برای دفاع از مظلوم مرزی وجود ندارد

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:قرارگاه رمضان یکی از استثنایی‌ترین قرارگاه‌های جنگ بود چون هسته اولیه یک قرارگاه برای دفاع از یک سرزمین شکل گرفت. سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که امروز در یادواره شهدای قرارگاه رمضان سخن می‌گفت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، بیان کرد: قلب مردم ایران سرشار از عشق و احساس عمیق نسبت به همه ملت‌های مسلمان و خانواده آنها است. وی درباره اهمیت مقاومت و شکل‌گیری قرارگاه رمضان گفت: زیباترین پیوندها و مستحکم ترین برادری‌ها در لحظات سخت شکل می‌گیرد. وقتی در یک سنگر برای آرزوهای بزرگ در مقابل دشمنان بزرگ می ایستد و مقاومت می‌کنند تا از مجد و هویت خود دفاع کنند. قرارگاه رمضان یکی از استثنایی‌ترین قرارگاه‌های جنگ بود چون هسته اولیه یک قرارگاه برای دفاع از یک سرزمین شکل گرفت. این قرارگاه برای سپاه پاسداران یکی از اصلی‌ترین ارکان جنگ بود. که درام فرماندهانی همچون شهدای دقایقی و تقوی، صدراله فنی در آن حضور داشتند. فرمانده سپاه گفت: همچنین شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس برای آزاد کردن ملت‌های بزرگ از اسارت و دفاع از شکوه و عظمت امت اسلام و آیات روح بخش قرآن جهاد کردند.

 

باید با همدلی برای پیشرفت ایران اسلامی تلاش کرد

دبیر شورای نگهبان با قدردانی از حضور حماسی و مسئولانه مردم ایران در انتخابات، به مسعود پزشکیان به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و برای وی در خدمت به مردم آرزوی توفیق کرد. آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه دیروز (چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳) این شورا ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و آرزوی قبولی عزاداری‌ها، از خداوند خواست که به برکت این عزاداری‌ها توفیق استقامت در مسیر حق را به همه عنایت فرماید. وی سپس بیان داشت: عزاداری برای امام حسین (ع) سرمایه عظیم فرهنگی امت اسلام است که با مجاهدت‌های مومنانه ماندگار شده و مانند چشمه‌ای جوشان، موجب رشد معنویت در جامعه می‌شود. آیت‌الله جنتی خاطرنشان کرد: دشمنان حقیقت، در طول تاریخ برای مقابله با فرهنگ عاشورا، روش‌های متفاوتی در پیش گرفتند، اما مهمترین حربه آن‌ها تحریف بود؛ به همین دلیل مبارزه با تحریف واقعه عاشورا از مهم‌ترین وظایف فعالان فرهنگی این عرصه است. دبیر شورای نگهبان در پایان عنوان کرد: اکنون رقابت‌های انتخاباتی باید جای خود را به همدلی و تلاش برای پیشرفت و سربلندی ایران بدهد و حل مشکلات کشور و به ویژه مشکلات اقتصادی مردم، باید سرلوحه فعالیت‌های سه قوه قرار گیرد.

