیب شوراهایی مثل «شورای سیاست‌گذاری دولت چهاردهم» یا «شورای انتصابات» را جعلی خواند و تاکید کرد: روال شفاف و مدل علمی و بروز انتخاب وزرا توسط رئیس جمهور منتخب بزودی اعلام خواهد شد. محمد جواد آذری جهرمی از اعضای ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از دیروز اخباری توسط برخی چهره‌های شناخته شده رسانه‌ای درباره ترکیب شوراهایی مثل شورای سیاست‌گذاری دولت چهاردهم یا شورای انتصابات، دست به دست می‌چرخد.

ادامه تلاش نیروی دریایی برای بازگرداندن سهند به سطح آب
تلاش ها برای بازگرداندن تعادل ناوشکن سهند ادامه دارد. روز یکشنبه ناوشکن سهند که در حال تعمیر در اسکله ای در نزدیکی بندرعباس بود به خاطر نفوذ آب به مخازن، تعادلش را از دست داد و دچار سانحه شد. به دلیل محدودیت عمق ساحل که حدود 14 متر است، امکان غرق شدن این ناوشکن وجود ندارد و تلاش نیروی دریایی ارتش برای بازگشت سهند به حالت تعادل در حال انجام است که تاکنون این تلاش ها به نتیجه نرسیده است. بازگرداندن سهند به سطح آب و برقراری دوباره تعادل آن ممکن است مدتی طول بکشد.

دیدار دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی با رئیس جمهور منتخب
سردار علی‌اکبر احمدیان صبح دیروز - سه‌شنبه - با حضور در دفتر رئیس جمهور منتخب، ضمن تبریک انتخاب مسعود پزشکیان از سوی ملت شریف ایران تصریح کرد: انتخاب شما به عنوان یکی از یادگاران دوران دفاع مقدس و هم‌رزم شهدای والامقام آن دوران، از سوی ملت مجاهد، پرافتخار و شهیدپرور ایران اسلامی سرمایه‌ای برای تحقق اهداف و منافع کشور و رفع مشکلات مردم است و دبیرخانه شورای‌ عالی امنیت ملی تمامی ظرفیت‌های خود را برای مساعدت صادقانه در این مسیر به کار خواهد گرفت.

کربی: آمریکا با تغییر رئیس جمهور پای میز مذاکره با ایران نمی‌آید

گروه سیاسی: در شرایطی که مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور نزدیک به طیف اصلاح‌طلبان و میانه‌روها به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران انتخاب شده، همچنان ایالات متحده آمریکا بر طبل ضدیت با توافق و اجیای برجام می‌کوبند.
به گزارش «‌تجارت»، به قدرت رسیدن پزشکیان در پاستور به عنوان طرفدار احیای برجام و توافق، این چشم‌انداز را مطرح کرد که روندی از تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا آغاز شود. اما به نظر می‌رسد واشنگتن حداقل تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در 15 آبان سال جاری اراده‌ای را گفت‌وگوی جدی ندارد.

اراده جدی پزشکیان برای احیای برجام
مسعود پزشکیان با صراحت تمام بار‌ها اعلام کرده که در‌های کشور را بر روی جهان خارج نخواهد بست. او خواهان مذاکره با غرب برای پی‌گیری رفع تحریم‌ها است. او وعده تعامل حسنه با جهان و ورود به بازار تجارت جهانی را به مردم ایران داده است. تیم سیاست خارجی پزشکیان نیز همان اشخاصی هستند که در دولت حسن روحانی مسئولیت مذاکره و امضای برجام را بر عهده داشتند. محمد جواد ظریف، سید عباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، مهدی سنایی و... از جمله افراد صاحب نفوذ در تیم سیاست خارجی پزشکیان هستند که همه‌گی خواهان احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها هستند. آنها معتقدند گره مشکلات اقتصادی کشور گشوده نخواهد شد، مگر از طریق رفع تحریم‌ها. دولت جدید ایران حدودا دو ماه زمان دارد تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر (۱۵ آبان) مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک را کلید بزند. این ماموریت در نوع خود بسیار دشوار است و البته با محدودیت‌های بسیار جدی همراه خواهد بود. به طور حتم بازگشت به برجام برای دولت بایدن در آستانه انتخابات یک امر خطیر خواهد بود. در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید نیز مسئولیت برای ایران چند برابر دشوارتر خواهد شد؛ بنابراین مهم‌ترین ماموریت و چالش بزرگ برای رئیس‌جمهور جدید ایران در کوتاه مدت، میان مدت و البته بلند مدت همین موضوع مذاکرات و توافق هسته‌ای با جهان غرب است. دولت از یک سو با چالش مخالفت در سطح داخلی مواجه است و از سوی دیگر، احتمال روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید، خود بزرگ‌ترین چالشی است که حل آن به دشواری ممکن خواهد بود.

