بهادری جهرمی: مفاد نامه رئیس جمهور منتخب خرداد ماه توسط سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شده بود

گروه سیاسی: علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک مرحله دیگر وعده رییس جمهور شهید برای عادلانه سازی پرداخت کارمندان دولت برداشته شد. دولت این هفته با تصویب لایحه نظام ساماندهی پرداخت کارکنان دولت موافقت کرد تا نظارت بیشتری بر پرداخت های خارج از چارچوب انجام شود و پرداخت‌ها عادلانه باشد. وی ادامه داد: امروز در جلسه هیات دولت مواردی که باید برای عضویت در سازمان های بین المللی پرداخت می‌شد، به تصویب رسید.
بهادری جهرمی همچنین خاطرنشان کرد: مصوبه دیگر، آیین نامه‌ای بود که برای ارتقاء مشارکت در حفظ محیط زیست به تصویب رسید که به تقویت مدیریتی این حوزه کمک کرده و مشارکت مردم را در زمینه محیط زیست جذب می کند. سخنگوی دولت درباره روند تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور منتخب نیز بیان کرد: پس از تایید صحت برگزاری انتخابات توسط شورای نگهبان و صدور اعتبارنامه رییس جمهور، مراسم تنفیذ و تحلیف برگزار می شود. این روند معمول است و نباید حاشیه سازی بشود چون دولت بعدی بدون حاشیه سازی بهتر می‌تواند خدمت کند. این دوره در اختیار دولت نیست و روال عادی است که دنبال می شود. بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: برای دولت چهاردهم آرزوی موفقیت می‌کنم و اگر کمک کارشناسی نیاز باشد، در خدمت دولت خواهم بود. موفقیت دولت موفقیت همه مردم و کشور است. رئیس جمهور منتخب تاکید داشته است که برنامه های مصوب در دوره شهید رئیسی را استمرار می دهد و استناد می‌کرد که خیلی از یاران شهید رئیسی در ستاد ما هستند. ما امیدواریم از آن برنامه ها استفاده کنند.
وی در خصوص نامه مسعود پزشکیان به مخبر درباره انتصابات در دوره انتقال دولت، نیز گفت: درخواست رئیس جمهور منتخب است. درست است که رئیس جمهور منتخب مستقر نشده و آقای مخبر سرپرست ریاست جمهوری هستند، ولی ایشان از مردم رای گرفته‌اند و درخواستی داشته اند که مفاد این درخواست در خردادماه توسط آقای مخبر ابلاغ شده بود که تغییرات غیرضروری اتفاق نیفتد ولی وقتی کسی استعفا داده است، طبیعی است که روال آن دستگاه را نمی توان متوقف کرد. وی اضافه کرد: شهید رئیسی همواره بر استمرار خدمت به مردم تاکید داشت و رهبر انقلاب هم همین امیدها را دارند. دولت کارها را به سرعت پیش می برد. آقای مخبر تاکید داشت تا روز تحلیف وزرا مثل روز اول کار کنند تا مدیون مردم و شهید رییسی نباشند.

بایدن: روسیه در اوکراین پیروز نخواهد شد

گروه سیاسی: بایدن در جمع سران ناتو در واشنگتن وعده داد که قویا از اوکراین در برابر حمله روسیه حمایت می‌کند و از صحنه جهانی استفاده خواهد کرد تا به متحدان خود در داخل و خارج نشان دهد که هنوز می‌تواند رهبری این ائتلاف را برعهده داشته باشد.
به گزارش «تجارت»،، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ضمن خوشامدگویی به سران کشورهای عضو ناتو و با اشاره به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: «پوتین چیزی جز محو کامل اوکراین از روی نقشه نمی‌خواهد. اوکراین اما می‌تواند پوتین را متوقف کند.» رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود در جمع مدعوین افزود: «امروز ناتو قوی‌تر از چیزی است که در گذشته بود. ما برای تضمین‌های بیشتر امنیتی برای اوکراین مبارزه می‌کنیم و این تضمین‌ها، شامل تسلیحات، کمک‌های مالی و حمایت‌های سیاسی است.» رئیس جمهور آمریکا خطاب به رهبران کشورهای ائتلاف ناتو گفت: اشتباه نکنید، روسیه در این جنگ شکست خواهد خورد.
در این اجلاس، بایدن ابراز اطمینان کرد که اوکراین می‌تواند روسیه را با حمایت کامل ناتو شکست دهد. به گفته وی، این نباید باعث ایجاد شبهه شود و در غیر این صورت اروپا را در معرض تهدید قرار خواهد داد. رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده و متحدانش در ماه‌های آینده پنج سامانه دفاع هوایی استراتژیک و ده‌ها سامانه دفاع هوایی تاکتیکی را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد. وی در سخنرانی خود در اجلاس سران ناتو که در واشنگتن آغاز شد، گفت: «ایالات متحده، آلمان، هلند، رومانی و ایتالیا در ماه‌های آینده پنج سامانه دفاع هوایی راهبردی اضافی را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد. آمریکا و شرکای ما ده‌ها سامانه دفاع هوایی تاکتیکی اضافی را نیز به این کشور خواهند داد.» رئیس جمهور آمریکا افزود: اوکراین همچنین در سال ۲۰۲۵ صدها موشک رهگیر برای سامانه‌های پدافند هوایی از غرب دریافت خواهد کرد. بایدن با اشاره به اینکه ایالات متحده قصد دارد اوکراین را به مقصدی اولویت دار برای تامین سامانه‌های دفاع هوایی تبدیل کند، تاکید کرد که کی‌یف زودتر از سایر متحدان واشنگتن این سامانه‌ها را دریافت خواهد کرد. بایدن سخنان خود را با غافلگیر کردن ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اعطای مدال آزادی ریاست جمهوری، به پایان رساند و بالاترین جایزه غیرنظامی آمریکا را بر گردن سیاستمدار نروژی انداخت و او را به خاطر احیای این ائتلاف نظامی با ۳۲ عضو ستایش کرد. بایدن، ۸۱ ساله پس از نمایش ضعیف خود در اولین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ در ۱۲ روز پیش، به‌شدت تحت فشار بوده است. بسیاری دموکرات‌ها و حامیان این حزب نگران آن هستند که جو بایدن به‌دلیل پیری و ضعف جسمی نتواند با ترامپ رقابت کند و نتیجه انتخابات را به او واگذارد. کاخ سفید امیدوار است که بایدن بتواند در جریان نشست ناتو، آسیب ناشی از عملکردش در اولین مناظره با ترامپ در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را جبران کند، هر چند رویترز به نقل از برخی از دیپلمات‌های حاضر در نشست ناتو گزارش داده که ترمیم این آسیب، کاری دشوار است.