با حکم رهبری امام جمعه تبریز منصوب شد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در حکمی حجة‌الاسلام آقای حاج شیخ احمد مطهّری اصل را به‌ عنوان نماینده جدید ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز منصوب کردند. رهبر انقلاب در این حکم با ابراز تأسف فراوان مجدد از فقدان حجة‌الاسلام آل‌هاشم از شیوه سلوک مردمی و خدمتی ایشان تمجید کردند. متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
جناب حجة‌الاسلام آقای حاج شیخ احمد مطهّری اصل دامت افاضاته
با ابراز تأسف فراوان از فقدان امام جمعه‌ی مردمی و پرتلاش و برجسته‌ی تبریز، مرحوم مغفور شهید خدمت، حجة‌الاسلام آل‌هاشم رضوان‌الله‌علیه که بیشک ضایعه‌ای برای مردم آذربایجان است و با تمجید از شیوه‌ی سلوک مردمی و خدمتیِ آن مرحوم، جناب‌ عالی را که از همراهان و همکاران وی بوده و بحمدالله به حُسن اندیشه و عمل شناخته شده‌اید، به نمایندگی خود در آن استان و امامت جمعه‌ی تبریز منصوب میکنم. انتظار دارم که جایگاه امامت جمعه برای مردم مؤمن و شجاع و انقلابی تبریز، با خصوصیات ممتاز آنان به گونه‌ی شایسته‌ای همتراز باشد و دانش و اخلاص و همدلی و تبیین، محور تعامل با توده‌های مؤمن و پرشور مردمی بویژه جوانان قرار گیرد، و ارتباط صمیمانه با علمای اعلام و دانشگاهیان و فرزانگان و مجموعه‌های انقلابی و همدردی با ایثارگران و ضعفای جامعه، همواره مدّ نظر باشد. توفیقات شما را از خداوند مسألت میکنم.
سیدعلی خامنه‌ای

تحلیف «مسعود پزشکیان» ۹ مردادماه
برگزار می‌شود
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که ۹ مرداد مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس قانون مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب بعد از برگزاری مراسم تنفیذ برگزار خواهد شد. وی اضافه کرد: بر این اساس طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روز سه‌شنبه ۹ مردادماه خواهد بود. طبق قانون،‌ مراسم تحلیف رئیس‌جمهور پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری و با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس قوه قضائیه و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

قالیباف برای شرکت در نشست بریکس به روسیه می‌رود
رئیس مجلس شورای اسلامی عصر دیروز در راس هیاتی پارلمانی به منظور شرکت در مجمع عمومی پارلمانی بریکس به روسیه می‌رود. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در رأس هیأتی پارلمانی برای شرکت در نشست روسای مجالس بریکس با موضوع «نقش پارلمان‌ها در تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه»، دیروز (چهارشنبه) عازم سن‌پترزبورگ روسیه محل برگزاری این اجلاس خواهد شد. این اولین حضور یک مقام عالی رتبه ایران در مجامع عمومی بریکس پس از عضویت قطعی کشورمان در این پیمان مهم است؛ پیگیری استفاده از ظرفیت های بریکس برای مراودات مالی و تجاری از جمله مهم ترین اهداف سفر هیأت عالی پارلمانی ایران به سن پترزبورگ است. در این سفر سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ابراهیم رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه، سید روح‌الله موسوی نماینده لردگان، شهین جهانگیری نماینده ارومیه و مهدی صفری دیپلمات ایرانی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی را همراهی خواهند کرد.

حضور پزشکیان در جلسه شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان خبر داد که رئیس‌جمهور منتخب در جلسه دیروز شورای نگهبان حضور یافت و بر ضرورت همکاری‌ و همدلی‌ بین دو نهاد ریاست‌جمهوری و شورای نگهبان برای پیشرفت ایران اسلامی تاکید شد. هادی طحان‌نظیف درباره این جلسه بیان داشت: در این جلسه دبیر و اعضای شورای نگهبان به رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفتند و برای ایشان در انجام این مسئولیت خطیر آرزوی موفقیت کردند و اعضای شورا و رئیس‌جمهور منتخب در خصوص مسائل مختلف کشور گفتگو و تبادل نظر کردند.

ضرورت ایجاد مرکز نظام ایمنی پدافند شیمیایی در کشور
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: صنعت پتروشیمی، در کنار توسعه و پیشرفت، نیازمند توجه به الزامات پدافند غیرعامل، ایمنی و امنیت است که همین امر ضرورت ایجاد مرکز نظام ایمنی پدافند شیمیایی در کشور را انکارناپذیر می‌کند. سردار غلامرضا جلالی در نهمین همایش ملی پدافند شیمیای با گرامیداشت یاد شهید رئیسی و همراهانش، بر ضرورت ادامه راه آنان در مسیر خدمت به مردم تاکید کرد و با تبریک انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب، اظهار کرد: مشارکت بالای مردم، ضمن پیروزی ملت، شکست تحریم انتخابات و دسیسه و توطئه دشمنان برای کاهش مشارکت مردم در سرنوشت ملت ایران را رقم زد.

