بایدن در رقابت‌های انتخاباتی می‌ماند

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا، برخلاف گفته‌های پیشین خود، پیش‌بینی کرد که بایدن علی‌رغم درخواست‌های فزاینده دموکرات‌ها برای کنار کشیدن از انتخابات، در رقابت‌های ریاست جمهوری باقی بماند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفت، بایدن ۸۱ ساله کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی را به دلیل سن و سالش رد کرده است. در این میان، بایدن بارها گفته که در رقابت‌ها می‌ماند. ترامپ در ادامه مصاحبه خود افزود: «جالب اینجاست که بایدن قدرت زیادی دارد، زیرا نمایندگان را در اختیار دارد. می‌دانید، وقتی نمایندگان را دارید این اختیارات را هم دارید، مگر اینکه بایدن خودش بگوید "من می‌روم بیرون"، در غیر اینصورت آنها نمی‌توانند کاری برای بیرون کشیدن او انجام دهند جز اجرای متمم ۲۵.» متمم بیست و پنجم قانون اساسی ایالات متحده به معاون رئیس جمهور و اعضای کابینه این امکان را می‌دهد که اعلام کنند رئیس جمهور قادر به انجام اختیارات و وظایف خود نیست و این شغل را به معاون رئیس جمهور به عنوان سرپرست ریاست جمهوری منتقل می‌کند. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا یا دموکرات‌های ارشد این گزینه را پیش برده باشند.

 

به دنبال راه‌حل دیپماتیک برای جنگ اوکراین هستیم

«ژان لوک ملانشون» رهبر حزب چپ‌گرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» گفت سیاستمداران جناح چپ در فرانسه برای حل‌وفصل جنگ اوکراین به جای راه‌حل نظامی به دنبال راه‌حل دیپلماتیک هستند. ژان لوک ملانشون که حزبش در انتخابات پارلمانی فرانسه اول شده، در گفت‌وگو با تلویزیون ال‌سی‌آی بیان کرد: «ما موضع خنثی نداریم و سیاستمداران چپ‌گرای فرانسه به دنبال راه‌حل دیپلماتیک جهت خاتمه جنگ اوکراین هستند.» وی افزود: «ما از احیای کامل حاکمیت اوکراین حمایت می‌کنیم اما نه از طریق جنگ، بلکه از طریق دیپلماسی.» با توجه به نتایج انتخابات یکشنبه فرانسه مشخص نیست که تشکیل دولت چه مقدار ممکن است طول بکشد. برای اداره موثر دولت فرانسه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور باید ائتلاف‌هایی را تشکیل دهد، گرچه او گفته است که با «ژان لوک ملانشون» رهبر چپگرایان که حزبش اول شد، مذاکره نخواهد کرد. این در حالیست که ملانشون برای تشکیل دولت اعلام آماده کرده است. با این حال حزب او یا دیگر احزاب اکثریت را در دست ندارند و در واقع نتیجه انتخابات، تشکیل یک پارلمان بلاتکلیف بود. بعد از حزب ملانشون، حزب ماکرون و بعد راستگرایان قرار گرفتند.

مصر و کاخ سفید حضور هیئت آمریکایی در قاهره را تایید کردند
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ۲ مقام ارشد آمریکایی در حال حاضر برای مذاکرات آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در قاهره هستند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود که ویلیام برنز، رئیس سیا و برت مک گورک، نماینده آمریکا در خاورمیانه برای دیدار با مقامات مصر، رژیم صهیونیستی و اردن در مصر هستند و در چند روز آینده «مذاکرات بعدی» انجام خواهد شد. کربی ادامه داد: «هنوز شکاف‌هایی بین مواضع ۲ طرف باقی مانده است، اما اگر فکر می‌کردیم هیچ شانسی در آنجا (برای پیشرفت) نداریم، تیمی را به آنجا نمی‌فرستادیم.» وی افزود: تلاش می‌کنیم تا جایی که بتوانیم این خلأها را پر کنیم. هفته گذشته، حماس از درخواست خود مبنی بر پایبندی اشغالگران به آتش‌بس، قبل از امضای هر گونه توافقی، صرف نظر کرد. اما یک منبع حماس روز شنبه به رویترز گفت که این جنبش در عوض آن گفته که اجازه می‌دهد مذاکرات برای رسیدن به این هدف در مرحله اول که ۶ هفته طول می‌کشد، انجام شود.

طفره کاخ سفید از تایید دیدار متخصص پارکینسون با پزشک بایدن
سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گزارش‌های مربوط به رفت‌وآمد یک متخصص پارکینسون به کاخ سفید و دیدارهای مکررش با پزشک «جو بایدن» را رد کرد. «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با اشاره به گزارش‌ اخیر روزنامه نیویورک پست مبنی بر دیدارهای مکرر یک متخصص پارکینسون با پزشک رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید گفت: «هزاران پرسنل نظامی هستند که خدمات پزشکی از بخش درمانی کاخ سفید دریافت می‌کنند؛ بنابراین ما باید بسیار مراقب باشیم.» طبق اسناد مربوط به رفت‌وآمدهای افراد به کاخ سفید که توسط روزنامه نیویورک‌پست رویت شده است، «کوین کانارد» متخصص بیماری پارکینسون از مرکز پزشکی ملی نظامی «والتر رید» در واشنگتن دی‌سی دیداری با «کوین اوکانر» پزشک کاخ سفید داشته است.
این روزنامه آمریکایی می‌نویسد که یکی از دیدارهای آنها در تاریخ ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) انجام شده است و به طور کلی دکتر کانارد از تاریخ اوت ۲۰۲۳ هشت بار به کاخ سفید رفته است. هم‌چنین دیدار اخیر آنها در اواخر ماه مارس
بوده است.