«تجارت» از ماجرای تخفیف های نفتی گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: چشم انداز درآمدهای نفتی و فروش نفت در دولت چهاردهم به کدام سو می رود؟ آیا با احتمال کاهش تحریم ها امکان افزایش صادرات نفت فراهم می شود؟ بر اساس آمارها، سطح صادرات نفت ایران به‌رغم تحریم‌های گسترده غرب، به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۹ و در طی ۶ سال گذشته رسید. به باورکارشناسان و فعالان بازار جهانی نفت، به ‌موازات انتظار برای کاهش منازعات در خاورمیانه، دنیا افزایش تولید و صادرات نفت‌خام ایران را باور کرده است. به گزارش «تجارت»، صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در 6 سال ‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌‌‌‌‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور‌برابر با 35‌ میلیارد دلار در سال‌رونق بخشیده است. بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال‌ جاری میلادی، به‌‌‌‌‌طور متوسط یک‌میلیون و 560‌ هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری‌شده‌است. این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال 2019 است. موفقیت ایران در صادرات نفت‌‌‌‌‌خام، بیانگر یکی از دلایل اصلی است که ایالات‌‌‌‌‌متحده و اتحادیه اروپا به‌دنبال افزایش فشار بر تهران پس از حمله تنبیهی موشکی و پهپادی این کشور به اسرائیل هستند. در هر حال، صادرات نفت ایران پس از 6 سال ‌به دوران موسوم به برجام رسیده یا به آن بسیار نزدیک شده‌است.
به موازات انتظار برای کاهش تنش در خاورمیانه، دنیا افزایش تولید و صادرات نفت‌‌‌‌‌خام ایران را باور کرده‌است، بنابراین یک رخداد جذاب برای نفت ایران رقم خورده است. اتفاق بسیار مهمی که نمی‌توان از کنار آن به‌‌‌‌‌سادگی گذشت زیرا فروش نفت‌‌‌‌‌خام بسیار دشوارتر از فرآورده‌ها و میعانات گازی است، بنابراین حامل‌های انرژی صادراتی ایران به شرایط مطلوبی در تقاضا و فروش دست‌یافته‌اند. این موارد به‌معنای آن است که اگر به هر دلیل با کاهش مصرف داخلی، یا افزایش تولید بتوان عرضه صادراتی را افزایش داد، می‌توان رقم برجسته‌‌‌‌‌ای ارزآوری را نصیب کشور کرد که نمی‌توان از این واقعیت به‌‌‌‌‌سادگی عبور کرد. اما این در حالی است که موضوع تخفیف نفتی و ادعای ناچیز بودن میزان آن از موضوعاتی است که توسط وزارت نفت مطرح شده بود. هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم، عنوان کرده که اگر تخفیف‌های ویژه در صادرات نفت ایران وجود نداشت، خریداران ریسک خرید نفت از یک کشور تحریمی را متحمل نمی‌شدند. مسئولان دولت سیزدهم و به‌ویژه وزارت نفت بارها نسبت به ناچیز بودن تخفیف ارائه‌شده به مشتریان نفت ایران سخن به میان آورده‌اند. وزیر نفت نیز در آخرین اظهار نظر خود میزان این تخفیف را کمتر از تعداد انگشتان دست خود اعلام کرد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات ارشد کشور بر تخفیف‌های ویژه ایران روی صادرات نفت تأکید دارند. وزیر نفت اخیرا در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط‌زیست در بورس انرژی ایران عنوان کرد: «ایران به ۱۷ کشور دنیا نفت صادر می‌کند. می‌گویند تخفیف نفتی می‌دهند، اما میزان تخفیف‌ها انگشتان دست من کمتر است.» جواد اوجی در حالی چنین سخنانی را به میان آورد که عمده نفت ایران به چین صادر می‌شود و میزان تخفیف ارائه‌شده در هر بشکه نفت بیشتر از تعداد انگشت‌های یک فرد معمولی است.
جواد اوجی اعلام کرد در چند روز گذشته رسانه‌های خارجی خبر صادرات نفت ایران به اروپا را اعلام کردند و اکنون ایران به ۱۷ کشور دنیا نفت می‌فروشد. این در حالی است که در بررسی رسانه‌های خارجی و حتی موسسات رهگیری نفتکش‌ها از افزایش تعداد مقاصد صادراتی ایران و عرضه طلای سیاه در اروپا خبر جدیدی نیست و همچنان بسیاری از رسانه‌ها بر اینکه حدود 90 درصد نفت صادراتی ایران سر از چین درمی‌آورد، تاکید دارند.
دلیل فروش نفت با تخفیف چیست؟
خادمی در بخش دیگری از صحبت هایش توضیح می دهد: ارتباط ایران با دنیا همراه با تعامل نیست و کشور شرایط تحریمی قرار دارد. کشورهایی که از ایران نفت می‌خرند، هزینه‌هایی بابت این معامله می‌دهند و نگران این هستند که خودشان در بخش‌های دیگر به دلیل برقراری معامله با ایران، تحریم نشوند. این کشورها نگران هستند که در تبادل بازرگانی با کشورهای اروپایی و آمریکایی، با مشکلاتی مواجه بشوند. از سوی دیگر آن‌ها از این فضا استفاده می‌کنند و نفت را با تخفیف از ایران می‌خرند. خریداران به کشورهایی که نمی‌توانند در فضای رقابتی در دنیا نفت بفروشند استفاده می‌کنند و فشار می‌آورند تا نفت را با تخفیف بخرند. اگر قرار باشد که کشورها نفت را با تخفیف نخرند، ریسک خرید نفت از کشورهای تحریم‌شده را نمی‌پذیرند. چراکه آن‌ها ریسک قطع شدن یا با مشکل مواجه شدن رابطه تجاری و بازرگانی با اروپا و آمریکا را به دوش می‌کشند و نفت را از کشورهای تحریم‌شده خریداری می‌کنند. اگر قرار باشد با تخفیف نخرند، این ریسک را به دوش نمی‌کشند و از کشورهایی نفت می‌خرند که تحریم نیستند. با توجه به شرایط مطرح‌شده، حتما تخفیف نفتی به کشورها ارائه می‌شود؛ اما از رقم دقیق آن حداقل بنده اطلاعی ندارم. این امید وجود دارد که کشور هرچه زودتر از چنین فضایی خارج شود. زیرا تا مشکلات ما با دنیا حل نشود، از نظر اقتصادی کسی نمی‌تواند کاری کند و اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. مشکلات اقتصادی ایران، موضوعاتی سیاسی است و به ارتباط کشور با دنیا بازمی‌گردد.
عدد دقیقی را نمی‌توانم عنوان کنم و بر اساس شنیده‌ها، حدس‌ها و اطلاعاتی خواهد بود که در دسترس است. اما به عنوان کارشناس، نمی‌توانم عددی بگویم که محدود به حدس و گمان باشد؛ زیرا باید بر اساس مستندات صحبت کرد. اما تخفیف نفتی موضوعی حتمی است و قطعاً تخفیف ویژه‌ای به نفع خریداران ارائه می‌شود؛ وگرنه میزان صادرات نفت ایران به همین مقدار کنونی هم نمی‌رسید.