گزارش «تجارت» از رویکرد سیاست خارجی دولت چهاردهم:

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان و تیم سیاست خارجی او با وجود اهتمام ویژه به ضرورت تنش‌زدایی با غرب و حل مساله هسته‌ای، بر حفظ موازنه در منطقه و حمایت از محور مقاومت اصرار دارند. رویکرد پزشکیان رد چند روز اخیر به وضوح نشان می‌دهد که جایگاه استراتژیک محور مقاومت در دولت جدید نیز حفظ خواهد شد.
به گزارش «تجارت»، نخستین پیام خارجی پزشکیان خطاب به حزب‌الله صادر شد، نشان از آن دارد که نه‌تنها این دولت همان اصول را پیگیری خواهد کرد، بلکه فارغ از تفاوت دیدگاه بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در برخی مسائل داخلی، در موضوع محور مقاومت آنها اختلاف نظری ندارند. مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب در پیامی به سید حسن نصرالله رهبر حزب الله نوشت: «جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان مقاومت مردم منطقه در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی بوده است. حمایت از مقاومت ریشه در سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران، آرمان‌های امام راحل(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری دام‌ظله العالی داشته و با قدرت تداوم خواهد داشت. اطمینان دارم جنبش‌های مقاومت در منطقه اجازه نخواهند داد این رژیم به سیاست‌های جنگ‌افروزانه و جنایتکارانه خود علیه مردم مظلوم فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه ادامه دهد.»

باقی ماندن جایگاه راهبردی سوریه با ایران
حفظ روابط با کشورها و بازیگران حاضر در محور مقاومت، نخستین مساله جدی برای سنجش استراتژی سیاست خارجی دولت چهاردهم است. این که آیا در عصر جدید همچنان تقویت روابط با محور مقاومت ادامه پیدا می‌کند یا خیر؟ در این زمینه، از هم اکنون مسعود پزشکیان نشان داده که قصد دارد راهبرد دولت‌های سابق را تداوم ببخشد. این موضوع را مسعود پزشکیان دیروز چهارشنبه در گفت‌وگو با بشار اسد مورد تاکید قرار داد. رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه روابط دو کشور بر پایه‌های مستحکمی بنا شده، توسعه و تقویت همکاری‌های فی‌مابین را یک سیاست راهبردی برای جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: همه تلاش ما این است که این راهبرد باقدرت ادامه یافته و روابط دو طرف بیش‌ازپیش استحکام یابد. «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور منتخب، با بیان اینکه بنده و جنابعالی هم از لحاظ تصدی مسئولیت ریاست‌جمهوری و هم از لحاظ تخصص در علم پزشکی با یکدیگر اشتراک داریم، گفت‌وگو با مسعود پزشکیان را مایه خرسندی خود توصیف و برای وی در ایفای این مسئولیت بزرگ و مهم ملی آرزوی توفیق و سربلندی کرد. رئیس‌جمهور سوریه ملت ایران را برخوردار از تاریخ کهن و درخشان و دستاوردهای بزرگ و ایران را کشوری قدرتمند دانست و افزود: روابط ایران و سوریه بسیار مستحکم و مبتنی بر حمایت متقابل از یکدیگر در روزهای سخت است؛ همان گونه که سوریه در دوران جنگ تحمیلی از ایران حمایت کرد، ایران نیز در روزگار تحمیل جنگ داخلی به سوریه از ما حمایت و پشتیبانی کرد. بشار اسد رابطه فی‌مابین ایران و سوریه را بنیان و اساس ثبات و عامل اصلی جلوگیری از تحمیل هیمنه خارجی بر منطقه دانست و اظهار داشت: با همکاری شما تلاش خواهیم کرد این رابطه را بیش‌ازپیش تقویت و مستحکم کنیم.
پزشکیان نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن سپاسگزاری از پیام تبریک صمیمانه بشار اسد، متقابلاً از گفتگو با او به‌عنوان یک پزشک رئیس‌جمهور ابراز خرسندی و در ادامه از ابراز همدردی و سفر وی به تهران برای اعلام همبستگی با ملت ایران در رخداد شهادت رئیسی و اعلام سه روز عزای عمومی در این کشور قدردانی کرد. رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه روابط دو کشور بر پایه‌های مستحکمی بنا شده، توسعه و تقویت همکاری‌های فی‌مابین را یک سیاست راهبردی برای جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: همه تلاش ما این است که این راهبرد باقدرت ادامه یافته و روابط دو طرف بیش‌ازپیش استحکام یابد. پزشکیان با اشاره به توافقات خوب میان دو کشور، بر اهتمام خود برای عملیاتی‌شدن این توافقات تأکید و خاطرنشان کرد: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تحت هدایت و رهبری مقام معظم رهبری مبتنی بر حمایت از فلسطین، جریان مقاومت و ملت و دولت سوریه به‌عنوان متحد راهبردی ایران ادامه خواهد یافت. امیدوارم اتحاد و دوستی میان ایران و سوریه و همه کشورهای اسلامی روزبه‌روز تقویت شود.