گزارش «تجارت« از اهداف سفر رئیس‌جمهور روسیه به هند:

گروه جهان: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دیروز سه‌شنبه در کاخ بزرگ کرملین با نارندرا مودی نخست وزیر هند که در نخستین سفر خارجی خود پس از پیروزی مجدد در انتخابات پارلمانی این کشور به مسکو سفر کرده است، به صورت رسمی دیدار و مذاکره کرد. به گزارش «تجارت»، پوتین و مودی پیش از این روز دوشنبه گفت‌وگوهایی غیررسمی داشتند؛ مذاکراتی که به گفته سخنگوی کرملین بیش از سه ساعت به طول انجامید. این سفر پوتین به هند در سطحی گسترده با واکنش مخالف ایالات متحده آمریکا همراه شد.

تاکید پوتین بر راهبردی بودن مناسبت مسکو با دهلی نو
رئیس جمهوری روسیه در آغاز مذاکرات مشترک با نخست وزیر هند، خطاب به مودی گفت: این اولین سفر رسمی شما پس از انتصاب مجدد پس از پیروزی دوباره در انتخابات پارلمانی هند است. من می خواهم یک بار دیگر (تصدی این مسئولیت را) به شما تبریک بگویم. پوتین اظهار داشت: روسیه و هند دارای دوستی دیرینه و روابط خوبی هستند که طی دهه ها توسعه یافته است؛ دو کشور امسال هفتاد و هفتمین سال برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می گیرند. وی با بیان اینکه روابط مسکو – دهلی نو دارای ویژگی ممتاز مشارکت راهبردی است، گفت: ما دائماً در تماس هستیم و توجه اصلی را به توسعه روابط تجاری و اقتصادی داریم که البته توسعه این مناسبات، منافع مردم هند و مردم فدراسیون روسیه را محقق می‌کند.

رشد مبادلات تجاری روسیه و هند
رئیس‌جمهوری روسیه یادآور شد: در سال ۲۰۲۳ میلادی، گردش تجاری دو کشور ۶۰ درصد و حتی بیشتر - ۶۶ درصد - افزایش یافت؛ حجم مبادلات تجاری دو جانبه در سه ماهه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۴) نیز ۲۰ درصد افزایش یافته است. وی یادآور شد: روسیه و هند در عرصه بین المللی، از جمله در سازمان‌های بین‌المللی، در درجه اول در سازمان ملل و در سازوکارهایی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس همکاری نزدیک داریم. پوتین گفت:‌ این فرصت را داشتیم که در یک محیط غیررسمی عملاً در مورد همه مسائل (با یکدیگر) صحبت کنیم. رئیس‌جمهوری روسیه خطاب به نخست وزیر هند گفت:‌ من از شما به خاطر توجهی که به مهم‌ترین مشکلات، از جمله تلاش برای یافتن راه‌هایی برای حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین دارید، سپاسگزارم. پوتین در ادامه از مودی برای شرکت در اجلاس سران کازان که اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در کازان مرکز تاتارستان روسیه برگزار می‌شود، دعوت کرد.

تاکید هند بر گسترش مناسبات با مسکو
نخست وزیر هند با بیان اینکه در ۲۵ سال گذشته، روابط عمیقی با روسیه و شخص پوتین داشته است، گفت:‌ ما در طول ۱۰ سال گذشته ۱۷ بار ملاقات کرده ایم؛ این سفر، ششمین سفر من به روسیه است و امروز در بیست و دومین اجلاس دوجانبه شرکت می کنیم. همه اینها از عمق روابط و همکاری نزدیک ما حکایت دارد. مودی ادامه داد:‌ با اطمینان می توانم بگویم با توجه به تجربیات گذشته، در آینده نیز همکاری خود را تقویت خواهیم کرد و همه جوانب همکاری را تعمیق خواهیم بخشید و به اهداف جدیدی دست خواهیم یافت. نخست‌وزیر هند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پنج سال گذشته دوران سختی برای همه کشورهای دنیا بوده است، از درگیری‌ها، بحران‌ها و شیوع کووید ۱۹ به عنوان مصادیق سخن خود نام برد. مودی در ادامه اظهار داشت:‌ در هنگامه شرایط سخت جهان بشری، به برکت دوستی هند و روسیه، زمانی که جهان با بحران های مختلفی در زمینه امنیت غذایی، سوخت و کودهای شیمیایی روبرو بود، به لطف دوستی ما با شما بود که از این بحران‌ها عبور کردیم. وی ادامه داد: تمام مشکلات برای کشاورزان هندی وجود داشت و ما تمام نیازهای کود آنها را برطرف کردیم و این (امر به دنبال) دوستی ویژه ما با شماست و ما کاملا متعهد به حفاظت از منافع کشاورزان هندی با استفاده از همکاری خود با شما هستیم. ما در این مسیر به کار خود ادامه خواهیم داد و همکاری خود را تقویت خواهیم کرد.

مذاکرات خاص پوتین و مودی درباره اوکراین
نخست وزیر هند با اشاره به بازتاب‌های بین‌المللی سفر خود به مسکو گفت: اینکه تمام دنیا با علاقه، نتایج سفر من به مسکو را دنبال می کند، به دیدار ما معنا می‌دهد، مخصوصا اینکه روز دوشنبه فرصت فوق‌العاده‌ای داشتیم که بیش از چهار ساعت در محل اقامت شما (پوتین) باشیم. مودی درباره گفت‌وگوهای غیررسمی خود با پوتین در اقامتگاه وی اظهار داشت:‌ ما همه مسائل را مورد بحث قرار دادیم و من بسیار خوشحالم که در مورد اوکراین به صورت باز تبادل نظر کردیم، به نظرات یکدیگر احترام گذاشتیم و با آرامش صحبت کردیم.