سرمقاله

آراد پورکار
کارشناس بازار سرمایه

قبل از انتخابات به واسطه پیگیری‌های سازمان بورس و تصمیمات مثبت اتخاذ شده از سوی مسوولان دولتی شاهد واکنش مثبت به سطح حمایتی شاخص بورس بودیم اما این واکنش‌ پس از انتخابات شدت بیشتری به خود گرفت و منجر به تغییر نگاه فعالان بازار درخصوص روند بازار شد.افزایش تعداد خریداران در بازار طی چند روز گذشته، نشان‌دهنده اتفاقات مثبتی است که در بازار رخ داد و می‌توان امیدوار به آینده این بازار تا پایان سال جاری بود. توجه به برخی از نمادهای خاص باعث شد بازار از رشد دو روزه خود که به واسطه نتیجه انتخابات در پیش گرفته بود، فاصله بگیرد. با توجه به وجود وضعیت مطلوب در بازار اما ایجاد روند منفی صندوق‌های اهرمی سبب جلوگیری از تداوم روند صعودی بازار و تخلیه بخش زیادی از حباب‌های ایجاد شده در بازار شد. با رخ دادن چنین اتفاقاتی می‌توان امیدوار بود که معاملات بازار سهام پس از یک اصلاح جزیی، رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد و شاهد اتفاقات مثبت در این بازار باشیم. در چند وقت گذشته انتشار اخبار مثبت مانند اصلاح نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، اصلاح «بند س تبصره ۶» قانون بودجه ۱۴۰۳، افزایش سرمایه ایران خودرو و سایپا باعث تغییر و تحول روند پر نوسان بازار و بازگشت شاخص بورس به مدار رشد شد. تصمیمات اتخاذ شده در چند روز اخیر جزو اخباری نیستند که تاثیر آنها در بازار خنثی شود بلکه در بلندمدت می‌توان شاهد تاثیر آن بر روند بازار باشیم. مسایل تا چند روز آینده تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت و شاخص بورس رشد خوبی را در پیش خواهد گرفت. با توجه به اینکه اکنون هیچ مشکلی بر سر راه بازار وجود ندارد، بنابراین می‌توان گفت که اصلاحات صورت گرفته در بازار کوتاه‌مدت است و نمی‌توان آن را جزیی از روند کلی بازار تلقی کرد. در کنار روند مثبتی که بازار از ابتدای هفته جاری طی کرد اما ترمز رشد این بازار به دلیل رفتار اهرمی‌ها کشیده شد، در حالی که این مشکلات چندان غیرمعمول نیست و بازار همیشه تحت تاثیر این مسایل دچار نوسان شده است. اکنون بازار سرمایه در یک مسیر صعودی قرار گرفته اما گاهی اوقات در این مسیر شاهد اصلاحات هستیم و نمی‌توان در انتظار رشد هر روزه شاخص بورس بود. انتظارات فعالان بازار سرمایه از دولت چهاردهم، اتخاذ تصمیمات موثر در زمینه اختلاف نرخ دلار نیما با بازار آزاد، مساله نرخ بهره، قیمت‌گذاری دستوری و عرضه خودرو به بورس کالا است که این مسایل می‌توانند به کلی تعیین کننده روزهای مثبت بازار باشند.

یادداشت

نادر نوربخش
کارشناس مسائل اروپا

بر اساس نتایج نهایی انتخابات پارلـــمان فرانســه مجموعه احزاب چپ‌گرا به جایگاه نخست دست پیدا کردند و راست رادیکال پس از حزب حاکم لیبرال در جایگاه سوم قرار گرفت. برگزاری این انتخابات زودهنگام به نوبه خود متاثر از نتایج انتخابات پارلمان اروپا بود که یک ماه قبل برگزار شده بود و طی آن حزب راستگرای رادیکال اجتماع ملی با کسب ۳۲ درصد به ..پیروزی بی‌سابقه‌ای دست یافته بود. این امر باعث شد امانوئل ماکرون که حزبش نیز در این رویداد سیاسی عملکرد ضعیفی داشت، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور شود. لذا نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه برای برخی ناظران امری غیر منتظره بود. افرادی که بیشتر مسائل سیاسی فرانسه را دنبال می‌کنند، با سنت سیاسی موسوم به جبهه مردمی آشنا هستند، می‌دانند ساز و کاری که احزاب سیاسی چپ برای جلوگیری از قدرت‌یابی راست رادیکال اتخاذ می‌کنند، توانسته مانع کسب جایگاه مورد نظر توسط این جریان شود. بر این اساس در دور دوم انتخابات بسیاری از نامزدهای احزاب به نفع یکدیگر و برای جلوگیری از موفقیت راست رادیکال از رقابت کناره‌گیری کردند. اگرچه همین ائتلاف تاکتیکی احزاب رقیب باعث شکست حزب راستگرای اجتماع ملی شد اما در عین حال این حزب توانست میزان کرسی‌های خود را نسبت به دو سال قبل افزایش دهد. ایجاد چنین ائتلاف‌هایی در عین حال برای رأی‌دهندگان ناراضی این پیام را هم می‌رساند که تنها حزب ضد ساختار و مخالف وضع موجود حزب راستگرای اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن است و مابقی احزاب حاضر هستند برای جلوگری از قدرت‌یابی آن دست به معامله با یکدیگر بزنند اما این روش لزوماً در دراز مدت نمی‌تواند مانع رشد آنها شود.
از سوی دیگر هم باید توجه داشت بدون در نظر گرفتن ائتلاف احزاب با یکدیگر، حزب اجتماع ملی به تنهایی در حال حاضر بزرگ‌ترین حزب سیاسی در فرانسه تلقی می‌شود؛ اگرچه این جریان در انتخابات ناکام بود و این امر تفاوت میان میزان محبوبیت یک حزب و نسبت کسب کرسی را نشان می‌دهد. آنچه مشخص شده این است که اکنون شکاف سیاسی در فرانسه بیش از پیش شده و میانه طیف در وضعیت ضعیف‌تری قرار دارد. این در حالی است که برای مثال در سال ۲۰۱۲ دو حزب اصلی سنتی در فرانسه یعنی جمهوری‌خواهان (راست میانه ) و سوسیالیستها (چپ میانه ) دو جریان عمده در پارلمان بودند و چپ رادیکال و راست رادیکال کرسی‌های بسیار اندکی داشتند. لازم به ذکر است در میان مجموعه ائتلاف احزاب چپ‌گرا جایگاه حزب چپ رادیکال ملانشون از دیگر احزاب قوی‌تر است و این امر باعث شده انتظار کسب جایگاه نخست‌وزیری برای این جریان سیاسی وجود داشته باشد؛ هرچند الزامی در این مورد برای رئیس‌جمهوری وجود ندارد و ماکرون فعلاً حتی استعفای نخست‌وزیر کنونی را نپذیرفته است و ممکن است در آینده نخست‌وزیر را بدون در نظر گرفتن انتظارات چپ رادیکال از جایگاه دیگری انتخاب کند. از طرفی هم برخی ناظران معتقدند سوسیالیست‌ها ( چپ میانه) در مقایسه با چپ رادیکال شانس بیشتری دارند؛ چراکه اختلاف کمتری با حزب رئیس‌جمهوری داشته و سابقه اجرایی مشخصی هم در کارنامه خود دارند. در حال حاضر انتظار می‌رود با توجه به عدم کسب اکثریت مطلق توسط هیچ یک از احزاب و قطبی شدن فضای سیاسی، فرانسه با دوره‌ای از عدم قطعیت و بی‌ثباتی سیاسی در مسائل داخلی روبه‌رو باشد اما انتظار تغییر عمده‌ای در موضوعات سیاست خارجی و دفاعی وجود ندارد که معمولا هم به جایگاه رئیس جمهوری وابسته است که تا سال ۲۰۲۷ در قدرت خواهد بود.