تاکید پزشکیان بر تقویت روابط با ونزوئلا
ونزوئلا یکی دیگر از کانون‌هایی است که در دولت چهاردهم نیز تمرکز بر توسعه روابط با آن ادامه خواهد داشت. در این زمینه، «نیکلاس مادورو» در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان موفقیت وی در کسب اعتماد مردم در انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری موفقیت‌آمیز فرایند انتخاباتی بزرگ با مشارکت بسیار خوب ملت ایران را تبریک گفت. رئیس جمهور ونزوئلا با بیان اینکه فقدان شهید رئیسی برای دولت و مردم ونزوئلا بسیار حزن‌انگیز و دردآور بود، ابراز امیدواری کرد که تحت مدیریت دکتر پزشکیان روابط خوب و مستحکم دو کشور استمرار یافته و روز به روز تقویت شود. نیکلاس مادورو جمهوری اسلامی ایران را دوست واقعی و حامی همیشگی ونزوئلا دانست و خطاب به رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: به شما اطمینان می‌دهیم که ونزوئلا نیز دوست و همراه واقعی شما خواهد ماند و به اراده جناب‌عالی در تقویت و ارتقای روابط دو کشور باور داریم.
پزشکیان نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن قدردانی از تماس و پیام تبریک رئیس جمهور ونزوئلا و همچنین ابراز مودت و همدلی با دولت و ملت ایران در پی شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ونزوئلا در سیاست خارجی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیار خرسندیم که سطح همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها عالی و رو به رشد است. رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا دارای چالش‌ها و آرمان‌های مشترک از جمله آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و عدالت‌خواهی هستند و در قبال مسئله فلسطین و حمایت از مردم مظلوم غزه نگاه و مواضع مشترکی دارند، تاکید کرد: بی‌تردید دولت من نیز در صدد تداوم و توسعه همکاری‌ها با ونزوئلا خواهد بود. پزشکیان ضمن آرزوی موفقیت، سعادت و سربلندی برای دولت و ملت ونزوئلا و پیروزی برای رئیس جمهور این کشور در انتخابات سرنوشت‌ساز آتی، از مادورو برای سفر به ایران دعوت کرد.