تاکید آمریکا بر نداشتن آمادگی برای مذاکره با ایران
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران آمادگی ندارد. کربی روز دوشنبه عنوان کرد که واشنگتن انتظار ندارد که با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تغییری در رفتار تهران رخ دهد. وی در ادامه تاکید کرد که این کشور برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده نیست. کربی همچنین
اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روز چهارشنبه دیداری با کر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس در کاخ سفید خواهد داشت.
این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که متیو میلر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران و رویکرد او درقبال روابط با آمریکا و غرب که گفته است مایل به بهبود این روابط است، اظهار داشت: ما هیچ انتظاری نداریم که این انتخابات منجر به تغییری اساسی در مسیر یا سیاست‌های ایران شود. در نهایت، این رئیس جمهور نیست که در مورد آینده سیاست ایران حرف نهایی را می‌زند. این مقام معظم رهبری است که این کار را می‌کند. وی در ادامه با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران گفت: در حال حاضر انتظار تغییر نداریم و ابتدا باید او (مسعود پزشکیان) کار خود را آغاز کند. بنابراین اکنون نمی‌توانم اظهار نظری داشته باشم اما همیشه گفته‌ایم که دیپلماسی مؤثرترین راه برای دستیابی به یک راه‌حل مؤثر و پایدار در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران است، یکی از موضوعاتی که بدیهی است نگرانی‌های زیادی درباره آن داریم و انتخابات اخیر نیز تغییری در آن ایجاد نکرده است. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، میلر با تکرار ادعاهای خصمانه و واهی خود افزود: ما همچنین روشن کرده‌ایم که با توجه به تشدید تنش‌های ایران در سراسر جهان، در حال حاضر از هرگونه راه حل دیپلماتیک معنادار فاصله داریم.

آمادگی ایران برای تمام گزینه‌ها
همزمان با اظهارات مقام‌های آمریکایی، سفیر ایران در اتریش با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های میان ایران و اروپا نوشت: ایران برای هر گزینه‌ای در همکاری با اروپا آماده است، اگرچه یک تعامل دوجانبه سودمند را ترجیح می‌دهیم. عباس باقرپور در پیامی در شبکه مجازی ایکس با اشاره به پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری نوشت: ادراکات و علائق متفاوت بین ایران و اروپا، چالش‌ها و فرصت‌های چند وجهی را ایجاد کرده است. در عین حال ایران برای هر گزینه‌ای آماده است، اگرچه یک تعامل ۲ جانبه سودمند را ترجیح می‌دهیم. ما از اروپایی‌ها برای اینکه از زیبایی‌های دموکراسی ما بهره ببرند، استقبال می‌کنیم، قبل از اینکه برایشان گران تمام شود.