تاکید بر واگذاری مدیریت در خودروسازها

وزیر صمت در جلسه شورای عالی بورس تاکید کرد دولت نسبت به واگذاری مدیریت در خودروسازها تمایل دارد. عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در جلسه شورای عالی بورس گفت: پیشنهادهای مطرح شده درباره اقدامات بخش صنعت برای صرفه‌جویی در مصرف برق بیان کرد: بخش صنعت، می‌تواند برق حاصل از صرفه‌جویی بخش خانگی را از مردم به قیمت برق صنعتی خریداری کند تا به عنوان یکی از مشوق‌های صرفه‌جویی در مصرف برق مورد نظر قرار بگیرد. وزیر صمت با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش تولید میزان برق گفت: ظرفیت جدید برق کشور به ۲۱۴۴ مگاوات افزایش پیدا کرده که از این میزان ۱۱۴۴ مگاوات آن را بخش صنعت تأمین کرده است. وی افزود: از سوی دیگر تلاش شده تعداد زیادی از موتورهای کولرهای خانگی جایگزین موتورهای جدید شود که در صورت تحقق آن می‌توان شاهد صرفه‌جویی حدود 30 درصدی برق در بخش خانگی بود. علی آبادی گفت: وزارت صمت همچنین تمایل دارد صندلی‌های مدیریت دولت در خودروسازی‌ها را با رعایت صرفه و صلاح دولت و شرکت ها واگذار کند. علی آبادی با تاکید بر اینکه این اقدام باعث کاهش تولید در دوره‌ای نسبت به دوره مشابه سال گذشته شد تا شرکت‌ها بتوانند خودشان را با این موضوع تطبیق دهند، گفت: امید می‌رود در ماه‌های تیر و مرداد توان تولید افزایش یابد و تا پایان سال با رشد تولید، از یک میلیون و سیصد و سی و پنج خودرو به یک میلیون هفتصد هزار خودرو دست یابیم.

 

شبکه برق با وجود رکوردهای افزایشی مصرف پایدار است

وزیر نیرو با تأکید بر لزوم اجرای دقیق برنامه‌های مدیریت مصرف برق در سراسر کشور گفت: با وجود رکوردهای افزایشی مصرف، شبکه سراسری برق پایدار است. علی اکبر محرابیان امروز در نشست مشترک با مدیران عامل شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور گفت: وزارت نیرو از شروع به کار دولت سیزدهم، اقدامات جامعی را با هدف رفع ناترازی در صنعت برق در دستور کار قرار داد که از جمله مهم‌ترین این اقدامات افزایش ظرفیت تولید برق به میزان بیش از ۹ هزار مگاوات بود. وزیر نیرو ادامه داد: در سایه همکاری و تعامل خوب مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت، وزارت نیرو توانست با اجرای برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در دو بخش توسعه ظرفیت تولید و انتقال برق و نیز مدیریت مصرف اقدامات مؤثری را انجام دهد که نتیجه آن عبور موفق از دو اوج بار مصرف سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بود.وی با اشاره به اجرای ۱۰۰ اقدام راهبردی برای عبور از اوج بار سال ۱۴۰۱، اجرای ۱۴۰ اقدام راهبردی برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۲ و اجرای ۱۸۰ اقدام راهبردی دیگر برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۳ اضافه کرد: توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه شبکه انتقال برق، توسعه پست‌ها، رفع محدودیت و مدیریت مصرف از جمله برنامه‌های کلی بود که در سه سال گذشته به صورت جدی دنبال و به تأمین برق پایدار در سراسر کشور منجر شد.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