پیام مثبت پزشکیان به تقویت مناسبات با ارمنستان
ارمنستان یکی دیگر از کشورهایی است که در دولت شهید رئیسی مناسبات تهران با آن به شدت تقویت شد. مسعود پزشکیان نیز از هم اکنون این سیگنال را مخابره کرده که خواستار تقویت روابط ایران با ایروان است. در همین راستا، نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور منتخب ایران با تبریک به او برای پیروزی در انتخابات برایش آرزوی موفقیت و کامیابی کرد. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری منتخب ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. پاشینیان در اظهارات خود با تبریک پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران برای وی آرزوی موفقیت کرد. بنابر اعلام سخنگوی دفتر نخست‌وزیری ارمنستان، طرفین بر تعهد خود به توافقاتی که قبلاً در سطح بین‌ دولتی حاصل شده بود، تأکید کردند. ۲ طرف همچنین توافق کردند در فرصتی در آینده با یکدیگر دیدار کنند. نخست وزیر ارمنستان پیش از این در پیامی به مسعود پزشکیان انتخاب او را به‌عنوان نهمین رئیس جمهور ایران تبریک گفت و با ابراز اطمینان از اینکه دولت‌های دو کشور توافقات ارمنستان و ایران و تعدادی از برنامه‌های جدید را اجرا خواهند کرد، اظهار داشت: تعمیق مستمر روابط گرم بین تهران و ایروان در چارچوب همکاری های دوجانبه و ثبات و شکوفایی منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بهادری جهرمی: مفاد نامه رئیس جمهور منتخب خرداد ماه توسط سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شده بود

گروه سیاسی: علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک مرحله دیگر وعده رییس جمهور شهید برای عادلانه سازی پرداخت کارمندان دولت برداشته شد. دولت این هفته با تصویب لایحه نظام ساماندهی پرداخت کارکنان دولت موافقت کرد تا نظارت بیشتری بر پرداخت های خارج از چارچوب انجام شود و پرداخت‌ها عادلانه باشد. وی ادامه داد: امروز در جلسه هیات دولت مواردی که باید برای عضویت در سازمان های بین المللی پرداخت می‌شد، به تصویب رسید.
بهادری جهرمی همچنین خاطرنشان کرد: مصوبه دیگر، آیین نامه‌ای بود که برای ارتقاء مشارکت در حفظ محیط زیست به تصویب رسید که به تقویت مدیریتی این حوزه کمک کرده و مشارکت مردم را در زمینه محیط زیست جذب می کند. سخنگوی دولت درباره روند تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور منتخب نیز بیان کرد: پس از تایید صحت برگزاری انتخابات توسط شورای نگهبان و صدور اعتبارنامه رییس جمهور، مراسم تنفیذ و تحلیف برگزار می شود. این روند معمول است و نباید حاشیه سازی بشود چون دولت بعدی بدون حاشیه سازی بهتر می‌تواند خدمت کند. این دوره در اختیار دولت نیست و روال عادی است که دنبال می شود. بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: برای دولت چهاردهم آرزوی موفقیت می‌کنم و اگر کمک کارشناسی نیاز باشد، در خدمت دولت خواهم بود. موفقیت دولت موفقیت همه مردم و کشور است. رئیس جمهور منتخب تاکید داشته است که برنامه های مصوب در دوره شهید رئیسی را استمرار می دهد و استناد می‌کرد که خیلی از یاران شهید رئیسی در ستاد ما هستند. ما امیدواریم از آن برنامه ها استفاده کنند.
وی در خصوص نامه مسعود پزشکیان به مخبر درباره انتصابات در دوره انتقال دولت، نیز گفت: درخواست رئیس جمهور منتخب است. درست است که رئیس جمهور منتخب مستقر نشده و آقای مخبر سرپرست ریاست جمهوری هستند، ولی ایشان از مردم رای گرفته‌اند و درخواستی داشته اند که مفاد این درخواست در خردادماه توسط آقای مخبر ابلاغ شده بود که تغییرات غیرضروری اتفاق نیفتد ولی وقتی کسی استعفا داده است، طبیعی است که روال آن دستگاه را نمی توان متوقف کرد. وی اضافه کرد: شهید رئیسی همواره بر استمرار خدمت به مردم تاکید داشت و رهبر انقلاب هم همین امیدها را دارند. دولت کارها را به سرعت پیش می برد. آقای مخبر تاکید داشت تا روز تحلیف وزرا مثل روز اول کار کنند تا مدیون مردم و شهید رییسی نباشند.