گاردین: حزب حاکم انگلیس قصدی برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ندارد

گروه سیاسی: یک رسانه انگلیسی به بررسی موضع حزب حاکم (کارگر) انگلیس درباره موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی پرداخته و نوشت که این حزب به دنبال بررسی دیگر اقدامات محدودکننده علیه آنچه «سازمان‌های دولتی مرتبط با تروریسم» می‌خواند، است. یک رسانه انگلیسی گزارش داد که احتمالا، حزب کارگر این کشور که به تازگی پیروز انتخابات سراسری شده است، عجله‌ای برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به اصلاح تروریستی این کشور نخواهد داشت و در عوض، طراحی دسته‌بندی جدیدی برای پرداختن به موضوع تروریسم دولتی را بررسی خواهد کرد.
به گزارش «تجارت»، موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی که پیشتر، توسط پارلمان اروپا مطرح شده بود، به دلیل نداشتن مبنای قانونی در میان دولت‌های اتحادیه اروپا بحث‌برانگیز شده است. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پی مطرح شدن این درخواست گفته بود، «نمی‌توانیم به کسی بگوییم تروریست می‌خوانیمتان چون از شما خوشمان نمی‌آید. باید حکم یک دادگاه وجود داشته باشد.» مدتی بعد، «آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان نیز با صحه گذاشتن بر اظهارات بورل، بر نبود مبنای قانونی برای انجام دادن این کار تاکید کرد. آمریکا و کانادا ۲ کشوری هستند که نام سپاه پاسداران را در فهرست به اصطلاح تروریستی خود قرار داده‌ و از متحدان خود نیز خواسته‌اند از این اقدام ضدایرانی پیروی کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان شاخه رسمی نیروهای نظامی ایران که در سازمان ملل نیز به رسمیت شناخته شده است، سهم عمده‌ای در مبارزه با تروریسم منطقه، از جمله مبارزه برای شکست گروه تروریستی داعش داشته است. روزنامه گاردین گزارش داد: «دیوید لمی» وزیر امور خارجه انگلیس با همکاران خود درباره پیامدهای انتخاب «مسعود پزشکیان» به عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب ایران رایزنی خواهد کرد. گاردین با اشاره به برگزیده شدن پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نوشت: یکی از مسائل غرب، چه در مذاکرات غیرعلنی در عمان و چه در گفت‌وگوهای علنی آزمودن این است که آیا پزشکیان نفوذی واقعی بر سیاست خارجی ایران دارد و قصد انجام دادن اقداماتی برای کاهش سطح برنامه هسته‌ای ایران دارد که راهی برای کاهش تحریم‌ها خواهد بود. مشاوران وزارت امور خارجه انگلیس هشدار داده‌اند که تصمیم دولت انگلیس برای انجام دادن این اقدام علیه سپاه پاسداران ایران می‌تواند تاثیر مخربی بر روابط انگلیس-ایران داشته باشد.
لمی به تازگی در گفت‌وگو با گاردین گفت: ما بر چالش‌های واقعی فعالیت‌های ناشی از تروریسم دولتی واقفیم و من قصد دارم این مسائل، چگونگی کارکرد رویه پیشین (تروریستی اعلام کردن سازمان‌های دولتی) برای کشورها و برخی سازمان‌های تروریستی را به دقت بررسی کنیم. دستیاران لمی در حال بررسی اصلاحیه‌ای برای قوانین فعلی هستند که دولت را قادر می‌سازد محدودیت‌هایی تحریمی را علیه فعالیت‌های سازمان‌های وابسته به حکومت، مانند سپاه پاسداران اعمال کند، اما این کار ممکن است زمان‌بر باشد و در بیانیه حزب کارگر به مقررات جدیدی برای تروریسم دولتی پرداخته شده، بدون آن که مشخصا به سپاه پاسداران اشاره شود. «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در مقابل فشارهای پارلمان انگلیس برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران مقاومت کرد و استدلالش این بود که چنین اقدامی به معنای قطع روابط دیپلماتیک تهران با انگلیس است. کامرون تمایلی به این موضوع نداشت؛ چراکه گفت‌وگوی مستقیم، اگرچه گاهی متشنج با ایران، برای او اهمیت داشت.