بازپخش سریال تکراری قطعی برق صنایع امسال نیز صدا صنعتگران را بلند کرد؛ با توجه به ناترازی‌های موجود در بخش برق و گاز، سیاست‌گذاران تصمیم گرفته‌اند که بخشی از این مسئله را با استفاده از کاهش مصرف انرژی صنایع و انتقال آن به بخش خانگی هدایت کنند و این امر منجر به این شده است که بعضی از شهرک‌های صنعتی و همچنین تعدادی از واحد‌های صنعتی کشور با قطعی برق برنامه‌ریزی شده‌ای مواجه شوند اتفاقی که موضوع تازه‌ای در ساختار اقتصادی کشور نیست و تبعات آن نیز هر ساله مشخص بوده است. در خردادماه سال جاری، در نشست مشترکی که با حضور مدیران ارشد وزارتخانه‌های نیرو و صمت در شرکت توانیر برگزار شد، این دو نهاد بر سر تامین برق پایدار صنایع با همکاری سایر مشترکان در ٤ ماه گرم امسال توافق کردند که بر اساس آن مقرر شد تا دو وزارتخانه با تشکیل کارگروه مشترک و تشکیل جلسات منظم تا نیمه خرداد اولویت‌های خود را در جهت تحقق دو هدف ذکر شده به صورت عملیاتی مطرح کرده و نهایت همکاری را با یکدیگر داشته باشند و در هر زمان حداکثر انرژی قابل تحویل در اختیار صنایع قرار گیرد. این موضوع در حالی است که به گفته نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران، قطعی یک روز در هفته برق شهرک‌های صنعتی سراسر کشور حتمی است و گاه به روز دوم هم کشیده می‌شود، اما روز دوم قابل پیش‌بینی نیست. در این شرایط برخی تولیدکننده‌ها که برای روشن نگه داشتن ژنراتورها نیاز به گازوئیل دارند به قاچاق سوخت متهم می‌شوند. عباس جبالبارزی، در توضیح بیشتر در این باره به ایلنا گفته است: روزی که تعطیلی حتمی است از پیش مشخص شده، اما روز تعطیلی احتمالی از پیش تعیین شده نیست و البته قطعی یک روزه هم برخلاف ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب‌وکار است. جبالبارزی افزوده است: شهرک‌های صنعتی برای مدیریت این موضوع روز جمعه را جایگزین روز تعطیل می‌کنند و کارفرما هم لزوما ملزم به پرداخت حقوق کار در روز تعطیل به کارگران نیست، اما کار در روز جمعه این مشکل را دارد که سیستم اداری کشور و بازار تعطیل هستند. نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران درباره امکان خودتامین بودن واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی توضیح داد: تولید برق در تخصص هر صنعتی نیست؛ برای حل مشکل کمبود برق یا وزارت نیرو در جایگاه متولی تامین برق باید تولید را افزایش دهد و یا از بخش خصوصی تولیدکننده انرژی برای تولید برق کمک بگیرد با این حال اکنون بسیاری از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده‌اند زیان‌ده هستند چون وزارت نیرو مطالبات آنها را پرداخت نمی‌کند. همچنین وزارت نیرو می‌تواند با واقعی کردن قیمت انرژی سرمایه‌ها را به سمت تولید برق سوق دهد. متولیان امر بر این باور هستند که در شرایط کمبود، برق واحدهای صنعتی قطع و این واحدها تعطیل می‌شوند که این راهکار اشتباهی است در حالی که وزارت نیرو می‌تواند با دادن امتیازاتی به بخش خانگی از جمله ایجاد بازار خرید خاموشی و کاهش هزینه برق خانوار، برق بخش خانگی را در این شرایط قطع کند و مانع قطعی برق صنایع شود. فعالان بخش خصوصی تأکید کردند که هر بار روشن و خاموش کردن صنایع حدود 24 ساعت طول می‌کشد و هر خاموشی برق 24 ساعته موجب افزایش خسارات می‌شود از همین رو تولیدکنندگان خواستار این هستند که د چنانچه در فصل گرم، واحدها برای جبران عقب‌افتادگی تولید ناشی از قطع برق، ناچار به فعال کردن واحد در روز جمعه شوند، محاسبه حقوق و مزایا مشمول تعطیل کاری نشود. با وجود اینکه قطعی برق صنایع به 2 روز در هفته رسیده است اما بر اساس اعلام وزارت نیرو، مدیریت میزان برق تحویلی به صنایع بزرگ در فصل گرم سال از طریق جابجایی بار دنبال می‌شود و همین برنامه سبب شد تا در فصل گرم سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به صنایع بزرگ ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. وزارت نیرو با انتشار آماری اعلام کرده است مروری بر میزان برق تحویلی به صنایع فولادی در سال گذشته و مقایسه آن با سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ این صنایع ۵ درصد برق بیشتری تحویل گرفتند و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ نیز میزان افزایش برق تحویلی به صنایع فولادی ۱۱.۲ درصد بود. بر اساس این گزارش متوسط کل برق تحویلی به صنایع فولادی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰۲۸ مگاوات بود و این در حالی است که این رقم در سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۸۳۷ مگاوات رسیده بود، همچنین در چهار ماه گرم سال گذشته نیز متوسط برق تحویلی به صنایع فولادی ۳۵۹۴ مگاوات بود و به ترتیب نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ به میزان ۲. ۲ و ۲۲.۳ درصد افزایش داشت. آنطور که مازیار جمشیدی مدیر کنترل مرکز راهبری شبکه برق کشور گفته است مصرف برق کشور طی دو روز اخیر از ۷۶ هزار مگاوات عبور کرده که نسبت به هفته قبل ۵ هزار مگاوات افزایش داشته است که معادل مصرف برق استان اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد است. وی با اشاره به استان‌های پرمصرف کشور گفت: تهران بزرگ، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس و بوشهر بیشترین میزان مصرف برق را در کشور دارند. البته این میزان از مصرف برق در حالی اتفاق افتاده است که شهرهای جنوبی کشور روزهای گذشته دمای ۵۰ درجه را هم تجربه کردند. محرابیان، وزیر نیرو می‌گوید که یک سوم برق تولیدی کشور توسط صنایع انرژی‌بر مصرف می‌شود و این روند سال به سال روند افزایشی دارد. بر اساس گفته او، در تابستان ۱۴۰۲ و در مقایسه با تابستان ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به کل صنایع انرژی‌بر به واسطه مدیریت باری که انجام شد ۲۵ درصد افزایش یافت.
محرابیان اضافه کرد: صنایع فولادی نیمی از کل انرژی برق صنایع را به خود اختصاص داده‌اند و تلاش وزارت نیرو این است که با تامین برق کافی، امکان افزایش تولید این صنعت را در فصل گرم سال جاری نیز فراهم کند. وزیر نیرو با بیان اینکه به طور کل صنعت ایران به واسطه ظرفیت‌های ذاتی کشور انرژی محور هستند، افزود: در طول سال‌های اخیر بسیاری از صنایع تلاش کردند میزان شدت انرژی مصرفی را کاهش دهند و انتظار می‌رود صنایع بزرگ دیگر نیز با اجرای برنامه‌هایی مانند استاندارد سازی تولید، شدت مصرف انرژی خود را کاهش دهند. لازم به ذکر است که گفته می‌شود که تولیدکنندگان صنایع فولاد در سال گذشته به دلیل قطعی برق، فرصت تولید یک میلیون تن فولاد را از دست داد که این مقدار معادل یک میلیارد دلار بوده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به اینکه اصلاح نرخ ارز و تاکید بر تک نرخی شدن آن، از جمله مهمترین درخواست‌های فعالان اقتصادی در دولت چهاردهم است، معتقد است که الزام بانک مرکزی برای عرضه‌ ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، با هدف کنترل نرخ ارز، قطعا معضلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
پیمان سنندجی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اصلاح نرخ ارز نیمایی و هدایت آن به سمت تک نرخی شدن، درخواست‌ مکرر فعالان بازار بوده و اقدامی موثر در حوزه اقتصاد محسوب می‌شود. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به عملکرد بانک مرکزی در زمینه الزام صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه نیما، خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده و عملکرد این بانک وابسته به اهداف اقتصادی و سیاست‌های پولی است که در مرحله تدوین قرار می‌گیرد. با توجه به هدف بانک مرکزی در زمینه کنترل نرخ ارز و حفظ پایداری اقتصادی، اما بطور حتم اقدام بانک مرکزی در زمینه الزام صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه نیما، مشکلات و معضلات زیادی را در اقتصاد با خود به همراه خواهد داشت.

پیامدهای سرکوب نرخ ارز چیست؟
به اعتقاد این عضو اتاق بازرگانی تهران، کاهش تولید، افزایش قیمت و افزایش نرخ بیکاری به عنوان مهمترین پیامدهای ایجاد شده در زمینه سرکوب نرخ ارز شناخته می‌شود، تصریح کرد: موضوعات مربوط به مباحث ارز سامانه نیما و اختلاف آن با بازار آزاد از جمله موضوعاتی است که همیشه در اتاق بازرگانی مطرح است؛ اما بانک مرکزی تاکنون نتوانسته چاره‌ اندیشی در این زمینه داشته باشد.
یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند زمینه‌ساز کاهش فعالیت دلالی‌ها و مشکلات حاکم در این بازار باشد
وی هشدار داد: با توجه به چنین مساله‌ای، در آینده شاهد مشکلات زیادی در حوزه نرخ ارز برای فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود.
سنندجی ضمن تاکید بر اصلاح نرخ ارز نیمایی، تصریح کرد: اصلاح نرخ ارز موضوع پیچیده‌ای است که نیازمند توجه به جوانب مهم اقتصادی است، ممکن است این اقدام بسته به شرایط فعلی و تحلیل متخصصان اقتصادی تبعاتی را با خود به همراه داشته باشد اما یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند زمینه ساز کاهش فعالیت دلالی‌ها و مشکلات حاکم در این بازار باشد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که ممکن است اصلاح نرخ ارز نیمایی، سبب افزایش نرخ کالا شود؛ حقیقت این است که در تمام دنیا یارانه به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود، بلکه آن را از طریق خدمات ارائه می‌دهند. اما پرداخت یارانه نقدی مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته و خواهد داشت که اکنون نیز شاهد آن در اقتصاد کشور هستیم.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اعلام اینکه حمایت‌های انجام شده از تولیدکننده داخلی به واسطه پرداخت یارانه‌ها، بنا بر حمایت از تولید خواهد بود، اظهار کرد: مسئله ارز و صادرات می‌تواند تاثیرگذار در موضوع سیاست‌گذاری پولی باشد. تولیدکنندگانی که به دنبال فعالیت صادرات هستند و همچنین بازرگانان بخش خصوصی، معتقد به ارائه سیاست تشویقی به تولیدکننده و نیز صادرکننده‌ها هستند.
وی با بیان اینکه بهتر است سیاست‌های مناسبی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و حمایت از تولیدکنندگان در نظر گرفته شود، افزود: بانک مرکزی می‌تواند در کنار تشویق‌ و سیاست‌هایی که برای تولیدکنندگان داخلی انجام می‌دهد، اتخاذکننده برخی از سیاست‌های تشویقی برای صادرکنندگان باشد.