بایدن: روسیه در اوکراین پیروز نخواهد شد

گروه سیاسی: بایدن در جمع سران ناتو در واشنگتن وعده داد که قویا از اوکراین در برابر حمله روسیه حمایت می‌کند و از صحنه جهانی استفاده خواهد کرد تا به متحدان خود در داخل و خارج نشان دهد که هنوز می‌تواند رهبری این ائتلاف را برعهده داشته باشد.
به گزارش «تجارت»،، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ضمن خوشامدگویی به سران کشورهای عضو ناتو و با اشاره به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: «پوتین چیزی جز محو کامل اوکراین از روی نقشه نمی‌خواهد. اوکراین اما می‌تواند پوتین را متوقف کند.» رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود در جمع مدعوین افزود: «امروز ناتو قوی‌تر از چیزی است که در گذشته بود. ما برای تضمین‌های بیشتر امنیتی برای اوکراین مبارزه می‌کنیم و این تضمین‌ها، شامل تسلیحات، کمک‌های مالی و حمایت‌های سیاسی است.» رئیس جمهور آمریکا خطاب به رهبران کشورهای ائتلاف ناتو گفت: اشتباه نکنید، روسیه در این جنگ شکست خواهد خورد.
در این اجلاس، بایدن ابراز اطمینان کرد که اوکراین می‌تواند روسیه را با حمایت کامل ناتو شکست دهد. به گفته وی، این نباید باعث ایجاد شبهه شود و در غیر این صورت اروپا را در معرض تهدید قرار خواهد داد. رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده و متحدانش در ماه‌های آینده پنج سامانه دفاع هوایی استراتژیک و ده‌ها سامانه دفاع هوایی تاکتیکی را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد. وی در سخنرانی خود در اجلاس سران ناتو که در واشنگتن آغاز شد، گفت: «ایالات متحده، آلمان، هلند، رومانی و ایتالیا در ماه‌های آینده پنج سامانه دفاع هوایی راهبردی اضافی را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد. آمریکا و شرکای ما ده‌ها سامانه دفاع هوایی تاکتیکی اضافی را نیز به این کشور خواهند داد.» رئیس جمهور آمریکا افزود: اوکراین همچنین در سال ۲۰۲۵ صدها موشک رهگیر برای سامانه‌های پدافند هوایی از غرب دریافت خواهد کرد. بایدن با اشاره به اینکه ایالات متحده قصد دارد اوکراین را به مقصدی اولویت دار برای تامین سامانه‌های دفاع هوایی تبدیل کند، تاکید کرد که کی‌یف زودتر از سایر متحدان واشنگتن این سامانه‌ها را دریافت خواهد کرد. بایدن سخنان خود را با غافلگیر کردن ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اعطای مدال آزادی ریاست جمهوری، به پایان رساند و بالاترین جایزه غیرنظامی آمریکا را بر گردن سیاستمدار نروژی انداخت و او را به خاطر احیای این ائتلاف نظامی با ۳۲ عضو ستایش کرد. بایدن، ۸۱ ساله پس از نمایش ضعیف خود در اولین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ در ۱۲ روز پیش، به‌شدت تحت فشار بوده است. بسیاری دموکرات‌ها و حامیان این حزب نگران آن هستند که جو بایدن به‌دلیل پیری و ضعف جسمی نتواند با ترامپ رقابت کند و نتیجه انتخابات را به او واگذارد. کاخ سفید امیدوار است که بایدن بتواند در جریان نشست ناتو، آسیب ناشی از عملکردش در اولین مناظره با ترامپ در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را جبران کند، هر چند رویترز به نقل از برخی از دیپلمات‌های حاضر در نشست ناتو گزارش داده که ترمیم این آسیب، کاری دشوار است.