سفارت جمهوری آذربایجان در تهران ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز آینده بازگشایی می‌شود:

گروه سیاسی: دستیار وزیر و مدیر کل اوراسیای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه انتظار می‌رود بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز آینده رخ دهد، گفت که سفیر جدید ایران در باکو هنوز تعیین نشده است.
به گزارش تجارت، جمهوری اسلامی ایران همواره خود را به نقش‌آفرینی موثر برای پایداری امنیت و ثبات در قفقاز متعهد می‌داند و در این مسیر بر توسعه روابط خود با کشورهای منطقه یادشده تاکید دارد. جمهوری آذربایجان یکی از کشورهای مهم حوزه قفقاز، دارای اشتراکات فراوانی از جهات مختلف با ایران است؛ رابطه تهران و باکو در پی حادثه سفارت جمهوری آذربایجان با فرازونشیب‌هایی مواجه شد که با پیگیری و تلاش طرفین برای حل‌وفصل موضوع در حال رسیدن به نتیجه است. در همین رابطه مجتبی دمیرچی‌لو، دستیار وزیر و مدیر کل اوراسیای وزارت امور خارجه از بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خبر داد. دمیرچی‌لو با اعلام اینکه سفارت جمهوری آذربایجان در ایران طی روز‌های آینده بازگشایی شده و سفیر این کشور فعالیت خود را آغاز می‌کند، اظهار کرد: انتظار داریم این اتفاق ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز آینده رخ دهد. مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه هنوز سفیر ایران در جمهوری آذربایجان تعیین نشده است، بیان کرد: پروسه تعیین سفیر یک پروسه طولانی است، از این رو، ابتدا باید دولت مستقر و سپس سفیر تعیین شود. وی با بیان اینکه اشتراکات بسیاری میان ایران و کشور‌های منطقه از منظر تاریخی، تمدنی، فرهنگی، مذهبی و قومی و منافع مشترک در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد، تصریح کرد: طبعا هر دولتی چه در ایران و چه در کشور‌های حوزه قفقاز سر کار بیاید، علاقه‌مند به توسعه روابط دوستانه است. مقام وزارت امور خارجه، گفت: ما انتظار داریم که دولت چهاردهم نیز توجه خاصی به این منطقه داشته باشد و چشم‌انداز روشنی برای توسعه روابط متصور هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد:

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «مسئولیت شورای سه نفره قید شده در اصل ۱۳۱ قانون اساسی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسیده است»، اعلام کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون انتخابات دوره ۴ ساله ریاست جمهوری از زمان تنفیذ حکم رئیس جمهوری توسط رهبری آغاز می‌شود، تا روز تنفیذ معاون اول رئیس جمهور مدیریت قوه مجریه را بر عهده دارد. به گزارش «تجارت»، در پی سقوط بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و هیئت همراه و به شهادت رسیدن رئیس جمهور و با توجه به پیش‌بینی قانون اساسی درباره شرایط فقدان رئیس جمهوری، لوازم برای اجرای اصل ۱۳۱ قانون اساسی مهیا شد. در اصل ۱۳۱ قانون اساسی آمده است که «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را برعهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس جمهور موظف است» بر همین اساس نیز حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بخشی از پیام تسلیت شهادت او فرمودند: «جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.» با تدابیر اتخاذ شده از سوی این شورای سه نفره فرآیندهای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شد و در نهایت ین انتخابات در دو مرحله در تاریخ‌های ۸ و ۱۵ تیر برگزار گردید مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب برگزیده شد. هادی طحان نظیف در گفت‌وگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت و گفت: اصل ۱۳۱ دارای دو بخش است؛ صدر اصل راجع به این است که در شرایط فقدان رئیس جمهور چه اتفاقی می‌افتد که اشاره کرده که معاون اول رئیس‌جمهور عهده‌دار اختیارات، وظایف و مسئولیت‌های رئیس جمهور خواهد بود.