تبعات انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی در اقتصاد
سنندجی ضمن اشاره به انتشار گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصد و تبعات آن در اقتصاد، تصریح کرد: اثربخشی این سیاست‌ها، وابسته به شرایط اقتصادی بوده و ممکن است اقداماتی همچون انتشار گواهی سپرده با تاثیراتی در کنترل قیمت طلا و ارز همراه باشد؛ اما این اتفاق سبب افزایش هزینه‌های تولید و نفوذ نوسانات در بخش‌های دیگر اقتصادی خواهد شد. ضمن اینکه گواهی سپرده ۳۰ درصدر، علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید، سبب تحمیل دیگر مشکلات در دیگر بخش‌ها خواهد شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در پایان تاکید کرد: این ابزار نتوانسته پاسخ‌دهنده به انتظارات تورمی باشد؛ بنابراین بایستی طبق درخواست اتاق بازرگانی، شاهد ایجاد برخی تغییرات در این حوزه باشیم و سیاست‌هایی در این راستا اعمال شود که نوسانات اقتصادی به کمترین حد برسند.

مدیرعامل سازمان بنادر خبر داد

گروه اقتصادی:‌مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اقدامات انجام شده در راستای تسهیل روند قوانین و مقررات سازمان بنادر و با اعتماد بخش خصوصی به سازمان، رشد کم سابقه‌ای در این بخش سرمایه گذاری ها داشتیم و ۶۲ همت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دریا و بندر انجام شده یا در حال انجام است.
به گزارش ایسنا، علی اکبر صفایی در نشست خبری که به منظور تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش بنادر و دریانوردی برگزار شد، با بیان اینکه‌ سازمان بنادر تلاش کرده توسعه هم جانبه‌ای در بخش های مختلف داشته باشد، اظهار کرد: مجموعه‌ای از فعالیت‌ها تعریف و پیگیری شد تا بتوانیم رشد متوازن در همه بخش‌ها داشته باشیم.
وی افزود: با فعالیت‌هایی که در حوزه تجارت خارجی انجام شد و فعالیت‌های ارزش افزوده در بنادر شاهد این بودیم که سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۳ فعالیت‌های تجاری دریابرد از ۲۱۵ تن به ۲۳۷ میلیون تن رسید و سه ماهه ۱۴۰۳ ، ۶۰ میلیون تن تجارت دریا برد داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در صادرات غیر نفتی، رشد تجارت دریا برد امسال ۵۶ درصد بیشتر نسبت به سال قبل بوده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جذب سرمایه‌گذار خارجی در این حوزه اشاره کرد و گفت:در حوزه مباحث خارجی با ۵ کشور خارجی به قرارداد رسیدیم و کارهای اجرایی انجام داده‌ایم. یکی از این کشورها هند است.هند ۱۲۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده است. همچنین ۲۵۰ میلیون تا یک میلیارد دلار نیز بحث فاینانس داریم.
صفایی در ادامه گفت: کمیت تسهیل تجارت با کشورهای همسایه در ترانزیت خودش را نشان می‌دهد. ترانزیت در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون تن رسید که رشد بالای ۴۵ درصدی دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به جذب سرمایه‌گذار داخلی اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده در راستای تسهیل روند قوانین و مقررات سازمان بنادر و با اعتماد بخش خصوصی به سازمان، رشد کم سابقه‌ای در این بخش داشتیم و ۶۲ همت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دریا و بندر انجام شده یا در حال انجام شدن است.
به گفته وی، ۱۶۷ پروژه با اعتبار ۴۴ همت را به بهره‌برداری رساندیم و تحویل مردم و بخش خصوصی دادیم. همچنین در حال اجرای ۴۰۵ پروژه زیرساختی و زیربنایی نیز هستیم.
صفایی در ادامه افزود: ظرفیت اسمی بنادر کشور از ۲۸۰ میلیون تن به ۳۰۰ میلیون تن رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی به نوسازی تجهیزات بندری و دریایی اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۰۰ فروند تجهیزات دریایی و بندری استراتژیک در کشور داریم که عمر طولانی دارند. ۲۹۲ فروند در دست ساخت و خرید است. ۸۳فروند تحویل و به ناوگان اضافه شده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش دریایی و سازمان بنادر کمبود نیروی متخصص وجود دارد،گفت: قصد داریم۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه دریانوردی چابهار را بورسیه کنیم. ۳۸نفر از نخبگان دانشگاه جذب شده اند و این روند ادامه دار خواهد بود. همچنین در این بخش با ایجاد هنرستان های بیشتر و افزایش ظرفیت دانشگاه ها سعی داریم نیروی متخصص بیشتری داشته باشیم که البته این مهم محقق هم شده است.
وی عنوان کرد: در حوزه دریایی هم کمبود افسر دریایی داریم و از مردم خواهش داریم فرزندانشان را برای تحصیلات در حوزه های دریایی بفرستند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: تردد شناور به بنادر از ۱۴۶ هزار فروند به ۱۷۵ فروند رسیده است.
وی همچنین تاکید کرد که با وجود تحریم ها ولی در حوزه دریایی سوانح جدی نداشتیم. صفایی با اشاره به اهمیت شفاف سازی و تسهیل فضای کسب و کار نیزگفت: کل شبکه نرم افزاری حوزه دریایی تبدیل به یک نرم افزار جامع بندری شد و در حقیقت یکپارچه سازی صورت گرفت که در صحت و سلامت اجرای کار تاثیر خواهد داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزانه در حوزه بنادر و دریانوردی حدود ۷۰۰ هزار حمله انجام می‌شود به همین دلیل شبکه‌های امنیتی و پشتیبانی را تقویت کردیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: در سازمان بنادر هم‌زمان با انجام مطالعات سیاست‌های توسعه دریا محور در مجمع تشخیص مصلحت نظام هفت دسته مطالعات زیربنایی انجام دادیم که شامل مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل، طرح ویژه راهبردی ویژه پایدار ۴۱ جزیره کشور، سند برنامه ریزی استراتژیک، سند لجستیک کشور، طرح جامعه بنادر کشور و تدوین برنامه وزارت راه و شهرسازی در تحقق توسعه دریامحور می‌شود.

فایننشال تایمز نوشت حزب میانه روی وابسته به امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی مذاکرات دشواری را آغاز کرده است زیرا متحدان احتمالی آنها این حزب را پس زده اند و اردوگاه آنها دچار شکاف شده است. این روزنامه افزود: مکرون و روسای ائتلاف آنسامبل «همه با هم» (Ensemble) چنین استدلال می کنند که هیچ حزب یا بلوک سیاسی کرسی های کافی را در انتخابات زودهنگام روز یکشنبه برای تشکیل دولت به تنهایی کسب نکرده است. آنها می گویند هر چند که یک سوم از نمایندگان خود را در انتخابات اخیر پارلمانی از دست داده اند هنوز هم حزبی مهم در هر گونه تشکیل دولت آینده هستند. یکی از مقامات نزدیک حزب مکرون گفت: اکنون مانعی بر سر راه ما گذاشته شده است، ما تنها نیروهای بزرگسال و بالغ در این مجلس هستیم. چپ ها مانند کودکان رفتار می کنند و فکر می کنند می توانند به تنهایی این مسیر را طی کنند. ما شانس بیشتری برای مذاکره داریم اما آنها در بین خودشان دچار اختلاف شده اند. بنابراین این نوعی سردرگمی است. به نوشته فایننشال تایمز، مکرون به شکل نامتعارفی در روزهای اخیر از انظار عمومی دور شده است و وظیفه شکستن این بن بست سیاسی را که حاصل نتایج شوکه کننده انتخابات در کشوری بود که به لحاظ سنتی عادت به ائتلاف سازی ندارد، به رهبران حزبش واگذار کرده است. استفان سژورنه وزیر خارجه فرانسه و متحد قدیمی مکرون که ریاست حزب رنسانس او را برعهده دارد، در مقاله ای در روزنامه لوموند از چپ میانه رو، احزاب مستقل و حزب جمهوریخواه خواست وی در این مقاله نوشت: مسیر دیگری غیرممکن است. ما می توانیم از طریق مذکره و سازش، دولت و نقشه راه برای فرانسه را تشکیل دهیم. مکرون این هفته با حفظ گابریل اتل به عنوان نخست وزیر، همزمان با مذاکرات در بین احزاب به دنبال خرید زمان بوده است. اما محافل نزدیک به او تایید می کنند که نه حزب جمهوریخواهان که ۳۹ کرسی دارد و نه سوسیالیست های چپ میانه و سبزها اکنون برای تحقق مذکرات برای تشکیل دولت همکاری دارند. احزاب چپ میانه بخشی از حزب ائتلاف مردمی(NFP)هستند و با کسب ۱۹۰ کرسی در انتخابات پارلمان فرانسه در جایگاه نخست قرار گرفتند و رهبران آنها اکنون مشغول مذاکرات جداگانه ای برای معرفی یک نامزد مشترک برای کرسی نخست وزیری هستند. ائتلاف NFP روز سه شنبه فشارها بر مکرون را افزایش داد تا به آنها حق دهد که با توجه به داشتن کرسی های بیشتر، دولت را تشکیل دهند. ژان لوک ملانشون رهبر چپ افراطی مکرون را به از دست دادن زمان متهم کرد و گفت وی به دلیل این که می خواهد تا حد ممکن قدرت را حفظ کند جلوی هر تحولی را گرفته است. در قانون اساسی فرانسه جدول زمانی مشخصی برای معرفی نخست وزیر تعیین نشده است، اما به طور معمول از حزبی که بیشترین نمایندگان مجلس را دارد، می خواهند دولت تشکیل دهد. نظرسنجی موسسه هریس که در روزهای یکشنبه و دوشنبه انجام شد نشان داد که اکثریت مردم فرانسه (۶۱ درصد) معتقدند که این کشور نمی تواند اداره شود مگر این که نیروهای سیاسی ائتلاف کنند.
اختلافات درونی در حزب مکرون
آنچه که شرایط را برای مکرون پیچیده تر کرده است اختلافات در ائتلاف میانه روی وی متشکل از حزب رنسانس، حزب مودم به ریاست فرانسوا بایرو و حزب افق ها متعلق به ادوارد فیلیپ نخست وزیر سابق فرانسه است. بسیاری از نمایندگان میانه روی پارلمان فرانسه که از تصمیم مکرون برای انحلال پارلمان خشمگین هستند تمایل کمتری به پیروی از دستورات از سوی کاخ الیزه دارند. با پایان دوره ریاست جمهوری مکرون در سال ۲۰۲۷، چندین مقام برجسته در احزاب وابسته به او نیز به دنبال پیشبرد جاه طلبی های ریاست جمهوری خود هستند. اتل که محبوبیتش در نظرسنجی ها افزایش یافته است مشتاق است که نقش یک رهبر میانه رو را در پارلمان ایفا کند و آشتی با نیروهای میانه روی طیف چپ را ترجیح می دهد. اما به گفته دو نفر از افراد نزدیک به اردوگاه رئیس جمهوری فرانسه، یکی دیگر از نقش آفرینان مهم در عرصه سیاسی امروز این کشور که در پشت پرده فعالیت می کند جولیان دنورماندی وزیر سابق کشاورزی است که متحد قدیمی مکرون محسوب می شود و در برنامه مکرون برای انحلال پارلمان نقش داشت. وی تلاش می کند رهبران چپ میانه را از NFP برای تشکیل ائتلافات احتمالی جدا کند و حتی ممکن است نام خود او به عنوان نخست وزیر مطرح شود. برخی دیگر در حزب آنسامبل مکرون، به معامله با حزب راست گرای فرانسه تمایل دارند و خاطرنشان می کنند که گرایش رای دهندگان در سالهای اخیر به سمت این حزب بوده است. این درحالی است که حزب راست گرا به رغم محرومیت از کسب اکثریت در پارلمان فرانسه در دور نخست انتخابات بیشترین آرا را کسب کرد.

انجمن خودروسازان ایران خواستار شد

انجمن خودروسازان ایران در نامه ای به وزارت صمت خواستار ممانعت از برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی تحول صنعت خودرو شد. به گزارش خبرنگار ما: دبیر انجمن خودرسازان در این نامه چهار دلیل را برای این درخواست خود بیان کرده است که شامل؛ همزمانی تاریخ برگزاری این نمایشگاه با مجامع برخی شرکت ها ، تغییر دولت و زما جابجایی دولت،برگزاری چند ماه پیش نمایشگاه زیست بوم خودروهای برقی و قیمت بالای اجاره نمایشگاه می باشد. انجمن خودروسازان ایران در پایان از وزارت صمت خواسته است دستور دهد نمایشگاه های مرتبط با حوزه خودرو حتما با هماهنگی این انجمن برگزار شود.
بخشی پور ، مدیر روابط عمومی سومین نمایشگاه بین المللی تحول صنعت خودرو درهمین زمینه گفت: این درحالی است که رویکرد دولت جدید،تحول و نوآوری در همه بخش ها از جمله صنعت خودرو بیان شده است لذا ضروریست دستندرکاران این صنعت از اشاعه موارد مشابه که همدلی و همگرایی دولت مردان فعلی و آینده را خدشه دار می کند،خودداری نمایند
متن نامه انجمن انجمن خودرو سازان به این شرح است.

طبق آمارهای بانک جهانی و بانک مرکزی، شرایط اقتصادی که پزشکیان دولت را تحویل می‌گیرد، به‌مراتب بهتر از شرایطی است که شهید رئیسی دولت را از روحانی تحویل گرفت. در گزارش حاضر این موضوع بررسی می‌شود که شهید رئیسی و پزشکیان هرکدام دولت را در چه شرایط اقتصادی تحویل گرفته‌اند. در همین راستا، شاخص‌های مهم اقتصادی همچون نرخ تورم، نرخ بیکاری، میزان رشد اقتصادی، میزان صادرات نفتی و غیرنفتی و نرخ ارز بررسی می‌گردد.

نرخ تورم
نرخ تورم از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادیِ مؤثر در زندگی روزمره مردم است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ ماهانه تورم در کالاها و خدمات مصرفی، زمان آغاز به کار دولت رئیسی در شهریور ماه 1400، به میزان 59.3 درصد بود. این نرخ بعد از گذشت یک سال، در شهریور 1401 به عدد 39.6 درصد کاهش یافت. بر اساس نمودار زیر که طبق داده‌های بانک مرکزی تهیه شده است، تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه در شهریور ماه 1400 به ترتیب 46.3 و 43.9 درصد بود. این اعداد در ماه پایانی دولت رئیسی به ترتیب به 37 و 31 درصد کاهش یافت.

میزان نقدینگی
از دیگر شاخص‌های مهم اقتصاد، میزان نقدینگی است. این شاخص، از عوامل اصلی کاهش ارزش پول ملی به شمار می‌رود. طبق نمودار بانک مرکزی، میزان رشد نقدینگی در سال 1400، عدد 39 درصد بود که در سال 1402 به 24.3 درصد کاهش یافت. در اینجا باید توجه داشت که در سال 1402 میزان نقدینگی هنوز هم در حال رشد بود. اما دولت رئیسی توانسته بود سرعت رشد آن را در کمتر از دو سال، 15 درصد کاهش دهد. از این رو، بازهم ارزش پول ملی کاهش و نرخ ارز افزایش داشت. اما از شدت آن کاسته شد و شاخص‌های اقتصادی در روند اصلاح قرار داشت.

تولید ناخالص ملی(GDP)
مهم‌ترین شاخص اقتصادی در سطح جهانی که قدرت اقتصادی کشورها را مشخص می‌کند، میزان تولید ناخالص ملی است. بر اساس گزارش بانک جهانی، میزان GDP ایران در دولت روحانی به کمترین عدد در 10 سال اخیر رسیده بود. GDP ایران در سال 98-99 به عدد 239.74 میلیارد دلار رسیده بود. تولید ناخالص ملی در بازه 1401-1402 به عدد 413.39 میلیارد دلار افزایش یافت.
نرخ رشد اقتصادی
دولت روحانی نرخ رشد اقتصادی ایران را در سال 2019 به منفی 3.1 درصد رساند و دولت را با رشد 3.3 درصد تحویل داد. در دولت شهید رئیسی، نرخ رشد اقتصادی ایران تا 5 درصد افزایش یافت.

نرخ بیکاری
اگر گفته شود که اشتغال، دغدغه اصلی جوانان به‌ویژه دانشجویان است، بی‌راه نگفته‌ایم. بر اساس نمودار زیر، متوسط نرخ بیکاری در دولت روحانی 11.01 درصد بود که تغییر چندانی نسبت به دولت احمدی‌نژاد نداشت. اما در دولت کوتاه رئیسی، نرخ بیکاری به عدد 8.8 درصد کاهش یافت. همچنین بدترین نرخ بیکاری مربوط به دولت خاتمی با عدد 12.8 درصد است.

صادرات نفت
از آنجایی که نفت همواره یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد ایران بوده است، میزان صادرات نفت تاثیر بزرگ و مستقیمی بر اقتصاد کشور دارد. بر اساس گزارش رویترز، صادرات نفت ایران در دولت روحانی به کمتر از 200 هزار بشکه رسیده بود. رویترز می‌گوید که در سال 1400، صادرات نفت ایران افزایش یافت و به بیش از یک میلیون بشکه رسید که به گفته تحلیلگران آمریکایی، این دستاورد، نتیجه توانایی ایران در دور زدن تحریم‌ها بود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است هیچ تحریمی را لغو نکرده و به افزایش فشارها ادامه می‌دهد. اما با این حال ایران توانست فروش نفت خود را افزایش دهد. رویترز در گزارشی که چندی پیش منتشر شد، نوشته است که صادرات نفت ایران به حدود 3 میلیون بشکه در روز رسیده است.

صادرات غیرنفتی
صادرات غیرنفتی در توسعه اقتصاد پایدار و غیروابسطه به تنش‌های نفتی، نقش اصلی دارد. به گزارش گمرک ایران، صادرات غیرنفتی کشور در سال 1402 نسبت به سال 1399، افزایش 40 درصدی داشته است. به‌علاوه، تجارت(صادرات و واردات) غیرنفتی در سال 99 تنها 74 میلیارد بود که با افزایش 57 درصدی در سال 1402، به 116 میلیارد دلار رسید. بر اساس آمارهای مذکور، شرایط اقتصادی‌ای که پزشکیان دولت را تحویل می‌گیرد، به‌مراتب بهتر از شرایطی است که شهید رئیسی دولت را از روحانی تحویل گرفت. روند شاخص‌ها مثبت است، قفل تجارت خارجی شکسته شده و فروش نفت در وضعیت خوبی قرار دارد.

رای الیوم:

روزنامه رای الیوم دیروز چهارشنبه در گزارشی به بررسی وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی و تشدید اختلافات بین سران و توده صهیونیست ها در سایه ناکامی یر جنگ علیه نوار غزه پرداخت و نوشت: دودستگی در میان صهیونیست‌ها به اوج خود رسیده و شرایط مشابه زمان پیش از ترور «اسحاق رابین» نخست وزیر اسبق رژیم اسرائیل است. در گزارش روزنامه رای الیوم با اشاره به افزایش حملات به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی آمده است: آیا اسرائیل شاهد ترور سیاسی خواهد بود که طی آن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم از میان برداشته خواهد شد؟ آیا در این صورت، جنگ داخلی در رژیم صهیونیستی رخ خواهد داد؛ به ویژه که این رژیم از دودستگی و اختلافات عمیقی رنج می‌برد که از سال ۱۹۴۸ میلادی بی سابقه است؟
این روزنامه نوشت: همزمان با تشدید تظاهرات و اعتراضات روزانه در رژیم صهیونیستی، به وضوح شاهد ملتهب شدن اوضاع هستیم که یادآور شرایط مشابهی است که در آستانه ترور «اسحاق رابین» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۵ حکمفرما بود. ترور نتانیاهو در خانه‌اش جنگ داخلی به راه انداخت که تر و خشک را می‌سوزاند. دودستگی عمیقی در رژیم صهیونیستی به دنبال شکست مفتضحانه در جنگ علیه غزه حاکم است. اسرائیلی‌ها نتانیاهو را خائن و مستحق گیوتین و خطرناکترین ظالم می‌دانند. به نوشته رای الیوم، «کالمن لیبسکیند» تحلیلگر صهیونیست در پایگاه صهیونیستی «واللا» نوشت: از زمان ترور رابین، امنیت نخست وزیر به شکل گسترده ای تامین شده است و اگر نخست وزیر کنونی بار دیگر ترور شود، در اسرائیل چه رخ خواهد داد؛ به ویژه که او را خائن و شبیه «هیتلر» قلمداد می‌کنند و سرنوشت او را مانند لویی شانزدهم تصور کرده و تهدید به طناب دار می‌کنند. حمله به نتانیاهو روز به روز بیشتر می‌شود و به سطح ترسناکی رسیده است و مشابه شرایطی بود که علیه رابین جریان داشت.